Chceme za tím cílem vyvolati a vyvoláme v
život parlamentní úspornou a kontrolní
komisi, která je za daného stavu životně
nutná. Musíme si však při tom uvědomit,
že jejím zřízením ani její
prací není celý úkol řešen
a že je třeba splnit ještě řadu
věcí dalších. Úsporný
parlamentní orgán bude třeba vybaviti - vedle
kompetence co nejširší, jdoucí nejen do
minula a týkající se rozpočtových
výdajů - především výkonným
aparátem úředním, jímž
přirozeně zdá se býti nejvyšší
účetní kontrolní úřad.
Celým smyslem mé řeči bylo ukázat
na nutnost jeho činnosti; oč jde, je to, aby tato
nutnost byla obecně uznána a aby se vyžadovaná
úspornost nestala středem útoků proti
těm, kteří ji budou často na místech
citlivých požadovat. Vzpomínám si na
jeden případ z dob první republiky, kdy jistý
člen vlády byl vláčen vlasteneckými
novinami jako nekulturní člověk a špatný
syn národa Komenského za to, že si dovolil
kritisovat nehospodárnost staveb nákladných
škol v menšinových obcích a když
dovozoval, že mnohem hospodárnější
by bylo za týž úhrnný peníz vystavěti
větší počet škol skrovnějších.
Šetřit je vždy nepopulární, a i
když všichni jednotně uznají ohromné
sumy výdajového úhrnu, nejsou ochotni, jak
by při důslednosti myšlení a vůle
mělo být samozřejmé, uznati i nutnost
úspory při uskutečňování
toho kterého jednotlivého účelu. To
je pochopitelné, avšak stejně je pochopitelné
i to, že ruka, jíž je uložen těžký
úkol spořiti, ochabne ve svém úsilí,
nebude-li podporována veřejným míněním.
Omylem by bylo si myslit, že zřízením
parlamentního úsporného orgánu jsme
prostě vyřešili problém. Kdo musí
také a především pomoci, jsou všichni
orgánové veřejného života. Stejně
jako ministr financí nakonec zmůže jen málo,
zmohl by i málo tento orgán, kdyby se ku prospěchu
věci nezměnila výdajová politika celé
veřejné správy. Každý, i sebe
nižší veřejný orgán musí
vzít na sebe úlohu ministra financí i členů
úsporného parlamentního orgánu v malém
a v okruhu své působnosti uvádět v
život zásadu úspornosti. Nechť je mu ku
pomoci a mravní posile myšlenka, že každá
tisícikoruna, kterou může uspořiti,
representuje po příp. měsíční
vdovský důchod manželky po národním
hrdinovi.
Pan gen. zpravodaj řekl v rozpočtovém výboru
správně, že původně preliminovaný
rozpočet na 140 miliard, který se nakonec p. ministru
financí záslužně podařilo sraziti
na jeho danou výši, ukazuje na neodpovědnost
a nevážnost těch státních orgánů,
kteří takovýto preliminář předložili,
k raisoně státní. Zde se musí mnoho
změnit.
Bylo řečeno, že je nesprávné
propadat již vědecky prý odbyté a vyvrácené
myšlence o naší kapitálové chudobě
a o tom, že financování je větším
než ryze technickým problémem; mám za
to, že je nebezpečnější propadati
myšlence o našem kapitálovém bohatství
a o tom, že financování je věcí
lehkou a neproblematickou. Osudné ovoce může
přinést taková myšlenka. Chudoba i bohatství
jsou relativní pojmy, a nejde o to, zda si budeme - srovnávajíce
se se státy kapitálově chudšími
- říkat, že jsme bohati, anebo naopak. Oč
jde, je to, kolik můžeme - nalézajíce
se podle souhlasné vůle všech v konsolidačním
a stabilisačním vývoji - vynaložit celkem
na veřejné výdaje bez přetížení
národa a beze škod na tomto konsolidačním
vývoji. Ať kdo formuluje názor o naší
kapitálové kapacitě jakkoliv, každému
musí být jasné, že v hospodářství
máme co činit s obmezenými prostředky,
kterých nelze rozmnožovat uměle, nýbrž
pouze cestou zvýšení výroby, a že
nám všem jde o to, abychom cestou nejvyšší
úspornosti ve všech oblastech hospodářského
života, především v oblasti spotřebního
velikého hospodářství státního
a ostatních veřejných svazků, použili
těchto obmezených prostředků hospodárně.
Každý názor, který by podpíral
opak a vedl v naší vážné a budovatelské
době k lehkovážnosti ve výdajích,
je rozkladný a proti základnímu smyslu všech
našich snah.
Po té stránce bylo pro každého kritického
a konsolidaci našeho hospodářského stavu
si přejícího pozorovatele nesporně
radostným faktem souhlasné stanovisko všech
stran naší demokracie, které se zřetelně
a jasně projevilo za projednávání
rozpočtu ve výboru a které v souzvuku se
stanoviskem p. ministra financí vyznělo v názor,
že musíme přikročit k uskutečnění
nejvyšší hospodárnosti ve státních
výdajích. Toto stanovisko je mi nejen důvodem
k optimismu, nýbrž také podkladem k naději,
že jsme jím všichni vybudovali nový a
další stupeň k zintensivnění
hospodářských, především
též úvěrových styků našeho
státu s mezinárodním světem. Vše
bude záležet na tom, jaké úsilí
vyvineme k uskutečnění tohoto stanoviska.
Že pro mezinárodně-hospodářskou
situaci státu má úsilí o zhospodárnění
veřejného života význam neobyčejně
veliký, netřeba snad doprovázet argumenty.
Oč však jde hlavně a osudově, je poměr
československého občana ke státu.
Je třeba tento poměr - myslím na psychický,
citový poměr - lišiti dobře od citového
vztahu, který má člen národa k svému
národu, a to zejména u nás, ve státě
o dvou, byť bratrských a málo odlišných
národech. I sebevětším vlasteneckým
citem k národu naplněné srdce příslušníka
národa může zahořknouti a ochladnouti
v citu občana ke státu, nesplňuje-li stát
alespoň ony minimální podmínky, které
jsou nutné, aby se vytvořilo ovzduší
spokojenosti s danou útvarností státu. Mezi
nejzákladnější podmínky zde patří
přísná hospodárnost ve státní
správě. Stát zatěžuje své
občany veřejnými břemeny, a dnes je
zatěžuje nesmírně, jde nad únosnost.
I takové zatížení by nakonec subjektivně
unesl příslušník národa, viděl-li
by zřetelně, že je nezbytné pro základní
existenční potřeby národní;
vždyť neváhá v krajním případě
vzít na sebe i břemeno nejvyšší:
obětovat svůj život. Rozvrací se a nakonec
se rozvrátí dříve nebo později
cit ke státu tak utvářenému, že
si žádá od občanů těžkých
břemen na plnění úkolů nikoliv
nezbytných, ba dokonce někdy i zbytečných.
Kdosi řekl, že státníkům je potřebí
občas - a já bych řekl, že často
- slyšeti hlas země, t. j. opravdový, neřízený
hlas občanů. V demokracii je to samozřejmost
a vlastní úkol zástupců lidu v normotvorných
sborech, protože mají být stálými
naslouchači hlasu země a jeho tlumočiteli.
Slyšeli bychom, naslouchajíce tomuto hlasu, jak občané
pod veřejným břemenem ostře ukazují
na každý zjev ve sféře veřejných
hospodářství, které viní stát
z nehospodárnosti, protože právem usuzují,
zcela správně, že tíživost břemene
je způsobena právě každým nedůležitým
výdajem. Vždyť odpadl-li by, odpadlo by i kus
břemene, a má-li odpadnouti kus břemene,
protože břemeno celé je nad hranicí
únosnosti, je třeba sáhnouti na tyto nedůležité
anebo méně důležité výdaje,
o zbytečných ani nemluvě. Stát, který
by nedbal této psychologie občanů, by pracoval
zaslepeně k tomu, že by podrýval základy
dobrého poměru občana k sobě samému,
k těm organisačním principům, na nichž
je vystavěn; což pravím proto, aby i takto
byla odůvodněna a podpořena politika úspornosti,
která má naplňovat v příštích
letech všechny naše snahy. Co platí o vlastním
spotřebním veřejném hospodářství,
platí samozřejmě též v oblasti
státních a veřejných, jakož i
znárodněných podniků.
Máme tedy před sebou úkol veliký a
obtížný, avšak také státně
a národně významný. Moje strana se
chce a bude podílem své demokratické moci
účastnit na plnění tohoto úkolu
bezvýhradně, nesmlouvavě a opravdově
u vědomí, že tak bude sloužit dobře
národu a státu, avšak také oné
mravní myšlence, kterou má za směrnici
i důvod svého bytí: myšlence solidarity,
kterou lze ad usum daného problému zkonkretisovati
ve větu, že je možné od člověka
žádat sebevětších obětí,
avšak že je možno od něho žádati
oběti jen tehdy a takové, jestliže se jimi
vykupují větší prospěchy, než
byly tyto oběti. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je p. posl. Vilím.
Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Vilím: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Se značným znepokojením sledovali jsme průběh
jednání rozpočtového výboru
při pracích na návrhu rozpočtu pro
příští rok. Po tak chvatném projednání
rozpočtu v době, kdy přece nelze ještě
předpokládat, že od improvisace přecházíme
již k přesným a bezpečně odůvodněným
odhadům, je třeba značné dávky
odvahy k rozhodnutí, zdvihnout ruku pro předložený
návrh.
Proto musím jménem klubu poslanců československé
sociální demokracie projevit politování
nad tím, že návrh rozpočtu na rok 1947
byl parlamentu předložen v poslední chvíli
a tisky, obsahující podrobnosti jednotlivých
kapitol, byly dodávány členům rozpočtového
výboru těsně před projednáním.
Chvatné tempo projednání nedovolilo náležité
prozkoumání rozpočtu způsobem, který
by náš klub mohl považovati za uspokojující
a který by byl žádoucí s hlediska hospodářského
i se zřetelem k postavení parlamentu. Překotné
projednávání rozpočtu nepřispívá
k vážnosti parlamentu a není na prospěch
ani státnímu hospodářství a
řádnému chodu veřejné správy.
Naše strana nezastává stanovisko mechanického
šetřilství. Dá ráda souhlas k
výdajům, potřebným pro řádné
plnění úkolů vlastní státní
správy, ať jde o kterýkoli obor její
působnosti, i pro plnění úkolů
jiných orgánů veřejné správy.
Třebaže zaujímáme toto zásadně
kladné stanovisko k výdajům, potřebným
pro náležité rozvinutí činnosti
všech orgánů veřejné správy,
nemůžeme se zbavit určitých pochybností
při schvalování rozpočtu na rok 1947,
jenž byl projednán s takovým chvatem. Nejsme
ani plně přesvědčeni o potřebě
tohoto chvatu. I když připustíme, že vláda
nemohla ani tentokrát předložit rozpočet
dříve, je na druhé straně nesporné,
že překotnost jeho projednávání
nebyla nutná. Bylo by mnohem správnější,
kdyby rozpočtové jednání bylo provedeno
důkladněji i za cenu, že by se projednávání
rozpočtu protáhlo, po případě
až do poloviny nebo do konce ledna, a vláda musela
hospodařit podle jednoměsíčního
provisoria. Jako rozpočtového provisoria mohlo se
použíti jedné dvanáctiny předloženého
rozpočtu na rok 1947.
Ovšem, aby nedošlo k nedorozumění, připojuji
hned, že naše zdůraznění politicky
důkladnějšího projednání
rozpočtu v parlamentě nesmí býti nikým
vykládáno jako projev nedostatečné
důvěry k vládě nebo správcům
jednotlivých resortů. Činíme toto
upozornění proto, že jsme hned při svých
prvních pozměňovacím návrzích
v rozpočtovém výboru narazili na nedostatečné
pochopení a nesprávný výklad našich
dobře míněných snah o zdokonalení
předlohy rozpočtu.
Pozměňovací návrhy k rozpočtu
nesmějí býti nikým chápány
jako snaha o rušení skladby rozpočtu a jeho
celkového hospodářského zaměření,
nebo dokonce jako projev nedůvěry k členům
vlády, jejichž resortů se pozměňovací
návrhy týkaly. Jestliže by si některý
člen vlády takto nesprávně vykládal
motiv pozměňovacího návrhu, dělal
by si zbytečné starosti, a rádi uznáváme,
že každý člen vlády jich má
už i jinak dost. Stejně nesprávně by
si vykládal politický význam pozměňovacích
návrhů každý, kdo by chtěl z
pouhého podání dobře míněných
a konstruktivní snahou vedených připomínek
nebo pozměňovacích návrhů vyvozovati
příznaky uvolňující se soudržnosti
stran Národní fronty. K těmto pokusům
o nesprávný výklad politického významu
pozměňovacích návrhů k rozpočtu
říkáme jasně, že právě
naopak dobře míněné a konstruktivní
kritikou v parlamentě dosažené změny
předloženého návrhu rozpočtu
mohly být nejlepší manifestací pevné
soudržnosti stran Národní fronty, kdykoliv
šlo o důležité zájmy státu.
A že při projednávání rozpočtu
jde o velmi důležité zájmy státu,
o tom, doufám, není mezi členy ústavodárného
Národního shromáždění
nejmenšího rozdílu v názorech. Projednávání
rozpočtu v parlamentě má přece přispět
k jeho zdokonalení, má chránit zájmy
státu, ale má chránit také ministry,
spravující jednotlivé resorty, před
nedostatky rozpočtu jejich resortu. Je pochopitelně
nad lidské síly jednotlivce, i když spravuje
resort, aby do všech podrobností a po všech stránkách
zvládl obsah návrhu rozpočtů v době
přece jenom ještě mimořádné,
jako je dnešní, a aby mu neunikly některé
i důležité věci, které by mohl
parlament při zevrubném projednávání
korigovat. Každý člen vlády stane se
i při nejlepších schopnostech a nejusilovnější
snaze do jisté míry zajatcem svého úřednického
prostředí. Při důkladném projednávání
rozpočtu v rozpočtovém výboru může
se nashromáždit mnoho cenných informací,
postřehů a podnětů, které mohou
být užitečnou pomůckou ministrovi při
správě a hospodaření jeho resortu.
Příliš rychlým projednáváním
rozpočtu, které je pak již z technických
důvodů nutně velmi povrchní, připravují
se jednotliví členové vlády a celá
vláda o výhody této spolupráce s parlamentem
a vlastně i s širší veřejností
a kruhy odbornými, které by mohly na půdě
rozpočtového výboru uplatnit prostřednictvím
členů parlamentu své připomínky
a návrhy, směřující k zlepšení
rozpočtu i ke zdokonalení naší veřejné
správy. Obávám se, že si vláda
není plně vědoma toho, oč se připravuje,
jestliže předkládá rozpočet s
takovým opožděním a přesto chce
dosáhnout jeho schválení ještě
před koncem roku. V mimořádné době
poválečné bylo pochopitelně nutno
řešit věci rychle a parlament měl pro
tyto mimořáné potřeby vždy plné
pochopení. Máme však za to, že přišla
doba, kdy je možno a kdy je také zapotřebí
rozhlédnout se a přezkoumat, zda pracovní
metody, jichž bylo nezbytno používat v prvních
měsících poválečných,
jsou opravdu ještě nutné a celku prospěšné.
Nebylo by zdrávo našemu dalšímu vývoji,
kdybychom mimořádné pracovní metody
poválečné doby používali i nyní,
kdy jsme už dosáhli značného stupně
hospodářské a politické konsolidace.
Pokrok naší celkové konsolidace musí
se také projevit v konsolidaci pracovních metod
parlamentu.
Upozorňujeme se vším důrazem na tyto
nežádoucí zjevy a doufáme, že naše
upozornění bude správně pochopeno
a hlavně respektováno. Vítáme proto
usnesení rozpočtového výboru, které
ukládá vládě, aby příští
návrh rozpočtu byl parlamentu předložen
nejpozději do 1. listopadu příštího
roku. K této resoluci připojuji za klub sociálně-demokratických
poslanců prohlášení, že by jeho
členové příště již
nemohli tolerovat takový způsob projednávání
rozpočtu, jaký byl omluvitelný při
rozpočtu na rok 1946 a jakého bylo, bohužel,
použito při rozpočtu na rok 1947. Není
ovšem možné dohonit jednáním v
plenu to, co nebylo možno provést při chvatném
projednávání v rozpočtovém
výboru. Nicméně chci upozornit na některé
věci, i když vím, že zdaleka nemohu úplně
vyčerpat všechno to, co by zasloužilo důkladného
projednání.
Vracím se k prvnímu pozměňovacímu
návrhu, který podal náš klub v rozpočtovém
výboru, poněvadž potřeba úspor
v tomto návrhu uplatňovaných je přímo
hmatatelně zřejmá z vlastního textu
předlohy a poněvadž je zapotřebí,
aby parlament v takovémto jasném případě
uplatnil svá práva na přezkoumání
rozpočtu.
V rozpočtu na rok 1947 vystupují mimořádně
vysoké položky tak zv. funkčních výdajů,
mezi nimiž zasluhují zvláštní pozornosti
zejména vydání v oboru ministerstva sociální
péče v úhrnu téměř 9
miliard, nad kterými se musíme zamyslet. Nemáme
podkladů, podle nichž bychom mohli spolehlivě
posoudit, do jaké míry lze tyto předpokládané
výdaje považovat za dobře odhadnuté
a zda bude vůbec možno plně jich využít.
Velká částka, věnovaná na úkoly
v oboru sociální péče, je v zásadě
jistě velmi sympatická, nelze se vsak při
pohledu na tyto vysoké částky zbaviti dojmu,
že na druhé straně zůstáváme
dlužni velký, starý dluh v oboru sociální
péče, totiž, že jsme nevyřešili
dosud otázku všeobecného národního
pojištění, že dosud zůstává
bez veřejného pojištění velká
skupina osob samostatně hospodařících.
Velká potřeba rozpočtu v oboru sociální
péče je podle našeho názoru v úzké
souvislosti také s tou okolností, že jsme dosud
nevyřešili od základu celý soubor otázek
okolo národního pojištění, a
musí nám to být pobídkou, abychom
svoji sociální politiku prováděli
soustavněji než dosud, abychom i do tohoto úseku
života vnesli zásadu soustavného plánování
a nebyli nuceni k příštipkářským
improvisacím, jako je tomu dosud. Jsme přesvědčeni,
že důkladné přezkoumání
všech dosavadních akcí v oboru sociální
politiky a vybudování dokonalé soustavy všech
zařízení sociálních by nám
dalo možnost poskytnout mnohem lepší sociální
péči bez podstatného zvýšení
dnešní rozpočtové potřeby. Bude
ovšem zapotřebí odpoutat se od některých
přežitků dřívější
doby, jako je zásada úhradových reserv v
pojištění důchodovém, a rozhodnout
se pro rozumně vypracovanou soustavu pojištění
na principu rozvrhovém. V soustavě všeobecného
veřejného pojištění je zásada
úhradových reserv zbytečnou přítěží
administrativní, a jak nás historie poučila,
obsahuje v sobě i mnoho prvků nesociálních.
Dnešní náklady státní pokladny
alespoň k částečnému nadlepšení
důchodů, znehodnocených cenovým vzestupem,
vynuceným následkem války a okupace, ukazují
názorně nevýhody soustavy úhradových
reserv v důchodovém pojištění.
Dokumentují, že tato soustava po velikých změnách
cenové hladiny nemůže být finančně
soběstačná, nemá-li být bezohledná
vůči důchodcům, a že tedy její
risiko pro pojištěnce i stát je daleko větší
než risiko soustavy rozvrhové. Musíme si tyto
závěry otevřeně říci
a hlavně vyvodit z nich nutné důsledky: pracovat
s urychlením na nápravě a vybudovat zařízení
dokonalejší. Nemalá část rozpočtových
vydání by se nevyskytovala, kdybychom provedli reformu
důchodového pojištění a nebyli
nuceni pokračovat v tvoření mamutích
reserv, kterých nikdy nebude možno prakticky použít,
které v období několika desetiletí
byly vždy znehodnoceny a jejichž význam i s hlediska
úrokového nutně musí klesat souběžně
s tím, jak budeme snižovat výši úrokových
sazeb.
Dalekosáhlý význam pro další
vývoj státního hospodářství,
také však pro vývoj našeho peněžnictví
a poměru veřejnosti ke státním dluhopisům
i peněžnictví bude mít úprava
úrokové služby a uvolňování
vkladů, o kterých se zmínil pan ministr financí
ve svém výkladu k rozpočtu. Vítáme
jeho zprávy o přípravách těchto
opatření, která budou v každém
případě znamenat důležitý
krok k obnově normálních poměrů
v celém hospodářství i v hospodářství
jednotlivých občanů.
Mám však za to, že ohlášená
opatření budou potřebovat ještě
určitého přepracování, mají-li
dosáhnout zamýšleného cíle, mají-li
co nejvíce přispět k celkové konsolidaci
našeho hospodářského života a zároveň
spravedlivě rozdělit mezi všechno obyvatelstvo
výhody, plynoucí z připravovaných
opatření.
Z toho důvodu upozorňuji na těsnou souvislost
mezi otázkou obnovy úrokové služby státního
dluhu a otázkou uvolňování a tím
prakticky i úrokování vázaných
vkladů. Bylo by velmi těžko vysvětlovat
majitelům vázaných vkladů, které
zbudou po zaplacení majetkových dávek, proč
peněžní ústavy, které mají
tyto vklady investovány ve státních dluhopisech,
budou brát úroky ze státních dluhopisů
i od jiných dlužníků a samy za tutéž
dobu nezaplatí svým vkladatelům vůbec
žádných úroků. Je pravda, že
všechny vázané vklady nebyly peněžními
ústavy uloženy do státních dluhopisů
nebo úvěrů, poskytnutých jiným
tuzemským dlužníkům, na druhé
straně však po obnovení úrokové
služby státního dluhu se zpětnou platností
budou peněžní ústavy dostávat
úroky už na velmi značnou část
kapitálu, pocházejícího z vázaných
a tedy dosud bezúročných vkladů.