Vieme, dámy a pánovia, že z toho, že sa
teraz úplne očesala právomoc našich
povereníctiev, budeme mať určitú kalamitu
na Slovensku, lebo odbúranie kompetencie slovenských
orgánov vo finančnom zákone je najciteľnejšie
v §§ 6, 8 a 1. Podľa neho orgány na Slovensku
nebudú mať právo povoliť ani zriadenie
odbočky na škole, rozšírenie nejakého
ústavu, kúpu kancelárskeho zariadenia, roentgenového
aparátu a pod., ani nájomnú smluvu za prenájom
súdnej budovy alebo školy nebude možno schváliť,
i keď pôjde o malichernú sumu. Odňatím
práva povolovať presuny sa vezme povereníkovi
najpružnejší inštrument pri hospodárení
s prostriedkami. Preto hospodárenie na Slovensku bude ťažkopádne,
lebo so všetkým sa bude musieť ísť
do Prahy; pražské úrady budú v tom síce
vo výhode, ale budú zaťažené oproti
úradom na Slovensku, a zase nastane zdĺhavé
vybavovanie vecí a tieto budú viaznuť.
Preto prosím, aby na podklade tejto vecnej kritiky a v
záujme celého občianstva prikročilo
sa k revízii dohody z 28. júna 1946 v tomto smere,
lebo takto to žiada - verte mi, dámy a pánovia
- blaho republiky. Napriek týmto ťažkostiam z
vyšších záujmov budeme hlasovať za
rozpočet, lebo vieme, že to tak vyžaduje dobro
dvojročenky, rozvoja zosilnenie republiky Československej.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je p. posl. dr
Chytil. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. dr Chytil: Slavná sněmovno!
Význam letošního rozpočtu vidím
především v tom, že nám předestírá
již takřka jasně a neskrývavě
celou problematiku našeho finančního hospodářství
státu a veřejných svazků vůbec
nejen pro rok nejblíže příští,
nýbrž i pro řadu let následujících.
Lze ji vyjádřit stručně jako hledání
hranice únosnosti našeho národního hospodářství
pro zatížení veřejné. Vedle toho
se nám před očima nutně objevují
všechny problémy souvislé, zejména problém
měnový, dále problém konstrukce soustavy
berní, problém hospodářství
samosprávy a v neposlední řadě otázka
kapitálového trhu u nás a zahraničního
úvěru. Státní finanční
politika, avšak mimo ni také - a po mém soudu
především - ostatní odvětví
politiky musí dopředu zřetelně na
celou řadu let čerpat z letošního rozpočtu
poučení a ovšem vyvodit z něho důsledky,
protože raisona dobře vedené pospolitosti toho
vyžaduje zcela nezbytně. Kladu právě
zvláštní důraz na ostatní odvětví
státní politiky mimo politiku finanční,
protože bez náležitého zřetele
všech těchto odvětví politiky k obmezenosti
prostředků, daných pro plnění
t. zv. veřejných úkolů, by pořídila
vlastní finanční politika státní
jen velmi málo.
Bylo-li opětovně a souhlasně řečeno
za projednávání ve výboru, že
rozpočet je ohromný, byla v tomto konstatování
obsažena i negativní kritika jeho, z níž
plyne jednoznačně, že tedy příští
naše rozpočty musí býti nižší,
méně ohromné. Jsme všichni solidárně
odpovědni za nižší rozpočty v příštích
letech, když jsme - také všichni bez rozdílu
- uznali ohromnost rozpočtu letošního. Při
tom snaha po nižším rozpočtu zde znamená
snahu po takovém rozpočtu, který by, hledě
k daným poměrům důchodovým,
nepřekročoval hranice únosnosti, a tudíž
únosnosti daňového břemene. I nezbývá
než se poohlédnouti po úkolech, jež z
tohoto postulátu plynou, po překážkách,
které se nám stavějí anebo postaví
v cestu, a pokusit se o rozhled po prostředcích,
jež máme po ruce.
Vhodným východiskem těchto úvah je
situace první republiky, a to především
ve věci úhrnného, ještě únosného
veřejného břemene. Je po mém soudu
nevyhnutelné, abychom se pokusili dosáhnout co nejrychleji
té relace mezi úhrnnými národním
ročním produktem a úhrnným veřejným
břemenem, kterou se vyznačovala první republika.
Tato relace byla celkem únosná jak sociálně,
tak produktivitně, i když vyžadovala, aby konstrukce
veřejných příjmů doznala jistých
reparatur, a to především ve dvou směrech:
co do nákladu výběru těchto příjmů
- aby byl snížen - a co do přizpůsobení
systému, zejména daňového, exportnímu
charakteru našeho státu. Nemohu pak nesmlčet,
že nepodaří-li se nám opravdu vbrzku
dosíci řečeného cíle, zveličíme
si překážky pro vznik stability a zpomalíme
podstatně konsolidační vývoj.
Základní a všem zřejmá, třebaže
bohužel velmi často právě ve sféře
veřejných výdajů nikoliv v počet
braná skutečnost, která je pramenem hlavních
našich potíží, je naše zchudnutí.
Že jsme nesmírně zchudli, to víme dobře
všichni, ale že z tohoto faktu musíme také
vyvodit důsledky, to, zdá se, není v náležitém
popředí našeho uvažování.
Národ ztratil mnoho jmění, což je zchudnutí
na majetku, národ jako celek obyvatelstva vyrábí
méně než dříve, takže jeho
roční produkt je menší, což je
zchudnutí v reálném důchodu, a národ
se vzdal, sleduje svůj existenční zájem,
mnoha pracovních sil odsunem nespolehlivého živlu.
To je povšechná východisková reálná
bilance našeho národního hospodářství,
na kterou je třeba navázat výhled do budoucna
a zároveň si uvědomit, že každý
rozpočet spolu se všemi ostatními břemeny,
která neprocházejí státním
rozpočtem, avšak proto nepřestávají
býti veřjným břemenem, tlačí
na daný stav národního hospodářství
v tom kterém roce. Třeba tudíž míti
na zřeteli vždy tento daný stav.
Naše zchudnutí bude rok po roce ustupovat, a dvouletým
hospodářským plánem jsme si položili
vysoký cíl, abychom přes značný
úbytek pracovních sil dosáhli v úhrnu
za dva roky reálného rozsahu produkce předválečné,
ba překročili ji o několik procent. Zastavme
se u onoho časového bodu v budoucnosti, kdy produkce
dosáhne v úhrnu předválečné
úrovně; pravím opětně v úhrnu,
protože mohou nastat a nastanou změny ve skladbě.
Zde bych chtěl především poznamenat,
že dosažení takovéhoto cíle při
všech překážkách, které
musíme odstraňovat, bude dílem ohromným,
historicky jedinečným. Vždyť jen problém
nedostatku pracovních sil, zesílené mezinárodní
konkurence a problém kapitálový jsou dostatečnými
svědky velkoleposti tohoto díla. Dále bych
chtěl poznamenat, že co nad tento cíl jest,
t. j. další růst naší národní
produkce nad předválečnou úroveň,
bude již narážet na meze, dané reálnou
základní kapacitou našeho národa, a
bude otázkou povlovného a dlouhého vývoje.
To zdůrazňuji proto, abych dostal do potřebného
popředí myšlenku, že po mém soudu
na delší dobu bude nutno v úvahách o
přiměřenosti veřejného břemene
počítat průměrně asi s onou
reálnou úrovní roční národní
produkce, jíž se vyznačovala první republika,
a to od okamžiku, kdy natrvalo se nám podaří
jí dosíci. Pravím natrvalo, protože
vzlet vzhůru, který by byl provázen nadměrným
vypětím sil a následován přirozenou
ochablostí z únavy, by nepomohl.
Cíl, před který jsme se stran budoucího
rozsahu reálné produkce národní postavili,
znamená, že jsme si vytyčili postulát
absolutního vzrůstu produkce na předválečnou
úroveň, že jsme se tedy nespokojili s postulátem
relativního vzrůstu na tuto úroveň,
t. j. vzrůstu beroucího v počet menší
množství obyvatelstva státu. Národ by
v průměru a celku žil stejně dobře
jako před válkou, vyráběl-li by absolutně
méně než vyrábělo někdejší
obyvatelstvo první republiky, protože je nyní
obyvatelstva méně. Z toho plyne, že až
dosáhneme absolutně předválečné
produkční úrovně, budeme žít
každý daleko lépe, než tomu bylo před
válkou, protože úhrnem stejný produkt
jako před válkou se rozdělí mezi méně
účastníků jeho tvorby, neboť
jich bude méně. I tato úvaha svědčí
výmluvně o tom, proč bude lze zdar našeho
společného díla, až se stane skutkem,
nazvati historicky jedinečným a ojedinělým.
Řečený očekávaný vzrůst
národní produkce, pro který klademe základy
a jemuž rýsujeme cesty, je nejsilnější
a nakonec jedinou opěrnou nadějí do budoucna
také - a především také - v oblasti
úvah o státním rozpočtu a veřejných
břemen vůbec. Důležité je to,
že se nesmí stát zároveň opěrou
lehkovážnosti ve sféře státních
výdajů ve smyslu hesla "budoucnost vše
zaplatí" a že nesmí být jeho význam
pro finanční hospodářství,
t. j. pro hospodářství veřejných
svazků, přeceňován, jak se tuším
někdy děje.
Až vzroste národní produkt do relativní
úrovně předválečné -
čemuž dosud zdaleka není tak a čemuž
bude tak asi tehdy, až budeme žít v úhrnu
stejně jako jsme žili před válkou -
nebude ještě dosaženo okamžiku, kdy by unesl
reálně stejně dimensovaný rozsah veřejných
výdajů jako za první republiky; bude tomu
tak až v okamžiku, kdy bude dosaženo absolutní
úrovně předválečného
produktu, avšak zároveň - a to, prosím,
aby neušlo pozornosti - až také bude po všech
stránkách vyřízeno majetkové
zchudnutí národa, které není se zchudnutím
v produktu totožné. Časový bod tedy,
od něhož počínajíc budou moci
veřejná hospodářství v rámci
únosnosti veřejného břemene uskutečňovat
úhrnem reálně asi totéž, co první
republika, je položen dále než časový
bod, v němž dosáhneme absolutně předválečné
produkce. Zároveň se posunuje tento bod vždy
dále o každé větší další
zadlužení veřejných hospodářství,
než je měla první republika, pokud nejde o
dluhy pro produkci, mající svůj samostatný
a primární pramen úhradový.
Břímě, které musí z titulu
majetkového zchudnutí národa nésti
národ skrze rozpočet, a které tedy nenese
přímo, je vyjádřeno jednak úhrnným
nárokem vůči finanční správě
z titulu náhrady válečných škod
majetku věcného, jednak z titulu náhrady
škod na finančním kapitálu, nastavších
ztrátou vkladů a rozmělněním
oběživa, a to v té celkové míře,
ve které se nepodaří, pokud se týče
nebude lze vyrovnati tyto nároky výnosem zabaveného
majetku a ztenčiti je majetkovými dávkami.
Všechno, co nebude vyřízeno těmito dvěma
instrumenty, připadne ve formě dlouhodobého
vnitřního dluhu k tíži příštím
rozpočtům spolu s dluhy ostatními.
Jsme jako stát daleko více či budeme daleko
více zadluženi, než byla zadlužena první
republika, takže úmor a úrok tohoto zvýšeného
dluhu bude ujídati daleko větší lžicí
z misky téže velikosti, než z ní ujídal
menší dluh předválečný.
A dovodil jsem, že s podstatným zvětšením
misky, t. j. úhrnu roční národní
produkce nad předválečnou absolutní
úroveň, nemůžeme střízlivě
počítat, když dosažení její
bývalé úrovně o sobě je úkolem
takřka nadlidským. Na druhé straně
nelze léčiti věc zvyšováním
veřejného břemene; vždyť jsme vyšli
z konstatování, že je ohromné a že
je třeba je snížit. A třeba si pamatovat,
že každé další zadlužování
zvětšuje pro budoucnost onu lžíci, což
snad ozřejmí smysl volání po vyrovnaných
rozpočtech jakožto cíli, k němuž
musíme dospěti. Z toho všeho však plyne
také nevzratně, že i tehdy, až již
dosáhneme absolutně výrobní - a tudíž
i důchodové - úrovně předválečné,
zbude pro uskutečňování veřejných
účelů při témže asi zatížení
veřejnými výdaji jako před válkou
méně, než měla k disposici první
republika. Plný úspěch dvouletého
plánu nás tedy postaví do situace nesrovnatelně
lepší, než jsme dnes, přece však
s hlediska veřejných hospodářství
nikoli do situace lepší, než jsme byli za první
republiky; to je otázkou dalšího, a jak myslím,
pozvolného vývoje. A to je myšlenková
základna, na kterou se musí postavit každý
odpovědný činitel, pokud rozhoduje o veřejných
výdajích: nemůžeme ve veřejných
výdajích reálně uskutečňovati
po řadu let více, než jsme činili před
válkou, ba ani tolik, a to ani v době - u srovnání
s nynější - už značně hospodářsky
pokročilé. Můžeme sice a budeme musit
měnit skladbu uskutečňovaných účelů,
nemůžeme však nad jejich úhrn: každý
nový výdaj na nový účel nebo
zintensivnění účelu daného
musí chtěj nechtěj být provázen
úsporami u účelů jiných anebo
pominutím účelů jiných. Přidat
a vydat na straně jedné znamená ubrat a vzít
na straně druhé; ve směru této věty
se bude pohybovat a bude se musit pohybovat příští
naše politika hospodářství veřejných
svazků.
Pokusil jsem se ukázat, jak výše veřejného,
u srovnání s první republikou vzrostlého
dluhu tlačí na úkoj veřejných
účelů v rámci daných obmezených
prostředků: čím více bude těchto
dluhů, tím větší bude tlak. Máme
životní zájem na tom, aby tento tlak byl co
možná nejmenší.
Je zcela pochopitelné, že bychom tohoto tlaku vůbec
neunesli, měl-li by narostlý veřejný
dluh ležeti na národním hospodářství
neulehčen znehodnocením cestou zvýšení
soustavy hospodářských čísel.
Bylo vypočítáno, že je potřebí
trojnásobku předválečné soustavy
hospodářských čísel k tomu,
abychom nesli celkový veřejný dluh, který
jsme měli po revoluci, asi stejně lehce, jako jsme
nesli veřejné zadlužení před
válkou. Předválečná soustava
hospodářských čísel zvýšená
na trojnásobek znamená - vyjádřeno
pomocí cenové hladiny, která sama není
hospodářským číslem, nýbrž
jeho komponentou - trojnásobně vysoké ceny
při předválečném rozsahu produkce.
Nešli jsme však až k tomuto bodu, nýbrž
spokojili jsme se s trojnásobkem cenové hladiny
při dnešním, podstatně nižším
rozsahu národní produkce. Její rozvoj bude
tlačit, jak si toho při daných důchodech
všichni přejeme, cenovou hladinu směrem dolů,
takže v okamžiku, až dosáhneme absolutní
úrovně předválečné produkce,
nebudeme mít pochopitelně trojnásobnou cenovou
hladinu, tím však také nikoliv trojnásobnou
soustavu hospodářských čísel.
Bude tedy daný, po revoluci zjištěný
veřejný dluh doléhat tíživěji,
než doléhal úhrnný dluh předválečný
na tutéž reálnou základnu, jak to právě
ve své úvaze předpokládáme,
a také každý dluh dnes vzniklý bude
v budoucnosti tížiti víc, než dnes při
vyšších cenách předpokládáme.
I tak však kalkulace předpokládala, že
dluh z okupace, umenšený dávkovou operací,
bude ze značné míry umořován
a úročen výnosem zabaveného majetku
a teprve zbytek že připadne k tíži rozpočtu
ve formě roční alimentace Likvidačnímu
měnovému fondu, pokud totiž myslíme
na ony dluhy, jež vyříditi připadne
jemu za úkol. Záleží tedy mnoho na osudu
tohoto zabaveného majetku a na hospodaření
s ním, a nenalézám dosti slov, abych důrazně
a naléhavě upozornil na nutnost řádného
hospodaření s tímto majetkem. Je nejvyšší
čas, aby byl zřízen a v život uveden
Likvidační měnový fond, a to nejen
jako místo, soustřeďující aktiva
a pasiva měnového a vkladového dluhu, nýbrž
i jako vrchní kurátor hospodaření
se zabavenými majetky.
Náš nynější rozpočet je,
jak jsem měl příležitost říci
již ve výboru, rozpočtem ohromným, neúplným
a deficitním, a nadto neobsahuje veškerá na
národ doléhající břemena, protože
jich ani obsahovat nemůže. Rozpočet by byl
úplný, kdyby obsahoval úmor a úrok
veškerého státního dluhu, který
v tento den hospodářský máme. Není
jeho vinou, že toho neobsahuje; teprve však, až
bychom připočtli položku celkové dluhové
služby, seznali bychom celkovou rozpočtovou cifru,
která by mohla sloužit jako podklad pro úvahy
do budoucna. Deficit pak ukazuje předpokládaný
vzrůst státního zadlužení během
příštího roku. Dluhová služba
tohoto nového zadlužení přiroste k dluhové
službě z dluhu daného.
Mezi dnešním stavem národního hospodářství
a oním postulovaným okamžikem, kdy dosáhneme
absolutně předválečné úrovně
produkce a důchodu národního, leží
restaurační a konsolidační údobí
budovatelské, které se vyznačuje vývojem
k lepšímu, avšak také tím, že
národ je pro veřejná břemena méně
únosný, než bude na konci tohoto přechodného
údobí. Tento fakt se musí vzít v počet:
nelze zatěžovat ozdravný vývoj deficity,
pokud nejsou národně nevyhnutelny. Tomu bych chtěl
věnovat trochu zvláštní pozornosti.
Deficit, jde-li o deficit pravý, t. j. plynoucí
z realistického rozpočtového odhadu výdajových
položek, takže k předpokládaným
výdajům a tudíž k deficitu opravdu dojde,
je především předzvěstí
a pramenem nového státního dluhu. Tento nový,
z deficitu vzniklý státní dluh je problémem
pro budoucí státní rozpočty svým
úmorem a zúročením, avšak tento
problém o sobě není zde problémem
hlavním, i když, jak řečeno, při
klesajících cenách se stává
tíživějším; dnešní
miliarda Kčs má v sobě při vyšších
cenách statků a služeb méně tíživosti,
než jí bude míti v budoucnu při cenách
nižších. Jakkoliv nesmíme tedy pro budoucnost
přezírati tento problém, přece do
popředí svého uvažování
musíme posunout problém druhý a méně
závažnější, ten totiž, že
celou dluhovou jistinu bude nutno vydobýti z národního
hospodářství v příštím
roce. Tak lze učinit jenom na daném kapitálovém
trhu, který musí unésti vedle všech
nároků, které budou na tento trh kladeny
se strany znárodněných i soukromých
podniků a se strany spotřebitelské i poplatnické
při placení dávek, i poptávku státu,
aby kryl deficit. Ujídá tedy deficit výrobě
a staví před ni překážku. Čím
větší je deficit, pokud nejsou v něm
i nekryté výdaje na povznesení produkce,
tím více znesnadňuje státní
hospodářství restaurační a
konsolidační vývoj. Řekl bych přímo,
že nehospodárnost ve sféře spotřeby
veřejných hospodářství odporuje
cíli dvouletého plánu, hází
jeho zdaru do cesty překážky. Neunesl-li by
pak kapitálový trh úhrnné poptávky
po kapitálu, která se na něm soustředí
během roku, hrozí nebezpečí cedulového
úvěru. Cedulový úvěr nemůže
zajisté při řízených cenách
způsobit žádným způsobem inflace,
leč na černém trhu, nutně však
přivodí tvorbu nové a další přebytečné
kupní síly, t. j. správněji, přebytečného
a nepružného oběživa vzhledem k oné
soustavě hospodářských čísel,
kterou chceme držeti. Každým rozmnožením
oběživa nad linii přiměřenosti
a pružnosti roste státní dluh, avšak státní
dluh, který musí býti splacen v té
rychlosti, v jaké se potřebujeme dostat zpět
na linii přiměřenosti i pružnosti oběživa.
Takovýto dluh tedy tlačí nekonečně
více na bezprostředně nejbližší
rozpočty než dluh jiný, protože nemůže
být z povahy věci dluhem dlouhodobým. Chtěj
nechtěj se pak při dané názorové
základně většiny obyvatelstva také
rozleptává důvěra ve stabilitu či
ve vývoj ke stabilitě hospodářských
čísel, což je skutečnost, kterou třeba
vzít v úvahu, ať již zastáváme
názory na deficity a cedulový úvěr
jakékoliv.
A tu třeba říci slovo těm, kteří,
jak upřímně věřím, v
dobrém předsevzetí poukazují na to,
že v mnoha ostatních, i daleko bohatších
státech mají deficitní rozpočty a
že v dobách nouze ani jinak býti nemůže.
Souhlasím s nimi plně, a dávno před
okamžikem, kdy jsem si mohl myslit, že budu mít
čest mluvit v parlamentu, jsem napsal, že ani měna
ani vyrovnaný rozpočet nejsou samoúčely
a že musí ustoupit účelům vyšším.
To však platí pouze za jednoho jediného předpokladu,
že totiž bylo před tím, než se sáhlo
k deficitu anebo dokonce k cedulovému úvěru
jako prameni jeho krytí, vykonáno vše, aby
každá i sebe menší položka ve sféře
státních výdajů nikoliv existenčně
nutná byla škrtnuta, protože právě
jedině a pouze na výdaje nezbytně a existenčně
nutné lze voliti hledání úhrady řečenými
cestami.
Je lhostejné, co v tomto ohledu dělají jiné
státy a národy - nehledě k tomu, že
začasté může srovnání
velmi pokulhávat - protože neneseme za jejich hospodaření
odpovědnost, a srovnání našeho hospodářství
s jejich neumenšuje odpovědnosti naší,
kterou máme před národem pro léta
příští. Je zcela nesporné, že
můžeme dostáti své odpovědnosti
před budoucností a obhájiti deficit i se
všemi jeho důsledky, jestliže je složen
z výdajů nezbytných na zdraví a bezpečí
národa. Nemohli bychom však své finanční
politiky omluviti, mohl-li by kdokoli v budoucnosti poukázat
na jedinou zbytečnou a na méně důležitý
účel vydanou korunu, kterou jsme nedovedli škrtnout.
Jde o to, abychom po této stránce vykonali vše,
co jest vykonat, a tudíž o to, abychom nalezli cesty,
jak splnit tento svou povahou také mravní úkol.