Méně pozornosti bylo věnováno velkému
schodku, který musí býti uhrazen úvěrem,
a otázce možnosti úvěru. Přípustnost
úvěru byla odůvodněna velkými
investicemi ve státním rozpočtu. O tom jsem
se podrobněji zmínil ve své řeči
výborové. Jiná otázka je možnost
úvěru, protože bez úvěru by bylo
nemožno rozpočet uskutečniti. Vyslovil jsem
v rozpočtovém výboru jisté obavy v
tom směru, obavy z t. zv. expanse úvěrové
a ze vzrůstu finančního kapitálu přes
míru únosnosti. To zdůraznil ve výboru
též svým způsobem pan posl. Sajal.
Pan ministr financí zmírnil tyto mé obavy
správným poukazem na thesauraci, která se
může v zájmu svém i státním
proměniti na kapitál. Dále uvedl, že
vedle úspor tvořených z výtěžku
nové práce objeví se tu též peníze,
které podle rozpočtu vydá státní
pokladna v rámci úrokové služby a na
jiné účely finančního rázu.
Jistě má pan ministr pravdu, že návrat
thesaurace do peněžních ústavů
a na peněžní trh by velmi usnadnil situaci.
Ale aby se tak stalo, k tomu je třeba důvěry
i slušného zúročení. Žijeme
v době velké kapitálové potřeby
na investice dvouletky a na státní schodek. Na druhé
straně velikost zdanění odčerpává
značné částky důchodové,
že k spoření zbývá málo,
zvláště při velké nivelisaci
důchodů a neúměrně zvýšené
důchodové a výdělkové dani,
k níž jsme dospěli. Dobré státní
hospodářství, které nemá neúměrné
daně důchodové a výdělkové,
stane se pevnou osou celého hospodářství
národního a bude nejlepší pobídkou
k úsporám a proti thesauraci. Ten, kdo spoří,
upírá oči do budoucna. Stabilita poměrů
dává mu do budoucna nejlepší vyhlídky.
Opak budí rozmařilost, nedůvěru a
thesauraci. Jestliže byl naším nejlepším
pokladem a zdrojem vysoké úrovně hospodářské
a kulturní náš člověk inteligentní,
pracovitý a spořivý, pak nesmíme nic
z těchto kvalit - žádný z nás
- ztratit, nemáme-li upadat.
Jeden z členů rozpočtového výboru
měl za to, že státu je usnadněn úvěr,
má-li pojišťovny a banky v rukou, a dluh se stane
únosnějším, když stát jednostranně
sníží úrok z dluhu. Ale banky nejsou
postátněny, nýbrž znárodněny.
A nejsou jen instrumentem pro opatřování
státního úvěru, protože mají
i jiné hospodářské poslání.
Nebylo by radno sledovati příklad nacistického
Německa, které se obešlo bez válečných
půjček, ale vybralo všechna aktiva peněžních
ústavů, jež naplnilo podle diktátů
svými bezcennými papíry. Státní
úvěr musí býti zakotven v celém
národě a celý národ musí míti
důvěru ve státní hospodářství.
(Potlesk.)
Libovolné snižování úroků
ze státních papírů mělo by
své důsledky pro majitele veřejné
- sociální a j. pojišťovny, peněžní
ústavy atd. - a na psychologii nových střádalů.
Buď se zařídíme jen na úspory
nucené, anebo počítáme-li s úsporami
dobrovolnými, musíme počítati s jejich
hospodářskými a psychologickými předpoklady.
Daňový systém má pro tvorbu kapitálu
mimořádný význam. To je ta myšlenka
pana posl. dr Chytila, totiž že nezáleží
jen na celkovém břemenu, ale na tom, jak je rozloženo.
Přetížení daní důchodovou
a výdělkovou znemožňuje tvorbu kapitálu.
Soustava přímých daní se rozpadává,
ale tu má pravdu posl. Ješ, že nemůžeme
rozhodovati o jednotlivém úseku a pustiti se zřetele
celek, jak se stalo při dani ze mzdy.
Debata v rozpočtovém výboru se týkala
též národních podniků. Jistě
je pravda, že - jak bylo řečeno - čísla
uvedená v důvodové zprávě jsou
neurčitá a neúplná, ale jisté
je též, že byly překážky,
proč nemohlo být podáno více, jak
přesvědčivě řekl pan ministr
Laušman. Ne tak zcela případnou jsem
shledal odpověď parlamentární kritice,
praví-li se, že ten, kdo kritisuje, není stoprocentně
pro znárodňovací akci. To jest asi taková
odpověď, jako kdyby někdo řekl, že
kritik není spolehlivým Čechem. Kritice věcné
nelze odpovídati kritikou osobní. Bylo dále
opětovně řečeno panem ministrem průmyslu,
že byl znárodněn "hřbitov".
Bylo by opravdu záhodno udělati nejen bilanci východiskovou
pro znárodněné podniky pro dobu nynější,
ale též bilanci podle stavu z poloviny května
1945. Mluvíme-li o oddlužení znárodněného
průmyslu, musíme znáti důvod prodlužení
u každého podniku zvlášť. Nezdá
se, že každý náš průmyslový
podnik byl tak zcela hřbitovem. Aby nebylo nedorozumění,
příčin pro zadlužení bylo několik,
některé odůvodněné, jiné
neodůvodněné. Jde o to, aby parlamentní
úsporná komise toto dobře zjistila, aby se
nevinným paušálně nekřivdilo
a aby vinníky při nejmenším vystřídali
lidé schopnější. (Potlesk.) Jsme
jistě všichni stoprocentně pro znárodnění
toho, co znárodněno bylo, a pro řádnou
správu v rukou národa a v zájmu národa.
To je ta nejlepší cesta pro socialisující
společnost a pro socialisující demokracii.
(Potlesk.)
Přicházím, slavné Národní
shromáždění, k závěru.
Parlament odpovídá vládě, a mluví-li
poctivě pravdu, poslouží nejlépe vládě
samé. Nemáme parlamentární oposice,
která by svou kritikou a kontrolou byla strážkyní
počinů vládních, a proto musíme,
ne z důvodů oposičních, ale z důvodů
věrné spolupráce s vládou umožniti
ono řízení, které je charakteristické
pro demokracii a které měl na mysli president T.
G. Masaryk, řekl-li, že demokracie je diskuse,
diskuse poctivá a otevřená.
Dospěli jsme v rozpočtovém výboru
k jednomyslnému názoru, že rozpočet
na r. 1947 musí býti mezníkem, o němž
budeme moci říci při rozpočtu na rok
1948, že byl vyvrcholením, a že odtud je zjevný
obrat k lepšímu.
Bude nyní věcí parlamentu, aby se ujal v
úsporné komisi spoluhospodaření na
tomto rozpočtu, s vytrvalostí a tvrdostí,
o níž mluvil pan ministr financí, který
jí slíbil veškerou pomoc, za což mu srdečně
děkujeme.
Můžeme s klidem říci, že máme
při projednávání tohoto rozpočtu
pocit, který jsme ještě neměli na jaře
tohoto roku, že máme pevnější půdu
pod nohama, že se máme oč opřít.
Máme stále v čele státu milovaného,
jednomyslně zvoleného presidenta (Potlesk.),
máme pevnou vládu Národní fronty,
máme svobodnou parlamentární kritiku, máme
rozpočtový výbor odhodlaný podporovati
ministra financí ve všech jeho počinech, směřujících
k snižování veřejných výdajů.
Máme dvouletý plán, k jehož úspěšnému
provedení se šikují miliony pracujících
mozků a rukou. V nejbližších hodinách
budeme míti úspornou parlamentní komisi.
A to jsou, slavná sněmovno, velké věci.
Zbývají již jen slova díků. Děkuji
všem, kdož se na rozpočtových pracích
podíleli. Předsedovi vlády, ministrům
a povereníkům, předsedům nejvyššího
účetního kontrolního úřadu
a Najvyššieho kontrolného dvora, predsednictvu
rozpočtového výboru, všem dílčím
zpravodajům, účastníkům debaty,
úředníkům ústředních
úřadů a institucí, zejména
úředníkům rozpočtového
odboru ministerstva financí, a všem zaměstnancům
sněmovny, jejichž výkonnost a ochota byla tentokrát
zvlášť mimořádná.
Prosím slavné Národní shromáždění,
aby návrh finančního zákona, jímž
se stanoví rozpočet na rok 1947, a jeho přílohy
přijalo za podklad svého jednání a
schválilo jej spolu s připojenými resolucemi,
jak se na něm, ve znění vládou navrženém,
usnesl rozpočtový výbor. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Z usnesení
předsednictva míním podle § 43 jedn.
řádu rozděliti rozpočtovou rozpravu
na povšechnou a podrobnou.
Rozprava podrobná by byla rozvržena na tři
části, a to:
První část podrobné rozpravy, část
politická, která v rozpočtu zahrnuje:
ze skupiny I, vlastní státní správa:
kap. 1, President republiky a kancelář presidenta
republiky, kap. 2, Ústavodárné Národní
shromáždění, kap. 2a, Slovenská
národná rada, kap. 3, Předsednictvo vlády,
kap. 3a, Predsedníctvo Sboru poverenníkov, kap.
4, Ministerstvo zahraničních věcí,
kap. 5, Ministerstvo národní obrany, kap. 6, Ministerstvo
vnitra - Povereníctvo vnútra, kap. 7, Ministerstvo
spravedlnosti s nejvyšším soudem, Povereníctvo
spravodlivosti s Najvyšším súdom, kap.
8, Ministerstvo pro sjednocení zákonů, kap.
9, Nejvyšší správní soud - Najvyšší
správny súd, kap. 26, Státní úřad
statistický.
Ze skupiny II, Správa státních podniků:
§ 25 Štátne tlačiarne.
Druhá část podrobné rozpravy, část
kulturní a sociální, která
zahrnuje:
ze skupiny I, Vlastní státní správa:
kap. 10, Ministerstvo školství a osvěty - Povereníctvo
školstva a osvety, kap. 11, Ministerstvo informací
- Povereníctvo informácií, kap. 21, Ministerstvo
sociální péče - Povereníctvo
sociálnej starostlivosti, kap. 22, Ministerstvo zdravotnictví
- Povereníctvo zdravotníctva.
Ze skupiny II, Správa státních podniků:
§ 10, Státní statky zemědělských
škol, § 11, Uhřiněvský školní
závod zemědělský, § 12, Školní
závod zemědělský v Děčíně-Libverdě,
§ 13, Žabčický školní závod
zemědělský, § 14, Zemědělský
školní závod Vysoké školy veterinární
v Brně-Nový Dvůr, § 15, Státní
veterinární ústav v Ivanovicích na
Hané, § 16, Státní lázně,
§ 17, Státní tiskárny a Úřední
list, § 18, Československá tisková kancelář,
§ 22, Štátne kúpele, § 24, Ústav
pre školský a osvetový film, § 26, Zpravodajská
agentura Slovenska, § 27, Štátne nakladateľstvo.
Třetí část podrobné rozpravy,
část hospodářská, dopravní
a finanční, která zahrnuje: ze skupiny I,
vlastní státní správa: kap. 12, Ministerstvo
zemědělství - Povereníctvo pôdohospodárstva
a pozemkovej reformy, kap. 13, Ministerstvo výživy
- Povereníctvo výživy a zásobovania,
kap. 14, Ministerstvo průmyslu - Povereníctvo priemyslu
a obchodu, kap. 15, Ministerstvo vnitřního obchodu,
kap. 16, Ministerstvo zahraničního obchodu, kap.
17, Nejvyšší úřad cenový,
kap. 18, Ministerstvo techniky - Povereníctvo techniky,
kap. 19, Ministerstvo dopravy - Povereníctvo dopravy, kap.
20, Ministerstvo pošt - Povereníctvo pôšt,
kap. 23, Odpočivné a zaopatřovací
platy, kap. 24, Ministerstvo financí - Povereníctvo
financií, kap. 25, Všeobecná pokladní
správa, kap. 27, Nejvyšší účetní
kontrolní úřad - Najvyšší
kontrolny dvor, kap. 28, UNRRA.
Ze skupiny II, Správa státních podniků:
§ 1, Tabáková režie, § 2, Štátna
mincovňa v Kremnici, § 3, Státní loterie,
§ 4, Československá pošta, § 5, Československé
státní dráhy, § 6, Československé
aerolinie, § 7, Poštovní spořitelna, §
8, Státní lesy a statky, § 9, Státní
pokusné statky výzkumných ústavů
zemědělských, § 19, Štátne
lesy, § 20, Štátne majetky, § 21, Štátne
majetky hospodáskych škôl a výzkumných
ústavôv poľnohospodárskych, § 23,
Riaditeľstvo pre cestovný ruch.
Skupina III, Správa státního dluhu.
Finanční zákon.
V 23. schůzi ústavodárného Národního
shromáždění dne 22. listopadu 1946 bylo
usneseno, aby o prohlášení pana ministra financí,
které v oné schůzi učinil, předkládaje
rozpočet, vykonala se rozprava sloučeně s
projednáváním osnovy finančního
zákona, kterým se stanoví státní
rozpočet na rok 1947.
Podle tohoto usnesení provede se tedy o prohlášení
pana ministra financí rozprava jednotná s rozpravou
rozpočtovou.
Lhůtu řečnickou navrhuji podle usnesení
předsednictva tak, aby pro celou rozpočtovou rozpravu
činila pro každý klub tolikrát osm minut,
kolik má členů, nejméně však
30 minut na 1 klub. Poslanci mimo kluby se počítají
jako jeden klub.
Jsou nějaké námitky proti tomuto návrhu?
(Námitek nebylo.)
Není jich. Navržená lhůta řečnická
je schválena.
Přistoupíme tedy k rozpravě povšechné.
Přihlášeni jsou tito řečníci:
pp. posl. dr Zibrín, dr Chytil, Vilím,
dr Krajina, Šabršula, Štětka a
Bašťovanský.
Dávám proto slovo prvnímu řečníku,
kterým je p. posl. dr Zibrín.
Posl. dr Zibrín (uvítaný potleskom):
Vážené ústavodarné Národné
shromaždenie! K rozpočtu som nemohol prehovoriť,
lebo som chcel viesť rokovanie rozpočtové i
formálne i materiálne úplne nestranne a dúfam,
že sa mi to plne podarilo. Dohromady sme mali 11 schôdzí,
prejednávali sme rozpočet 75 hodín, vymenilo
sa 112 rečníkov a usnieslo sa 13 rezolúcií.
Keď si takto všeobecne pozrieme, mohol by ten, ktorý
nesledoval naše jednanie, povedať, že načo
sme tak dlho sedeli, keď sme vlastne k rozpočtu neurobili
žiadny pozmeňovací návrh - aspoň
sme ho nepreviedli - a keď sme rozpočet schválili
tak, ako nám bol našou váženou vládou
predložený. Pri prejednávaní rozpočtu
mali sme pred sebou prehlásenie p. predsedu vlády,
keď nám predložil budovateľský program
a keď povedal, že rozpočtová politika
jeho vlády musí smerovať k sníženiu
schodku vo verejnej správe a že verejná správa
musí pracovať hospodárnejšie. Toto nás
viedlo a tak sme schválili až 13 rezolúcií
a ja by som prosil vládu, aby si týchto 13 rezolúcií
náležite všimla, lebo miesto zmien v rozpočte
sme radšej robili rezolúcie a žiadali sme, aby
jednotlivé rezorty si týchto rezolúcií
všimly a aby sa hospodárilo tak, ako to tieto rezolúcie
- by som povedal: ideové - vyžadujú.
Takto rozpočet je vlastne výsledkom kompromisu,
kompromisu veľmi zdarilého, a to hlavne preto, lebo
na samom prejednávaní a pojednávaní
rozpočtového výboru p. predseda vlády,
ako aj p. minister financií, ako i ďalší
páni ministri niekoľkoráz nám dali záruku,
že skôr než rozpočet tento stane sa zákonom,
bude predložený vládny návrh o parlamentnej
úspornej a kontrolnej komisii. S radosťou vám
oznamujem, dámy a pánovia, že sa tak stalo,
a nielen to, ale včera rozpočtový výbor
už aj schválil túto vládnu osnovu a
myslím, že súčasne, azda len v niekoľkohodinových
intervaloch s týmto finančným zákonom
budeme mať uzákonenú i túto, už
i v prvom našom Dočasnom Národnom shromaždení
požadovanú a teraz očakávanú
komisiu. Je to veľmi dôležité, lebo takýmto
spôsobom mohli sme niekdy en bloc, uspokojac sa výlučne
s rezolúciou, schváliť i také položky,
voči ktorým sme mali i zásadné námietky
Lebo neurčovali sme, dámy a pánovia, pri
schvaľovaní tohto rozpočtu maximá tak,
že tieto sa musia bezpodmienečne vyčerpať.
Očakávame, že zďaleka sa nevyčerpajú.
Tak ako z tohoročného rozpočtu nám
ostatne 12, prípadne 16 miliárd nevyčerpaného,
očakávame, že aj v budúcom roku vážená
vláda, ktorá sa bude iste spravovať budovateľským
programom, z ktorého som vetu citoval, nevyčerpá
všetko to, čo sme odhlasovali, ale vyčerpá
len to, čo bude nutné, lebo, ako to pán zpravodajca
uviedol, rozpočet tento trochu príliš ťažko
bude dopadať na naše poplatníctvo. Kto vypočul
zprávu pána generálneho zpravodajcu, kto
si pozorne prečítal aspoň dvakrát
zprávu pána ministra financií, ktorou predkladal
tento rozpočet váženému parlamentu,
ten iste je presvedčený, a musí byť
presvedčený, že neostalo rozpočtovému
výboru nič iné než to, čo som
uviedol. A ja verím, že tie predpoklady, ktoré
nás viedly v rozpočtovom výbore k takému
by som povedal hormonickému súžitiu, sa v r.
1947 vo vláde nezmenia a takým spôsobom ďaleko
nedosiahneme obnosy, ktoré sme odhlasovali.
K poznámkam pána generálneho zpravodajcu,
ktoré uviedol v rozpočtovom výbore, bolo
by azda sem tam i nejaké iné stanovisko. Ja hlavne
musím sa zaoberať s jeho jedným tvrdením,
keď postavil otázku zvláštneho finančního
postavenia Slovenska v tomto našom rozpočte. I keď
nemienim sa podrobne zaoberať so všetkým, predsa
len musím reagovať pánu generálnemu
zpravodajcovi, pokiaľ hovorí o tom, že väčší
schodok slovenský sa uhradzuje podľa svojej únosnosti.
Lebo tento úsek prejavu pána generálneho
zpravodajcu môže byť síce predmetom podrobnej
rozpravy, a to najmä v kapitole 25, Všeobecnej pokladniečnej
správy, ale keby som sa tohto nedotkol, keďže
som v rozpočtovom výbore beztak nehovoril, azda
by sa zdalo, keďže som prvým rečníkom
mojej strany, ako by sme s tým súhlasili - qui tacet,
consentire videtur. Poznamenávam, že číselný
výsledok očakávaného a skutočného
hospodárenia štátnej správy nie je výlučným
kritériom na zisťovanie takzv. väčšieho
schodku slovenského, ako to pomenoval pán generálny
zpravodajca. (Potlesk poslancov demokratickej strany.)
Treba pritom brať do úvahy národohospodárske
skutočnosti, ktoré pri dnešnom dirigovanom
hospodárstve vykazujú pri svojej realizácii
hospodárske a bilančné efekty v zemiach Českej
a Moravskosliezskej, hoci podklad pre ne bol založený
úkonmi a spotrebou na území slovenskom. Slovensko
si želá, aby sa do tejto problematiky vnieslo jasno,
aby sme vedeli, užívajúc pojmy, správny
obsah týchto. Sme presvedčení, že vecná
diskusia je nielen na mieste, ale i na čase. V tomto smere
je rovnako na čase jasne hovoriť aj v termínoch
politických. Pánom generálnym zpravodajcom
použitý obrat o politickej autonómii Slovenska
vo spojitosti s pojmom finančnej solidarity medzi zemiami
českými a Slovenskom nezdá sa byť v
súlade so základnou normou nášho nového
politického usporadania, to je s Košickou dohodou.
Táto vychádza zo zásady rovný s rovným,
a preto už pojmove vylučuje politickú autonómiu.
Preto priklincúvam: niet slovenskej otázky a preto
existuje len otázka pomeru Čechov a Slovákov
v republike Československej. Účasť Slovenska
na celoštátnom rozpočte je nasledovná:
Pre jasnejší obraz uvediem najprv rozsah štátneho
rozpočtu na rok 1946, lebo srovnávaním jasnejšie
vidíme vývin k dnešku. V rozpočte na
r. 1946 účasť Slovenska činila na výdavkoch
64 miliárd, na príjmoch 37,8 miliardy a na deficite
26,2 miliardy. V tomto rozpočtové prostriedky Slovenska
aj s pripočítaním príjmov z predaja
tovarov UNRRA na výdavkoch činia 10,5 miliardy,
na príjmoch 5,7 miliardy, na deficite 4,6 miliardy. O státisícoch
nehovorím pre zjednodušenie. Percentuálna účasť
Slovenska v pomere celoštátnom činila teda
na výdavkoch 16,2%, na príjmoch 15%. Naproti tomu
štátny rozpočet na rok 1947 vykazuje: na výdavkoch
76,3 miliardy, na príjmoch 48,4 miliardy a na deficite
28 miliárd. V tom rozpočtové prostriedky
Slovenska: na výdavkoch 15,5 miliardy, na príjmoch
9,1 miliardy a na deficite 6,2 miliardy. Percentuálna účasť
Slovenska v pomere celoštátnom činí
teda na rok 1947 nasledovne: na výdavkoch 20%, na príjmoch
19%, na deficite 21,7%. Percentuálny podiel Slovenska na
celoštátnom rozpočte oproti roku 1946 sa teda
zvyšuje na výdavkoch o 3,8%, na príjmoch o
4% a na deficite o 4,2%. Keď berieme do úvahy oddelene
výdavky a príjmy rozpočtovej časti
Slovenska, ukazuje sa 40,2% výdavkov Slovenska nezaokrytých;
poznamenať však treba, že tu vykázaná
účasť Slovenska v celoštátnom pomere
sa mení započítaním účasti
Slovenska na ústredných výdavkoch a príjmoch.
Túto účasť však, ako som už
spomenul, za dnešných neupravených pomerov
ústavnoprávnych presne vypočítať
nie je možné. Celkové zvýšenie
rozpočtu na rok 1947 oproti rozpočtu na rok 1946
činí teraz 12,3 miliardy. Z tohto zvýšenia
výdavkov pripadá na Slovensko 4,9 miliardy, to je
40,1%, a zbytok na zvýšenie výdavkov ústredných
v zemiach českých. Podobný obraz sa ukazuje
aj v príjmoch, ktoré v celoštátnom sektore
ukazujú zvýšenie oproti roku 1946, a to o 10,7
miliardy, z ktorého zvýšenia pripadá
na Slovensko 3,4 miliardy, teda okrúhlo 30%. Tá
okolnosť, že tak značná časť
zvýšenia pripadá na slovenský sektor
rozpočtu, má svoju príčinu nielen
v relatívnom zvýšení rozpočtových
potrieb Slovenska oproti roku 1946, ale aj v novej konštrukcii
výdavkov aj príjmov Slovenska. Číselné
rozvrstvenie štátneho rozpočtu na rok 1947,
vylíčil pán zpravodajca, ktorý išiel
do podrobností, preto to neopakujem. Budem sa zaoberať
len tou časťou, ktorá sa týka postavenia
Slovenska.