Pátek 22. listopadu 1946

6. Provádění dvouletého hospodářského plánu vyžaduje, aby bylo známo, jaké částky a k jakým účelům tohoto plánu jsou do rozpočtu zařazeny, a dále, aby bylo možno po celou dobu jeho provádění sledovati, jak se těchto prostředků používá. Pohotová kontrola je tedy jedním z předpokladů zdaru dvouletého plánu. Proto jsme jak v podrobnostech státního rozpočtu, tak i v jeho celkových přehledech zvláště vyznačili výdaje určené pro dvouletý plán, a to ať jde o výdaje investičního nebo funkčního rázu; učinili jsme tak u vlastní státní správy, a pokud jde o investice, také u podniků (kde funkční výdaje nemáme). Dalším důvodem pro oddělené vykázání výdajů na dvouletý plán jest, že na rozdíl od všeobecné zásady o propadání úvěrů uplynutím rozpočtového období, na které byly povoleny, tyto výdaje (rozpočtové úvěry) nepropadají uplynutím roku 1947, nýbrž z jejich úspor mohou být hrazeny potřeby plánu v roce příštím.

7. Tato výjmka z propadání rozpočtových úvěrů není v rozpočtu na rok 1947 jediná. Již v rozpočtu předchozím byla zvláštní skupina výdajů hrazených z výtěžků akce UNRRA. Jejich zvláštní režim rozpočtový vyplynul z dohody mezi naší vládou a organisací UNRRA. Protože jsme v letošním roce mimořádný rozpočet zrušili, vykazujeme tuto skupinu výdajovou ve zvláštní kapitole rozpočtu vlastní státní správy; od ostatních kapitol této skupiny liší se ovšem tím, že je zřízena zvláštním režimem rázu fondovního a její prostředky tedy zůstávají zachovány svému účelu.

Další skupinu výdajů, jejichž úspor z roku 1946 lze použíti v roce 1947 a které tedy nepropadají, tvoří se částky zařazené v roce 1946 na službu státního dluhu a pro účely měnové. Ustanovení, které v tomto směru obsahuje finanční zákon na rok 1947, reprodukuje, pokud jde o státní dluh, pouze zásadu vyslovenou již ve finančním zákonu na rok 1946. Toto opatření souvisí s tím, že dočasná úprava dluhové služby vnitřního státního dluhu pro rok 1946 dosud nebyla provedena - příslušné vládní nařízení se teprve projednává - takže v r. 1947 po vyhlášení této úpravy, byl by státní rozpočet zatížen výplatou všech úrokových zadrželostí, zatím co v roce 1946 by unikla účetní úspora. Toto rozpočtové opatření se týká přímo skupiny III, Správa státního dluhu, ale nepřímo se obráží i ve skupině I, z jejíž kapitoly Všeobecná pokladní správa je hrazena potřeba na službu státního dluhu. Obdobná výjimka platí i pro úvěry pro účely měnové, jak již jsem se zmínil; jde o příspěvek Likvidačnímu fondu měnovému. Důvodem stanovení této výjimky je okolnost, že měnový likvidační fond nevstoupil v r. 1946 v činnost; osnova o jeho zřízení se teprve projednává.

Poslední (čtvrtou) skupinou výdajů, u nichž úvěrové zmocnění vlády uplynutím správního roku 1946 podle výslovného ustanovení finančního zákona nezanikne, jsou prostředky plynoucí z odčerpaných cenových rozdílů u statků původu rostlinného i živočišného, obhospodařovaných ministerstvem výživy, jakož i výnos srážek s výkupních cen zemědělských výrobků, stanovených příslušnými předpisy pro zemědělské závody od 20 ha do 50 ha a nad 50 ha, vesměs určené na různé účely zvelebovací. Tyto prostředky jsou zařazeny do kapitol ministerstva výživy a zemědělství.

Všechny výjimky, které jsem právě podrobně vypočítal, mají věcné odůvodnění; přesto si musíme být vědomi, že touto cestou rozšiřujeme základnu rozpočtových výdajů nad úhrnnou číslici, vykázanou rozpočtem na ten který rok.

Výpočet novot, které jsme v rozpočtu na rok 1947 zavedli, není vyčerpán tímto mým výkladem. Není jich málo a nejsou bezvýznamné; avšak změny zaměřené na přizpůsobení rozpočtu potřebám plánovaného hospodářství představují jen první kroky a pokusy, které se budeme snažit v dalším roce podstatně zdokonalit. Pokud v tomto rozpočtu nebylo dosaženo po stránce jeho skladby a formální úpravy všeho, co jsme si s hledisek plánovaného hospodářství přáli, mějme na paměti, že program našeho dvouletého plánu byl do rozpočtu včleňován v době, kdy normální rozpočtové práce již vrcholily. Jsme si vědomi, že státní rozpočet je moře číslic, jehož složitost jest ovšem odůvodněna rozsahem a složitostí úkolů státem plněných a členitostí jeho správního ústrojí. Avšak toto moře číslic je nepřehledné a neprůhledné. Jsem toho názoru, že z tohoto množství číslic musí směry, kterými se státní správa chce ubírati, a úkoly, které si předsevzala, jasně vystupovat a nikoli se v něm ztrácet. Rozpočet na této zásadě vybudovaný teprve plnou měrou umožňuje zástupcům lidu, aby mohli plně zvážit finanční dosah jednotlivých státních úkolů a zároveň výkon kontroly. Proto budeme sledovati myšlenku, že státní rozpočet, tedy rozpočet nejdůležitějšího subjektu hospodařícího na našem území, musí přihlédnout k požadavkům kladeným na moderní účetnictví a bilancování. Při změnách, které z toho postupně vyplynou, budeme ovšem dbáti souvislostí, aby přestavbou rozpočtu nám neunikla srovnatelnost rozpočtových, příp. závěrkových číslic s předchozími lety.

Ve snaze učiniti rozpočet přehlednějším dal jsem připojit k textům tohoto výkladu, které vám byly dodány, grafické znázornění některých stránek a vztahů předkládaného rozpočtu, jakož i sérii přehledných tabulek.

VI.

Finanční zákon.

Finanční zákon, jímž se rozpočtu dostává formy závazného předpisu a jímž jsou stanovena pravidla pro rozpočtové hospodaření, - byl ovšem také, pokud bylo třeba, přizpůsoben změněné struktuře státního rozpočtu.

Po stránce ústavně-právní připíná se finanční zákon, stejně jako rozpočet, k dnešnímu uspořádání slovenských věcí.

Poněvadž rozpočet končí schodkem, zmocňuje zákon ministra financí, jak je obvyklé, aby opatřil úvěrovými operacemi částku, potřebnou k úhradě jeho schodku. Novým je ustanovení, o kterém jsem se již zmínil ve výkladu o státním dluhu a které dává možnost k vydávání zvýhodněných pokladních poukázek poštovních spořitelen.

Z dalších novot bych chtěl především poukázati na to, že finanční zákon přenáší myšlenku privilegovaného pořadí investic zařazených do dvouletého hospodářského plánu, vyslovenou již v zákoně o tomto plánu, na pole finančního hospodaření a jednak zakazuje užití prostředků vyhrazených provádění tohoto plánu k jiným účelům, jednak je zachovává účelům dvouletého plánu i po uplynutí rozpočtového období.

Nové rozčlenění výdajů vyžádalo si nové úpravy příslušných ustanovení finančního zákona. Dřívější hospodaření mimořádnými výdaji, vázané do určité výše na souhlas ministra financí, odpadá, protože tato výdajová skupina byla zrušena. Místo toho zavádí finanční zákon povinnost opatřiti si souhlas ministra financí, na Slovensku souhlas ministra financí na návrh pověřence financí, k použití investičních úvěrů, přesahuje-li potřeba částku 100.000 Kčs u investic stavebních a 50.000 Kčs u ostatních. Toto ustanovení je odůvodněno potřebou vzájemně koordinovati časový rozvrh investic ve státní správě i ve státních podnicích se stavem státní pokladny a týká se jen investic, prováděných mimo dvouletý plán. Ty z dřívějších mimořádných výdajů, které mají ráz výdajů funkčních, jsou podrobeny spolu s ostatními správními výdaji režimu postupně uvolňovaných dvanáctin.

Vycházeje vstříc potřebě větší hybnosti komerčních zařízení státní správy, stanoví finanční zákon po prvé, že mohou zařízení - ústavy, závody - státní správy, která nejsou sice prohlášena za státní podniky podle zákona č. 404/1926 Sb., avšak neplní převážně úkoly správní a která označí ministr financí - na Slovensku na návrh pověřence financí - v dohodě s předsedou NÚKÚ rozpočtově hospodařiti volněji než ostatní státní správa, totiž v mezích celkových svých úspor nebo vyšších příjmů.

Naše členství v Mezinárodním měnovém fondu má odraz ve finančním zákoně, který zmocňuje ministra financí k vydání bezúročných a na viděnou splatných dluhopisů, jimiž by byla splacena naše členská kvota v tomto fondu v částce 125 mil. amerických dolarů, t. j. 61/4 miliardy Kčs. Dluhopisy by byly uloženy u Národní banky Československé. Obdobná úprava je finančním zákonem provedena ohledně splacení příslušné kvoty úpisu akcií Mezinárodní banky pro obnovu a rozvoj.

Konečně znovu poukazuji na ustanovení § 27 finančního zákona, ukládající vládě snížení rozpočtu o celkovou částku 3 miliardy Kčs, která bude vázána na příslušných položkách jako povinná úspora. Toto ustanovení je výrazem snahy celé vlády stlačiti míru státních výdajů co nejvíce.

Toto opatření není a nemůže být posledním slovem v naší snaze po snížení výdajového břemene státní pokladny. Nezastavíme se ani před legislativními změnami tam, kde únosnost státní pokladny snad byla přeceněna.

Závěr.

Než ukončím, dovolte, abych krátce připomenul některé význačné rysy dosavadního díla Národní fronty Čechů a Slováků k povznesení životních podmínek našeho lidu.

Jak ze zprávy, kterou jsem vám podal, tak z návrhu rozpočtu na rok 1947, před vámi ležícího, a ovšem především z vlastní praktické zkušenosti víte, jak těžce se bijeme o vybřednutí z válečných a poválečných běd a jak přes tyto obtíže usilujeme zároveň o veliké cíle další.

Myslíme-li nejprve na odstraňování válečných škod, uveďme především neochvějné úsilí o solidní a stabilisovanou měnu, v níž udržujeme první podklad našeho hospodářského života; nechť každý, kdo reptá na drahotu, srovná s naším stavem strádání a úzkosti obyvatelstva ve státech, které prošly krisí nezvládnuté inflace nebo které tuto krisi ještě prožívají. V cenách se projevuje naše celkové zchudnutí, avšak stlačujeme je, kdekoliv se naskytne příležitost. Tak namátkou uvádím snížení cen masa, zejména opětovné snížení cen uzenin, snížení ceny sádla, soli, sýrů, jejichž kvalita byla zároveň zlepšena, kávy, palivového dříví, snížení obchodního rozpětí u zemědělských strojů a řady jiných produktů.

Nedostatky ve výživě byly již v některých úsecích podstatně zmírněny a pravidelnost zásobování všude zajištěna. Na př. mohli jsme již zvýšiti dávky masa u normálních spotřebitelů bez přídavkových lístků z původních 750 g na 1.650 g v jednom zásobovacím období, dávky chlebovin pak ze 6.800 g na 8.600 g v jednom období, u dětí dokonce ještě více. Význam úsilí, které tu bylo vyvinuto, nezmenšuje okolnost, že jsme ve své výživě nemálo zavázáni pomoci Spojenců, především organisaci UNRRA, a také příznivé letošní úrodě. Tím ovšem ještě zdaleka nebylo dosaženo minimální potřebné kalorické hodnoty; zejména v zásobování tuky jeví se ještě značný nedostatek.

Odstraňujeme-li měnovou reformou následky okupace v peněžním sektoru našeho hospodářství, pokusili jsme se též zmírniti přímé válečné a okupační škody a újmy. Na některé majetkové válečné škody poskytujeme zálohy a zákonem o stavební obnově chceme vrátiti zničené a poškozené objekty hospodářskému užívání. Velmi vydatnou péči věnovali jsme otázce odčinění křivd u zaměstnanců a důchodců a u veřejných zaměstnanců též otázce renominační, při jejímž řešení jsme zhodnocovali chování a postoj veřejných zaměstnanců v době nesvobody a mimoto aspoň zčásti jsme napravili nesrovnalosti plynoucí z nynějšího platového systému.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP