Pátek 22. listopadu 1946

Provedení konfiskačních dekretů, týkajících se nepřátelského majetku, a provedení odsunu Němců jsou činy, jejichž dějinný význam bude sahati daleko do budoucnosti a které vytvářejí nové podmínky vývoje našeho národa. S tím souvisí rozsáhlá akce vnitřního osídlení, která dala zároveň základ naší nové zemědělské politiky.

V zemědělství zvyšujeme za státní podpory nedostačující živočišnou produkci, mechanisací nahrazujeme nedostatek pracovních sil a rozvojem družstevnictví snažíme se o optimální využití pracovních sil, strojů i plochy. Sociální zřetele vedly nás k odstupňování výkupních cen obilí. Za pomoci státní pokladny stanovíme výkupní ceny některých plodin tak, aby spotřebitelské ceny zůstaly nedotčeny a aby neutrpěla výživa obyvatelstva.

V řadě rozhodnutí dalekosáhlého významu, v rozhodnutích, jichž dosud nikdy u nás nebylo učiněno tolik a v tak krátké době, jeví se jeden společný rys charakteristický pro uspořádání celého našeho života a zejména pro linii vlády Národní fronty. Tímto rysem je bezvýhradné rozhodnutí odstraniti sociální křivdy minulosti, likvidovati tak definitivně dobu nespravedlivé sociální diference a opříti státní myšlenku československou o základ nejpevnější: o spokojenost, souhlas a důvěru všeho lidu. (Potlesk.)

Úhelným kamenem této politiky je veliký počin znárodňovací, uskutečněný říjnovými dekrety presidenta republiky u velkých podniků průmyslových, u bank a u pojišťoven. Tato opatření přenesla hospodářské těžiště v našem státě do rukou lidu.

Souběžně s tím byla v zákonné normě zakotvena úprava zájmové samosprávy zaměstnanecké, kterou se početně tak mohutné složce našeho pracujícího lidu, dělnictvu a zaměstnancům vůbec, dostalo povolaných mluvčích v závodních a zaměstnaneckých radách, které byly zřízeny v podnicích jak soukromých tak i veřejných a také v úřadech. Prostřednictvím silné a jednotné odborové organisace účastní se pracující přímo též přípravy všeho, co vláda závažného podniká. Vzpomeňte, jaký je to rozdíl proti úzce vymezeným právům závodních výborů a závodních rad z počátku prvé republiky, a měřte na tom pokrok, jehož dosažení nám dnes zaručuje sociální klid. Novým duchem naplněný poměr mezi zaměstnanci a zaměstnavateli dokládá též skutečnost, že na náklady závodních a zaměstnaneckých rad a na sociální zařízení sloužící společně blahu zaměstnanců přispívají podniky ze svých prostředků, úřady pak na vrub státního rozpočtu.

Krokem nikoli méně významným je odstranění úřednické správy v okresích a zemích a sloučení dřívější územní samosprávy a politických úřadů v rukou lidových, volených orgánů - Národních výborů místních, okresních a zemských.

Byla provedena spravedlivá úprava mezd a práce žen byla postavena na roveň práci mužů. Úpravou srážkové daně důchodové byly osvobozeny příjmy za práci přes čas od zdanění, aby daňovým břemenem nebyla snižována vůle k vyššímu výkonu.

Zlepšení sociálních poměrů nejpotřebnějších spoluobčanů bylo dosaženo sérií zákonů vydaných v prosinci 1945 a bylo vykoupeno značnou obětí státu. Tehdy byly zavedeny rodinné přídavky pro některé osoby pojištěné pro případ nemoci, přídavky k důchodům z veřejnoprávního sociálního pojištění a jednorázové přídavky k těmto důchodům; zvýšily se státní starobní podpory a upravily i rozšířily se třídy ve veřejnoprávním sociálním pojištění.

Vojenský žold byl podstatně zvýšen.

V oboru veřejné služby byly platy přizpůsobeny drahotním poměrům, a to jak u zaměstnanců aktivních, tak u pensistů. I tu se projevila základní snaha Národní fronty, totiž zabezpečit na prvém místě určitou minimální slušnou životní úroveň, nad níž se hodnotí kvalita práce přiměřeným odstupňováním. Poněvadž potřeba zvýšení platů byla nejcitelnější u nejnižších služebních kategorií, dostupuje u nich zvýšení poměrně nejvyšších indexů. Tak u pomocných zřízenců (zaměstnanců) I. stupně denního platu zvýšil se index platu proti roku 1938 u ženatého bezdětného na 391, u ženatého s dvěma dětmi na 381; naproti tomu u odborového přednosty - služební třída Ib, stupeň 1a - dosahuje platové zvýšení proti témuž roku pouze indexního čísla 164 u ženatého bezdětného a 166 u ženatého s dvěma dětmi.

Pokroku - ovšem velmi naléhavého - dosáhli jsme i ve zdravotnictví, ve kterém nám připadá úkol potírati tuberkulosu a jiné zhoubné nemoci, které se po válce rozšířily a které podlamují produktivní sílu národa jak v řadách dospělých, tak i mezi mládeží; pak úkol bojovati s poměrně vysokou úmrtností kojenců a řada úkolů dalších.

Obnovení vysokých škol je provázeno zahájením nebývalé péče o studující dorost. Na všech školách bylo omezeno školné a taxy a naopak jsou studentům poskytována stipendia a studentské platy, umožňující každému nadanému příslušníku národa, aby dosáhl vyššího vzdělání. Byl splněn dávný požadavek učitelstva a bylo pro ně předepsáno studium na pedagogických fakultách.

Všecky tyto i jiné snahy, v jichž výpočtu bych ještě mohl pokračovati, vyvrcholily pak v létě letošního roku ve dvouletém budovatelském plánu vlády.

l v oboru mého resortu ukládá tento plán rovněž řadu úkolů, které, pokud se týkají nastávajícího rozpočtového období, chci ještě několika slovy shrnouti.

Je to především otázka financování tohoto plánu. Tato otázka se týká finanční správy jednak přímo - pokud jde o veřejný sektor, pro který jí přísluší opatřit potřebné prostředky, jednak nepřímo - pokud jde o požadavky ostatních složek národního hospodářství na peněžní trh, aby byl řádně regulován a mohl plynule těmto požadavkům vyhovět.

Dalším nemalým úkolem je dokončení měnové reformy, které musí definitivně zlikvidovat v našem hospodářství fiktivní finanční kapitál nahromaděný inflačně za okupace.

Novým uspořádáním všech složek peněžnictví, jak po stránce organisační, tak po stránce vhodné dělby funkcí, dále dobudováním znárodněného pojišťovnictví a rozřešením finančních otázek znárodněného průmyslu dopomůžeme znárodněnému podnikání k rychlejší normalisaci poměrů.

V říjnovém finančním hospodářství máme před sebou veliké dílo berní reformy. Reformou chceme zejména dosíci sociálně spravedlivějšího postižení jednotlivých druhů důchodů a zjednodušení berních předpisů. Z toho také vyplyne organisační zjednodušení finanční správy, která se tak stane pružnější i levnější.

Otázka zjednodušení a zhospodárnění celé veřejné správy je problém složitý a nesnadný, ale řešitelný, budeme-li míti odvahu postaviti zájem národního celku nad zájmy parciální. Ve vlastním oboru finanční správy snažíme se k tomuto řešení přispět jednodušší organisací finančních úřadů.

Slavné Národní shromáždění, pokusil jsem se střízlivě a věcně vylíčiti Vám předpoklady a problematiku návrhu státního rozpočtu na rok 1947 a podat povšechné vysvětlení jednotlivých jeho složek. Jako každé organisační dílo, také státní rozpočet má však vedle toho svou problematiku psychologickou. Jeho úspěch a zdárný vliv na celé naše hospodaření závisí stejně na důvěře občanstva ve svůj stát a na oddané spolupráci všech složek jej provádějících. Jak jsem již uvedl, jeho dalšího podstatného snížení nebylo možno dosíci pro veliký blok výdajů, k jichž plnění je stát zavázán zákonnými normami. Opakuji s důrazem, že je třeba, aby bylo pochopeno, že vláda je odhodlána s upřímnou vážností a rozhodností snížiti toto těžké břemeno, a to tak brzy, aby skutečné výdaje v roce 1947 byly již tímto způsobem podstatně stlačeny pod výši v rozpočtu vyčíslenou. Tuto pevnou vůli vyjádřila vláda také předpisem u 27 návrhů finančního zákona o povinné úspoře 3 miliard Kčs. Zároveň musí však býti přikročeno k všestranné úspornosti i ve vlastních správních výdajích státních, kde byl rozpočet proti původním požadavkům jednotlivých odvětví podstatně snížen; dodržení jednotlivých jeho složek předpokládá včasné provedení řady organisačních opatření, jimiž by se skutečné potřeby přizpůsobily vymezeným úvěrům. Zdůrazňuji to proto, aby nebylo nejasnosti o tom, že rozpočtem jakožto aktem formálním lze dosáhnout úspor jen v menších úsecích výdajů podle volné úvahy, kdežto v celém ostatním jeho rozsahu je třeba dokázat, že byl poctivě myšlen, tím, že bezodkladně bude přikročeno k jednoduššímu a úspornému způsobu administrování. V tom směru není potřebí čekat nápravu teprve od velikých ústavních reforem, nýbrž velmi mnoho může být vykonáno ihned dobrou vůlí, obětavostí a iniciativnosti.

To ovšem vyžaduje účinnou kontrolu nejen resortní, resp. kontrolu vykonávanou nejvyšším účetním kontrolním úřadem a nejvyšším kontrolním dvorem, nýbrž také - a to na prvém místě - kontrolu parlamentní. Kontrola parlamentu, toť kontrola veřejnosti, kontrola lidu, podstatná náležitost lidové demokracie. Vítám - nikoliv bez netrpělivosti - že předběžná parlamentní kontrola, prováděná schválením státního rozpočtu, a dodatečná kontrola, vykonávaná schválením státního závěrečného účtu, bude již brzy doplněna činností obnovené parlamentní úsporné a kontrolní komise, jíž připadne mimo jiné obtížný, avšak čestný úkol v úsilí o dosažení nutné racionalisace a zlevnění naší veřejné správy a tudíž zmenšení jejího tlaku na hospodářské zdroje našeho národa.

Předkládaje slavnému Národnímu shromáždění tento návrh rozpočtu, prosím jménem vlády o jeho schválení.

Domnívám se, že příznivý moment je také v tom, že přes mnohé objektivní nesnáze a z nich plynoucí závady je tento rozpočet předložen včas, necelých 9 měsíců po předložení rozpočtu na rok 1946 a pouhých 24 dní po vyhlášení zákona o dvouletém plánu, jehož investice, pokud se týkají státu a státních podniků, bylo nutno do rozpočtu včlenit. Bude tedy možno hospodařiti podle něj již od počátku rozpočtového období, bez jakéhokoliv provisoria, čímž je zároveň dán příklad dochvilnosti pro ostatní dílčí opatření, prováděná v rámci dvouletého plánu. Budete jistě se mnou souhlasit, jestliže právě za to srdečně děkuji zaměstnancům ministerstva financí, kteří při této příležitosti, stejně jako zaměstnanci celé finanční správy při akci dávkové, dali příklad pracovního elánu v duchu dvouletky. (Potlesk.) Především pak děkuji všem členům vlády a složkám Národní fronty za porozumění a účinnou pomoc při koordinaci potřeb jednotlivých odvětví projevenou. Myslím, že v této shodě a spolupráci můžeme právem spatřovat další důkaz pevnosti národní jednoty, representované Národní frontou Čechů a Slováků, jako nejjistější záruky zdaru naší dvouletky. (Potlesk.)

Místopředseda Tymeš (zvoní): Byl podán návrh poslanců Štětky, Fr. Langra, dr Klimka, dr Kočvary, Kaplana, Turkové a druhů, aby o prohlášení pana ministra financí dr Dolanského provedena byla rozprava a aby rozprava tato sloučena byla s projednáváním rozpočtu a finančního zákona na rok 1947 v plenu Národního shromáždění.

Dám o tomto návrhu hlasovati.

Národní shromáždění jest způsobilé se usnášeti.

Kdo souhlasí s návrhem poslanců Štětky, Frant. Langra, dr Klimka, dr Kočvary, Kaplana, Turkové a druhů, aby o prohlášení pana ministra financí provedena byla rozprava a aby rozprava tato sloučena byla s projednáváním rozpočtu a finančního zákona na r. 1947 v plenu Národního shromáždění, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh jest přijat.

Tím je vyřízen pořad dnešní schůze.

Sděluji, že se předsednictvo usneslo, aby se příští schůze konala v úterý dne 10. prosince 1946 o 15. hodině

s pořadem:

Zpráva výboru právního o vládním návrhu zákona (tisk 125) o porotních soudech (tisk 241).

Končím schůzi.

(Konec schůze ve 13 hod. 22 min.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP