Provedení konfiskačních dekretů, týkajících
se nepřátelského majetku, a provedení
odsunu Němců jsou činy, jejichž dějinný
význam bude sahati daleko do budoucnosti a které
vytvářejí nové podmínky vývoje
našeho národa. S tím souvisí rozsáhlá
akce vnitřního osídlení, která
dala zároveň základ naší nové
zemědělské politiky.
V zemědělství zvyšujeme za státní
podpory nedostačující živočišnou
produkci, mechanisací nahrazujeme nedostatek pracovních
sil a rozvojem družstevnictví snažíme
se o optimální využití pracovních
sil, strojů i plochy. Sociální zřetele
vedly nás k odstupňování výkupních
cen obilí. Za pomoci státní pokladny stanovíme
výkupní ceny některých plodin tak,
aby spotřebitelské ceny zůstaly nedotčeny
a aby neutrpěla výživa obyvatelstva.
V řadě rozhodnutí dalekosáhlého
významu, v rozhodnutích, jichž dosud nikdy
u nás nebylo učiněno tolik a v tak krátké
době, jeví se jeden společný rys charakteristický
pro uspořádání celého našeho
života a zejména pro linii vlády Národní
fronty. Tímto rysem je bezvýhradné rozhodnutí
odstraniti sociální křivdy minulosti, likvidovati
tak definitivně dobu nespravedlivé sociální
diference a opříti státní myšlenku
československou o základ nejpevnější:
o spokojenost, souhlas a důvěru všeho lidu.
(Potlesk.)
Úhelným kamenem této politiky je veliký
počin znárodňovací, uskutečněný
říjnovými dekrety presidenta republiky u
velkých podniků průmyslových, u bank
a u pojišťoven. Tato opatření přenesla
hospodářské těžiště
v našem státě do rukou lidu.
Souběžně s tím byla v zákonné
normě zakotvena úprava zájmové samosprávy
zaměstnanecké, kterou se početně tak
mohutné složce našeho pracujícího
lidu, dělnictvu a zaměstnancům vůbec,
dostalo povolaných mluvčích v závodních
a zaměstnaneckých radách, které byly
zřízeny v podnicích jak soukromých
tak i veřejných a také v úřadech.
Prostřednictvím silné a jednotné odborové
organisace účastní se pracující
přímo též přípravy všeho,
co vláda závažného podniká. Vzpomeňte,
jaký je to rozdíl proti úzce vymezeným
právům závodních výborů
a závodních rad z počátku prvé
republiky, a měřte na tom pokrok, jehož dosažení
nám dnes zaručuje sociální klid. Novým
duchem naplněný poměr mezi zaměstnanci
a zaměstnavateli dokládá též
skutečnost, že na náklady závodních
a zaměstnaneckých rad a na sociální
zařízení sloužící společně
blahu zaměstnanců přispívají
podniky ze svých prostředků, úřady
pak na vrub státního rozpočtu.
Krokem nikoli méně významným je odstranění
úřednické správy v okresích
a zemích a sloučení dřívější
územní samosprávy a politických úřadů
v rukou lidových, volených orgánů
- Národních výborů místních,
okresních a zemských.
Byla provedena spravedlivá úprava mezd a práce
žen byla postavena na roveň práci mužů.
Úpravou srážkové daně důchodové
byly osvobozeny příjmy za práci přes
čas od zdanění, aby daňovým
břemenem nebyla snižována vůle k vyššímu
výkonu.
Zlepšení sociálních poměrů
nejpotřebnějších spoluobčanů
bylo dosaženo sérií zákonů vydaných
v prosinci 1945 a bylo vykoupeno značnou obětí
státu. Tehdy byly zavedeny rodinné přídavky
pro některé osoby pojištěné pro
případ nemoci, přídavky k důchodům
z veřejnoprávního sociálního
pojištění a jednorázové přídavky
k těmto důchodům; zvýšily se
státní starobní podpory a upravily i rozšířily
se třídy ve veřejnoprávním
sociálním pojištění.
Vojenský žold byl podstatně zvýšen.
V oboru veřejné služby byly platy přizpůsobeny
drahotním poměrům, a to jak u zaměstnanců
aktivních, tak u pensistů. I tu se projevila základní
snaha Národní fronty, totiž zabezpečit
na prvém místě určitou minimální
slušnou životní úroveň, nad níž
se hodnotí kvalita práce přiměřeným
odstupňováním. Poněvadž potřeba
zvýšení platů byla nejcitelnější
u nejnižších služebních kategorií,
dostupuje u nich zvýšení poměrně
nejvyšších indexů. Tak u pomocných
zřízenců (zaměstnanců) I. stupně
denního platu zvýšil se index platu proti roku
1938 u ženatého bezdětného na 391, u
ženatého s dvěma dětmi na 381; naproti
tomu u odborového přednosty - služební
třída Ib, stupeň 1a - dosahuje platové
zvýšení proti témuž roku pouze
indexního čísla 164 u ženatého
bezdětného a 166 u ženatého s dvěma
dětmi.
Pokroku - ovšem velmi naléhavého - dosáhli
jsme i ve zdravotnictví, ve kterém nám připadá
úkol potírati tuberkulosu a jiné zhoubné
nemoci, které se po válce rozšířily
a které podlamují produktivní sílu
národa jak v řadách dospělých,
tak i mezi mládeží; pak úkol bojovati
s poměrně vysokou úmrtností kojenců
a řada úkolů dalších.
Obnovení vysokých škol je provázeno
zahájením nebývalé péče
o studující dorost. Na všech školách
bylo omezeno školné a taxy a naopak jsou studentům
poskytována stipendia a studentské platy, umožňující
každému nadanému příslušníku
národa, aby dosáhl vyššího vzdělání.
Byl splněn dávný požadavek učitelstva
a bylo pro ně předepsáno studium na pedagogických
fakultách.
Všecky tyto i jiné snahy, v jichž výpočtu
bych ještě mohl pokračovati, vyvrcholily pak
v létě letošního roku ve dvouletém
budovatelském plánu vlády.
l v oboru mého resortu ukládá tento plán
rovněž řadu úkolů, které,
pokud se týkají nastávajícího
rozpočtového období, chci ještě
několika slovy shrnouti.
Je to především otázka financování
tohoto plánu. Tato otázka se týká
finanční správy jednak přímo
- pokud jde o veřejný sektor, pro který jí
přísluší opatřit potřebné
prostředky, jednak nepřímo - pokud jde o
požadavky ostatních složek národního
hospodářství na peněžní
trh, aby byl řádně regulován a mohl
plynule těmto požadavkům vyhovět.
Dalším nemalým úkolem je dokončení
měnové reformy, které musí definitivně
zlikvidovat v našem hospodářství fiktivní
finanční kapitál nahromaděný
inflačně za okupace.
Novým uspořádáním všech
složek peněžnictví, jak po stránce
organisační, tak po stránce vhodné
dělby funkcí, dále dobudováním
znárodněného pojišťovnictví
a rozřešením finančních otázek
znárodněného průmyslu dopomůžeme
znárodněnému podnikání k rychlejší
normalisaci poměrů.
V říjnovém finančním hospodářství
máme před sebou veliké dílo berní
reformy. Reformou chceme zejména dosíci sociálně
spravedlivějšího postižení jednotlivých
druhů důchodů a zjednodušení
berních předpisů. Z toho také vyplyne
organisační zjednodušení finanční
správy, která se tak stane pružnější
i levnější.
Otázka zjednodušení a zhospodárnění
celé veřejné správy je problém
složitý a nesnadný, ale řešitelný,
budeme-li míti odvahu postaviti zájem národního
celku nad zájmy parciální. Ve vlastním
oboru finanční správy snažíme
se k tomuto řešení přispět jednodušší
organisací finančních úřadů.
Slavné Národní shromáždění,
pokusil jsem se střízlivě a věcně
vylíčiti Vám předpoklady a problematiku
návrhu státního rozpočtu na rok 1947
a podat povšechné vysvětlení jednotlivých
jeho složek. Jako každé organisační
dílo, také státní rozpočet
má však vedle toho svou problematiku psychologickou.
Jeho úspěch a zdárný vliv na celé
naše hospodaření závisí stejně
na důvěře občanstva ve svůj
stát a na oddané spolupráci všech složek
jej provádějících. Jak jsem již
uvedl, jeho dalšího podstatného snížení
nebylo možno dosíci pro veliký blok výdajů,
k jichž plnění je stát zavázán
zákonnými normami. Opakuji s důrazem, že
je třeba, aby bylo pochopeno, že vláda je odhodlána
s upřímnou vážností a rozhodností
snížiti toto těžké břemeno,
a to tak brzy, aby skutečné výdaje v roce
1947 byly již tímto způsobem podstatně
stlačeny pod výši v rozpočtu vyčíslenou.
Tuto pevnou vůli vyjádřila vláda také
předpisem u 27 návrhů finančního
zákona o povinné úspoře 3 miliard
Kčs. Zároveň musí však býti
přikročeno k všestranné úspornosti
i ve vlastních správních výdajích
státních, kde byl rozpočet proti původním
požadavkům jednotlivých odvětví
podstatně snížen; dodržení jednotlivých
jeho složek předpokládá včasné
provedení řady organisačních opatření,
jimiž by se skutečné potřeby přizpůsobily
vymezeným úvěrům. Zdůrazňuji
to proto, aby nebylo nejasnosti o tom, že rozpočtem
jakožto aktem formálním lze dosáhnout
úspor jen v menších úsecích výdajů
podle volné úvahy, kdežto v celém ostatním
jeho rozsahu je třeba dokázat, že byl poctivě
myšlen, tím, že bezodkladně bude přikročeno
k jednoduššímu a úspornému způsobu
administrování. V tom směru není potřebí
čekat nápravu teprve od velikých ústavních
reforem, nýbrž velmi mnoho může být
vykonáno ihned dobrou vůlí, obětavostí
a iniciativnosti.
To ovšem vyžaduje účinnou kontrolu nejen
resortní, resp. kontrolu vykonávanou nejvyšším
účetním kontrolním úřadem
a nejvyšším kontrolním dvorem, nýbrž
také - a to na prvém místě - kontrolu
parlamentní. Kontrola parlamentu, toť kontrola veřejnosti,
kontrola lidu, podstatná náležitost lidové
demokracie. Vítám - nikoliv bez netrpělivosti
- že předběžná parlamentní
kontrola, prováděná schválením
státního rozpočtu, a dodatečná
kontrola, vykonávaná schválením státního
závěrečného účtu, bude
již brzy doplněna činností obnovené
parlamentní úsporné a kontrolní komise,
jíž připadne mimo jiné obtížný,
avšak čestný úkol v úsilí
o dosažení nutné racionalisace a zlevnění
naší veřejné správy a tudíž
zmenšení jejího tlaku na hospodářské
zdroje našeho národa.
Předkládaje slavnému Národnímu
shromáždění tento návrh rozpočtu,
prosím jménem vlády o jeho schválení.
Domnívám se, že příznivý
moment je také v tom, že přes mnohé
objektivní nesnáze a z nich plynoucí závady
je tento rozpočet předložen včas, necelých
9 měsíců po předložení
rozpočtu na rok 1946 a pouhých 24 dní po
vyhlášení zákona o dvouletém
plánu, jehož investice, pokud se týkají
státu a státních podniků, bylo nutno
do rozpočtu včlenit. Bude tedy možno hospodařiti
podle něj již od počátku rozpočtového
období, bez jakéhokoliv provisoria, čímž
je zároveň dán příklad dochvilnosti
pro ostatní dílčí opatření,
prováděná v rámci dvouletého
plánu. Budete jistě se mnou souhlasit, jestliže
právě za to srdečně děkuji
zaměstnancům ministerstva financí, kteří
při této příležitosti, stejně
jako zaměstnanci celé finanční správy
při akci dávkové, dali příklad
pracovního elánu v duchu dvouletky. (Potlesk.)
Především pak děkuji všem členům
vlády a složkám Národní fronty
za porozumění a účinnou pomoc při
koordinaci potřeb jednotlivých odvětví
projevenou. Myslím, že v této shodě
a spolupráci můžeme právem spatřovat
další důkaz pevnosti národní
jednoty, representované Národní frontou Čechů
a Slováků, jako nejjistější záruky
zdaru naší dvouletky. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš (zvoní):
Byl podán návrh poslanců Štětky,
Fr. Langra, dr Klimka, dr Kočvary,
Kaplana, Turkové a druhů, aby o prohlášení
pana ministra financí dr Dolanského provedena
byla rozprava a aby rozprava tato sloučena byla s projednáváním
rozpočtu a finančního zákona na rok
1947 v plenu Národního shromáždění.
Dám o tomto návrhu hlasovati.
Národní shromáždění jest
způsobilé se usnášeti.
Kdo souhlasí s návrhem poslanců Štětky,
Frant. Langra, dr Klimka, dr Kočvary,
Kaplana, Turkové a druhů, aby o prohlášení
pana ministra financí provedena byla rozprava a aby rozprava
tato sloučena byla s projednáváním
rozpočtu a finančního zákona na r.
1947 v plenu Národního shromáždění,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Návrh jest přijat.
Tím je vyřízen pořad dnešní
schůze.
Sděluji, že se předsednictvo usneslo, aby se
příští schůze konala v úterý
dne 10. prosince 1946 o 15. hodině
Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 125) o porotních soudech
(tisk 241).
Končím schůzi.