Dalším důvodem přestavby daně
z pracovních mezd a platů je skutečnost,
že dosavadní sazby této daně jsou tíživé.
Vyplynulo to z dvojích příčin, z posunu
daňových sazeb a z posunu hospodářských
čísel. Vzrůst sazeb daně důchodové
souvisel s potřebami státní pokladny, které
bylo nutno krýti v sektoru přímého
zdanění, když sektor zdanění
nepřímého buď nebyl dosti vydatný
vzhledem k omezenému trhu spotřebních statků
- a to platilo i pro prvou dobu poválečnou - nebo
nám byl za okupace do značné míry
vůbec odňat. Posun hospodářských
čísel za války a zejména po válce
pak způsobil, že při nezměněném
nebo dokonce sníženém reálním
důchodu dostali se poplatníci vzhledem k vzrůstu
svého důchodu nominálního do vyšších
stupňů daňové sazby, která
takto jejich reální důchod zkracuje ostřeji
z důvodů - řekl bych stručně
- jenom číselných.
Tyto zásadní myšlenky vedou vládu a
finanční správu k tomu, aby v prvé
řadě bylo přebudováno přímé
zdanění mezd a platů. Částečně
se tak již stalo řadou administrativních opatření,
která přinesla daňové zvýhodnění
nebo úplnou daněprostost výdělků
za práci přes čas nebo nad normální
výkon, a konečně vládním návrhem
zákona v této věci, který sněmovna
právě projednává. To bylo nejnaléhavější
- ihned podnítit i daňovými metodami pracovní
elán a vůli k většímu výkonu.
Nový zákon o dani ze mzdy má pak celou tuto
problematiku zpracovat soustavně a do všech důsledků.
Vyplyne z toho přirozené určité snížení
výnosu přímé daně z mezd a
platů, která se v rozpočtu na rok 1947 již
projevuje v částkách preliminovaných
na daň ze mzdy. Zákon bude obsahovati nižší
sazby než dosavadní. Po dobu, po kterou budeme při
provádění dvouletého plánu
usilovati o dosažení a překročení
své předválečné produktivity,
bude ovšem třeba požadovati na občanstvu
přechodně určité oběti, které
budou moci odpadnout, až svého cíle dosáhneme.
Proto po dobu dvouletky bude k novým sazbám vybírána
přirážka, ale i včetně této
přirážky přinese nová daň
ze mzdy okamžité snížení dosavadního
daňového zatížení.
Jak jsem již řekl, daň ze mzdy má býti
jako nejdůležitější prvním
stavebním kamenem nové soustavy přímých
daní.
Další v pořadí bude daň zemědělská,
daň živnostenská a daň ze svobodných
povolání. Tyto daně budou tvořit společnou
skupinu. Objektivním společným znakem těchto
daní je důchod z vlastní práce. Podniky,
u nichž se projevuje námezdná práce
a kapitál značnější měrou,
budou zdaněny daní podnikovou. Důchody, které
jsou produktem kapitálu bez podstatného přispění
práce, budou postiženy daní z bezpracného
důchodu.
Vynasnažím se, aby u těchto daní byl
ukládací proces co nejvíce zjednodušen.
K tomu je hlavně zapotřebí, aby daňové
předpisy byly jasné, naprosto jednoznačné
a přehledné, aby práce, které se budou
požadovat od poplatníka - sestavení přiznání,
různá vysvětlení, doklady - byly jednoduché
a v míře jen nezbytně nutné. Také
se budeme snažit, aby tam, kde je to možné, se
platila jedna daň místo několika dosavadních.
Tak tomu bude na příklad u daně zemědělské,
do níž bude zahrnuta nynější daň
pozemková, domovní daň třídní
a daň z obratu. U poplatníků drobných
bude daňová povinnost navázána pokud
možno na objektivní znaky. Budu věnovat pozornost
tomu, aby v zákoně nebyla spousta výjimek,
osvobození, zvýhodněných sazeb a podobné.
Většinou velmi komplikují práci poplatníkům
a hlavně finančním úřadům
a je proto hospodárnější vhodným
způsobem je eskontovat ve všeobecných daňových
sazbách. Takové výjimky často zůstávají
jen na papíře, poněvadž případů,
kterých se týkají nebo v nichž jsou
skutečně uplatňovány, je v životě
málo. Je tedy lépe takováto ustanovení
pro úzký okruh případů ze zákona
vůbec vypustit. "Odchylková" ustanovení
působí značnou nepřehlednost berních
norem a je třeba, má-li jich býti náležitě
využito, skutečného odborníka nebo u
větších poplatníků zvláštních
pracovních sil jen pro agendu daňovou. To je ovšem
nákladné, takže té chtěné
spravedlnosti, která se projevuje v daňovém
zákoně různými výjimečnými
ustanoveními, se na konec dostane jen tomu, kdo má
podrobnou znalost těchto ustanovení nebo si takového
znalce může zaplatit. Složitý daňový
zákon přináší zbytečné
pracovní ztráty poplatníkům i finanční
správě, která pak nemá dosti času,
aby propracovala případy skutečně
velké, pro státní pokladnu významné.
Souběžně s reformou soustavy přímých
daní bude musit probíhat i úprava příjmů
národních výborů a zájmové
samosprávy. V tomto směru je důležitým
přípravným krokem právě projednávaný
vládní návrh zákona o zatímní
úpravě finančního hospodářství
svazků územní samosprávy, o kterém
jsem se již zmínil. Tato osnova je v naší
berní soustavě počinem velmi významným.
Zavádí se jí do přímých
daní kalkulační jednotnost, které
nebylo možno dosáhnouti vzhledem k různým
sazbám přirážek, hlavně obecních.
Ovšem nejenom kalkulační jednotnost, ale také
jednotné podchycení poplatné síly,
které leckde neoprávněně nebylo využito,
na př. v obcích s bohatými jinými
příjmy nebo v případech, kde velký
podnik položil své sídlo těsně
na okraj i průmyslového a komunikačního
střediska, ale na katastru malé obce, ve které
pak platil mizivé procento přirážek.
Touto osnovou odpadne také hospodářsky a
administrativně nepodložené soustřeďování
podniků v některých místech, ke kterému
docházelo někdy jenom proto, že to bylo s hlediska
přirážek pro podnik výhodné.
Tato osnova přinese také berním úřadům
při účtování daní velké
zjednodušení.
Reforma přímých daní přinese
jakési zmírnění berního zatížení,
ale tím také způsobí určitý
pokles státních příjmů v sektoru
přímých daní. Doufám však,
že redukce sazbová bude aspoň z části
vyrovnána tím, že obnovou a rozvojem našeho
hospodářství se zvýší
daňové základy, takže výsledek
nebude ani při nižších sazbách
nepříznivý. Dosavadní vývoj
příjmů na daních nás opravňuje
k tomuto předpokladu. Očekávám také,
že snížení sazeb zlepší daňovou
morálku a tudíž i daňový výnos.
Nová soustava přímých daní
bude vybudována postupně a za široké
spolupráce činitelů hospodářských
i politických. Vytvořil jsem v ministerstvu financí
legislativní středisko, které se věnuje
jenom vypracování příslušných
osnov reformy. Návrhy osnov budou projednávány
v komisích expertů, které se pro tento účel
ustavily při ministerstvu financí.
V souvislosti s reformou přímých daní
bych rád zdůraznil důležitost, kterou
pro finanční správu má služba
katastrální a měřický personál,
který ji obstarává. Služba katastrálních
měřických úřadů není
pouze měřením ploch, ale i srovnáváním
výnosových hodnot. Nový vývoj finanční
politiky a změny zamýšlené daňovou
reformou zvyšují význam oceňování
složky tohoto oboru a otvírají jí nové
možnosti rozvoje a užití. Vedle základního
významu měřické práce pro některé
naše daně - z nynějších mohu jmenovati
daň pozemkovou a domovní - a pro poplatky nemovitostní
musím zdůrazniti též její sice
dočasné, avšak mimořádné
rozsáhlé služby při osidlování
našeho pohraničí a při obnově
krajů a obcí zničených válkou,
a také vydatnou pomoc našich měřických
úředníků při zdolávání
velikého administrativního břemene finanční
správy, totiž provádění zákona
o majetkových dávkách.
Vzhledem k významu této služby doufám,
že vbrzku již bude provedeno její soustředění
podle připravené již osnovy zákona.
c) Daň z obratu.
Daň z obratu je v rozpočtu na rok 1947 preliminována
částkou 6.923 mil. Kčs. Proti rozpočtu
na rok 1946 to znamená zvýšení o 1.200
mil., t. j. o 21 %. Z tohoto zvýšení připadá
500 mil. na české země a 700 milionů
na Slovensko. Zvýšení souvisí tu s předpokládaným
vzrůstem poplatné síly jak v českých
zemích, tak na Slovensku.
Dosavadní vývoj příjmů na dani
z obratu je dobrý a opravňuje rozpočtové
předpoklady. Jde o jednu z nejvýznamnějších
daní naší berní soustavy, neboť
představuje více než pětinu celého
výnosu veřejných dávek. I tato daň
je pojata do plánované daňové reformy,
v níž má býti přebudována
na všeobecnou daň spotřební.
Všeobecná daň spotřební zahrne
kromě dosavadní daně z obratu také
dnešní daně nepřímé. Bude
to jednotná daň, která bude postihovat statky
a služby různými sazbami podle jejich sociální
důležitosti a s přihlédnutím
k potřebám regulace trhu a spotřeby. Zásadou
u ní bude vybírat daň v místě,
kde je co nejvíce koncentrována výroba zdaňovaného
statku nebo kde je jeho distribuční středisko,
aby poplatníků, kteří budou tuto daň
odvádět a budou ve styku s finančním
úřadem, byl co nejmenší počet.
Takto bude administrativa této daně jednoduchá
jak pro poplatníky, tak pro finanční správu.
Takto vybudovaná všeobecná daň spotřební
v mnohém připomíná instituci různých
paušálů daně z obratu, jak jsme ji měli
před válkou. Tyto paušály však
měly v sazbě vyjádřen toliko předpokládaný
počet obratů, kterými dotčený
statek při normálním průběhu
prochází. Aspekt sociální důležitosti
zdaňovaného statku bude hráti u této
daně významnou roli. Bude tedy moderním prostředkem
daňovým, který bude technicky poměrně
jednoduchý a dostatečně vydatný a
při tom může vhodným odlišením
sazeb, nižších u statků běžné
potřeby, vyšších u statků zbytnějších
nebo luxusnějších, dosti jemně vyrovnávati
jistou nerovnoměrnost v rozložení daňového
břemene, která z nepřímého
zdanění vyplývá pro osoby různého
sociálního postavení a různě
početných rodin.
Zavedení této daně nebude ovšem jednoduché,
poněvadž daň bude zasahovat do cenové
kalkulace všech zdaňovaných statků a
služeb. Tu připomenu, že tato skutečnost
byla hlavním důvodem, proč jsme se po válce
neodhodlali vrátit se k systému paušálů
daně z obratu. Předpokladem všeobecné
daně spotřební jsou přesně
prokalkulované a hospodářsky, tedy nákladově
plně odůvodněné ceny. Naše cenová
soustava, i když nevykazuje velké výkyvy, je
dosud ve vývinu a bude vyžadovat ještě
podrobného zkoumání jednotlivých cenotvorných
složek ve výrobě i v distribuci. Zvýšení
výkonnosti, pokles generální režie,
která připadá na vyrobenou jednotku, náprava
v distribučním procesu, který se někde
jeví příliš nákladný,
ceny zboží dováženého - to vše
bude po nějakou dobu vykonávat vliv na naši
cenovou soustavu.
Z těchto důvodů si dáváme pro
vypracování a zavedení všeobecné
daně spotřební poměrně dlouhou
lhůtu: do konce roku 1948. Do té doby zůstane
při dosavadní úpravě daně z
obratu, která zatím dobře plní svou
funkci.
d) Cla.
Cla jsou v rozpočtu na rok 1947 preliminována částkou
721 mil. Kčs. Je to částka proti roku 1946
o 24 % vyšší přes to, že skutečný
výsledek zatím v roce 1946 dosažený
zdaleka nedosahuje rozpočtového předpokladu.
Stoupající tendence zahraničního obchodu
však opravňuje k naději, že výnos
cel se v příštím roce podstatně
zlepší.
Je pravda, že v normálních dobách je
výnos cel dosti důležitou složkou státních
příjmů. Zejména to platí o
t. zv. finančních clech, která jsou často
ve skutečnosti jinou formou spotřební daně.
Nejtypičtější cla toho druhu jsou na
př. cla z dovozu kávy a čaje. Finanční
správa je si však vědoma toho, že u cel
- zvláště v dnešní době
- není v prvé řadě účelem
jejich nejvyšší výnos, nýbrž
to, aby plnila svou hospodářskou funkci, t. j. aby
poskytovala domácí výrobě přiměřenou
ochranu před cizozemskou soutěží, avšak
při tom aby našemu státu, odkázanému
značnou měrou na dovoz cizích surovin, neztěžovala
a nezdražovala jejich dovoz, potřebný namnoze
k výrobě exportního zboží. Hodnotu
nezbytného dovozu můžeme totiž uhrazovati
jen zvýšeným vývozem vlastních
výrobků.
Ještě uvedu, že v rámci dvouletého
hospodářského plánu byl vydán
zákon o celních slevách pro dovoz strojů
a přístrojů ze dne 13. září
1946, č. 183 Sb. Pronikavými celními slevami,
jež podle tohoto zákona mohou býti povoleny
při dovozu strojů a přístrojů
v tuzemsku nevyráběných, bude podporováno
zmodernisování zastaralých výrobních
zařízení, aby se dosáhlo jednak úspory
lidských pracovních sil, jednak zavedení
moderních výrobních method, vedoucích
ke zlevnění a zvýšení výroby.
Při tom bude podporováno též zavedení
nových výrobních odvětví. Podnikům
poškozeným nebo zničeným za války
má býti povolením slevy cla ze strojů
u nás nevyráběných umožněna
obnova výrobních zařízení.
Tímto opatřením bude domácí
výrobě umožněno získati moderní
zařízení tak, aby mohla obstáti v
konkurenci s vysoce vyvinutou cizí výrobou jak na
trhu domácím, tak na trhu zahraničním.
e) Nepřímé daně.
Nepřímé daně preliminujeme na rok
1947 částkou 61/4 miliardy
Kčs, tedy téměř stejnou částkou
jako daň z obratu. Proti roku 1946 počítáme
v celku se zvýšením výnosu nepřímých
daní o 908 mil., tedy asi o 17 %. Toto zvýšení,
které je relativně v českých zemích
i na Slovensku přibližně stejné, je
odůvodněno předpokládaným větším
rozsahem výroby statků, ze kterých se nepřímé
daně vybírají.
V podrobnostech očekáváme vyšší
výnos u daně z cukru o 129 mil., u daně z
minerálních olejů o 306 mil., u daně
z elektrických zdrojů záření
o 61/2 mil., u daně z masa o 256
mil., u daně z uhlí o 337 mil. a u daně z
vína o 24 mil. U ostatních nepřímých
daní se počítá v roce 1947 s výnosem
o něco nižším než v rozpočtu
letošním; zejména je to daň z piva s
poklesem o 88 mil. a daň z cigaretového papíru
s poklesem o 40 mil. Kčs. Pro nižší preliminář
u těchto daní mluvily nižší výsledky
v letošním roce.
V rozpočtu na rok 1946 byla zařazena daň
z umělých jedlých tuků, které
se však v tomto roce nevybíraly. Tyto dvě daně
jsou zařazeny i do rozpočtu na rok 1947, a to daň
z uhlí částkou 537 mil. a daň z umělých
jedlých tuků částkou 189 mil., tedy
celkem částkou téměř 3/4
miliardy Kčs.
U těchto daní jakož i u případného
zdanění motorových vozidel půjde o
to, aby byly bedlivě zváženy potřeby
státní pokladny a zájmy výroby i konsumu
a požadavky dopravy.
Naznačil jsem již, že dnešní náš
systém nepřímých daní je provisoriem
a že celá tato skupina daní vplyne do nové
všeobecné daně spotřební. Označují-li
nynější úpravu nepřímých
daní jako provisorium, nechci ji tím nijak diskvalifikovat.
Učinili jsme právě v tomto oboru veřejných
dávek velké kroky dopředu a při praktickém
provádění a ovšem i výnosově
se dnešní úprava osvědčuje. Všeobecná
daň spotřební však umožní,
aby v oboru, který zahrnují dnešní nepřímé
daně, se ještě výrazněji projevila
hlediska sociální důležitosti jednotlivých
statků a pak i jednotící a regulativní
principy, na kterých bude všeobecná daň
spotřební vybudována.
f) Poplatky.
Také ve skupině poplatků počítáme
v roce 1947 s částkou vyšší než
letos. Preliminář činí 3,811 mil.
Kčs, a je proti roku 1946 vyšší o 11/2
miliardy - téměř o 70 %. Zvýšení
je odůvodněno poměrně příznivým
vývojem výnosu této položky, která
citlivě reaguje na intensitu právního a hospodářského
života a rychle se výnosově zotavuje po stagnaci,
která v tomto oboru veřejných dávek
nastala v českých zemích za okupace.
Zvýšení se projevuje ve všech položkách
této skupiny s výjimkou t. zv. právních
poplatků, kde preliminujeme částku proti
roku 1946 o něco nižší. Je to odůvodněno
jednak nižším výnosem, který se
u některých složek této položky
zatím jeví - na př. u pojišťovacích
poplatků, u poplatku nemovitostního a u daně
darovací a dědické - jednak zrušením
půlprocentního paušálu ze služebních
smluv.
Nejvýraznější zvýšení
výnosu ve skupině poplatků očekáváme
u dopravních daní železničních
a u dávky z jízdného za osobní dopravu
na drahách. Tyto dvě dávky participují
na celkovém zvýšení rozpočtu
poplatků podílem vyšším než
90 %. Jejich výnos je podstatnou složkou ve veřejných
dávkách; počítáme u nich v
r. 1947 s příjmem 2.331 mil., z čehož
necelé 2/3 připadají
na dopravu osobní a zbytek na dopravu zavazadel. Při
tomto zatížení dopravy železniční
je třeba se zabývati otázkou, jak dalece
by bylo účelné korespondující
zdanění dopravy jinými dopravními
prostředky.
Mezi konkretními naléhavějšími
úpravami chystá se v oboru poplatků snížení
poplatku směnečného; také o úpravě
poplatků, vybíraných při některých
formách bezpeněžního placení,
bude třeba uvažovati. Doplňkem valorisační
poplatkové normy, zákona č. 32/1946 Sb.,
bude valorisace poplatků soudních a sjednocení
a valorisace dávek za úřední úkony
ve věcech správních. Vedle toho připravujeme
poplatkové úlevy pro pozůstalosti po účastnících
národního odboje za osvobození a po obětech
persekuce a poplatkové úlevy pro přestěhovalce.
Většina příslušných osnov
byla ministerstvem financí již vypracována,
po příp. již předložena vládě.
Ministerstvo financí započalo také s pracemi
na úplném přebudování dosavadního
práva poplatkového, jež se bude přimykati
na novou strukturu našeho hospodářství
a postihne pouze ty hospodářské akty, které
jsou daňově dostatečně únosné.
g) Monopoly.
Také u monopolů počítáme v
r. 1947 se zvýšením výnosu. Preliminujeme
na nich vcelku příjem 2,413 mil. Kčs, který
je o více než 45 %, o 3/4 miliardy
vyšší, než bylo v rozpočtu na tento
rok. Na tomto zvýšení se vydatně podílí
Slovensko, kde se předpokládá větší
výnos o 460 mil. Kčs, což znamená na
Slovensku vzrůst o 74 %. Vůbec účast
Slovenska na výnosu monopolů je velmi významná,
mnohem významnější než u jiných
skupin veřejných dávek. V průměru
připadá podle rozpočtu na r. 1947 na Slovensko
asi 20 % celkového dávkového výnosu,
u cel jen 161/2 % a u nepřímých
daní 111/2 %, kdežto na výnosu
monopolů participuje Slovensko 45 %.