Zákon o dvouletém hospodářském
plánu stanoví mimo jiné celkový investiční
program našeho národního hospodářství
a praví, že v tomto programu jsou zahrnuty potřeby
státu, samosprávy i ostatního hospodářství.
Přesné vymezení těchto podílů
není v zákoně podáno.
V tom směru získáváme z návrhu
rozpočtu na rok 1947 tento obraz: Civilní státní
správa a státní podniky preliminují
pro vlastní investiční potřebu celkem
16.412 mil. Kčs. Z toho připadá na vlastní
investice, prováděné v rámci dvouletého
plánu 11.871,9 mil. Kčs, na vlastní investice
mimo dvouletý plán 3.499,3 mil. Kčs a na
ostatní investice 1.040,8 mil. Kčs, celkem 16.412
mil. Kčs.
Účast samosprávy na investicích podle
dvouletého plánu je odhadnuta u staveb pozemních,
silničních, mostních a vodohospodářských,
jakož i v úseku bytových staveb asi na 4,5
miliard Kčs; na ostatní investice mimo dvouletý
plán lze pak u samosprávy počítati
asi 2,0 miliardy Kčs, takže celkový náklad
na investice svazků územní samosprávy
v roce 1947 lze odhadovati na 6,5 miliardy Kčs.
V prvém roce dvouletky je tedy rozpočtena účast
veřejného sektoru na investicích podnikaných
v rámci tohoto plánu takto: stát 11,9 miliardy
Kčs, svazky územní samosprávy 4,5
miliardy Kčs, dohromady 16,4 miliardy Kčs.
Pokud jde o sektor samosprávný, opakuji, že
podle rozpočtového návrhu přispěje
stát samosprávným svazkům na úhradu
jejich investic úhrnnou částkou 1.687 mil.
Kčs, z kteréžto částky patrně
určitý, dnes neodhadnutelný díl připadne
též na úhradu investic dvouletého plánu.
Pokud jde o státní sektor, převažuje
v plánu investic značně podíl státních
podniků - 8,3 miliardy Kčs - nad podílem
vlastní státní správy - 3,6 miliardy
Kčs - což zhruba odpovídá i předválečným
poměrům investičních potřeb
u obou těchto skupin. U státních podniků
pak vystupuje do popředí potřeba obnov -
5,1 miliardy Kčs - nad potřebou na pravé
investice, tedy nad rozšiřováním provozní
podstaty - 3,2 miliardy Kčs; to vyplývá z
potřeb dnešní poválečné
situace.
Srovnáme-li státní investice, prováděné
v rámci dvouletého plánu, podle účelů,
stanovených zákonem o tomto plánu, zjistíme
tento podíl státní správy na částkách,
uvedených pro jednotlivá hospodářská
odvětví:
na průmysl a řemeslnou výrobu okrouhle 200
mil. Kčs, na zemědělství okrouhle
200 mil. Kčs, na dopravu, včetně staveb v
dopravě, okrouhle 7.600 mil. Kčs, na opravu bytů
zničených válkou a opatření
nových bytů okrouhle 500 mil. Kčs, a na pozemní,
vodohospodářské, dopravní a jiné
veřejné stavby okrouhle 3.200 mil. Kčs.
Kromě těchto investic jsou zařazeny do investičního
rozpočtu státní správy a státních
podniků nemalé částky na investice
neobsažené ve dvouletém plánu, které,
jak zákon o plánu stanoví, mohou být
prováděny jen pokud potřeba surovin a pracovních
sil pro ně bude kryta z místních zdrojů,
a taky že suroviny a pracovní síly nebudou
odňaty plnění úkolů, stanovených
dvouletým plánem. Tyto investiční
výdaje mimo plán dosahují vcelku asi 4 a
půl miliardy Kčs. Tak na př. částka
asi 340 mil. Kčs je určena na vnitřní
zařízení a vybavení škol; mimořádné
opravy a úpravy státních budov a státních
obytných domů, jakož i opatření
budov a pozemků pro civilní státní
správu jsou preliminovány částkou
asi 240 mil. Kčs, udržování státních
silnic a mostů vyžaduje nákladu asi 700 mil.
Kčs, na úpravě a splavnění
řek a stavbě přístavů a přehrad
mají být prováděny práce nákladem
asi 160 mil. Kčs, na investice civilního letectví
je počítáno přes 230 mil. Kčs,
na investice zdravotních zařízení
111 mil. Kčs vedle dalších částek
zařazených v kapitole UNRRA atd.
Výše zmíněný úhrn investic,
zahrnutých do dvouletého plánu v částce
okrouhle 11,9 miliardy Kčs, nevyčerpává
arci celý podíl státu na provádění
tohoto plánu. Mimo sektor investiční věnuje
stát na provádění plánu další
částky v úhrnné výši 1.175
mil. Kčs, které podle své povahy jsou zařazeny
mezi výdaje funkční, zvané v předloženém
rozpočtovém návrhu "ostatními
osobními výdaji". O této skupině
výdajů pojednám v dalším výkladu.
Spolu s uvedenou částkou 1.175 mil. Kčs dosahuje
celý náklad, který má státní
pokladna uhraditi z titulu provádění dvouletého
hospodářského plánu, něco přes
13 miliard Kčs. Tento náklad uhradíme úvěrem.
Skupina t. zv. funkčních výdajů poskytuje
jednotlivým odvětvím státní
správy prostředky na plnění státních
funkcí mimo vlastní režijní potřebu,
tedy všude tam, kde stát plní své úkoly
finanční cestou, nikoliv službami svých
orgánů.
Tato skupina je číselně těžištěm
celého rozpočtu, jak je patrno již z přehledu
předeslaného rozboru státních výdajů;
tvoří totiž téměř polovici
všech státních výdajů. U ní
si také nejvážněji klademe otázku
rozpočtového schodku, neboť jde o výdaje
z největší částky trvalé
povahy, které by měly být hrazeny z běžných
rozpočtových příjmů. K těmto
výdajům je stát dílem zavázán
platnými předpisy, jejichž řadu naše
zákonodárství stále rozmnožuje,
dílem jsou subvencemi plynoucími z volné
úvahy. Nemohu zamlčet, že v uplynulém
roce bylo novými zákony uloženo státu
nové břemeno těchto výdajů
dosahující v úhrnu téměř
dvaceti miliard Kčs, aniž byla pro ně novými
zdroji příjmu zabezpečena rozpočtová
úhrada; dal jsem poříditi seznam těchto
zákonných předpisů, který tvoří
přílohu textu tohoto mého výkladu.
Musíme se vážně zamysliti nad tímto
vývojem; uvážíme-li, že ze státních
příjmů v úhrnné částce
48.400 mil. Kčs musí býti především
uhrazeny režijní (vlastní správní)
výdaje, které jsou v rozpočtu vyčísleny
pro civilní správu částkou 21.095
mil. Kčs, a náklad na národní obranu
v částce 9.500 mil. Kčs, tedy celkem 30.595
mil. Kčs, je jasno, že pro úhradu poloviny
funkčních výdajů nemáme řádné
rozpočtové krytí, nýbrž musíme
je hraditi úvěrem. Tím tato výdajová
skupina konkuruje výdajům investičním,
zejména výdajům podle dvouletého plánu,
které mohou s hlediska hospodářského
právem být odkázány na úvěr.
Není pochyby, že jak s hlediska trvalosti, ba spíše
ještě tradiční expansivnosti funkčních
výdajů, tak s hlediska tlaku na úvěrové
reservy našeho hospodářství, které
by měly být k disposici především
potřebám dvouletého plánu, stojíme
před zjevem nežádoucím, přes
který nebudeme moci přejíti k dennímu
pořádku. Zvýšený význam
funkčních výdajů můžeme
sledovati též zajímavým srovnáním
s rokem 1937. Tehdy sice nebyl rozpočet rozčleněn
tak, abychom mohli z něj vyčísti bez značných
nesnází výši funkčních
výdajů, které byly zahrnovány prostě
ve věcných výdajích, poněvadž
však druhá složka věcných výdajů,
výdaje režijní (vlastní správní),
se ve vývoji zhruba přizpůsobují celkovým
pohybům výdajů osobních, můžeme
na rozdílu poměrného vzestupu sledovati změnu
celkového podílu funkčních výdajů.
V roce 1937 činil úhrn výdajů vlastní
státní správy včetně přídělů
fondům a samosprávě 11.278 mil. Kčs;
z toho činil úhrn osobních výdajů
4.314 mil. Kčs, čili 38,25 %. Podle návrhu
rozpočtu na r. 1947 činí úhrn výdajů
76.305 mil. Kčs; z toho připadá na osobní
výdaje 16.243 mil. Kčs, čili 21,29 %.
Rozdíl obou poměrných čísel
nám ukazuje přibližně, oč dnes
vzrostl podíl funkčních výdajů
státní správy v úhrnu rozpočtu.
Povšimněme si tudíž těchto výdajů
blíže.
Z celkového jejich úhrnu v částce
37.218 mil. Kčs vylučme především
částky, které tvoří příspěvky,
příp. zápůjčky, poskytované
státním podnikům na úhradu investic
a provozovacích ztrát, vzniklých náklady
na odstraňování válečných
škod, 9,437 mil. Kčs. Tato částka odpovídá
hlavě II mimořádného rozpočtu
na rok 1946.
Kromě toho vyjměme z nich výdaje určené
pro dvouletý plán hospodářský,
na které jsem již výše poukázal.
Jde o úhrnnou částku 1.175,3 mil. Kčs.
Mezi tyto výdaje patří na př. částka
100 mil. Kčs na obnovu Lidic a Ležáků,
dále různé příspěvky
strojním družstvům a okresním strojním
stanicím v částce 108 mil. Kčs, na
zvelebení průmyslu potravinářského
(219 mil. Kčs), na technické výzkumnictví
a lidovou i uměleckou výrobu (52 mil. Kčs),
příspěvky na mechanisaci a stavební
obnovu v zemědělství (158 mil. Kčs),
obnovu mlýnů, cukrovarů, mlékáren,
chladíren atd. v částce 180 mil. Kčs,
zřízení společných stravoven
pro dělnictvo (105 mil. Kčs) a jiné.
Dále ještě odečteme výdaje z
akce UNRRA, pokud náleží do skupiny funkčních
výdajů, které mají úhradu v
účelových prostředcích, v částce
1.489 mil. Kčs.
Po odečtení těchto částek zbývá
z celkového úhrnu funkčních výdajů
ještě částka 25.116,7 mil. Kčs.
Nejvýznačnější její složky
jsou:
a) v oboru všeobecné pokladní správy:
příspěvek na úhradu státního
dluhu 2.726,4 mil. Kčs; příspěvek
Likvidačnímu fondu měnovému 400 mil.
Kčs; příspěvek Svazu pro hospodaření
obilím a příspěvek na krytí
ztrát u olejnatých semen 572,4 mil. Kčs;
příděly Fondům a svazkům územní
samosprávy a záloha na mimořádnou
dotaci těmto svazkům 6.335,5 mil. Kčs; ostatní
1.190 mil. Kčs; celkem 11.224,3 mil. Kčs,
b) v oboru ministerstva sociální péče:
výdaje na zřízení a ochranu práce
(bez nákladů na úřady ochrany práce),
včetně příspěvků státní
správy účelovému jmění
pro včleňování do práce 389,9
mil. Kčs; příspěvky nositelům
veřejnoprávního pojištění,
refundace sociálních dávek, které
tito nositelé zálohově vyplatili na účet
státu a výplaty starobních podpor 3.220,6
mil. Kčs; všeobecná a ústavní
péče o mládež (bez nákladů
na dětské domovy) 509,2 mil. Kčs; podpora
bytové výstavby 428,1 mil. Kčs; zaopatření
vojenských a válečných poškozenců
a obětí fašistické persekuce 3.619,9
mil. Kčs; výdaje na provedení reemigrace
a umístění reemigrantů 515,8 mil.
Kčs; ostatní 168 mil. Kčs; celkem 8.860,5
mil. Kčs,
c) v oboru ministerstva vnitra: pohraniční osidlovací
příspěvek podle projednávané
osnovy zákona 1.000 mil. Kčs; náklady na
reemigraci krajanů 834 mil. Kčs; vyživovací
příspěvek pro rodinné příslušníky
osob povolaných k činné službě
vojenské 300 mil. Kčs; ostatní 106 mil. Kčs;
celkem 2.240 mil. Kčs.
Každý z nás jistě souhlasí s
tím, že stát dokumentuje svůj vývoj
k dokonalejším a spravedlivějším
hospodářským a společenským
řádům silným akcentem sociálním
ve svém hospodářství. Sám se
o to snažím ve svém oboru, jak dokazuje podnikaná
berní reforma a právě vydaný zákon,
jímž se mění některá ustanovení
o dani důchodové.
Je mi jasné, že zejména také bědy
doby poroby vyžadují zmírňujících
zákroků státu. Ale jsem povinen upozorniti
naléhavě na toto:
První, co musíme mít na zřeteli, jest,
aby také veřejné finance a rozpočet
pomáhaly k splnění dvouletého plánu,
jehož cílem je nakonec překonání
chaosu, způsobeného válkou a okupací,
přechod do mírového hospodářství
a zvýšení životní úrovně
národa.
Hodnotíce s tohoto hlediska vydání státu,
musíme zejména v dnešní době
podřizovati zájem jednotlivců i skupin zájmům
celonárodním. (Potlesk.) Proto, nemůžeme-li
některé nové úkoly státu omeziti,
musíme pro ně opatřiti úhradu v jiných
sektorech, s hlediska celku méně důležitých,
nechceme-li se vydávati v nebezpečí, že
zvyšováním daňového břemene
odčerpáváme větší část
národního důchodu a tím proti duchu
a smyslu dvouletky způsobíme nikoliv zvýšení,
nýbrž snížení životní
úrovně.
V tomto směru musíme však jednati rychle, aby
takováto úsporná opatření se
projevila ještě včas v novém rozpočtovém
roce.
Převládající složkou vlastních
správních, t. j. režijních výdajů,
je náklad na platy a mzdy zaměstnanců, který
z celkového úhrnu těchto výdajů
v částce 21.095 mil. Kčs činí
12.175 mil. Kčs, obojí bez národní
obrany. Připočteme-li k této částce
obdobné náklady ve státních podnicích
v částce 12.432,6 mil. Kčs, zjistíme
úhrnný rozpočtený náklad na
platy a mzdy státních zaměstnanců
v částce 24.607,6 mil. Kčs. Vedle toho jsou
ze státní pokladny placeny pense uvedené
v návrhu u vlastní státní správy
částkou 2.530,8 mil. Kčs, u státních
podniků pak částkou 2.461,9 mil. Kčs,
celkem tedy 4.992,7 mil. Kčs.
Celkový náklad státu na platy, mzdy a pense
dosahuje tudíž v návrhu rozpočtu na
rok 1947 částky 29.600,3 mil. Kčs. Poznamenávám,
že v tom nejsou zahrnuty výdaje účtované
na rozpočtových položkách "Náhrady
cestovních výloh", "Náhrady stěhovacích
výloh a odlučné" a "Náhrady
jiných služebních výloh", které
celkem jsou preliminovány téměř 1
miliardou - přesně: 973,5 mil. Kčs, z toho
připadá na prvou položku 708 mil. Kčs,
na druhou 257,2 mil. Kčs a na třetí 8,3 mil.
Kčs. Tyto výdaje smíšeného rázu
jsou v návrhu rozpočtu zařazeny mezi výdaje
věcné povahy.
Celkový personální náklad v částce
téměř 30 miliard Kčs je značná
částka, třebas z ní nelze dovozovati,
že platové poměry státních zaměstnanců
jsou skvětlé; naopak jsme si vědomi, že
je v nich mnoho nesrovnalostí a že vyžadují
definitivního uspořádání. Tento
stav plyne ovšem z válečných a poválečných
poměrů, které s několika hledisek
zasluhují, abychom personálním výdajům
tohoto rozpočtového návrhu věnovali
pozornost.
Proti dobám před druhou světovou válkou
zvýšil se náklad na platy a mzdy u aktivních
zaměstnanců asi na 263 % a u pensí asi na
208 %. V roce 1937, resp. 1938 činil průměrný
plat jednoho aktivního zaměstnance asi 17.000 Kč,
nyní činí asi 36.000 Kčs, což
odpovídá indexu 212, t. j. platy zaměstnanců
vlastní státní správy a státních
podniků byly zvýšeny průměrně
na 212 %. Plat jednoho příjemce odpočivných
a zaopatřovacích platů činil v roce
1937, resp. 1938 asi 10.500 Kč, nyní činí
22.800 Kčs, což odpovídá průměrnému
zvýšení asi na 217 %.
Toto porovnání především ukazuje,
že platy veřejných zaměstnanců
nemohly být v průměru zvýšeny
tak, jak se zvýšila cenová hladina - je to
jeden v tvrdých následků všeobecného
zchudnutí, které přivodila činnost
okupantů a válka. Jak jsem o tom již hovořil
v souvislosti s rozborem poměrů cenových,
je obecné zchudnuti a tudíž proti dobám
mírovým nepopíratelné snížení
životní míry skutečností, kterou
nelze jinak odstranit než úsilovným vypětím
všech sil k odstranění válečných
a okupačních škod, tedy práci, prací
a opět prací.
Vedle toho je však z uvedeného srovnání
patrno, že státní náklad na zaměstnance
se zvýšil mnohem více než činí
průměrný vzestup platů u jednotlivce,
čili poměrné zhoršení platového
průměru k průměrnému vzestupu
státního nákladu na zaměstnance je
vyvoláno rozmnožením stavu zaměstnanců.
V roce 1938 měla republika asi 460.000 zaměstnanců
a asi 230.000 pensistů, celkem 690.000 příjemců
platů. Nyní jest ve službách republiky
asi 570.000 zaměstnanců a odpočivné
a zaopatřovací platy jsou vypláceny asi 210.000
příjemcům. Celkem tudíž vyplácí
republika platy 780.000 osobám. Připočtěte
k této číslici rodinné příslušníky
a poznáte, jak veliká část našich
občanů z celkového počtu asi 12 milionů
hlav náleží k úseku veřejnozaměstnaneckému.
Při zmíněném srovnávání
je třeba pamatovat, že v r. 1938 již počet
zaměstnanců stoupal a že v udávaných
tehdejších počtech jsou také zahrnuti
příslušníci státní správy
v Podkarpatské Rusi. Nejnižší počet
zaměstnanců byl v roce 1934, kdy činil asi
400.000. Naproti tomu dlužno připustit, že správní
struktura dnešního státu a jeho úkoly
vyžadují zajisté v určitých oborech
státní správy a státních podniků
více pracovních sil. Zjistiti skutečnou potřebu
sil je úkolem šetření, které
bylo uloženo jednotlivým resortům. Ačkoliv
tedy nemohu již nyní určiti přesný
počet přebytečných sil ve státní
správě a státních podnicích,
mohu odhadnouti přebytek zaměstnanců s přihlédnutím
ke stavu z roku 1938 asi na 100.000 Tyto síly pak budou
v rámci prováděné národní
mobilisace pracovních sil převedeny do soukromého
hospodářství, které trpí hrozivým
nedostatkem sil. Uvedené zmenšení počtu
státních zaměstnanců a zaměstnanců
státních podniků je tím nutnější,
uváží-li se také, že odsunem německého
obyvatelstva zmenšil se celkový počet obyvatelstva
státu, takže proti 15,3 milionu v roce 1938 možno
počítati v přítomné době
s počtem obyvatelstva asi 12 milionů. Ze srovnání
počtu obyvatelstva s počtem zaměstnanců
vyplývá, že v roce 1934 připadal 1 zaměstnanec
vlastní státní správy a státních
podniků na 38 obyvatel, v roce 1938 na 33 obyvatel, v roce
1946 na 25 obyvatel a po odsunu Němců na 20 obyvatel.
Počítá-li se však ještě
se zaměstnanci územní samosprávy,
jeví se poměr počtu obyvatel na jednoho veřejného
zaměstnance takto: v roce 1934 29 obyvatel, v r. 1938 26
obyvatel, v roce 1946 18 obyvatel a po odsunu Němců
15 obyvatel. Jest ovšem samozřejmé, že
převedení zaměstnanců do soukromého
hospodářství bude se také týkati
zaměstnanců svazků územní samosprávy,
kde přebytky jsou u mnohých oborů vyšší
než ve státní správě. Ačkoliv
nemáme zatím přesných dat o stavu
všech těchto sil, můžeme počítati
s přebytkem nejméně 40.000 až 50.000
pracovních sil. Úspor vzniklých tímto
převodem bylo by pak možno použíti k úhradě
zvýšení nákladů v novém
platovém zákoně, jenž by pak mohl býti
základnou, na níž by spočívala
zabezpečená slušná existence veřejných
zaměstnanců.
Podotýkám, že úspory ty se arci neprojeví
hned plně ve státním rozpočtu na rok
1947, protože v tomto roce budou teprve převody postupně
prováděny. Shrnuji tedy výklad o personálních
poměrech a o naší personální
politice v tom smyslu, že je upřímnou a rozhodnou
snahou vlády upravit co nejdříve definitivní
platové poměry veřejných zaměstnanců.
Tuto snahu nebude však možno realisovat dlouho, dokud
přebytek těchto zaměstnanců nebude
převeden do oněch úseků našeho
hospodářství, kde může být
platnou složkou přispět zvýšení
životní úrovně našeho lidu.