Jinak, pokud jde o úvěry nákupní,
poukazuji na to, co jsem již řekl ve výkladu
o vývoji zahraničního obchodu.
Finanční hospodářství našeho
státu v poválečné době se neobešlo
bez státních záruk, jejichž význam
proti době předválečné se značně
zvýšil. Jejich funkce záleží v
tom, že podniky a zařízení, která
jsou v podstatě hospodářsky zdravá
a pro veřejné blaho nezbytně nutná,
mohou dosíci úvěrů, nutných
k plnění jejich veřejně důležitých
úkolů. Státní záruky umožňují
nám v podstatné míře vývoz
našich výrobků a tím opatření
i patřičných devis pro účely
našeho hospodářství a podporují
nákup surovin v cizině potřebných
pro náš průmysl. Použití státních
záruk umožňuje státní správě
řešiti i úkoly, které by se zdály
jinak velmi obtížnými se stanoviska finančního
a budou nezbytným prostředkem při financování
dvouletého plánu. Z nejdůležitějších
se uvádějí státní záruky
podle dekretu č. 78/1945 Sb. o přechodném
finančním zabezpečení hospodářských
podniků, kterými se umožnilo převésti
podstatné složky našeho průmyslového
podnikání z doby revoluční do klidnějších
poměrů a o jehož rozšíření
i na Slovensko se jedná novelisací zmíněného
dekretu, dále záruky podle zákona č.
86/1946 Sb. o stavební obnově, jichž pomocí
řeší se celá problematika zničených
a poškozených objektů v souvislosti s válečnými
událostmi a nepřátelskou okupací.
Konečně instituce státních záruk
byla uznána i jako vhodný prostředek pro
urychlené inkaso majetkových dávek.
K informaci uvádím, že v r. 1946 do dnešního
dne bylo v českých zemích převzato
státních záruk:
1. podle dekretu č. 78/1945 Sb. o přechodném
finančním zabezpečení hospodářských
podniků cca za 5.407,000.000 Kčs, 2. podle finančního
zákona č. 59/1946 Sb. cca za 555,000.000 Kčs,
3. na nákup bavlny a tabáku v USA podle zákona
č. 111/46 Sb. o zahraničních úvěrech
za 1.100,000.000 Kčs.
Státní záruky podle zákona č.
86/46 Sb. o stavební obnově jsou limitovány
na 10 miliard Kčs.
Na Slovensku byly poskytnuty pověřencem financí
státní záruky podle finančního
zákona na provozní, rekonstrukční
a investiční úvěry podle posledního
stavu ve výši asi 724 mil. Kčs; na úvěry
takto zaručené bylo podnikům skutečně
vyplaceno přes 325 mil. Kčs.
Je pozoruhodné a potěšující,
že v posledních měsících vzrůstá
ochota peněžních ústavů poskytovati
úvěr bez státní záruky, a že
i mnohé úvěry se zárukou se mění
na úvěry normální, bez záruky.
Je to nepochybná známka postupující
konsolidace našeho podnikání. Dochází
k proplácení zaručených úvěrů
a k jejich převádění na normální
úvěry.
Návrh státního rozpočtu na r. 1947.
Dovolte, abych nyní po vylíčení stavu
našeho hospodářství národního
i státního obrátil vaši pozornost k
vlastnímu smyslu naší dnešní schůze,
t. j. k návrhu státního rozpočtu na
rok 1947. Je to první rozpočet dvouletého
hospodářského plánu. Přesto,
že od schválení zákona o dvouletce uplynuly
teprve 3 týdny, podařilo se nám zařaditi
do návrhu rozpočtu všechna vydání,
která z dvouletky pro státní správu
a státní podniky v příštím
roce vyplývají.
Dříve však než přejdu k rozboru
rozpočtových vydání, chtěl
bych vyzvednout snahu vlády, aby byla co nejvíce
snížena rozpočtová vydání
bez újmy nutných potřeb a úkolů
hospodářských a sociálních.
Této vůli dala vláda výraz v návrhu
§ 27 finančního zákona, podle něhož
provede snížení výdajů o další
3 miliardy Kčs. Rozvrh této částky
provedla vláda ve schůzi dne 19. t. m. - rozvrh
je uveden v příloze tohoto výkladu, který
jsem si dovolil pánům členům ústavodárného
Národního shromáždění
doručit - takže nebylo již možno usnesené
úspory vyčísliti v jednotlivých položkách,
titulech, a kapitolách návrhu rozpočtu. Prosím
proto také, abyste měli na paměti, že
další analysa výdajů vychází
z původních nesnížených číslic.
Úhrn státního rozpočtu na rok 1946
činil 64 miliard Kčs, úhrn návrhu
rozpočtu na rok 1947 činí 76,3 miliardy Kčs,
čili tento rozpočet je o 12,3 miliardy Kčs
vyšší než rozpočet předchozí.
Úhrny, které jsem právě srovnával
a které určují objem rozpočtu, jsou
úhrny výdajové; z rozpočtových
příjmových zdrojů můžeme
totiž, stejně jako loni, uhradit jen část
výdajů a úhradu schodku musíme opatřit
úvěrem.
Rozpočtové příjmy jsou úhrnem
v návrhu odhadnuty na 48.294 mil. Kčs proti 37.792
mil. Kčs v roce předchozím a činí
letos 63,29 % z úhrnu výdajů proti 59,05
%, jimiž byla opatřena rozpočtová úhrada
loňského roku. Očekávané zvýšení
příjmů činí tedy celkem 10.502
mil. Kčs. Schodek, s nímž návrh počítá,
činí 28.011 mil. Kčs, čili 36.71 %
úhrnu výdajů, oproti 26.208 mil. Kčs,
s nimiž jsme počítali v roce běžném
a které dosahovaly 40,95 % úhrnu výdajů
v roce 1946 předpokládaných. Schodek návrhu
rozpočtu na rok 1947 je tedy proti roku předchozímu
vyšší o 1.803 mil. Kčs.
Na celkovém zvýšení výdajů
jsou nestejně účastny tři hlavní
bloky rozpočtového hospodaření vlastní
státní správy, totiž hospodaření
ústřední, českých zemí
a Slovenska. Nejvyšší vzestup jak na straně
příjmů, tak na straně výdajů
vykazuje rozpočet Slovenska - výdaje se zvyšují
o 47,72 %, příjmy i 114,50 % - zatím co nejnižší
rozdíly jsou v hospodaření ústředním
u výdajů činí vzestup 9,50 %, u příjmů
21,54 %. Rozborem jednotlivých skupin osvětlím
blíže příčiny těchto pohybů.
Částka přes 76 miliard představuje
ohromné břemeno, které však ještě
neobsahuje všechny druhy veřejného zatížení
našeho národního hospodářství,
zejména potřebu samosprávných svazků,
nekrytou státními příděly.
V dalším dovolím si vyložiti příčiny
tohoto neobyčejného zvýšení státních
potřeb. Nyní bych chtěl nejprve poukázati
na poměr objemu rozpočtu k národnímu
důchodu. Klademe-li si otázku úměrnosti
a únosnosti státní rozpočtové
potřeby, musíme hledati odpověď ve srovnání
s národním důchodem.
Postavíme-li proti sobě data celkového národního
důchodu a objem rozpočtového hospodaření
od r. 1929, tedy od vrcholu hospodářské konjunktury
až do roku 1938, zjistíme tento vývoj jejich
vzájemného poměru: skutečné
výsledky státního hospodaření
činily z počátku asi 18 % národního
důchodu, při prohlubování hospodářské
krise let třicátých zvýšily se
okrouhle na 22 % a za rozmachu zbrojní konjunktury před
Mnichovem dosáhly 28-29 % národního důchodu.
Na tomto poměru setrval i rozpočet na rok 1938,
který uvádím proto, že závěrečný
účet nebyl publikován; avšak ani skutečné
výdaje tohoto mimořádného roku jej
v celku nepřekročily. V roce 1946 zvýšil
se však rozpočet na 44,14 % odhadovaného národního
důchodu. Skutečné výsledky budou ovšem
asi jiné, protože z rozpočtu nebude asi 16
miliard Kčs vyčerpáno.
Na rok 1947 počítají předběžné
odhady asi se 160 miliardami národního důchodu.
Rozpočet ve výši 76 miliard dosahuje tedy téměř
48 %, čili skoro polovice národního důchodu.
Příčina této nepříznivé
relace je jasná: Nominální národní
důchod se zvýšil proti době předválečné
jen v důsledku zvýšení hladiny hospodářských
čísel, státní rozpočet se však
zvýšil nadto ještě potřebou na
úkoly, které jsou nutny k nápravě
škod, vzešlých z války a okupace. Čili:
ačkoliv jsme zchudli, musíme nésti nyní
břemeno těžší než dříve.
Na jiném místě zodpovím otázku,
zdali všechny úkoly, které jsme si uložili,
musíme a jsme s to hraditi právě nyní,
v době mimořádného vzepjetí
k provádění dvouletého hospodářského
plánu.
Srovnávajíce data z doby předmnichovské
s daty nynějšími, musíme si býti
vědomi, že předmnichovský státní
rozpočet i národní důchod se týkaly
též Podkarpatské Rusi - z rozpočtu na
ni připadalo asi 4 % ve výdajích a její
podíl na národním důchodu ČSR
odhaduji asi na 1,5 %; dále, že na tehdejším
národním důchodu měli nemalý
podíl též Němci, dnes odsunutí.
Konečně pak musíme při tomto srovnávání
počítati v minulosti též s břemenem
samosprávných přirážek, které
v tehdejší době neprobíhaly státním
rozpočtem a pohybovaly se v úhrnu mezi 1,5-2,5 miliardami
Kčs.
Chceme-li pak naše poměry posouditi podle poměrů
v cizích státech, musíme rovněž
postupovat velmi opatrně. Záleží předně
na tom, jak je v tom kterém státě vymezován
národní důchod; velmi mnoho pak závisí
také na tom, jaké úseky hospodářské
činnosti procházejí státním
rozpočtem, což je v různých státech
velmi rozličné. Jde-li na př. o stát,
ve kterém jsou státu přiřčeny
úkoly užší než u nás a některé
úseky jsou z části nebo zcela ponechány
v sektoru soukromém, jako školství, železnice
a j., nelze objemy rozpočtů onoho a našeho
státu srovnávat bez přiměřené
úpravy.
Přes tyto výhrady je jasné, že předložený
rozpočet v navržené výši pohybuje
se v takové relaci k národnímu důchodu,
jaké dosahovaly rozpočty některých
velkých spojeneckých národů jen v
dobách jejich krajního válečného
vypjetí. To nám budiž výstrahou a vodítkem
v naší výdajové politice.
Úhrn státních výdajů v celkové
výši 76,3 miliardy Kčs je rozdělen mezi
tři hlavní úseky státního hospodářství,
totiž hospodářství ústřední,
zemí českých a Slovenska tak, že na
ústřední výdaje připadá
33,09 %, na výdaje zemí českých 46,83
% a na Slovensko 20,08 %.
Naproti tomu ve státních příjmech
je ústřední úsek mnohem slabší.
Tvoří pouze 18,33 % proti 62,77 % zemí českých
a 18,90 % podílu Slovenska na celkových příjmech.
Z pozorování příjmů a výdajů
dospíváme u jednotlivých úseků
k různým výsledkům: schodek ústředního
hospodářství činí 64,86 % úhrnu
výdajů tohoto úseku; to jest způsobeno
skutečností, že v zásadě dosud
není ústavně vyřešena otázku
úhrady ústředních výdajů
a že jako ústřední příjmy
jsou rozpočtovány jen příjmy ústředních
orgánů, zejména výnos ústředních
podniků (tabákové režie); zajištění
rovnováhy ústředních výdajů
a příjmů, a to rovnováhy nejen rozpočtové,
ale i pokladní, je tedy do budoucna otevřeným
úkolem.
U českých zemí je vykázán schodek
částkou 5,355,0 mil. Kčs, který činí
14,99 % úhrnu výdajů tohoto úseku.
U Slovenska je počítáno s rozpočtově
nekrytými výdaji v částce 6.170,3
mil. Kčs, což odpovídá 40,28 % úhrnu
výdajů slovenského úseku. Přes
značný vzestup výdajů slovenského
úseku - o 47,98 % proti roku 1946 - je totiž počítáno
s ještě vydatnějším zvýšením
příjmů o 115,21 %, takže proti roku
1946 je schodek o něco vyšší.
Dříve než přejdu k podrobnější
analyse, chtěl bych ještě zvláště
podtrhnout jeden charakteristický rys rozpočtu na
rok 1947. Je to jeho lidově demokratický charakter,
který dochází výrazu v preliminovaných
výdajích na takové potřeby, které
se týkají státní péče
o široké lidové vrstvy, jako výdaje
na sociální péči, na zdravotnictví,
kulturu a pod. Specifická váha těchto nákladů
je tím významnější, uvážíme-li,
že se k nim vláda Národní fronty odhodlává
v poměrech velkého ochuzení, které
způsobila válka a okupace a přes nebývalé
investiční náklady, kterých vyžaduje
dvouletý hospodářský plán.
Vždyť na př. jen přímé škody
válečné se odhadují na 75 miliard,
škody měnové na 160 miliard a investice dvouIetého
plánu, jejichž náklady procházejí
státním rozpočtem, činí 13
miliard na rok 1947. Jde tu o záměrnou politiku
vlády Národní fronty, zlepšiti hospodářské
postavení právě těch sociálně
nejslabších, což se stalo řadou zákonných
opatření, k nimž došlo již v minulém
roce, ale jejichž provádění si vyžaduje
běžných nákladů v roce 1947.
Je to především v oboru sociálního
pojištění zlepšení důchodů
starobních, invalidních, vdovských i sirotčích,
v oboru péče o válečné poškozence
první světové války zvýšení
jejich požitků, nová péče o oběti
fašistické persekuce o oběti druhé světové
války, podstatné zlepšení péče
o dítě a mládež, zejména o dorost,
v kterémžto směru byla podána Národnímu
shromáždění osnova, upravující
zákonně tuto péči. Dále všestranná
péče o repatrianty a reemigranty. Nechme promluvit
několik číslic: Tak v rozpočtu na
rok 1938 činil úhrn celé kapitoly sociální
péče 890 milionů Kč. Podle rozpočtu
na rok 1947 činí úhrn této kapitoly
9 miliard 472 miliony Kčs. Po odečtení výdajů
na administrativu zbývá na uvedenou sociální
péči 8 miliard 860 milionů Kčs. Tím
však nejsou náklady na sociální péči
vyčerpány. Kromě výdajů na
sociální péči v jednotlivých
resortech, které dosahují rovněž značných
částek, je preliminováno v kapitole 28 "UNRRA"
dalších 1,270,000.000 Kčs. V tom jsou zahrnuty
zejména výpomoci početným rodinám,
ošacovací a stravovací akce, a to jak pro mládež,
tak i pro studující, dále na vybudování
a vybavení poradny pro matky a děti, jeslí,
dětských útulků denních, vybudování
ústavů pro tělesně i mravně
vadnou mládež, zotavovacích a rekreačních
táborů pro mládež a pracující,
na opravu hornických bytů a domů (112 milionů
Kčs), na vybudování ústavu lidské
práce, středisk společného stravování
a kantin pro dělnictvo 10 milionů Kčs, na
zřízení záchranných stanic
na dolech, ozdravoven pro horníky a jiné zaměstnance
40 milionů a pod.
Celkově činí náklady na tuto péči
bez výdajů na administrativu okrouhle přes
10 miliard Kčs. Tato částka se v důsledku
usnesení vlády podle § 27 návrhu finančního
zákona sníží asi o 3/4
miliardy Kčs.
Obdobnou politiku provádí vláda Národní
fronty v oboru zdravotní péče. Tak v rozpočut
na rok 1938 činil úhrn příslušné
kapitoly 167 milionů Kč. V rozpočtu na rok
1947 stoupá více než desateronásobně
na 1 miliardu 719 milionů Kčs. V tom je zahrnut
nejen vyšší náklad na nemocnice na Slovensku,
které v mezidobí byly zestátněny,
nýbrž i vyšší potřeby na různé
zdravotní ústavy, vyšší částky
na příspěvky samosprávným svazkům
na udržování nemocnic, na různé
akce na potírání epidemií, dále
jsou zahrnuty do rozpočtu ministerstva zdravotnnctví
zvýšené náklady na zdravotní
péči o dítě a náklad na veterinární
službu a její prohloubení. Tím však
opět není náklad na zdravotní službu
vyčerpán. K tomu přistupuje výdaj
893 miliony Kčs, zařazený do kap. 28 "UNRRA".
Z této částky téměř
polovina, t. j. okrouhle 400 milionů Kčs, je určena
na výstavbu nemocnic, léčebných a
zdravotních ústavů a okresních domovů
lidového zdraví. Další podstatnou částkou
je pamatováno na zdravotní péči o
dítě a školní mládež. I
v tomto případě se věnované
částky sníží podle zmíněného
ustanovení asi o 74 mil. Kčs.
Potřeba v oboru ministerstva školství je ve
vzestupu výdajů proti roku 1946 vyjádřena
10,67 %, avšak v preliminované částce
6.522,3 mil. Kčs nesmíme spatřovat celý
náklad, věnovaný ze státního
rozpočtu na rozvoj našeho kulturního života
a zejména nesmíme při srovnávání
s dobou předválečnou zapomínati, že
další prostředky jsou preliminovány
v ministerstvu informací a dále porůznu v
jiných resortech, jako v oboru ministerstva zemědělství,
techniky, dopravy a j.
Příkladem některých zvýšených
nákladů uvádím, že náklad
na Národní divadlo vzrostl proti roku 1938 okrouhle
z 10 milionů na 58 milionů Kčs, podpory na
divadelnictví z 8 mil. Kčs na 50 mil. Kčs;
lidová výchova je prováděna státem
a v roce 1947 je na ni počítáno nákladem
74 mil. Kčs proti asi 2 až 3 mil. Kčs před
válkou, r. 1937; dále poukazují na zestátnění
České filharmonie, zřízení
Akademie musických umění, pedagogických
fakult, nových universit a na vyšší podporu
vědeckých institucí, jakož i na zvýšené
náklady na prohloubení tělesné výchovy.
Rozčleníme-li si výdaje vlastní správy
zhruba podle jejich hospodářského účelu,
obdržíme tyto skupiny: 1. Vlastní správní
(režijní) výdaje 21.095 mil. Kčs. 2.
Národní obrana 9.500 mil. Kčs, celkem 30.595
mil. Kčs. 3. Ostatní správní (t. j.
funkční) výdaje 37.218 mil. Kčs, celkem
67.813 mil. Kčs. 4. Investiční výdaje
8.492 mil. Kčs. Celkový úhrn výdajů
tedy činí 76.305 mil. Kčs.
Ve srovnání se skladbou rozpočtů předválečných
je nejcharakterističtější, třebas
nikoli největší složkou tohoto rozpočtového
návrhu skupina výdajových prostředků,
věnovaná investicím. Považuji při
této příležitosti za účelné
promluvit nejen o hořejších investicích
vlastní státní správy, ale zároveň
i o investicích státních podniků.
Tyto činí dalších 9.606,7 mil. Kčs.
Společný vzrůst investičních
výdajů obou složek je úměrný
našemu úsilí pozvednout naše hospodářství
co nejdříve na úroveň doby předválečné,
přes těžké škody, utrpěné
dlouhou dobou okupace a války, a nadto získat výchozí
posice pro další jeho rozmach.
V době předmnichovské bývalo v našem
státě vydáváno na investice ze státních
prostředků průměrně asi 1,7
miliardy Kčs ročně, počítáme-li
průměr let 1926-1938, a to u vlastní státní
správy, u státních podniků a fondů
dohromady. V letech 1936-1937, tedy v době poměrně
normální, zvýšila se tato číslice
asi na 2 miliardy Kčs. Vezmeme-li v počet asi trojnásobné
zvýšení cenové hladiny, odpovídalo
by tomuto nákladu v nynější době
přibližné 6 miliard Kčs. V návrhu
rozpočtu na rok 1947 je však počítáno
s výdaji na investice všeho druhu částkou
18 miliard Kčs; odpočteme-li z této číslice
příspěvek na investice svazků územní
samosprávy v částce 1.687 mil. Kčs,
zjistíme náklad rozpočtený pro vlastní
investiční potřebu státu včetně
státních podniků ve výši téměř
161/2 miliardy Kčs, tedy o 101/2
miliardy více, než činila normální
potřeba před válkou. To nás přivádí
k formální příčině tohoto
mimořádného vzrostlého investičního
programu, totiž k dvouletému hospodářskému
plánu.