Proti těmto úsporám došlo v některých
odvětvích také k překročení
rozpočtové kvoty, zejména v důsledku
nových zákonných závazků státu
uložených a v důsledku personálních
opatření. Tak u odpočivných a zaopatřovacích
platů došlo k překročení o 200
mil. Kčs v důsledku výplaty přídavků
podle zákonů č. 155/1945 Sb. a č.
39/1946 Sb.; dále u ministerstva vnitra i pověřenectva
vnitra, kde jsou skutečné osobní výdaje
vyšší o 319 mil. Kčs, případně
32 mil. Kčs vyšší, a to v oboru správy
národních výborů a v českých
zemích též v odvětví národní
bezpečnosti. Převážně v osobních
výdajích došlo k překročení
kvoty též u pověřenstva financí.
Větších úspor bylo dosaženo na
Slovensku u pověřenstev sociální péče
a zdravotnictví.
Celkový obraz účetních výsledků
státního hospodaření za leden - září
1946 je tedy tento:
Úhrn výdajů činil 29.816,6 mil. Kčs,
z toho připadalo na české země 24.487,5
mil. Kčs a na Slovensko 5.330,1 mil. Kčs.
Úhrn příjmů činil 28.310,0
mil. Kčs, z toho připadalo na české
země 24.720,3 mil. Kčs a na Slovensko 3.589,7 mil.
Kčs. Z porovnání obou úhrnů
vyplynul celkový schodek 1.507,6 mil. Kčs.
Povšechnou představu - byť jen velmi hrubou -
o hospodářství státních podniků
ukazují nám stavy jejich běžných
účtů, vedených u ministerstva financí
a u pověřenstva financí.
Podle stavu těchto účtů ke konci září
1946 obdržely státní podniky za prvých
devět měsíců t. r. ze státní
pokladny úhrnnou zálohu - po odpočtu odvodů
- v částce 1.272 mil. Kčs; z toho připadá
na podniky v zemích českých, včetně
ústředních podniků, ležících
v těchto zemích, 1.191 mil. Kčs, tedy poměr
značně příznivější
pro Slovensko. V celku je stav finančního hospodářství
státních podniků důkazem trvající
neurovnanosti poměrů; neboť ve vykázaném
výsledném přebytku záloh podnikům
poskytnutých v částce 1.272 mil. Kčs
je již kompensován úhrn odvodů tabákové
režie, která má relativně větší
váhu na Slovensku než v českých zemích.
Musíme si uvědomovat, že v jejím výtěžku
je vysokým procentem obsažena spotřební
dávka z tabáku, obsažená v prodejních
cenách tabákových výrobků;
tento příjem by bylo třeba pro srovnávací
účely podnikových těžeb odečísti
a celkové pasivní výsledky podniků
by se tím ještě značně zvýšily.
I tak je úhrn odvodů tabákové režie
předstižen výší záloh, které
v uvedeném období potřebovaly státní
dráhy a která činí 3.566 mil. Kčs.
Pasivní stav běžných účtů
státních podniků jeví se ovšem
ve stavu státní pokladny vedle již zmíněného
účetního schodku z hospodaření
vlastní státní správy v částce
1.507 mil. Kčs.
Pokud bychom dnes chtěli sledovati, resp. odhadovati vývoj
stavu státního hospodaření v posledním
čtvrtletí, můžeme tak činiti
pouze na podkladě pokladních výsledků
jeho uplynulé části, případně
podle výkazů očekávaných potřeb
a úhrad v části zbývající.
Koncem září činila hotovost státní
pokladny celkem 5.421 mil. Kčs. V říjnu do
ní vplynul výnos 3 % umořitelné půjčky
v částce 3.500 mil. Kčs, o níž
blíže pojednám v oddílu o státním
dluhu. Po úhradě říjnového
schodku v částce 1.447 mil. Kčs zbylo ve
státní pokladně 7.474 mil. Kčs, z
nichž asi 43/4 miliardy je vázáno
pro stanovené účely, t. j. pro zadrželou
úrokovou službu státního dluhu a zbytek
prostředků z výtěžků akce
UNRRA. Tato pokladní hotovost bude patrně do konce
roku zcela vyčerpána očekávanými
schodky rozpočtového hospodaření,
neboť ke konci roku je třeba počítati
se značně vystupňovanou výdajovou
činností jednotlivých oborů státní
správy. Můžeme tedy odhadovati, že letošní
státní hospodářství skončí
schodkem asi ve výši 9-9,5 miliardy Kčs.
Budiž mně nyní dovoleno zmíniti se stručně
o otázkách našeho státního dluhu,
pokud se vynořily před sestavením tohoto
rozpočtu. Především o dluhu vnitřním.
V době našeho osvobození činil vnitřní
státní dluh okrouhle 73 miliard Kčs, z čehož
připadalo na dluh československý z doby před
okupací 27,1 miliard Kčs, na dluh protektorátní
33,4 miliard Kčs, na dluh slovenský 12,5 miliard
Kčs, celkem tedy 73 miliard Kčs.
Od osvobození do konce r. 1945 vzrostlo vnitřní
zadlužení o 3 % pokl. poukázky, splatné
v r. 1967, vydané v zemích českých
v částce 3,2 miliardy Kčs, 3 % pokl. poukázky,
splatné původně 1. prosince 1945, vydané
na Slovensku v částce 2 miliardy Kčs, a 11/8
% přechodné zadlužení u Poštovní
spořitelny v Praze v částce 1,2 miliardy
Kčs, celkem tedy 6,4 miliardy Kčs. Koncem roku 1945
dosáhl tedy vnitřní státní
dluh částky 79,4 miliardy Kčs.
Více než dvě pětiny tohoto zadlužení
vznikly z inflačních potřeb okupantů.
Celý tento dluh s výjimkou přechodného
zadlužení u Poštovní spořitelny
v částce 1,2 miliardy Kčs, které bylo
sjednáno až v prosinci 1945, představuje kapidluh
částky 79,4 miliardy Kčs.
Za této situace vznikla v souvislosti s měnovou
reformou nutně otázka, zdali je vůbec účelno,
aby tento kapitál ve starých penězích
byl úrokován, zatím co vázané
vklady se podle dekretu o obnovení čs. měny
neúrokují. Rozpočtové provisorium
na rok 1946 - zákon z 20. prosince 1945, č. 160
- a finanční zákon na rok 1946 z 29. března
1946, č. 59 Sb. tuto otázku nerozřešily.
Oba tyto předpisy zmocnily toliko vládu, aby nařízením
upravila úrokovou a umořovací službu;
než se tak stane, byla celá služba státního
dluhu zastavena. Pokud jde o úmor, bylo jeho zastavení
vysloveno již rozpočtovým provisoriem na rok
1945 - dekret č. 52/1945 Sb. - protože bylo od počátku
jasno, že nejprve musí být zásadně
vyjasněna řada problémů, které
vznikly v důsledku okupace a války. Jako při
všech dosavadních normativních úpravách,
totiž snížení úroků a zastavení
úmoru v r. 1933, druhé snížení
úroků a unifikace v r. 1936, opětné
zastavení úmoru a omezení služby na
domácí blok v době po Mnichově, jde
i zde pouze o to, aby nároky věřitelů
ze státního dluhu, které nemají býti
nikterak brány v pochybnost, byly co nejjednodušším
způsobem přizpůsobeny hospodářské
situaci národního celku.
Nyní hodláme obnoviti úrokovou službu
vnitřního státního dluhu, a to z těchto
důvodů:
1. Asi 80 % státních papírů jest v
majetku peněžních a pojišťovacích
ústavů a ve zbývajících 20
% jest kromě soukromníků zahrnut i majetek
nadací, fondů, obcí atd.; tato malá
skupina, u níž by byla dána obdoba se vklady,
nemůže tedy býti směrodatná při
rozhodnutí o úrokování nebo neúrokování,
rozhodnutí o tom může však býti
pro všecky věřitele pouze jednotné.
Neplacením úroků bylo by ohroženo hospodářství
peněžních a pojišťovacích
ústavů, u nichž nejde o vlastní, nýbrž
o svěřené prostředky, a které
buď musí svoje vlastní závazky plniti
dále - jako veřejné pojišťovny
- nebo aspoň potřebují příjmu
z úroků k úhradě své režie,
jako peněžní ústavy, jejichž režie
v nových poměrech stoupla a jimž odpadly příjmy
z německých papírů a pod.
2. Třeba též uvážiti, že mnohdy
jest státní správa a její finanční
situace posuzována, doma i v cizině také
podle toho, jaký postoj zaujímá ke státnímu
dluhu. Bylo by i v zájmu příznivého
vývoje státního úvěru, kterému
připadne v novém hospodářství
zvláště významná úloha,
aby byla zachována prestiž, jíž se státní
papíry vždy těšily. I to mluví
pro to, aby byla udržena kontinuita dluhové služby,
nepřerušená ostatně ani za okupace.
Jest proto nejen možné, ale i účelné,
aby dluhová služba státního dluhu byla
konána i v této přechodné době,
ovšem za předpokladu, že bude přizpůsobena
potřebám měnové reformy a přispěje
k ní svým dílem. Měnová sanace
přinese státu ať v té či oné
formě značné zatížení.
Jest proto nutno snížiti náklady na státní
dluh již existující, což nelze účinně
provésti jiným způsobem než snížením
úroků. Nízkých úrokových
sazeb potřebuje však naše hospodářství
ke svému rozvoji a přispěje tudíž
toto opatření - protože úroky ze státního
dluhu mají vliv na celou soustavu úrokových
sazeb - i v tomto směru k budovatelskému programu.
Vypracovali jsme tudíž osnovu vládního
nařízení o úpravě služby
vnitřního státního dluhu v roce 1946;
jakmile bude vládou schválena, bude možno přikročiti
k výplatě úroků za rok 1946, kdežto
služba úmorová zůstane odložena
až do konečné úpravy, až na některé
málo významné výjimky, na př.
stavební losy. Úroky budou vyplaceny za celou dobu
od zastavení, ovšem sazbami sníženými.
Při stanovení úrokových sazeb se jednak
přihlíží k tomu, že poslední
státní půjčka byla vydána s
úrokovou sazbou 3 %, jednak se rozlišuje mezi dluhem
československým a dluhem z doby okupace; již
předpisy vydávané zahraniční
vládou rozlišovaly státní dluh československý
od dluhů sjednaných držiteli vykonané
moci na území republiky v době nesvobody,
a při tomto rozlišení setrvává
i zmocnění ve finančním zákoně,
o něž se vládní nařízení
opírá. Úroky z dluhu československého
se vyplatí nanejvýše sazbou 31/2
%, t. j. úroky přesahující tuto sazbu
- z dosavadních půjček 41/2
% a 33/4 % - budou sníženy na
31/2 %, úroky z dluhu doby nesvobody
budou vyplaceny maximální sazbou 3 %. Snížení
přinese státní správě úsporu
přes 400 mil. Kčs ročně a bude po
něm zúročeno 3 % nebo níže okrouhle
71 % celého státního dluhu. Finanční
správa byla by si přála dosáhnouti
ještě větší úspory, avšak
ostřejší snížení - na př.
s maximální sazbou 3 %, což by při diskriminaci
dluhů z doby nesvobody vedlo k sazbě nižší
než 3 % pro tyto dluhy - způsobilo by již kromě
nežádoucích všeobecných hospodářských
reflexů značné nesnáze peněžním
a pojišťovacím ústavům jakožto
největším věřitelům.
Úprava tato - i když by byla prodloužena na další
rok, jak s tím počítá finanční
zákon na r. 1947, - jest ovšem provisoriem a bude
ve vhodné chvíli nahrazena konečnou úpravou
zákonnou, při níž dosavadní dluh
československý, protektorátní a slovenský
bude sjednocen a všechny dosavadní dluhopisy vyměněny
za nové.
Jak vyplývá již z výkladu o vývoji
státního hospodaření v r. 1946, činily
dluhy, emitované v r. 1946, celkem 9,5 miliardy Kčs.
Nehledíme-li k přechodným zálohám
Poštovních spořitelen, které se splácejí
z výtěžku nejbližších úvěrních
operací, když dostoupí určité
výše, byly v r. 1946 vydány pouze 2 vnitřní
emise:
1. Začátkem roku 1946, když přechodné
zálohy Poštovních spořitelen v Praze
a v Bratislavě dosáhly téměř
částky 2,5 miliardy Kčs, přikročila
finanční správa k vydání 11/2
% pokladničních poukázek, splatných
20. dubna 1947, ve výši 6.000 mil. Kč - z toho
v zemích českých 4.000 mil., na Slovensku
2.000 mil. - na které poskytla Národní banka
přejímacím ústavům - s výjimkou
poštovních spořitelen, které upsaly
celkem 600 mil. Kč - 1 % lombardní zápůjčku.
Z této emise splatila finanční správa
předčasně k 20. říjnu 1946
jednu miliardu.
2. Pozvolna postupující tvorba nových úsporných
vkladů vytvořila předpoklady pro vydání
dlouhodobé půjčky a její umístění
v pevných rukou, byť zatím v omezeném
měřítku. V červenci tohoto roku uzavřelo
ministerstvo financí dohodu s konsorciem peněžních
ústavů o vydání 3 % umořitelné
státní půjčky ve výši
4.500 mil. Kčs. Půjčka tato byla vydána
ke dni 16. října 1946 při upisovacím
kursu 100 - a má býti umořena v letech 1957-1986
buď nákupem nebo slosováním.
Půjčka byla umístěna dvojím
způsobem:
a) Do t. zv. trvalé držby peněžních
ústavů a veřejných i soukromých
pojišťoven podle stavu jejich úsporných
vkladů, resp. jejich trvale uložitelného jmění
v nové měně ku dni 30. června 1946.
Východiskem jsou tu zákony č. 77/1938 Sb.,
platný v zemích českých, a č.
82/1942 Sl. z., platný na Slovensku, o povinnosti peněžních
ústavů, podniků, fondů a některých
sociálních zařízení, ukládati
část prostředků ve státních
půjčkách. Při stanovení percentuelních
kvot úsporných vkladů, které mají
býti uloženy v nové půjčce, bylo
pro země české převážně
použito v dohodě s konsorciem peněžních
ústavů vyšších sazeb slovenských,
jež mají též býti vodítkem
při vypracování jednotné normy, upravující
povinnou držbu státních papírů.
b) Do t. zv. volné držby peněžních
ústavů a veřejných pojišťoven
podle další jejich potřeby ukládací
s možností umístění půjčky
u klientely. To znamená i možnost, že by se aspoň
na jednom malém úseku obnovil trh státních
cenných papírů, což by připravilo
vhodnou půdu i pro pozdější větší
emise.
Z emise umístěno v zemích českých
3 miliardy Kčs, na Slovensku 11/2
miliardy Kčs.
V zemích českých připadají
cca 2/3 na držbu trvalou a 1/3
na držbu volnou; na Slovensku okrouhle 1/3
na držbu trvalou a 2//3 na držbu
volnou.
Včetně této nové emise dosáhlo
celkové vnitřní zadlužení státu
okrouhle 89 miliard Kčs.
V oboru státních dluhů zahraničních
sjednaných až do konce roku 1938 bylo v září
1946 upraveno obnovení služby 8 % zahraniční
půjčky z r. 1922 dohodou se zástupci organisací
majitelů zahraničních cenných papírů,
totiž britské, americké a holandské.
Výsledkem jednání bylo zejména snížení
úrokové míry na 6 %, bezúročné
vyrovnání úrokových zadrželostí
z doby války během devíti let, prodloužení
doby oběhu o 8-9 let, snížení výpovědní
prémie z 8 % na 1 % a odvod dluhopisů v československém
majetku k předčasnému úmoru, čímž
se sníží dlužný kapitál
z dosavadních Ł 2,217.500 na Ł 927.200 a z $
3,682.800 na $ 1,619.300.
Zároveň s touto konversí státní
půjčky byla za účasti ministerstva
financí dohodnuta konverse 71/2 %
půjčky hl. města Prahy z r. 1922 a 8 % půjčky
města Karlových varů z r. 1924 a úprava
jejich služby. Při tom se nová úprava
pražské půjčky přidržuje
vzoru půjčky státní, kdežto u
půjčky karlovarské byly vzhledem k velmi
obtížné hospodářské situaci
dlužníkově dosaženy úlevy ještě
větší, t. j. škrtnutí poloviny
nedoplatků a snížení úroku na
4 %. Protože se současně dohodou s věřiteli
upravuje i služba zahraničních obligací
Škodových závodů z r. 1930, znamená
to, že se již v prvním roce po skončení
války dospělo u všech československých
zahraničních půjček k úpravám,
které i při obtížích, způsobených
následkem války a okupace, plně respektují
zájmy věřitelů. V otázce závazků
z převzatých dluhů rakousko-uherských
vůči Společné pokladně v Paříži
zaujala československá vláda stanovisko,
že jest ochotna jednati o všeobecné úpravě
platné pro všechny dlužnické státy.
Ve skupině nákupních úvěrů,
sjednaných za války a o válce, byly z úvěru
poskytnutého kanadskou vládou v celkové výši
19 milionů kanadských dolarů až dosud
vyčerpány 4 miliony kanadských dolarů
a čerpání úvěru prodlouženo
o 1 rok. Z úvěru, poskytnutého britskou vládou
v celkové výši 5 milionů liber, bylo
až dosud vyčerpáno 1,970.000 Ł. Z úvěru,
poskytnutého vládou švédskou, byla dosud
vyčerpána polovina, t. j. 12 milionů švédských
korun. Uvolnění druhé poloviny úvěru
jest vázáno na československý vývoz
do Švédska, jehož stav umožňuje vyčerpati
zbývající částku 12 milionů
švédských korun, jakmile se ukáže
toho potřeba.
Během roku 1946 uzavřela vláda některé
další úvěrové smlouvy.
Z úvěrů k nákupu přebytků
válečných zásob americké armády
v Evropě bylo vyčerpáno celkem 7 milionů
dolarů. K dalšímu zvýšení
čerpání dluhu z tohoto úvěru
nedojde. Dne 16. října 1946 byla uzavřena
dohoda, kterou nám poskytuje Brazilie úvěr
20 milionů amerických dolarů na nákup
důležitých surovin pro československý
průmysl a některých potravin; úrok
činí 3 %. V tomto měsíci byla uzavřena
smlouva s velkou Britannií, kterou se Československu
poskytuje úvěr ve výši 21/2
milionu liber na nákup britských válečných
přebytků. Úroková sazba u tohoto úvěru
činí 1/2 % a první
polovice z čerpané částky má
býti splacena v roce 1949 a druhá v roce 1950.
Jak jsem uvedl již ve svém výkladu v rozpočtovém
výboru z 3. října 1946, patří
sem též úvěry, které nebyly sice
státem přímo kontrahovány, za které
však Československý stát převzal
záruku. Jde o úvěr, sjednaný mezi
Národní bankou Československou a firmou Hambros
Bank Ltd. v Londýně ve výši 1 mil. liber;
tento úvěr slouží k financování
vzájemných obchodů se šterlingovou oblastí.
Se strany ameriské Export-Import Bank získali jsme
obdobným způsobem dva účelové
úvěry, totiž 20 milionů dolarů
na nákup americké bavlny a 2 mil. dolarů
na nákup amerického tabáku.