Těmito zjednodušeními byly učiněny
první kroky v přípravě jednotného
zákona o daních spotřebních - generální
daň spotřební - upravující
celé nepřímé zdanění
podle zásad moderních správních metod
a podle novodobých zásad hospodářských
a hledisek sociálních.
e) Poplatky.
Ve skupině poplatků jsme do konce září
t. r. dosáhli celkového příjmu téměř
2 miliardy 200 milionů, tedy o 31 % více, než
činí rozpočtová částka.
Vývoj této mnohotvárné skupiny státních
příjmů byl tedy příznivý,
na Slovensku podstatně příznivější
než v českých zemích.
Přebytky nad rozpočtovou částku se
projevily především v oboru kolků. Je
to výsledkem jednak postupujícího rozvoje
právního a obchodního styku, jednak valorisace
sazeb, k níž došlo zákonem č. 37/1946
Sb. Příjmy, shrnuté pod účetní
pojem "právní poplatky", zůstaly
v celku pod rozpočtovou kvotou; přebytky té
složky "právních poplatků",
na niž dopadá citovaný zákon č.
32/1946 Sb., nestačily vyrovnat schodky, které se
jeví u poplatků pojišťovacích a
pak hlavně u poplatků nemovitostních a u
daně darovací, resp. dědické.
Další významné přebytky proti
rozpočtu - asi 62 % - vykazují dopravní daně
železniční a dávka z jízdného
za osobní dopravu na drahách; výnosová
čísla těchto dávek dokumentují
rozvoj naší železniční dopravy
jak v českých zemích, tak zejména
také na Slovensku, které v těchto dávkách
relativně české země předstihlo.
Absolutně sice menší, ale relativně
velmi významné přebytky proti rozpočtu
vyplynuly také u dávky z telefonních poplatků
- přebytek 1481/2 % - a u dávky
za úřední úkony ve věcech správních
- přebytek 60 %.
f) Monopoly.
Výnos monopolů za dobu do konce září
činil téměř 21/4
miliardy Kčs a předstihl rozpočtovou částku
skoro o 80 %.
Je to především výsledkem monopolu lihového,
na nějž z celého výnosu skupiny monopolů
připadá asi 95 %. Monopol lihový byl u nás
zaveden zákonem č. 30/1946 Sb. s účinností
od 1. března 1946.
V českých zemích bylo ovšem lihové
hospodářství zachyceno finanční
správou po německém monopolu a vedeno již
od konce války dále jako monopol; na Slovensku byl
monopol ustaven 1. března 1946.
Válečné zásoby asi 172.000 hl lihu
byly přes tehdejší správní a
dopravní potíže včas zajištěny
jak ve skladech, tak i v dopravě. S nepatrnými dodávkami
lihovarů, které do konce roku 1945 činily
65.000 hl, byl získán základ pro omezené,
ale přece jen spořádané a pravidelné
krytí spotřeby. Vážné stížnosti
na distribuci se nevyskytly. Prodejní ceny lihu upravila
vyhláška ministra financí ze dne 24. září
1945, Ú. l. č. 107/I. Za zbytek r. 1945 odvedla
monopolní správa do státní pokladny
273 mil. Kčs.
Rozpočet na r. 1946 počítal s českými
a slovenskými zásobami ve výši asi 176.000
hl, s celkovou výrobou asi 340.000 hl, s celkovým
odbytem asi 435.000 hl a pro státní pokladnu s výnosem
asi 1.500,000.000 Kčs. Vývoj výroby a zvláště
odbytu předstihl však odhady a také příjem
státní pokladny stoupne proto do konce roku 1946
značně přes 2 miliardy Kčs.
Lihový monopol vede svou odbytovou politiku tak, že
starý líh bude letos úplně vyprodán
a část nové výroby vytvoří
zásobu a reservu, nutnou pro hladký přechod
lihového hospodářství z jedné
kampaně do druhé. Letos bylo nutno pomoci našemu
zemědělství jednak zlepšenou cenou bramborů,
jednak zvýšenou výrobou bramborového
lihu. Dosavadní výnos monopolu byl by ovšem
těmito opatřeními značně snížen;
proto bylo nutno od 7. října t. r. zvýšiti
plnou prodejní cenu ze 125 Kčs na 175 Kčs
za abs. litr. Tímto zásahem, který jest zároveň
také jedním z prostředků proti rostoucímu
alkoholismu, zůstane i při očekávaném
poklesu spotřeby dosavadní výnos lihového
monopolu pravděpodobně zachován.
Monopol solní odvedl zatím částky,
které se v součtu z českých zemí
a Slovenska přesně rovnají předpokládané
rozpočtové kvotě. Jeho strukturu bylo nutno
zčásti pozměniti, poněvadž nyní
skoro veškerá sůl je dovážena z
celní ciziny. Od 1. července 1946 převzala
nákup soli z ciziny, dosud prováděný
firmou Solné mlýny v Olomouci, správa solního
monopolu při ministerstvu financí. Prodej soli buď
v nezměněném stavu nebo po zpracování
v podniku Solné mlýny, společnost s r. o.
v Olomouci, provádí rovněž správa
solního monopolu. Touto reorganisací odpadá
měsíční placení licenčního
poplatku při dovozu.
Slovensko odebírá v rámci celostátní
obchodní smlouvy s SSSR třetinu veškerých
dodávek soli, docházejících do ČSR
ze Slatinských dolů. V případě,
že tyto dodávky nedostačují, dodává
Slovensku potřebnou mletou sůl správa solního
monopolu v Praze. Vlastní výroba soli v solivarech
na Slovensku - Prešov, Solná Baňa - je prozatím
malá, činí asi 1000 vagonů ročně.
Situace zásobení solí se ponenáhlu
zlepšuje a podle dosavadního stavu hospodaření
dá se očekávati, že celkový zisk
ze solního monopolu za rok 1946, jehož zbytek, nevyčerpaný
dosavadními splátkami, odvede monopolní správa
státní pokladně do konce tohoto roku, bude
činiti více než dvojnásobek částky
rozpočtem předvídané. Zvýšení
monopolního zisku ze soli se dá odůvodnit
několika výhodnými nákupy jedlé
soli v cizině, se kterým se při stanovení
rozpočtového prelimináře nemohlo ještě
počítati.
Monopol umělých sladidel je sice výnosově
málo významný, ale relativně - ve
srovnání s rozpočtem - jsou jeho výsledky
z celé skupiny monopolů nejvýznamnější:
dosavadní výnos činí 24 miliony Kčs,
což je téměř pětinásobek
rozpočtové kvoty.
Výrobu umělých sladidel provozuje v Československé
republice Spolek pro chemickou a hutní výrobu, národní
podnik, dř. Pražské chemické závody
a. s., ve svých továrnách v Bohumíně
a v Neratovicích.
Příznivý vývoj výnosu monopolu
lze vysvětlit několika okolnostmi:
a) Některá průmyslová odvětní
musejí odebírat sacharin, ježto přidělené
množství cukru jim nedostačuje, jako výrobny
limonád, hořčice, pivovary, pokud jde o černé
pivo, výrobny šuměnek atd.;
b) byla obnovena síť velko a maloprodejů umělých
sladidel, které se zásobily umělými
sladidly;
c) spotřební dávka, obsažená
v cenách umělých sladidel, byla vyhláškou
ministerstva financí ze dne 18. dubna 1946, č. 1121,
Úř. l. částka 74, zvýšena,
s čímž nebylo v rozpočtu počítáno.
Lze očekávati, že rozpočtová
částka 5 milionů Kčs bude do konce
roku překročena šestkráte.
Monopol výbušných látek, co do výnosu
z monopolů nejmenší, zůstává
zatím více než o 50 % pod rozpočtovou
kvotou. Jeho výnos činí pouhých 41/2
milionu Kčs. Souvisí to patrně se zlevněním
cen výbušnin, k němuž došlo vyhláškou
ministerstva financí ze dne 4. července 1946, Úř.
l. č. 118/I. Jde o monopol sice výnosově
malý, ale administrativně velmi jednoduchý,
neboť monopolní výroba je soustředěna
v několika málo podnicích.
Výsledky čs. tabákové režie za
období do konce září 1946 splňují
rozpočtové předpoklady - obdobně jako
u většiny ostatních monopolů. Čs.
tabáková režie ze své složky v
českých zemích odvedla za toto období
do státní pokladny 2 miliardy 329 milionů
Kčs a překročila tím již v září
o 30 milionů celoroční rozpočtovou
částku, předpokládanou jako zisk v
tomto roce. Slovenská složka tabákové
režie odvedla do konce září t. r. 912
milionů, což se zhruba rovná 3/4
celoroční rozpočtové částky,
takže lze předpokládat, že Slovensko do
konce roku dosáhne plné preliminované částky.
Tento stav je velmi příznivý, poněvadž
i kdyby Slovensko nedosáhlo přebytku nad rozpočtovou
částku, tedy při nejmenším všechno,
co tabáková režie z českých zemí
odvede do státní pokladny v posledním čtvrtletí
tohoto roku, bude znamenati přebytek nad výnos rozpočtem
předpokládaný. Zvýšený
příjem z prodeje amerických cigaret není
v celkovém zisku tabákové režie zahrnut
a bude odveden státní pokladně odděleně
ve prospěch rozpočtové kapitoly "Všeobecná
pokladní správa", ve které je z tohoto
titulu v rozpočtu na rok 1947 preliminovaná částka
572,385.000 Kčs. Tento příjem má ovšem
svou protiváhu ve výdajích, které
státní pokladně nově v tomto roce
vznikly. Je totiž třeba takto získat úhradu
pro rozdíl zvýšených výkupních
cen obilí, který nemohl býti kryt zdražením
chleba a mouky a má býti vyrovnán z výtěžku
prodeje cizozemských cigaret za ceny podle nedávné
úpravy.
Tyto ceny jsou předmětem kritiky. Podal jsem své
vysvětlení již v debatě v rozpočtovém
výboru sněmovny a nebudu je proto opakovat. Chci
jen znovu zdůraznit, že dnešní cena americké
cigarety jest tři a půl násobkem předválečné
ceny kvalitní cizozemské cigarety u nás.
Nevybočuje tedy naprosto z mezí naší
celkové cenové úpravy. Je ovšem pravda,
že dnes konsumují americkou cigaretu i lidé,
kteří by před válkou k cizí
specialitě z cenových důvodů sotva
sáhli a pro jejichž domácí rozpočet
je takový druh kuřiva závažnou položkou.
Jde však o nevyhnutelné opatření na
kratší dobu. Doufám totiž pevně,
že již v příštím roce budeme
moci přistoupit k úplnému uvolnění
prodeje tabákových výrobků, takže
konsum se pak bude moci obrátit k druhům, jež
budou cenově vyhovovat požadavkům každého
kuřáka. Na výsledky tabákové
režie se nemůžeme dívat stejnýma
očima jako na výsledky jiných státních
podniků. Zde je smíšena složka podniková
se složkou dávkovou. Podíl dávkový
ve výsledcích tabákové režie
lze pro rok 1946 odhadovati zhruba na 2/3.
I tak je ovšem nad veškeru pochybnost, že poměr
podnikových nákladů a těžeb je
u tabákové režie náležitě
vyvážen a že tedy tabáková režie
posuzována jako podnik - je aktivní.
Tento fakt je tím více potěšující,
když uvážíme všechny mimořádné
potíže poválečné doby, s kterými
se hospodaření tabákové režie
v minulém i v tomto roce muselo vyrovnat a jež v dohledné
budoucnosti budou jen postupně odpadávat.
Mluvil jsem o tom obšírně v rozpočtovém
výboru sněmovny v říjnu t. r. Je to
hlavně otázka opatření dostatečného
množství tabáku potřebné kvality.
Pro předválečný rozsah výroby
potřebujeme ročně 19 milionů kg tabáku,
z čehož můžeme krýti z vlastní
produkce nejvýše 8-9 milionů kg. Celých
10 milionů kg zbývá tedy na dovoz, a to hlavně
v druzích vyšší kvality. Zajistili jsme
si určitá kvanta tabáku v USA, v Bulharsku,
v Turecku a z nouze jsme se nemohli vyhnout ani nákupu
hotových tabákových výrobků
na př. v Jugoslavii a v Indii. Dovoz ovšem naráží
na překážky, poněvadž většinou
jde o styk kompensační a dodávky příslušného
zboží od nás do ciziny nevyvíjejí
se někdy tak rychle, jak bychom potřebovali. Je
přirozené, že musíme dbáti také
toho, aby dovoz tabáku zapadal do celkového našeho
dovozního plánu a nezatěžoval naše
devisové možnosti na úkor statků důležitých
pro hospodářskou výstavbu.
Ke starostem o dostatek suroviny přistupují ještě
další problémy, které pro tabákovou
režii vyplývají jako důsledky období
okupace a války, zejména obnova poničených
továren na tabák a jiných objektů,
obnova a modernisace výrobních zařízení
a pod.
Počátkem roku 1946 byla dokončena 53. čs.
třídní loterie, která probíhala
ještě za doby peněžní plethory
a jejíž losy v počtu 110.000 kusů po
1.000 K byly vyprodány. Hrubý zisk 53. čs.
třídní loterie činil téměř
17 milionů K. Pro další, 54. čs. třídní
loterii, která započala 10. dubna 1946, přistoupila
loterní správa v důsledku všeobecného
zvýšení cenové hladiny k úpravě
ceny třídních losů na 1.600 Kčs
za los a loterii - při současném snížení
počtu vydaných losů na 80.000 kusů.
Měnová opatření a s nimi souvisící
nová úprava hospodářských čísel
měly vliv na průběh 54. čs. třídní
loterie, takže muselo býti vzato z losového
trhu přibližně 11.000 losů. Tato okolnost
způsobila, že předpokládaný hrubý
zisk 54. čs. třídní loterie v částce
191/2 milionu Kčs poklesl na cca
15 milionů. Nyní v listopadu byla zahájena
nová, 55. čs. třídní loterie,
opět s 80.000 losy po 1.600 Kčs. Prodejní
situace jeví se po tahu I. třídy, vykonaném
11. listopadu 1946, podstatně příznivěji
než předchozí.
Vedle čs. třídní loterie provozuje
podnik státních loterií ještě
další státní dobročinné
loterie. Kdežto třídní loterie jest
jediná pro celé státní území,
je státní dobročinná loterie pořádána
jednak ředitelstvím státních loterií
v Praze, jednak pověřenectvem financí v Bratislavě.
V obou případech je vždy celý zisk státních
dobročinných loterií odváděn
dobročinným institucím, hodným veřejné
podpory. V prvé polovině roku 1946 byla v Praze
pořádána státní dobročinná
loterie ve prospěch Lidic, Ležáků a
jiných obcí, zničených nacistickým
násilím, a to o 600.000 losech po 10 Kčs.
Více než 90 % vydaných losů bylo prodáno
a hrubý zisk činí částku převyšující
3 miliony Kčs. V druhém pololetí 1946 probíhá
40. státní dobročinná loterie ve prospěch
dobročinných ústavů, hodných
veřejné podpory, o 300.000 losech po 10 Kčs.
Tento vývoj státních příjmů,
poměrně velmi příznivý, proti
rozpočtovým předpokladům, má
svou - v podstatě ovšem jen zdánlivou -obdobu
ve vývoji státních výdajů.
Jednotliví páni členové vlády
jistě podají Národnímu shromáždění
při projednávání jednotlivých
kapitol rozpočtových výstižná
vylíčení o rozvoji činnosti svých
resortů v mezích jimi použitých státních
prostředků; omezím se proto v dalším
jen na čistě finanční stránku
státního výdajového hospodářství.
Ačkoliv v prvých devíti měsících
letošního roku vyvíjely se státní
výdaje v jednotlivých odvětvích státní
správy nestejnoměrně, zůstal jejich
úhrnný výsledek daleko za rozpočtovou
kvotou. Tak došlo k nezvyklému zjevu, že účetně
vykazuje hospodaření tohoto období v celém
státě úsporu proti rozpočtu ve výši
asi 11 miliard Kčs.
To je úspora účetní; hospodářsky
však v podstatě nejde o úsporu, neboť
povinnosti, příp. úkoly státu se nezmenšily,
nýbrž jejich plnění se pouze odsunulo.
Jde tu především o odsunutí investiční
a rekonstrukční činnosti a pomocných
služeb, které měly být v letošním
roce rozvinuty v rámci rozsáhlých úvěrů
mimořádného rozpočtu; úspory
u hlavy I tohoto rozpočtu dosáhly koncem září
v celém státě 7.171 mil. Kčs. Dále
je tu odklad úrokové služby státního
dluhu, který zadržel ve státní pokladně
částku 2.697 mil. Kčs.
Úspora na mimořádném rozpočtu
je tak veliká, že přivozuje v českých
zemích výsledek státního hospodářství
v částce 232,8 mil. Kčs; výdaje na
řádný rozpočet v českých
zemích jsou samy o sobě o 2.231,3 mil. Kčs
nad úhrnem řádných příjmů
a je tedy hospodaření na řádný
rozpočet i v českých zemích pasivní.
Na Slovensku pak je přes značnou úsporu úhrn
výdajů u mimořádného rozpočtu
v částce 2 miliardy Kčs přece jen
tak vysoký, že spolu se schodkem řádného
rozpočtu způsobuje celkově značný
schodek slovenského státního hospodářství,
totiž 1.740,4 mil. Kčs.
Posuzujíce tyto účetní výsledky,
musíme míti na zřeteli, že ve výdajích
českých zemí jsou zahrnuta téměř
veškerá vydání povahy celostátní,
jako je náklad na kancelář presidenta republiky,
ústavodárné Národní shromáždění,
armádu, ministerstva zahraničních věcí
a zahraničního obchodu. Naproti tomu příjmy,
z nichž jsou tyto výdaje hrazeny, pramení jen
v českých zemích, neboť státní
finanční hospodaření jen z těchto
zemí je zapojeno na ústřední státní
pokladnu v Praze.
Kdybychom tedy provedli rozvrh společných výdajů
podle nějakého měřítka na obě
části státu, jevily by se celkové
výsledky slovenského hospodářství
nepříznivěji, než vyplývá
z číslic, které jsem uvedl, u českých
zemí pak by se vykázané výsledky úměrně
zlepšily. Hlavní důvod nepříznivých
výsledků slovenského státního
hospodářství je znám: Jsou to těžké
ztráty, utrpěné za války, které
na jedné straně oslabily daňovou kapacitu
Slovenska a na druhé straně vyžadují
vysokých výdajů na rekonstrukci. A pak ovšem
dosud trvající slabší potenciál
slovenského národního hospodářství.
Než vraťme se nyní k analyse celostátních
účetních výsledků, které
jsem uvedl. Příčiny vysokých úspor
na rekonstrukčních a investičních
úvěrech, tedy příčiny toho,
že investiční a rekonstrukční
činnost ve státním sektoru se letos, zejména
v českých zemích, nerozvinula v žádoucí
míře, jsou zčásti tytéž,
o kterých jsem hovořil s povšechného
hospodářského hlediska. Je to tedy i v tomto
úseku nedostatek některých druhů stavebních
hmot, který brzdí i použití těch
druhů materiálu, jichž potřeba by byla
o sobě kryta; dále je to snížený
stav stavebního dělnictva, způsobený
odlivem preferovaných zaměstnání a
do samostatného podnikání, zejména
v pohraničí; ve strojním úseku pak
nedostatek strojů dovážených a nedostatek
surovin potřebných k výrobě. Dalšími
příčinami jsou snad i určité
přecenění možností, jež
došlo výrazu ve výši úvěrů
na rok 1946 rozpočtených, a i tempo složitého
správního aparátu. Rozhodně však
nehrály tu roli žádné překážky
finančního rázu, neboť investiční
úvěry byly již v dubnu ministerstvem financí
ze 67 %, později pak úplně uvolněny.
Hospodářsky příznivější
byl v tomto oboru vývoj na Slovensku, kde bylo jen na mimořádné
investiční a rekonstrukční účely
vydáno téměř tolik jako v českých
zemích.