Složka, která má na starosti koncentraci i
distribuci peněžních prostředků,
je naše peněžnictví.
Znárodněním akciových bank podle dekretu
presidenta republiky č. 102/45 Sb. zahájili jsme
plánovitou přestavbu našeho peněžnictví,
a to jak ve směru organisačním, tak v jeho
národohospodářské funkci.
Není to fráze, pravíme-li, že funkce
našich bank se znárodněním podstatně
změnila. V dřívějším soukromokapitalistickém
pojetí rozhodoval v činnosti bank především
motiv dosažení největšího zisku,
pomocí něhož se snažily banky hromaditi
kapitál a získávati posice v celém
našem hospodářství. Národohospodářská
potřeba byla vážena při rozhodování
o politice těchto ústavů jen vedle tohoto
hlavního účelu. Zajisté zájem
národohospodářský i zájem výdělečný
někdy vedly ke shodnému rozhodnutí. Ale my
jsme nyní odhodláni nepřipustit, aby motiv
ziskový převažoval nad hospodářskou
potřebou, nýbrž naopak. Jsme přesvědčeni,
že při hospodářsky zdravé a do
plánu našeho hospodářství zapadající
činnosti a při dobré organisaci bude se našim
bankám dařit a dobře dařit. Ale široký
obor získávání hospodářských
posic ve prospěch jednotlivců a jejich skupin nyní
z činnosti bank zcela odpadá. (Potlesk.)
Znárodněním akciových bank jsme zasáhli
nejmocnější posice finančních
kapitalistů a zároveň jsme zcela podřídili
plánovanému hospodářství nejcitlivější
a nejdůležitější část
našeho peněžnictví. Ostatní, neznárodněné
úseky našeho peněžnictví, budou
rovněž plně podřízeny národohospodářským
potřebám celku. Je toho již nyní nezbytně
třeba, neboť peněžními ústavy
proudí náš peněžní a kapitálový
trh, který by měl hráti nejvýznamnější
úlohu ve financování dvouletého hospodářského
plánu. Již budovatelský plán vlády
uložil ministru financí, aby učinil, případně
připravil řadu opatření, kterými
by byla účelně vybudována stavba našeho
peněžnictví s vrcholným orgánem
- Národní radou peněžnictví v
čele. Se zřetelem k tomu je připravována
osnova zákona, jímž se upraví otázka
zřízení vrcholného celostátního
orgánu peněžnictví. Již jsme také
vypracovali osnovu vládního nařízení
k provedení dekretu o znárodnění bank,
jehož vydání nám umožní
vydati jejich stanovy a dáti jim definitivní zodpovědné
vedení podle zásad lidové demokracie a hospodářské
potřeby. Při tom bude nutno řešiti i
otázku koncentrace znárodněných bank.
V zemích českých je nyní celkem deset
ústavů, které náleží pod
znárodnění podle bankovního dekretu,
na Slovensku je takových ústavů šest.
Dále bude nutno vymeziti zejména funkce pro jednotlivé
sektory peněžních ústavů tak,
aby jejich činnost se zhospodárnila, vzájemně
harmonicky doplňovala a sloužila v největší
míře našemu hospodářskému
životu. Typickými ústavy pro financování
provozu, zejména provozu znárodněných
podniků, budou banky - národní podniky, zatím
co investiční, zejména pak průmyslový
úvěr bude obstaráván zvláštními
investičními místy. O tom, jak má
být organisováno poskytování investičních
úvěrů, aby úprava byla co nejúčelnější
jak s ohledem na investiční úvěr celostátního
významu, tak na úvěr významu a rozsahu
pouze regionálního, nebylo dosud rozhodnuto.
Vhodným způsobem postavíme pod státní
vedení i peněžnictví družstevní.
Německá úvěrní družstva
v pohraničí byla hned po revoluci likvidována
a jejich majetek propadl jako konfiskát ve prospěch
státu. Tam, kde to bylo hospodářsky odůvodněno,
byla zřizována úvěrní družstva
česká. Je naší snahou, aby likvidace
německých peněžních družstev,
jakož i ostatních německých peněžních
ústavů byla provedena podle připravených
směrnic osidlovacího úřadu, tedy na
podkladě celkového osidlovacího plánu,
pokud možno levně a s největším
urychlením, a dále aby český vkladatel
těchto ústavů byl uspokojen.
Budeme usilovati o rozšíření všech
forem placení bez hotových. Zákonnými
i administrativními opatřeními budeme odstraňovat
překážky jeho rozvoje, aby nejširší
vrstvy našeho národa ho používaly ke svému
i státnímu prospěchu. Dosavadní způsob,
jímž je placení bez hotových prováděno,
musí být zjednodušen a soustředěn
u jediného místa. Pro občanstvo bude tento
způsob placení znamenati značnou úsporu
času a námahy; postaráme se, aby znalost
tohoto způsobu pronikla do nejširší veřejnosti.
Pro naše národní hospodářství
pak si od něho slibujeme, že hotové prostředky,
které dosud leží bez užitku v rukou soukromníků,
poplynou do peněžních ústavů,
kam patří, mají-li se aktivně zúčastnit
v hospodářském životě.
Dalším prostředkem, jímž chceme
po finanční stránce přispěti
k rozvoji našeho národního hospodářství,
je úprava úrokových sazeb. Osnovou zákona,
která je již hotova, snažíme se na jedné
straně levným úvěrem podporovat produkci,
na druhé straně stanovíme sazby kreditní
tak, aby smysl pro spořivost nebyl u občanů
podlomen. Proto chceme ponechati u úsporných vkladů
dosavadní dvouprocentní úrokovou sazbu. Při
odstupňování sazeb debetních pak přihlížíme
k potřebě zlevněného úvěru
pro investiční a provozní zápůjčky
se státní zárukou, příp. se
zárukou Národního pozemkového fondu,
jakož i pro úvěry podle zákona o stavební
obnově. Rozpětí mezi oběma sazbami
jsme snížili tak, aby peněžní ústavy
mohly ještě z něho plně krýti
svou režii, aby tedy jejich rentabilita byla zajištěna,
čili naopak, aby nesprávně volenou sazbou
nebyla ohrožena jejich finanční rovnováha.
Poválečné zvýšení režie
peněžních ústavů musí
ovšem být odstraněno účelnou
koncentrací peněžnictví, racionalisací
provozu a snížením personálních
nákladů.
Tato úprava úrokových sazeb znamená
zároveň sjednocení úvěrových
podmínek pro celé státní území.
Peněžních ústavů i pojišťoven
se dotýká i poskytování levného
úvěru na placení majetkových dávek.
Poplatníkům, kteří nemají potřebných
prostředků, zejména ani vázaných
vkladů, jsme umožnili zaplatiti majetkové dávky
použitím levného úvěru. Peněžní,
případně pojišťovací ústavy
budou podle vyhlášky ministra financí ze dne
15. října 1946, Úřední list
č. 188, počítati z těchto úvěrů
jen minimální sazbu 2 %.
V poválečném vývoji obchodů
našich peněžních ústavů
tvoří mezník měnová reforma.
Kapitál tvořený po měnové reformě,
tedy v nových penězích, plynul do peněžních
ústavů jen pozvolna, přece však rychleji
než se jevila potřeba úvěru. Od června
1946 jeví se však u bank urychlený vzestupný
vývoj, zejména na položce dlužníků.
Proto počáteční zjevy podbízení
úvěrů, které se vyskytly u některých
peněžních ústavů, zcela ustaly
a dokonce došlo k odčerpávání
prostředků uložených peněžními
ústavy na žiru u Národní banky.
Přes to, že u venkovských ústavů
po sklizni nepřiplývaly úsporné vklady
tou měrou, jaká by odpovídala tržbě
za tuto sklizeň, zlepšuje se v celku přece
postupně poměr mezi vklady na běžné
účty a vklady úspornými. Poměr
ten se vyvíjel příznivěji v českých
zemích než na Slovensku.
V československém pojišťovnictví
byl rok 1946 obdobím úplné reorganisace na
podkladě dekretu presidenta republiky č. 103/45
Sb. o znárodnění pojišťoven. Již
dříve byly na místa pověřenců
Ústřední rady odborů a zemských
národních výborů, kteří
spravovali pojišťovny od revoluce, postupně jmenovány
národní správy, jejichž úkolem
bylo udržeti plynulý chod ústavů; totéž
opatření bylo učiněno ohledně
pojistných podstat cizozemských pojišťoven.
V srpnu 1946 byla ustavena Pojišťovací rada a
byl vydán její jednací řád.
Právě v těchto dnech pak je publikována
ve Sbírce zákonů a nařízení,
případně v Úředním listě
a Úradnom vestníku série opatření,
podle nichž v práva a závazky znárodněných
ústavů s výjimkou práv a závazků
z pojistných kmenů v pohraničí vstoupí
dnem 1. ledna 1947 pět národních podniků
a bude tak skončeno přechodné období
reorganisace našeho pojišťovnictví. Tato
opatření jsou ve shodě s usnesením
hospodářských odborníků Národní
fronty. Plníme jimi zároveň závazek,
který nám uložil budovatelský plán
vlády, totiž abychom učinili opatření
k účelné koncentraci znárodněných
pojišťoven.
Úkol nám uložený plníme takto:
dnem 1. ledna 1947 se zřizuje pojišťovna Slavia
- národní podnik se sídlem v Praze, která
bude pojišťovnou s převahou obchodu zemědělského;
zároveň se zřizuje Pražská pojišťovna
-národní podnik se sídlem v Praze, která
bude ústavem s převahou obchodu průmyslového;
u dalších nově zřizovaných ústavů,
totiž u První československé pojišťovny
- národního podniku se sídlem v Brně
a u pojišťovny "Slovan" - národního
podniku se sídlem v Bratislavě, je obchod podle
těchto hospodářských sektorů
rozvrstven přibližně stejnoměrně.
Tyto čtyři podniky budou provozovati pojištění
životní i pojištění proti škodám
a úrazům (elementární). Posléze
se zřizuje k témuž dni Nemocenská pojišťovna
- národní podnik se sídlem v Praze, která
se bude zabývati smluvním pojištěním
nemocenským, dokud nebude zavedeno veřejnoprávní
pojištění nemocenské osob samostatně
hospodařících.
Vzájemná soutěž těchto národních
podniků, pokud se jejich činnost rozvíjí
na stejném poli, bude řízena Pojišťovací
radou a bude tudíž prosta výstřelků,
známých z minulosti; naopak, věřím,
že bude podnětem ke stálému zdokonalování
úrovně služby veřejnosti i ke snaze
po dosažení nejvyšší hospodárnosti
provozu v zájmu státu, pojistníků
i zaměstnanců pojišťoven.
Dosah soustředění, ke kterému těmito
opatřeními dospějeme, lze ukázati
názorně na tomto příkladu: První
československá pojišťovna - národní
podnik vstupuje v práva a závazky 417 různých
pojišťoven a pojišťovacích spolků
a spravuje až na další práva a závazky
resp. československé kmeny pojištění
109 pojišťoven a spolků.
Z výše zmíněných opatření
byly vyňaty vzájemné pojišťovací
spolky a jedna zapsaná pokladna pomocná, které
provozují pojištění doplňující
nebo nahrazující nároky z veřejnoprávního
pojištění sociálního, jakož
i Zemský pojišťovací fond, který
sleduje podobné cíle.
Do pojišťoven - národních podniků
nebylo zatím možno včleniti pojistné
kmeny z doby nesvobody v pohraničním území,
protože nejsou známy závazky pojistitelů
z těchto kmenů; stane se tak až po ohlášení
a sepsání těchto závazků na
podkladě zákona, na jehož osnově se
pracuje. Podle odhadů ministerstva financí nestačí
majetkové hodnoty těchto kmenů na zdejším
území k úhradě závazků
z nich plynoucích; část toho krytí
v hodnotách znějících na říšské
marky (říšských pokladničních
poukázkách a jiných říšských
papírech) činí přes 75 milionů
RM.
Úkolem nejbližší doby bude dovršiti
právní sloučení dosavadních
pojišťoven v pojišťovny - národní
podniky skutečným sloučením jejich
provozu. To znamená, že bude třeba dosavadní
různé pracovní systémy jednotlivých
pojišťoven převésti na systém jediný.
Tato práce si však vyžádá ještě
delší doby. Z dekretu o znárodnění
soukromých pojišťoven zbude pak provésti
náhradové řízení. Předpoklady
pro to budou musit být opatřeny vydáním
potřebných norem.
V hospodářském stavu našeho pojišťovnictví
nacházíme obdobu se stavem našeho peněžnictví.
Naše pojišťovny mají uloženo 1.300
mil. korun v říšských půjčkách,
jejichž hodnotu stejně jako jiná pochybná
aktiva (na př. pohledávky za německými
pojišťovnami a zajišťovnami, jakož i
za německými peněžními ústavy),
je nutno nahraditi. Úrok z těchto "aktiv"
ovšem odpadl. Ovšem poměr t. zv. fiktivních
(říšských) aktiv vůči
aktivům hodnotným je u pojišťoven příznivější
než u peněžnictví. Také zastavení
úrokování pohledávek, které
měly pojišťovny uloženy u zdejších
peněžních ústavů před
měnovou reformou, a přechodné zastavení
úrokové služby u státních dluhopisů
pojišťovny postihlo.
V životním pojištění udržuje
nová produkce pojištění vzestupnou linii
obdobnou tvorbě vkladů u peněžních
ústavů. Od měnové reformy bylo v českých
zemích nově sjednáno: v listopadu 1945 2544
pojistek s pojistnou sumou 62 mil. Kčs, v prosinci 1945
4566 pojistek s pojistnou sumou 97 mil. Kčs, v lednu 1946
6453 pojistek s pojistnou sumou 126 mil. Kčs, v únoru
8795 pojistek s pojistnou sumou 162 mil. Kčs, v březnu
10.826 pojistek s pojistnou sumou 223 mil. Kčs, v dubnu
10.380 pojistek s pojistnou sumou 206 mil. Kčs, v květnu
11.355 pojistek s pojistnou sumou 241 mil. Kčs.
Počtem sjednaných pojistek se již blížíme
číslicím z roku 1938, avšak úhrn
pojistné sumy pojištění sjednaných
v roce 1946 ve srovnání s obdobnými údaji
předválečnými dosud neodpovídá
zvýšení hospodářských
čísel.
V pojištění proti škodám a úrazům
bude úkolem nejbližší doby zvýšiti
pojistnou ochranu hledíc k změněné
cenové hladině. Pojistníci většinou
nepřizpůsobili dosud pojistné sumy zvýšeným
nákladům, které by bylo třeba vynaložiti
na náhradu škody, takže požívají
nedostatečné ochrany pojistné. Byla nadhozena
myšlenka, aby normativní úpravou bylo nahrazeno
jednání každého pojistníka s
pojišťovnou o zvýšení pojistné
sumy. Proti nepatrně zvýšenému prémiovému
příjmu vzrostla však správní
vydání osobní i věcná, což
bude míti nepříznivý vliv na ziskové
možnosti pojišťoven. Lze však očekávat,
že snížení osobní i věcné
režie v důsledku koncentrace, dále celkové
vyrovnání hospodářských poměrů
na nové cenové hladině povedou již v
roce 1947 a ještě spíše v roce 1948 k
dosažení rentability u pojišťoven.
Podal jsem Vám v hlavních rysech přehled
našeho hospodářského vývoje v
roce 1946. Dovolte, abych nyní uvedl, jak probíhal
letošní rok v hospodářství státním.
Celkové příjmy předpokládané
v řádném rozpočtu na rok 1946 dosahovaly
do konce září 1946 částky 23
miliard 967 milionů Kčs. Z toho připadá
na veřejné dávky částka 22
miliardy, zbytek - necelé dvě miliardy - jsou příjmy
ostatní. Výsledek na veřejných dávkách
je o 2 miliardy 675 milionů lepší, než
činí rozpočtová kvota za 9 měsíců.
Těmito výsledky dávkovými se budu
v dalším zabývat podrobněji. Příjmy
ostatní zůstávají zatím daleko
za rozpočtem, zhruba o 21/4 miliardy,
čímž je přebytek na dávkových
příjmech z větší části
vyčerpán, takže celkově se jeví
na příjmech řádného rozpočtu
zatím malý výsledný přebytek
428 milionů Kčs. Výsledky příjmů
jiných než dávkových však nejsou
konečné, poněvadž se v nich ještě
neprojevuje saldo státních podniků a mnohé
položky nejsou definitivně proúčtovány;
proto zatím nepodávám bližší
rozbor této příjmové složky.
Příjmy rozpočtu mimořádného
činily za tutéž dobu, t. j. do konce září
1946, 4 miliardy 343 miliony Kčs a jsou proti rozpočtové
kvotě nižší o 462 miliony Kčs.
Největší příjmovou položkou
mimořádného rozpočtu je výtěžek
z dodávek UNRRA, který je preliminován částkou
31/2 miliardy Kčs; do konce září
bylo na tuto položku vyúčtováno v českých
zemích 2 miliardy 580 milionů a na Slovensku 300
milionů, tudíž celkem 2 miliardy 880 milionů.
Kromě toho přijde ve prospěch této
položky částka 785 milionů, která
do září byla vybrána při dovozu
z dodávek UNRRA na clech a veřejných dávkách,
jak se ještě dále zmíním. Připočteme-li
tuto částku, vidíme, že koncem září
chybělo do celoročního prelimináře
na této položce toliko 135 milionů Kčs.
Lze tedy předpokládati, že celkový výsledek
akce UNRRA bude proti rozpočtu značně vyšší.
Je dobře si při těchto číslech
uvědomit, jak velikou pomoc UNRRA pro nás znamenala
v naší výživě, v našem hospodářství
a konečně v získání peněžních
prostředků, které se na této rozpočtové
položce soustřeďují a jsou určeny
na sociální a zdravotní služby a na
rehabilitaci a rekonstrukci našeho hospodářství.
Další velké příjmové položky
mimořádného rozpočtu představují
příjmy z Fondu národní obnovy a příjmy
z reparací, které mají sloužit ke krytí
záloh na náhrady válečných
škod. Na každé z těchto položek je
preliminována 1 miliarda Kčs. Na příjem
z Fondu Národní obnovy bylo do konce září
t. r. zatím odvedeno toliko 400 milionů. Konstatuji,
že dosavadní výsledky konfiskace nepřátelského
majetku nelze označiti za uspokojivé. Příčinu
dlužno hledati v tom, že nebylo dosud ukončeno
konfiskační řízení a ani nebyl
řádně proveden soupis tohoto majetku. V obou
směrech záleželo a záleží
především na výkonnosti místních
a okresních národních výborů,
které dosud nesplnily úkoly uložené
jim dekretem č. 108/1945 Sb. a příslušnými
vyhláškami. Proto nebyl vývoj této příjmové
položky uspokojivý a proto ovšem také
nemohlo býti přikročeno k přídělu
konfiskovaného majetku.
Na příjmu z reparací se zatím objevil
toliko zlomek reparací maďarských.
Podle československo-maďarské dohody ve věci
reparačních dodávek ze 6. dubna 1946 zavázalo
se Maďarsko na stanovenou celkovou povinnost 30 milionů
dolarů dodati nám v r. 1946 různé
stroje, lodě, zemědělské výrobky
a jiné zboží v hodnotě 4 milionů
dolarů; v r. 1947 mají tyto dodávky činiti
asi 6,500.000 dolarů. Až dosud nám Maďarsko
dodalo zboží, hlavně ovoce, ropu a její
deriváty, za 403.788 dolarů, proplatilo hotově
500.000 dolaru a v běhu je dosud nesúčtovaných
předběžných dodávek asi za 422.000
dolarů, tudíž celkem za 1,325.788 dolarů.
Docílené výtěžky za toto zboží
plynou do státní pokladny a dosavadní jejich
příjem činí 62,616.238 Kčs.