Vám, kteří jste četli osnovu zákona,
a spíše ještě těm, kteří
jsou venku, mohla se snad zatočiti hlava nad těmi
miliony, po případě miliardami, které
se tam převalují. Nezasvěceným by
se mohlo zdáti, že to všecko jde už na vrub
našeho dvouletého plánu. Musíme býti
realisty v posuzování těchto čísel
i v hodnocení úspěchu, abychom mohli býti
realisty, když se snad některé naše předpoklady
nesplní. Jinak bychom se podobali kohoutu, který
se chlubil před svou družinou - moderně bychom
dnes řekli před svým kolektivem - že
je tak mocný pán, že přivolává
slunce, že zakokrhá a že slunce vyjde. A ten
kohout to své družině opravdu také dokázal;
zakokrhal před východem slunce, a to slunce doopravdy
vyšlo. A tak i my se musíme podívat těm
cifrám do očí, abychom viděli, že
mnohé obsahují hodnoty normálního
hospodářského života. Vždyť
hospodářský život nezačíná
až dvouletkou, vždyť se pracuje na polích,
v továrnách, všude; a velká část
těch cifer by se uskutečnila i tehdy, kdyby dvouletky
nebylo. Tedy o to ve dvouletce nejde, nýbrž o něco
jiného. Ve dvouletce jde o to, abychom vyrobili více
hospodářských statků, abychom při
výrobě dosáhli lepšího sortimentu.,
t. j. té hierarchie statků potřebných,
které musíme vyrábět na prvním
místě, a potom teprve statků zbytných
nebo po případě luxusních. Bohužel
osnova buď vůbec ne, nebo jen málo zdůrazňuje
- také jsem to neslyšel v žádném
referátě pánů zpravodajů -
že dvouletka musí znamenat také výrobu
lacinějších statků, ne tak statků
drahých, jak se to dnes projevuje při mnohé
výrobě, která monopolisticky ovládla
některý úsek a dnes myslí, že
si může diktovati ceny stejně, jako to dělali
liberalističtí kapitalisté, kteří
potom tu nadhodnotu skrývali do svého zisku, do
svých kapes. Velevážení, i na to musíme
pamatovat, a dvouletka má v tomto směru velké
úkoly před sebou.
Dále musíme pamatovat, abychom volili správný
poměr mezi statky konsumními pro náš
domácí konsum a zbožím, které
budeme vyvážet do ciziny. Tolik po stránce
hmotné. A po stránce duchové? Ve dvouletce
jde o to, aby do tvořivé positivní práce
bylo zapřaženo více rukou a více mozků
lidských (Potlesk.), abychom stupňovali svou
činnost ve všech úsecích tak, abychom
po ochablosti, která byla v dobách okupace, opět
přešli do plného tempa hospodářské
a také lidské výkonnosti. To bude ten největší
úkol a právě duchová stránka
toho bude rozhodovat také o výsledku hospodářském.
Dále musí dbáti dvouletka také, aby
důchody, které plynou z tvorby hospodářských
statků, byly rovnoměrně rozděleny
na všecky vrstvy našeho obyvatelstva a aby privilegovaná
kasta dřívější nebyla vystřídána
privilegovanou kastou novou. (Potlesk.)
Velevážení, nemysleme si, že se nedostaví
v tom novém plánu a v novém způsobu
řízení hospodářského
života brzdící nebo negativní síly,
reakcionářské síly - užijeme-li
hantýrky nové doby - jako byly brzdící
reakcionářské a nesprávné síly
v dobách dřívějšího, neřízeného
liberalistického hospodářství. My
jsme už tady slyšeli o některých zjevech
a pojmech, které byly dosud neznámé. Mluvil
tu, myslím, také pan kol. Zápotocký,
který se zmiňoval kdesi o černých
mzdách, nikoliv o nízkých mzdách,
nýbrž o mzdách, které neodpovídaly
vykonané práci a nebyly spravedlivé. Toto
bude ta brzdící síla, která nám
může silné rušit, po př. zpožďovat
dobré výsledky řízeného hospodářství.
Velevážení, a teď k problému samému,
k cifrám. Tentokrát ponejprv přišli
ke slovu technokraté, technické síly, které
vedou závody, výrobu. Ony měly plnou svobodu
vypracovat veliký výrobní plán, skloubit
jednotlivá odvětví do sebe, uvážit
předpoklady hmotné i předpoklady osobní
a vytvořiti tak dílo, o kterém předpokládáme
anebo řeknu: o kterém aspoň věříme,
že se podaří. Ovšem to poznáme
až podle výsledků, byl-li ten plán udělán
dobře. Prosím, je to dobře, že tato
vrstva přišla nyní ke slovu a že myšlenky
technokracie mohou dáti také našemu životu
tak jako každá nová myšlenka to, co je
v nich dobrého. Doufejme, že se v podstatě
nemýlili. Musíme ovšem říci,
že nemáme vždycky ty předpoklady v moci.
Já věřím, že plán je dělán
dobře, že nemá mnoho úskalí,
už proto ne, že páni ředitelé znárodněného
průmyslu a všech těch institucí chtějí
mít úspěch a nechtějí být
za dva roky stavěni ke zdi, nemyslím v tom jiném
smyslu, nýbrž ke zdi odstraněním z té
velké činnosti. Proto se jistě snažili,
aby čísla, která uvádějí,
byla fundována poměrné dobře. Jsou
tam ovšem položky, o kterých víme s pravděpodobností
- a možná i s jistotou - že se asi neuskuteční;
ale tak to bývá vždycky u plánů
a nesmíme se obraceti k těmto položkám,
nýbrž k tomu, aby se plán ve svém celku,
když ne na 100 %, tedy aspoň na hodně procent
stal skutkem.
Velevážení, pro úspěch tohoto
plánu však tady musí působit dva faktory,
o kterých dneska ještě nevíme, jak se
projeví, to jest: vzhledem k dvouletému plánu
musí být ustálen a na správné
koleje postaven poměr zaměstnavatele a zaměstnance.
Všimněme si, že tady provádíme
nebo jsme už provedli revoluci zákony znárodňovacími
a zákonem o závodních radách. Dříve
byl ten poměr ustálen poměrem soukromého
zaměstnavatele, který byl odpověden a nesl
všecky ztráty, tedy byl odpověden za správu
a také zdar či nezdar přicházely na
jeho účet, a potom zaměstnance, který
odváděl práci a dostával mzdu bez
ohledu na to, zda-li v budoucnosti podnik vydělá
a nebo prodělá. Toto jest důvod, proč
tento nový poměr není ještě vykrystalisován.
Ještě není pevně stanovena pravomoc
ředitelů v podnicích, hlavně znárodněných,
jejich kompetence, a stejně není stanoveno napevno,
hlavně v praksi, jakou funkci mají v těchto
závodech závodní rady, po př. Revoluční
odborové hnutí. A zde máme hodně obtíží.
V revolučních dobách byl proveden pravý
hon na "asociály" a způsobuje to nyní,
že se noví ředitelé často bojí,
- jak také jsme slyšeli v Národním shromáždění
- rozhodovat a pevně řídit podniky.
Bez toho řešení nebude dobře fungovat
dvouletka. Zde musíme najít správnou cestu,
a Revoluční odborové hnutí, ÚRO
mělo by samo - jak se o to už trošku hodně
nesměle pokouší - jíti do této
otázky a mělo by přestat, řekl bych,
jistým způsobem sedět na dvou židlích,
t. j. hráti dvě písničky, písničku
zaměstnanců a současně mít
vládu v příslušném podniku. Nejde
to dobře spojit, nebo alespoň dosud se nám
to nepodařilo dobře spojit a není možno
do budoucna soudit, že by byl správný způsob,
aby byla správa ovlivňována osobami, po případě
organisacemi, které - vzato podle zákona - za výsledky
nechtějí převzít odpovědnost.
Tedy to hlavní ovšem, víc než organisace,
je tady duch, který musí ovládat celičkou
organisaci.
Mluví se o pracovní morálce, o nedostatku
pracovní morálky a často se tento osten jenom
zaměřuje proti dělníkům. To
je ubližování dělníkům.
Já se domnívám, že vedle nich je třeba
zaměřit výzvu k vyšší pracovní
morálce na vedoucí osobnosti v průmyslu,
ve výrobě, to jest na vedoucí lidi, na mistry,
aby dohlíželi, aby práce, za kterou jsou odpovědni,
byla udělána dobře a včas, na inženýry,
na závodní ředitele, po případě
na hlavní ředitele, aby měli odvahu, když
na sebe převzali určitou odpovědnost, také
tuto odpovědnost plnit, ať se to líbí
těm horším vrstvám, které nerady
pracují, nebo nelíbí. Muž stojí
tam, kam ho osud postavil. A když stát postavil ve
znárodněném průmyslu určité
muže na určitá místa, pak je zbabělost,
jestli svou funkci řádně neplní. (Potlesk.)
Velevážení, dvouletý plán má,
jak jest jeho program zvýšiti životní
úroveň. Ty různé dvou letky, čtyřletky
nebo pětiletky jinde prováděné neměly
vždycky tento cíl, měly často jiný.
Tedy náš cíl - promiňte, že se
tím budu chlubit - opravdu se shoduje s Quadragesimo anno
a jest, řekl bych českým způsobem
provádění encykliky. My však zde musíme
pamatovat na to, že nejde pouze o množství statků,
nýbrž také o ceny. Blahobyt není v tom,
když zde bude mnoho statků, ale když budou důchody
širokých vrstev takové, aby si ty statky mohly
nakoupit. V tom směru bude nutno provádění
dvouletého plánu silně zaměřovat.
Nesmíme zapomenout, že budeme mít určité
těžkosti. Prosím nejsme stát autarkní.
Velký stát sovětský si na příklad
mohl dovolit určit docela svobodně ceny průmyslových
výrobků, upravit a podle plánu vybudovat
těžký průmysl, upravit k tomu cíli
snížení životní úrovně
všech vrstev. Ale, prosím, naše republika je
stát, jehož blahobyt závisí na vývozu.
Pro nás platí to, co platilo, myslím, o republice
Benátské, která měla ve svém
štítě paradoxní heslo: "Navigare
necesse est, vivere non necesse - musíme plout, žíti
nepotřebujeme". My také. My musím vyvážet.
Životní úroveň si neudržíme
na té výši, na kterou jsme dospěli,
jestliže nebudeme vyvážet. My máme málo
surovin, musíme u nás suroviny z ciziny zušlechťovat
a vyvážet lidskou práci a musíme se
o toto silně starat. Svého času, v prvním
údobí republiky, jsme si všichni stěžovali
na zlý zjev národohospodářský,
že jsme u nás vyráběli cukr kilogram
za Kč 1.40 a do ciziny jsme jej prodávali za 70
nebo 80 haléřů. (Hlas: A v Braníce
vedle rafinerie za 6 korun!) Prosím. To byla jistě
chyba a doopravdy snižování životní
úrovně obyvatelstva. Dnes bychom byli na tom ještě
hůře, kdybychom měli takovou situaci, že
bychom nemohli do ciziny vyvážet nijak jinak než
tím, že by se ostatní výroba, po případě
náš domácí konsum musel připlácet
na vývozní statky, abychom se vůbec mohli
dostat na světový trh.
Velevážení, vidíte, že byla stanovena
v zásadě směrnice trojnásobku cen
a mezd. My však vidíme, že v mnohých oborech
průmyslové výroby, hlavně také
v znárodněném průmyslu, tam, kde má
znárodněný průmysl výhodu monopolisace,
nejsou ceny trojnásobné, nýbrž jsou
třeba čtyřnásobné, pětinásobné
a ještě mnohokrát vyšší. Potom
je snadno se chlubit nebo ukazovat, že už mají
Baťovy nebo nevím které závody bilanci
už v rovnováze, když mají takové
postavení, že si mohou volně a svobodně
stanovit ceny zboží, které prodají a
musí prodat. Tedy tento způsob neodpovídá
duchu, na kterém je budována dvouletka a musí
býti budován celý hospodářský
život v našem státě.
A v této souvislosti chci na něco ukázat.
Nejhorší postavení v tom směru mají
zemědělci. Předepisuje se jim plán,
že mají vyrobit o 35 % více hovězího
masa, o 100 % více masa a tuku vepřového,
o 75% více mléka, o 55 % vajec atd. Ale na druhé
straně se jim dává nejméně
ze všech oborů národního hospodářství.
Ze všech těch 70 miliard, které mají
přijíti na investice, je pro zemědělskou
výrobu určena částka pouze 51/4
miliardy Kčs. Žádá se od nich všecko,
ale přispívá se jim velice málo. A
ještě více: žádá se od nich,
aby zvýšili živočišnou produkci,
která vyžaduje daleko většího počtu
pracovních sil, než je tomu při produkci rostlinné,
kterou přece jenom je lehčeji možno mechanisovat.
A při tom všecky snahy o opatření pracovních
sil vyzněly až dosud velice chudě.
Měl jsem v posledních dnech příležitost
podívat se na vývoj cen zemědělských
produktů a zemědělských potřeb,
čili toho, co zemědělec trží,
a toho, co zemědělec potřebuje k výrobě.
Od r. 1932, od doby nejhoršího podcenění
zemědělské práce, nebylo tak veliké
disparity mezi cenami zemědělských výrobků
a průmyslových výrobků, určených
pro zemědělce, jako je to v době nynější.
(Potlesk.) Rok 1932 byl rokem největšího
zbídačení. Vzpomínáte si na
ta zemědělská vyrovnání, na
konkursy, na to, že zemědělec vůbec
neměl prostředků a musel se domáhat
vždyť jsme to museli v parlamentě odhlasovat
- podpor státních a sanace zemědělské
výroby. A dnes jsou ceny a stav zemědělské
produkce takové, že se to rovná době
nejnižšího útlaku zemědělského.
Všechny vrstvy obyvatelstva musí míti svědomí
se zemědělcem v nynější době
(Potlesk.), když se dívají na jeho dřinu,
která neochabuje a kterou není možno vydržet
než jenom krátkou dobu.
Velevážení, nemůžeme myslet, že
zemědělci budou moci splnit to, co se od nich žádá
a co je podkladem blahobytu a co je podkladem národního
hospodářství celého státu,
když se jim jejich těžký úděl
neulehčí ať pomocí sousedskou, ať
pomocí od ostatních stavů nebo také
úpravou cen jejich produktů, aby mohli dělnické
síly také platit tak, aby opět našly
cestu na venkov.
Zde jsme povinni velikým úkolem, abychom si nerozrušovali
a neničili základní stav našeho národního
hospodářství. Musíme dát zemědělcům
předpoklady s hlediska státního, aby mohli
úkol plnit. (Předsednictví převzal
místopředseda Komzala.) žádný
stav není ve své činnosti tak rozrušován
různými opatřeními, návrhy
zákonů, jako právě zemědělci.
(Potlesk.) Už je potřebí, aby na vesnici
byl po této stránce klid, aby se každou chvíli
neobjevila osnova zákona, která se zase snaží
sousedskou pospolitost rušit, která se snaží
- my víme, z jakých ideologických důvodů
- poštvat menší zemědělce proti
větším, aby se v kalných vodách
potom mohlo lovit.
Velevážení, my však musíme myslit
státně, v zájmu celého státu,
a ne v zájmu jedné politické strany. (Potlesk.)
Kdybychom posuzovali, kterak se státní politika
chová vůči jednotlivým stavům,
přišli bychom k důsledkům, že žádná
politika státní nebo oficiální se
nedělá tak proti cítění těch,
kterých se týká, jako politika, kterou ministerstvo
zemědělství dělá proti zemědělcům.
(Potlesk.)
Musíme upozornit ještě na jinou vrstvu obyvatelstva,
a to s hlediska jiného než hmotného. Je tady
vrstva soukromých podnikatelů, živnostníků
a obchodníků. § 15, odst. 2 stanoví,
že mezi podniky znárodněnými, družstevními
a soukromými má býti rovnocennost. My však
víme, že v první formulaci zákona o
dvouletce této zásady dbáno nebylo a že
tam bylo ustanovení, jak pěkně hedvábným
šátkem rdousiti soukromou výrobu a soukromé
podnikání ve prospěch znárodněného
průmyslu. Mělo se na to jít regulací
dovozu a vývozu, kde by byli tito soukromí podnikatelé
a obchodníci úplně vyřazeni tím,
že by celé vedení bylo v rukou znárodněného
sektoru vývozního a dovozního.
Velevážení, zde musíme zdůraznit,
když nikoho v republice nenapadne, že by se hospodářská
politika mohla vésti proti dělníkům
a proti nově utvořené instituci znárodněných
podniků, že také nelze vésti politiku
proti širokým vrstvám středního
stavu, podnikatelům, živnostníkům a
obchodníkům. (Potlesk.) Zdá se mi,
že sice politikové a vláda mají poctivý
úmysl schvalovat a plnit dojednání Národní
fronty, ale že někteří ministři
by měli také myšlenku, že národní
hospodářství v Československu je vybudováno
na třech sektorech podnikání: soukromém
družstevním a znárodněném, vštípit
také svým legislativním úředníkům,
aby se cítili mluvčími a formulátory
zákonů pro celý stát, a nejenom hlasateli
jedné politické ideologie, aby se nepokoušeli
tak zadními vrátky uskutečňovati to,
co je odmítnuto celou politikou Národní fronty.
(Potlesk.)
Dovolíte mi nyní, velevážení,
abych se zmínil o důležitém faktoru,
na kterém závisí zdar nebo nezdar dvouletky,
a to o službě peněz. Zarazila mě v důvodové
zprávě partie, kde se o službě peněz
mluví. Říká se tam o tom, že
musíme odmítnout starý názor, že
investice závisí na finančních prostředcích,
které jsou k disposici, a praví se doslovně:
"Jsou-li k disposici všechny hmotné zdroje investiční,
to jest pracovní sily, suroviny a výrobní
možnosti investičních statků, jsou tyto
investice proveditelné a úkolem finanční
politiky je jedině mobilisovat finanční prostředky,
aby hmotně proveditelné investice byly uskutečněny."
A dále se tato myšlenka rozvíjí.
Prosím, odstavec tento sám o sobě jest pravdivý
a nedalo by se proti němu nic namítat. Kdyby byl
v programové řeči některého
řečníka, v novinách, je tak všeobecný,
že s ním možno úplně souhlasit.
Když se ho však užije v důvodové
zprávě u partie, která vykládá,
jak asi se mají opatřit nutné prostředky,
pak by tato formulace mohla vzbuzovat mínění,
že k financování dvouletky budeme užívat
všech cest, také takových, které se
nebudou shodovat se zdravým finančním hospodářstvím.
A nad tím, prosím, je třeba se vážně
zamyslit.
Velevážení, vím, že při
financování dvouletky nebudeme mít situaci
lehkou. Všech nových prostředků, které
jsou dnes v peněžních ústavech, je asi
26 miliard, ale to jsou prostředky provozní, prostředky
denní, v nichž je prostředků trvalých,
to je takových, které přicházejí
především v úvahu pro investice, asi
5 miliard Kčs. Máme tedy asi 5 miliard dlouhodobých
úspor, kterých můžeme pro investice
hned použíti. Nezapomeňme, že musíme
pracovat v zásadě jenom s novými penězi,
s novou měnou, a ze staré jenom s tou částí,
která bude po dávkách vkladatelům
uvolněna. K investicím se musí používat
prostředků pokud možno dlouhodobých.
Používání peněz tak zv. krátkodobých
k financování investic je vždycky velice povážlivé
a musíme při užívání tohoto
způsobu, i když se ho nebudeme moci uvarovati, býti
velice opatrní.
Náš plán předpokládá zvýšení
životní úrovně, to jest prostředků,
které se dostanou do oběhu, a tu se musíme
snažit, aby tyto prostředky pokud možno rychle
zase našly cestu zpět do peněžních
ústavů, aby tak opět mohly svou funkci znova
začíti. Ale aby se to mohlo stát, je nutno
posílit důvěru vkladatelů, že
finanční stav republiky je už stabilisován,
že prostředky svěřené jsou jisté,
abychom dosáhli toho, že nebude, jak až dosud
tomu je, tak velká thesaurace, která způsobuje,
že Národní banka není pánem na
peněžním trhu ani v nových prostředcích.
Tu se domnívám, že bychom měli přestat
s tím překotným reorganisováním
peněžnictví. Nemáme s tím dobré
zkušenosti ani v průmyslu, kde jsme rozházeli
znárodněný průmysl ze starého,
vytvořeného systému do systémů
jiných. A bylo by ještě nebezpečnější,
kdybychom to provedli i v oboru peněžnictví.
Nesmíme zapomínat ani na vkladatele a nesmíme
si myslit, že vkladateli je všechno jedno, když
se bude rozhazovat struktura finančních ústavů,
na kterou je zvyklý, a když se budou tvořit
úplně nové útvary.
Velevážení, přicházím
ke konci své úvahy. Dvouletý plán
se zdařil musí, řekl bych s básníkem,
"Pevné vůli, tužbě ušlechtilé
samo nebe dává dojít cíle". Když
budou všecky vrstvy pracovati poctivě, jistě
se výsledky dostaví. Pryč s kyselostí
a škarohlídstvím! Nedívejme se na nezdary,
které nás při tom budou potkávat!
Byla už jednou citována slova presidenta Masaryka,
který z písma svatého kdysi vyňal
a uvedl ve větší známost partii: "Ten,
který orá, nechť se neohlíží
nazpět." My se také nesmíme hned dívat
nazpět, zdali se něco stalo dobře nebo nedobře.
Svou funkci musíme konat s vědomím, že
práce bude dobrá, pakliže naše snahy budou
dobré. Bude to otázka svědomí všech
vrstev, aby se zde při tom úkolu účastnily
a aby jej pevně plnily.
Základní podmínkou zdaru dvouletky však
je, aby celý národ a všecky politické
strany zachovaly věrnost ujednáním Národní
fronty, aby se nechtěla pod rámcem dvouletky nějakým
chytráckým způsobem rozrušit dohoda,
která byla Národní frontou ujednána,
aby se nechtělo použít dvouletky k tomu, aby
jeden oddíl hospodářského života
našeho státu byl preferován proti stavům
a vrstvám ostatním. (Potlesk.)
Přál bych si, abychom vystačili s §
19, odst. 3, že všecka zařízení,
která mají zavésti do práce ty, kdož
v ní ještě zúčastněni
nejsou, budou založena na systému dobrovolnosti. Bylo
by zlé a nebezpečné, kdybychom musili sahati
k těžkým donucovacím prostředkům,
jež by mohly ohrozit svobodu našeho lidu a postavení
našeho státu jako státu národního.
Doufejme, že zdravý rozum a genius našeho národa
najde cestu, aby se tato naše práce zdařila,
aniž bychom museli používat nedemokratických,
z doby nacistické smutně proslulých donucovacích
a otrokářských zařízení.