Bude ovšem úkolem nás všech, vlády,
ústavodárného Národního shromáždění
i všech povolaných činitelů, abychom
při provádění dvouletého plánu
dbali o to, aby se živnostem, řemeslu a solidnímu
obchodu dostalo obnovy výroby na předválečnou
úroveň, v některých oborech dokonce
nad tuto úroveň, aby se i jim dostalo zvýšení
životní úrovně, a v tom směru
aby byly splněny předpokládané přímé
i nepřímé investice i příděl
všech pracovních sil v rámci plánu pro
živnostenstvo reservovaných. Všechno to musí
ovšem býti spravedlivě rozděleno podle
hospodářské naléhavosti, důležitosti
a únosnosti jednotlivých oborů živnostenského
podnikání. To bude velikým úkolem
zejména organisací hospodářské
samosprávy i organisace distribuce a komor.
Za těchto předpokladů navrhujeme, aby návrh
zákona o dvouletém hospodářském
plánu byl přijat tak, jak je vládou navrhován
a jak byl projednán ve výborech ústavodárného
Národního shromáždění
i ve výboru živnostensko-obchodním, t. j. jednomyslně,
abychom tak po příkladu vlády a výborů
manifestovali pochopení pro jeho široký a pronikavý
význam pro celý náš národ, pro
všechny jeho vrstvy i živnosti, řemesla a solidní
obchod. (Potlesk.)
Podpredseda dr. Ševčík: Zpravodajcom
za výbor zemedelský je pán posl. Smejkal.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Smejkal: Paní a pánové!
Maje za úkol vyložiti důležitý
význam a zásady zemědělské
kapitoly ve dvouletém plánu, pokládám
za svou povinnost, abych na začátku vzpomněl
prvních pokusů o zemědělské
plánování. Již v historii zemědělské
politiky byla myšlenka plánovaného hospodářství
propagována Společností pro plánovité
hospodářství, která pořádala
veřejné projevy a ankety, na nichž se snažila
veřejnost upozornit na novou možnost řízení
vývoje hospodářství. Nemohu nevzpomenout
i na práci Ústavu pro zemědělskou
politiku při České akademii zemědělské
a na plánovací iniciativu, jež byla vyvolaná
tlakem poměrů hospodářských
a formulovala se v organisační a svépomocné
prostředky zemědělců pro řešení
zemědělské krise, zvláště
krise cenové. Ideu plánu v zemědělské
výrobě rozvinula Československá akademie
zemědělská na obsáhlé anketě,
jejíž výsledek se pak v praxi uplatnil. Tenkrát
byla pohnutkou situace československého zemědělství,
situace krisová, byla hledána řešení
pro odbyt a plánování bylo ve znamení
určitého korektivu rostlinné výroby,
aby byly postupně odstraněny přebytky obilní.
Nebyl proto zmíněný plán úplným,
všestranným plánem zemědělské
výroby. Byl to první výsledek velikých
úvah i bojů, neboť nebylo jednoduché
překonávati předsudky. Ukládalo to
povinnost mysliti nejen na řešení dočasnými
prostředky, nýbrž mysliti na léčbu
dlouhodobou a organickou.
Již v r. 1931 byl konstatován zřejmý
úpadek liberalismu jako vedoucí zásady hospodářské
v Evropě i v Americe. Zemědělská krise
nebyla jen krisí hospodářskou. Liberalismus,
který vznikl z revoluce průmyslové, nemohl
v době postižené touto krisí vyřešiti
porušenou rovnováhu mezi poptávkou a nabídkou,
mezi výrobou a spotřebou, volnou hrou sil a volnou
soutěží. V ničím nekontrolované
volné soutěži znamená volná hra
sil vítězství kapitálově silnějších
a vyspělejších, v hospodářských
důsledcích pak nadvýrobu.
Československá akademie zemědělská
naléhala, že je naší povinností
přeorientovati se k zásadám hospodářství
řízeného. Plánovité hospodářství
bylo však tehdy jen částečné.
Společným programem těchto snah bylo poznání,
že s liberalismem to ani v theorii ani v praxi nejde. Máme-li
vyhověti producentům, kteří se rekrutují
ze sociálně slabých - a tak je možno
mluviti o průměru našeho zemědělství
- není možno na ně aplikovati zásadu
liberalismu. Tehdy bylo zřejmo, že naše hospodářství
theoreticky i organisačně k hospodářskému
plánu dozrálo, jsouc ovlivněno novými
myšlenkovými proudy.
Komise Československé akademie zemědělské
pro vypracování plánu zemědělské
výroby v Československu zásadně doporučila
tehdy přesun osevních ploch obilních v rozsahu
asi 200.000 hektarů do pěstování náhradních
plodin olejnatých a pícnin tak, aby zmírněna
byla celková přebytkovost obilí. Navrhla
cestou úředních opatření omezení
osevu obilnin. Pro zpeněžení přebytků
obilních bylo navrženo zřízení
monopolního orgánu pověřeného
výkupem obilí a jeho distribucí. Navržena
byla soustava přejímacích cen obilí
od zemědělců. Tehdy se zastánci "železných"
zákonů volné soutěže postavili
proti tomu s odůvodněním, že jde o uplatnění
method cizího původu, přesto však navržené
zásady byly v podstatě přijaty.
V druhé části zemědělského
plánu předneseného na anketě Československé
akademie zemědělské v roce 1935 bylo poukázáno
na zásady, jimiž by se měla usměrňovat
výroba živočišná.
Soběstačná výroba potravin pro frontu
i zázemí byla krutým cílem řízeného
hospodářství za okupace. Nyní máme
před sebou úkol dvouletým plánem co
nejdříve napraviti škodu způsobenou
válkou a provésti obnovu a výstavbu hospodářství
a vybudovati předpoklady pro jeho mírový
rozvoj. Dnešní náš plán na rozdíl
od všeho, co tu již bylo v minulosti, zabývá
se zemědělskou výrobou v celé její
šíři. Znamená zvýšení
výroby zemědělské na úroveň
roku 1938, v některých částech dokonce
předstihuje tuto úroveň. Do další
budoucnosti rýsuje se nám odpovědný
úkol dlouholetého plánu v zemědělství.
Nebude vždy znamenat zvýšení zemědělské
výroby, nýbrž také její specialisaci
a zušlechtění. Bude k tomu povinen tím
spíše, že výroba potravin je plánována
v rámci světovém a bude znám dlouhodobý
plán světové výživy. Potravinová
zemědělská organisace Spojených národů
již provedla kus úctyhodné práce k zajištění
světové výživy. Právě
pro tuto mezinárodní úpravu problémů
je nezbytná i mezinárodní spolupráce
v dosud nebývalém měřítku.
Úkol úřadu k tomu účelu zřízeného
má zabránit stálému stoupání
a klesání cenové hladiny potravin na celém
světě a starat se o zvýšení všeobecného
životního standardu. Výroba potravin u nás
musí býti řízena také v souladu
s touto mezinárodní úpravou.
To, že můžeme dnes přistoupit k projednání
zákona o dvouletém hospodářském
plánu, ukazuje jasně, že konsolidace našich
hospodářských poměrů dostoupila
již onoho příznivého okamžiku,
že lze přistoupiti k plánovanému hospodářství.
Liberalismus dohrál svoji úlohu již před
válkou a plánování, jež je národohospodářskou
socialistickou theorií, stává se vedoucí
zásadou naší cesty z poválečných
obtíží. V plánování i
nesocialisté vidí dnes úspěšnou
cestu z obtíži, které minulost vyvolala, ale
i přítomnost může přinést.
Tato jednota názorů všech složek národa
na prospěšnost plánování je nejlepší
zárukou positivních výsledků plánu.
Zemědělský výbor ústavodárného
Národního shromáždění
a sněmovna sama nebyla dosud nikdy postavena před
úkol významnější. Zákon
nového typu, širokého rozsahu v krátké
době stane se motorem naší poválečné
obnovy. Zemědělský výbor nechtěl
si svoji povinnost ničím ulehčit. Zabýval
se zemědělskou částí dvouletky
s důkladností, která byla nesprávně
komentována.
Mám za povinnost jako zpravodaj i předseda výboru
prohlásit, že k důkladnému projednávání
osnovy vedla všechny členy výboru jedině
snaha, aby se důkladně seznámili s dílčími
plány zemědělské části
dvouletky, aby tak měli skutečně záruku
dokonalosti plánu a mohli také účinně
provádět kontrolu jeho plnění. Podrobné
projednávání umožnilo podívat
se hlouběji do celé problematiky zemědělské
politiky a plánovací místa si musí
uvědomit, že naše lidová demokracie, jejímž
je parlament prvním představitelem, nemůže
si zde ulehčovat svoji povinnost a že projednávání
plánu v odborných výborech musí být
důkladné a věcné, jak si toho důležitost
a dalekosáhlý význam zákona zasluhuje.
Je nutno, pánové, především konstatovat,
že výchozí situace pro zemědělský
plán, základna, na které budujeme, je takového
rázu, že působí zemědělské
dvouletce již na jejím začátečním
startu obtíže. Především veliký
přesun vlastníků půdy, umožněny
odchodem Němců, je sice proveden, ale konsolidace
poměrů v zemědělství v našem
pohraničí potrvá ještě určitý
čas. Nedostatek pracovních sil ve vnitrozemí
má vliv na výkonnost větších
hospodářství a škody způsobené
válkou na Slovensku nelze rychle zahladit. Začínáme
tudíž realisovat plán v zemědělství
v situaci, kdy zápasíme s obtížemi ne
normálními, a plán se i s touto okolnosti
vypořádává.
Vládním návrhem zákona o dvouletém
hospodářském plánu zapojuje se zemědělské
plánování organicky do celostátního
plánování. Zemědělská
část plánu odstraňuje dosavadní
organisační nesrovnalosti liberalistických
zásad v zemědělské výrobě.
Zemědělské plánování
není však tak jednoduché, poněvadž
zemědělskou výrobu ovlivňuje příroda,
která mnohdy krutě a někdy štědře
zasahuje jak do výše předpokládaného
výnosu výroby rostlinné produkce, tak do
rozsahu výroby živočišné a určuje
i rozsah pracovních špiček v organisaci zemědělské
práce.
Plán upravuje především poměr
mezi výrobou rostlinnou a živočišnou,
při čemž zajišťuje předpoklady
zvýšení živočišné produkce.
Ve výrobě rostlinné zabezpečuje domácí
spotřebu a umožňuje částečný
přesun k výrobě živočišné
zvýšením ploch pícnin. Značné
obtížným úkolem je vybudování
150.000 hektarů pohraničních pastvin, na
které bude věnována jedna šestina všech
přímých stavebních investic do zemědělství
v českých zemích. V hrubých rysech
plán ponechává stejnou osevní plochu
pšenice, snižuje plochu žita o jednu čtvrtinu.
Nejobtížnějším úkolem bude
vyrovnat se s požadavkem plánu zvýšit
plochu olejnin na 150.000 ha. V protiplánech, které
se sdělávaly v obcích a v okresech za účasti
výkonných rolníků jako výchozí
odhad, byla zjištěna plocha 76.057 ha. Znamená
tedy požadavek plánu zvýšení o
100 procent ve srovnání s odhadem zemědělské
praxe. Ve skupině olejnin se podstatně zvyšuje
plocha lnu ve snaze ušetřit na dovozu surovin pro
náš průmysl cenné devisy. Osev cukrovky,
plodiny, která mimo zeleninu vyžaduje nejvíce
pracovních sil, se upravuje na 180.000 ha v prvém
roce dvouletky a na 174.529 ha v druhém roce. Pronikavě
se snižuje plocha brambor o 130.000 ha. Protože zatím
nedochází v plánu k přebudování
rostlinné výroby podle geonomických požadavků,
dotkne se tato úprava tíživě horských
oblastí. Dostalo se nám ujištění
z plánovacích míst, že touto úpravou
nebude podstatné dotčena naše výroba
lihu na níž je částečně
závislá i živočišná produkce
horských oblastí. Zajištění produkce
rostlinné předpokládá také
dostatek umělých hnojiv. Vítáme zde
investice našeho průmyslu do výroby umělých
hnojiv.
Ve výrobě živočišné ukládá
se zemědělské výrobě zvýšení
produkce masa hovězího o 33,5 %, masa vepřového
o 100 %, sádla o 97,2 %, mléka o 71 % a vajec o
56,7 % proti dosavadnímu stavu. Předpokládá
to zvýšit porážkovou váhu skotu
ze 400 kg na 435 kg, prasat ze 100 kg na 120 kg, zvýšit
dojivost v českých zemích na 1600 litrů,
na Slovensku na 1200 litrů ročně, zvýšit
snůšku vajec a úhrnný počet všech
hospodářských zvířat. Nemohu
zde podrobně vypočítávat, jaké
to prakticky znamená úkoly organisační
i odborné. Veliká váha zde leží
na našich chovatelských organisacích a celé
organisaci zvelebovací práce ministerstva a organisací
Jednotného svazu československých zemědělců.
Výroba živočišná bude podepřena
dovozem 450.000 tun krmiv každoročně z ciziny.
Mechanisace v zemědělství je jedním
z prostředků k zabezpečení zemědělské
výroby. Má částečně
nahradit nedostatek pracovních sil a v budoucnu i snižovat
výrobní náklady. Mechanisace má býti
podle plánu provedena hlavně pomocí strojů,
používaných větším počtem
zemědělců. V dvouletce se především
počítá s dokonalým vybavením
strojně-traktorových stanic a rozšířením
sítě místních družstev.
I příslušným odborným expertům
se nepodařilo odstranit obavy členů zemědělského
výboru, že položka strojových investic
pro zemědělství je v plánu stanovena
příliš nízko. V průběhu
jednání zemědělského výboru
se ukázalo, že rozsah výroby a vývozu
znamená neúplnou kapacitu továren hospodářských
strojů a že i v rozvrhu základních surovin
bylo by zde možno oprávněným požadavkům
našich zemědělců vyhověti. Proto
zemědělský výbor žádá
v resoluci zvýšení výroby, ukáže-li
se možnost úspory materiálu v jiném
oboru.
Prostředky finanční i surovinové,
které v dílčích plánech věnujeme
zemědělské ženě, uznal výbor
za nedostatečné a provedl v dílčích
plánech určité přesuny, které
nemění úhrnná čísla
investic obsažená v zákoně. V mechanisaci
zemědělství se musí počítat
i s výměnou zastaralých strojů a v
dlouholetém plánování musíme
zde velmi mnoho dohánět. Stavební investice
v zemědělství, stanovené částkou
1.540 milionů Kčs, v podrobném rozboru jasně
ukazují, že cíle dvouletky, obnovení
předválečného stavu a další
výstavby ohrožených oblastí, bude jen
stěží dosaženo. Poměr těchto
investic v českých zemích a na Slovensku
činí 55,85 % ke 44,15 %. Umožňuje se
tím na Slovensku především výstavba
poškozených oblastí.
Mimořádně tíživým problémem
zemědělství v dvouletém plánu
jsou pracovní síly. 249.726 osob jež našemu
zemědělství chybí a které musíme
nahradit, je obtížnou kapitolou v mobilisaci práce.
Výbor zemědělský vyslechl zprávu
komise pro mobilisaci práce a žádá přednostní
řešení tohoto problému. Děkuje
za každou pilnou ruku, která nám zde zatím
pomáhá s dobrou vůlí a trpělivostí.
Lesní dvouletka poskytuje našim lesům péči
pokud možno největší. Musí umožnit
lesní výrobě, aby se zhojila z ran tvrdých
a nelítostných, které utrpěla válkou.
Naše lesy, bohatství a krása našich zemí,
musí se vyhojit z ran okupace, které málem
by uvrhly naše lesní hospodářství
do úpadku, z něhož by již nebylo cesty
k nápravě. Oddaná láska našich
lesáků rychle odstraní chyby minulých
let. Jen v zemi české se plánuje 10.000 ha
zalesňovacích nedodělků a ředin
a odstranění následků přetěžby
ve výši 23 milionů prostorových metrů.
69.240 ha lesní obnovy plánuje naše dvouletka.
K splnění tohoto úkolu chybí našemu
lesnímu hospodářství 35.000 pracovních
sil.
Musíme se obdivovat v skutečnosti, že československé
zemědělství ihned na začátku
existence naší nové republiky bylo schopno
splnit i vývozní nároky našich exportních
míst. Dar volných devis republice ukazuje velmi
jasně, jak za krajních obtíží
zde naše zemědělství plní svoje
povinnosti. Cukr, brambory, chmel a slad pomáhají
jí první budovat náš vývoz a
umožňují dovozy statků nezbytných
k hospodářské obnově. I v příštích
letech počítá dvouletka u největších
položek s vývozem 90.000 tun bramborů, 58.000
tun žita, 6.500 tun osiva pšenice, 5.200 tun osiva ječmene,
60.000-90.000 lehkých centů chmele, 8.000 koní,
35.000 vagonů cukru, 16.000 vagonů sladu. Z větších
položek počítá plán s dovozem
57.966 vagonů obilí, 5.410 vagonů rýže
a již citovaného množství krmiv. Plán
ukládá ministerstvu zemědělství
vydání řady zákonných norem,
které samy o sobě představují řešení
velikého množství naléhavých
úkolů v našem zemědělství.
Je to zákon o zajištění zemědělského
výrobního plánu, jsou to zákonná
opatření pro kontrolu výroby a obchodu hnojivy,
organisace výměny ušlechtilých plodin,
šlechtění a množení osiv a sádi,
zákon o scelování, zákon o přeměně
podniků státní lesy a statky na podniky národní,
zákon o zřízení a organisaci státní
veřejné lesní služby, o myslivosti,
o úpravě a odbytu dříví, o
ochraně produkčních předpokladů
lesní výroby a revisi pozemkové reformy,
revisi přídělového řízení
a zákon o ústřední radě družstev
a odborových svazech.