Podle tohoto stavu máme v historických zemích
Čech a Moravy:
1. právo předmnichovské, vydané do
29. září 1938, a
2. právo pomnichovské:
a) vydané prozatímním státním
zřízením v Londýně,
b) vydané v době nesvobody od 30. září
1938 do 4. května 1945 jednak pro vnitřní
oblast, jednak pro pohraniční území.
Pro vnitřní oblast vydané orgány tak
zvané druhé republiky, orgány tak zvaného
protektorátu anebo orgány okupačními.
Pro pohraniční území právo
vydané orgány okupačními, které
v některých částech tohoto území
připojeného k Rakousku, Bavorsku a Prusku zavedly
dokonce právo těchto zemi.
K odstranění této neblahé pestrosti
našeho právního řádu slouží
dva prostředky:
1. Depurace našeho právního řádu
od předpisů z doby nesvobody, jejichž aplikace
je podle ústavního dekretu o obnovení právního
pořádku dovolena pouze na dobu zcela přechodnou.
Okamžité zrušení použivatelnosti
předpisů z doby nesvobody je možné jen
v těch případech, kde lze bez dalšího
obnoviti dřívější právní
stav. Tam, kde to z důvodů hospodářských
není možné nebo účelné,
nutno zrušování použivatelnosti předpisů
z doby nesvobody vyhraditi novým materielním úpravám,
které pro jednotlivé obory budou postupné
vydávány.
2. Unifikace našeho právního řádu
buď postupně prováděnou novou materielní
úpravou jednotlivých právních oborů
nebo formálním rozšiřováním
použivatelnosti předpisů, které byly
vydány pro vnitřní oblast zemí českých,
na pohraniční území těchto
zemi.
Vládní návrh zákona o územním
rozšíření a o zrušení použivatelnosti
předpisů z doby nesvobody (tisk č.
56) sledoval oba tyto prostředky, depurace a unifikace,
ale ústavné-právní výbor neshledal
důvodů, aby použivatelné předpisy
z vnitřní oblastí byly rozšířeny
na pohraniční území jen roto, aby
byly ihned zrušeny, a proto změnil i nadpis zákona,
který je dnes označen jako zákon o použivatelnosti
předpisů z doby nesvobody.
Vládní návrh však nesledoval důsledně
cil, aby v pohraničním území bylo
zavedeno výlučně české právo
z vnitřní oblasti. Jelikož bylo nutno změniti
i systematiku navrhovaného zákona, byla zřízena
subkomise, do niž byli jmenování mimo referenta
dr Johna z ministerstva vnitra sekční šéf
dr Hoffmann a dr Bílek. Pokládám za svou
milou povinnost poděkovati těmto pánům
za spolupráci, jejímž výsledkem bylo
přepracování vládního návrhu
ve znění uvedeném v předloženém
tisku č. 97, jež bylo v ústavně-právním
výboru schváleno jednomyslně.
Pro nabytí účinnosti ustanovení o
zrušení místních předpisů
v pohraničním území stanovena lhůta
tří měsíců po vyhlášení
tohoto zákona, aby v této lhůtě bylo
lze učiniti vhodná opatření, aby zde
nevzniklo vacuum juris.
President republiky prohlásil dne 26. června 1946
k delegaci klubu československých právníků:
"Je pravda, že při revolučních
změnách se tu a tam staly některé
věci, které se státi neměly. Proto
jsem vždy zdůrazňoval, že je třeba
obnovit právní řád, to znamená,
aby ten nový řád, který je nyní
námi tvořen, byl respektován obecně
a v první řadě těmi, kteří
jej sami vytvořili. Kdyby tomu tak nebylo, vyvinul by se
právní chaos."
Předložená osnova sleduje cíl dobudování
jednotného právního řádu v
zemích českých. Proto ústavně-právní
výbor doporučuje slavné sněmovně
tuto osnovu zákona ke schválení.
Ke konci upozorňuji, že v poslední větě
§ 5 bylo chybné vytištěno "1936"
místo "1946". (Souhlas.)
Místopředseda Tymeš: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 4 oddíly, 10 paragrafů, nadpisy
oddílů, nadpis zákona a úvodní
formuli a přílohu k § 2, odst. 1.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 4 oddíly, 10 paragrafy, nadpisy oddílů,
nadpisem zákona a úvodní formuli a přílohou
k § 2, odst. 1, podle zprávy výborové,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 3. Druhé čtení osnovy
zákona o územním rozšíření
a o zrušení použivatelnosti předpisů
z doby nesvobody (tisk 97).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Rozehnal: V § 5, v poslední
větě na posledním řádku je
tisková chyba, namísto správného data
1946 jest uvedeno nesprávné "1936". Navrhuji,
aby nesprávná citace "z roku 1936" byla
nahrazena správnou "z roku 1946".
Místopředseda Tymeš: Kdo ve druhém
čtení souhlasí s osnovou zákona tak,
jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, s opravou právé uvedenou, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém.
Tím je vyřízen 3. odstavec pořadu.
Nebude-li námitek, přikročíme nyní
k projednávání 5. odstavce denního
pořadu a event. i odstavce 6. (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Budeme tedy projednávati pátý odstavec pořadu,
jímž je 5. Zpráva výboru zdravotnického
o vládním návrhu zákona (tisk 63)
o povinném očkování proti záškrtu
(tisk 99).
Zpravodajem je pan posl. dr Kácl. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Kácl: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Svůj výklad k vládnímu návrhu
zákona o povinném očkování
proti záškrtu nemohu započít jinak než
větou, kterou toto slavné shromáždění
už z mých úst slyšelo a ještě
uslyší. Tato věta zní: "Jen zdravý
člověk může se radovat a může
míti prospěch ze sociální a hospodářské
rovnoprávnosti". A proto vytkli-li jsme si za nejvyšší
svůj cíl a úkol vytvořiti z tohoto
státu stát skutečně hospodářsky
a sociálně spravedlivý, vzali-li jsme si
za cil odstraniti chudobu, zabezpečiti i každému
člověku práci a učiniti tuto práci
radostí a vytvořiti z této země zemi
lidí skutečně šťastných
a spokojených, pak musíme k tomu míti základní
předpoklad. A tímto základním předpokladem
je tělesně i duševně zdravý člověk.
Našemu ústřednímu zdravotnímu
úřadu a tím je ministerstvo zdravotnictví
- připadá tak úkol nejen čestný
a vznešený, nýbrž i velmi důležitý.
Touto skutečností stává se ministerstvo
zdravotnictví ústředním nervem veškeré
státní činnosti, který svou prací
vytváří podmínky pro úspěšnou
činnost všech ostatních. Předložená
osnova zákona o povinném očkování
proti záškrtu je jedním ze stavebních
kamenů, z nichž chceme budovat budovu národního
zdraví. I když pociťujeme určitou nespokojenost
nad tím, že je to po 11/2 roční obnově
státní nezávislosti první zdravotnický
zákon, s kterým ministerstvo zdravotnictví
přichází před parlament, radujeme
se přece jen z toho, že tato osnova již tu je,
a vyslovujeme naději, že je to počátek
zdravotnických osnov, které budou předkládány
této sněmovně v míře a počtu
imponujícím.
Je třeba při této příležitosti
také říci, že i poslanecká sněmovna
byla ve věci boje proti záškrtu iniciativní.
Již před více než deseti lety podal posl.
dr Neumana druzi návrh zákona o povinném
očkování proti záškrtu a tento
svůj návrh, jen nepatrně pozměněny,
podal i ústavodárnému Národnímu
shromáždění. Osnova ministerstva zdravotnictví
se liší od iniciativního návrhu poslanců
co do obsahu i co do formy jen nepatrně.
Předpokládanou osnovou sleduje ministerstvo zdravotnictví
dvojí: 1. povznésti zdravotní úroveň
našeho národa vůbec, 2. přispěti
i tímto způsobem k dnes obecným a správným
snahám populačním. K oběma těmto
cílům může prevence záškrtu
podstatně přispěti. Onemocnění
záškrtem není jen běžným
onemocněním infekčním, kterému
pacient buď odolává nebo podléhá;
je to též onemocnění sociální
ve svých důsledcích, neboť činí
mnohé z těch, kteří onemocnění
překonali, doživotně invalidními. Běží
zde nejvíce o následná onemocnění
svalu srdečního a ledvin, a jako vždy, souvisí
i zde velmi úzce věc zdravotní se záležitostmi
sociálními a hospodářskými.
Ačkoli záškrt postihuje nejvíce děti,
vyskytuje se i u dospělých; vyskytuje se v každé
roční době a vyskytuje se po celém
území Československé republiky. Přenáší
se kapénkovou infekci s člověka na člověka
přímo, mimoto může býti přenesen
i potravinami, hračkami a jinými předměty
nepřímo.
V Československé republice onemocnělo záškrtem
v roce 1936, 26.241 osob, z nichž 1.625 zemřelo, v
roce 1937 onemocnělo 31.387 osob a zemřelo 1.525;
v r. 1938 onemocnělo 25.313 osob a z toho zemřely
1.192 osoby. Z obyvatel hlavního města Prahy onemocnělo
v roce 1938 2.786 osob, z nichž 54 zemřelo; v roce
1939 onemocnělo 1.889 osob, z nichž zemřelo
31, a v roce 1940 onemocnělo 1.654 osob a z nich 49 zemřelo.
Podle zjištění epidemiologických probíhá
onemocnění difterií zvlášť
zhoubně od roku 1925, kdy přišel pravděpodobně
k platnosti zvlášť virulentní kmen difterických
bacilů.
Boj proti záškrtu spočívá buď
v tom, že se osobám, které onemocněly
záškrtem, vstřikuje protizáškrtové
serum, které bylo zavedeno již před 50 lety,
anebo že se lidé před záškrtem
chrání preventivně. Tato prevence osob ještě
zdravých se děje ochranným očkováním,
jímž získá organismus imunitu proti
zárodkům nemoci, vniklým do těla.
Očkovací látku vyrábí u nás
Státní zdravotní ústav. Prvé
očkování se provádí dvěma
podkožními injekcemi v průběhu jednoho
měsíce, přeočkování
se provádí pouze jednou injekcí. Vpravená
očkovací látka způsobuje v organismu
vytvoření ochranných látek, které
způsobují, že dítě zpravidla
neonemocní, nebo onemocní-li přece, že
bývá průběh nemoci obyčejně
mírný. Obranné látky z těla
však zase poměrně brzy odcházejí
a z toho důvodu je nutno očkování
v krátkých obdobích opakovati, aby se získaná
imunita udržela.
Pro to, že preventivní očkování
proti záškrtu je skutečně účinné,
svědčí řada dokladů. Tak na
př. v New Yorku poklesl počet úmrtí
po zavedení povinného očkování
během několika let s 1.600 ročně na
70. Z toho je nejlépe vidno, že preventivní
očkování je účinné a
že právem náleží mezi moderní
zdravotnická zařízení.
S hlediska populační politiky národní
je třeba, aby uzákonění povinného
očkování se stalo co nejdříve
a aby proočkování všech dětí
v našem státě bylo provedeno co nejrychleji
a co nejdůkladněji. Musíme při této
příležitosti s lítosti doznat, že
dětská úmrtnost v našem státě
je velmi vysoká a řadí nás mezi státy
se zdravotní kulturou velmi zaostalou. Očkování
proti záškrtu budiž tedy prvním rozhodným
činem v boji za záchranu dětských
životů, po němž musí co nejrychleji
následovati ostatní. Tu na prvním místě
musíme se starati o děti nedonošené,
jejichž organismus je nejcitlivější, o
děti porodem poškozené, o děti nekojené
a ohrožené umělou výživou, o děti
z tuberkulosního prostředí, dále o
t. zv. děti nemanželské avšak toto ponižující
označení budiž škrtnuto z našeho
slovníku - o děti ze špatných sociálních
poměrů včetně bytových a o
děti z rozháraných poměrů rodinných.
Byla by nyní otázka, v které době
mají býti děti očkovány. Vzhledem
k nemožnosti tvorby obranných látek nelze prováděti
očkování do 6 měsíců
života. Nejvýhodnější doba pro
provedení očkování by byla mezi devátým
a dvanáctým měsícem života, jak
nás právě před krátkým
časem americká lékařská mise
poučila. Tak by dítě, vstupující
do druhého roku života, bylo již vůči
difterii imunisováno. Z toho důvodu je nutno dokončiti,
pokud je to vůbec možno, provedení prvního
očkování v této době, a to
dvěma injekcemi t. z v. hliníkového toxinu
difterického, provedenými s jednoměsíční
přestávkou mezi oběma injekcemi. Tomu předložená
osnova nevyhovuje, neboť uzákonění povinného
očková ní v tomto krátkém údobí
života dítěte, to je v posledních 3
měsících prvého roku, se klade v cestu
velká překážka organisační,
že by totiž nebylo možno zdolati hromadná
povinná očkování v pravidelných
intervalech v této tak krátké lhůtě
3 měsíců. Z toho důvodu je v opravené
osnově zákona řečeno, že první
očkování může být provedeno
teprve po dosazení 6 měsíců života
a musí být provedeno nejpozději do dosažení
2 let. Jak ukazují výsledky vyšetřování
tvorby obranných látek proti difterickému
bacilu v dětském organismu jediné provedené
očkování, i když bylo provedeno 2 injekcemi,
nestačí k tomu, aby trvale udrželo v organismu
obranné látky na takové výši,
která by ubránila dítě před
těžkým onemocněním difterickým.
Je tedy nutno tato očkování opakovati, k
čemuž pak stačí jediná injekce
kamencového toxinu, která pak pozvedne zase množství
obranných látek v organismu na množství
potřebné k uchránění dítěte.
Je tedy naprosto nutno opakovati povinné očkování,
má-li býti dosaženo účelu, který
navrhovaný zákon sleduje. Jde nyní o to,
kolikrát očkování opakovati.
Podle shodného mínění dětských
lékařů a epidemiologů je třeba
očkovati pětkrát, neboť podle vyšetření
množství obranných látek v organismu
po provedeném očkování se ukazuje,
že v mnoha případech klesá toto množství
obranných látek v organismu za rok po provedeném
očkování na míru nepostačitelnou,
i když v jiných případech toto množství
zůstává ještě za rok postačitelné.
Proto dospěli dříve uvedení odborníci
k názoru, že je třeba očkovati pětkrát,
to je až do pátého roku každoročně.
Původní vládní návrh zákona
toto stanovisko odborníků nerespektoval a z důvodů
patrně organisačních upustil od tohoto ideálního
provedení a navrhoval pouze jedno opakování
očkování v pátém roce života,
aby se tak zajistilo obnovení imunisace před vstupem
do školy, to je v době, kdy nebezpečí
infekce se zvýší a tím také možnost
onemocnění vzrůstá.
Zdravotnický výbor po provedené rozpravě
pozměnil návrh zákona v tom smyslu, že
mezi dvě povinná očkování,
a to v prvním a v pátém roce, bylo vsunuto
ještě jedno očkování, které
by se provádělo ve 3. roce života dítěte.
Tím se zajistí posílení obranných
schopností u dětí, které byly očkovány
začátkem 2. roku nebo před koncem roku prvého,
a tím způsobem se získá přijatelný
kompromis mezi ideálním způsobem provedení
ochranného očkování a možnostmi
organisačními. Aby tento kompromis byl veřejnosti
zřejmý, bylo by záhodno, aby při zdravotní
propagaci bylo doporučeno toto očkování
dobrovolně doplniti každoročním opakováním
jedné injekce a upozorněno na prospěšnost,
i když ne nutnost takového postupu. (Předsednictví
se ujal předseda David.)
Zdravotnický výbor ústavodárného
Národního shromáždění
provedl tedy po rozpravě jednomyslným usnesením
změnu v § 2, odst. 1, a to v tom smyslu, že namísto
povinného očkování, jez by se provádělo
dvakrát, zavádí se povinné očkování
třikrát, a dále tu změnu, že
začátek prvního očkování
posunuje se do sedmého měsíce života
a ukončení se stanoví nejpozději k
dosažení druhého roku.
Zdravotnický výbor zabýval se také
otázkou sociálně šetrného provádění
očkování a klade důraz na to, aby
toto hromadné očkování konalo se s
náležitým zřetelem k individuálnosti
lékařské práce, to jest, aby každé
dítě bylo očkováno odděleně.
Pojednal i o právních a platových poměrech
zdravotnického personálu, zejména státních
obvodních lékařů, a ve své
resoluci, jež byla přijata jednomyslně, žádá,
aby vláda jednak zvláštním zákonem
vyřešila otázku odpovědnosti lékaře
za nehody, které se mohou státi při výkonu
jeho zaměstnání, jednak aby až do přiměřené
úpravy služebních požitků státních
městských a obvodních lékařů
zhodnotilo ministerstvo zdravotnictví náležite
práci a cestovní výlohy těch lékařů,
kteří budou prováděti očkování.
Jsem přesvědčen, že přijetím
zákona o povinném očkování
proti záškrtu vykonáme dílo záslužné,
a proto prosím slavnou sněmovnu, aby přijala
osnovu zákona se změnami, které provedl zdravotnický
výbor, a aby také schválila připojenou
resoluci. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): K této věci
jsou přihlášeni řečníci.
Zahajuji proto rozpravu. Řečníky jsou: p.
posl. dr Neuman, dr Bláha a pí posl.
Šmejcová. Uděluji slovo p. posl. dr
Neumanovi.
Posl. dr Neuman: Pane předsedo, paní a pánové!
Pan zpravodaj zdravotnického výboru zmínil
se o tom, že již před deseti lety ve sněmovně
byl podán návrh zákona o povinném
očkování proti záškrtu. Považuji
za svou po vinnost, abych před odhlasováním
tohoto zákona deset let čekal na své uzákonění
- vzpomněl těch, kteří nás
upozornili na tragické důsledky difterie v jižních
Čechách. Dva českobudějovičtí
lékaři to byli - a je záhodno, aby v této
souvislosti bylo jich vzpomenuto - pánové dr Barták
a dr Gregora, kteří již r. 1936 nás
upozornili na potřebu povinného očkování
proti záškrtu. V jednom roce onemocnělo záškrtem
a bylo ošetřováno v českobudějovické
nemocnici 292 dětí. Z nich, slavná sněmovno,
bylo jen 41 dobrovolně očkováno a z těchto
41 dětí žádné nezemřelo.
Naproti tomu ze zbytku neočkovaných dětí
zemřelo 30 dětí, t. j. 12,35 %. My jsme se
proto tehdy ve sněmovně naléhavě dožadovali,
aby náš iniciativní návrh na povinné
očkování proti záškrtu stal se
zákonem. Byli jsme však odmítnuti z důvodů
fiskálních. Vzpomínám vděčně
kolegyně Zeminové a bývalého
kolegy Richtera, kteří spolu se mnou podali
návrh zákona a energicky jej hájili. Teprve
zkušenosti z let 1936 a 1937 a zejména zkušenosti
získané mezi rokem 1938 a 1944 prokázaly,
že je nezbytně nutné, aby došlo k povinnému
očkování proti záškrtu.