Proto poslanci jihočeské Národní fronty
dne 8. července letošního roku obnovili náš
iniciativní návrh zákona z roku 1936, ale
ani tento iniciativní návrh nebyl včas vyřízen.
Minulý měsíc předložila pak vláda
návrh, o němž máme dnes rozhodovat.
A tu mně, paní a pánové, dovolte,
abych upozornil na dvě věci: Především,
přejeme-li si, aby parlament měl iniciativu ve věcech
zákonodárných a aby iniciativa poslanců
byla podporována, je záhodno, aby iniciativní
výbor pokud možno urychleně iniciativní
návrhy členů zákonodárného
sboru projednal a předložil je včas odborným
výborům k projednání. (Potlesk.)
Není možné, abychom se na jedné straně
dožadovali iniciativy a na druhé straně abychom
ve sněmovních výborech sami svoje iniciativní
návrhy nechali ležet.
Dovolte, abych se zmínil ještě o druhé
věci. Jestliže byl iniciativní návrh
již před deseti lety předložen a nyní
dokonce jako iniciativní návrh Národní
fronty obnoven, sluší se, aby, jak tomu bývalo
v bývalém parlamentě. V důvodové
zprávě resortní ministerstvo upozornilo,
že již poslanci předložili iniciativní
návrh v téže věci nota bene, když
vládní návrh, porovnáno s iniciativními
osnovami, byl jen s nepatrnými změnami, jak zde
bylo řečeno panem zpravodajem, předložen
sněmovně. Myslím, že aspoň tolik
taktu vůči iniciativě poslanců můžeme
se dožadovat.
Jinak děkuji vřele panu ministru zdravotnictví
za snahu, aby osnova zákona byla parlamentu předložena
a nyní také uzákoněna.
Chtěl bych ještě jen upozornit, že při
plnění navrhovaných předpisů
dlužno počítati s neporozuměním
části naší veřejnosti. Cítíme,
že proti snahám moderní lékařské
vědy stojí reakce, která se staví
proti všemu, co zavání novotou. Jestliže
dnes každý považuje za samozřejmost, že
děcka musí být očkována proti
neštovicím, není ještě dnes celé
československé veřejnosti samozřejmé,
že musí být také děti očkovány
proti záškrtu, jak mě o tom přesvědčil
nepodepsaný dopis, který jsem dostal v těchto
dnech. Budiž mi dovoleno, abych jej přečetl,
poněvadž, jak dobře vím, nevyjadřuje
jen názor jednotlivce: "Pane poslanče! Prošel
jste sadismem německých koncentráků.
Proč chcete na našich dětech zaváděti
násilné očkování podle rakušáckého
zákoníku a prušáckých method?
Není již té nesvobody v naší republice
dosti?"
Paní a pánové, existují otcové
a matky, mající tyto názory. Je naší
povinností, je povinností nás poslanců,
odborných úřadů a zejména lékařů,
aby soustavně propagovali význam nových objevů
lékařské vědy a čelili tak
reakční zaostalosti. Domnívám se,
že je dnes naší povinností, postarati
se, aby to, co je tak lidsky ušlechtile dáno do vínku
této osnovy zvýšená ochrana života
naších malých dětí, zejména
ve věku batolivém - bylo s vděčností
k lékařské vědě a státní
péči pochopeno každým občanem
republiky.
Jménem klubu čs. národních socialistů
vítám tuto osnovu a oznamuji, že klub bude
pro ni hlasovat. (Potlesk.)
Předseda: Uděluji slovo p. posl. dr Bláhovi.
Posl. dr Bláha: Paní a pánové!
Pan referent o návrhu zákona na ochranné
očkování proti záškrtu řekl,
že to je v tomto údobí první zdravotnická
osnova, která byla této sněmovně podána.
Za tuto dobu jsme projednali a dostali rozdáno nekonečné
řady tisků různých osnov a návrhů,
v nichž byly zlepšovány a normovány různé
poměry sociální, hospodářské,
kulturní a právní, a přece jsme si
vědomi toho, že veškerá dobrá zařízení
pro lidskou společnost nejsou ničím, nejsou-li
v prvé řadě zabezpečeny základní
podmínky lidského života, to znamená
lidské zdraví. Pan referent též řekl,
že tato osnova je pouze malým krokem kupředu,
daleko za jinými státy, které jsou po této
stránce, zejména co se týká zdravotní
profylaxe, již mnohem dále, než jsme my. Myslím,
že jsme na mnoha místech ještě velmi pozadu
právě po stránce zdravotnické a že
jen neprávem o sobě tvrdíme, že jsme
národem velmi pokročilým, když této
nejzákladnější a skutečně
socialistické myšlence, abychom hájili zdraví
všech a starali se o ně, nevěnujeme patřičné
pozornosti. Myslím, kdyby sem byla přinesena statistika
o úmrtnosti kojenecké a dětské, o
nakažlivých nemocech ostatních, o tuberkulose,
pohlavních nemocech, alkoholismu atd., že bychom tu
měli velké pole působnosti a nepřeberné
množství případů, kterým
by měly věnovat pozornost nové úřady
a ministerstva, ale také poslanci a celá sněmovna,
protože to by byla, myslím, nejužitečnější
a nejplodnější práce v nynější
poválečné době, kdy právě
zdraví lidí, zejména těch, kteří
hodně prožili a mnoho zkusili, je ohroženo.
Ale já bych se chtěl při této příležitosti
zmíniti o jedné podmínce. Bylo zde řečeno,
že je tomu deset let, co byl tento návrh po prvé
iniciativně do československého parlamentu
přinesen, a že teprve dnes je uskutečňován.
Vzpomínám si, že v parlamentě prvé
republiky před více než 20 lety byl návrh
na reorganisaci celého našeho veřejného
zdravotnictví, a do dneška v této věci
nebylo učiněno vůbec nic.
Tímto novým návrhem zákona na ochranné
očkování proti záškrtu se koná
sice velká služba pro děti a pro veřejnost,
ale zároveň se rozšiřuje práce
zdravotnickému personálu. Kdo bude mít tuto
větší práci? To budou lékaři
a ošetřovatelský personál. A té
práce pořád ještě není
dost. Vzpomeňte si, jak jsou tyto osoby za tuto práci
placeny. Obvodní lékaři, okresní lékaři
a ostatní, kteří mají být strážci
lidového zdraví, kteří mají
být orgány veřejného pořádku,
zákona a lidské společnosti, jsou odkázáni
svými žebráckými mzdami na to, aby si
v prvé řadě vydělávali své
živobytí soukromou praxí a v důsledku
toho se dívali na úkoly veřejné zdravotnické
jenom jako na vedlejší zaměstnání,
které se potom přezírá, protože
není dostatečně oceňováno.
A tak to máte s celým veřejně zdravotnickým
životem. Mluvte o nemocnicích, mluvte o lékařích,
kteří jsou tam zaměstnáni, mluvte
o sestrách, o pomocnicích, o asistentkách.
Bylo před dvěma měsíci vydáno
vládní nařízení, kterým
se upravují také této kategorii platy za
vícepráce, za noční služby a
služby přes čas. Mělo se to týkat
všech kategorií. A najednou se ukázalo, že
na to nejsou peníze, že z týchž fiskálních
důvodů, pro něž nebyla dosud uskutečněna
reorganisace naší zdravotní stavby veřejného
zdravotnictví, z týchž důvodů,
pro které teprve po 10 letech přicházíme
k ochrannému očkování proti záškrtu
a nedělá se nic jiného proti nemocem dalším,
z týchž důvodů také nebylo možné,
aby vládní nařízení z 25. června
letošního roku vešlo v platnost, a tak zůstalo
pouze na papíře. Domnívám se, že
jestliže zde budeme usnášet zákony, jestliže
se budeme snažit lidem pomáhat, zajistit jim sociální
spravedlnost a dobrou hospodářskou existenci i zaručená
práva, uděláme pro ně velmi málo,
jestliže nedáme také dostatek prostředků,
jestliže nebudeme věnovat dostatek zájmu tomu,
aby naše občanstvo bylo zdravé a aby z toho
mělo skutečně nějaký užitek
a aby celý život potom stál za to, aby byl
žit.
Byl bych velmi rád, kdyby ta dnešní první
příležitost, kdy toto Národní
shromáždění se setkává
s veřejným zdravotnickým problémem,
třebas jenom na úzkém, stejně však
chvályhodném jeho úseku, byla průlomem
do dosavadní nečinnosti, abychom se mohli plánovitě
a odpovědně zabývat tím, co se stalo
zejména po této poslední válce velikým
nebezpečím našeho národního života
a naší budoucnosti. (Potlesk.)
Předseda (zvoní) Uděluji slovo pí
posl. Šmejcové.
Posl. Šmejcová: Pane předsedo, pánové
a paní!
Vládní návrh čís. 63 o povinném
očkování dětí proti záškrtu
je v době, v níž se soustřeďují
síly k zdárnému provedení dvouletého
plánu, prvním stupínkem k zabezpečení
zdraví dětí a ke zdolání dětské
úmrtnosti. Vítáme předložení
tohoto návrhu už z toho důvodu, že je
to první zdravotní zákon, který je
předložen této sněmovně a že,
pokud je mně známo, ani v ústavodárném
Národním shromáždění,
ani v Prozatímním Národním shromáždění
nebyl předložen jediný zdravotní zákon.
Bylo už řečeno, že dávno před
válkou se jednalo o to, aby byl uskutečněn
zákon o povinném očkování dětí
proti záškrtu. I my ženy jsme se dovolávaly
tohoto zákona a ve zdravotním výboru sněmovny
bylo nám řečeno, že nejsou ještě
dosti dobře známy výsledky s dobrovolným
očkováním a že mnozí lékaři
radí, aby se ještě vyčkalo, až
jaké výsledky dobrovolné očkování
přinese. Dnes, jak již velmi dobře řekl
pan zpravodaj, je naprosto jasné, že očkování
proti záškrtu přináší velmi
kladné výsledky, že děti očkované
buďto nedostanou tuto strašnou a zhoubnou chorobu, anebo
když ji dostanou, tedy velmi zřídka se vyskytují
u očkovaných dětí komplikace a nejsou
známy případy úmrtí u dětí,
které očkování prodělaly. Proto
je zapotřebí, aby tento zákon přinesl
to, co se od něho očekává, lepší
zdraví našeho dítěte.
Pevně věříme, že dobré
působení tohoto zákona nám velmi značnou
měrou pomůže ke zdolání dětské
úmrtnosti. V dobách epidemií umíralo
velmi mnoho dětí na tuto strašnou chorobu a
měli jsme případy, že v rodinách
zemřelo nejen jedno dítě, ale pokud je mi
známo, při velké epidemii ve Slezsku umíraly
dvě, tři děti v jedné rodině.
Onemocnění záškrtem nevyhýbá
se ani dětem nejútlejšího věku,
o čemž svědčí statistika z roku
1945, v které je uvedeno 177 případů
úmrtí kojenců do věku jednoho roku.
Uvedení zákona o povinném očkování
dětí do života bude jistě přijato
ve veřejnosti s uznáním a pochopením
vzhledem k velikému významu pro zdraví našich
dětí, zejména v této době.
Dovolte mi, pánové a paní, abych při
této příležitosti požádala
slavnou sněmovnu, aby po tomto prvém krůčku
ke zlepšení těžkých zdravotních
problémů této doby pomohla ještě
k dosažení dalšího prohloubení
zdravotní a sociální péče o
československé dítě.
Největší bolestí této doby je
kojenecká úmrtnost, o které mluvili už
s tohoto místa dva řečníci. Řekla
bych, že tato úmrtnost je největším
a nejtěžším problémem v této
době snad ve všech státech, ale zvláště
pak ve státě našem, který po odsunu
Němců má veliké úkoly. Bez
zvýšení populační síly
a udržení života všech narozených
dětí by nám nebylo naše české
pohraničí naprosto nic platné. Úmrtnost
dětí do jednoho roku označuje se za ukazovatele
stupně sociální a zdravotní péče
v tom nebo onom státě. Strašná doba
válečná nemá na svědomí
jenom zničené životy dospělých
lidí. V této době, kdy již válka
je ukončena, nehučí sice nad námi
motory válečných aeroplánů,
neslyšíme zvuky sirén, ale stále ještě
vidíme kolem sebe strašné stopy válečného
utrpení a válečných starostí.
Dr Korčák uvádí ve "Statistickém
zpravodaji" přímo strašná a zarážející
čísla kojenecké úmrtnosti. Musí
zarazit každého zjištění, že
v r. 1945 zemřelo jenom v českých zemích
17.463 dětí ve stáří do jednoho
roku. což znamená, že 110 dětí
nám umírá z tisíce dětí
narozených. Je nesporné. Že válka rozvrátila
zdravotní stav obyvatelstva a že řada států,
v nichž kojenecká úmrtnost klesá rok
od roku, na př. v Anglii, měla podmínky výživy
daleko lepší, než tomu bylo u nás anebo
v jiných obsazených evropských státech.
Ale přes to vše nelze se nepozastavit nad bolestným
zjevem, že ve snižování dětské
úmrtnosti je Československá republika 50
let za Švédskem a Norskem, 25 let za Dánskem,
Holandskem a Švýcarskem, 30 let za Velkou Britannií
a Amerikou a 25 let za Francií. A je strašnou přímo
hanbou našeho národa, když se v cizích
listech píše o tom, že Československo
má výši kojenecké úmrtnosti na
stejném stupni s cikány.
O našem národě se říká,
že je jedním z nejkulturnějších
a nejvzdělanějších národů
světa, což je v naprostém rozporu se strašnými
a zarážejícími čísly dětské
úmrtnosti, podle nichž na př. v českých
zemích zemřelo v r. 1945. 17.463 dětí
ze 158.329 živě narozených. Nejhorší
kojenecká úmrtnost v Čechách je v
okrese kadaňském, kde podle statistiky zemřelo
v r. 1945 každé čtvrté narozené
dítě. Rovněž v dalších pohraničních
okresech, v Mostě, v Duchcově, v Dubé, v
Kaplicích a Litoměřicích je nadměrná
úmrtnost dětí. Na Moravě je největší
dětská úmrtnost ve správním
okrese Krnov, kde rovněž umírá každé
čtvrté narozené dítě. Taktéž
okresy opavský a znojemský vykazují velmi
značnou úmrtnost dětí. Tyto zjevy
však jsou i v některých vnitrozemských
českých okresech, tak na př. na Sedlčansku,
Vlašimsku a Písecku. Není možné,
abychom se lhostejně dívali na tyto strašné
zjevy, které jsou přímo vykřičníkem
do svědomí celého národa. Lékaři
a matky volají k nám, parlamentním zástupcům,
abychom udělali všechno, na co naše síly
stačí, pro zdraví a záchranu života
českého dítěte, pro štěstí
našich rodin a pro zdravou budoucnost celého našeho
národa.
Více než třetina úmrtí kojenců
nastává během prvních čtyř
neděl jejich útlého dětského
života. To znamená, že z podvyživených
matek přicházejí na svět děti
naprosto. neschopné života.. Matky, vysláblé
válečnou podvýživou, nemohou kojit,
a pro udržení života dětí není
za mateřské mléko stále ještě
dostatečné náhrady. Velké procento
dětí umírá dále na střevní
choroby, zaviněné podle všeho naprosto nedostatečnou
výživou. Čím rychleji se postaráme
o nápravu, tím více pomůžeme
k záchraně zdraví a síly budoucí
generace našeho národa.
Především je potřebí starati
se o rozšíření poradenství pro
těhotné ženy, poněvadž tam je základ
také toho, aby ženám se dostalo náležité
péče. V přídělech mléka
už nastává zlepšení. Tato těžká
a naléhavá otázka bude, jak již vidíme,
brzy zdolána, ale je zapotřebí, aby poradny
dostaly ještě dostatečné příděly
vitaminových a vápenných preparátů,
aby i s tohoto hlediska bylo zdraví těhotných
žen náležitě utuženo.
Rovněž je nutné rozšířiti
počet poraden pro naše děti. I tam je potřebí
vykonat ještě veliký kus práce, která
čeká na splnění těchto dobových
úkolů. Ve Velké Praze pracuje na př.
47 poraden pro matky a děti, 13 poraden pro těhotné
ženy, v nichž pracuje pouze 35 odborných lékařů
pro celou Velkou Prahu, 49 zdravotně-sociálních
pracovnic a 18 administrativních sil, vedle pracovnic dobrovolných.
Pražská obec převzala náklad na poradny
pro matky a děti do svého obecního rozpočtu,
což ukazuje pochopení obce pražské pro
veliké úkoly našeho poradnictví pro
matky a ženy. V rámci dvouletého plánu
pražské obce je počítáno se zřízením
dalších 10 poraden pro ženy těhotné
a 3 poraden pro děti. Práce lékařů
a sociálních pracovnic v poradnách je téměř
nadlidská. Nemůžeme jim všem být
dost vděčni za nesmírnou obětavost
a svědomitou práci, kterou poradna vykazuje. Bohužel
však nestačí ani počet poraden, ani
počet lékařů a jejich spolupracovnic.
A bylo už rovněž s tohoto místa řečeno,
že nestačí jenom uznávat těžkou
a odpovědnou práci lékařů a
jejich spolupracovníků. A tu bych chtěla
říci, že je opravdu na čase, aby už
sociální a existenční poměry
našich lékařů, ošetřovatelského
personálu a našich porodních asistentek byly
náležitě upraveny. A u porodních asistentek
zdůrazňuji také především
potřebu řádného starobního
zaopatření, po kterém už také
nekonečně dlouho, už po řadu let, vola
jí.
Všechny národní výbory by v této
době měly věnovat poradnám pro matky
a děti velikou pozornost, aby se všude jevila snaha
smazat s národa velikou hanbu strašných cifer
kojenecké a dětské úmrtnosti.
Rovněž je velmi zapotřebí, aby vedle
přídělů rybího tuku dostaly
naše poradny příděly vitaminových
a kalciových přípravků pro děti,
tak jako jsem to již říkala pro těhotné
ženy, jakož i příděly plnotučného
sušeného mléka. Kolik kojenců na př.
v době loňské a letošní infekce
střevních chorob mohlo býti zachráněno
při životech, kdyby byly měly poradny dostatečný
počet těchto tolik potřebných preparátů!
Vedle vybudování poraden, v nichž by pro péči
o těhotnou ženu byla všude k ruce dobrá
a školená porodní asistentka, a vedle poraden
pro děti, v nichž by byl dostatečný
počet lékařů, sociálních
pracovnic a ošetřovatelek, je třeba rozšířit
také počet pracovnic a při každé
nemocnici zřídit porodnické oddělení,
když již nebude možné zřídit
samostatné ústavy porodnické, kterých
se také značnou měrou dovoláváme.
Vidíme, že dnes ambulantní ošetřování
dětí při dětských nemocnicích
nedostačuje a je nutné, aby se ti, kteří
nevidí, jak vypadá dnešní péče
o děti, šli podívat na př. do pražské
dětské nemocnice, jejíž čekárny
a chodby jsou přeplněny matkami s dětmi,
které čekají mnohdy celé hodiny, než
dojde k tomu, aby jejich dítě bylo ošetřeno.
Rovněž i tam je práce lékařů
a ošetřovatelek přímo nadlidská.
A zvláště my, ženy, nemůžeme
být ani dost vděčné za péči,
kterou lékaři dětské nemocnice a rovněž
ošetřovatelky věnují onemocnělým
dětem.
Ve zdravotním výboru jsem doporučovala, aby
byla co nejrychleji svolána porada odborných lékařů,
šéfů našich dětských nemocnic,
zástupců ministerstva výživy a zástupců
praktických dětských lékařů,
abychom rychle jednali v otázce dohody o tom, co chce parlament
a co chce ministerstvo zdravotnictví a ministerstvo výživy
dělat pro zdolání strašného problému
dětské úmrtnosti. Pevně věřím,
že ke svolání této porady dojde co nejdříve,
abychom mohli začíti s prací pro zdolání
všech těchto akutních a v zájmu národního
zdraví tolik potřebných problémů.
Dožadujeme se rovněž, aby vláda splnila
svůj slib a věnovala výtěžek
z prodeje zboží UNRRA sociálně zdravotním
účelům, zvláště pak pro
boj proti dětské úmrtnosti.
A vedle hrozivých a bolestných cifer úmrtnosti
dětí rovněž bych se ráda zmínila
o velikém vzestupu onemocnění dětí
dětskou tuberkulosou. I zde hraje roli otázka výživy,
lepších bytových poměrů a řádného
ústavního léčení. Počítá
se s tím, že proti roku 1938 vzrostl počet
tuberkulosy o plných 100 %. To znamená jistě
také v dnešní době velmi mnoho. V ústavech
pro léčbu dětské tuberkulosy vidíme
těžké případy i v nejútlejším
věku. I u kojenců se vyskytují kaverny a
řada dětí čtyř-, pětiletých
už je léčena pneumothoraxem a těžkými
chirurgickými zákroky na hrudníku. To ukazuje,
jak je zapotřebí, abychom věnovali preventivní
péči u dětí velikou pozornost.