Pro pracovníky dojíždějící
do zaměstnání je stanovena horní mez
pro poskytování slev na železnicích
i na pouličních drahách, která je
vyjádřena hranicí příjmovou.
Toto nesociální opatření musí
býti v zájmu pracovníků zrušeno.
Základním předpokladem úspěchu
dvouletky je ovšem zvýšení výkonnosti,
kterého zase nemůžeme dosáhnout bez
zvýšení pracovní morálky. Je
nutno provést vyvážení mezi výkonem
a mzdou a spolu s černým trhem zlikvidovat také
černé mzdy. (Potlesk.) Mimo jiné je
také potřebí, aby osoby odpovědné
za vedení podniku se mohly na toto vedení skutečně
soustřediti bez obav, že za splnění
svých povinností, hlavně za dozor na pracovní
údobí, budou vystaveny nějakým šikanám.
Na zdárném výsledku opatření
cílících k povznesení pracovní
morálky závisí v neposlední řadě
dílo stavební obnovy, na jehož výsledku
závisí odpověď na otázku, zda
budeme bydlet či nikoliv. Stavební náklady,
které nám resultují z pečlivě
provedených rozpočtů, ukazují, že
nebudou-li uvedeny v soulad výkon a mzda jak v průmyslu
stavebních hmot, tak při stavbě samé,
nebude možno vůbec stavět soukromě,
poněvadž náklady na výstavbu bytů
by nikdy nemohly býti zaplaceny bez několikanásobného
zvýšení činží. Bude-li stavby
podnikat stát, bude to pro podnikání vysoce
ztrátové. (Předsednictví převzal
místopředseda Petr.) Pozorujeme-li pak pod tímto
zorným úhlem celý stavební ruch, zjistíme,
že z prostředků uvolněných v
rámci dvouletého plánu nebude pravděpodobně
možno uhradit ani obnovu zničených bytových
jednotek. Celá tato akce je podvázána také
nedostatkem úvěru a tím, že peněžní
ústavy nechtějí půjčovat na
předepsaná 3 %, poněvadž jejich náklady
se pohybují kolem 31/2 %. Kromě
toho obce, které by v mnoha případech měly
být stavebníky, nemají finančních
základen, poněvadž zdroje pravidelných
příjmů, elektrárny a plynárny,
byly jim znárodněním odňaty.
Myslím, že nemusím zvláště
zdůrazňovat naprosto kladný poměr
československé strany lidové k budovatelskému
dílu našeho národa. Proto také eventuelní
kritiky, pronášené činovníky
strany, musejí býti brány jako čistě
konstruktivní, neboť jejich cílem není
rozvrat, nýbrž naopak synthesa všech činorodých
sil. Všichni odborníci, pokud jsou v naší
straně organisováni, dali nezištně své
síly do služeb budování státu
a také oni působí jako živel kladný.
Jsem přesvědčen, že podaří-li
se do celého díla budování státu
vnésti co nejvíce ideí křesťanských,
bude zajisté státi náš stát na
základech nejtrvalejších a nejsolidnějších.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dalším řečníkem
je p. posl. Aug. Kliment. Uděluji mu slovo.
Posl. Aug. Kliment: Slavné Národní
shromáždění!
Třetí vláda Národní fronty,
vláda Klementa Gottwalda, zahájila velmi
šťastně svoji činnost. Vládní
budovatelský program, přednesený panem předsedou
vlády před dvěma měsíci, našel
v širokých vrstvách našeho pracujícího
lidu takovou odezvu, jako Košický vládní
program. Právě tak jako lid český
a slovensky uvítal Košický vládní
program, uvítal a staví se spontánně
i za budovatelský dvouletý plán Gottwaldovy
vlády. Vzaly jej za svůj i naše všenárodní
organisace, zejména Revoluční odborové
hnutí. Jeho vedoucí orgán, Ústřední
rada odborů, jako představitelka všeho pracujícího
lidu postavila se za jeho důsledné provádění
a provedení. Je to nesporně značný
úspěch vlády Národní fronty,
vlády Klementa Gottwalda, a je to také úspěch
a značný náskok k provedení dvouletého
plánu. Jednomyslnost, s jakou byl přijat, potvrzuje,
že je opodstatněné naše přesvědčení,
že dvouletý vládní program bude splněn,
poněvadž se pracující lid ještě
s větším nadšením a pracovním
úsilím přičiní o provedení
všech úkolů, které žádá
splnění dvouletky.
Zrovna tak velmi nadějně pro uskutečnění
dvouletého plánu mluví rychlá přípravná
opatření vlády, která byla již
16. července, tedy 8 dní po prohlášení
vlády, usnesena a vyhlášena. Připojíme-li
k tomu ještě závažnou skutečnost,
že práce, které byly uloženy k vypracování,
jsou až na malé výjimky k uloženým
termínům skutečně vypracovány
a předávány příslušným
orgánům, můžeme posuzovat celkový
postup prací na dvouletém plánu velmi příznivě.
Nepouštíme při tom ani v nejmenším
se zřetele, že uskutečnění dvouletého
plánu nám bude ukládat těžké
úkoly a bude od nás žádat vypětí
všech sil. Nemůžeme si ani zakrývat, že
jsme svědky zjevů, které v zájmu dvouletého
plánu nesmíme přehlížet. Již
své doby v rozpravě o vládním prohlášení
bylo zdůrazněno, že nejvýznamnějším
činitelem pro provedení dvouletého plánu
je Národní fronta Čechů a Slováků
a naše jednotné národní organisace,
zejména jednotné Revoluční odborové
hnutí.
Všichni vedoucí činitelé stran Národní
fronty se vyslovili pro dvouletý plán a jeho splnění.
Toto kladné stanovisko bylo vyjádřeno i tiskem
a stále v různých formách opětováno.
To by mělo býti zárukou, že v Národní
frontě je vše v pořádku a v takové
ideové harmonii, pokud jde o dvouletý plán,
že by všechny síly mohly být soustředěny
k jeho provádění. Ale bohužel tomu tak
není. Jsme stále svědky, že některé
strany Národní fronty umožňují
oposiční protivládní vystupování
svých členů způsobem, který
je v rozporu s politikou vládní strany. Dělá
to dojem, že tato dvojaká politika, politika dvou
židlí, se provádí vědomě
a plánovitě. Jak jinak možno si vysvětlit
na příklad poslední sněmovní
debatu. K zákonům, které zde byly projednávány,
zejména k zákonu o zabezpečení pracovních
sil pro zemědělství, byly zde pronášeny
oposiční řeči plné nedoložených,
překroucených útoků na ministerstvo
zemědělství. Mluví se z oken, což
má odezvu mezi lidem a oslabuje soudržnost Národní
fronty.
Nezůstává však jen při tom. Cílevědomě
se organisují zlomyslné útoky proti jednotnému
Revolučnímu odborovému hnutí. Kdyby
šlo jen o Revoluční odborové hnutí
jako takové, nemusela by nás z toho hlava bolet.
Jenomže útoky, které jsou vedeny v poslední
době, jsou hlubšího dosahu. Jsou to útoky,
sledující temné cíle, jejichž
smysl je znepokojovat Revoluční odborové
hnutí natolik, aby nebylo schopné jednotně
provádět opatření, nutná pro
splnění plánu. Jsou to záměrné
útoky, mířící na dvouletý
plán, sledující jeho ztížení
a po případě i znemožnění.
Je to práce pro nepřátele znárodnění.
Je to práce pro reakci. Varujeme důrazně
před pokračováním na této cestě.
Komu opravdově záleží na provedení
dvouletky, musí mít zájem, aby nebyly znepokojovány
orgány rozhodující o jejím provádění,
jako je Národní fronta a Revoluční
odborové hnutí. (Potlesk.) Důsledné
provádění dvouletky, zejména nutná
přípravná opatření, z nichž
na prvém místě je účelné
rozložení pracovních sil, které musí
byt provedeno, žádá, aby celá Národní
fronta tento odpovědný úkol též
odpovědně vzala na sebe. Je proto zrovna tak demagogií
odsouzení hodnou domáhati se odsunu Němců
a nemít při tom pochopení pro nutnost nahradit
opuštěná pracovní místa těmi,
jichž nemůže být dnes na různých
pracovních místech plně využito. Je
nesporné, že našemu průmyslu, stavebnictví,
zemědělství chybí asi půl milionu
pracovních sil, jako je nesporné, že máme
zjevné i skryté reservy, které značně
tento počet převyšují. Je zde proto
možnost, abychom přemístěním
a účelným rozložením pracovních
sil tento nedostatek nahradili. Musíme-li tato nutná,
třeba nepopulární opatření
provádět, musí za ně celá Národní
fronta brát plnou odpovědnost. Nelze mluvit o překrveném
státním a veřejném aparátu,
kritisovat nemožný stav soukromých úředníků
a zaměstnanců v závodech i obchodech, a když
má dojít k jejich přemístění,
stavěti se proti těmto nutným přesunům
a dokazovat, že přebytečných sil není.
Tyto přesuny jsou nutné zejména proto, aby
nevyužité pracovní síly byly postaveny
na místa, kde je jich zapotřebí, aby tím
bylo zajištěno uskutečnění dvouletého
plánu, a dále aby zmenšením státního
a veřejnozaměstnaneckého aparátu bylo
umožněno upravit platy zbylým zaměstnancům.
V době kapitalismu se zachraňovali mnozí
z nezaměstnanosti také tím, že vstupovali
do státní služby. Toužebná definitiva,
která byla výsadou státní služby,
bude dnes zajištěna každému poctivému
pracovníku, a to tím, že každý
pracující bude mít zabezpečeno právo
na práci. Zatím stojíme před úkolem
zbavit se zatížení z předešlých
dob. Máme nabubřelý státní
aparát, zastaralou administrativu a dnešní
době nevyhovující předpisy. V zemědělství
a průmyslu nám chybí síly, zatím
co jsou značné přebytky ve státních
a veřejných úřadech.
Státních, veřejných zaměstnanců
a učitelů bylo v r. 1930 asi 320.000, roku 1938
380.000 a v roce 1946 580.000. Máme tedy přebytek
200.000 zaměstnanců proti předválečné
době. V letech 1937 a 1938 připadal 1 veřejný
zaměstnanec na 38.7 obyvatel a v lednu letošního
roku připadá 1 veřejný zaměstnanec
na 201/2 obyvatel. Každý dvacátý
občan u nás je veřejným nebo státním
zaměstnancem. Osobní výdaje činily
v letech 1937 a 1938 6.172,000.000 Kčs. V rozpočtu
na rok 1946 se počítá s vydáním
21.500,000.000 Kčs, a výdaje v chystaném
rozpočtu na rok 1947 počítají s vydáním
vyšším než 25 miliard. Osobní výdaje
na rok 1947 budou činiti více jak čtyřnásobek
proti letům 1937 a 1938, ačkoliv podle zvýšení
číslic měl by to být pouze trojnásobek.
Tyto číslice jsou jasným ukazovatelem cesty
nejenom pro nás, nýbrž i pro státní
a veřejné zaměstnance samotné. Teprve
tehdy, až přesuneme přebytečné
síly tam, kde je jich nedostatek, až provedeme reorganisaci
státní a veřejné správy a změnu
zastaralého systému státní administrativy,
sjednáme předpoklady k tomu, aby se veřejným
zaměstnancům mohla zajistit zvýšená
životní úroveň.
Je třeba, aby převáděným státním
zaměstnancům byla zajištěna nabytá,
získaná práva. Nejprve dlužno přesunouti
ty zaměstnance, kteří ve státní
službě nevykonávají řemeslo,
jemuž se vyučili. Při převodu se nesmí
zapomenouti ani na kolaboranty a různé asociály,
kteří za okupace poškozovali národ.
(Potlesk.) Místo posílání těchto
živlů do pense s několikatisícovými
platy je třeba je poslat přímo do pracovních
brigád. (Potlesk.) A je-li v době mobilisace
pracovních sil a v době dvouletého plánu
třeba každé pracovní síly a každé
pracovní hodiny, nelze také trpěti, aby v
ministerstvech a centrálních úřadech
zůstala kratší než osmihodinová
pracovní doba. Zavedením osmihodinové pracovní
doby v centrálních úřadech - jenom
na dobu dvouletého plánu - budou se moci další
pracovní síly přesunouti na potřebná
místa. Kolem renomisace, t. j. zpětného povýšení,
točí se stále zájem veřejných
zaměstnanců. Jako jsme nebyli spokojeni s dekretem
o renominaci, tak nemůžeme souhlasit ani s jejím
provedením. Renominace měla odčinit křivdy
z doby okupace, způsobené veřejným
zaměstnancům. A není spravedlivým
odčiněním těchto křivd, když
by na jedné straně zřízenci, podúředníci
a drobní úředníci měli dostati
doplatky v nepatrné výši, zatím co vysocí
úředníci, sociálně dobře
zajištění, počítají s
výplatou desítitisícových částek.
V době, kdy je třeba nutné oběti rovnoměrně
rozložiti, kdy dělníci a soukromí zaměstnanci
nemohou dostati žádné odměny ani náhrady,
je jak v zájmu státní pokladny, tak i celkové
morálky, aby výplaty nadměrných částek
nebyly připuštěny.
Renominace ukázala, jak bylo chybné a nesprávné,
že se u veřejných zaměstnanců
započalo s flikováním a záplatováním.
Nesrovnalosti a křivdy, které během času
u těchto kategorií narostly, nelze odstraňovati
změnami prováděnými starým
duchem a starými zásadami. Poměry veřejných
zaměstnanců mohou být ozdravěny jedině
novými služebními a pracovními předpisy,
novým platovým zákonem, sestaveným
na podkladě lidově-demokratických zásad.
(Potlesk.) K tomu je zapotřebí, aby se státní
a veřejní zaměstnanci spolu se všemi
ostatními vrstvami národa zapojili do provádění
budovatelského plánu a svou iniciativou a všemi
silami byli nápomocni při jeho uskutečňování.
Tyto důvody potvrzují, že každá
demagogická snaha rušit přemisťování
a rozložení zaměstnanců musí
býti znemožněna. Kdyby se přes to někdo
pokoušel být kamenem úrazu, musí počítat
se všemi důsledky svého počínání.
Zájem a prospěch celku nemůže se řídit
jen zájmy jednotlivce. Zde právě se musí
prokázat pochopení pro potřeby národa
a republiky a skutečné vlastenectví. Doba,
kdy snad jako důkaz vlastenectví stačil odznak
na kabátě a velká huba, je nenávratně
pryč. (Potlesk.) Bylo by již na čase,
jak říkával Havlíček, aby toto
vlastenčení ráčilo konečně
z úst vjeti do rukou a do těla, aby se totiž
z lásky k národu více pracovalo a méně
mluvilo. (Potlesk.) V lidové demokracii se vlastenectví
prokazuje prací, zase prací a činy.
Jak je nutno pracovat, uvedl ve svém prohlášení
pan předseda vlády Gottwald, když sdělil,
co jeho vláda v krátkém čase udělala
a co dále zařídí, jaká opatření
byla učiněna pro podrobné propracování
plánu k soustředění všech plánovacích
prací. Z jeho prohlášení vyzařovala
jistota, že zákon o dvouletce bude předložen
tak, aby jej ústavodárné Národní
shromáždění mohlo schválit do
28. října t. r. Aby se tak mohlo stát, bude
vláda pracovat ještě usilovněji než
dosud.
Tato slova, jakož i celé prohlášení
pana předsedy vlády měla by býti vzorem
i pro nás, i pro činnost ústavodárného
Národního shromáždění.
Také ústavodárné Národní
shromáždění stojí před
velikými úkoly. Je to dvouletka, rozpočet,
nová ústava a mnohé jiné práce
a úkoly, které nás očekávají.
Mělo by se proto méně mluvit z okna, pronášet
méně líbivých oposičních
řečí a zato jeden každý z nás
by si měl uvědomit, že i pro nás platí
to, co prohlásil předseda vlády: "Nechť
každý na svém místě plní
svou povinnost vůči národu a státu
ještě lépe a důkladněji."
(Potlesk.) Plnit povinnost vůči národu
a státu, oprostit se od osobních nebo jiných
zájmů a sloužit lidu a celku. Pochopit, že
není a nemůže býti vyššího
osobního štěstí, než je právě
práce a činnost ve prospěch národa
a vlasti. Tento duch měl by naplnit ústavodárné
Národní shromáždění, zejména
když jsme očitými svědky veliké
nadšené práce dělnictva a značné
části pracující inteligence. Zejména
horníci svými výkony odpověděli
ihned po vyhlášení dvouletého plánu,
že se vláda může na ně plně
spolehnouti a že se rozhodli učiniti vše pro
splnění plánu. Zejména jsou pozoruhodné
výkony ostravsko-karvinského revíru, kde
těžba od června do konce srpna, tedy za dva
měsíce po vyhlášení plánu,
stoupla o 200 tisíc tun v měsíci; a zároveň,
což je pozoruhodnější, zvýšil
se výkon na hlavu a směnu o 1.10 q uhlí.
Za horníky jdou i jiné odbory. Stoupá i výroba
železa a oceli. Jestliže výroba železa v
červnu činila 78.910 t, stoupla v červenci
na 80.460 t, v srpnu na 82.717 t. Báňská
a hutní společnost vyrobila za srpen 50.700 t oceli
proti 41.000 t v červenci. Srovnáme-li výrobu
železa a oceli s úkoly, které nám ukládá
dvouletý plán, stojíme ve výrobě
železa a oceli ještě před velikými
úkoly. Bude nutno ve dvou letech zvýšit výrobu
železa o 40 % a výrobu oceli téměř
o 50 %.
Pozoruhodné jsou výsledky ve výrobě
vagonů, zejména ve výrobě vagonů
nákladních. Když zde řečník
přede mnou kritisoval, že vyrábíme jenom
nákladní vagóny a že nevyrábíme
osobní, že nevyrábíme trolejbusy, k
tomu mohu říci jen toto: kdo by byl raději
nežli my a nežli dělníci, abychom se i
do této výroby mohli dáti! Ale doprava zboží
a naší výroby je přednější
nežli doprava osobní. (Potlesk.) A proto jdou
napřed nákladní vagony. (Potlesk.)
Naše vagonky mají uloženo vyrábět
15.000 vagonů ročně; odpočítáme-li
měsíc dovolené, znamená to asi 1360
vagonů měsíčně. V srpnu, jak
zde posledně prohlásil pan předseda vlády,
bylo vyrobeno 1143 vagonů. My budeme koncem roku tam, kde
to žádá dvouletý plán. Jistě
budeme uvažovati i o tom, bude-li výroba nákladních
vagonů kryta, nemohlo-li by se přistoupit ke stavbě
osobních vagonů a trolejbusů. Ale k tomu
je třeba, znovu podotýkám, jednotné,
společné práce a absolutní pevné
jednoty Národní fronty, kterou ovšem mnozí
nezodpovědně rozrušují. (Potlesk.)
Pozoruhodné jsou i výsledky ve výrobě
lokomotiv a obráběcích i zemědělských
strojů. Uvedu jeden konkrétní případ.
Jde o závod Knotek, národní podnik v Jičíně.
Výroba zemědělských strojů
dostoupila již letošního roku 138 % předválečné
výroby - podtrhuji - na směnu a hlavu. Vedení
závodu spolu s odborovou skupinou Revolučního
odborového hnutí, závodní radou a
s celým osazenstvem chce již v příštím
roce splniti úkol uložený dvouletým
plánem. A také ho splní. Přitom stroje
tohoto závodu jsou vysoké jakosti a prodávají
se za snížené ceny. Továrna prodala
všechny stroje, nemá ani jeden na skladě, a
při tom mzdy a platy jsou takové, že celé
osazenstvo je s nimi spokojeno. V závodě není
nespokojenosti. Je v něm krásná, příkladná
jednota. Závodní radu, skupinu ROH a vedení
závodu ovládá jeden duch a jeden zájem:
sloužit závodu, lidu a dvouletému plánu.
(Potlesk.) To je svědectví, že i naše
výroba strojů se zvyšuje. V celém znárodněném
kovoprůmyslu je postupné zlepšování.
Výroba zboží za měsíc květen
činila 6000 Kčs na jednoho zaměstnance. Pozoruhodného,
opravdu příkladného výsledku dosáhl
národní podnik - závod Koburk v Trnavě
na Slovensku, kde výroba na jednoho zaměstnance
stoupla na 12.500 Kčs za měsíc.
Ovšem, to neznamená, že bychom byli s dnešním
stavem spokojeni. Ani zdaleka ne. Nelze však přehlížeti
těžkosti, které musely naše národní
podniky překonávat při jejich zřizování,
ať již šlo třeba o seskupení závodů
do jednotlivých národních podniků,
anebo zejména o obsazování míst vedoucích
ředitelů. Ačkoli se všeobecně
zdůrazňovalo, že vedle státní
a národní spolehlivosti rozhodujícím
měřítkem má býti odborná
zdatnost a kvalifikace, uplatňovaly se i jiné vlivy.
V celku však můžeme posuzovati ustavení
národních podniků za skončené.
Je ještě nedokončena otázka představenstev
národních podniků a podnikových rad,
ale je žádoucí, aby byla tato dostavba urychleně
skončena. Tím budou dány podmínky,
aby se nové národní podniky mohly plně
věnovati svým záležitostem a tolik nutnému
rozvoji výroby. Je to nutné nejen v zájmu
příprav provádění dvouletého
plánu, ale také aby byl změněn nežádoucí
vývoj té části výroby, která
je v soukromém vlastnictví. Tato výroba pracuje
s vysokými zisky. Využívá trvajícího
hladu po zboží a značné potřeby
služeb, různých oprav a pod. Jakmile se znárodněný
průmysl a výroba naplno rozjede, bude konec s vysokými
cenami, s nimiž nyní soukromá výroba
pracuje. Národní podniky dají na trh zboží
za přiměřené, výrobním
nákladům odpovídající ceny,
a soukromá výroba bude nucena se podle toho zařídit.
Zejména při investičních a rekonstrukčních
pracích projeví se to v dohledné době
snížením nákladů a značnými
úsporami. Významná a dvouletému plánu
prospěšná je skutečnost, že práce
komise odborníků při hospodářské
radě, o jejíž činnosti pochvalně
mluvil pan předseda vlády, je doprovázena
součinností pracujícího lidu. Ukazuje
se, že dvouletý plán není jen věcí
odborníků, ale především drtivé
většiny pracujícího lidu Čechů
a Slováků. To je také hlavní záruka
úspěšného provedení dvouletého
plánu.