Posl. Bartoš: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
V denním životě se stále setkáváme
s následky války a naše ústavodárné
Národní shromáždění stojí
před velkými, těžkými a odpovědnými
úkoly odčinit všechno to, co způsobila
okupace u nás. Jedním ze zákonů, ke
kterým dnes přistupujeme, je zákon o zálohách
na náhradu za některé škody válečné
a škody způsobené mimořádnými
poměry. Pochopitelně při přechodu
fronty byli postiženi všichni občané všech
vrstev, zvláště v těch místech,
kde byly větší boje. Je těžké
dnes pro ty, kteří takto byli postiženi, aby
eventuálně po druhé či po třetí
začínali budovat svoje hospodářství
a svoji existenci. Byli postiženi státní zaměstnanci,
dělníci, živnostníci, zemědělci
i náš průmysl. Dnes je také nutno říci,
že z prostředků, které je dnes možno
vydělat, bylo by těžké stavět
se znovu na takovou základnu hospodářskou,
která by odpovídala našemu socialistickému
zřízení. Jak soukromníci, tak také
továrny čekají na úpravu podle tohoto
zákona. Také je třeba se zmínit o
průmyslu, který může na základě
tohoto zákona zlepšit a urychlit výstavbu našich
polozbořených anebo zbořených bytů
a zemědělských usedlostí, to jest
o našich cihelnách. Jak přinesl denní
tisk, zvýšily cihelny ceny svých produktů
s jakýmsi tichým svolením nejvyššího
úřadu cenového o 30 %. Pochopitelně
naše veřejnost reagovala na toto zvýšení
tak, že nejvyšší cenový úřad
byl nucen toto zvýšení zase zrušit, takže
ceny výrobků keramických a výrobků
průmyslu cihlářského jsou stejné,
jako byly před 1. červencem. Podíváme-li
se však blíže na kalkulaci, vidíme, že
je opravdu nutno zvýšit ceny výrobků
těchto průmyslových podniků, neboť
chceme-li, aby zálohy na náhradu škod dosáhly
účelu, k jakému byly určeny, je třeba
aby tento průmysl byl udržen v provozu jako doposud,
ovšem beze ztrát, které do dneška měl.
Fakticky je zjištěno, že cihláři
dnes prodělávají, protože byly zvýšeny
mzdy. Avšak kalkulace, které podali nebo podávají
nejvyššímu cenovému úřadu,
jsou mnohem vyšší, než jaké by naše
veřejnost eventuálně přijala.
Vážení, máme-li řešit dnes
tento problém, aby cihelny zůstaly v provozu a neprodělávaly,
bude nutno vzít za základ starou zkušenost,
už co se stalo, nejenom kalkulace, nýbrž to,
co dodneška bylo vytvořeno. To jest množství
cihel plus ztráty. Ovšem ztráty provozní
a ne ztráty investiční, které také
cihelny do těchto ztrát započítávají.
Tím dostaneme zdravý průměr, který
jistě i naše veřejnost a naši spotřebitelé
uznají jako nutný k provozu podniků a k tomu,
aby výstavba v naší republice pokračovala
tak, jak o ní mluvil pan předseda vlády.
Zálohy jsou dostatečně vysoké pro
stavbu domků i, řekl bych, pro zemědělské
a živnostenské provozovny, a činí až
250.000 Kčs.
Nakonec této krátké rozpravy chtěl
bych říci: Člověk, tak jak to řekl
Carlyle, nesmí naříkat na svou dobu, z toho
nic nevzejde. Doba je zlá, nuže, zde jsme, abychom
ji učinili lepší, a proto československá
strana národně socialistická bude pro tuto
osnovu zákona hlasovat. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je pí
posl. Jungwirthová. Dávám jí
slovo.
Posl. Jungwirthová: Dámy a pánové!
Čs. sociální demokracie staví se plně
za osnovu zákona o zálohách na náhradu
za některé škody válečné
a škody způsobené mimořádnými
poměry, a je přesvědčena, že
uskutečněný zákon bude vřele
přijat celou naší veřejností,
zvláště na Opavsku, Ostravsku, Slovensku, Ústecku
a Mostecku, které válkou nejvíce utrpěly.
Tím, že podobně jako zákon o stavební
obnově i tento zákon bude platiti na území
celého státu, je učiněn další
krok k unifikaci práva a vzájemnému sblížení
zemí českých a Slovenska. Slovensko bylo
válkou mnohem více postiženo a tak je jen spravedlivé,
že v rozpočtu je vzat na mimořádné
postižení Slovenska plný zřetel. Jest
ovšem naléhavě nutné, aby se uvolněné
částky skutečně dostaly do krajů
nejvíce postižených a aby jich bylo v plném
rozsahu použito k hospodářské obnově.
Dosavadní úprava, odlišná v zemích
českých a na Slovensku, vykazovala velmi značné
mezery. Bylo možno zálohovati jen některé
škody a poněvadž ještě většinou
nepracovaly příslušné oceňovací
komise a maximální výše zálohy
v jednotlivém případě jako okamžitá
výpomoc činila Kčs 25.000.-, byla dosavadní
opatření krajně nedostačující.
Podle dosavadní úpravy nemohla býti poskytnuta
žádná záloha na náhradu škody
na příklad těm, kteří neutrpěli
škody přímými válečnými
událostmi, na příklad, když naši
lidé byli okupanty zavlečeni a přišli
i o majetek.
Novou úpravou je okruh oprávněných
podstatně rozšířen, jsou podchyceny
všechny škody způsobené jakýmikoli
válečnými činy, zejména pak
také škody okupací a škody akcemi teroristickými,
k nimž bohužel docházelo a mnohdy ještě
dochází i po skončení války.
Je již nutno příkladným postupem a příkladným
potrestáním vinníků a zvýšenou
bdělostí všeho českého a slovenského
obyvatelstva učiniti přítrž dalšímu
řádění teroristů.
Českému a slovenskému obyvatelstvu v pohraničí,
které často za svízelných okolností
a za značných obětí plní s
plným zdarem svou národní povinnost a na
všech úsecích hospodářského
života pracuje na nové výstavbě státu,
vyjadřujeme zde svůj dík a uznání.
Pokud pak našim lidem v pohraničí byly nebo
budou přidělovány objekty poškozené
válkou a okupací, při čemž těmto
lidem nepřísluší nárok na náhradu
těchto škod, nebo objekty zatížené
různými břemeny z doby okupace, apelujeme
zde na příslušná místa, Národní
pozemkový fond, Fondy národní obnovy, aby
našim lidem umožnily, aby škody válkou a
okupací byly urychleně odčiněny, aby
těmto lidem, kteří na sebe vzali břemeno
často průkopnické práce, bylo umožněno
založení a vybudování dobré existence
pro dobro nás všech.
Pokud jde o vlastní zálohování náhrady
škod, podstatné ulehčení přinese
postiženým i ta okolnost, že již pracují
příslušné smíšené
oceňovací komise, takže zálohy budou
moci býti poskytovány nad dosavadní rámec
okamžité výpomoci. Pokud snad někde
oceňovací komise ještě nepracují,
apelujeme zde, aby celé řízení bylo
urychleno, aby se poškozeným, těm nejvíce
poškozeným, dostalo po tak dlouhé době
určité skutečné pomoci.
Podle navrhovaného zákona podrobnější
směrnice pro poskytování záloh budou
teprve vydány. Požadujeme, aby na prvním místě
byl vzat zřetel na postižené rodiny s dětmi
a aby těmto postiženým bylo vyhrazeno přednostní
pořadí. I tak budeme dokumentovati, že usilujíce
alespoň o poměrnou sociální spravedlnost,
snažíme se přispěti početnějším
rodinám a že populační problém
chápeme opravdu vážně.
Dále nutno míti na zřeteli, aby poskytováním
záloh na náhradu škod nebyla podlamována
pracovní morálka. Nutno dbát, aby záloh
bylo v prvé řadě použito k hospodářské
znovuvýstavbě státu. Pak by se jistě
plně osvědčilo, kdyby směrnicemi bylo
stanoveno, že použití zálohy právě
jen k účelům odčinění
škod způsobených válkou a okupací
musí být alespoň dodatečně
prokázáno.
Jsme si plně vědomi, že zatím nelze
počítati s reparacemi, z jejichž výnosu
by měly být škody hrazeny především.
Je pak jen věcí sociální spravedlnosti,
že zde zasahuje stát, aby mohly býti odčiněny
ty nejtěžší křivdy, když válkou
a okupací byli postiženi jen někteří,
i když jejich velmi značné procento a když
vzniklé škody nejsou přirozeně rovnoměrně
rozděleny.
Pokud jde o škody majetkové, je spravedlivé,
že se pomáhá především sociálně
slabým. A únosností státního
rozpočtu je odůvodněno, že můžeme
jít jen do určitého procenta, případně
jen do určité maximální částky
v jednotlivém případě. Nemůžeme
tedy zatím přikročiti k definitivní
úpravě náhrady majetkových škod.
Naproti tomu, pokud jde o škody osobní, jejichž
řešení je ovšem nejnaléhavější,
přináší současně projednávaný
zákon o péči o vojenské a válečné
poškozence a oběti války a fašistické
persekuce řešení definitivní, které
vítáme.
Současně žádáme, aby bylo co
nejvíce urychleno řízení, jež
předpisuje zákon o stavební obnově,
aby mohla býti podchycena ještě letošní
stavební sezona. Dále žádáme,
aby byla co nejvíce rozšířena možnost
použití státem zaručeného levného
úvěru vzhledem k těm okolnostem, že
postižení mohou v rámci rozpočtových
možností obdržeti formou zálohy jen určitou
výpomoc, a to ještě jen postupně, a
že možností daných zákonem o stavební
obnově budou moci použíti právě
jen stavebníci.
Majetkové škody válkou a okupací jsou
však nejrůznějšího druhu, na příklad
na zařízení, na mrtvém a živém
inventáři, zničení strojního
zařízení. Nedostatek strojů hospodářských
jest velmi citelný, zejména v krajích zemědělských,
kudy se přehnala válka, jako je tomu především
na Slovensku, ve Slezsku, na Moravě, zvláště
jižní, i jinde. Zde žádáme, aby
v rámci rozpočtových možností
byla učiněna opatření, podle kterých
postiženým, zejména sociálně
slabým, bude moci býti hrazen nebo alespoň
částečně hrazen i úrok z úvěru,
jehož bude použito k odčinění alespoň
těch nejnaléhavějších majetkových
škod a k obnově existence. Takové opatření
není ničím novým. Zákon o stavení
obnově právě počítá
s možností státní záruky za úvěr
do úhrnné výše 10 miliard Kčs
i s možností státní podpory právě
poskytováním příspěvku na úrokovou
i umořovací službu. Bude tedy jen spravedlivé,
aby tatáž akce byla rozšířena i
na ostatní druhy škod, pokud nemohou být v
rámci rozpočtu dostatečně zálohovány
na účet budoucí náhrady, a této
úlevy by logicky mohli použít i ti stavebníci,
kteří své poškozené stavební
objekty urychleně sami znovu budují, aniž mají
případně dosud možnost ustanovení
zákona o stavební obnově použíti.
Těmito opatřeními jistě podstatně
přispějeme k urychlenému znovuvybudování
státu. Najdou tak umístění peníze,
jež snad u peněžních ústavů
leží ladem a řešení je únosné
i pro státní pokladnu tím, že nebude
zatížena celou částkou nákladu
na znovuvýstavbu, ale jen úrokovým břemenem
při úvěru státem zaručeném,
ostatně značně nižším, než
je tomu při úvěru normálním.
Věřím, že pro navrhované opatření
najdeme plné pochopení u státní správy
finanční a že i státní administrativa
učiní vše k urychlení nové výstavby
a hospodářské obnovy státu. Neméně
ovšem záleží na iniciativě a pracovním
výkonu každého postiženého jednotlivce.
Dosavadními opatřeními chceme upevnit víru
lidu v sociální spravedlnost v našem státě,
jak je v rámci našich možností dosažitelno,
a chceme v rozsahu co největším přispěti
k rozkvětu našeho státu. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová Spurná:
Dalším řečníkem je pan posl.
Žiak. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Žiak: Slávne ústavodarné
Národné shromaždenie!
Hrozná vojnová víchrica spôsobila občanom
nášho štátu neopísateľné
mravné a hmotné škody na životoch a majetkoch.
Prejdú desaťročia, kým sa zahoja boľavé
rany tých, čo stratili svojich drahých, tých,
čo sami trpeli a vrátili sa z koncentrákov
i zo žalárov i z bojíšť s podlomeným
zdravím. Prejde značný čas, kým
obnovíme náš hospodársky život
a vybudujeme zničené majetky a nahradíme
straty na hnuteľnostiach a nehnuteľnostiach. A tu pri
rekonštrukcii národohospodárskych hodnôt
dovoľte mi konštatovať, že Slovensko bolo
postihnuté nepomerne väčšími stratami
hospodárskymi ako krajiny české.
Zákon o zálohách na náhradu za niektoré
škody vojnové a škody spôsobené
mimoriadnymi pomerami v pravý čas ide usporiadať
spôsob pomoci poškodeným občanom a sankcionovať
doterajšiu prax pomoci, poskytnutú podľa dekrétu
prezidenta republiky zo dňa 28. septembra 1945, čís.
82, a nariadenia Slovenskej národnej rady čís.
130 zo dňa 7. novembra 1945.
Prítomný zákon i spomenuté normy majú
vysoké hospodárske a sociálne poslanie. Hneď
po oslobodení bola naliehavá potreba odstrániť
zhubné následky vojny súrnou finančnou
podporou poškodeným. Povereníctvo financií
na Slovensku dalo voľné finančné prostriedky
okresným národným výborom, aby tam,
kde bolo potrebné, najmä na východnom Slovensku
a v miestach slovenského národného povstania
na strednom Slovensku, vyplácaly preddavky občanom,
ktorí ostali bez prístrešia, bez šatstva
a zásob. Značné zmiernenie priniesly svojpomocné
akcie miestnych národnych výborov pri opravách
budov. Na východnom Slovensku zdá sa, že účinne
začala pracovať štátna stavebná
správa, ktorá má za úlohu do budúcej
zimy opraviť všetky obytné budovy v tomto zničenom
kraji.
Odškodňovaciu agendu vykonáva Povereníctvo
financií s dobrými výsledkami rýchleho
vybavovania. Nebyť ťažkopádnosti okresných
národných výborov pri vystrojení a
predkladaní žiadostí, celá práca
mohla značne pokročiť. Vzhľadom na to,
že Povereníctvo financií má cenné
skúsenosti a poznatky z doterajšej praxe, že
odškodňovacia agenda svojou povahou je finančná
a musí sa usmerňovať únosnosťou
štátnej pokladnice, že sa jedná o značné
finančné prostriedky, pokladám za správne,
aby odškodňovaciu agendu i naďalej vykonávalo
na Slovensku Povereníctvo financií a pokladám
za rušivé zasiahnutie do práce, keď podľa
zákona ďalšie prevádzanie agendy má
prejsť na Slovensku do právomoci Povereníctva
vnútra. Tieto poznámky členovia rozpočtového
výboru za demokratickú stranu dosť dôrazne
predniesli v rozpočtovom výbore, no boly zamietnuté
s odôvodnením, že jednotnosť pri prevádzaní
zákona si vyžaduje takéto riešenie. K
stanovisku demokratickej strany v rozpočtovom výbore
sa priklonila i strana slobody. Upozorňujem na škody,
ktoré môžu vzniknúť následkom
presunu agendy a ktoré sa na Slovensku prejavia oneskorením
pri poskytovaní pomoci. Bude preto nutné, aby prechod
kompetencie a agendy dial sa tak a v takom časovom rozpätí,
aby akcia pomoci neutrpela újmu. Treba konštatovať,
že doterajšie pomocné akcie na Slovensku docielily
značné zmiernenie biedy.
Ide hlavne o tieto akcie: 1) Stavebné podpory podľa
zákona č. 86 z r. 1946 o stavebnej obnove. Podpora
spočíva v stavebnom príspevku podľa
nariadenia Slovenskej národnej rady č. 128.2) Náhrada
za veci zabrané príslušníkmi armád
podľa zákona 131/1936 o obrane štátu,
ktoré vypláca vojenská správa. Vyplácanie
je v prúde, jedná sa o vysoké sumy. Ide o
náhradu za veci poskytnuté československej
armáde, Červenej armáde, rumunskej armáde
a partizánskym jednotkám. 3) Podpory na odstránenie
škôd na poľnohospodárskych majetkoch, vyplácané
Povereníctvom poľnohospodárstva najmä
na zasypanie zákopov a opravy hospodárskych budov.
4) Podpory z prostriedkov UNRRA na rekonštrukciu, ktoré
dávajú samé povereníctva.
Podľa prihlášok, podaných vo smysle nariadenia
č. 67/45 Slovenskej národnej rady, vojnové
škody na Slovensku do konca augusta 1945 činia: materiálne
škody 63.821 mil. Kčs, ideálne škody 36.808,900.000
Kčs, výlohy nemeckej okupácie 11.249,200.000
Kčs, ostatné škody 2.582,100.000 Kčs,
spolu 114.461 miliónov Kčs.
Doteraz pod titulom preddavkov na náhradu vojnových
škôd bolo vydané východnému Slovensku
235,000.000 Kčs, ostatnému Slovensku 214,750.000
Kčs, spolu 449,750.000 Kčs, čiže uhradené
boly iba milióny a miliardy ostávajú stále
pred veľkým problémom, ako ich uhradiť.
Zaráža závratná suma vojnových
škôd. A tu nemožno sa neopýtať, kto
aspoň tieto materiálne škody nahradí,
keď najvyššie hodnoty, ako stratené ľudské
životy našich najlepších slovenských
a českých bratov a sestier nikto nahradiť nemôže?
Treba zdôrazniť, aby sme tých, ktorí
hrozné škody nielen nám, ale celému
svetu spôsobili, Nemcov a Maďarov, na patričných
miestach, pri mierovej konferencii donútili zaplatiť
do poslednej koruny pod titulom reparácií a vojnových
náhrad, o čo nás okradli. Toto žiada
aj česť slovenského a českého
národa.
I napriek našim poznámkam k textu zákona, z
ktorého vyplýva presun odškodňovacej
agendy z Povereníctva financií na Povereníctvo
vnútra, v záujme neodkladného odškodňovacieho
pokračovania klub poslancov demokratickej strany nepodáva
návrhy na zmenu textu, zásadne víta návrh
a bude za osnovu hlasovať. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena. Dávám slovo k doslovu
zpravodaji za výbor sociálně-politický,
p. posl. Horovi.
Zpravodaj posl. Hora: Vzdávám se slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor
rozpočtový, p. posl. dr Neumanovi.
Zpravodaj posl. dr Neuman: Vzdávám se slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Přistoupíme k hlasování.
Byl podán pozměňovací návrh
posl. Hodinové-Spurné, Langra, dr
Klimka, dr Böhma, Skaunice, dr Šoltésze a druhů.
Žádám o jeho přečtení.
Zástupce tajemníka NS dr Ramajzl (čte):
"Podepsaní poslanci navrhují, aby v §
6 návrhu zákona o zálohách na náhradu
za některé válečné škody
a škody způsobené mimořádnými
poměry byla vypuštěna z odst. 1 tato věta:
Proti rozhodnutí okresního národního
výboru lze se odvolati k zemskému národnímu
výboru nebo k pověřenectvu vnitra; proti
rozhodnutí zemského národního výboru
nebo pověřenectva vnitra v I. stolici lze se odvolati
k ministerstvu vnitra.
Ostatní text § 6, odst. 1 a 2 zůstává
nezměněn."
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dávám slovo panu zpravodaji.
Zpravodaj posl. Hora: Jako zpravodaj soc.-politického
výboru doporučuji, aby pozměňovací
návrh byl schválen, a to z toho důvodu, že
odvolací řízení je upraveno normálními
všeobecnými předpisy, které se vztahují
na tento zákon.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Poněvadž byl podán právě přečtený
pozměňovací návrh, míním
dáti hlasovati takto:
Nejprve o osnově zákona v úpravě pozměňovacího
návrhu posl. Hodinové-Spurné,
Langra, dr Klimka, dr Böhma, Skaunice, dr Šoltésze
a druhů.
Nebude-li přijata, budeme shlasovati o osnově zákona
podle zprávy výborové.
Jsou nějaké námitky? (Námitky nebyly.)
Není jich. Budeme hlasovati.
Kdo souhlasí s osnovou zákona mající
12 paragrafů, nadpis a úvodní formuli v úpravě
návrhu posl. Hodinové-Spurné,
Langra, dr Klimka, dr Böhma, Skaunice, dr Šoltésze
a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona v úpravě návrhu
posl. Hodinové-Spurné, Langra, dr Klimka, dr Böhma,
Skaunice, dr Šoltésze a druhů ve čtení
prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona
o zálohách na náhradu za některé
škody válečné a škody způsobené
mimořádnými poměry (tisk 24).