Uváží-li se závažnost těchto
deliktů a doba, ve které byly spáchány,
t. j. období za zvýšeného ohrožení
republiky, pak jistě imunitní výbor musil
v této otázce spatřovati eminentní
vážnou politickou záležitost a v tomto
smyslu ji také zhodnotil vzhledem k ustanovení §
24 ústavní listiny, pokud zaručuje se určité
zvláštní právo nedotknutelnosti poslanců.
Pokud jde o otázku příslušnosti, vycházel
tu s hlediska předstižení polního prokurátora
a v tomto smyslu také z prvního trestního
činu, který se stal východiskem ke spáchání
všech činů ostatních.
Na základě všech těchto skutečností
o povaze trestních činů, o otázce
jejich příslušnosti i v souhlasu s tím,
že vyhlášená amnestie a abolice nevztahuje
se na takovéto trestní činy v této
formě spáchané a v době, když
nebyly naplněny ostatní okolnosti, které
žádá zejména přihlášení
k vojenskému tělesu do 28. října 1945,
dospěl imunitní výbor k názoru, že
ve smyslu § 24 je nutno souhlas k trestnímu stíhání
podporučíka pěchoty v záloze dr Jozefa
Staško, zvoleného za poslance do ústavodárného
Národního shromáždění,
dáti a v tomto smyslu také navrhuje ústavodárnému
Národnímu shromáždění,
aby ve smyslu § 24 ústavní listiny tento souhlas
vyslovilo. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního,
aby ústavodárné Národní shromáždění
dalo souhlas k trestnímu stíhání posl.
dr Staško.
Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění dalo
souhlas k trest. stíhání posl. dr Staško.
Tím je vyřízen 10. odstavec pořadu.
Zbývá nám projednati ještě 2.
a 9. odstavec pořadu.
2. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového (podle § 35 jedn. řádu)
o vládním návrhu zákona (tisk 9) o
zálohách na náhradu za některé
škody válečné a škody způsobené
mimořádnými poměry (tisk 24).
Zpravodajem za výbor soc.-politický je pan posl.
Hora. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Hora: Paní předsedkyně,
slavná sněmovno, paní a pánové!
Při projednávání návrhu zákona
o zálohách na náhradu za některé
válečné škody a škody způsobené
mimořádnými poměry neváhám,
jako zpravodaj sociálně-politického výboru
k tomuto zákonu připomenouti slova presidenta republiky
dr Edvarda Beneše, abychom nikdy nezapomněli,
čím se Němci vůči nám
provinili. Jen v českých zemích přes
1/2 milionu občanů utrpělo
těžko nahraditelné ztráty na svém
majetku, vyčíslené hodnotou kolem 1781/2
miliardy Kčs a na Slovensku hodnotou 1141/2
miliardy Kčs. Několik let nacistické hrůzovlády
způsobilo občanům republiky Československé
nenahraditelné mravní a hmotné škody.
To proto, že právo a spravedlnost, svoboda a pravda
byly nevídaným způsobem pošlapány
a bezpráví a násilí triumfovalo.
I když bylo vydáno několik dekretů a
zákonů, které měly odčiniti
aspoň z části válkou způsobené
škody, přece jen různorodost a rozsah škod
nemohly býti zdaleka těmito dekrety a zákony
plně vystiženy a vyčerpány.
Otázka likvidace válečných škod
byla dosud řešena jen pro některé případy
provisorně a částečně. Nedostatek
těchto úprav byl pociťován proto, že
se omezil jen na určitý druh škod, na příklad
na majetkové škody způsobené válečnými
činy, na př. bombardováním, a že
výhod této úpravy nepožívají
osoby, které utrpěly jinakou škodu a potřebují
namnoze stejné, ne-li větší pomoci než
osoby poškozené válečnými operacemi.
Dosavadní opatření nebyla postačující,
zejména pro osoby sociálně nejslabší,
které pro obnovu nebo zachování své
existence, zničené nebo rozrušené válkou
a okupací, vyžadují přímé
podpory, nejlépe ve formě zálohy na vrub
budoucího odškodnění. Tento cíl
sleduje navrhovaný zákon, a i když je pouhým
provisoriem až do doby konečné úpravy
náhrady za válečné škody a za
škody způsobené mimořádnými
poměry, je nesporným a kladným přínosem
pro řešení otázky sociální,
hospodářské a finanční osob
takto postižených.
Jako zpravodaj omezuji se jen na stručnou zprávu
a uvádím spíše heslovitě, v čem
tkví význam této osnovy a jaké jsou
její klady:
1. Osnova má platnost celostátní, přispívá
ke sjednocení československého právního
řádu, neboť ruší platnost dosavadních
dílčích norem, platných dosud odděleně
pro země české a odděleně pro
Slovensko. Platnosti pozbývá dekret presidenta republiky
č. 82 Sb. a nařízení Slovenské
národní rady č. 130 Sb. n. S. N. R. z r.
1945. Zabezpečuje se tím jednotné, stejnoměrné,
účelné a spravedlivé financování
nákladů, spojených s výplatou škod.
2. Oproti dosavadnímu stavu neomezuje se jen na zálohování
majetkových škod, způsobených přímo
válečnými operacemi, zejména leteckým
bombardováním, nýbrž rozšiřuje
se i na jiné škody majetkové, způsobené
mimořádnými poměry v době od
17. září 1938 jakýmkoliv válečným
činem nebo jinakým opatřením některé
válčící strany, jejich bojových
jednotek nebo příslušníků. Nebudiž
zapomenuto teroristických akcí státu nepřátelských,
zejména henleinovských skupin a ordnerů nebo
dnešních vlkodlaků a pod., kteréžto
skupiny způsobily nebo působí škody
na majetku našich občanů.
3. Osnova zákona pojednává výhradně
o poskytování záloh jen na škody majetkové,
nikoliv osobní. O náhradách za utrpěné
škody osobní pojednává zvláštní
zákon o péči o vojenské a válečné
poškozence, oběti války a fašistické
persekuce, který byl právě dnes schválen.
4. Podle této osnovy zálohu lze poskytnout jen osobám
sociálně slabým, a to okresním národním
výborem při zjištěné škodě
do 250.000 Kčs, zemským národním výborem
pak nad tuto výši.
Při projednávání tohoto zákona
budiž vzpomenuto nezměrných obětí
statisíců občanů republiky Československé,
kteří násilně byli vyhnáni
ze svých domovů, byty jim byly vykradeny nebo i
srovnány se zemí. Tento zákon musí
mnohé aspoň zčásti odčiniti.
Podle této osnovy zákona bude možno poskytovati
zálohy i na škody způsobené vyklizením
některých obcí při budování
německých vojenských cvičišť.
Jde tu zejména o Brdy, o Benešovsko, Milovicko, Vyškovsko,
o vyklizení Terezína a j. Dále bude možno
poskytovati zálohy na škody způsobené
zabavením usedlosti pro účely kolonisační
při usazování německých přistěhovalců,
Besarabců a pod.
Nejtěžší problém jest, jak získati
finanční prostředky k úhradě
těchto miliardových škod na majetku. Pro tuto
úhradu by přicházely v úvahu především
německé a maďarské reparace, dále
výnos z realisace majetku konfiskovaného Němcům,
Maďarům a zrádcům a jiné zdroje.
Reparace se nedají zatím definitivně vyčíslit,
a i tak postačí krýt jen nepatrný
zlomek válečných škod, a také
ostatní úhrady ponesou zřejmě stopy
pomalosti realisace. Při tom budiž důrazně
připomenuto, že naši občané nelibě
a právem kritisují, že se rychle nevyřešila
na příklad otázka odprodeje vraků,
někdy t. zv. vraků, ležících
ještě v hojné míře v našich
luzích a hájích a také ve skladech,
kde rezavějí a den ode dne ztrácejí
na své hodnotě. A byly to hodnoty milionové,
ba stamilionové. Náš občan nedovede
pochopit, že se v době, kdy stát nemá
dostatek finančních prostředků na
nutné výdaje, ponechávají bez užitku
milionové hodnoty ladem, které dnes mají
snad již jen hodnoty statisícové, a při
tom tu a tam se odprodává součástka
za velmi pracného úřadování,
zbytečného papírování a šikanování.
Odpovědná místa a ministerstva by se měla,
ba musí se z těchto činů odpovídat
a především učinit bez odkladu účelná
opatření k záchraně zbytků
těchto hodnot.
V závěru připomínám, že
k úhradě záloh byla v mimořádném
rozpočtu na r. 1946 stanovena pro země české
částka 2 miliardy Kčs a pro Slovensko také
2 miliardy Kčs. V Čechách bylo podle dekretu
pana presidenta republiky č. 82 odškodněno
11.510 poškozených osob, na Moravě pak 56.423
osob, celkem tedy bylo odškodněno 67.933 poškozené
osoby. Naproti tomu byla vyplacena v Čechách na
náhradě částka 114 mil. Kčs,
na Moravě 463 mil. Kčs, celkem v českých
zemích 577 mil. Kčs, a to do 30. června t.
r., takže po schválení tohoto zákona
zbude na zálohy pro tento rok a jen pro české
země více než 1.400 mil. Kčs.
Slavná sněmovno! Sociálně-politický
výbor podrobně zkoumal a projednal vládní
osnovu zákona o zálohách na náhradu
za některé válečné škody
a škody způsobené mimořádnými
poměry - tisk č. 9 - provedl v zájmu poškozených
některé změny, usnesl se na resoluci a doporučuje
jak osnovu zákona s provedenými změnami,
tak i připojenou resoluci slavnému ústavodárnému
Národnímu shromáždění
ke schválení. Jde o dobrý zákon, který
sleduje krásný cíl: pomoci sociálně
nejslabším občanům a odstraňovat
těžké následky války, aby konečně
v životě našich občanů všechny
bolestné jizvy války a okupace byly co nejdříve
zahlazeny a nahrazeny jasem lepší životní
pohody a věčného míru. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Zpravodajem za výbor rozpočtový je za omluveného
p. posl. inž. dr Ješe p. posl. dr Neuman, kterému
dávám slovo.
Zpravodaj posl. dr Neuman: Paní předsedkyně,
paní a pánové!
Otázka náhrady válečných škod
a jiných škod, způsobených okupací
a mimořádnými poměry, bude problémem
pro naše finanční hospodářství
ještě na dlouhá léta. O jeho rozsahu
nemůžeme si dosud učiniti ani přibližnou
představu, neboť při soupisu škod, prováděném
v roce 1945 podle příslušného dekretu,
v českých zemích bylo přihlášeno
škod ve výši 178,5 miliardy Kčs, obdobý
soupis na Slovensku podle nařízení č.
67/1945 vykázal do konce srpna 1945 částku
114,5 miliardy, takže úhrnem dosud zpracované
přihlášky vykazuji úctyhodnou částku
asi 300 miliard Kčs. Je třeba ovšem podotknout,
že to jsou pouhé odhady, které spočívají
prostě na údajích poškozených
osob a lze bezpečně počítat s tím,
že po přezkoumání budou značně
zredukovány. Naproti tomu vzestup cen mezitím nastalý
způsobuje, že si obnova a oprava škod věcných,
zejména stavebních, vyžádá mnohem
vyšších nákladů, než bylo
předpokládáno loňského roku.
Protože definitivní vyšetření a
zjištění škod bude potřebovat ještě
značného času, na druhé straně
však rychlá pomoc postiženým nesnese odkladu,
byla již loni učiněna předběžná
opatření k poskytování zatímních
záloh. Stalo se to v českých zemích
dekretem č. 82/45, na Slovensku nařízením
č. 130/1945, které však vzhledem k omezenosti
finančních prostředků řešily
otázku jenom částečně.
Potřeba rozšířit platnost dosavadních
opatření na všechny druhy škod a zároveň
sjednotit zákonodárství mezi českými
zeměmi a Slovenskem vedla k vypracování dvou
důležitých osnov: Za prvé o péči
o válečné poškozence a oběti
války a fašistické persekuce, kterou předkládá
ministerstvo sociální péče a kterou
se řeší otázky škod osobních,
a za druhé osnova o zálohách na náhradu
za některé škody válečné
a škody způsobené mimořádnými
poměry, která umožňuje prozatímní
zálohy na škody věcné, to jest způsobené
odcizením, zabráním, zničením,
poškozením nebo jinou ztrátou věcí
movitých i nemovitých, anebo škody na výdělku
a důchodu, pokud byly způsobeny válečnými
událostmi, činy okupačních orgánů,
persekucí nebo teroristickými akcemi organisací
státu nepřátelských nebo osob veřejně
nebezpečných v době po 17. září
1938.
Osnova tato, která je předmětem mého
referátu, může ovšem prozatím počítati
jenom s finančními prostředky zařazenými
v letošním státním rozpočtu,
kde pro české země počítáno
je v resortu ministerstva vnitra na náhradu válečných
škod s částkou 2 miliardy, pro Slovensko pak
v oboru všeobecné finanční správy
se stejně velkou částkou. Z toho však
již byly na podkladě dřívějších
opatření značné položky vyčerpány.
V českých zemích bylo až dosud vyplaceno
fysickým osobám 523 milionů, obcím
227 milionů, celkem tedy 750 milionů, na Slovensku
pak asi 450 milionů Kčs. Z částek
rozpočtem povolených je tedy ještě k
disposici pro české země 1.250 milionů,
pro Slovensko 1.550 milionů Kčs.
K tomu je třeba podotknouti, že dosavadní zákonná
opatření umožňovala vyplácení
záloh pouze osobám fysickým. Ale naléhavá
potřeba obcí, které rovněž utrpěly
značné škody na svém majetku, vedla
k vydání vládního usnesení
ze dne 29. března 1946, které povolilo, aby z částky
2 miliard Kčs v rozpočtu ministerstva vnitra bylo
použito přiměřených částek
na zálohy obcím k úhradě nákladů
spojených s rekonstrukčními pracemi na obecním
majetku. K tomu cíli vydalo pak ministerstvo vnitra směrnice
ze dne 15. dubna 1946. Tato opatření však nemají
dosud opory v zákoně, nýbrž jen ve vládním
usnesení.
Rozpočtový výbor uvažoval proto, zda
by nebylo vhodné, aby se platnost předložené
osnovy vztahovala také na osoby právnické,
nebo alespoň na samosprávné svazky. Při
diskusi se však ukázalo, že bylo nutno v některých
bodech zásadně přepracovat osnovu, a proto
se rozpočtový výbor omezil na to, že
resolucí vyzval vládu, aby do tří
měsíců předložila zvláštní
osnovu zákona o zálohách pro osoby právnické,
takže platnost osnovy dnes projednávané se
vztahuje pouze na fysické osoby sociálně
slabé.
Zálohu na náhradu škody lze poskytnouti poškozenému
nebo těm jeho pozůstalým, jejichž výživa
byla závislá na jeho příjmu, a to
na žádost podanou okresnímu národnímu
výboru, příslušnému podle žadatelova
bydliště. V případech, kdy zjištěná
škoda nepřesahuje 250.000 Kčs, rozhoduje o
poskytnutí zálohy okresní národní
výbor, v ostatních případech pak zemský
národní výbor, na Slovensku pak pověřenectvo
vnitra. Tyto orgány pak provádějí
výplaty záloh.
§ 7 osnovy ukládá ministerstvu vnitra, aby
do tří měsíců vydalo v dohodě
se zúčastněnými ministerstvy podrobnější
směrnice o poskytování záloh. Rozpočtový
výbor projednal podrobně hlediska, kterých
je třeba dbát při vypracování
těchto směrnic, a v navržené resoluci
vyjádřil hlavní požadavky, které
v nich mají být uplatněny.
Jde především o to, aby byl sjednán
souhlas se zákonem ze dne 12. dubna 1946, č. 86
Sb., o stavební obnově, podle kterého mají
být při poskytování státní
záruky, resp. státního příspěvku
na obnovu odečteny dříve přijaté
zálohy z veřejných prostředků.
K tomu cíli je nutné, aby již při poskytování
těchto záloh byly odděleně vyčísleny
zálohy na škody stavební. Zároveň
je nutno zabezpečit, aby takto povolených částek
nebylo použito k jiným účelům
a aby zjišťování stavebních škod
dálo se souhlasně s ustanovením § 6
zákona o stavební obnově.
Další požadavek resoluce přihlíží
k tomu, že v mnohých případech byly
již stavební škody opraveny i pro soukromé
osoby finanční účastí jiných
osob, zejména samosprávných svazků,
které opatřily finanční prostředky,
resp. zaručily úvěr k tomu potřebný.
Je tedy třeba učinit opatření, aby
se v těchto případech přiměřená
část poskytnutých záloh dostala tam,
odkud finanční prostředky byly čerpány.
Konečně je třeba směrnicemi zaručit,
že poskytování záloh a jejich vyplácení
se bude dít za účasti zástupců
finanční správy, aby byl zachován
objektivní zřetel k rovnoměrnému rozvržení
omezených finančních prostředků.
Rozpočtový výbor soudí, že splněním
požadavků v resolucích uvedených bude
zabezpečeno jak rychlé poskytování
záloh v naléhavých případech,
tak náležitý zřetel na zájmy
účelného hospodaření rozpočtovými
prostředky, a doporučuje ústavodárnému
Národnímu shromáždění,
aby schválilo předloženou osnovu ve znění
podle zprávy výborové, jakož i navržené
resoluce. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
K této věci jsou přihlášeni řečníci.
Zahájím proto rozpravu.
Řečníky jsou pp. posl. Bartoš,
Jungwirthová a Žiak.