Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Hora: Nejsou.
Zpravodaj posl. dr Neuman: Nikoli.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Zbývá ještě hlasovati o resoluci výboru
soc.-politického a 2 resolucích výboru rozpočtového,
otištěných ve zprávě výborové.
Kdo souhlasí s těmito resolucemi, nechť zvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Resoluce jsou přijaty.
Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.
Nyní přistoupíme k projednávání
devátého odstavce pořadu, jímž
jest
9. Ústní zpráva výborů ústavně-právního,
průmyslového, osidlovacího (podle §
35 jedn. řádu) o návrhu posl. Aug. Klimenta,
Jury a soudruhů (tisk 4) na vydání zákona
o trestní ochraně znárodněných
podniků a podniků pod národní správou.
Zpravodajem za výbor ústavně-právní
je pan posl. dr Bartuška. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Bartuška: Paní a pánové!
Ústavně-právnímu výboru byl
předložen iniciativní návrh poslanců
Aug. Klimenta, Jury a soudruhů na vydání
zákona o trestní ochraně národních
podniků a podniků pod národní správou.
Je jisto, že znárodněním průmyslu
jsme upevnili ve všech klíčových odvětvích
národního hospodářství lidově-demokratický
režim. Vrátili jsme tak československému
lidu podstatnou část národního bohatství.
Zároveň jsme však vyřadili z hospodářského
života vykořisťovatelské a naším
národům nepřátelské živly.
Tito lidé starého režimu, Němci a Maďaři,
ať už se pohybují v našem pohraničí
nebo v ryze českém a slovenském vnitrozemí,
jsou naplněni nenávisti k vládě lidově-demokratického
Československa, k novým formám našeho
hospodářského života a kultury, a poněvadž
tito lidé nejsou s to podniknouti přímý
útok proti lidově-demokratické tvářnosti
našeho státu, zbývá jim jen, aby páchali
sabotážní a jiné zákeřné
činy. Podpalují naše továrny a sklady,
ničí stroje, vybíjejí dobytek, atd.
Tím vzniká nejen poškození budov, zařízení,
strojů, nářadí neb jiných věcí,
jichž se užívá k provozu znárodněného
podniku nebo podniku pod národní správou,
nýbrž někdy dochází k úrazům
a újmě na zdraví, bezpečnosti těla,
a někdy mají tyto činy za následek
i smrt jednotlivců nebo většího počtu
osob. Jestliže režim liberalisticko-kapitalistický
prohlásil soukromé vlastnictví za nedotknutelné,
aby tím upevnil svůj řád, pak je jistě
stejně odůvodněno, aby lidově-demokratický
režim prohlásil za stejně nedotknutelné
vedle soukromého vlastnictví i znárodněné
podniky a podniky pod národní správou a tak
upevnil tyto nové formy našeho hospodářství,
které jsou ekonomickou základnou našeho státu.
Jdeme-li pak na kořen všech sabotáží,
zjišťujeme, že pachatelé, provádějíce
své dílo za dnešního právního
stavu, mnoho neriskují pro případ, že
by byli při činu přistiženi nebo dodatečně
vypátrání. Odmyslíme-li si zločiny
žhářství, jsou tresty na podobné
sabotážní činy neúměrně
malé. Proto návrh zákona chce odstranit tento
nedostatek a zvýšenou ochranou odstrašit ty,
kteří se k sabotážním činům
chystají. To je příkazem odpovědnosti
a plněním všech úkolů, které
vyplývají z budovatelského úsilí
vlády Gottwaldovy, neboť si musíme býti
vědomi toho, že se tito nepřátelé
státu, ať již jsou to Němci, Maďaři
nebo domácí zrádcovské a reakční
živly, pokusí sabotovat dvouletý plán
hospodářské výstavby a rozkvětu
státu, jehož jedním z pevných pilířů
jsou právě znárodněné podniky.
Osnova zákona rozlišuje jednak trestné činy,
které jsou spáchány ze zlomyslnosti, a druhé,
které vyplývají z hrubé nedbalosti.
Po té stránce návrh zákona rozeznává
věcná poškození, ať už budov,
zařízení, strojů, nářadí
nebo jiných věcí, jichž se užívá
k provozu znárodněného podniku nebo podniků
pod národní správou, jednak jiná jednání
proti znárodněnému majetku. Druhou skupinou
jsou delikty, které jsou předsevzaty úmyslně
nebo byly způsobeny hrubou nedbalostí, ať už
se vztahují na věcná poškození
nebo na jiná jednání proti znárodněnému
majetku. Tato základna skutkových podstat se ve
své dikci opírá o ustanovení §
85 lit. c) obecného trestního zákona a §§
335 a 337 obec. trest. zákona.
V prvém případě je zlomyslné
poškození kvalifikováno jako zločin,
trestní sazba je pak úměrná činu
podle § 86 tr. z. a rozlišuje jednak velikost zlomyslnosti
a nebezpečenství, jednak vzešel-li z poškození
úraz na zdraví, bezpečnosti těla nebo
majetková škoda většího rozsahu,
po případě byl-li trestní čin
spáchán za okolností zvláště
přitěžujících; konečně
nastala-li z poškození smrt a mohl-li to pachatel
předvídati, trestá se takový trestní
čin smrtí.
Paragraf 2 rozeznává trestné činy,
když se ho někdo dopustil z hrubé nedbalosti,
ať jde o poškození na budovách, zařízení,
strojích, nářadí nebo jiných
věcech, jichž se používá v provozu
podniků národních, znárodněných
nebo pod národní správou, za okolnosti, z
nichž pachatel mohl seznat, že provoz podniku může
býti ztížen nebo ohrožen. Tato forma odpovídá
ustanovení §§ 335 a 337 tr. z. a je ve svém
odstupňování - pokud jde o zvýšenou
trestní ochranu, byl-li čin spáchán
za okolností zvláště nebezpečných
nebo byla-li způsobena vážná škoda
na zdraví člověka - připodobněna
dikci §§ 335 a 337 i také pokud jde o trestní
sazbu.
Konečně třetí skupina deliktů
jsou jiná jednání směřující
k tomu, aby provoz podniků národních, znárodněných
nebo pod národní správou byl zmařen,
ztížen nebo ohrožen, nebo jestliže v témž
úmyslu byly zanedbány povinnosti, které má
při provozu podnik. Takový trestní čin
je kvalifikován jako zločin, a byla-li jím
způsobena ještě zvýšená
škoda, t. j. značná škoda, jak zákon
uvádí, trestá se zvýšenou trestní
sazbou od jednoho do pěti let, v druhém případě
od jednoho do deseti let. Spáchal-li však vinník
takový trestní čin z hrubé nedbalosti
a byla-li jím způsobena škoda, zakládá
to přečin, který se trestá tuhým
vězením od 1 měsíce do 1 roku.
To jsou základní skutkové podstaty navrhovaného
zákona o trestní ochraně podniků národních,
znárodněných a pod národní
správou. V této souvislosti zbývá
ještě připomenouti, že zákon má
platit na území celého československého
státu a že bylo nutno uvést jej v soulad s
platným právem na Slovensku. Z tohoto požadavku
vyplynul návrh ústavně-právního
výboru na novou dikci § 4, který z toho vyvozuje,
že byl-li kdo pro takovýto zločin odsouzen,
vyslovuje se v § 1 a v § 3, odst. 1 na Slovensku současně
ztráta úřadu a dočasné odnětí
politických práv.
Konečně ke všem těmto skutkovým
podstatám přiléhá i nové ustanovení
nynějšího § 6, dříve 5,
které vytyčuje jako zvlášť přitěžující
okolnost, spáchala-li takovýto trestní čin
osoba podle zákona odpovědná za správu
nebo vedení národního, znárodněného
podniku nebo podniku pod národní správou.
Aniž se tím něco mění na ustanovení
obecného trestního zákona, vytyčuje
se tím zvláště odpovědnost osob,
kterým je svěřen dozor, správa nebo
vedení podniků národních, znárodněných
nebo pod národní správou.
Uvážíme-li, že právní stav
již velmi přesně anebo aspoň po některých
stránkách rámcově kodifikoval právní
postavení osazenstva a jeho organisace, uvážíme-li
také poměr osazenstva k práci, zákonnou
ochranu jeho práv a svobod, je jasné, že nemohl
za trestní čin považovati ta opatření,
která směřují k ochraně zájmů
zaměstnanců, jež je nyní v úpravě
§ 4 kvalifikována tak, že za trestní čin
podle tohoto zákona nelze považovat stávku.
To jsou skutkové podstaty a rozbor jednotlivých
ustanovení navrhovaného zákona o trestní
ochraně podniků národních a znárodněných
a pod národní správou.
Ústavně-právní výbor, uváživ
právě budovatelské úsilí Gottwaldovy
vlády i to, že se znárodnění
podniků stává pilířem ekonomického
základu tohoto státu i celého tohoto budovatelského
úsilí, v plné odpovědnosti za zájmy
všeho občanstva národa českého
i slovenského předkládá tento návrh
ústavodárnému Národnímu shromáždění
a prosí, aby jej přijalo za zákon. (Souhlas.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Zpravodajem za výbor průmyslový je p. posl.
Nedoma, kterému dávám slovo.
Zpravodaj posl. Nedoma: Vážená sněmovno,
paní a pánové!
Jako zpravodaj průmyslového výboru si dovoluji
oznámit, že průmyslový výbor
v souhlase s výborem ústavně-právním
i osidlovacím považuje tento iniciativní návrh
skupiny poslanců vzhledem k jeho důležitosti
za iniciativní návrh celé Národní
fronty Čechů a Slováků. (Potlesk.)
Jako referent průmyslového výboru považuji
za svou povinnost konstatovat, že průmyslový
výbor měl námitky pokud jde o podání
této důležité osnovy k projednání.
Konstatoval, že není v zájmu ústavodárného
Národního shromáždění,
aby se osnovy tak závažné důležitosti
předkládaly výboru k projednání
ve lhůtě tak kriticky krátké. Průmyslový
výbor je toho názoru, že měl právo
projednat tuto osnovu nejdříve, poněvadž
on je povolán k tomu, aby posoudil osnovu s hlediska obchodně,
průmyslově a hospodářsky právního,
a podle jeho názoru bylo třeba, aby právě
průmyslový výbor řekl své zásadní
poznámky k osnově a nebyl vázán rozhodnutím
výboru ústavně-právního.
Průmyslový výbor se zabýval osnovou
ve dvou sezeních. Za účasti zástupce
ministerstva průmyslu vyslovil zásadní souhlas
se změnami, které navrhoval ústavně-právní
výbor, ale s tím rozdílem, že původní
návrh na znění titulu podle názoru
průmyslového výboru nevyhovuje, a proto nakonec
v dohodě s výborem osidlovacím i ústavně-právním
navrhl, aby titul zákona zněl: "Zákon
o trestní ochraně národních podniků,
znárodněných podniků a podniků
pod národní správou."
Průmyslový výbor souhlasí se změnami
v § 1 navrženými výborem ústavně-právním.
Pokud jde o vyjmenování objektů, jež
jsou podle § 1, odst. 1 předmětem trestní
ochrany, vyslovil průmyslový výbor jednotný
názor, že trestní ochrana vztahuje se také
na suroviny a hotové zboží, přesto,
že v textu zákona není skutečně
vyjádřeno, že se zákon vztahuje také
na tyto obory. Průmyslový výbor se spokojuje
s touto poznámkou proto, aby v případě
sporů mohl se soudce opřít také o
tento názor. Při projednávání
§§ 2 až 7 návrhu ztotožnil se průmyslový
výbor po slyšení zástupce ministerstva
průmyslu se změnami, které navrhl výbor
ústavně-právní s tou výjimkou,
že v § 7 navrhuje, aby místo slov "s ostatními
členy vlády" bylo užito slov "s příslušnými
členy vlády". To odůvodňuje tím,
že ministr spravedlnosti má se o těchto věcech
dohodnout pouze s kompetenčně příslušnými
ministerstvy.
V závěru průmyslový výbor se
jednomyslně usnesl, aby byl požádán
pan ministr spravedlnosti, aby vyzval svůj úřad,
aby tento úřad s největším urychlením
porovnal znění dekretů číslo
5, 100 a 112, pokud jde o trestní sankce, s textací
navrhovaného zákona a aby v příslušných
směrnicích bylo uvažováno také
o tom, aby byl pokud možno co nejvíce zamezen určitý
dualismus, který se tu a tam stává úplnou
zvyklostí v našem zákonodárství.
Jako zpravodaj průmyslového výboru doporučuji
vážené sněmovně přijetí
tohoto návrhu.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Za výbor osidlovací jest zpravodajem pan posl. dr
Veverka, jemuž dávám slovo.
Zpravodaj posl. dr Veverka: Paní a pánové!
Mám čest jako zpravodaj výboru osidlovacího
zde sděliti, že osidlovací výbor projednal
a schválil návrh zákona na trestní
stíhání ve věci podniků národních,
znárodněných a pod národní
správou se změnami a doplňky připravenými
výborem ústavně-právním a průmyslovým.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 7 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s osnovou zákona, to jest s jejími
7 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí podle
zprávy výborové, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle ústní zprávy
výborové ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 9. Druhé čtení osnovy zákona
o trestní ochraně národních podniků,
znárodněných podniků a podniků
pod národní správou.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Bartuška: Nemám změn.
Zpravodaj posl. Nedoma: Nikoliv.
Zpravodaj posl. dr Veverka: Nejsou.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen poslední odstavec pořadu.
Před ukončením schůze sděluji,
že dovolenou na dnešní schůzi podle §
2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi pp. posl. Vilím,
J. Novotný, a dodatečně na včerejší
schůzi p. posl. Horák.
Sděluji, že se předsednictvo usneslo, aby se
příští schůze svolala písemně.
Tím končím schůzi.