V článku III, po vsunutí nového článku
jakožto článku II, bylo doplněno, že
výkonem zákona pověřuje se mimo ministra
spravedlnosti také ministr vnitra, ježto na vydání,
vypovězení, repatriaci a odsunu stejně participuje.
Ústavně-právní výbor doporučuje
slavnému ústavodárnému Národnímu
shromáždění osnovu zákona s provedenými
doplněními ku přijetí. (Souhlas.)
Místopředseda Petr: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 3 články, nadpis a úvodní
formuli
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 3 články, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 5. Druhé čtení osnovy zákona,
jímž se mění a doplňuje trestní
řád (tisk 27).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Bunža: Nejsou.
Místopředseda Petr: Kdo ve druhém
čtení souhlasí s osnovou zákona tak,
jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém.
Tím je vyřízen 5. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
šestého odstavce pořadu, jímž je
6. Zpráva výboru rozpočtového (podle
§ 35 jedn. řádu) o vládním návrhu
zákona (tisk 26), kterým se mění zákon
ze dne 19. února 1946, č. 30 Sb., o nové
úpravě československého práva
v oboru nepřímých daní a státních
finančních monopolů (tisk 30).
Zpravodajkou za p. posl. Šulíka jest paní posl.
Žáčková-Batková.
Dávám jí slovo.
Zpravodajka posl. Žáčková-Batková:
Slavná sněmovno, pánové a paní!
Rozpočtový výbor pojednal ve své včerejší
schůzi o vládním návrhu zákona,
kterým se mění zákon ze dne 19. II.
1946, č. 30 Sb., o nové úpravě československého
práva v oboru daní nepřímých
a státních finančních monopolů.
Podle § 112 tohoto zákona mají nabýti
ustanovení zákona o dani z uhlí opětně
účinnosti dnem 1. července 1946. Tímto
dnem by nastala důlním podnikům povinnost
odváděti státu 10 % z úřední
ceny uhlí na dolech. Vláda navrhuje v § 1,
aby ustanovení o dani z uhlí nabyla účinnosti
na celém území státu dnem 1. ledna
1947. Dosavadní předpisy platné pro tuto
daň se do tohoto dne nebudou provádět a daň
se také nebude vybírat.
Rozpočtový výbor uvážil všechny
důvody, které pro přijetí tohoto zákona
mluví. Nejdůležitější z
nich je: Ceny uhlí na dolech byly vyhlášeny
výměrem Nejvyššího úřadu
cenového z 15. listopadu 1945, a to za předpokladů
těžby, upravených výkonů a výrobních
nákladů z prvého čtvrtletí
roku 1945, upravených se zřetelem na plánované
přebudování hospodářských
čísel. Zvýšení cen uhlí
činilo cca 90 %. V kalkulacích cen uhlí byla
Nejvyšším úřadem cenovým
daň z uhlí započítána a počítalo
se, že v důlní ceně najde se také
pro tuto daň úhrada. Ale po vyhlášení
nových cen uhlí nastalo však neočekávané
zvýšení těžebných nákladů
další úpravou hornických mezd a vyčerpalo
tuto daňovou reservu.
Uhelné podniky brání se odvádění
této daně, poněvadž jsou značně
pasivní. Podle zjištění předběžných
výsledků hospodaření jsou v prvním
čtvrtletí roku 1946 důlní podniky
v Čechách a v zemi Moravskoslezské pasivní
částkou 73 milionů Kčs. Tato pasiva
se patrně v příštích čtvrtletích
ještě zvýší, a to jednak v důsledku
snížení výkonu, jednak také následkem
zvýšení nákladů na dovolené,
se kterými propočty při stanovení
cen nekalkulovaly. Nepříznivá hospodářská
situace důlních podniků je patrna také
ze vzestupu finančních závazků ostravsko-karvínských
dolů, které k 5. V. 1945 činily 781 milionů
Kčs, k 1. I. 1946 1.771 milionů Kčs a k 28.
II. 1946 1.869 milionů Kčs. Ostravsko-karvínské
doly jsou tedy vysoce pasivní. Provozní výsledky
severočeských hnědouhelných dolů
jsou poněkud lepší, ale přesto výše
v lednu vykázaných provozních zisků
nedosahuje ani 10 % z tržby, to je částku,
kterou by činila daň z uhlí. Při tom
je nutno zdůraznit, že aktivní provozní
výsledek se změní ihned v ztrátu,
jakmile bude proveden odsun pracovních sil. Placením
daně z uhlí neutěšená finanční
situace dolů byla by značně zhoršena.
Přesunutí daně na spotřebitele, kterými
jsou zejména železárny, ocelárny, elektrárny
a dráhy, znamenalo by značné zvýšení
cen uhlí i pro domácí otop, což by bylo
neúnosné v době, kdy ve vládním
prohlášení se mluví o nutnosti 20 %ního
snížení cen průmyslových výrobků.
Proto vláda navrhuje, aby vybírání
daně z uhlí bylo přesunuto z 1. července
1946 na 1. leden 1947. Rozpočtový preliminář
podle kap. 22, tit. 3, § 4, položka 11, činí
pro daň z uhlí, která měla býti
podle § 112, č. 2 zák. ze dne 19. února
1946, č. 30 Sb. vybírána od 1. července
1946, v českých zemích 198 mil. Kčs,
na Slovensku 2 mil. Kčs, tedy celkem jde o částku
200 mil. Kčs, která má být státním
dolům úlevou. V rozpočtovém prelimináři
vznikne sice nový nepředpokládaný
schodek, který však podle vyjádření
zástupců ministerstva financí bude uhrazen
předpokládaným dosažením vyššího
výnosu spotřební daně z masa.
Nutno konstatovat, že v rozpravě, provedené
v rozpočtovém výboru, byl vysloven názor,
že promíjením vybrané daně nelze
zavádět nebezpečný prejudic, aby odsunováním
a promíjením daně byly korigovány
hospodářské výsledky podnikání.
Tyto výsledky musí se projeviti v bilancích
podniků, nikoliv v rozpočtu státním.
Po ujištění pana ministra financí, že
jde o výjimečný případ, přijal
rozpočtový výbor vládní návrh
zákona a schválil jej spolu s usnesením,
aby do tří měsíců byla rozpočtovému
výboru předložena a podána zpráva
Ústředního ředitelství státních
dolů o stavu těžby uhlí. Dále
vyslovil rozpočtový výbor přání,
aby v zájmu potřebného náležitého
projednání každého návrhu zákona
bylo splněno prohlášení vlády,
uvedené v budovatelském programu, že vláda,
dbajíc potřebné rychlosti práce zákonodárné,
připraví a předloží všechny
osnovy zákonů Národnímu shromáždění
včas, aby bylo možno je přesně a odborně
projednati.
Pánové a paní, jménem rozpočtového
výboru navrhuji, aby ústavodárné Národní
shromáždění přijalo vládní
návrh zákona, kterým se mění
zákon ze dne 19. února 1946, č. 30 Sb., o
nové úpravě československého
práva v oboru nepřímých daní
a státních finančních monopolů
tak, jak byl vládou předložen a jak jej rozpočtový
výbor k schválení doporučuje. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: K této věci
je přihlášen řečník. Zahajuji
proto rozpravu.
Dávám slovo p. posl. Ulrichovi.
Posl. Ulrich: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Dovolte, abych jménem zemědělců strany
národně socialistické připojil se
k dnešnímu jednání několika připomínkami
a upozorněními. - Ve všech odvětvích
našeho hospodářského podnikání
pociťujeme nedostatek pracovních sil, ale nejkatastrofálnější
nedostatek je v zemědělství a v dolech.
Není sociální spravedlností, jestliže
jedna vrstva národa pracuje do úpadu, druzí
dodržují pracovní dobu, ev. žádají
snížení počtu pracovních hodin,
a jiní pak lehkým způsobem jsou příživníky
hospodářského života.
Razíme heslo: Kdo nepracuje nebo nechce pracovat, ať
nejí. Škůdcem národa je každý,
kdo zdržuje anebo se nestará, aby hospodářský
život státu šel normálně ve všech
hospodářských odvětvích. Nechť
v každém úřadě, v každém
podnikání osobně odpovídá vedoucí,
který musí být vyměněn, jestliže
se neosvědčí a nemá náležitou
odbornou kvalifikaci. Přestanou poptávky po odpovědných
místech od lidí, kteří tam nepatří
a tomu nerozumějí, ať v zemědělství,
v průmyslu anebo v úřadech.
Mám vážné obavy, aby v uhelném
hospodářství nenastala v zimním období
kalamita a nezpracovával se plán teprve tehdy, až
budeme v největším nedostatku, právě
tak, jako v zemědělství. Jestliže dnes
žádá uhelný průmysl odsunutí
vybírané daně, která, ač do
výrobní kalkulace byla započítána,
do dnešního dne se nevybírala, dáváme
znárodněným podnikům milionové
dary u vědomí, že je to sektor, který
musíme všemi silami přivésti k rentabilitě.
Ptáme se, co tomu mají říkat zemědělci,
kterých se nikdo neptal na výrobní náklady
anebo k nimž nebylo přihlíženo. Stanovila
se cena bez ohledu na rentabilitu a těžkou práci
na venkově, o kterou nikdo nestojí a jí pohrdá,
při čemž venkovský člověk
se mnohdy podceňuje.
Na výživě a tudíž na zemědělství
musí mít dnes zájem celý národ,
neboť bez chleba není života, jako bez práce
není pokroku. (Potlesk.)
Na venkově je trvalý dojem, že odpovědní
činitelé nevěnují patřičnou
péči našemu zemědělství,
jak mu v našem národě při souvislosti
průmyslu a zemědělství přísluší.
Dokonce tento stav způsobuje, že sem a tam se mluví
o neoprávněných pověstech, že
tato nevšímavost k zemědělství
je záměrná a že prý lidé
v důsledku těžkostí budou z chalup utíkat
a že tak budou předpoklady pro experimenty společného
hospodaření na půdě. Vím, že
kdyby tyto těžkosti se staly v jiných odvětvích,
dávno bychom měli demonstrace a stávky, ale
hřeší se na velkou trpělivost.
Jsme si vědomi, že odsun Němců musí
být bezpodmínečně vykonán.
Ale ministerstvo zemědělství a ministerstvo
soc. péče mělo už dávno předložiti
slibovaný plán, jak zvládnout úkoly,
které máme před sebou, chceme-li se vystříhat
těžkých hospodářských
otřesů. Bohužel, přes všechna upozornění,
která jsme v zemědělském výboru
učinili, se nic nestalo. Nejlépe to dokazuje to,
že v jarních měsících jsme podali
resoluce na 12 nejvyšších úřadů,
a odpověď jsme dostali jenom od jediného. Konečně
se nám zdá, že mnozí páni ministři
přehlížejí důležitost zemědělských
problémů, poněvadž do zemědělského
výboru mnohdy nechodí a posílají své
zástupce.
Tu nestačí mluvit o mechanisaci a strojních
stanicích, když tisíce žádostí
leží neuspokojených a na vydané poukazy
nejsou stroje dodány, poněvadž našim továrnám
chybějí některé součástky.
Nebo snad chceme naše vyspělé zemědělství
nechat hospodařit extensivně? Chceme trestat zemědělce
právě dnes v největších pracích
kontrolami a pokutami, že nedodrželi osevní plán,
jak se to mnohde stalo? Žádám, aby všechny
pokuty, které byly z tohoto důvodu vyměřeny,
byly zrušeny, poněvadž i se své strany
nedodrželi jsme slibu, že opatříme pracovní
síly. Nebo chceme zemědělce donutit k falšování
osevních plánů a výměry ploch?
Jak chceme splnit vládní program, ve kterém
se mluví o zvýšení živočišné
výroby, jak chceme zvládnout otázku tukovou
a vůbec otázku výživy, když dnes
již máme úředně hlášeno,
že na Prachaticku se muselo vyhnat tisíce kusů
dobytka ven, poněvadž ho nemá kdo obsloužit
a hlášeny byly i případy, že mnohý
zemědělec končí svůj život
ze zoufalství nad pracovními poměry.
To jsou vykřičníky, které musí
přinutit všechny odpovědné činitele,
aby vykonali všechno k zajištění výživy
národa. Nemůžeme spoléhat na nikoho
jiného než sami na sebe. Od prvního zasedání
zemědělského výboru loňského
roku upozorňovali jsme ministerstvo zemědělství
a ministerstvo soc. péče na katastrofu, kterou máme
před sebou, bohužel, nic se nestalo, než jenom
to, že se stále slibuje, ale nic konkretního
se nedělá.
Nám nejde ani tak o zdolání žňových
prací, o tom rozhodne čas, ale nám jde především
o získání trvalých pracovních
sil. Jestliže chceme poctivě řešiti zemědělský
problém, pak není jiné cesty, než zvednout
úroveň zemědělců, ať už
majitele dvou-, deseti- nebo více- hektarového podniku,
na úroveň dělníka průmyslového.
Jedině tak možno přijíti ke kladným
výsledkům. Nelze říci, že by
pracovní síly scházely jenom ve velkých
podnicích. Máme-li intensivně hospodařit,
neobejdou se bez pracovních sil již ani šestihektarové
podniky. Bylo by planým mluvením o mechanisaci,
kulturních domech, sociálním pojištění
a vůbec o zvednutí kulturní úrovně
na venkově, jestliže nedovolíme, aby v sociálním
státě nemohl si zemědělec zakalkulovat
výrobní náklady i v nejdůležitějších
životních potřebách. Zemědělci
musíme dáti podmínky k životu, jenom
úměrně finančně zajištěná
rodina může si dovolit navštěvovat divadlo,
film, koupit knihu a věnovat se dalšímu vzdělání.
Vždyť i venkov, pravé jádro národa,
který přes všechny nápory v nejhorších
dobách nikdy nezklamal, udržel to nejdražší,
naši řeč, a v této těžké
válce dovedl podat pomocnou ruku, musí poznat, že
se k němu chceme chovat skutečně bratrsky.
Jsme šťastni, že můžeme pracovat v
osvobozené republice. Zemědělci pracují
všude za dva, abychom zajistili dostatek chleba, masa a tuků,
nechť ale národ uzná, že potřebujeme
k práci potřebného klidu, uznání
a ohodnocení.
Tyto připomínky jsem byl nucen při této
příležitosti slavné sněmovně
přednésti, poněvadž touto osnovou se
dostává na sanaci jednoho sektoru znárodněného
podnikání velkého daru od státu. Poněvadž
jde o sektor krajně důležitý, stejně
důležitý jak pro průmysl, tak pro zemědělství
a pro veškeré drobné spotřebitele, neboť
bez uhlí nemůžeme prozatím vůbec
existovat, dávají zemědělci k této
osnově zcela výjimečně svůj
souhlas, ale domnívají se právem, že
se to nestane pravidlem.
Podniky se musí státi rentabilní bez jakékoli
podpory státní, neboť týmž právem
by mohli žádati drobní zemědělci
i ostatní soukromí podnikatelé o poskytnutí
státní subvence. Při nynějším
finančním stavu je toto subvencování
naprosto nemožné. Jsme si toho plně vědomi
a soukromé podnikání to také ani nechce,
ale musíme si přát všichni, kteří
to se státem dobře myslí, aby ve všech
státních a zestátněných podnicích
se hospodařilo co nejúsporněji, aby se výrobnost
i výnosnost zvětšovala, aby tak znárodněné
podniky byly konkurenčně schopné na vnitřním
i zahraničním trhu. Vedoucí znárodněných
podniků si musí uvědomit, že musí
své podniky vésti rentabilně a že nemohou
počítati trvale s tím, že by stát
mohl jejich hospodářství stále sanovati.
Musíme usilovně hledati příčiny,
proč naše znárodněné podniky
nejsou ještě rentabilní a proč výroba
prozatím vázne, a musíme se snažiti
za všech okolností, i když bude nutno říci
občas několik nepopulárních slov a
učinit nepopulární opatření,
abychom přivedli rychlou nápravu. Za dnešního
stavu státního hospodářství
nebylo by únosné a bylo by k soukromému podnikání
naprosto nespravedlivé, aby na jeho úkor byly sanovány
podniky, které se prostě nevyplácejí.
Znovu zdůrazňuji, že zemědělci,
třeba jsou ve velmi tísnivé situaci, jak
pokud jde o pracovní síly, tak pokud jde o ceny
zemědělských výrobků, přece
dávají k tomuto opatření souhlas,
poněvadž jsou přesvědčeni, že
se tím pomůže jednomu z nejdůležitějších
sektorů národního hospodářství.
Je nutno usilovati za všech okolností o nejrychlejší
přivedení všech znárodněných
podniků do stavu rentability. (Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu pí. zpravodajce Žáčkové-Batkové.
Zpravodajka posl. Žáčková-Batková:
Vzdávám se slova.
Místopředseda Petr: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 2 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou, podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)