Podpredseda dr Šoltész: Zpravodajcom za výbor
branný je pán posl. Vodička. Dávam
mu slovo.
Zpravodaj posl. Vodička: Vážená
sněmovno, paní a pánové!
Projednávaná osnova zákona o péči
o vojenské a válečné poškozence
a oběti války a fašistické persekuce
je novým dokladem, že vláda Národní
fronty a ústavodárné Národní
shromáždění se s velkou vážností
starají o to, aby nové zákony v naší
nové lidově-demokratické republice odpovídaly
jejímu duchu. Je to veliký pokrok v našem sociálním
zákonodárství, protože tímto
dílem se uspokojuje zájem nejširších
a také nejtížeji postižených vrstev
českého i slovenského národa a proto
tyto vrstvy budou míti z titulu tohoto zákona skutečný
a nesporný prospěch.
Tento zákon je třeba považovati za jeden z
důležitých kamenů našeho sociálního
zákonodárství, neboť se v něm
projevuje nový rys oceňování člověka
v tom smyslu, že člověk je nejcennější
statek ve státě a že v případě
potřeby je povinností státu se proto o něho
velmi pečlivě a svědomitě starat.
Péče o člověka v nové lidově-demokratické
republice přestává býti filantropickou
otázkou, ale stává se vážným
celostátním a celonárodním problémem,
s kterým souvisí otázka míti zdravé
a zdatné občany, míti dostatek dobré
pracovní síly, míti zajištěnu
obranu republiky a bezpečnost státu. Proto dobré
sociální zákonodárství může
velmi mnoho po této stránce prospěti.
Jak se projevuje v tomto zákoně lidově-demokratický
duch naší nové republiky? Především
v tom, že osobám, které utrpěly poškození
zdraví nebo těla v důsledku vojenské
služby, válečných událostí
nebo fašistické persekuce, jakož i pozůstalým
po osobách, které zemřely za těchto
okolností, se dostane zaopatření ze státních
peněz jako odškodnění. To znamená,
že podle tohoto zákona nebude válečný
poškozenec nebo oběť války a fašistické
persekuce dostávati již almužnu, která
ještě byla závislá na tom, zda dostal
přidělenu trafiku, ale zákonem zaručenou
náhradu.
Až dosud podle starých zákonů bylo o
invalidy a válečné poškozence velmi
špatně postaráno. V minulé republice
byli pro stát nemilou přítěží,
které se stát rád zbavoval. Jejich renty
byly nízké, v žádném případě
nezajišťovaly ani to nejskrovnější
existenční minimum. Nepočítalo se
s nimi ani jako s pracovní silou, ani jako s občany.
To se dnes změnilo. Válečný invalida,
válečný poškozenec a oběť
války a fašistické zvůle přestává
býti dnes almužníkem, který z milosti
dostával renty, jež byly výsměchem sociální
péče, a naopak stal se občanem, který
má zákonný nárok na odškodnění
za ztrátu svého zdraví anebo života
v boji proti nepříteli své vlasti.
Proto také náš lidově-demokratický
stát se považuje ve smyslu tohoto zákona za
ručitele, pro kterého vyplácení náhrad
invalidům a poškozencům je mravním závazkem,
který bude plněn do všech důsledků,
a nikdy se již nevrátí praxe, která
byla prováděna v minulé republice, že
invalida, který si poctivou prací chtěl zlepšiti
svou bídnou existenci, byl připraven o svou invalidní
rentu. Právě proto nutno vyzdvihnouti, že ohromným
kladem tohoto zákona je, že při zajištění
zákonného nároku na odškodné
současně řeší zákonnou
cestou i problém zapojení invalidů - dokonce
i těžkých - do občanského života
a že jim dává možnost získati zaměstnání,
aby podle svých sil a schopností se účastnili
plnění té nejkrásnější
občanské povinnosti, na které závisí
rozkvět naší republiky, to je produktivní
práce.
Podle tohoto zákona je práce každého
válečného poškozence vítána
a v žádném případě mzda
za práci, kterou invalida a válečný
poškozenec získá, neohrozí vyplácení
náhrady, ke které se stát podle tohoto zákona
zavázal. Ba dokonce se v tomto zákoně jde
tak daleko, že podle § 96 jsou všichni majitelé
továren a závodů povinni přijímati
do zaměstnání na pracovní místa
těžké invalidy, a to na prvních 20 pracovních
míst alespoň jednoho a na dalších 30
pracovních míst nejméně jednoho dalšího
těžkého invalidu.
Tu je třeba vyzdvihnouti tento nádherný sociální
charakter zákona, který dává právo
na práci i těžkému invalidovi, dává
mu možnost účastniti se produktivní
práce, nevyřazuje ho z lidské společnosti
a dokazuje mu, že má stále pro republiku i
národ svou cenu. (Potlesk.)
Jaký je to rozdíl při srovnávání
těchto skutečností s tím, co jsme
prožívali v minulé republice! Tehdy pro majitele
továren a závodů neměl již cenu
40tiletý zdravý člověk, zatím
co v lidově-demokratické republice má cenu
- a republika s ním také počítá
- i ten, kdo o svoji invaliditu je všude jinde z jakékoliv
práce a z jakéhokoliv zaměstnání
úplně vyřazen.
Tato osnova zákona jako velké sociální
dílo naší republiky pamatuje i na takové
případy, které dříve nepřicházely
vůbec v úvahu, protože snahou bylo nároky
válečných poškozenců spíše
omezovati než zlepšovati. V tomto případě
týká se pomoc pozůstalým po zemřelém
invalidovi, jehož smrt nebyla v příčinné
souvislosti s poškozením. V takovémto případě
přísluší pozůstalým nárok
na zaopatření tehdy, bylo-li snížení
výdělečné schopnosti invalidovy stanoveno
aspoň 45 %. Při nižším ocenění
lze docíliti zabezpečení obživy ze státních
prostředků na základě zjištění,
že pozůstalí nemají dostatečného
příjmu k obživě.
Pokrokový duch tohoto zákona se projevuje také
v tom, že se za pozůstalé počítá
družka invalidova, děti nemanželské nebo
osvojené, umožňuje se podpora i pro nevlastní
rodiče, osvojitele dítěte nebo pěstouny
a dokonce prarodiče, což se projevuje v našem
zákonodárství po prvé.
V zákoně je počítáno také
s celou řadou přídavků, k řádnému
důchodu, jako ošacovací příplatky,
příplatky na ženu a děti, příplatky
vyživovací, drahotní, slepecké, pro
pozůstalé pohřebné, takže tímto
způsobem se invalidům, válečným
poškozencům a pozůstalým po obětech
války a fašistické persekuce dostane zaopatření
tak, že mohou býti z toho skromně sice, ale
bez obav a starostí živi.
Invalidní důchody, které určuje tento
zákon, jsou podstatně zvýšeny a při
tom jsou odstraněny rozdíly, které v minulé
republice dělily invalidy při stejné invaliditě
na různé podporované skupiny.
Také vdovský důchod se vztahuje i na družky
a po znovuprovdání dostávají pozůstalé
vdovy a družky odbytné s právem na znovu nabytí
nároku v případě, ovdoví-li
znovu v době tří let. Je třeba také
zdůrazniti, jaká zásadní změna
nastala na základě tohoto zákona v sociální
péči o invalidy a pozůstalé po nich.
Je to především nové pojetí sociální
péče. Místo péče o invalidy
a pozůstalé jakožto opatření
rámci sociální péče, stanoví
se zákonná právní náhrada za
válečné škody pro ty, kteří
jsou tímto zákonem podchyceni. To znamená
existenční zaopatření ne jako sociální
péče, ale jako náhrada a odškodné.
V zákoně se přihlíží k
sociálním poměrům pro vdovy a také
pro sirotky se stanoví požitky zvlášť,
a ne jako dříve, kdy vdovy dostaly důchod
s přiznáním příspěvku
na výchovu sirotků.
Tento zákon stanoví tedy zásadu, podle které
se zaopatření invalidům, válečným
poškozencům a pozůstalým poskytuje jako
náhrada škody, při čemž se rozlišuje
mezi škodami, které mohly vzniknout každému
obyvateli a mezi škodami vzniklými činností
proti okupantům.
V závěru chci zdůrazniti skutečnost,
že všechny výbory, které projednávaly
tuto osnovu, byly nuceny učiniti podstatnou změnu
v této osnově, a zejména v tom, že v
osnově nebylo činěno rozdílu mezi
poctivými bojovníky za svobodu národa, jak
z prvého tak i druhého odboje a mezi těmi,
kteří ztratili životy a zdraví ve službách
okupantů tím, že sloužili ve vládním
vojsku a v branné moci tak zvaného Slovenského
státu. To se ovšem netýká těch
příslušníků těchto dvou
vojenských útvarů, kteří v
nich konali svou vlasteneckou povinnost, na ně se vztahují
ty paragrafy zákona, které jsou platné pro
ostatní odbojové pracovníky.
Jako zpravodaj branného výboru odpovědně
prohlašuji s tohoto místa, že přijetím
této osnovy plníme již předem část
budovatelského plánu naší lidově
demokratické republiky, a proto jménem branného
výboru doporučuji osnovu zákona o péči
o vojenské a válečné poškozence
a oběti války a persekuce ku přijetí.
Zároveň doporučuji jménem branného
výboru i přijetí resoluce, ve které
se vyzývá ministr sociální péče,
na Slovensku povereník sociálnej starostlivosti,
aby dle ustanovení § 7 tohoto zákona se dostalo
zaopatření a výhod tohoto zákona jen
těm příslušníkům vládního
vojska a branné moci tak zvaného Slovenského
státu, a to ještě jen ve zvlášť
ohleduplných případech, u nichž se bezpečně
zjistí, že v době nesvobody žádným
způsobem a formou se neprovinili proti zájmům
Československé republiky. (Potlesk.)
Podpredseda dr Šoltész: Zpravodajcom za výbor
rozpočtový je pán posl. Vítek.
Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Vítek: Vážené
dámy a pánové!
Když u nás v době okupace zuřila vichřice
fašismu, byly způsobovány našemu národu
nesmírné škody. Drtivá většina
národa však nešetřila ani svých
životů a bojovala jak doma proti okupantům,
tak i v zahraničních armádách proti
společnému nepříteli, jsouc přesvědčena,
že lid tak, jak byl jednotný v boji, pomůže
i v míru zaceliti utrpěné rány. Jestliže
dnes Národní shromáždění
projednává osnovu zákona, která má
tyto rány zaceliti, pak plní jen slib, který
si lid uložil v době nejtěžší.
A komu by právě při projednávání
této osnovy a při vzpomínce na oběti
nevyvstal před očima onen zločin mnichovanů,
kapitulantů a ostatních zrádců a paličů?
A kdo by naproti tomu se nezaradoval nad spojeneckou smlouvou
s Jugoslavií, která byla včera tak slavnostně
přijata touto sněmovnou, právě tak
jako nad pevným přátelstvím se Sovětským
svazem, které jsou nejlepšími preventivními
léky proti ranám, jež by nám hrozily
v budoucnosti?
Osnova tato však neřeší jen odškodnění
obětí druhé světové války
a fašistické persekuce, ale i obětí
první světové války a vojenské
služby vůbec. Péče, která byla
dosud poskytována těmto obětem, byla provisoriem,
které nutno nahraditi zákonem. Veliká mravní
podstata tohoto zákona spočívá právě
v tom, že se tu postiženým dává
skutečná náhrada a tak se odstraňuje
stav, který by u poškozených budil pocit almužny.
Výdaje spojené s uzákoněním
této osnovy jsou kryty jednak v rozpočtu ministerstva
sociální péče a jednak má krytí
zbytku zajistiti vláda v celkovém státním
rozpočtu. Krytí tohoto zbytku bude únosné
proto, že do konce roku 1946 lze počítati,
že se přihlásí asi 2/3
uchazečů, resp. že bude vyřízeno
asi 2/3 přihlášek. Uvážíme-li,
že se na příklad jen v Čechách
a na Moravě přihlásí okrouhle asi
114.000 uchazečů a celkový náklad
bude činiti kolem 13/4 miliardy,
pak pochopíme rozsah této osnovy. Na Slovensku nelze
dosud přibližný celkový počet
uchazečů odhadnouti. Jde tu vcelku arciť o
velký finanční náklad který
vyžaduje péče podle této osnovy, avšak
nutno uvážiti, že osnova dává náhradu
za ztrátu statků nejcennějších,
za ztrátu zdraví nebo života.
Tato osnova svědčí o novém duchu naší
lidově demokratické republiky a o rychlé
konsolidaci poválečného stavu.
Slavné Národní shromáždění!
Rozpočtový výbor se usnesl doporučiti
plenu, aby osnova, tak jak byla schválena a doporučena
výborem sociálně-politickým a branným,
byla plenem přijata a stala se tak zákonem. (Potlesk.)
Podpredseda dr Šoltész: K tejto veci sú
prihlásení rečníci. Zahájim
preto rozpravu.
Prihlásení sú: pp. posl. dr Neuman,
Plojhar, Skaunic, Komzala a Kleinerová.
Dávam slovo prvému rečníkovi, p. posl.
dr Neumanovi.
Posl. dr Neuman: Pane předsedo, paní a pánové!
Včera tomu byl rok, kdy vláda Československé
republiky - několik týdnů po osvobození
- vydala prozatímní opatření ve prospěch
obětí persekuce. Bylo patrno, že vláda
má nejlepší vůli a se vším
urychlením se už 17. července 1945 snažila
vyřešiti nejtěžší bolesti
našich persekvovaných. Nebylo už její
věcí, jestliže administrativa ještě
ani do dnešního dne - kdy toto prozatímní
opatření vládní má býti
nahrazeno zákonem - ve všech případech,
v případech sirotků, vdov i předků
po politických vězních, ostatních
persekvovaných i ostatních obětí poslední
války dosud tyto věci nevyřešila. Považuji
za svou povinnost poděkovat vládě, že
tak se vším urychlením řešila tyto
naléhavé věci, ale zároveň
velmi naléhavě prosím, aby se vláda
postarala, abychom nejenom zde tvořili zákony, nýbrž
aby byly také se vším urychlením prováděny.
(Potlesk.)
Paní a pánové! Dovoluji si upozorniti, že
jenom podle prozatímního odhadu čeká
na vyřešení svých potřeb 180.000
poškozenců této války, na 80.000 sirotků,
70.000 vdov a 30.000 otců a matek čeká na
důchod, na který mají po mém soudu
právo. A jestliže se dnes čeho dožadujeme,
pak je to jenom to, aby v nejbližších týdnech
byly vyměřeny a vyplaceny všechny důchody
podle tohoto zákona, poněvadž - jak už
jsem jednou řekl v tomto domě - nebudeme stavět
pomníky mučedníkům této války,
nýbrž chceme v živém pomníku, v
dětech, sirotcích a vdovách postavit pomník
celého národa obětem poslední války.
Osnova, kterou právě projednáváme,
je velkou osnovou unifikační, a řada zákonů,
které řešily otázku náhrad a
důchodů obětem první světové
války, se jí ruší a rovněž
se nahrazuje opatřením, o němž jsem
se zmínil. Ale tato osnova je vedle státního
rozpočtu co do rozsahu a obsahu největší
osnovou, projednávanou Národním shromážděním
od osvobození. Proto mně dovolte, paní a
pánové, abych zde pronesl své mocně
"ceterum autem censeo..."
Způsob, jakým projednáváme v této
budově osnovy zákonů, je naprosto nedostatečný.
Není dostatek času k řádnému
prostudování a myslím, že se stalo naposled,
kdy jsme k tomu dali souhlas (Potlesk.), a jedině
ohledy na oběti persekuce nás vedly k tomu, abychom
s tímto opatřením souhlasili, poněvadž
jinak je pod důstojnost parlamentu, jak se projednávaly
v posledních chvílích osnovy a jak se teprve
ve výborech rozdávaly osnovy zpravodajům,
aniž se mohlo o nich jednat. Kvituji proto s díkem
prohlášení pana ministra financí, že
to, co se stalo včera, stalo se se strany resortu ministra
financí po prvé a naposled, a my se dožadujeme
téhož i ode všech ostatních ministerstev,
poněvadž je věcí parlamentu, aby náležitě
a včas mohl každou osnovu prozkoumat a jí se
také důkladně obírat. - Pokud pak
jde o osnovu samu, chtěl bych jenom říci,
že touto osnovou nedáváme žádný
dar, touto osnovou neusnášíme žádný
akt sociální péče, nýbrž
jenom nahrazujeme způsobené škody, a to ještě
nedostatečně. Bude povinností příslušných
činitelů, aby včas, jakmile to hospodářské
poměry dovolí, přišli s novelisací
tohoto zákona a náležitě upravili důchody
poškozenců z této světové války
a obětí fašistické a nacistické
persekuce.
Uvážíme-li, paní a pánové,
že dnes na 200.000 - a možná, až zjistíme
definitivní přihlášky, 250.000 - poškozenců
a obětí této války přihlásí
své nároky, uvážíme-li, že
v celé Evropě to budou statisíce a miliony,
kteří se budou dožadovat náhrady, uvědomujeme
si, co znamená válka. A právě při
projednávání tohoto zákona musíme
naplnit všichni svá srdce, ale nejenom my, nýbrž
současně s námi i celá Evropa, jedinou
touhou: Už nikdy válku, už nikdy takové
oběti! A proto všemi prostředky proti nacismu
a fašismu, proti jeho zbytkům; vyčistit svůj
stát, vyčistit Evropu a jít směrem
za demokracií, a my, Čechoslováci, za Masarykovou
humanitní demokracií! (Potlesk.)
Podpredseda dr Šoltész: Ďalej má
slovo p. posl. Plojhar.
Posl. dr Plojhar: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Před námi leží vládní
návrh zákona, jehož prostá skutečnost
doléhá již sama hluboce do našich myslí
a dotýká se silně samého jádra
našeho národního svědomí a lidského
citu: zákon o péči o vojenské a válečné
poškozence a oběti války a fašistické
persekuce.
Od květnové revoluce předestřeli jsme
ve světle československé pravdy a spravedlnosti
před oči všeho našeho lidu onu velkolepou
obětavost a hrdinství, jimiž se český
člověk v letech okupace vyznamenal, sklonili jsme
se v hrdé úctě před jedinečným
mučednictvím našich bratří a
sester, kteří donesli své češství,
svou lásku k rodné zemi a k národu na Kalvarii
novodobých dějin. Vzdali jsme všechny morální
pocty těm zástupcům a legiím českých
a slovenských vlastenců naší současnosti,
kteří pohrdli fysickou smrtí a statečně
trpěli a umírali v koncentračních
táborech a na popravištích, kteří
padli hrdinnou smrtí na všech frontách světa
i doma v liniích bojů podzemních i na barikádách.
Vzdali jsme poctu nejbližším jejich příbuzným,
spolubojovníkům a spolutrpitelům, pozůstalým
po obětech největších a nejslavnějších.
A vždy jsme si při těchto pietních aktech
uvědomovali, že náš vděk, naše
úcta k národním hrdinům a jejich rodinám
nemůže být nikdy dost veliká a úměrná
jejich obětem. A jak je možno ubránit se dnes
jakémusi niternému studu a vědomí
malosti, jestliže hrdinství ducha, strašlivé
oběti na životech, svobodě a zdraví
našich nejlepších synů a dcer máme
spláceti a nahrazovati hodnotou hmoty, částkami
peněz!
Znovu a v daleko větší míře si
dnes uvědomujeme, že všechny hmotné statky
nemohou národu nikdy nahradit jeho největší
a nejstatečnější bojovníky, nemohou
navrátit rodinám otce-živitele a matky-ochranitelky.
Proto spatřujeme v zákonu o péče o
vojenské a válečné poškozence
a oběti války a fašistické persekuce
zákon nejvýš nutný a potřebný,
i když víme, že uskutečnění
zákonného opatření - jako je léčebná
péče, ošetřování v ústavech
a sanatoriích, školení a cvičení
invalidů k novým fysickým schopnostem, výhody
při jejich jízdách, resp. přepravě
- a cifry navržených důchodů nemohou
ani zdaleka vyvážiti přinesené oběti.