Sú nejaké návrhy opráv lebo zmien
textových?
Zpravodajka posl. dr Horáková: Prosím
pane předsedo!
V rozdané zprávě v tištěné
resoluci v odst. 1 a) opravuji tiskovou chybu, takže definitivní
znění resoluce je toto:
Ministerstvu sociální péče se ukládá,
aby ve směrnicích, jež vydá k zákonu
o mimořádných opatřeních bytové
péče
a) precisovalo pojem trvale neobydleného bytu,
b) upozornilo místní národní výbory,
že jsou povinny postarati se o uložení svršků
exekvovaného nájemníka, nebude-li mu přikázán
náhradní byt podle ustanoveni § 5 zákona
č. 45/28 Sb.
2. Vláda se žádá, aby s urychlením
připravila a předložila ústavodárnému
Národnímu shromáždění
návrh zákona o regulaci pronájmu a užívání
místností určených k jiným
účelům než k bydlení.
Jiných změn a návrhů nebylo.
Podpredseda dr Šoltész: Kto v druhom čítaní
súhlasí s osnovou zákona tak, ako ju ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo v čítaní
prvom, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona tiež v čítaní druhom.
Zostáva hlasovať o 2 rezolúciach otlačených
vo zpráve výborovej.
Kto s týmito rezolúciami súhlasí s
opravou prvej rezolúcie navrhnutou pí. zpravodajkou,
nech zdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina, rezolúcie sú prijaté.
Tým je vyriadený 3. odstavec poriadku.
Teraz pristúpime k prejednávaniu štvrtého
odstavca poriadku, ktorým je
4. Zpráva výborov soc.-politického, branného
a rozpočtového (podľa § 35 rokov. poriadku)
o vládnom návrhu zákona (tlač 13)
o starostlivosti o vojenských a vojnových poškodencov
a obete vojny a fašistickej perzekúcie (tlač
31).
Zpravodajcom za výbor soc.-politický je pán
posl. dr Bureš. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Bureš: Pane předsedo, paní
a pánové!
Soc.-politický výbor ústavodárného
Národního shromáždění
mě pověřil, abych v této plenární
schůzi podal zprávu o vládním návrhu
zákona o péči o vojenské a válečné
poškozence a oběti války a fašistické
persekuce, tisk. čís. 31, a v předloženém
znění po změnách a úpravách
provedených sociálně-politickým výborem
jej doporučil ke schválení.
Osnova zákona upravuje zaopatření obětí
jednak z první světové války, jednak
z druhé světové války, z mírové
služby vojenské a persekuce, tedy kategorii na první
pohled nesmírně různorodou. Při přípravě
této osnovy byl po jistou dobu také spor a to, nebylo-li
by vhodnější rozdělit materii do dvou
zákonů. Zvítězil názor jednotného
zákona a po mém soudu správně. Vidím
v tom v jistém smyslu přímo symbolické
vyjádření skutečnosti, že v oné
strašné době druhé světové
války stál celý národ v boji na frontách
stejně krvavých a nebezpečných, ať
to byla bojiště západu, jihu a východu,
či fronta koncentračních táborů,
věznic, popravišť, fronta hor a lesů,
hrdinných činů partyzánů a
slovenského národního povstání,
stejně jako fronta pražských barikád.
Neméně významným a přímo
výrazem historického zadostiučinění
je zařazení vojáků mezinárodních
brigád po bok těch, kteří bojovali
za svobodu národa. Potvrzuje se tu přímo
textem zákona, že boj proti fašismu ve španělské
občanské válce, boj o Madrid byl bojem o
Prahu.
Zahrnuje tedy osnova zákona tyto kategorie: Vojíny
z počtu mužstva, kteří se stali invalidními
při výkonu vojenské služby v první
světové válce, a pozůstalé
po padlých, invalidy a pozůstalé z československé
armády v sobě od 1. března 1921 do 20. května
1938 a po 31. prosinci 1945, bojovníky za svobodu národa
a příslušníky mezinárodních
brigád ve Španělsku, osoby poškozené
válečnými událostmi na zdraví
nebo na životě a oběti persekuce.
Všem těmto osobám přiznává
osnova nárok na určité zaopatření
ve formě zaopatřovacích požitků
jako odškodnění za škody, utrpěné
poškozením zdraví, těla nebo zrátou
živitele. Kromě toho jim osnova přiznává
nárok na léčebnou, protézovou a ústavní
péči, některé výhody a přednostní
práva, jakož i podpůrnou péči,
což jsou opatření povahy péče
sociální.
Kromě uvedených kategorií dává
osnova státní správě možnost
přiznati výjimečně základní,
tedy nejnižší zaopatřovací požitky
též osobám, které byly poškozeny
za okolností jiných, po př. pozůstalým
po nich. Jsou to dvě skupiny osob. Jednak osoby uvedené
v § 7, totiž takové, které se staly invalidními,
anebo pozůstalí po osobách, které
zemřely při výkonu povinné vojenské
služby v branné moci státu, za jehož příslušníky
byli považováni v době nesvobody nebo jehož
příslušníky byli. Jsou to osoby v pohraničí,
které musely konat službu v německé
nebo maďarské branné moci. Do této kategorie
zařadil sociálně-politický výbor
také příslušníky tak zvaného
vládního vojska a tak zvané slovenské
branné moci, kteří v původním
znění osnovy figurovali v § 2 mezi kategoriemi
osob majících právní nárok
na zaopatření, tedy na místě, kam
se mravní povahou svého případu ani
při nejshovívavějším posuzování
nehodí. Sociálně-politický výbor
byl k této změně vládního návrhu
veden přesvědčením, že původní
zařazení těchto osob by nutně bylo
pociťováno jako nehoráznost, ne-li jako urážka
všech ostatních kategorií, především
bojovníků a mučedníků národního
odboje. Přiznání nároku těmto
osobám v úpravě, navrhované sociálně-politickým
výborem je fakultativní a nezakládá
nároků na odškodnění.
Soc.-politický výbor omezil možnost výjimečného
přiznání zaopatřovacích důchodů
těmto osobám ještě dále. V §
11 zcela vylučuje z možnosti dosáhnouti zaopatřovacích
důchodů ty příslušníky
t. zv. vládního vojska a branné moci t. zv.
slovenského státu, které projevovali ve službě
horlivost anebo byli vyznamenáni řádem tak
zv. slovenského státu nebo bývalé
Německé říše nebo jejich spojenců.
Druhou zvláštní skupinu tvoří
osoby uvedené v § 9. To jsou ty, které se staly
invalidními v tak zvaném totálním
nasazení nebo v totálním nasazení
zemřely. Také toto opatření je výjimečné,
vztahuje se na případy zvláštního
ohledu hodné, a to takové, kde zaopatření
obětí z titulu sociálního pojištění
nepostačuje a kde nešlo jen o obyčejné
risiko práce. I v tomto případě dává
osnova možnost státní správě
poskytnout alespoň základní zaopatřovací
požitky.
Pokud jde o zaopatřovací požitky, představuje
osnova v podstatě dva systémy odstupňování
všech požitků. Především odstupňování
základních zaopatřovacích požitků
invalidních podle stupně tělesného
poškození. Nárok na zaopatřovací
požitky počíná tu při snížení
výdělečné schopnosti alespoň
o 25 %. V pásmech o 10 % snížení výdělkové
schopnosti se pak invalidovi zaopatřovací požitky
zvyšují. Invalida bezmocný a osleplý
dostává z tohoto titulu zvláštní
příplatek. Za druhé je tu odstupňovaný
systém příplatků, vybudovaný
na podkladě hodnocení jednak sociálních
poměrů, jednak ethického původu škody.
Odstupňování zaopatřovacích
požitků podle sociálních poměrů
je zdůvodněno tím, že škoda ze
stejného poškození zdraví u dvou osob
různého sociálního postavení
je relativně různá. Podle této zásady
zavádí osnova 10 % příplatek k invalidním
důchodům za manželku a každé nezaopatřené
dítě, přídavek k důchodu pro
těžké invalidy, odkázané převážně
na invalidní důchod. U pozůstalých
pak, jejichž okruh zahrnuje vdovy, družky, vdovce, sirotky,
rodiče, po př. i sourozence, poskytuje se u osob,
odkázaných na důchod, k základnímu
zaopatřovacímu platu ještě přídavek
k důchodu.
Při ethickém hodnocení původu škody
rozlišuje se škoda vzniklá válečnými
událostmi, které mohly postihnout každého
občana, dále škoda vzniklá v souvislosti
s vojenskou službou v míru, dále škoda
ze zvláštních důvodů fašistického
útisku a konečně škoda z aktivní
účasti v odboji. Na podkladě tohoto ethického
hodnocení původu škody dostávají
invalidé československé armády mírové
a invalidé z odboje a persekuce zvyšovací příplatky,
pozůstalí po příslušnicích
československé mírové armády
a po obětech persekuce zvyšovací příplatek,
který se doplňuje v některých případech,
zejména u pozůstalých po účastnících
odboje, o zvláštní příplatek.
V této soustavě hodnocení původu škody
pozměnil sociálně-politický výbor
osnovu, a to v tom smyslu, že přiznal kategorii poškozených
z mírové služby v naší armádě
z doby před druhou světovou válkou tytéž
výhody, které původní návrh
přiznával jen poškozencům z mírové
služby po 31. prosinci 1945. Učinil tak v přesvědčení,
že osoby obou kategorií utrpěly škodu
za okolností s hlediska ethického úplně
stejnou a jest to tedy také hodnotiti stejně. Důvody
brannosti národa vyžadují pak kategoricky,
aby voják měl jistotu, že v případě
invalidity nebo smrti bude o něj, respektive o jeho pozůstalé
řádně postaráno. Pokud jde o zásady
ethického hodnocení původu škody, na
níž je vybudováno odstupňování
zaopatřovacích požitků podle tohoto
návrhu, jasně se ukazuje její oprávněnost
při posuzování těch případů,
kde vznikla škoda dobrovolnou aktivní účasti
v odboji, neboť v tomto případě se nám
otázka odškodnění jeví jako vysloveně
mravní závazek nás všech, celého
národa, zabezpečiti tyto oběti a pozůstalé,
zabezpečit jim nejenom holou existenci, nýbrž
přiměřenou životní úroveň.
Jako příklad uvádím, jak stoupají
důchody 85 % invalidy v různých kategoriích.
Základní důchod je 1.100 Kčs měsíčně.
Má-li ženu a dítě, dostane po 110 Kčs.
Poněvadž je odkázán na důchod,
dostane, pokud žije v Praze, přídavek 200 Kčs,
a poněvadž jeho ztráta výdělečné
schopnosti je vyšší než 85 %, další
zvýšení o 100 Kčs. Protože pak
je bezmocným invalidou, dostává dalších
600 Kčs, a jako invalida z mírové služby
v československé armádě zvyšovací
příplatek dalších 300 Kčs, takže
úhrnná částka tohoto invalidy bude
činiti 2.320 Kčs měsíčně
- u srovnání s jeho důchodem r. 1938, kdy
by byl dostal 680 Kčs měsíčně.
Druhý případ: Vdova po popraveném
s dvěma dětmi. Základní důchod
600 Kčs, zvyšovací příplatek
400 Kčs, zvláštní příplatek
1.000 Kčs, každé z dětí základní
důchod 270 Kčs, zvyšovací příplatek
130 Kčs, zvláštní příplatek
150 Kčs. Celkový důchod vdovy s dvěma
dětmi bude v tomto případě dělat
3.100 Kčs. U srovnání s tím by r.
1938 byla dostala 212,50 Kčs.
Důležitým ustanovením tohoto návrhu,
který se má státi nástrojem zmírňování
tolika tragických osudů a situací, je ustanovení
o odstraňování tvrdostí, které
by vyplynuly z norem tohoto zákona při rozhodování
nároků na zaopatření. Žádný
zákon nemůže dokonale vyčerpávajícím
způsobem vystihnout mnohotvárnost života. Je
velkou předností tohoto návrhu, že tímto
ustanovením otevírá ministerstvu sociální
péče cestu k uplatnění zásad
lidskosti a spravedlnosti i tam, kde by to litera normy nepřipouštěla.
Podstatnou změnu provedl sociálně-politický
výbor v otázce omezení nároků
na zaopatřovací požitky hranicí příjmovou,
která byla v původní osnově určena
jak u invalidů, tak i u vdov. Sociálně-politický
výbor tato omezení z osnovy zákona vypustil.
Vedly jej k tomu několikeré důvody:
Především principielně přiznaný
nárok na odškodnění nemůže
být vázán na určitou příjmovou
hranici. Je tu však ještě velmi závažný
důvod, a to přesvědčení, že
by bylo v úplném rozporu s úsilím
státu zapojit v tomto budovatelském období
do pracovního procesu co nejvíce spoluobčanů,
kdybychom zaváděním příjmové
hranice pro přiznání nároku na důchod
invalidní zaváděli tím de facto trestní
sankci za účast v pracovním procesu. Konečně
vedlo nás k tomu také přesvědčení,
že administrativní procedura, kterou by představovalo
každoroční přiznávání
výše důchodu, potvrzování těchto
přiznání berními správami a
jejich zpracovávání v úřadech
pro válečné poškozence u tak velikého
počtu případů, převýšila
by svými náklady možné úspory
na vyplacených důchodech.
Kromě zaopatřovacích požitků
poskytuje osnova invalidům také léčebnou,
prothésovou a ústavní péči.
V tomto ohledu provedl sociálně-politický
výbor podstatné změny proti původnímu
znění osnovy, neboť zavádí poskytování
léčebné péče i při onemocněních,
která nejsou v příčinné souvislosti
s poškozením, pro které se poškozenému
dostává invalidního důchodu, pokud
ovšem invalida nemá nárok na léčebnou
péči proti některému nositeli veřejnoprávního
pojištění. Tentýž nárok
na léčebnou péči zavádí
pozměňovací návrh sociálně-politického
výboru i pro příslušníky rodiny
invalidovy a pro pozůstalé. Důvodem pro toto
opatření je přesvědčení
sociálně-politického výboru, že
nárok na poskytování léčebné
péče je podstatnou podmínkou existenčního
zabezpečení invalidy, jeho rodiny, po případě
pozůstalých. Neboť v četných
případech, kdy není nároku z titulu
veřejnoprávního pojištění,
dochází k ohrožení zdraví a života
poškozených, kteří si nemohou z vlastních
prostředků řádnou léčebnou
péči opatřit. Sociálně-politický
výbor učinil toto opatření v přesvědčení,
že jde jen o krátkodobé provisorium, které
ztratí raison d´etre zavedením národního
pojištění. Invalidům, kteří
jsou práce neschopni a nemají rodinných příslušníků,
kteří by se o ně mohli starati, je poskytována
ústavní péče v domovech invalidů.
Další kategorií jsou výhody, spočívající
v podstatě v přiznání přednostních
práv a úlev při budování existence
a při přijímání poškozených
a jejich dětí do škol. Zvláštní
skupinu výhod představují výhody na
vstupném do kulturních podniků a při
dopravě.
Zcela moderním a dalekosáhlým opatřením
této osnovy jsou ustanovení o povinném přijímání
invalidů do zaměstnání. Zde jde osnova
nad rámec svého určení, protože
v případech nedostatku invalidních uchazečů,
na něž se jinak vztahuje, činí účastnými
této výhody všechny invalidní osoby,
ať již došlo k invaliditě podnikovým
nebo náhodným úrazem nebo ať jde o osoby
s tělesnou vadou od narození. V podstatě
stanoví osnova, že na prvních 20 zaměstnanců
v podniku je zaměstnavatel povinen přijímat
jednoho těžkého invalidu, to jest invalidu
se snížením výdělečné
schopnosti alespoň o 45 %. Na každých dalších
30 zaměstnanců je zaměstnavatel povinen přijmout
vždy jednoho dalšího těžkého
invalidu. V této části pozměnil sociálně-politický
výbor osnovu v tom smyslu, že ministerstvo sociální
péče stanoví přímo určité
druhy pracovních míst, na kterých musejí
být zaměstnáváni invalidé,
a to jak u podniků, tak i u úřadů
a ústavů. Toto opatření má
dalekosáhlý význam nejen národohospodářský
v této době kritického nedostatku pracovních
sil, ale i mravní, protože zaměstnáním
vrací se invalidovi positivní vztah k životu,
naplněnému radostí z práce, pocitem
užitečnosti a platnosti v lidské společnosti.
Dává jim příležitost, aby se
jako první zařadili na čestné místo
budovatelů republiky, a na druhé straně pomáhá
odstranit onen nešvar a s hlediska pracovní morálky
povážlivý zjev, že na místech,
která může zastávat těžký
invalida, je zaměstnáván zdravý muž
či zdravá žena, jejichž síly a
tělesné zdatnosti je tak naléhavě
třeba jinde.
Zákon bude prováděn státními
úřady pro válečné poškozence
v Praze, v Brně a v Bratislavě. Dohlédací
instancí je ministerstvo sociální péče,
odvolací instancí v Čechách a na Moravě
ministerstvo sociální péče, na Slovensku
povereníctvo sociálnej starostlivosti.
Pokud se týče počtu osob, které budou
mít nárok na zaopatřovací požitky
podle osnovy jakožto oběti druhé světové
války a persekuce, počítá se v důvodové
zprávě se 113.000 osobami. Až dosud, to jest
k 1. červnu 1946, přihlásilo se z tohoto
předpokládaného počtu 78.607 osob.
Výzva uveřejněna byla dne 1. srpna 1945 v
Úředním listě, při její
publikaci spolupůsobily pak zájmové organisace,
Svaz národní revoluce, Svaz osvobozených
politických vězňů, Družina československých
válečných poškozenců. Odkud tedy
onen rozdíl?
Paní a pánové, jsme přesvědčen,
že počet poškozených z druhé světové
války a za persekuce je ještě značně
vyšší nežli předpoklad, ale že
to není nedostatek publicity soupisu, který by byl
příčinou jeho neúplnosti. Jsem naprosto
přesvědčen, a dokazuje se nám to všem
každodenně, že velká část
poškozených se nehlásí, protože
se o důchod ucházet nechce. S kolika lidmi jsem
se setkal ve své ordinaci jako lékař, kteří
s rozhořčením odmítli návrh,
aby se přihlásili jako poškození! A
byli to otcové rodin, lidé odkázaní
na svůj pracovní důchod, jehož získání
je pro ně vždy obtížnější
vzhledem k jejich tělesnému poškození.
Až bude jednou, paní a pánové, provedena
statistika, až bude zjištěno, jak ohromný
počet poškozených z odboje a persekucí
se nepřihlásil o důchod, bude to statistika,
která bude chloubou národa, vznešeným
důkazem vysoké mravní úrovně
našeho lidu, který není národem lenochů,
vyhýbajících se práci a honících
se za rentou. Tím spíše je naší
povinností postarati se, aby se invalidovi dostalo i v
naší národní společnosti onoho
čestného místa, jako je tomu u jiných
národů, jako představiteli nejvyšší
vlastenecké oběti. (Potlesk.)
Tito lidé, kteří dávali v boji národu
své oči, ruce i životy, své manžely,
otce a syny, se neptali, není-li to příliš
veliká daň. Také my nemáme práva
si klást tuto otázku, když se snažíme,
třeba nedokonale, hojit jejich těžké
rány. Celý národ musí se účastnit
na jejich existenčním zabezpečení
a toto naše úsilí musí býti chápáno
jako ochotně plněná povinnost a ne jako filantropické
opatření minulých dob, provázené
pocitem studu. (Potlesk.)
Všichni, kteří jste ještě před
krátkou dobou stáli tváří v
tvář smrti, znáte tu palčivou bolest,
tu nejkrutější, kterou jsme tam prožívali,
pomýšlení na rodinu doma, na děti, na
to, co s nimi bude, když se nevrátíme, na jejich
bídu a opuštěnost. Jde o to, abychom splnili,
co jsme s posledním stiskem ruky v okamžiku loučení
slibovali kamarádům, kteří se nedočkali,
neboť nejde v tomto zákoně o žádný
dar, nýbrž o vyrovnání čestného
dluhu. Proto vás, paní a pánové prosím,
abyste hlasovali pro návrh ve znění upraveném
sociálně-politickým výborem. (Potlesk.)