A ještě jedna bolest našeho zemědělství
a zemědělského družstevnictví.
Zemědělci a jejich družstva jsou spolu s jinými
podnikateli povinnými členy řady t. zv. trhových,
lépe řečeno válečných
svazů. Životnost těchto svazů je obdivuhodná,
i když, nebo právě proto, že jejich členové
nemají žádného vlivu na jejich správu.
Vybírají příspěvky, mají
různé milionové fondy a tvoří
s oblibou další fondy, do nichž plynou další
příspěvky. Tak na př. Svaz pro mléko
a tuky vybírá od mlékáren z každého
litru mléka 3 haléře. Při jedné
miliardě litrů mléka, dodaného zemědělci
do mlékáren, je to 30 milionů Kčs
ročně. Z jednoho kg selského másla,
vykoupeného od zemědělců, vybírá
Svaz 30 hal., z každého kilogramu tvarohu, zpracovaného
na olomoucké tvarůžky, 20 hal., z každého
kilogramu sádla a loje 25 hal., atd. atd. Tak platí
zemědělci a spotřebitelé tímto
způsobem milionové příspěvky
devíti různým trhovým svazům,
každý z nich hospodaří jen ve svém
úseku, bez ohledu na ostatní svazy a na celek.
Z vývoje hospodářských poměrů
je však též zřejmé, že nejen
v přítomnosti, ale i v dobách budoucích,
kdy přejdeme k hospodářské soustavě
mírové, nebude již možno ponechati naše
hospodaření libovůli naprosto volného
a ničím neomezeného svobodného podnikání.
Hospodářská konference v Quebecku je důkazem
toho, že národy celého světa docházejí
k přesvědčení, že jen na podkladě
řádného hospodářského
plánu, jímž by byly jak výroba, tak
i distribuce a spotřeba řádně usměrňovány,
možno dosáhnouti postupem doby nejen plného
hospodářského, ale i politického uklidnění
světa.
S hlediska zemědělského nutno si uvědomiti,
že v dobách přechodu k mírovým
poměrům budeme muset počítati ještě
s těžkými úkoly zásobovacími,
a to jak pokud se týče produktů živočišných,
tak i rostlinných. Z výše uvedeného
vyplývá nutnost vytvořiti dvě národohospodářské
instituce, které by vzájemnou koordinací,
ve spolupráci se zájmovými složkami
a v rámci celostátního zemědělského
a zásobovacího plánu spolupracovaly při
usměrňování výroby a samy dále
regulovaly distribuci a spotřebu produktů jak rostlinné,
tak živočišné výroby. To znamená
zrušení dosavadních tak zvaných trhových
svazů, respektive jejich nahrazení uvedenými
dvěma institucemi. (Potlesk.)
Řekl jsem, že i za nepříznivých
cenových předpokladů se zemědělci
přičiní, aby splnili uloženy úkol
zvýšení zemědělské výroby.
Naděje, které se v souvislosti s tím vkládají
do mechanisace zemědělství, považuji
za přehnané, zejména pokud se týče
těchto dvou roků. Budeme zajisté usilovat
o to, aby zemědělství bylo přímo
i nepřímo pomocí strojních stanic
a strojních družstev strojově vybaveno.
Čemu však je třeba věnovati zvláštní
pozornost, je provádění elektrisace. Je stále
velký počet vesnic bez elektrického proudu,
tohoto všestranného pomocníka. Tu má
státní energetický průmysl široké
a vděčné pole činnosti. Je potřebí
rozšířit především síť
elektráren tak, aby výroba proudu stačila
nynější i nové spotřebě.
A další věc: levný proud. Využití
vodní síly pro výrobu elektrického
proudu se zdá stále nedostatečné.
Je však očividné, že i tak bude stále
třeba spoléhat na potahy a lidi. Soudím,
že problém opatření trvalých
pracovních sil pro zemědělství nebude
tedy mechanisací a elektrifikací rozřešen.
(Potlesk.) Podle mého názoru prostě
nejsou a nebudou lidé, to je dostatek lidí, kteří
by v zemědělství námezdně pracovali,
i když v důsledku používání
strojů bude potřeba pracovních sil zmenšena.
Ostatně, to si uvědomujeme, je od věků
zemědělství více méně
veřejná služba národu. Vidíme
to i nyní, že práce zemědělce
není plně, zaslouženě a spravedlivě
odměněna, takže vzniká nadhodnota, jdoucí
k dobru celku.
Zemědělství u nás se nutně
musí postupně přizpůsobit tak, aby
se obešlo bez trvalých námezdních sil.
To znamená postupné provádění
rozdělování držby půdy tak, aby
se dospělo k rodinným usedlostem, to je k usedlostem,
kde rodina zastane práci vlastními silami. To znamená
při větších podnicích dělení
mezi členy rodiny, z nichž většina zůstane
v zemědělství, nebo rozdělení
odprodejem, když rodinné rozdělení nepřichází
v úvahu. Není jiného řešení,
chceme-li zachovat naši vesnici. (Potlesk.)
Pro přechodnou dobu bude třeba pracovní výpomocí
mladých lidí po určitou dobu, náležitě
organisovanou, na zákonném podkladě zavedenou,
zajistiti chod zemědělství, při čemž,
to je třeba dobře uvážit, by ovšem
mladí lidé byli spíše příslušníky
rodiny zemědělce než námezdními
silami. Působilo by to také k opravdové jednotě
národa, k jednotě duší a srdcí.
Paní a pánové, zemědělci se
dali neprodleně po květnových událostech
1945 do budovatelské práce a přes všechnu
nepřízeň doby v ní oddaně a
trpělivě setrvávají. Jdou ruku v ruce
s ostatními pracujícími, s nimiž je
spojuje společné úsilí, vybudovat
republiku jako základnu a záštitu bezpečné
budoucnosti našich národů. Vítají
zvláště v prohlášení vlády
obsažené zásady nové ústavy,
zejména ony o ústavní ochraně soukromého
podnikání a o zabezpečení poctivě
nabytého majetku, a budou vládu v jejím budovatelském
úsilí plně podporovat. (Potlesk.)
Předseda: Uděluji slovo poslednímu
řečníku, panu posl. Půčkovi.
Posl. Půček: Slavné ústavodárné
Národní shromáždění!
Budovatelský program Gottwaldovy vlády je
velmi významný pro všechny vrstvy obyvatelstva
našich zemí. Jeho splnění bude znamenat
vytvoření základny, ze které budeme
dále pokračovat v budování svého
sociálně spravedlivého státu. Důsledky
naší národní a demokratické revoluce
budou v těchto letech vtěleny do naší
nové ústavy. Všechny tyto skutečnosti
mají zajisté veliký význam pro příští
generace a je proto pochopitelné, že mladí
lidé mají o všechny otázky naší
nové ústavy a o budování našeho
státu veliký zájem. Ať je to dělník,
rolník, student, učeň, všichni budou
jednou pokračovat ve velkém národním
a sociálním díle, jehož základy
v současné době klademe.
První podmínkou splnění dvouletého
plánu je zajištění potřebného
počtu pracovních sil. Vládní program
o tom mluví tak, že bude provedena národní
mobilisace práce a že účast každého
jednotlivce na hospodářském budování
státu musí se stát otázkou cti a vlastenectví.
Bude třeba získat pracovní síly především
pro ty obory, které mají pro splnění
dvouletého plánu největší význam,
a zabezpečit tyto obory pracovním dorostem. Je jisté,
že naše doly potřebují tisíce nových
horníků, kteří vystřídají
přestárlé havíře a odsunuté
Němce. Potřebujeme zabezpečit stavební
obory pracovními silami, a také naše zemědělství
jich velmi mnoho potřebuje. Myslím, že má-li
toto řešení být trvalé, musí
to být takoví lidé, kteří již
v těchto oborech zůstanou, tedy především
mladí lidé. Z celého dvouletého plánu
je zřejmé, že nám půjde především
o to, získat pracovní síly, zejména
pro fysickou práci. Vládní program o tom
mluví takto: učiníme vše, aby produktivní
práce, zejména práce fysická, měla
to čestné místo ve společnosti, které
jí právem náleží.
Podívejme se, kde tkví příčiny,
proč nastal v posledních letech odliv i od produktivní
práce, který se nyní značně
pociťuje. Ideálem mladého člověka
nebylo státi se horníkem, kvalifikovaným
dělníkem nebo jiným fysicky pracujícím
zaměstnancem, ale úředníkem, obchodníkem
nebo zřízencem. Tento postoj vůči
fysické práci nevznikl jen tak náhodně
u mladých lidi, ale byl výsledkem celého
stavu společnosti a výchovy v rodině. Byla
to především snaha rodičů po
dobrém zajištění jejich dětí,
která je vedla k tomu, že jim vštěpovali
touhu stát se úředníkem nebo "člověkem
pod pensí". Kdo může zazlívati
matce, žijící ve špatných sociálních
poměrech, ženě dělníka, rolníka
nebo drobného živnostníka, že chtěla,
aby její syn ve společnosti znamenal něco
více než jeho otec? Setkávala se s tím
na každém kroku, všude viděla, že
dělník nebo drobný rolník je považován
za posledního ve společnosti. Mladé dívky
nechtěly míti za muže dělníka,
ale úředníka. Často si taková
matka uvědomovala, že i když její syn
vystuduje a stane se úředníkem, bude si musit
dále odtrhovat od úst a pomáhat mu, protože
jeho postavení po materiální stránce
nebude o mnoho rozdílné od postavení jeho
otce, avšak skutečnost, že její syn bude
vystupovat jako tak zvaný "lepší člověk",
vedla ji ke všem obětem a k touze, aby ze svého
syna měla studovaného člověka. Byli
jsme svědky, jak často docházelo na venkově
k rozkolu v rodině, když jediný syn utíkal
do města za lepším životem, za vyšším
postavením ve společnosti.
Mám za to, že chceme-li změnit postavení
mladého člověka k fysické práci,
musíme také podstatně změnit postavení
společnosti vůči fysicky pracujícím.
Jsme-li si vědomi, jak velikou důležitost má
pro nás život dostatek uhlí, musíme
tomu dát výraz také tím, že si
budeme vážit práce havíře a spravedlivě
ji oceníme jak společensky, tak materiálně.
Odměna za práci musí odpovídat její
důležitosti, aby se to projevilo i na životním
standardu těžce pracujících lidí.
Tak je tomu s každou těžkou fysickou prací,
která nesmí být napříště
překážkou ve společenském uplatnění,
ale naopak předností. Pak mladí lidé
nebudou vidět svůj ideál pouze v úřednických
místech, ale v každé tvůrčí
práci. Je proto třeba činit celou řadu
pronikavých opatření, která pomohou
postavit fysickou práci na její čestné
místo.
Podíváme-li se na pracovní podmínky
našich učňů, ať v řemesle,
továrnách nebo obchodech, vidíme, že
je třeba ještě velmi mnoho vykonat, aby jejich
práce byla opravdu radostná. Zvláště
tam, kde je učební pán nesvědomitý
a kde učeň bydlí u něho, bývají
životní podmínky této mládeže
velmi špatné. Často bydlí v místnostech,
které jsou vším možným, jen ne
byty. Je jich všemi způsoby zneužíváno
jako laciné pracovní síly na újmu
jejich vlastního výcviku. Bude proto třeba
postarat se zákonitým opatřením o
mladé lidi, kteří se pro práci připravují.
Ale máme také řadu mladých lidí
ve výrobním procesu, kterým ještě
není 18 let a kteří nejsou v učebním
poměru. Musí být zaručeno zákonem,
že všichni mladí lidé do 18 let, stojící
v zaměstnaneckém poměru, mají býti
v poměru výchovném. Bude potřeba provést
patřičnou reformu učební osnovy, zajistit
možnost dalšího vzdělání
pro pracující dorost dobrým vybavením
učňovských škol po stránce materiální
i personální. Učitelé těchto
škol musí býti také pedagogicky způsobilí
a dobře zabezpečeni, aby se mohli svému výchovnému
poslání cele věnovat. Pracujícímu
dorostu musí býti zajištěna také
dobrá životní úroveň stavbou
domovů mladých, kde bude o ně postaráno
po materiální i duchovní stránce.
Musíme usilovat o jejich sblížení se
studující mládeží, čehož
můžeme dosáhnout společnými internáty
a hlavně důsledným sociálním
zrovnoprávněním, až po slevu na drahách
a elektrických tratích. Mladý učeň
nebo dělník musí vidět, že jeho
místo ve společnosti je čestné a že
má-li schopnosti, může si svou prací
získat dobré postavení. Musí mu být
zajištěna možnost dalšího vzdělání
a kvalifikace v jeho oboru. A je třeba se starat také
o kulturní část jeho života tím,
že mu budou zpřístupněny všechny
zdroje kultury a že o něj bude i po této stránce
pečováno.
Má-li být změněn postoj mladých
lidí k fysické práci, je třeba podle
toho provádět také naši školskou
politiku. Od nejnižšího stupně musí
být škola budována na podkladě nejširšího
lidového vzdělání a mládež
musí být vychovávána, aby si fysické
práce vážila a ji ctila. Výchovný
charakter školy nechť je podepřen spoluprací
učitelů, rodičů i žáků.
Je třeba věnovat péči žákovským
samosprávám. Školy nesmějí býti
skleníky, kde budou vychováváni mladí
lidé, kteří při příchodu
do praktického života jsou bezradní. Je proto
třeba zpřístupnit školu veřejnosti
tak, že budou pořádány přednášky
odborníků z našeho průmyslu, lidové
správy, veřejného života, příslušníků
armády, kulturních pracovníků atd.
Celá školská výchova musí sledovat
dokonalou přípravu žáka pro praktický
život. Další vzdělání musí
býti umožněno všem nejschopnějším,
bez ohledu na sociální původ. Jednotlivé
druhy škol musí býti rozšířeny
nebo naopak zúženy podle potřeb našeho
veřejného a hospodářského života.
Dnes máme nadbytek sil v distribuci a naopak velký
nedostatek sil produktivních. Bude proto potřeba
rozšiřovat školy odborné, zejména
zemědělské a družstevní. Jen
tak dosáhneme toho, že mladí lidé, kteří
vyjdou ze škol, najdou také potřebné
uplatnění.
Významnou událostí v životě mladého
člověka je volba povolání. Péči
o volbu povolání je však třeba zdokonalit.
Musí býti rozšířena síť
poraden pro volbu povolání a poradcům dáno
odborné školení. Při našem nedostatku
pracovních sil musíme dbáti, aby každé
bylo účelně využito a aby každý
mohl plně rozvinouti své vrozené schopnosti.
Příprava mladých lidí pro práci
musí býti dokonalá, protože potřebujeme
zvýšiti celkovou produktivitu práce. Nesmí
se šetřit na výcviku mladých lidí,
protože se tak sami připravujeme o hodnoty. Šestiletá
okupace zanechala nám všude neblahé dědictví.
Mládež to pociťuje zejména na svém
zdraví a sociální péči. Vláda
je si toho vědoma a mluví ve svém programu,
že bude rozšířena a prohloubena péče
o pracující a studující dorost.
Po stránce zdravotní péče je třeba
uvážit, že na zdraví národa závisí
jeho brannost a tím také jeho bezpečnost.
Již od mládí nechť je o mládež
náležitě pečováno zavedením
zdravotních kartoték, které budou mladého
člověka provázet po celý život
a podle kterých bude sledován jeho zdravotní
stav a předcházeno nemocím.
Také ochrana před úrazy a nemocemi z povolání
musí býti provedena. Vláda si klade za cíl
zdokonalovat a rozšiřovat rekreační
péči o mládež. K tomu je třeba
dodat, že si to vyžádá výchovy
vedoucích rekreačních středisek, aby
tato střediska i po výchovné stránce
splnila svůj účel.
Své samostatné problémy má zemědělská
mládež. Zde se pociťuje obzvláště
silná potřeba mladých lidí. Je třeba
pro ně vytvořit příznivé pracovní
podmínky, povznést život na vesnici po všech
stránkách. Zemědělské mládeži
nechť je také zajištěna možnost dalšího
a odborného vzdělání. Musí
se zavést návštěva pokračovacích
škol, rozšířit síť odborných
zemědělských škol. Bude třeba
účelně využít zimní přestávky
k odborným kursům, které by byly spojeny
s rekreací, protože zemědělská
mládež je v letních měsících
plně zaměstnána. Také bude třeba
uvažovat o vhodném zapojení mladých
dívek do výrobního procesu. Jejich výchova
nechť je vedena v duchu důsledné rovnoprávnosti
s muži, aby ve všech oborech mohly nalézt vhodné
uplatnění.
To jsou všechno zásahy, které je třeba
provést, aby se mládež mohla vyvíjet
za zdravých podmínek a se zdravým poměrem
k práci. Podle jejich vyřešení bude
vypadat účast a podíl mládeže
na dvouletém plánu. Jejich řešení
je naléhavé zvláště dnes, kdy
celý národ se připravuje k zápasu
o splnění programu své vlády. Mládež
chce stát v prvních řadách tohoto
boje a má pro to předpoklady. Není třeba
o její hodnotě pochybovat. Dokázala svým
postojem za okupace, svou účastí na květnové
revoluci a svou prací za jeden rok výstavby našeho
státu, že má nejvřelejší
vztah ke svému národu, jehož zájmy dovede
hájit se zbraní i s lopatou v ruce. Viděli
jsme, s jakým nadšením se pustili mladí
lidé do výstavby našeho státu. Viděli
jsme miliony pracovních hodin, které odpracovali
příslušníci jednotné organisace
Svazu české mládeže při zajišťování
loňských žní, viděli jsme jejich
soutěživost a snahu o nejlepší výkony
v dobrovolné přesčasové práci.
Můžeme říci, že naše mládež
je vskutku budovatelská. I dnes se mládež staví
do služeb republiky, do řad obětavých
a nadšených pracovníků na její
výstavbě. Přál bych každému
vidět, jak nadšeně přijal společný
pracovní sjezd Svazu české mládeže
a Sväzu slovenskej mládeže zprávu o tom,
že se vláda dohodla na svém programu, jehož
základem je dvouletý plán výstavby.
Na tomto sjezdu se jednalo o vytvoření společného
ústředí obou svazů a o postoji mládeže
k současným otázkám našeho veřejného
a hospodářského života. Všechny
diskuse zde vedené svědčily o tom, jak velice
záleží mládeži na výstavbě
státu a na odstranění problémů,
které nám v tom brání.