Uvnitř našeho státu byla zřízena
kromě velkých stanic, t. j. Prahy, Brna, Ostravy,
Plzně, Budějovic, Bratislavy a Košic, ještě
celá síť stanic menších, které
odlehčují stanicím hlavním, pomáhají
řešit kulturní, organisační a
hospodářské otázky regionální
a opírajíce se o dokonalou znalost kraje, prokázaly
a prokazují velké služby státu při
roztáčení kol našeho průmyslu,
při řízení náborových
akcí a při hromadném osidlování
našeho pohraničí. Programy našich regionálních
stanic jsou přizpůsobovány umělecké
a naukové vyspělosti jednotlivých krajů,
jejich svéráznému vkusu a jejich kulturním
potřebám. O těch je rozhlas zpravován
pravidelně. Ministerstvo informací totiž provádí
průzkum veřejného mínění
posluchačů radia, a to jednak v Praze sborem střídajících
se dobrovolníků, jednak na venkově prostřednictvím
svých kulturních expositur. Je zřejmé,
že při množství a různorodosti
posluchačstva není možno jeho přáním
vyhovovati ve všem, jinak by na příklad musila
být většina vážné hudby
nahrazena lehkou zábavou a nemohlo by se věnovat
tolik času veřejným otázkám.
A naší snahou musí být vésti
k lepšímu poznání a vychovávat
umělecky, politicky i hospodářsky hlavně
naši dospívající a dospělou mládež,
na níž bylo nacisty hřešeno nejvíce.
Rozhlas se rychle rozvíjí do hloubky a šířky.
Jeho vývoj nebude dlouho ukončen ani technicky.
Připomínám na příklad jen televisi,
za hranicemi již dosti pokročilou, která v
Československu neleží ještě ani
v kolébce. Nechceme-li, abychom byli daleko předstiženi,
a nemáme-li za pokročilejšími státy
jen pokulhávati, bude také rozhlas třeba
postavit na pevnou právní základnu. To je
v dané chvíli nejdůležitější.
Je nezbytně třeba rozhlasového zákona.
A první, co nutno zaříditi, aby bylo možno
pracovat tak úspěšně, jak to vyžaduje
věc tak vážná, je upravit vzájemný
poměr Čechů a Slováků a vztah
ministerstva informací k ministerstvu pošt. Spojení
poštovnictví s jeho nutně pomalejším
pracovním tempem a zcela odlišnými úkoly,
než má rozhlas, bylo snad účelné
v minulosti a ve vývoji teprve počínajícím,
ale dnes je tento stav již nežádoucí.
Čtvrtý velký kulturní podnik je československý
film. Byl znárodněn již v prvních dnech
květnové revoluce a dán do rukou revolučního
výboru filmových pracovníků. Počátek
byl učiněn, ale pravé potíže
nastaly teprve pak. Přišlo období, těžko
říci bojů, ale intrik a úkladů
ve filmově houštině velmi mnohotvarých,
jimiž mělo býti dokázáno, že
český film bez zachování starého
režimu nemůže vůbec žít. Šlo
o jmění a výdělky příliš
velké, o zájmy domácí i zahraniční
příliš vážné, aby se nepodniklo
všechno. Ale český film přes úklady
reakce přec jen žil a dekret presidenta republiky
ze dne 11. srpna 1945 činil přítrž hlavním
zmatkům uprostřed něho a kolem něho.
Československý film byl znárodněn
a do rukou státu přešlo veškeré
jeho podnikání, to jest výroba půjčovny
a všechny kinematografy v Čechách na Moravě
a ve Slezsku. Nedlouho potom byl film už finančně
aktivní a dnes se jeho výroba vrací do produkčního
tempa skoro normálního. Po provedené již
premiéře "Průlomu" bude nyní
téměř zároveň dohotoveno dalších
5 filmů, které budou v srpnu po prvé uvedeny
na filmovém festivalu v Mariánských Lázních.
K dokončení se blíží ještě
6 jiných, mezi nimiž první český
barevný film. "Roháč z Dubé".
V příštím produkčním roce
má byt vyrobeno asi 30 filmů. České
filmové umění, osvobozené teď
od dusícího je liberalistického hospodářství,
v tomto odboru horšího než kdekoliv jinde, má
otevřeny všechny cesty a nepochybuji o tom, že
půjde po těch nejlepších.
Kontrolní zásahy do oboru knižního,
tiskového, rozhlasového a filmového byly
k ozdravění našich poměrů naprosto
nutné. Tvůrčí osobnost jimi nebyla
vůbec dotčena, jak nám to ve vlastním
zájmu chtěla dokazovati reakce, naopak teprve teď
se režisérské, herecké, hudební,
výtvarné a spisovatelské talenty budou moci
rozvíjet plně a nezávisle na věcech
s uměním nesouvisících. Bylo jen znemožněno
kapitalistické těžení z kultury, její
zneužívání nekontrolovatelnými
zájmy, byly zničeny jen zmatky a zvůle. Komu
je toho líto? Z kulturních pracovníků
nikomu a z těch, kdo mají právo lidem zpříma
hleděti do očí, také nikomu. Nejlepším
důkazem toho je, že se všechny kulturní
organisace postavily za regulaci knižního trhu a tisku,
za znárodnění rozhlasu a filmu.
Nevím, zda největší, ale jistě
jedna z nejvýznačnějších kulturních
organisací, Syndikát českých spisovatelů,
manifestovala na svém nedávném sjezdu nejen
za toto revoluční opatření, nýbrž
za celý program vlády Národní fronty
prohlášením, ve kterém se m. j. praví:
"Scházíme se v historické chvíli,
kdy se u nás mají zabezpečiti výsledky
národní revoluce a připraviti půdorys
k výstavbě socialistického státu.
Jako mluvčí lidu, jenž je zdrojem veškeré
státní moci a z něhož vyvěrají
všechny naše síly duchovní, hlásíme
se s radostným sebevědomím k práci
na tomto díle a hlásíme se slavnostně
k účasti na uskutečňování
dvouletého budovatelského plánu, s nímž
počínáme záměrně utvářet
svou národní budoucnost. S postavením lidu
se mění od základu i postavení spisovatelovo.
Aniž se vzdává svého předjímatelského
snu, stává se z odbojníka budovatel."
Chtěl jsem se zmínit jen o hlavních zásazích
do našeho kulturního života. Stavějí
československou lidovou demokracii do popředí
a na čestné místo pokrokových národů.
O ostatních kulturních otázkách, jako
jsou přebudování České akademie
věd na státní instituci vědecké
práce, postátnění Národního
musea, realisace stavby Národní galerie, zřízení
státní ústředny hudební, zákon
divadelní a jiné a jiné otázky, týkající
se výtvarného umění, hudby, divadelnictví,
věcí mládeže, kulturních styků
s cizinou a našeho umění nejskromnějšího,
umění artistického - o těch budu mít
ještě příležitost mluvit později.
Ale rád bych se zmínil alespoň o díle
nad jiné důležitém, o kulturním
plánu ze všeho nejdůležitějším,
o díle, přesahujícím svým významem
hranice naší doby a směřujícím
do budoucnosti: mám na mysli školský zákon.
Vládní prohlášení o něm
je velmi stručné. Slibuje nám základní
školský zákon, jímž bude naše
školství moderně vybudováno tak, aby
se veškeré mládeži dostalo co největšího
všeobecného vzdělání a aby se
nadaným dětem bez rozdílu sociálního
původu umožnilo vzdělání vyšší.
Věříme, že v tomto shromáždění
bude o věci tak závažné řečeno
více a že - jako bude proklamováno právo
každého občana na práci, na spravedlivou
odměnu za ni, na odpočinek, na zaopatření
ve stáří - bude také slavnostně
vyhlášeno právo každého občana
na vzdělání. (Potlesk.) Neboť
teprve ono sjednotí celý národ v právech,
povinnostech a odpovědnosti a výběr nejlepších
umožní rychlý růst naší
republiky až k dosažitelným možnostem.
Naše školství se pro složitost dnešních
vnitřních politických poměrů
zpožďovalo za ostatním evropským školstvím,
a to i v dobách předválečných.
Tím pronikavějšího zásahu je
třeba právě nyní, kdy stavíme
svůj stát na nový ústavní řád.
A školský zákon, vypracovaný ministerstvem
za vedení soudr. dr Nejedlého, je opravdu
zásah hluboký. Znamená zlidovění
a zdemokratisování veškerého československého
školství.
Osnova nového školského zákona navrhuje,
aby československé školy byly státní,
a opravdu bez tohoto zásadního principu by nebylo
vybudování moderního státu ani možné.
Školy v českých zemích dosud totiž
všechny státní nebyly a v tom nás předstihli
bratři Slováci, osvobození arci o měsíce
dříve než my, kteří nařízením
Slovenské národní rady ze dne 6. září
1944 všechno své školství postátnili.
Škola má být jednotná a má poskytnout
každému občanu stejnou příležitost
ke vzdělání a možnost dojíti
až k jeho nejvyšším stupňům.
Všechna mládež má býti vychovávána
a vyučována bez zřetele ke společenskému
postavení rodičů, původu nebo vyznání.
Povinnost školské docházky se osnovou upravuje
tak, aby do patnácti let byla výchova jednotná
a teprve od 15 let, t. j. na stupni, na kterém už
bývá zřejmé, jaké schopnosti,
sklony a úmysly mladý občan má, bude
se škola větviti na čtyřleté
vyšší školy: humanistickou, reálnou
a školy odborné. Na odborné školy bude
příliv žactva regulován tak, aby odpovídal
pravděpodobným možnostem jeho příštího
umístění v průmyslu, produkci nebo
administrativě a distribuci. Přechod z odborných
škol na učení vysoké bude při
splnění určitých podmínek dovolen.
Školy budou v zásadě poskytovati vzdělání
bezplatně, na vyšších stupních
bude dobře prospívající studentstvo
dostávati stipendia, a příspěvek na
úhradu školských věcných nákladů
budou platit jen synové a dcery rodičů zámožnějších.
Studentská samospráva bude rozšířena,
stipendia a drobné odkazy soukromníků často
nepoužívané, poněvadž jsou vázány
na podmínky dnes již nesplnitelné, budou komasovány,
takže z velkého jmění, které
r. 1938 činilo na 1/2 miliardy Kč, bude možno
krýti valnou část všech studentských
stipendií. Také učitelstvo nižších
škol bude požívati vzdělání
vysokoškolského.
Jeden zákrok bude nutno učinit urychleně.
Musí být co nejdříve proveden dekret
presidenta republiky ze dne 27. října 1945, č.
132 Sb., o vzdělání učitelstva a musí
býti co nejdříve vydán statut pedagogických
fakult, aby se mohlo od 1. října počíti
s přednáškami, neboť učitelské
ústavy budou zrušeny: první a druhý
ročník už neexistuje, třetí a
čtvrtý už jen dostudovává a mohli
bychom se tedy octnouti v situaci, že bychom byli rok bez
učitelského dorostu vůbec.
To jsou hlavní hesla - jen hesla - připraveného
školského zákona.
Paní a pánové, nezbývá leč
přáti tomuto sboru, panu ministrovi školství
a osvěty i sobě, abychom dokončili s týmž
zdarem započatou práci, s jakým ji zahájil
pan ministr Nejedlý, a s nadšením nad tím,
že nám bylo po zdolání hlavních
překážek hospodářských
i politických popřáno společně
pracovat o díle tak velkém, jak to nebylo dovoleno
žádné z generací minulých.
A ještě jedna věc ne zcela vyřešená
čeká na konečné rozhodnutí.
Týká se také mládeže, její
organisace. Vládní nařízení
o ní praví, že "vláda ve snaze
zvyšovat mravní a tělesnou odolnost a zdatnost
národa, posilovat brannost a brannou schopnost československého
lidu a upevňovat jednotu národa klade si za cíl
uskutečniti demokratickým způsobem sdružování
československé mládeže a československé
tělovýchovy v jednotných celostátních
a nadstranických organisacích na podkladě
národního, státotvorného a demokratického
programu." A to je také věc národní
kultury. Před tou musí ustoupit všechny malé
a ještě menší zájmy úzce
stranické a prestižní.
V předválečných parlamentech se o
kultuře mnoho nemluvilo. Že o ní už můžeme
- a to plným právem a sebevědomě -
jednat v ústavodárném Národním
shromáždění Československé
republiky, je jedním z nejkrásnějších
výsledků naší vítězné
revoluce a je to důkazem, oč jsme revolucí
ve svém vývoji stoupli.
Z jakých dálek, paní a pánové,
a z jak dávné minulosti zní nám i
celému civilisovanému světu dnes věta:
"Kdykoli slyším slovo kultura, jede mi ruka po
revolveru." Můžeme tomuto výroku norimberského
zločince věřit do písmene, neboť
násilníci, utlačovatelé a kořistníci
za hranicemi i doma se nemusí bát ničeho
více než právě kultury statečného
národa. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Uděluji slovo
dalšímu řečníku, jímž
je p. posl. Mikuláš.
Posl. Mikuláš: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Ujímaje se slova k vládnímu prohlášení,
činím tak proto, abych přičinil několik
poznámek k oné části, která
jedná o zemědělství.
Soudím, že naši zemědělci s povděkem
uvítají programové prohlášení
vlády, zvláště příslib
ústavního zajištění právní
bezpečnosti, jež je zejména pro zemědělství
nezbytným předpokladem zdárného budování.
Je přirozené, že program může pouze
naznačovat hlavní směrnice činnosti,
jejichž plnění bude - pokud se týče
zemědělství - úkolem správné
zemědělské politiky. Základním
předpokladem pro zemědělskou výrobu
je zajištěný odbyt zemědělských
výrobků za náležité ceny. To
znamená zajištění dobrých odběratelů
zemědělských výrobků. Poněvadž
takovými odběrateli jsou právě lidé
činní v jiných výrobních odvětvích
než v zemědělství, má zemědělství
životní zájem na těchto jiných
výrobních odvětvích a jejich prosperitě.
Mají tedy zemědělci přímý,
ba možno říci osobní zájem na
dobrém chodu především našeho postátněného
průmyslu. Všechna opatření, jež
budou učiněna k dosažení tohoto stavu,
budeme my zemědělci vítat a podporovat.
V zásadě nejde o nic jiného než o to,
aby se všichni zúčastnění v jiných
výrobních odvětvích, zejména
v průmyslu, dali do práce s takovou pílí
a oddaností, jako to dělají zemědělci
nejen od května loňského roku, ale již
od věků. Však tato vpravdě selská
houževnatost, píle a pracovitost - chcete-li trvalá
stachanovština - je především to, čím
se naše zemědělství a naši zemědělci
drží za každých poměrů.
Paní a pánové, bylo provedeno generální
- rovnání cen a mezd. Správně uvedl
pan ministr zemědělství v zemědělském
výboru Prozatímního Národního
shromáždění 28. listopadu 1945: "Ceny
zemědělské jsme zvyšovali s hlediska
prvního vážného odstranění
rozdílu mezi zemědělskou a průmyslovou
výrobou. Jdeme hodně vysoko u cen hovězího
dobytka, kde je index proti r. 1938 okolo 400 a u cen vepřového
bravu až okolo 450."
Nejvyšší úřad cenový ve
své publikaci "Proč jsou zvyšovány
ceny?", vydané 30. listopadu 1945 s krásným
mottem "V demokracii odpovídají úřady
především lidu", uvádí sice,
že u vepřů jsou nové ceny nikoli 41/2krát,
nýbrž jen 4.13krát vyšší než
ceny v roce 1938, ale zdůrazňuje rovněž,
že cenovou úpravou z listopadu 1945 je vyrovnáno
hodnocení práce zemědělské
s hodnocením práce v průmyslu, a přimlouvá
se docela za "náležité" zdanění
zemědělců.
Ministerstvo zemědělství vydalo jako 23.
svazek Knihovny ministerstva zemědělství
brožurku inž. Jana Krblicha nazvanou "Stará
a nová zemědělská politika".
Praví se tu: "Byla to opět naše nová
zemědělská politika v osvobozeném
státě, která také zde přiložila
ruku k dílu a zjednala potřebnou nápravu
velkorysou úpravou cen výrobků živočišných."
- "Tyto ceny výrobků živočišných
byly zvýšeny v průměru asi o 70 %, což
znamená celkové zvýšení tržby
asi o 31/2 miliardy Kčs ročně. A z této
obrovské částky pak přijde 21/2 miliardy
Kčs ve prospěch malých a středních
zemědělců do 20 ha."
Slavná sněmovno, uvedl jsem několik těchto
citátů na doklad rozdílu mezi teorií
a praxí. Teoreticky je zemědělcům,
zejména do 20 ha, náležitě pomoženo;
podle mínění nejvyššího
cenového úřadu docela tak, že by se
mělo od nich daňově odčerpat. Projevilo
se to také při letošním jednání
o cenách obilí, při čemž se vážně
doporučovalo snížení cen za výrobky
živočišné.
V praxi to však vypadá takto: V roce 1933 prodal zemědělec
380 kg živé váhy prasat - průměrná
cena byla tehdy 7 Kč za 1 kg - a pořídil
si za strženou částku hospodářský
vůz. Dnes po všech zvýšeních cen
živočišné výroby, zejména
prasat - 29 Kčs přes 110 kg, 26.5 Kčs od
70-110 kg a 23 Kčs do 70 kg u zemědělců
do 20 ha - musí tento zemědělec prodat 685
kg prasat přes 110 kg těžkých nebo 755
kg prasat 70-110 kg těžkých nebo 869 kg prasat
do 70 kg, aby si za strženou částku pořídil
hospodářský vůz. Podobný poměr
či nepoměr je u všech potřeb, které
zemědělec kupuje.
Ukazuje se, že výše cen sama o sobě není
rozhodující a směrodatná a že
není správné označovati pouze cenu,
za kterou zemědělec prodává, a zvýšení
tržby plynoucí ze zvýšení této
ceny za konečný výsledek pro rozhodnutí,
zda se zemědělcům pomáhá či
nikoliv. Rozhodující je správný poměr
cen. Takového správného poměru - žel
- tu stále ještě není, ač jeho
dosažení bylo již také v programu předešlé
vlády proklamováno. Platí to o cenách
všech zemědělských výrobků
včetně výrobků živočišných,
o nichž se s oblibou tvrdí, že jsou dobré.
Je to zřejmé z porovnání, které
jsem uvedl. Platí to také o všech velikostních
skupinách zemědělských podniků.
Míra nepřízně cenových poměrů
je u skupiny do 20 h poněkud menší než
u skupin ostatních. Taková je skutečnost
a pravda.
Udělování různých podpor na
tomto stavu nic nezmění. Když již jsou
pro zemědělce získány prostředky
na podpory k zvelebení zemědělství,
bylo by zajisté účelnější
a hospodárnější soustřediti se
na určitý úkol a ten skutečně
věcně provésti. Tak na př. stojí
před námi velmi vážná otázka
vybudování horských pastevních družstev.
Velká většina z nich musí stavěti
t. zv. údolní statky. A stavba jednoho takového
statku je rozpočtena na 15 milionů Kčs. Je
tu potřeba vybudovati mlékárny jak stavebně,
tak strojním zařízením. Je třeba
provésti stavební a strojní rekonstrukce
v nynějších mlékárnách
a je třeba budovati mlékárny nové.
Vládní program určuje zvýšení
výroby mléka o 75 % a másla o 10 %. Dodává-li
se nyní do mlékáren přes 1 miliardu
litrů mléka ročně, bude to znamenat
dodávku skoro 2 miliard litrů. Chceme-li, aby zvýšená
výroba mléka došla svého účelu
- a to chceme - musíme se neprodleně postarat o
to, aby mlékárny stačily na zvýšenou
dodávku mléka. V souvislosti s tím je třeba
vybudovati na vesnicích vyhovující sběrny
mléka. To znamená investovat neprodleně 2
miliardy Kčs. Družstevní mlékárny
ani jejich členové nestačí provésti
tyto investice z vlastních prostředků.
Zemědělci - a zase všichni bez rozdílu
- se jako až dosud přičiní i za těchto
nepříznivých předpokladů cenových
o zvýšení zemědělské výroby,
jak je v prohlášení vlády plánováno.
(Potlesk.) Očekávají však, že
podstatné zvýšení výroby průmyslové
bude znamenat nutně snížení cen průmyslových
výrobků, čímž se dospěje
k žádoucímu správnému poměru
cen. (Potlesk.)
Vládní program předpokládá
zvýšení stavu dobytka hovězího
o 35 %, prasat o 100 % a sádla o 100 %. Jak jsem na počátku
uvedl, nemůže jíti program do podrobností,
ostatně je věcí Státní hospodářské
rady, aby v rámci celkového hospodářského
plánu vypracovala plán zemědělský
na podkladě návrhu předloženého
ministerstvem zemědělství, i když tento
návrh byl předčasně vyhlášen
jako hotový plán, ač se v něm vůbec
nepřihlíží k řadě podstatných
okolností, velmi důležitých pro jeho
praktické provedení.
I tak - nebo právě proto - třeba upozornit
na souvislost stavu dojnic se zvýšením výroby
mléka a souvislost stavu prasat a jeho zvýšení
se zvýšením výroby sádla. Zvýšení
výroby mléka možno totiž dosíci
i při nezvýšeném stavu dojnic, když
u nich zvýšíme dojivost. Soudím, že
by právě tato cesta měla být nastoupena.
Pokud se týče zvýšení stavu prasat
a výroby sádla, třeba pamatovat, že
zvýšení výroby sádla o 100 %
nemůže býti dosaženo stejným zvýšením
stavu prasat. U chovu prasat je jedna z hlavních překážek,
jejímž odstraněním bychom dosáhli
zamýšleného výsledku. Jde o to, dochovat
skutečně všechna prasata, určená
k porážce tak, aby mohla být poražena
v jatečné zralosti. Ohromné rozšíření
nemocnosti prasat, zejména obrny a různých
chřipkových onemocnění, působí
v chovu prasat přímo katastrofálně.
Ztráty, slavná sněmovno, jen v důsledku
obrny se odhadují asi na 1/2 miliardy Kčs ročně.
Učinit co nejrychleji všecko k vymýcení
těchto ztrát znamenalo by více než zvyšovati
početní stav prasat.