Při provádění znárodňovacího
dekretu v oboru soukromého pojišťovnictví
bude nutno při tvoření nových celků
přihlížeti k tomu, aby zde bylo vybudováno
několik podniků a bylo tak dosaženo sledovaného
účelu a aby se tu zbytečně nevytvořil
jeden veliký těžko ovladatelný kolos,
což by znamenalo úplné zbyrokratisování
smluvního pojišťovnictví.
V oboru cenové, mzdové a platové politiky
musí býti v prvé řadě provedeno
snížení cen čímž zvedneme
relativní hodnotu naší koruny a zhodnotíme
tak mzdy a platy širokých vrstev námezdně
zaměstnaných občanů. Snížení
cen může býti dosaženo jednak zvýšením
výroby jednak odstraněním všech neproduktivních
nákladů jak ve výrobě samé
přímo v závodech tak také ovšem
odstraněním všech zbytečných
distribučních nákladů. Musíme
mít dosti odvahy k řešení tak vážných
problémů, jako je postupné rušení
všech tržních svazů. V nejvyšším
cenovém úřadě je nutno zříditi
pracovní sbor ze zástupců zaměstnanců,
dále zemědělců, výrobců
a spotřebitelů, aby tak byla dána záruka,
že cenové problémy budou řešeny
skutečně se zřetelem k potřebám
současné doby. Je zapotřebí řádné
kontroly a rozdělení zodpovědnosti. Té
se dosáhne vytvořením zmíněného
pracovního sboru, jehož úkolem bude spolupráce
s předsedou a kontrola cenových problémů.
Jedním z nejdůležitějších
našich problémů je otázka mezd a platů.
Nesmíme zapomenouti, že daleko větší
část našeho národa pracuje v námezdním
poměru a žije jedině ze svých mezd a
platů. Je tudíž třeba věnovati
této otázce mimořádnou pozornost a
péči. Mzdová a platová úprava,
provedená v rámci posunu hospodářských
čísel současně se zvýšením
cen před vánocemi r. 1945, byla daleko předstižena
cenami a důsledek toho je, že dnes jsou tisíce
rodin zaměstnanců, které si nemohou koupiti
ani všechno to, co jim na lístky a body přináleží.
Naše dělnictvo a zaměstnanectvo koná
ve své převážné většině
svoje pracovní povinnosti vzorně. Nechceme z našeho
dělníka, osvobozeného z otrockého
jha kapitalismu, učiniti otroka a robota kapitálu
státního. Náš dělník si
musí býti vědom, že jako svobodný
československý občan pracuje ve znárodněném
průmyslu pro sebe a národ, a to musí býti
hnací silou k dosažení nejvyšších
výkonů.
Je ovšem nutno ve mzdové a platové politice
zavésti pořádek, poněvadž zde
vládne leckde chaos, který v zájmu klidu
v závodech a ve výrobě musí být
odstraněn v nejbližší době. Jistě
tomu značně odpomůže zákon o
státním řízení mzdové
politiky, jehož předloha je v připomínkovém
meziministerském řízení. Uzákonění
této osnovy třeba provésti co nejdříve.
Záslužné konsolidační dílo
koná v oboru mzdové a sociální politiky
vůbec Revoluční odborové hnutí,
byť mnohdy i za cenu vlastní nepopularity, ale činí
to v zájmu a ve prospěch širokých vrstev
pracujících.
Naše dosavadní mzdová soustava, jak již
to bylo několikráte také zde zdůrazněno,
prostě nevyhovuje. Je třeba přebudovati urychleně
náš mzdový systém a zavésti systém
mezd podle výkonu a podle zásluhy. Bude to jistě
práce obrovitá, ale v zájmu celého
našeho sociálního a národohospodářského
života je velmi naléhavá. Jen systémem
mezd za výkon a zásluhu lze také zvýšiti
výkonnost zaměstnanců. Ovšem v souvislosti
s tímto problémem nutno také vyřešiti
otázku zdanění mezd a platů. Výdělky,
plynoucí ze zvýšené výkonnosti,
nutno daňově zvýhodniti. To se týká
v prvé řadě náhrad za práci
přes čas, výkonnostních přídavků
a jiných náležitostí. Není pro
dělníka a zaměstnance pobídkou ke
zvýšení výkonu skutečnost, že
velká část jeho vyššího
výdělku plyne na daň. To je jistě
pádný psychologický moment, který
nesmíme přehlížeti. V tomto směru
musí ministerstvo financí vyjíti zaměstnancům
vstříc. Nesmí se při tom zapomínat,
že daňovým zvýhodněním
takových mezd se nedává zaměstnancům
žádný present, ale že se tím přispívá
ke zvýšení pracovního výkonu,
t. j. ke zlevnění cen výrobků, což
dále značí ozdravění našeho
hospodářského života. Při této
příležitosti bych se zmínil i o zdaňování
výdělků rodin, v nichž pracuje více
členů. Správné je, aby každý
plnoletý příslušník rodiny byl
zdaňován zcela samostatně, což platí
stejně i tam, kde pracuje manžel i manželka,
a tak zapojíme do pracovního poměru řadu
nových pracovních sil, jichž je všude
tolik zapotřebí. A když již hovořím
o daních, je zde naprosto nezbytno, aby progresivita důchodové
daně byla snížena, poněvadž tak,
jak je zavedena, je značná a velmi tížívá.
Otázce mezd, platů a jejich zdanění
musí být věnována velká péče,
poněvadž to vyžaduje zájem našeho
hospodářství a zájem celého
státu. Musíme hledat všechny vhodné
prostředky ke zvýšení pracovního
výkonu a výroby. Konečně bude také
třeba ukončiti nivelisační mzdový
a platový systém, poněvadž bychom diskvalifikovali
jakoukoliv kvalifikaci zaměstnanců. Co to znamená
po stránce pracovního výkonu, je na bíle
dni. Zde by nám mohl býti dobrým vzorem Sovětský
svaz a jeho mzdová a platová soustava.
Účelně organisovaná veřejná
správa je základem státu; skutečnost,
že veškerá moc u nás je vložena do
rukou lidu, se musí projeviti také především
důslednou demokratisací veřejné správy.
Jedním z nezbytných předpokladů pro
dosažení ideálu jednotného a nestranného
provádění platných předpisů
je politická a hospodářská nezávislost
veřejných zaměstnanců. Pro přijímání
do veřejných služeb a pro služební
upotřebení veřejných zaměstnanců
musí býti rozhodující toliko odborná
a mravní kvalifikace. To platí pro propůjčování
míst a funkcí vůbec, a zejména pak
pokud jde o obsazování míst vedoucích.
Čs. strana lidová bude všemi prostředky
a naprosto nekompromisně prosazovati požadavek, aby
se veřejní zaměstnanci při výkonu
služby řídili a mohli říditi
výhradně platnými předpisy. Vliv stranické
politické legitimace při obsazování
služebních míst a propůjčování
veřejných funkcí a stranicky politický
tlak na zaměstnance při výkonu služby
musí býti v zájmu zdravé a skutečné
demokracie naprosto vyloučen. Veřejný zaměstnanec
musí míti pocit jistoty, že pro jeho služební
poměry budou jedině rozhodujícími
jeho odborná kvalifikace a pracovní výkon.
Zaměstnanec nedostatečně placený podléhá
zajisté daleko snáze úplatkářství
a všelikým jiným způsobům korupce.
Veřejný zaměstnanec musí proto býti
dostatečně placen, aby mohlo býti od něho
žádáno vzorné plnění služebních
povinností.
Dnešní platový systém veřejnozaměstnanecký
naprosto nedostačuje a nevyhovuje a proto musí býti
v nejbližší době nahrazen novým
moderním platovým zákonem. Tento nový,
moderním požadavkům vyhovující
platový systém musí veřejnému
zaměstnanci zaručiti spravedlivou odměnu
za jeho práci, musí jej zbaviti nejistoty prýštící
z dosavadních nedostatků systemisace a zabezpečiti
mu určité minimum odměny, kterou za svou
práci dostane, a zajistí mu také při
normálním vysloužení dostačující
pensijní základnu. Jen kombinovaný platový
systém, založený na základě automatického
časového postupu a systemisačního
hodnocení jen takových služebních míst,
s nimiž je spojena skutečná a závažná
funkce, může uspokojiti jak zájem zaměstnance,
tak i zájem služby. Nový platový systém
musí dbáti zásady "za vyšší
výkon vyšší odměna". Zaměstnanci
musí býti zařazeni podle předběžného
vzdělání, bude však třeba zdůrazniti
hledisko upotřebitelnosti a výkonu a usnadniti přestup
z nižší služební kategorie do vyšší
i bez průkazu absolvování určité
školy a bez zkoušek, pokud nejde o přestup do
kategorií s předepsaným uceleným speciálním
odborným vzděláním. Přídavky
jakéhokoli druhu mají své odůvodnění,
nemohou však býti součástí platového
zákona, protože by tím do platových
poměrů byl vnesen zárodek ještě
větších nesrovnalostí, než jaké
byly způsobeny dosavadní systemisací služebních
míst.
Při platové úpravě budiž pamatováno
na uplatnění zásady rodinné mzdy v
platovém schematu v tom smyslu, aby křivka platové
hladiny stoupla vzhůru zejména v době, kdy
si zaměstnanec zakládá rodinu, i když
pozdější platové zvyšování
bude pozvolnější. Budeme se domáhati
toho, aby nové veřejnozaměstnanecké
právo bylo vybudováno v době co nejkratší.
A tu připomínáme slib bývalého
předsedy vlády, že platová úprava
bude provedena do konce roku 1946.
Nynější poměry nestrpí dlouhého
odkladu, a poněvadž zatímní úprava
nynější změti platových předpisů,
zaviněných zejména protektorátními
nařízeními čís. 15 až
19 z roku 1944, by vyžadovala velikého a nákladného
úsilí, bude daleko účelnější
věnovati se plně práci na vybudování
nového platového práva, a to i v době
dnešních neustálených cen. Především
je zapotřebí provésti reorganisaci veřejné
správy, zjistiti skutečnou potřebu zaměstnanectva,
čímž by se současně dosáhlo
možnosti odbourání nadbytečného
počtu sil ve státní správě
a podle zjištěných výsledků provésti
pak platovou úpravu. Zdůrazňuji znovu, že
se budeme domáhati jejího uskutečnění
v době co možno nejkratší. Jsme dnes svědky
toho, že z veřejných služeb odchází
celá řada skutečných odborníků
do služeb soukromých proto, že tam dosahují
dvojnásobného a někdy dokonce až trojnásobného
zvýšení příjmů.
Zaměstnanci budiž zásadně přijímáni
do služebního poměru veřejnoprávního
a nikoli smluvního. Budiž věnována plná
péče zapracování přijatých
zaměstnanců v době jejich čekatelského
poměru, zejména po stránce odborného
školení.
Je však také třeba, a to velmi důrazně,
zmíniti se o nezbytnosti úpravy zaopatřovacích
platů a pensí veřejných zaměstnanců.
Jakékoli rozlišování staropensistů,
novopensistů či nejnovějších
pensistů musí býti úplně odstraněno.
Všechny skupiny pensistů musí býti zrovnoprávněny.
Okupanti spáchali na těchto lidech těžkou
křivdu, a my jsme ji za dobu trvání naší
obnovené samostatnosti ještě nenapravili. Zde
musí dojíti k nápravě v nejbližší
době. A nebyl to konečně nikdo méně
významný než sám bývalý
předseda vlády pan Fierlinger, který
nedávno napsal, že je-li třeba něco
upravovat, tak jsou to věci veřejných zaměstnanců
a pensistů.
Vládní prohlášení se obírá
také otázkou národního pojištění.
Příští národní pojištění
bude čin neméně významný, než
bylo znárodnění našeho průmyslu.
Bude zapotřebí, aby při svém projednávání
byly tyto tak důležité osnovy bedlivě
prozkoumávány se všech hledisk a po všech
stránkách, aby přinesly co největší
užitek zejména pojištěncům, ale
aby také byly únosné pro naši výrobu
a naše národní hospodářství
vůbec.
Při této příležitosti nutno se
zmíniti o tom, že v nejkratší době
musí býti pro dělnictvo konečně
již také vyřízena otázka náhrady
ušlé mzdy za prvé tři dny nemoci. Bude
nutno uvážit, snese-li dnešní stav naší
výroby, zejména ve znárodněném
průmyslu, další zatížení
tím, že navrhovanou novelisací § 1154
b) občanského zákona obecného bude
na podniky přenesena povinnost náhrady takto ušlé
mzdy, takže prvý týden v nemoci, resp. prvých
14 dní by platil zaměstnavatel, či mají-li
nositelé nemocenského pojištění
vypláceti dělníku nemocenské již
prvým dnem nemoci, jak je tomu v pojištění
bratrském. Jistě i tato otázka je velmi delikátní,
ale rozhodně musí býti tento ožehavý
problém co nejdříve rozřešen.
Dělnictvo právem žádá, aby se
mu dostalo v nemoci takové ochrany, jakou mají ostatní
zaměstnanecké vrstvy.
Krátkost mně vyměřeného času
mi nedovoluje zabývati se ještě dalšími
otázkami, které souvisí s vládním
prohlášením, ač by to jejich význam
jistě vyžadoval. Chci se proto v závěru
své řeči zmíniti ještě
o jednom velmi naléhavém problému. Je to
problém vázaných vkladů. Veřejnost
naše uvítá jistě s uspokojením
prohlášení vlády, že se vynasnaží,
aby otázka měnové reformy a s ní souvisící
otázka vázaných vkladů byla co nejrychleji
vyřešena. Vím, že jde o otázku
velmi obtížnou, která musí býti
řešena opatrně, nemá-li dojíti
k inflaci. Na druhé straně však mám
za to, že thesaurování peněz je vyvoláváno
jedině tím, že řešení vázaných
vkladů, v prvé řadě těch, které
vznikly opravdu úsporami, se tak protahuje. Střádalové
počali pochybovati o svých úsporách,
a v obavě o nové úspory nechávají
si ev. přebytky dnes doma. Co to značí pro
naše hospodářství, nemusím zde
vykládati. Je proto nejen v zájmu drobných
střadatelů, ale v zájmu státu samého,
aby se s touto otázkou již pohnulo. Účinek
této operace se brzy projeví ve zvýšených
vkladech, čímž se peníze, dosud tajené
mimo peněžní ústavy, dostanou do oběhu
a bude jich lze využíti pro veřejné
investice.
Závěrem konstatuji, že vládní
prohlášení bude jistě celou veřejností
přijato vlídně. Půjde nyní
o to, aby rychlým provedením všech jeho zásad
obnovena byla plná důvěra občanů
k vládě a k státu. Vzbudit tuto důvěru
má v rukou vláda, ústavodárné
Národní shromáždění a
vůbec všichni ti, kteří jsou postavení
na rozhodující a odpovědná místa
ve státě.
Pokud jde o čs. stranu lidovou dává pro tuto
práci k disposici všechny své síly.
Je k tomuto postoji konečně zavázána
svým programem, svou minulou i dnešní prací.
Proto klub poslanců čs. strany lidové bude
pro vládní prohlášení hlasovati.
(Potlesk.)
Předseda: Uděluji slovo dalšímu
řečníku, jímž je p. posl. Olbracht.
Posl. Olbracht: Paní a pánové!
Heslo "Osvětou k svobodě" bylo u nás
dobře známo a často se ho používalo.
Ale my jsme k němu nikdy důvěru neměli,
viděli jsme v něm marný pokus stavěti
dům od střechy, v nejlepší případnosti
uzounké východisko z nouze, jímž sice
tu a tam mohou projíti jednotlivci, ale která má
pro široké lidové vrstvy cenu velmi malou.
Věděli jsme, že postup musí byt obrácený,
že se svobodou dochází k osvětě,
a nikoli opačně. Teď si československy
lid svobody dobyl. Teď je tedy na čase, aby záměrně
započal budovati také svou kulturu. Soudruh Kopecký
vyslovil nedávno hezké slovo, že "pro
kulturu v Československé republice bylo nejvíce
vykonáno znárodněním 70 % průmyslu,
bank a části velkostatkářského
pozemkového majetku".
Z naší revoluce v r. 1918 jsme se poučili o
jedné věci: čeho revoluce nedobude ihned
ve svém začátku, toho že později
dobývá jen velmi těžko, nebo že
toho nedobývá vůbec. - A nelze říci,
že bychom byli tentokrát marnili čas. Svou
kulturu jsme budovali stejně rychle jako své hospodářství.
Jsme si vědomi, že jsme položili teprve základy
k ní. Ale ústavodárné Národní
shromáždění se schází
právě proto, aby tyto základy upevnilo a
určilo, jak na nich stavěti dále. Jsem přesvědčen,
že jsou to základy dobré a že se dá
na nich budovati s úspěchem.
Nebude neúčelné zběžným
pohledem přelétnout alespoň hlavní
kulturní práci, vykonanou společným
úsilím za pouhých 14 měsíců.
Není malá.
Za jeden z nejvýznamnějších činů
uplynulého období pokládám zásah
do vydavatelství knih. Nejen tím, že bylo zničeno
ohnisko fašistické propagandy a odstraněny
její nejhorší následky, nýbrž
proto, že byl do nakladatelského podnikání
vnesen pořádek vůbec. Vydavatelský
trh byl již před válkou v úplné
anarchii. Tiskl si kdo chtěl co chtěl, nejhorší
brak vedle hodnotných děl, nejnevkusnější
kýč vedle skutečného umění.
Velmi často jediným motivem vydavatelské
činnosti byl zisk, a kapitalistickému podnikateli
bylo namnoze jedno, vydělává-li na dobrém
starém autorovi, jehož díla už nejsou
zákonem chráněna, nebo kazí-li lidový
vkus nejapnými šlágry, či reprodukcemi
šeredných obrazů, vyjíždí-li
auty z jeho skladů cizí, státu nepřátelská
propaganda, pověra nebo filosofický galimatyáš.
Moderní stát, který chce vytvářet
novou ideologii, čelit přežitkům minulosti,
šířit sebedůvěru pracujícího
národa a vychovávat jej k budoucnosti stále
lepší, nemůže takovéto nakládání
s kulturou, nebo řekněme i jen s papírem,
trpět. Proto vzal do rukou knižní trh. Rozhoduje
o tom, co se má vydávat a co nikoliv, jak mají
býti knihy drahé, kolik zisku smí mít
nakladatel a jaké má být hospodářské
postavení autora, ať již literárního,
výtvarného nebo hudebního. U ministerstva
informací byla zřízena zvláštní
státní publikační komise, v níž
zasedají zástupci Syndikátu českých
spisovatelů, Syndikátu hudebních skladatelů,
Svazu knihkupců a nakladatelů, Svazu knihovníků,
Ústřední rady odborů, Svazu mládeže,
hlavní správy výchovy a osvěty československé
armády a ministerstva školství a osvěty.
Složení tohoto sboru je jistě dostatečnou
zárukou hodnoty vydávaných děl, účelnosti
a spravedlnosti. A publikační komise zmáhá
skutečně svou velkou práci a potíže
s plným zdarem, ve vší shodě a pracovní
jednotě. Do vydavatelského podnikání
byl již vnesen plán, podle možnosti odčiněny
zločiny protektorátu, a co hlavního, odstraněn
předválečný zmatek. Teď jde o
to, aby byla uzákoněna osnova o nové úpravě
tisku, neboť praxe se opírá jen o výnos
o hospodaření papírem - a takový výnos
jistě nestačí. Učiniti tuto osnovu
zákonem má býti právě dílem
ústavodárného Národního shromáždění.
Podobně jako u knihy bylo postupováno také
u tisku periodického. I zde skoncováno se zmatkem,
libovůlí a s přežitkem minulosti protektorátní
i předprotektorátní. Veškerý
politický tisk byl u nás odevzdán do rukou
stran Národní fronty a ty za něj přejaly
odpovědnost. Byl ovšem zakázán všechen
tisk německý nebo proněmecký, fašistický
a kolaborantský a s ním také tisk soukromých
podnikatelů, t. zv. nezávislý, ale často
se předstíráním nezávislosti
jen kryjící, namnoze destruktivní, špatný
nebo alespoň zbytečný. Kromě deseti
deníků pražských a 18 venkovských,
řízených v Čechách a na Moravě
stranami Národní fronty, a kromě řady
jiných týdeníků vycházejí
časopisy, redigované Syndikátem českých
spisovatelů, Jednotou výtvarných umělců,
ženskými organisacemi, sdruženými náboženskými
a kulturními, naším vojskem, organisacemi tělocvičnými
a mládeže, odborovými, odbornými, atd.
Jen "Orbis", dnes jeden z největších
národních podniků, na př. vydává
27 časopisů a vydal do 5. března t. r. 135
publikací v nákladu 1,975.000 výtisků.
- Předběžná censura není a tisková
svoboda je v lidové demokratické republice taková,
jaká v našich zemích předtím
nikdy nebyla. Tisková svoboda je arciť něco
jiného než tisková zvůle. A jako by
stát a vláda nedovolily, aby se v tisku prozrazovala
na příklad vojenská opatření,
nutná k obraně země, nemohly by ani strpět,
aby byly propagovány, ať zřejměji či
zakrytěji, myšlenky fašistické nebo nepřátelské
lidové demokracii a jednotě národa. Za 14
měsíců spolupráce se stalo pouze jedenkrát,
že s dodatečným souhlasem ministerské
rady zakročil ministr informací proti listu pro
porušení příkazu a pro nevhodné
psaní.
Jiná velká organisace je znárodněný
Československý rozhlas, jedno z nejmladších
zřízení k šíření
kultury a nadto důležitý prostředek
moderního vládnutí vůbec. Co náš
rozhlas vysílá doma, je celkem známo, méně
známo je, jak slouží republice za hranicemi.
Čtvrtý odbor ministerstva informací navázal
styky s řadou zahraničních stanic, které
zavedly nebo přislíbily pravidelné vysílání
ve svém jazyku o československém životě
kulturním, politickém a hospodářském.
Jsou to tyto stanice: Lucemburk, připojený na Brusel
a Anglii, odkud jsou vysílány zprávy z naší
domoviny 10 minut denně, Bukurešť, která
vysílá jednou měsíčně
30 minut, Bělehrad dvakrát týdně 5
minut, Sofia jednou týdně 10 minut, pak Paříž
dvakrát měsíčně po 15 minutách,
Alžír dvakrát měsíčně
po 30 minutách a Mexiko dvakrát měsíčně
po 30 minutách. Jedná se také s krajinskými
stanicemi ve Spojených státech, se stanicemi v Buenos
Aires a Ecuadoru. Se zapojenými stanicemi to bude 35 vysílaček,
které budou z nejrůznějších zemí
informovat o Československu. A kromě toho se vysílají
denně krátkovlnné cizojazyčné
relace z Prahy, a to pro Svaz sovětských socialistických
republik, pro Anglii, Francii, Jugoslavii, Bulharsko, Španělsko,
pro lužické Srby a relace esperantem. Tolik o službě
republice v zahraničí.