K tomu dodávám, že v báňském
průmyslu bude třeba vytvořiti patrně
revisní úkolové komise, které přezkoumají
dosavadní úkolové normy. Zvláště
pak nutno dbát, aby v průmyslu vůbec byla
pracovní doba náležitě využitkována.
Vedle uvedených už předpokladů pro zvýšení
pracovního výkonu je nutno také zajistit
přednostní, zvýšené zásobování
hornických revírů.
Nutno otevřeně přiznat, že na příklad
v oboru kovoprůmyslu vykazují některé
národní podniky nedostatečné výsledky,
s nimiž naprosto nemůžeme být spokojeni.
Dnes poměr mezi úřednictvem a dělnictvem
v tomto průmyslovém odvětví jest jedna
ku třem. Nelze se pak divit, jestliže v poměru
k úhrnu mezd a platů v kovoprůmyslu, který
na příklad v březnu letošního
roku činil 207, 124. 000 Kčs, činila v téže
době celková hodnota obratu v úseku kovoprůmyslu
jen 517 mil. Kčs. K tomu ovšem musím uvést,
že situace i v tomto oboru se soustavně zlepšuje,
ale je třeba odstranit disparitu mezi t. zv. úsekem
produktivní práce a nadměrným administrativním
aparátem v tomto oboru.
Důležitá je otázka konsolidace průmyslových
podniků a s ní souvisící otázka
organisace národních podniků, která
je již v podstatě skončena. Je nezbytně
třeba, aby v organisaci našeho znárodněného
průmyslu bylo použito sovětských zkušenosti,
ze kterých vyplynula zásada bezprostřední
a zejména též osobní odpovědnosti.
To znamená, že za vedení, provoz a prosperitu
národního podniku odpovídá jeho ředitelství,
resp. ředitel, který stojí tomuto orgánu
v čele a jehož práva, odpovídající
vysoké jeho odpovědnosti, nesmí býti
nikým omezována. (Potlesk.) Totéž
platí ve zvýšené míře
také pro generální ředitelství
jednotlivých výrobních odvětví,
která jsou přímo odpovědna za bezvadný
chod svěřených jim oborů. Osobně
odpověden je bezpochyby generální ředitel
každého odvětvi znárodněného
průmyslu. Vláda nechť trvá na důsledném
uplatnění této odpovědnosti zvláště
též v oborech, na nichž závisí
plynulý chod celého našeho hospodářství,
t. j. v průmyslu báňském, ve výrobě
železa a oceli a v kovoprůmyslu, ale stejně
tak v chemii, energetice a všech oborech ostatních.
v čele průmyslových závodů
musí státi kvalifikovaní odborníci,
jejichž výběr se děje v souhlase s vůlí
a přáním pracujícího lidu.
Orgány, povolané provádět soustavné
osidlování pohraničí, musí
věnovat zvláštní pozornost tomu, aby
bylo postaráno o včasný přísun
českého dělnictva, které vystřídá
dělníky německé. Proto musí
být odstraněny některé ojedinělé
případy, kdy v podniku jest český
národní správce, čeští
úředníci a český vrátný,
kterým pro provoz podniku úplně stačí
německé osazenstvo, jehož nevyhnutelnému
odsunu kladou překážky s hlediska hospodářského
velmi nebezpečné. (Potlesk.)
Neobyčejně důležitá je také
otázka organisace oblastní správy hospodářské,
pro niž mají býti vytvořeny hospodářské
komory. Považujeme za nutné, aby také naše
veřejná správa byla reorganisována
tak, aby byly vytvořeny účelné územní
celky, t. j. již jednou navrhované krajské
zřízení (Potlesk.), odpovídající
také potřebám hospodářské
organisace, čili jinými slovy oblasti lidové
samosprávy mají odpovídat oblastem hospodářským.
Náš občan musí mít prostě
možnost dosáhnout nějakým způsobem
snadno spojení se svým hospodářským
i administrativním ústředím a nikoli,
aby musel dojíždět za vyřízením
svých záležitosti do různých,
často od sebe velmi vzdálených míst.
V oboru zemědělské výroby ohlašuje
vládní program zvýšeni, jehož cílem
je dosáhnouti do r. 1948 předválečné
úrovně. Konkrétními prostředky
a opatřeními k dosažení tohoto zvýšeni,
které je vyznačeno dokonce číselně,
se ovšem program vlády nezabývá. Především
je třeba naprosto jasně a přesně vyřešiti
otázku vlastnictví a držby zemědělské
půdy, což je nezbytné pro to, aby byl zjednán
na vesnici klid, pořádek a jistota, nezbytné
to základy pro zemědělskou práci a
výrobu. (Potlesk.) Proto žádáme,
aby vláda co nejdříve předložila
ústavodárnému Národnímu shromáždění
návrh zákona o výstavbě zemědělství,
v němž všechny podstatné otázky
tohoto velikého a neobyčejně významného
oboru našeho hospodářství budou vyřešeny
a postaveny na pevný právní základ.
Litujeme, že ve vládním programu není
jasné stanovena horní hranice pozemkového
vlastnictví výkonných zemědělců.
(Potlesk.) Je toho nezbytně za potřebí,
stejně jako určení maximální
hranice pozemkové držby, definitivní úpravy
pachtu a převodu půdy, v kterýchžto
oborech podá ostatně náš klub své
vlastní iniciativní návrhy.
Vítáme upřímnou snahu nové
vlády přikročiti k plánovanému
a soustavnému provádění mechanisace
zemědělské práce a elektrifikace našich
vesnic a zemědělských usedlostí. Toho
ovšem nelze dosáhnout jinak než za přímé
finanční podpory z veřejných prostředků,
pročež považujeme za správné a
spravedlivé, aby byl zřízen zemědělský
fond s vlastni, samostatnou, demokratickou správou, která
mimo jiné bude získávat prostředky
v důsledku regulace výrobních cen zemědělských
výrobků. (Potlesk.) Demokratickou správou
zemědělského fondu bude zaručeno,
že především zemědělci sami
budou určovat způsob a rozsah dotace nezbytné
k podpoře zemědělství.
Naše zemědělství naráží
stále na nedostatek pracovních sil, při čemž
je třeba zdůraznit, že nejde jen o výpomocné
a sezonní pracovní síly pro špičkové
práce, ale především o stálé
pracovní síly. Na úspěšném
vyřešení tohoto problému závisí
do značné míry zejména také
úspěch předpokládaného zvýšení
živočišné produkce. Je třeba míti
na zřeteli, že dobře prováděná
a uskutečňovaná mechanisace zemědělské
práce se v průběhu nejbližších
dvou let ještě plně neprojeví, takže
vláda nezbytně musí přikročiti
k odstraňování nedostatku právě
stálých pracovních sil v zemědělství.
Žádáme, aby vláda vyšla vstříc
oprávněnému požadavku našich zemědělců,
aby jejich zájmová organisace, Jednotný svaz
českých zemědělců, byla řádně
vybudována po stránce organisační,
správní, programové a ryze pracovní.
Proto žádáme, aby vláda předložila
Národnímu shromáždění
co nejdříve návrh zákona o výstavbě
a určení působnosti Jednotného svazu
českých zemědělců, v němž
je zejména také třeba provésti demokratické
volby do všech jeho orgánů. (Potlesk.)
Rovněž musí být plánovitě
budován potravinářský a zemědělský
průmysl, na jehož plynulém chodu do značné
míry závisí zásobování
našeho obyvatelstva. Aby mohla být náležitě
zvyšována zemědělská výroba,
musí vláda provádět dobrou cenovou,
investiční a úvěrovou politiku. v
té souvislosti zejména zdůrazňujeme,
že fondů, zřízených ve prospěch
našeho zemědělství, musí být
používáno toliko na základě rozhodnutí
vlády, a dále, že tyto fondy musí být
podrobeny přímé kontrole Národního
shromáždění. (Potlesk.)
Rovněž tak je třeba zavésti pořádek
do distribuce zemědělských strojů.
Mechanisaci zemědělské práce je třeba
provádět ve skutečnosti a nedávat
zemědělcům neodpovědné papírové
sliby. To znamená, že každý poukaz na
zemědělský stroj musí býti
kryt skutečnou výrobou, za niž odpovídá
především generální ředitelství
znárodněného průmyslu, a, mám-li
to konkretisovati ještě personálně,
generální ředitel tohoto odvětví
pan inž. Fabinger.
Distribuce zemědělských výrobků
budiž zjednodušena a provedena reorganisace tržních
svazů, která naše plánové hospodářství
v tomto úseku zbaví zbytečných článků
administrativy, které nám zůstaly jako pozůstatky
z doby války a okupace. A konečně zdůrazňujeme,
že je třeba věnovati zvýšenou pozornost
a podporu kolektivním zařízením ulehčujícím
práci zemědělské ženě,
a v oboru zemědělské a vyživovací
politiky vůbec žádáme, aby byla provedena
naprosto jednotně v zemích českých
i na Slovensku.
Vláda je povinna zabezpečiti také plynulý
provoz živnosti, a to především spravedlivým
přidělováním potřebných
surovin, polotovarů a strojů. Pro úspěšný
rozvoj našeho živnostenského podnikání
je nutná dokonalejší organisace distribuce,
aby bylo odstraněno zbytečné zdržování
a průtahy v dodávkách zboží na
cestě mezi výrobcem a spotřebitelem. (Potlesk.)
To také znamená odstranění bezpracných
důchodů, spekulačních zisků
a všech příživnických článků
distribuce. Stojíme za spravedlivým požadavkem
živnostníků, aby bylo odstraněno dosavadní
dvojí zdanění živnostnictva (Potlesk.)
dani důchodovou a všeobecnou daní výdělkovou
a aby byla zavedena jednotná důchodová daň
živnostenská. Pro plynulý provoz drobných
a středních živnostenských podniků
je nezbytný laciný dlouhodobý úvěr.
V rámci připravovaného národního
pojištění žádáme urychlené
zavedení starobního a invalidního pojištění
pro živnostníky.
Reorganisace ústředních svazů živnostenských
budiž provedena s největším urychlením
a ovšem na demokratickém podkladě, při
čemž v živnostenské samosprávě
musí se plně uplatniti zásada odbornosti.
(Potlesk) Považujeme za samozřejmé, že
s urychlením budou vypsány a provedeny volby do
všech ústředních svazů živnostnictva
a všech jejich složek na podkladě všeobecného
přímého, rovného a tajného
práva hlasovacího s poměrným zastoupením.
(Potlesk.)
V oboru průmyslové i zemědělské
výroby, stejné jako pro celé naše národní
hospodářství, má-li sloužit opravdu
lidu, jak je úmyslem vlády Klementa Gottwalda,
musí platit jedna nevyhnutelná zásada: že
rozvoj naší výroby a celého hospodářství
nebude rušen ani jakýmikoliv zájmy osobními,
ani neodpovědnými zásahy stranicko-mocenské
politiky do kteréhokoliv oboru československého
národního hospodářství. (Potlesk.)
Jinými slovy, průmysl, zemědělství,
živnosti, banky a lidové peněžní
ústavy i pojišťovny musí sloužit
jen lidu a republice, nikoli arrivistům, omezeným
straníkům nebo politickým stranám
samým. (Potlesk.)
Jak správně říká vládní
program, je podmínkou vzestupu průmyslové
výroby národní mobilisace práce, do
níž se aktivně musí zapojit všechny
orgány veřejné správy, státní
i samosprávní, politické strany a zejména
ovšem odborové organisace a všechny lidové
orgány. V tom, jak dokážeme splnit tento velký
úkol, bude i důkaz naši občanské
a politické zralosti, s jakou poneseme všichni bez
rozdílu demokratickou odpovědnost za národ
a stát.
Před novou vládou stojí obtížný
úkol provést účelnou distribuci pracovních
sil tak, aby byly postupně převedeny z oborů,
kde je sil nadbytek, do oborů, které trpí
nedostatkem pracovních sil. Proto je ovšem bezpodmínečně
nutné trvat na dodržování mzdových
vyhlášek, ovšem za předpokladu účelné
a potřebám pracujících vyhovující
úpravy mezd a platů. Každý pracující
musí být odměňován podle svého
výkonu, námahy a odpovědnosti a podle národohospodářské
užitečnosti své práce. v tomto oboru
stojí před nesmírně odpovědnými
úkoly zejména ministerstvo sociální
péče, které má zavésti úkolové
sazby všude, kde to je technicky, hospodářsky
a sociálně možné. Jistě že
všichni souhlasíme s ministrem průmyslu Laušmanem,
který navrhuje, aby zvlášť zaměstnancům
podniků, které vykazují velmi dobré
výsledky, se dostalo zvláštních peněžitých
nebo hmotných odměn. Je samozřejmé,
že tak, jako lidová demokracie musí přísně
posuzovat každého, kdo vybočí z jednotné
řady pracovního úsilí našeho
lidu, tak na druhé straně musí být
náležitě odměněna poctivá
práce a mimořádně pak ta, která
přináší mimořádné
výsledky.
V té souvislosti je třeba zdůraznit, že
nové Československo nesnese administrativní
aparát ať v oboru státní, veřejné
nebo hospodářské správy, který
by neodpovídal skutečným našim potřebám
nebo který by dokonce odčerpával pracovní
síly ze kteréhokoliv oboru výroby. Se zřetelem
na tyto skutečnosti, jakož i na okolnost, že
naše veřejná správa má proti
stavu předválečnému četné
nové úkoly, je nutno přikročit k racionalisaci
veřejné správy a nové účelné
organisaci práce. Není nadále možné,
aby v našem hospodářství se do rozhodování
o téže věci vměšovaly různé
orgány, které si často navzájem odporují
a stejně častými jako zbytečnými
debatami znesnadňují konsolidaci našeho hospodářství.
Je třeba jednou provždy říci, že
ústavně je za svůj obor odpověden
ministr a nikdo jiný a za celé národní
hospodářství a všechny ostatní
obory a složky národního a státního
ústrojí celá vláda, která jako
celek musí také ve věcech své působnosti
rozhodovati. Kontrolu musí mít především
parlament, neboť je složen ze 300 volených zástupců
lidu. Aby se napříště zamezily četné
kompetenční spory, žádáme, aby
vláda v nejkratší době předložila
parlamentu osnovu zákona, který by prozatímně
upravil působnost orgánů státní
a veřejné správy a odstranil spory, které
mezi nimi vznikají.
Nezbytným předpokladem správného rozdělení
národního důchodu a splnění
hospodářského plánu je, jak již
řečeno, plánovaná politika cenová,
mzdová a daňová. Cenová politika musí
být řízena tak, aby svými účinky
nezvyšovala důchodové rozpěti mezi důchody
pracovními a důchody z podnikání.
Prozatím jen konstatujeme, že důchody ze soukromého
podnikání zůstaly až dosud mimo jakoukoli
regulaci. Příčinou tohoto neblahého
zjevu je především organisační
roztříštěnost ve vedení důchodové
politiky, zejména pak nedostatek koordinace mezi nejvyšším
úřadem cenovým, ministerstvem sociální
péče a ministerstvem financí. Spoléháme
na novou vládu, že tyto nedostatky odstraní
a zvláště pak že se postará, aby
co nejdříve došlo k zjednodušení
a zlevnění celé naší státní
a veřejné správy. v této souvislosti
zdůrazňujeme, že musí být náležitě
vymezena ve vzájemném poměru působnost
generálního sekretariátu Hospodářské
rady a Státního úřadu plánovacího,
který je povolán k přípravě
a vypracování našeho hospodářského
plánu.
Vláda musí přikročiti ke snižování
cen, ale tak, aby nebyla ohrožena kalkulační
základna naší výroby. Předpokladem
snížení cen výrobků jest ovšem
zajištění zásobování surovinami
a polotovary, zvýšení produktivního
pracovního výkonu a snižování
výrobních nákladů. Prostě,
snížení cen - má-li býti hospodářsky
účelné a má-li se při něm
opravdu zvýšit kupní síla důchodu
- je podmíněno zvyšováním a zlepšováním
výrobnosti. Jsme přesvědčeni, že
naše měna spočívá na zdravém
základě, který vytvořila obětavá
práce našeho pracujícího lidu.
V oboru daňovém vítáme zvláště
požadavek zjednodušení přímých
daní a nové pojetí daně obratové,
která se takto stane nástrojem k sociálnímu
a národohospodářskému vyrovnání
různých stupňů podnikové rentability.
Rovněž tak vítáme návrh zjednodušení
organisace daňových orgánů. v oboru
organisace našeho peněžnictví souhlasíme
s vládním programem, zvláště
v části o rozdělení provozního
a investičního úvěru.
Po stránce organisace zůstalo naše znárodněné
peněžnictví bohužel pozadu za znárodněným
průmyslem, takže je úkolem nové vlády
dospěti v tomto oboru ke konečné úpravě.
Pokud se týče lidového peněžnictví,
které je organisováno na základě peněžní
svépomoci a jehož úkolem je především
shromažďovati vklady drobných střadatelů
a poskytovati jim úvěr, žádáme,
aby v nejkratší době bylo vytvořeno
ústředí lidového peněžnictví.
Souhlasíme plně s programem stavební obnovy,
avšak do doby, než budou v dostatečném
množství postaveny nové byty, musíme
hospodařit s tím, co máme, a především
ovšem provésti účelnou distribuci bytů.
Bylo už řečeno, že jednou z nejdůležitějších
podmínek výstavby našeho hospodářství
je plynulý dovoz surovin a polotovarů ze zahraničí.
Naše hospodářství je vůbec do
značné míry závislé na úspěchu
našeho zahraničního obchodu a proto žádáme,
aby vláda přikročila k účelnému
řízení dovozu a vývozu. Zkušenosti
z minulých let nás poučují, že
právě v zahraničním obchodu je třeba
cílevědomého a jednotného řízení
a plánu.
Paní a pánové! Hospodářský
program třetí vlády Národní
fronty Čechů a Slováků ukládá
vládě a všem složkám našeho
hospodářského a veřejného života
četné konkrétní úkoly. Spolupracovali
jsme na tomto programu. Jsme si dobře vědomi, jak
nezbytné je, aby byl opravdu do všech důsledků
splněn. Republika potřebuje silné a vzkvétající
národní hospodářství, pro jehož
rozvoj budeme stejně intensivně a obětavě
pracovat, jako jsme za první a druhé vlády
Zdeňka Fierlingra pracovali na položení
základů, na kterých spočívá
i uskutečnění tohoto dvouletého programu.
Proto náš klub souhlasí plně s hospodářským
programem nové československé vlády.
(Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Dále je
ke slovu přihlášen p. posl. Deči.
Posl. Deči: Slavné ústavodárné
Národní shromáždění, paní
a pánové!
Využívám příležitosti rozpravy
o prohlášení předsedy vlády,
abych promluvil k budovatelskému programu vlády
republiky Československé s dělnického
hlediska. S uspokojením mohu konstatovat, že se vláda
ve svém programu zabývá otázkami,
které se eminentně dotýkají největší
složky našeho státu, to jest dělnictva.
Čs. strana národně socialistická již
téměř padesát let důsledně
uplatňuje socialismus v praxi; proto pochopitelně
také řešení sociálních
otázek, týkajících se všech pracujících
a speciálně dělnictva, bylo ve straně
vždy v popředí zájmu. Bylo by velikým
omylem, kdyby se někdo domníval, že socialismus
a dělnické otázky jsou výsadní
věcí a doménou jen dvou socialistických
stran. Již mnohokráte bylo zdůrazněno,
a já to opětuji, že čs. strana národně
socialistická byla, jest a zůstane socialistickou
stranou a tím i stranou nejširších pracujících
vrstev v tomto státě.