Středa 10. července 1946

K tomu dodávám, že v báňském průmyslu bude třeba vytvořiti patrně revisní úkolové komise, které přezkoumají dosavadní úkolové normy. Zvláště pak nutno dbát, aby v průmyslu vůbec byla pracovní doba náležitě využitkována. Vedle uvedených už předpokladů pro zvýšení pracovního výkonu je nutno také zajistit přednostní, zvýšené zásobování hornických revírů.

Nutno otevřeně přiznat, že na příklad v oboru kovoprůmyslu vykazují některé národní podniky nedostatečné výsledky, s nimiž naprosto nemůžeme být spokojeni. Dnes poměr mezi úřednictvem a dělnictvem v tomto průmyslovém odvětví jest jedna ku třem. Nelze se pak divit, jestliže v poměru k úhrnu mezd a platů v kovoprůmyslu, který na příklad v březnu letošního roku činil 207, 124. 000 Kčs, činila v téže době celková hodnota obratu v úseku kovoprůmyslu jen 517 mil. Kčs. K tomu ovšem musím uvést, že situace i v tomto oboru se soustavně zlepšuje, ale je třeba odstranit disparitu mezi t. zv. úsekem produktivní práce a nadměrným administrativním aparátem v tomto oboru.

Důležitá je otázka konsolidace průmyslových podniků a s ní souvisící otázka organisace národních podniků, která je již v podstatě skončena. Je nezbytně třeba, aby v organisaci našeho znárodněného průmyslu bylo použito sovětských zkušenosti, ze kterých vyplynula zásada bezprostřední a zejména též osobní odpovědnosti. To znamená, že za vedení, provoz a prosperitu národního podniku odpovídá jeho ředitelství, resp. ředitel, který stojí tomuto orgánu v čele a jehož práva, odpovídající vysoké jeho odpovědnosti, nesmí býti nikým omezována. (Potlesk.) Totéž platí ve zvýšené míře také pro generální ředitelství jednotlivých výrobních odvětví, která jsou přímo odpovědna za bezvadný chod svěřených jim oborů. Osobně odpověden je bezpochyby generální ředitel každého odvětvi znárodněného průmyslu. Vláda nechť trvá na důsledném uplatnění této odpovědnosti zvláště též v oborech, na nichž závisí plynulý chod celého našeho hospodářství, t. j. v průmyslu báňském, ve výrobě železa a oceli a v kovoprůmyslu, ale stejně tak v chemii, energetice a všech oborech ostatních. v čele průmyslových závodů musí státi kvalifikovaní odborníci, jejichž výběr se děje v souhlase s vůlí a přáním pracujícího lidu.

Orgány, povolané provádět soustavné osidlování pohraničí, musí věnovat zvláštní pozornost tomu, aby bylo postaráno o včasný přísun českého dělnictva, které vystřídá dělníky německé. Proto musí být odstraněny některé ojedinělé případy, kdy v podniku jest český národní správce, čeští úředníci a český vrátný, kterým pro provoz podniku úplně stačí německé osazenstvo, jehož nevyhnutelnému odsunu kladou překážky s hlediska hospodářského velmi nebezpečné. (Potlesk.)

Neobyčejně důležitá je také otázka organisace oblastní správy hospodářské, pro niž mají býti vytvořeny hospodářské komory. Považujeme za nutné, aby také naše veřejná správa byla reorganisována tak, aby byly vytvořeny účelné územní celky, t. j. již jednou navrhované krajské zřízení (Potlesk.), odpovídající také potřebám hospodářské organisace, čili jinými slovy oblasti lidové samosprávy mají odpovídat oblastem hospodářským. Náš občan musí mít prostě možnost dosáhnout nějakým způsobem snadno spojení se svým hospodářským i administrativním ústředím a nikoli, aby musel dojíždět za vyřízením svých záležitosti do různých, často od sebe velmi vzdálených míst.

V oboru zemědělské výroby ohlašuje vládní program zvýšeni, jehož cílem je dosáhnouti do r. 1948 předválečné úrovně. Konkrétními prostředky a opatřeními k dosažení tohoto zvýšeni, které je vyznačeno dokonce číselně, se ovšem program vlády nezabývá. Především je třeba naprosto jasně a přesně vyřešiti otázku vlastnictví a držby zemědělské půdy, což je nezbytné pro to, aby byl zjednán na vesnici klid, pořádek a jistota, nezbytné to základy pro zemědělskou práci a výrobu. (Potlesk.) Proto žádáme, aby vláda co nejdříve předložila ústavodárnému Národnímu shromáždění návrh zákona o výstavbě zemědělství, v němž všechny podstatné otázky tohoto velikého a neobyčejně významného oboru našeho hospodářství budou vyřešeny a postaveny na pevný právní základ. Litujeme, že ve vládním programu není jasné stanovena horní hranice pozemkového vlastnictví výkonných zemědělců. (Potlesk.) Je toho nezbytně za potřebí, stejně jako určení maximální hranice pozemkové držby, definitivní úpravy pachtu a převodu půdy, v kterýchžto oborech podá ostatně náš klub své vlastní iniciativní návrhy.

Vítáme upřímnou snahu nové vlády přikročiti k plánovanému a soustavnému provádění mechanisace zemědělské práce a elektrifikace našich vesnic a zemědělských usedlostí. Toho ovšem nelze dosáhnout jinak než za přímé finanční podpory z veřejných prostředků, pročež považujeme za správné a spravedlivé, aby byl zřízen zemědělský fond s vlastni, samostatnou, demokratickou správou, která mimo jiné bude získávat prostředky v důsledku regulace výrobních cen zemědělských výrobků. (Potlesk.) Demokratickou správou zemědělského fondu bude zaručeno, že především zemědělci sami budou určovat způsob a rozsah dotace nezbytné k podpoře zemědělství.

Naše zemědělství naráží stále na nedostatek pracovních sil, při čemž je třeba zdůraznit, že nejde jen o výpomocné a sezonní pracovní síly pro špičkové práce, ale především o stálé pracovní síly. Na úspěšném vyřešení tohoto problému závisí do značné míry zejména také úspěch předpokládaného zvýšení živočišné produkce. Je třeba míti na zřeteli, že dobře prováděná a uskutečňovaná mechanisace zemědělské práce se v průběhu nejbližších dvou let ještě plně neprojeví, takže vláda nezbytně musí přikročiti k odstraňování nedostatku právě stálých pracovních sil v zemědělství.

Žádáme, aby vláda vyšla vstříc oprávněnému požadavku našich zemědělců, aby jejich zájmová organisace, Jednotný svaz českých zemědělců, byla řádně vybudována po stránce organisační, správní, programové a ryze pracovní. Proto žádáme, aby vláda předložila Národnímu shromáždění co nejdříve návrh zákona o výstavbě a určení působnosti Jednotného svazu českých zemědělců, v němž je zejména také třeba provésti demokratické volby do všech jeho orgánů. (Potlesk.)

Rovněž musí být plánovitě budován potravinářský a zemědělský průmysl, na jehož plynulém chodu do značné míry závisí zásobování našeho obyvatelstva. Aby mohla být náležitě zvyšována zemědělská výroba, musí vláda provádět dobrou cenovou, investiční a úvěrovou politiku. v té souvislosti zejména zdůrazňujeme, že fondů, zřízených ve prospěch našeho zemědělství, musí být používáno toliko na základě rozhodnutí vlády, a dále, že tyto fondy musí být podrobeny přímé kontrole Národního shromáždění. (Potlesk.)

Rovněž tak je třeba zavésti pořádek do distribuce zemědělských strojů. Mechanisaci zemědělské práce je třeba provádět ve skutečnosti a nedávat zemědělcům neodpovědné papírové sliby. To znamená, že každý poukaz na zemědělský stroj musí býti kryt skutečnou výrobou, za niž odpovídá především generální ředitelství znárodněného průmyslu, a, mám-li to konkretisovati ještě personálně, generální ředitel tohoto odvětví pan inž. Fabinger.

Distribuce zemědělských výrobků budiž zjednodušena a provedena reorganisace tržních svazů, která naše plánové hospodářství v tomto úseku zbaví zbytečných článků administrativy, které nám zůstaly jako pozůstatky z doby války a okupace. A konečně zdůrazňujeme, že je třeba věnovati zvýšenou pozornost a podporu kolektivním zařízením ulehčujícím práci zemědělské ženě, a v oboru zemědělské a vyživovací politiky vůbec žádáme, aby byla provedena naprosto jednotně v zemích českých i na Slovensku.

Vláda je povinna zabezpečiti také plynulý provoz živnosti, a to především spravedlivým přidělováním potřebných surovin, polotovarů a strojů. Pro úspěšný rozvoj našeho živnostenského podnikání je nutná dokonalejší organisace distribuce, aby bylo odstraněno zbytečné zdržování a průtahy v dodávkách zboží na cestě mezi výrobcem a spotřebitelem. (Potlesk.) To také znamená odstranění bezpracných důchodů, spekulačních zisků a všech příživnických článků distribuce. Stojíme za spravedlivým požadavkem živnostníků, aby bylo odstraněno dosavadní dvojí zdanění živnostnictva (Potlesk.) dani důchodovou a všeobecnou daní výdělkovou a aby byla zavedena jednotná důchodová daň živnostenská. Pro plynulý provoz drobných a středních živnostenských podniků je nezbytný laciný dlouhodobý úvěr.

V rámci připravovaného národního pojištění žádáme urychlené zavedení starobního a invalidního pojištění pro živnostníky.

Reorganisace ústředních svazů živnostenských budiž provedena s největším urychlením a ovšem na demokratickém podkladě, při čemž v živnostenské samosprávě musí se plně uplatniti zásada odbornosti. (Potlesk) Považujeme za samozřejmé, že s urychlením budou vypsány a provedeny volby do všech ústředních svazů živnostnictva a všech jejich složek na podkladě všeobecného přímého, rovného a tajného práva hlasovacího s poměrným zastoupením. (Potlesk.)

V oboru průmyslové i zemědělské výroby, stejné jako pro celé naše národní hospodářství, má-li sloužit opravdu lidu, jak je úmyslem vlády Klementa Gottwalda, musí platit jedna nevyhnutelná zásada: že rozvoj naší výroby a celého hospodářství nebude rušen ani jakýmikoliv zájmy osobními, ani neodpovědnými zásahy stranicko-mocenské politiky do kteréhokoliv oboru československého národního hospodářství. (Potlesk.) Jinými slovy, průmysl, zemědělství, živnosti, banky a lidové peněžní ústavy i pojišťovny musí sloužit jen lidu a republice, nikoli arrivistům, omezeným straníkům nebo politickým stranám samým. (Potlesk.)

Jak správně říká vládní program, je podmínkou vzestupu průmyslové výroby národní mobilisace práce, do níž se aktivně musí zapojit všechny orgány veřejné správy, státní i samosprávní, politické strany a zejména ovšem odborové organisace a všechny lidové orgány. V tom, jak dokážeme splnit tento velký úkol, bude i důkaz naši občanské a politické zralosti, s jakou poneseme všichni bez rozdílu demokratickou odpovědnost za národ a stát.

Před novou vládou stojí obtížný úkol provést účelnou distribuci pracovních sil tak, aby byly postupně převedeny z oborů, kde je sil nadbytek, do oborů, které trpí nedostatkem pracovních sil. Proto je ovšem bezpodmínečně nutné trvat na dodržování mzdových vyhlášek, ovšem za předpokladu účelné a potřebám pracujících vyhovující úpravy mezd a platů. Každý pracující musí být odměňován podle svého výkonu, námahy a odpovědnosti a podle národohospodářské užitečnosti své práce. v tomto oboru stojí před nesmírně odpovědnými úkoly zejména ministerstvo sociální péče, které má zavésti úkolové sazby všude, kde to je technicky, hospodářsky a sociálně možné. Jistě že všichni souhlasíme s ministrem průmyslu Laušmanem, který navrhuje, aby zvlášť zaměstnancům podniků, které vykazují velmi dobré výsledky, se dostalo zvláštních peněžitých nebo hmotných odměn. Je samozřejmé, že tak, jako lidová demokracie musí přísně posuzovat každého, kdo vybočí z jednotné řady pracovního úsilí našeho lidu, tak na druhé straně musí být náležitě odměněna poctivá práce a mimořádně pak ta, která přináší mimořádné výsledky.

V té souvislosti je třeba zdůraznit, že nové Československo nesnese administrativní aparát ať v oboru státní, veřejné nebo hospodářské správy, který by neodpovídal skutečným našim potřebám nebo který by dokonce odčerpával pracovní síly ze kteréhokoliv oboru výroby. Se zřetelem na tyto skutečnosti, jakož i na okolnost, že naše veřejná správa má proti stavu předválečnému četné nové úkoly, je nutno přikročit k racionalisaci veřejné správy a nové účelné organisaci práce. Není nadále možné, aby v našem hospodářství se do rozhodování o téže věci vměšovaly různé orgány, které si často navzájem odporují a stejně častými jako zbytečnými debatami znesnadňují konsolidaci našeho hospodářství. Je třeba jednou provždy říci, že ústavně je za svůj obor odpověden ministr a nikdo jiný a za celé národní hospodářství a všechny ostatní obory a složky národního a státního ústrojí celá vláda, která jako celek musí také ve věcech své působnosti rozhodovati. Kontrolu musí mít především parlament, neboť je složen ze 300 volených zástupců lidu. Aby se napříště zamezily četné kompetenční spory, žádáme, aby vláda v nejkratší době předložila parlamentu osnovu zákona, který by prozatímně upravil působnost orgánů státní a veřejné správy a odstranil spory, které mezi nimi vznikají.

Nezbytným předpokladem správného rozdělení národního důchodu a splnění hospodářského plánu je, jak již řečeno, plánovaná politika cenová, mzdová a daňová. Cenová politika musí být řízena tak, aby svými účinky nezvyšovala důchodové rozpěti mezi důchody pracovními a důchody z podnikání. Prozatím jen konstatujeme, že důchody ze soukromého podnikání zůstaly až dosud mimo jakoukoli regulaci. Příčinou tohoto neblahého zjevu je především organisační roztříštěnost ve vedení důchodové politiky, zejména pak nedostatek koordinace mezi nejvyšším úřadem cenovým, ministerstvem sociální péče a ministerstvem financí. Spoléháme na novou vládu, že tyto nedostatky odstraní a zvláště pak že se postará, aby co nejdříve došlo k zjednodušení a zlevnění celé naší státní a veřejné správy. v této souvislosti zdůrazňujeme, že musí být náležitě vymezena ve vzájemném poměru působnost generálního sekretariátu Hospodářské rady a Státního úřadu plánovacího, který je povolán k přípravě a vypracování našeho hospodářského plánu.

Vláda musí přikročiti ke snižování cen, ale tak, aby nebyla ohrožena kalkulační základna naší výroby. Předpokladem snížení cen výrobků jest ovšem zajištění zásobování surovinami a polotovary, zvýšení produktivního pracovního výkonu a snižování výrobních nákladů. Prostě, snížení cen - má-li býti hospodářsky účelné a má-li se při něm opravdu zvýšit kupní síla důchodu - je podmíněno zvyšováním a zlepšováním výrobnosti. Jsme přesvědčeni, že naše měna spočívá na zdravém základě, který vytvořila obětavá práce našeho pracujícího lidu.

V oboru daňovém vítáme zvláště požadavek zjednodušení přímých daní a nové pojetí daně obratové, která se takto stane nástrojem k sociálnímu a národohospodářskému vyrovnání různých stupňů podnikové rentability. Rovněž tak vítáme návrh zjednodušení organisace daňových orgánů. v oboru organisace našeho peněžnictví souhlasíme s vládním programem, zvláště v části o rozdělení provozního a investičního úvěru.

Po stránce organisace zůstalo naše znárodněné peněžnictví bohužel pozadu za znárodněným průmyslem, takže je úkolem nové vlády dospěti v tomto oboru ke konečné úpravě. Pokud se týče lidového peněžnictví, které je organisováno na základě peněžní svépomoci a jehož úkolem je především shromažďovati vklady drobných střadatelů a poskytovati jim úvěr, žádáme, aby v nejkratší době bylo vytvořeno ústředí lidového peněžnictví.

Souhlasíme plně s programem stavební obnovy, avšak do doby, než budou v dostatečném množství postaveny nové byty, musíme hospodařit s tím, co máme, a především ovšem provésti účelnou distribuci bytů.

Bylo už řečeno, že jednou z nejdůležitějších podmínek výstavby našeho hospodářství je plynulý dovoz surovin a polotovarů ze zahraničí. Naše hospodářství je vůbec do značné míry závislé na úspěchu našeho zahraničního obchodu a proto žádáme, aby vláda přikročila k účelnému řízení dovozu a vývozu. Zkušenosti z minulých let nás poučují, že právě v zahraničním obchodu je třeba cílevědomého a jednotného řízení a plánu.

Paní a pánové! Hospodářský program třetí vlády Národní fronty Čechů a Slováků ukládá vládě a všem složkám našeho hospodářského a veřejného života četné konkrétní úkoly. Spolupracovali jsme na tomto programu. Jsme si dobře vědomi, jak nezbytné je, aby byl opravdu do všech důsledků splněn. Republika potřebuje silné a vzkvétající národní hospodářství, pro jehož rozvoj budeme stejně intensivně a obětavě pracovat, jako jsme za první a druhé vlády Zdeňka Fierlingra pracovali na položení základů, na kterých spočívá i uskutečnění tohoto dvouletého programu. Proto náš klub souhlasí plně s hospodářským programem nové československé vlády. (Potlesk.)

Místopředseda Tymeš: Dále je ke slovu přihlášen p. posl. Deči.

Posl. Deči: Slavné ústavodárné Národní shromáždění, paní a pánové!

Využívám příležitosti rozpravy o prohlášení předsedy vlády, abych promluvil k budovatelskému programu vlády republiky Československé s dělnického hlediska. S uspokojením mohu konstatovat, že se vláda ve svém programu zabývá otázkami, které se eminentně dotýkají největší složky našeho státu, to jest dělnictva. Čs. strana národně socialistická již téměř padesát let důsledně uplatňuje socialismus v praxi; proto pochopitelně také řešení sociálních otázek, týkajících se všech pracujících a speciálně dělnictva, bylo ve straně vždy v popředí zájmu. Bylo by velikým omylem, kdyby se někdo domníval, že socialismus a dělnické otázky jsou výsadní věcí a doménou jen dvou socialistických stran. Již mnohokráte bylo zdůrazněno, a já to opětuji, že čs. strana národně socialistická byla, jest a zůstane socialistickou stranou a tím i stranou nejširších pracujících vrstev v tomto státě.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP