Proto plným právem žádáme, aby
zákon o Jednotném svazu českých zemědělců
byl v nejkratší době projednán a schválen
tak, aby tato jednotná organisace českých
zemědělců stejně jako Svaz slovenských
rolníků mohla býti ještě účinněji
zapojena do výstavby a budování naší
lidově demokratické republiky. (Potlesk.)
Úkoly, které pro naše zemědělce
z vládního budovatelského programu v nastávajícím
dvouletí vyplývají, jsou velké, avšak
radostné. Naši zemědělci a jejich odborní
pomocníci, agronomové a zootechnici, jsou na výši,
která zaručuje, že dvouletý plán
v zemědělství bude nejen splněn, nýbrž
překročen a že zemědělci nejen
uživí národ dobře, ale připraví
také dostatečné množství svých
speciálních a kvalitních výrobků
na zahraniční trh.
Za jediný rok, uplynulý od vítězně
ukončené národní revoluce, prokázali
zemědělci, překonavše velké potíže
a překážky, svou schopnost živitelů
a zásobitelů celého národa. Tím
spíše to dokážou i nyní, když
vidí, že jejich požadavky jsou součásti
vládního programu, který bude a musí
býti uskutečňován.
Aby zemědělci mohli s větší chuti
a elánem ke splnění svého úkolu
nastoupiti, potřebuji tři splnitelné předpoklady,
jimiž jsou: pevnost cen a měny, zajištění
stálých pracovních sil a dostatek strojů
a pohonných látek. Poněvadž všechny
tyto předpoklady jsou obsahem vládního prohlášení
Gottwaldovy budovatelské vlády, budeme my komunisté
pro něj nejen hlasovati, nýbrž slibujeme, že
učiníme vše, co je v našich silách,
aby vládní pracovní program vlády
i dvouletý plán výstavby naší
lidové a demokratické republiky byly pro blaho a
štěstí celého národa co nejdříve
uskutečněny. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Dalším
řečníkem je pan posl. Tichota. Dávám
mu slovo.
Posl. Tichota: Paní a pánové!
Veřejní a státní zaměstnanci
s povděkem vítají onu část
vládního programu, která hovoří
o jejich potřebách. Pozastavuji se však nad
tím, že právě tato část
programu je velmi skoupá.
Ve všech dobách a neméně i dnes platí
poznatek, že státní správa a veřejná
služba může sloužiti občanům
a plniti úkoly, jež se od státu žádají,
jen tehdy dobře, má-li dobré zaměstnance
a dobrý zaměstnanecký aparát. A dobří
zaměstnanci, to znamená především
spokojení zaměstnanci.
Na státní správu jsou kladeny postupem doby
stále vyšší požadavky, neboť
úkoly státních úřadů
a podniků trvale vzrůstají. Souběžně
se zvýšením pracovních úkolů
přibývá odpovědnosti a požadavků
kladených na veřejné zaměstnance.
Dalo by se očekávati, že státní
správa přiměřeně a spravedlivě
zhodnotí zvýšené pracovní zatížení
veřejných zaměstnanců, jak je vidíme
téměř ve všech oborech státní
služby, zejména v soudnictví, na železnicích,
poštách, finančních úřadech
a podobně, a upraví jejich zaměstnanecké
platy tak, aby zaručovaly alespoň prostý
a jednoduchý životní standard. Musím
vsak bohužel konstatovati, že dnešní platy
veřejných zaměstnanců ani tomuto požadavku
nevyhovují. Již první světová
válka přinesla značné zdražení
životních potřeb a prvý, kdo na to doplatil,
byl veřejný zaměstnanec. Jeho platy, tak
jak byly stanoveny platovým zákonem z r. 1907, byly
zvýšeny jen nepatrně a toto zvýšení
se zdaleka nevyrovnalo vzestupu cen životních potřeb.
Tak veřejný zaměstnanec živořil
v očekávání, že státní
správa dostojí své povinnosti a novým
platovým zákonem dá mu to, což jeho
jest, to je slušnou a přiměřenou odměnu
za jeho službu. výsledkem byl platový zákon
č. 103/1926 Sb. Tento nový zákon přinesl
však nová zklamání a způsobil
mnohé křivdy. Až dosud, to je celá dvě
desetiletí, se veřejný zaměstnanec
dožaduje zlepšení svých příjmů,
a veškeré jeho volání bylo oslyšeno.
Provisorní úpravy jeho bídu nezmenšily.
A kde stojí dnes? Neváhám říci,
že je na pokraji hospodářské katastrofy.
Příčina je jasná. v prosinci minulého
roku stouply ceny životních potřeb o více
než 300 %, kdežto platy veřejných zaměstnanců
byly zvýšeny namnoze ani ne o 150 %. Tento stav je
neudržitelný s hlediska sociálního,
hospodářského, populačního
i politického. veřejní zaměstnanci
právem poukazují na tyto nové křivdy,
které na nich páše veřejná správa.
Zdůrazňují zejména, že jsou nepoměrně
hůře placení než zaměstnanci
v soukromém podnikání i v znárodněných
podnicích.
Je příznačné, že státní
správa v oboru mzdové politiky má dvojí
tvář a dvojí praxi: jinak měří
při regulaci mezd zaměstnanců v soukromém
podnikání a jinak zaměstnancům vlastním.
Namátkou uvádím jen jeden případ:
vyhýbkář čs. státních
drah v mosteckém revíru má poloviční
plat vyhýbkáře Stalinových závodů.
Nelze zastírat skutečnost, že veřejní
zaměstnanci se svými dosavadními platy nevystačí
a že pod tíhou této skutečnosti kryjí
své potřeby půjčkami a tím
jejich standard ještě více upadá. To
je stav neblahý, kterému musí státní
správa za každou cenu zabránit. Tento zjev
se vyskytuje zvláště ve větších
městech a pak v pohraničí, kde životní
náklady jsou vesměs vyšší než
v zemědělských krajích, případně
ve vnitrozemí, a kde zaměstnanci slouží
za velmi ztížených podmínek a poměrů
za menší mzdy a platy než mnohde ve vnitrozemí.
Poslanci strany čs. národních socialistů
litují proto, že dosud nedošlo k projednání
jejich návrhu zákona na přiznání
pohraničního přídavku nejen státním
a veřejným, ale i ostatním zaměstnancům,
přiděleným do pohraniční oblasti
státu.
Jsou-li platové poměry veřejných zaměstnanců
v činné službě neutěšené,
tím hůře jsou na tom pensisté, jejichž
požitky jsou vyměřeny ještě ze
starých, nízkých pensijních základen.
Třebaže budovatelský program vlády na
tyto nejubožejší z ubohých nepamatoval,
je nutno přímo říci, že je mravní
povinností, aby nebyli opuštění a aby
se jim dostalo spravedlnosti. Je litovati, že těm
vysloužilcům a vdovám finanční
správa dosud ještě zcela nevyplatila ani to
minimum, které jim přísluší,
neboť namnoze jim ještě plně nevyplatila
ani drahotní přídavky podle zákona
č. 39/1946 Sb. Vyplatila jim pouze zálohy.
Vítáme příslib vlády, že
během roku 1947 bude provedena nová úprava
platů veřejných zaměstnanců
a že bude pro ně vydán nový, lepší
a spravedlivější platový zákon.
Souhlasíme s tím, že předpokladem pro
zlepšení hmotných poměrů veřejných
zaměstnanců bude především řádná
a věcná reorganisace veřejné správy.
To je první úkol správné a odpovědné
personální politiky. Veřejnou administrativu
nutno zjednodušit a tím i zlevnit. Třeba odstranit
přemíru různých zaměstnaneckých
kategorií, stavovských skupin a skupineček
a vybudovati zaměstnanecké stavy na jednoduchém
principu podle funkci, odpovědnosti úkolů
a předběžného školení. Instituce
kancelářských pomocných sil a pomocných
zřízenců podle platové úpravy
z r. 1926 je nutno odstranit. Nový platový zákon
je třeba vybudovat na úhelné zásadě
moderního socialistického světového
názoru, podle principu spravedlnosti, že každý
má býti placen podle svých schopností
a užitku, který jeho práce přináší
pro národní pospolitost, Vzorem může
tu býti 12. článek ústavy Sovětského
svazu, jednající o hodnocení každého
pracovníka podle jeho způsobilosti a výkonnosti.
V dnešních státních hospodářských
poměrech nutno vésti všechno úsilí
k tomu, aby byla povznesena pracovní morálka, ale
i posílena chuť k práci. Tak bude dosaženo
toho, aby práce byla pociťována jako požehnání
a nikoliv jako nepříjemné břemeno.
To platí především i pro pracovníky
ve veřejné službě.
Na této základně musí býti
vybudován i nový platový řád
veřejných zaměstnanců, musí
být však vybudován zdola a stanovit nikoliv
nejvyšší, nýbrž nejnižší
platy a mzdy, tvořící záruku slušného
životního standardu.
S velikou nadějí hleděli státní
a veřejní zaměstnanci vstříc
očekávané renominaci, která měla
odčinit staré křivdy. S opravdovou lítostí
však rekapitulujeme výsledek této renominace
a stěžujeme si, že místo odčinění
křivd napáchala křivdy nové, a to
horší než dřívější.
Až dosud nikdy nedošlo k tak velkým nesrovnalostem
při povyšování, dosud nikdy, třebaže
se povyšování dříve dělo
bez přímé spolupráce a kontroly zaměstnanců,
nedošlo k tak nespravedlivému zařazování
a přeskakování jako při provádění
renominační akce. Stížností a
odvolání proti tomu bylo podáno tolik, že
se jasně ukázala nutnost celou renominaci přísně
přezkoušet, vadné a nespravedlivé provedení
zrušit a přikročit k opravdovému odstranění
křivd. Upozorňuji na tuto skutečnost naší
vládu s prosbou, aby vrátila veřejným
a státním zaměstnancům víru
ve spravedlnost, aby tak se spokojenými a existenčních
starostí zbavenými zaměstnanci mohla počítat
při plnění svého budovatelského
plánu.
Vláda si vytkla za úkol dokončit měnovou
reformu, stabilisovat měnu a uskutečnit novou, moderní
reformu daňovou. Tento velký a snad nejdůležitější
cil k upevnění našeho hospodářství
je však nedosažitelný bez potřebného
počtu odborně vyškoleného finančního
úřednictva. V době, kdy se neustále
mluví o nadbytku státních zaměstnanců,
jsme svědky naprostého nedostatku zaměstnanců
ve finanční správě, na jejichž
bedrech leží dnes úkol, přesahující
jejich síly, t. j. řádné a rychlé
vyměřování dávek z majetkového
přírůstku a dávek z majetku. Hrozí
tu nebezpečí, že tento nedostatek odborně
kvalifikovaných sil vážně ohrozí
včasné vyměřování a
tím i placení zákonem stanovených
daní a dávek a tím i hospodářství
státu. Prosím proto, aby ministerstvo financí
věnovalo této okolnosti okamžitou a zvýšenou
pozornost.
Naléhavě voláme, aby dříve
než bude přikročeno k vydání
již první vládou slíbeného platového
zákona, byla zrušena ona protisociální
okupantská vládní nařízení,
vydaná podle nacistického vzoru, která nespravedlivě
rozdělila státní a veřejné
zaměstnance úpravou na dnešní dobu opravdu
provokativní. Jsou to vládní nařízení
čís. 15, 16, 17, 18 a 19 z r. 1944, o nichž
již v Prozatímním Národním shromáždění
bylo tolik mluveno. Je předcházela vládní
nařízení z r. 1942, stejně nespravedlivá
a nesociální. veřejní zaměstnanci
jsou tu hodnocení nikoli podle kvality své práce,
nýbrž podle příslušnosti k určitým
služebním třídám či kategoriím.
Jsou to zejména příslušníci nižších
kategorií, kteří i po dvojím povýšení
podle předpisů vydaných pro renominaci získávají
na svých příjmech částky velmi
nepatrné, zatím co v kategoriích nejvyšších
je přírůstek platu i při jednom povýšení
velmi citelný. Vypracování nového
platového zákona vyžádá si pochopitelně
ještě delší doby, ale má-li býti
projevena dobrá vůle vlády, o níž
státní a veřejní zaměstnanci
nepochybují, nesmí se dále otálet
se zrušením těchto vládních nařízení.
Také dělnictvo tabákové režie
čeká marně na splnění svého
požadavku, aby bylo zařazeno mezi pragmatikální
zaměstnance. Svým výkonem prokázali
tito zaměstnanci již dávno, ale také
po revoluci, že nezůstávají za ostatními
veřejnými zaměstnanci, a právem se
dožadují úpravy svého služebního
poměru. Je mnoho oprávněných stížností
státních a veřejných zaměstnanců,
více než času vyměřeného
této rozpravě. Tlumočím naší
nové vládě jen dvě nejnaléhavější:
odstraňte všechny křivdy a nesrovnalosti napáchané
vládním nařízením čís.
379/1938 Sb., ať už jde o křivdy spáchané
předčasným pensionováním anebo
na bývalých provdaných zaměstnankyních
a zejména křivdy způsobené zpětnou
účinností, přiznanou tomuto vládnímu
nařízení z doby poroby.
A druhá: poučte všechny úřady
provádějící dekret presidenta republiky
čís. 53 z r. 1945, aby se při výkladu
jeho ustanovení řídily duchem tohoto dekretu,
t. j. aby se snažily odstranit všechny křivdy
spáchané okupanty, a nikoliv aby využívaly
nejasnosti dekretu k odmítání odůvodněných
požadavků.
Mám neskromné přáni, aby moje připomínky
neupadly po schválení vládního prohlášení
v zapomnění a nezůstaly jen v těsnopisecké
zprávě o této schůzi. Ať slouží
jako skrovný příspěvek k opravdovému
řešení služebních a platových
poměrů státu nejoddanější
a nejvěrnější složky, státních
a veřejných zaměstnanců. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Uděluji
slovo dalšímu řečníkovi, jímž
je pan posl. dr Erban.
Posl. dr V. Erban: Paní a pánové!
Program třetí vlády Národní
fronty Čechů a Slováků je nesporně
programem konsolidačního období, do něhož
Československá republika vstoupila zejména
také v oboru našeho národního hospodářství
ještě za vlády Fierlingrovy. Proto také
v hospodářské části vládního
programu spatřujeme především úsilí
nové vlády o upevnění všeho toho,
co dala našemu lidu loňská národní
revoluce, a dále úsilí o konečnou
úpravu naší nové hospodářské
soustavy zákony a normami, které se stanou nedílnou
součástí nového československého
právního řádu a jež budou míti
svůj pevný základ v příští
ústavní listině republiky Československé.
Naše národní hospodářství
vidíme jako nedílný celek, v němž
oba sektory, znárodněný i neznárodněný,
musí být stejně předmětem péče
ústavodárného Národního shromáždění
a nové vlády. Je tedy třeba věnovat
v nemenší míře pozornost i všem
otázkám hospodářství soukromého,
družstevního i mezinárodního, jako otázkám
hospodářství znárodněného.
Naším cílem je soustavně zvyšovat
životní úroveň československého
lidu. Podmínkou toho je stále zvyšovat a zlepšovat
výrobu jak průmyslovou, tak zemědělskou
a živnostenskou, zlepšovat distribuci, zvýšit
a zlevnit dovoz nezbytných surovin a polotovarů
ze zahraničí, zlepšit a zlevnit naší
dopravu a po této stránce zejména také
zlepšit naše dopravní spojení s cizinou.
Je rovněž nezbytné, aby celé naše
národní hospodářství bylo postaveno
na zdravý finanční základ a aby v
něm byla zavedena účelná administrativa
a organisace navazující na zjednodušenou a
zlevněnou úpravu státní a veřejné
správy vůbec.
Znárodnění velkého a klíčového
průmyslu, akciových bank a pojišťoven,
které bylo loni provedeno, bylo už v podstatě
dovršeno v oboru průmyslovém účelnou
organisací znárodněného průmyslu,
rozděleného nyní na odvětví
podle rázu výroby a v rámci jednotlivých
odvětví na národní podniky. Na úspěchu
znárodněné výroby závisí
v podstatě úspěch celého našeho
hospodaření tím spíše, že
zahrnuje surovinovou základnu a energetické zdroje,
živící československou výrobu.
Na tomto místě je třeba říci,
že Fierlingrova vláda splnila provedením nacionalisace
velký požadavek našeho pracujícího
lidu a že tím zároveň položila
velmi pevný základ pro budování nového
socialistického, společenského a hospodářského
řádu ve svobodném a nezávislém
Československu. Dnes už je snad jasné, že
jakýkoliv pokus o zmaření nebo ohrožení
naší nacionalisace byl by už předem odsouzen
k nezdaru, neboť by narazil na živelný odpor
dělnictva a všeho pracujícího lidu a
stejně ovšem na odpor všech politických
činitelů, kteří si uvědomují,
že znárodnění je věci lidu. Proto
považujeme úsilí o rozkvět znárodněného
hospodářství za hlavní cíl
hospodářské politiky nové vlády.
(Potlesk.)
Prvním předpokladem rozvoje a úspěchu
československého hospodářství
v příštích dvou letech jest účelné
plánování a řízení jak
výroby, tak i distribuce a hospodářství
finančního, ale i soustavné plánování
v oboru politiky mzdové, cenové a daňové.
Abychom dosáhli cíle hospodářského
plánu, kterým je zejména celkové zvýšení
výroby proti stavu předválečnému,
musíme dosáhnouti konsolidace a zvýšení
výroby průmyslové, řemeslné
i zemědělské. Za tím účelem
je zejména třeba zvýšiti výrobu
investičních statků, neboť tím
přispějeme k tomu, aby naše výroba spočinula
na pevných základech.
Souhlasíme s výrobními čísly,
jak jsou uvedena ve vládním programu. Ale aby se
stala skutečnosti v průběhu příštích
dvou let, je na prvém místě nezbytné
použíti všech prostředků ke zvýšení
těžby uhlí. Kdybychom nedokázali splnit
tento předpoklad, zůstal by celý náš
výrobní plán na papíře. Pokud
se týče opatření vedoucích
ke zvýšení těžby uhlí, nejde
vládní program do podrobností. Máme
na mysli opatření rázu technického
i opatření směřující
ke zvýšení pracovního výkonu.
v době co nejkratší musí vláda
opatřiti nové stroje a zařízení
pro báňský průmysl a rovněž
tak se musí postarati, látkami a dopravními
prostředky. Už několikráte jsme upozornili
na trvající nedostatek pracovních sil v hornictví,
který pochopitelně vzrůstal a vzrůstá
s postupujícím odsunem Němců. l když
v hornictví zůstane dočasné 11 nebo
12 tisíc Němců, bude stále ještě
třeba přivést do báňského
průmyslu 27-29 000 dělníků, aby produkce
ihned stoupla a udržela se na výši určené
plánem. Jakmile bude proveden odsun Němců
úplně, bude třeba dodati našem u hornictví
46-47 000 namnoze nezapracovaných sil.
V této souvislosti je třeba poukázat na nedostatečnou
úpravu mezd, neboť rozdíl mezi mzdou dělníka
pracujícího na povrchu a dělníka zaměstnaného
pod povrchem není takový, aby horník pracující
pod povrchem měl jistotu, že jeho namáhavá
a často zdraví ohrožující práce
je náležitě oceňována. Bude třeba
provádět intensivní dobrovolnou pracovní
mobilisaci, přidělování k práci
na dolech podle dekretu presidenta republiky čís.
88 Sb. z r. 1945 a dále se postarat o přednostní
zajištění náboru dorostu do hornictví,
o urychlení repatriace a reemigrace československých
horníků ze zahraničí a řadu
opatření dalších. Při tom jest
ovšem bezpodmínečně nutné provedení
takové platové úpravy sociálního
zajištění zaměstnanců v hornictví,
která dá jejich práci náležité
ocenění. Za tím účelem je třeba
na jedné straně znemožniti t. zv. černé
mzdy v jiných oborech a naproti tomu provésti daňové
zvýhodnění vyšších výdělků
dosažených zvýšením výkonu
a přiznati havířům slevy jízdného
na drahách bez ohledu na výši výdělku.
Stejně tak je jim třeba poskytnout zvláštní
výhody v oboru sociálního pojištění.
Bytová péče o horníky je prozatím
nedostačující, takže je třeba
co nejdříve přikročit k velkorysé
stavební akci, která by hornickým krajům
pomohla odstranit bytovou krisi.
Na dodávkách uhlí závisí také
zvýšená výroba železa a oceli,
která je dalším předpokladem plynulého
hospodářského chodu našeho průmyslu.
v tomto oboru je zejména také nutno, aby vláda
zajistila plynulé dodávky rudy ze Sovětského
svazu a zvláště též ze Švédska,
při čemž ovšem je nutno vyřešit
otázku dopravy, hlavně otázku transitu přes
Polsko. Je přirozeným našim požadavkem,
aby Polsko dopravovalo po svých dopravních cestách
rudu, kterou objednáváme ze Švédska,
stejně jako my po svých vlastních drahách
dopravujeme polské uhlí přes své území
do Francie a Italie. Je zřejmé, že bude-li
splněn plán v oboru těžby uhlí
a výroby železa a oceli, není pochyby, že
bude splněn také ve všech ostatních
průmyslových oborech.