Veliká pozornost a zdatnost nemalého počtu
našich odborníků musí býti však
obrácena k intensivní výrobě živočišné
a v této pak k stálému zlepšování
našeho chovatelství. Tímto směrem bude
nutno zaměřiti zvláště naše
pohraniční a horské okresy zemědělské,
aby se právě v těchto oblastech zemědělci
věnovali chovatelství v míře daleko
větší nežli dosud jako hlavnímu
a nejvýnosnějšímu zdroji ve svých
hospodářstvích.
150. 000 hektarů půdy v pohraničí,
přidělených ministerstvem zemědělství
okresním a oblastním pastvinářským
družstvům, bude zde sloužiti při svém
plném zapojení a využití jako účinný
prostředek právě našemu chovatelství
a dobytkářství. Jest jen zapotřebí,
aby celá organisace a práce těchto pastvinářských
družstev byla co nejrychleji a co nejlépe dobudována
a jednotně v rámci vypracovaných plánů
pak také řádně vedena. Obavy, jež
se tu a tam vyskytly mezi zemědělci, zvláště
v těchto týdnech, kdy následkem sucha a nedostatku
krmiv, peněz a někde i pracovních sil nastala
větší nabídka jatečního
dobytka, že ho bude zase v krátké době
nadbytek a tím že bude opět živočišná
výroba hluboce ztrátová, jsou liché.
Nebylo ani v minulosti u nás žádné krise
z nadbytku a z nadvýroby. v letech, kdy se hromadil neprodejný
dobytek, měli jsme miliony špatně placených
anebo nezaměstnaných konsumentů a jejich
rodin, kteří by bývali snadno spotřebovali
i dvakráte více, než co spotřebovali
a než co zemědělec tehdy na obživu jejich
vyrobil. v naší lidově demokratické
republice nebudou a nesmí se opakovat ony neblahé
zjevy starého kapitalisticko-liberalistického pořádku,
a proto může i náš zemědělec
bez obav vyrábět daleko více a bez ztrát,
hlavně v živočišné produkci.
K plnění tohoto krásného poslání,
jímž je zajišťování výživy
pro celý národ, potřebuji naši zemědělci
pocit pevné jistoty, kterou jim vedle dostatku půdy
dává spravedlivé ocenění jejich
práce v cenách jejich výrobků. Je
pochopitelné a sami zemědělci jsou si toho
také plně vědomi že po šestileté
válce a vyrabování naší krásné
země nacistickými hordami nelze v ničem a
tudíž ani v zemědělské výrobě
dosáhnouti ihned plně rentabilních cen. Proto
bylo nutno použiti formy odstupňovaných cen,
aby především malým a středním
zemědělcům mohlo býti poněkud
více nežli ostatním pomoženo, neboť
oni také nejvíce této pomoci potřebují.
Bylo již řečeno, že je to opatření
přechodné, platící pro dobu, než
tu budou jiná opatření, jako je na př.
přistup k mechanisaci, nová daňová
reforma atd., pomocí kterých se zvedne životní,
kulturní a sociální úroveň
malých a středních zemědělců,
kteří se nejvíce se svými rodinami
nadřou.
Neméně důležitou otázkou, která
znamená nejen výši, ale i pevnost cen zemědělských
výrobků, je další část
programu o reorganisaci distribuce. To je zájem nejen zemědělců,
ale i eminentní zájem všech konsumentů
zemědělských výrobků. Musí
proto býti z distribučního procesu vyřazen
za prvé každý, kdo v něm je zbytečný,
a za druhé každý, kdo místo služby
sleduje své kořistnické osobní zájmy
k obohacování sebe na úkor zemědělců
jako výrobců a na úkor spotřebitelů.
Na doklad, že tomu tak bylo a jest, uvedu jen jediný
z nesčetných příkladů. Téměř
po celý rok vede se již jednání o způsob
zpeněžování jatečního
dobytka. Zemědělci se domáhají zpeněžování
cestou družstevní a zpeněžování
v mase, to jest podle skutečné výtěžnosti
na venkovských rozdělovnách a jednatelským
způsobem na velkých trzích, kde prozatím
z technických důvodů nelze zavésti
zpeněžování v mase. Činí-li
při dnešních dodávkách spotřeba
masa ročně cca půl milionu kilogramů,
ošizení zemědělce o pouhou jednu korunu
na jednom kilogramu, což při odhadu v živém
zpeněžování při celé sérii
stupnic není žádným uměním,
a na druhé straně ošizení konsumenta
o 1 Kčs na 1 kg při podobné manipulaci při
třídění masa podle jakostních
tříd do výseku a k zpracování,
představuje celkovou sumu - při spotřebě
cca půl milionu kg - téměř 1 miliardu
Kčs, o kterou se pak jako o bezpracné zisky děli
ti, kdož vedou pokřik proti oprávněnému
požadavku zemědělců a konsumentů.
Bylo by jen nošením dřiví do lesa mluviti
o tom, že tak a podobně je tomu u celé řady
jiných produktů zemědělské
výroby, ať jde o zeleninu, ovoce, brambory atd. Stejně
nutnou jeví se i reorganisace distribuce, opatřující
zemědělcům stroje, nářadí,
umělá hnojiva, pohonné látky, uhlí
a pod. I zde musí nastati velmi radikální
změny a opatření, směřující
k tomu, aby zjednodušenou a hlavně zlevněnou
distribucí dosaženo bylo snížení
výrobních nákladů v zemědělské
výrobě a v zemědělských podnicích.
Tuto cestu sleduje právě zemědělské
družstevnictví a proto musí býti jeho
činnost, která je vedena myšlenkou služby
zemědělci, všestranně umožňována
a podporována. Činnost zemědělského
družstevnictví není namířena
proti malým obchodníkům nebo živnostníkům,
nýbrž proti velkorozdělovačům
a různým generálním zastupitelstvím,
kteří neviděli ani stroj nebo dělníka
- výrobce, ani zemědělce, který stroj
potřebuje, ale do jejichž rukou a kapes plynuly vždy
největší bezpracné zisky.
Přestavbě a dobudování moderního
a všem potřebám zemědělců
sloužícího zemědělského
i ostatního družstevnictví překáži
zastaralý zákon družstevní, neodpovídající
duchu dnešní doby. Považujeme proto za nutné,
aby jedním z prvních zákonů ústavodárného
Národního shromáždění
byl vedle zákona o Ústřední radě
družstev též nový, na demokratických
zásadách založený zákon družstevní,
který nebude překážet a brzdit, nýbrž
podporovat mohutnou výstavbu zemědělského
družstevnictví ve všech sektorech a všude,
kde se jeví jeho účelnost a potřeba
v zájmu zemědělců a distribuce zemědělských
výrobků stejně jako jejich potřeb.
Neméně naléhavá a nutná pro
naší vládu je i otázka snížení
cen strojů a ostatních průmyslových
výrobků, pohonných látek, umělých
hnojiv a ostatních, aby sníženy byly podstatně
výrobní náklady v zemědělské
výrobě a tak v budoucnu umožněna a zajištěna
taková rentabilita těžké práce
zemědělců, jaké nelze docilovati zvýšením
cen produktů na úkor konsumentů.
Zemědělci nevidí svou záchranu v honbě
za vysokými cenami svých výrobků,
kterážto cesta mohla by nakonec znamenat ohrožení
měnové reformy a pevnost měny samé.
Právě proto musí nastati soustavné
a účinné snižování cen
všech výrobků průmyslových, bez
kterých se zemědělci nemohou obejíti
a které, jsou-li neúměrně drahé,
prohlubují disparitu mezi výrobou zemědělskou
a průmyslovou, jejímž následkem bylo
vždy snižování životní úrovně
zemědělců a útěk zvláště
mladých. lidí z venkova do měst. Aby obojímu
mohlo býti úspěšně čeleno,
musí býti také plánovitě uskutečňována
mechanisace práce v zemědělství.
Vybudováním velkých státních
nebo družstevních strojních stanic, vybavených
v budoucnosti dostatečným počtem traktorů,
mláticích garnitur, samovazačů, nákladních
aut a všech ostatních velkých hospodářských
strojů, které si nebudou moci pro nerentabilnost
zvláště střední a menší
zemědělci sami obstarati, usnadní se to,
co vesnice potřebuje, zbaví se té největší
dřiny, hlavně těžké práce
pro slabé potahy, a ušetři se i práce
osobní a ruční.
S tím ovšem souvisí i základní
problém vesnice, to je úplná elektrifikace
každé zemědělské usedlosti, její
kuchyně, dojení krav a pohonu všech strojů,
zařízených dosud na pohon ruční
nebo potažní.
Aby však mohla býti s úspěchem prováděna
mechanisace a využita moderní technika pro velkou
většinu polních prací, zvláště
většími stroji ze strojních stanic,
bude nutné a účelné sceliti roztříštěnou
a generacemi rozkouskovanou půdu na větši,
alespoň několikakorcové celky. Dosavadní
způsob scelování pozemků podle starých
zákonných předpisů je jednak velmi
zdlouhavý, jednak pak pro zemědělce velmi
nákladný. Má-li se proto umožnit obdělávání
pozemků stroji v míře co největší,
nezbývá než vypracovati moderní zákon
scelovací, který by umožnil rychlý,
jednoduchý a hlavně levný průběh
scelovacího řízení, aby v době
co možná nejkratší byla tato základní
podmínka mechanisace a strojního obdělávání
půdy a jednotlivých kultur uskutečněna.
Jinak zůstala by myšlenka mechanisace a použití
stroje jako pomocníka v těžké práci
zemědělců nedosažitelným a nesplnitelným
snem o snazším a radostnějším životě
na vesnici, kterého nemohlo by býti dosaženo.
Marné by bylo také jakékoli mudrování
a filosofování nad hrozivým nedostatkem pracovních
sil v zemědělství, neboť do výroby,
v níž i po jejím zmechanisování
bude vždycky dosti ruční těžké
práce, která se stroji vykonávat nedá,
by se bez umožnění a uskutečnění
mechanisace a používání strojů
nikdy pracovní síly v dostatečném
počtu nesehnaly, ba naopak by ze samého venkova
spíše tíhly do moderně vybavených
a technicky zmechanisovaných závodů průmyslových.
Zemědělci s uspokojením kvitují také
všechna nutná opatření vlády
k udržení pevnosti naší měny i
s nezbytným opatřením vázaných
vkladů jako součástí k úspěšnému
provedení měnové reformy. Avšak v zájmu
dalšího rychlejšího hospodářského
rozvoje je zapotřebí, aby měnová reforma
byla v nejkratší době ukončena a část
vázaných vkladů, hlavně malých
a středních zemědělců, uvolněna
na potřebné investice, jimiž jsou dnes hlavně
nákupy strojů, dobytka, hnojiv, opravy hospodářských
i obytných budov atd., které povedou k dalšímu
roztočení kol v průmyslové i jiné
výrobě.
Jako další úkol stojí před naším
ústavodárným Národním shromážděním
provedení spravedlivé daňové reformy.
Dosavadní způsob ukládání daňových
povinností je nadále nemožný a neudržitelný.
Spousta daňových a poplatkových předpisů,
které jsme podědili po nebožce rakousko-uherské
monarchii, flastrována byla dalšími za prvé
druhé republiky i za protektorátu tak, že tvoří
dnes neproniknutelnou a nesrozumitelnou džungli, ve které
se nevyznají nejen poplatníci, ale ani sami berní
úředníci, ba ani daňoví odborníci.
Za tohoto stavu je pak pochopitelné, že veliká
většina našich zemědělců
neví vůbec po celý rok, na čem jest,
neboť tone v záplavě předpisů,
složenek, upomínek na nedoplatky, prostě je
v začarovaném kruhu berního šimla, který
skáče a řehtá, jako to bývalo
dříve, od Nového roku až do Silvestra.
Proto zemědělci vítají, že v
rámci prohlášení naší nové
vlády je pamatováno na úpravu daní
novou daňovou reformou.
Zemědělec má rád přehlednost,
srozumitelnost a pořádek. Tomu musí rozumět
i nová ve vládním prohlášení
projektovaná daňová reforma, která
musí jednak zjednodušit celý systém
daňový, jednak přihlížeti k hospodářským
poměrům jednotlivých vrstev poplatníků
tím, že bude zavedena soustava progresivně
odstupňovaných daní s nezdanitelným
minimem, zajišťujícím existenci drobných
zemědělců, obchodníků a živnostníků,
a naproti tomu postihující velké příjmy
a zisky těch, kdož je mají a proto vyšší
daně platit mohou a musí. To je zásada, která
v lidově demokratické republice musí býti
samozřejmostí a proti které nemá a
nemůže míti nikdo práva si stěžovati.
Je-li demokratické, aby měl někdo velké
příjmy a zisky, je dvojnásob demokratická
zásada, že i na daně musí nejvíce
platit ten, kdo má z čeho platit a jehož existence
není tím nijak ohrožena. (Potlesk.)
Velkým nedostatkem našeho venkova je špatné
bydlení většiny jeho obyvatelstva, nedostatečné
stáje a prasečníky, špatné nebo
žádné výběhy pro dobytek, nedostatek
vhodných hospodářských budov, dále
pak vodovodů, kanalisace, komunikačních spojů
a průjezdů obcemi atd. Musí proto býti
vždy pamatováno na tyto základní nedostatky
venkova, které brzdí jeho kulturní a sociální
povznesení po celá desetiletí. Začít
možno ihned ve válkou postižených okresích
a obcích plánovitou výstavbou jich jako vzorů,
aby v příštích letech mohlo býti
nabytých zkušeností použito pro úpravu
a výstavbu obcí ve všech ostatních krajích
v celé republice.
S tím úzce souvisí i vysazování
hlavně ovocných stromů všude tam, kde
jsou pro to jen poněkud příznivé podmínky,
a to nejen na návsích, ulicích, ale i podél
silnic a cest, a konečně i zakládání
sadů okolo obcí Tím nejen zkrášlíme
náš venkov, ale získáme pro zemědělce
i obce vydatné zdroje příjmů a pro
obyvatelstvo, zvláště pak pro děti,
tolik dnes potřebné ovoce. (Předsednictví
převzal místopředseda Tymeš.)
V oboru sociální péče stojíme
před velkým a historickým úkolem,
jímž je zapojení zemědělců
a jejich rodin do národního a starobního
pojištění a vybudování moderního,
jednotného živelního pojištění,
ve kterém by se soustředily všechny druhy dosavadního
pojišťovnictví, které je pro svou roztříštěnost
drahé a zemědělcům proto nevyhovuje.
Kapitolou pro sebe je nedostatečná zdravotní
a léčebná péče na našem
venkově. Přestože se pracuje většinou
v přírodě a na zdravém vzduchu, je
rozsah chorob a všech druhů nemocí u dětí,
stejně jako u osob dospělých a hlavně
přestárlých, poměrné daleko
větší než v městech a průmyslových
závodech. Je to tím, že léčení
je - zvláště pro drobné zemědělce
a jejich rodiny - drahé a tím nedostupné.
Onemocní-li na delší čas kterýkoli
z příslušníků zemědělcovy
rodiny, padne na léčení mnohdy celý
roční důchod na chalupě, ba někdy
ani nestačí, a tak se zpravidla hledá lékařská
pomoc, až když je, jak se říká,
smrt na jazyku. Proto musí národní pojištění
také v zájmu zdraví venkovského lidu
znamenat otevření přístupu k léčebné
péči a lékařské vědě
každému, kdo jí potřebuje, aby byl zachráněn
pro naší velkou národní pracovní
rodinu.
Máme-li na venkově sociální problém,
pak je to problém, jak rychle a účinně
pomoci statisícům žen našich zemědělců.
Od rána do noci, v zimě jako v létě
jsou zavaleny prací v domácnosti, ve stáji
a v hospodářství, stejně jako na polích.
Ve věčném spěchu, práci a starosti
běží život našich zemědělských
žen, a teprve když onemocní, se pozná
pravdivost rčení, že bez hospodáře
to jde špatně, ale bez hospodyně že to
nejde v hospodářství vůbec. A jaká
jsou práva zemědělské ženy v
minulosti? Mluvilo se o nich v ústavní listině,
že je postavena na roveň muži, v gruntovních
knihách se dovíme, že je knihovní spoluvlastnicí
hospodářské usedlosti. Přes to však,
že má největší zásluhy o
výživu národa, zůstala daleko od toho,
aby její práce a píle byla v dobách
minulých oceněna alespoň tím, že
by jí byla práce ulehčena. Zde bude nutná
v rámci mechanisace naše rychlá pomoc, a musí
proto platit zásada: méně slov a slibů,
a více skutků. Elektrisace kuchyně i hospodářství,
vhodné stroje k vykonání alespoň těch
nejtěžších ručních prací,
prádelny, žehlírny, dojící přístroje,
sušárny na brambory a vše ostatní, co
již dávno má k disposici žena ve městě,
musí se dostat do vesnice, aby se i zde zemědělská
žena cítila rovnoprávným členem
národa nejen na papíře, ale v budoucnu v
naší demokratické republice i ve skutečnosti.
Mnoho z toho, co bylo řečeno o ženách,
platí i o naší zemědělské
mládeži, která velmi utrpěla šestiletou
nacistickou okupací ve svém občanském
i odborném vzdělání. Tato mládež
však, která dovedla odolati jedu výplodů
Moravcových a Hrubého o nutném zapojení
národa pod ochranná křidla hákového
kříže, která dovedla se zbraní
v ruce bojovat za národní svobodu, dokáže
také dnes i v budoucnu býti nositelem zemědělského
a ostatního pokroku na vesnici. Jest ovšem žádoucno
a nutno otevříti jí všechny brány
a umožnit přístup všude tam, kde bude
čerpat pro sebe potřebné vědění:
do hospodářských i vysokých škol
a kursů všech druhů a pustit ji k práci
v národních výborech, v zemědělských
družstvech, v Jednotném svazu českých
zemědělců a prostě všude tam,
kde se buduje a rozhoduje o lepším a radostnějším
zítřku na vesnici.
Přes všechny trampoty a svízele, ve kterých
vinou dřívějších režimů
celých desetiletí žijí naše vesnice,
mají i ony své půvaby a zábavy, na
které se těší staří i
mladí po celý rok, a jednou z nich je pro naše
zemědělce provádění myslivosti.
Proto se setkala s tak velkým ohlasem vyhláška
ministra zemědělství o umožnění
myslivosti nejen na vlastních pozemcích, nýbrž
i na pozemcích státních lesů a statků.
Bohužel však dosavadní honební zákon
i jeho výklad a prakse zabraňují širokým
masám zemědělců získati a držeti
honitby a povolení práva prováděti
myslivost, která se stala privilegovaným právem
lidí bohatých a vlivných, kteří
povětšině z venkova nejsou, nevlastní
půdu a se zemědělstvím neměli
a nemají nic společného. Je pak pochopitelné,
že zemědělce zlobila a urážela
tato skutečnost, měli-li se dívat, jak panstvo
vedle zábavy si odváží i odstřelenou
zvěř, kterou oni na svých polích živili.
Proto brzké vydání připravovaného
nového honebního zákona odčiní
křivdy páchané na celých selských
generacích a dá jim a jejich honebním společenstvům
právo držeti a prováděti honitbu nejen
na jejich vlastní půdě, nýbrž
i na půdě státních lesů a statků.
(Potlesk.)
Ke konci pak považuji za nutné zmíniti se o
nutnosti konečného vydání zákona
o ustavení Jednotného svazu českých
zemědělců. Tento zákon měl
býti projednán již v Prozatímním
Národním shromáždění,
bohužel přes veškeru naší snahu zůstal
mezi nevyřízenými resty pro nepochopení,
které sledovalo jiné cíle než vybudování
jednotné a silné odborné organisace českých
zemědělců. Je pochopitelné, že
nevydáním tohoto zákona, který byl
již v zemědělském výboru projednán,
trpí jak zemědělci, tak i odborné
síly, úředníci a zaměstnanci
Svazu. Přes tuto nepřízeň a nepochopení
v některých kruzích se již podařilo
vybudovati organisaci Jednotného svazu jako pevný
skloubený celek zdola až nahoru. Ve svých více
než desetitisících místních sdruženích
má již téměř na 1/2 milionu členů.
Organisační nadstavbou místních sdružení
jsou sdružení okresní, která jsou vybudována
ve všech politických okresích nebo i v okresích
soudních.
Odborná činnost Svazu ve výrobě rostlinné
i živočišné je řízena z
pražského ústředí a z brněnské
expositury více než 30 celkem dobře vybavenými
oblastními úřadovnami. Svými orgány
autonomními i odbornými účastní
se Svaz všech důležitých jednání
v otázkách zemědělských jak
na ministerstvech, u centrálních úřadů
a trhových svazů, tak i u národních
výborů atd. Žel, že při těchto
jednáních pociťujeme velmi často nedostatek
zaviněný nevydáním zákona o
veřejnoprávním postavení Jednotného
svazu českých zemědělců, neboť
mnohý z pánů, který se těžko
loučí s komandérskými způsoby
z doby okupace, nám při prosazování
a hájení požadavků a zájmů
i potřeb zemědělců nadhazuje, že
nemáme k této činnosti právního
podkladu.