Středa 10. července 1946

A jako každá složka, tak především zemědělec potřebuje ke své práci právní jistoty a klidu. Revise jakéhokoli díla je vždycky dobrá a může donést dobré výsledky. A tak zcela souhlasíme, jak už jsem naznačil, také s revisí přídělového řízení první pozemkové reformy. Je však nutno, aby s vládních míst byli zemědělci ujištěni, že se nemají čeho obávat, byli-li svého majetku také z první pozemkově reformy poctivě, spravedlivě a jestliže také sami na něm pracují. Bude v zájmu zemědělského stavu, řekne-li vláda, jak velkou výměru statku pokládá za nejvhodnější k vybudování dobře situované početné zemědělské rodiny. Celá Národní fronta přispěje k bezpečnosti a klidu, jestliže se celou svou vahou postaví za naprostou nedotknutelnost této minimální statkové jednotky a zabezpečí ji pro celý stát zákonem o rodinném nedílu, který by ztížil jeho drobení. vycházejíce z tohoto statkového základu musíme dbáti, aby takovéto soběstačné a dostatečně rodiny zajišťující statky nově vznikaly a malé byly na tuto výměru doplňovány. Vhodná příležitost je k tomu právě při provádění parcelace konfiskovaného nepřátelského majetku, i když tato parcelace již značně pokročila.

Není možno, abychom zůstali stát na sociálních formách, s nimiž se setkáváme. Je však nezbytně nutné, abychom si dovedli uložit hranici při zásazích do soukromých práv, a této hranice si budeme také vědomi při provádění budovatelského plánu tak, jak jej vytyčila vláda zmínkou o revisi první pozemkové reformy. Vítáme radostně, že je ukončeno u nás znárodnění. Při této příležitosti bych chtěl připomenout, že je povinností celé Národní fronty zdůrazňovat, že půdu dává našemu lidu celá Národní fronta a ne snad jen jedna politická strana. (Potlesk.) To je právo, a to je také naše povinnost, abychom to při této příležitosti upřímně a otevřeně zdůraznili. protože všichni neseme stejný podíl na odpovědnosti a radostně poneseme stejný podíl na práci naší Národní fronty.

Tento budovatelský plán celé Národní fronty nás zavazuje, chceme-li míti hospodářsky silnou a do budoucna zabezpečenou republiku, abychom měli také silně a zdravé československé zemědělství. V tomto duchu bude naše strana. věrna své tradici, spolupracovat na budovatelském programu Národní fronty, na programu předneseném panem předsedou vlády. (Potlesk.)

Podpredseda dr Böhm: Ďalším prihláseným rečníkom je pán posl. Přeučil, ktorému udeľujem slovo.

Posl. Přeučil: Pane předsedo, paní a pánové!

Třetí vláda Národní fronty Čechů a Slováků předstoupila před národ s opravdovým programem, který je výrazem potřeb a zájmů lidu naší republiky. Dostalo se mi cti, abych jménem živnostníků, obchodníků a podnikatelů, organisovaných v čs. straně národně socialistické, prohlásil, že naše živnostnictvo a obchodnictvo staví se cele za svojí vládu a dává se plně do služeb lidu.

Zdůrazňuje-li vládní program ve svých zásadách nutnost ústavní ochrany pro soukromé podnikání drobné a střední, zejména zabezpečení poctivě nabytého majetku živnostníků, obchodníků a všech fysických i právnických osob, pak jde zřejmě o pokračování v duchu košického programu, který se složkou soukromopodnikatelskou plně počítá. Je to tak dobře, neboť náš národ musí používati práce samostatných podnikatelů, vyrostlých z přirozené snaživosti a tradice československého lidu.

Dvouletý plán pamatuje na stavební obnovu, jež je nezbytná, a spadá do ní vybudování strojově dobře vybavených a hygienických provozoven, jak je žádá doba. Stavební obnova přinese rozmach mnohému řemeslu a živnostem, jestliže umožníme zdravou soutěž, a to se stane zjednodušením stavebně-právních předpisů, jak to zaručuje plán.

Prohlášení o rozšíření dopravy silniční, autobusové dopravy osobní jakož i dopravy nákladní je výrazem nutné potřeby. Dovoláváme se umožnění soukromé iniciativy v autodopravě, neboť bylo by neprozíravé brániti jednotlivcům tam, kde mohou pomoci zdolati dopravní nesnáze.

Se zadostiučiněním přijímáme prohlášení, že národním správcům, kteří se osvědčili, bude usnadněno převzetí spravovaného majetku zjednodušeným řízením. Považujeme za samozřejmé, že bude dbáno zásady řádného průkazu způsobilosti a osidlovacího plánu ve smyslu úměrného poklesu distribuční sítě. Pokud národní mobilisace práce volá po navrácení odborně kvalifikovaných sil do původního zaměstnání, budiž pamatováno na sta vyučených řemeslníků, živnostníků i obchodníků, kteří ve snaze po pohodlném zaměstnání nebo v touze býti pod pensí odešli do úřadů, a naše provozovny nemají náhrady. Platí to i o mnoha zaměstnancích, kteří byli totálně nasazení a dosud se do původního zaměstnání nevrátili.

Rozhodnutí o přebudování zájmových organisací řemesel, živnosti a obchodu přijali jsme s radostí, stejně jako snahu o jejich zjednodušení a zhospodárnění. v těchto sborech nutno s urychlením použíti zásady o demokratickém rázu naší správy a vypsati všeobecné volby, po kterých členstvo Ústředních svazů řemesla, obchodu, dopravy, cizineckého ruchu živelně volá, a to tím spíše, neboť volební řád ze dne 18. ledna 1929, č. 10 vyhovuje i dnes. U řemeslných organisací postačí, zruší-li ministerstvo průmyslu zákaz voleb, vydaný letos 28. ledna.

O vlastním provedení reorganisace jednotlivých svazů panuje mnoho názorů, a mínění jsou často odchylná. Bylo by tedy nejsprávnější ponechati členstvu na vůli, aby si uvnitř svých organisací rozhodlo o způsobu výstavby. Pravděpodobně zvítězí decentralisace a požadavek plné autonomie nejen odborných, ale i územních složek, neboť individuální poslání jednotlivých odborů si toho vyžaduje. Zejména je třeba pamatovati na zapojení ústředních svazů do hospodářského plánu, a to se může státi jedině tak, že vytvoříme z celostátních svazů odborovou kolej, zatím co obchodní a živnostenské komory pověříme všehospodářskou regionální prací. Koordinací ústředních svazů a Ústředny komor došlo by k nadstavbě ústředního orgánu těchto sborů, čímž bychom měli celou podnikatelskou organisaci hotovou.

Obsáhlé prohlášení vlády o podpoře družstevního hnutí vítáme za předpokladu, že bude družstevnictví zachován jeho svépomocný charakter a nebude ho používáno k účelům politickým, jak tomu bývalo za první republiky. Družstevnictví a družstevníci sami jistě ve vlastním zájmu včas zastaví snahy, které projevují některá družstevní ústředí tím, že se blíží starým směrům, nápadně se podobajícím útvarům kartelů a koncernů. Bude-li družstevnictví vráceno svému původnímu poslání, vyvarujeme se tvoření psedodružstev, stejně jako i zbytečnému rozmělňování jednotlivých družstevních podniků, a tím zachováme zdravou rovnováhu a rovnoprávnost mezi družstevní a soukromou formou podnikání, jak to žádal košický program. Jednotlivé předpisy, ať právní, daňové, obhospodařovací, musí platit stejně pro podnik soukromý jako družstevní nebo národní. To budiž vedoucí zásadou i tohoto váženého sboru.

Rádi přispějeme k zjednodušení a k zlevnění distribuce, ale poukazujeme, že paragrafem 4 dekretu čís. 100 Sb. provádění znárodnění průmyslu zasáhlo až do distribuce, a je nutno trvati na tom, aby obchodní podniky, které byly znárodněny, nebyly včleňovány do národních podniků výrobních, protože pak by distribuce nemohla plniti svůj hlavní úkol, daný službou zákazníkovi a vyrovnáním se spotřebou. Také nelze souhlasiti s tím, aby průmysl měl trvalý vliv na distribuci, neboť by si vytvořil monopolní postavení na trhu a mohl by diktovati spotřebiteli. Z toho důvodu žádáme, aby obchodní podniky, které byly znárodněny, byly nadále vedeny jako samostatné distribuční podniky, ať už samostatně distribuční národní podniky na rozdíl od výrobních anebo aby byly vedeny jako samostatně protokolované obchodní podniky, jejichž majitelem by byl národní podnik nebo ústřední orgán. Kdyby mělo dojít k likvidaci těchto znárodněných obchodů a převzetí jejich funkce přímo průmyslem, bude stát ošizen na daních a distribuci zcentralisujeme, takže se stane těžkopádnou a nepružnou, a zbytečně zatížíme a zbyrokratisujeme i národní podniky.

Také snahu, aby znárodněný průmysl zařizoval vlastní prodejní oddělení, nutno odmítnouti, neboť by stát přicházel zcela o daňová rozpětí, která dosud z distribuce vydatně čerpá. Proto je nutné, aby při plánované reorganisaci distribuce došlo k jejímu oddělení od výroby, aby ministerstvu vnitřního obchodu podléhala i distribuce znárodněného průmyslu a tyto složky aby byly povinně členy Ústředního svazu obchodu, takže by za spolupráce s podniky družstevními a soukromými došlo k jednotnému plánování distribuce, stejně jako i cenové a trhové politiky.

Pokud se v některých oborech jeví nedostatek zboží, jako je tomu u uhlí, je nutno zásahy do distribuce provádět opatrně a postupně, aby nedošlo k poruchám v zásobování spotřebitelů.

Jestliže vláda z národohospodářských důvodů požaduje vyřazení některých podnikatelů z distribuce, pak považujeme za svojí povinnost jako strana socialistická vysloviti požadavek, aby takovýmto podnikatelům byla poskytnuta patřičná náhrada nebo dána možnost otevříti živnost příbuzného nebo podobného oboru. volání po zlevnění distribuce předpokládá odstranění zbytečného papírového úřadováni, dotazníků, šetření a různých trhových svazů, neboť všechny tyto vymoženosti připomínají nám dobu nesvobody, kdy nacistický režim chtěl pomocí papírové organisace ovládnouti svět. Lidově demokratická republika musí míti snahu, aby se méně papírovalo, úřadovalo, ale více dělalo. Při dokončení měnové reformy bude vláda jistě pamětliva potřeby levného a pružného živnostenského úvěru, neboť v zájmu zdokonalení provozu nesmí býti podvazovány snahy po zvýšení investic. To platí ostatně o všech hospodářských formách podnikání, a proto vítáme plán finanční politiky právě tak jako prohlášení o zjednodušení a modernisaci celé daňové soustavy, po které volal živnostenský stav desítky let, jak o tom svědčí dlouholetý a dnes znovu aktuální požadavek paušalisace daně z obratu a jejího přenesení a prvovýrobu. Plánovanou všeobecnou daní spotřební bude tento ožehavý bod našeho podnikání, jak pevně věříme, definitivně vyřešen.

K cenové a mzdové politice dovoláváme se přesného vymezení svátečních dnů, aby bylo možno dodržeti pracovní předpoklady jak časově, tak i cenově. Pokud jde o mládež a její školskou výchovu, nezapomeňme na výchovu, probouzející zájem o řemeslo, živnosti a obchod. Sama tradice naší národní práce nás nutí, abychom pamatovali na tyto významné úseky hospodářství a dovedli živnostenské mládeži dáti potřebnou odbornou výchovu. Mládeži vůbec připomínejme, že náš lid vynikal vždy pracovitostí, pílí a touhou po osobních hospodářských úspěších. Dotkl jsem se jednotlivých bodů vládního prohlášení jen povšechně, neboť budeme míti mnohou příležitost při projednávání jednotlivých hospodářských osnov probrati ještě další problémy podnikatelské. živnostnictvo a obchodnictvo věří, že strany Národní fronty právě tak jako i nová vláda slovo dané podnikatelům dodrží, a to jak v zájmu dvouletého plánu, tak především v zájmu daleké budoucnosti našeho státu, Československé republiky, na jejímž hospodářském rozvoji nám jistě všem záleží. (Potlesk.)

Podpredseda Böhm: Ďalším prihláseným rečníkom je p. posl. Nepomucký.

Posl. Nepomucký: vážená sněmovno!

Jak z rámce vládního programu Gottwaldovy budovatelské vlády a jeho dvouletého plánu výstavby naší lidově demokratické republiky vysvítá, bude jedním z jeho důležitých úseků plánovitá výstavba našeho zemědělství. Bez plánovité výstavby a plánovitého řešení tohoto základního problému, který se dotýká životních zájmů několika milionů příslušníků zemědělských rodin, nedalo by se očekávati, že dvouletý plán výstavby republiky bude korunován takovým úspěchem, jaký nejen předpokládáme, ale jaký také nutně potřebujeme. Proto zemědělci s uspokojením uvítají vládní program v celém jeho rozsahu.

Naše nová zemědělská politika tak, jak byla od vítězství květnové národní revoluce v rámci košického vládního programu prováděna, přinesla veliké většině malých a středních zemědělců kladné a velmi příznivé výsledky. Netřeba popírati, že provádění této politiky a její uskutečňování mělo své potíže, což konec konců nebylo ani jinak možné, neboť každá nová věc naráží mnohdy na nepochopení i na přímý odpor těch, kdož jsou ze zištných zájmů osobních úhlavními nepřáteli každé nové myšlenky, která ruší jejich privilegia a výsady ve prospěch širokých lidových vrstev. V tomto případě to byla a je nadále tenká reakční vrstva velkostatkářů, která je od samého počátku obnovení naší národní samostatnosti v nepřátelském postoji proti linii nové zemědělské politiky a která se snaží všemi silami a prostředky o její znemožnění.

Z těchto vrstev a kruhů byly organisovány všechny podlé útoky šeptané i jiné propagandy, vrcholící v přímých výzvách k zemědělcům, aby neosívali všechna pole a neodváděli kontingenty obili, dobytka, mléka a podobně a vyzývající je dokonce k tomu, aby prováděli demonstrace proti vládě Národní fronty a její hospodářské politice. Ke cti zdrcující většiny českých zemědělců nutno znovu konstatovati, že všechny tyto zrádné rejdy reakce zůstaly bez odezvy a že naší zemědělci přes všechny potíže a překážky plní své úkoly a povinnosti tak poctivě a obětavě, že se svými činy zařadili mezi prvé budovatele naší lidově demokratické republiky. To je také důkazem, že zemědělci mají důvěru v novou lidově demokratickou republiku, věří v to, že se navrátí starý pořádek. O to, že jsou pole řádně a včas oseta, že v zásobování obyvatelstva není potíži, že černý trh je úspěšně potírán, že stoupají dodávky mléka, masa a že se prostě všude a ve všem poměry konsolidují a postupně zlepšují, že se nepodařilo reakčním a zpátečnickým živlům vyvolat opak, o to mají nemalou zásluhu právě naši zemědělci. Konečně pak i výsledek voleb do Národního shromáždění na venkově byl jasnou odpovědi na všechny pokusy o vyvolání rozvratu a potvrzením správné cesty naší nové zemědělské politiky. Proto je důležité zjištění, vyplývající z prohlášení vlády a z dvouletého plánu výstavby naší republiky, že v hrubých rysech bude to pokračování v politice košického vládního programu s přesným konkretisováním jednotlivých pracovních úseků hospodářských k cíli, kterého chceme v nastávajících dvou letech dosáhnout.

V zemědělské části pracovního programu vlády příštích dvou let jsou to tyto hlavní body, které budou v této době uskutečňovány: dokončení pozemkové reformy a osídlení, dále pak revise přídělů zbytkových dvorů a revise ze záboru propuštěné půdy v prvé pozemkové reformě; velkorysý plán v provádění mechanisace zemědělství; reorganisace distribuce zemědělských výrobků ke spotřebiteli, jakož i strojů, pohonných látek, umělých hnojiv atd. zemědělcům; snížení cen strojů a ostatních průmyslových výrobků a budování strojních státních neb družstevních stanic; urychlené provedení měnové a daňové reformy a částečné uvolnění vázaných vkladů k potřebným investicím; umožnění velkorysého a rychlého scelení pozemků přijetím nového scelovacího zákona; národní pojištění, a to nejen sociální, ale i živelní; plánovité provádění všech opatření na pomoc venkovským ženám, jako jest elektrisace, vodovody, prádelny, žňové útulky a pod., a konečně pak urychlené vydání zákona o Jednotném svazu českých zemědělců, kteréžto přání je přáním zemědělců, a zákona o výstavbě naší vesnice, jakož i nový zákon družstevní a honební.

Realisováním těchto opatření zabezpečíme zemědělcům pevnou existenci a rentabilitu jejich podnikání, zvýšíme možnosti kulturního rozvoje na vesnici a tak prakticky zabráníme útěku zvláště mladých lidí z venkova do měst, hledajících to, nač mají plné právo, a čeho nebylo v minulých desetiletích na vesnicích možno dosáhnout.

Klíčem k úspěšnému vedení a provádění nové zemědělské politiky je obstarání dostatečné výměry levné půdy pro malé a střední zemědělské usedlosti. Proto považujeme za nutné, aby vedle dokončení osídlení celého pohraničí bylo urychleně prováděno také rozdělení a zkonfiskování půdy všech zrádců a domácích kolaborantů. Za neméně důležitou považujeme otázku revise zbytkových dvorů ze záboru propuštěné půdy v prvé pozemkové reformě, po níž venkovský lid plným právem volá, neboť jde tu nejméně o půl milionu hektarů nejlepší zemědělské půdy, o kterou byli při provádění této prvé pozemkové reformy v pravém slova smyslu ošizení; tak by i tato půda byla vrácena do rukou pracujících zemědělců.

Pevnému zakotvení všech nových nabyvatelů půdy, zvláště pak osídlenců v pohraničí bude nutno věnovati další všestrannou péči a pomoc. Bude to nejen otázka zaopatření levných investičních úvěrů, strojů, osiva, vhodné sádě a podobně, ale hlavně také služba odborná, poradnická a vzdělavatelská, která musí býti v celém pohraničí soustavně prováděna v době co nejkratší.

Ve výrobě rostlinné bylo již v našem zemědělství dosaženo krásných výsledků, a to jak v obilí, tak i při pěstování zeleniny, sadbových brambor, v semenářství, vinařství, chmelařství i ovocnářství a v řadě jiných kultur. Zde bude třeba, aby se ještě účinněji podle jednotlivých výrobních oblastí a jejich příznivých půdních i přírodních podmínek prováděla specialisace výroby rostlinné produkce tak, aby vypěstované výrobky byly svou kvalitou a jakosti schopné každé mezinárodní konkurence, aby byly nejen hledaným, ale také dobře placeným zbožím. Zkušenosti získané letošního roku při odbytu sadbových brambor, jakostního sladu, chmele, různých semen musí nám býti v tomto snažení účinným ukazovatelem.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP