Tento nedostatek lze překonati jen národní
mobilisací práce, jenom pomoci všech možností
a prostředků, které nám poskytuje
lidově demokratický režim. A tyto možnosti
tu v každém případě jsou. V celku
je u nás již nyní zaměstnáno
v tak zv. vyšších službách asi o
300. 000 zaměstnanců více než před
válkou. Nezvýšil se však počet
dělníků. Tato skutečnost nám
říká, že máme k disposici velké
reservy, které lze při účelném
rozdělení zaměstnanců začleniti
do výroby. Dále nám ukazuje statistika o
celkové zaměstnanosti, že v lednu 1945, tedy
ještě za okupace, bylo ve vnitrozemí podle
stavu nemocenských pojištěnců 2, 350.
000 zaměstnanců. K tomu je nutno připočísti
ještě české zaměstnance totálně
nasazené v Říši, uvězněné
ve věznicích a koncentračních táborech,
dále české osoby zaměstnané
v pohraničí, takže celkový počet
českých zaměstnanců činil v
lednu 194 5 asi 2, 950. 000. Koncem roku 1955 činil však
počet zaměstnanců, připočítáme-li
i ty, kteří byli v té době anebo jsou
nyní v armádě. asi 2, 400. 000. V letošním
roce vstoupili do pracovního procesu noví zaměstnanci,
ale přes to je nutno počítati s tím,
že je u nás ještě asi 400. 000 až
450. 000 osob, které se výdělečné
práci vyhýbají. Vezmeme-li v úvahu
oněch 350. 000 neúčelně zaměstnaných
přebytečných státních, veřejných,
soukromých a jiných zaměstnanců a
450. 000 těch, kteří se práci vyhýbají,
přicházíme k závěru, že
máme k disposici přibližně 800. 000
pracovních sil, s nimiž lze počítati
pro začlenění do výroby. To znamená,
že proti celkové potřebě pracovních
sil, která se jeví asi počtem 550. 000, jsou
zde zjevné nebo skryté reservy v počtu asi
800. 000 osob. Získáme-li aspoň 60 procent
těchto pracovních sil pro výrobu, bude splněn
nejdůležitější předpoklad
pro zdárné splnění dvouletého
hospodářského plánu. Tento nástin
o stavu naší zaměstnanosti dokazuje, že
je opravdu zapotřebí promyšlených a
energických opatření.
Dostatečný počet zaměstnanců
do produktivního zaměstnání získáme,
učiníme-li každému srozumitelným
a jasným, že přechod do produktivního
zaměstnání je nejvlastenečtější
povinností přítomné doby, a učiníme-li
vše, aby produktivní práce, zejména
práce fysická, byla považována za práci
pro vlast nejzáslužnější. (Potlesk.)
tak jak to v budovatelském programu uvedl předseda
vlády Klement Gottwald: "Každý
jednotlivec musí cítit jako svou vlasteneckou povinnost
zúčastniti se hospodářského
budování svého státu."
Proto bude nutné usnadniti přechod do produktivního
zaměstnání všemi prostředky.
Při energickém a důsledném včleňování
do práce lze předpokládat, že potřeba
pracovních sil bude uspokojena na základě
zásady dobrovolnosti. Nevyhneme se však při
tom novým nutným opatřením, jako je
zřizování přeškolovacích
středisek, kde by účastníci získali
za krátkou dobu potřebnou kvalifikaci pro své
nové povolání. Přeškolování
musí být prováděno tak, aby v žádném
případě nebylo na újmu přeškolovaným.
Mimo to je nutno zajistiti těm, kteří budou
přemístění k produktivní práci,
nároky z pensijního pojištěni, jakož
i všechny jinak nabyté nároky, dokud nebude
všeobecné zavedeno národní pojištění.
Vycházíme-li z daného stavu věci a
zajistíme-li všem, kteří budou postupně
přecházet z tak zv. vyšších služeb
k dělnické nebo jiné produktivní práci,
jejich novou existenci, bude mít z toho naše národní
hospodářství dvojí prospěch.
Za prvé opustí neproduktivní síly
místa, kde jejich pracovních sil a schopností
může být využito jenom nepatrnou měrou.
Úkoly, dané na těchto pracovištích,
lze zdolati s mnohem menším počtem zaměstnanců
a tím také s menším finančním
nákladem. Za druhé přejdou tyto nevyužité
pracovní síly k práci produktivní,
kterou naše hospodářství nejvíce
potřebuje. I když tito pracovníci v době
přeškolování nepodají plný
výkon, jsou pro naše hospodářství
významným přínosem, protože budou
napomáhat. při tvoření nových
statků a hodnot. Za dřívějšího
hospodářského systému první
republiky byly by tyto síly prostě propuštěny,
staly by se konkurenty svých soudruhů v povolání
a zatěžovaly by tak hospodářství
státu. Dnes nebudou ponechány samy sobě.
Naše lidově demokratická republika zaručuje
všem právo na práci, ovšem ne, kde by
si každý přál, nýbrž tam,
kde to potřeba žádá. Dává
jim možnost plniti svou čestnou povinnost prací
rukou, prací pro blaho národa, za jehož zachování
jiní kladli své životy. v poměrech tak
převratných, jako je doba po největší
válce světových dějin, nemůže
být změna v povolání pokládána
za oběť, zvláště když toho
vyžaduje zájem šťastné budoucnosti
našeho lidu. Významným činitelem při
plnění budovatelského dvouletého plánu
bude řádně organisovaná práce
žen. Příklady z války nás učí.
že opatření. která byla učiněna
pro organisování polodenního zaměstnání
žen z domácnosti, nejen v Sovětském
svazu, ale i v Anglii, se plně osvědčila
a že na příklad v Anglii se podařilo
při čtyřhodinové pracovní době
získati pro výrobu téměř plný
milion žen z domácnosti. Účast žen
při uskutečňování hospodářského
plánu předpokládá, aby ve všech
podnicích byly zřízeny jesle pro děti,
mimo to aby byla rozšířena síť
závodních kuchyní a aby byla zaměstnaným
ženám dána možnost používat
závodních prádelen a správkáren.
Již nyní máme opravdu vzorné příklady,
jak plně se ženy v zaměstnání
osvědčují. Na příklad ve studenecké
továrně na vagony je zaměstnáno při
různých strojích 270 žen. Najdeme zde
ženy u vrtacích anebo jiných obráběcích
strojů. kde na příklad dělnice Galiová
a Chudobová obsluhovaly dříve společně,
každá po čtyři hodiny, jednu vrtačku.
Nyní, když přišly prázdniny a děti
nemusí navštěvovat školu, pracují
tu dobrovolně plné osmihodinové směny.
V jiném oddělení této továrny,
ve šroubárně, pracuje mladá dělnice
Sládečková, která je nejúspěšnějším
zaměstnancem tohoto oddělení a příkladem
všem, i mužům a chlapcům, svým
výkonem i jakostí práce.
Důležitá je také otázka zařazení
pensistů a osob se sníženou pracovní
schopností do výrobního procesu.
Zvýšená péče musí býti
věnována také účelnému
včleňování dorostu do práce.
I to nám pomůže k nápravě dnešního
nezdravého poměru mezi produktivní a neproduktivní
prací. Bude to ovšem také vyžadovat reformy
odborného školství, rozšíření
učňovských internátů, zajištění
hmotné existence učňů a zejména
vytvoření přívětivého
a přitažlivého, radostného ovzduší
v internátech a na pracovních místech. Je
nutno, aby starší zaměstnanci jim byli pečlivými
a starostlivými, avšak i přívětivými
soudruhy v práci.
Důležitý úkol při zařazování
pracovních sil do výrobního procesu budou
mít úřady ochrany práce, jejichž
základním posláním je hospodařiti
lidskou pracovní silou v zájmu národního
celku. Úřady ochrany práce musíme
proto vybudovat tak, aby byly schopné plnit jedno z nejdůležitějších
poslání t. j. účelné umisťování
zaměstnanců a jejich převádění
na nová pracoviště. Měly by pokládat
za otázku své cti a svého národního
uvědomění, aby se mohly vykázat co
největším počtem pracovníků
přemístěných a účelně
zařaděných do produktivní práce.
Měly by v tomto směru navzájem mezi sebou
i soutěžit. Měly by být informátory
o všech výhodách a úlevách, které
budou poskytovány těm, kdož dobrovolně
přejdou z neproduktivního zaměstnání
do zaměstnání produktivního. Na této
činnosti úřadů ochrany práce
a na celé této náborové a přemisťovací
akci budou zúčastněni rovněž
zvláště vybraní a schopní pracovníci
Revolučního odborového hnutí a závodních
rad. Přechod do produktivního zaměstnání
je nutno podporovat mohutnou celostátní propagační
akcí v tisku, rozhlase, ve filmu a vůbec všemi
propagačními prostředky, které jsou
nám k disposici. Kontrola, která se právě
nyní v závodech a v podnicích provádí,
aby se zjistil počet přebytečných
zaměstnanců, musí být ještě
daleko důslednější. Podle jejích
výsledků a zjištění bude nutno,
aby byla v jednotlivých závodech a podnicích
provedena veliká akce pro získání
přebytečných pracovních sil a pro
jejich umístění v oborech, které hospodářský
plán označuje za nejdůležitější.
Rozhodující úlohu při uskutečňování
plánu bude míti vzestupná tendence výkonu
na hlavu a směnu, projevující se již
dnes téměř ve všech průmyslových
odvětvích a ve všech závodech a podnicích,
kde organisace výroby pokročila natolik, že
plynulá výroba je zajištěna. Zvyšování
výkonu na hlavu a směnu není vždy jen
věcí pracovní morálky, ale také
věcí organisace práce, přísunu
materiálu a všeho toho, co souvisí s plynulou
výrobou. Čísla o výrobě uvedená
v hospodářském plánu vycházejí
také z toho předpokladu, že výroba na
hlavu a směnu bude i nadále stoupat. Úkoly,
stanovené plánem, vycházejí z reálných
předpokladů a jsou proto splnitelné.
Vezmeme-li za základ nynější těžbu
kamenného uhlí, dosáhli jsme výkonu
0.88 tuny na hlavu a směnu. Do konce roku 1948 chceme dosáhnout
zvýšení výkonu na 1.15 tuny na hlavu
a směnu. Uvážíme-li. že v květnu
1945 byla těžba na hlavu a směnu nižší
než 20 % předválečného výkonu
a že již nyní dosahuje dvou třetin předválečné
těžby, vidíme, že úkol plánem
stanovený je vyměřen odpovědně
a střízlivě. Předválečné
výše tím ovšem ještě nedosáhneme.
Je nutno bráti v úvahu různé, okupanty
zanedbané přípravné investiční
práce, které musí býti v kamenouhelných
dolech provedeny.
Při těžbě hnědého uhlí
jsme letos dosáhli výkonu 1.81 tuny na hlavu a směnu
a na konci hospodářského plánu chceme
dosáhnouti zvýšení výkonu na
2.2 tuny na hlavu a směnu. Zvýšením
výkonu na hlavu a směnu stoupne těžba
kamenného uhlí z letošních 14.3 milionu
tun koncem roku 1948 na 16.7 mil. tun, v hnědém
uhlí z 19.7 mil. tun na 23.9 mil. tun.
Také výroba elektrického proudu bude velmi
podstatně zvýšena. Hospodářský
plán stanoví, že vzroste na 7. 400 mil. kilowattových
hodin ročně. To je zvýšení o
37 % proti nynějšímu stavu a o 81 % proti stavu
předválečnému. Nynější
výroba je vyšší než před válkou
proto, poněvadž byly provedeny různé
rekonstrukce, které umožňují plné
využití kapacity strojů, což dříve
nebylo. Předpokládá se, že bude dokončena
elektrárna Ervěnice II. s výkonností
140. 000 kilowattových hodin. Komořany taktéž
se 140. 000 kilowattových hodin. elektrárna Barbora
v Karvinné s výkonností 120. 000 kilowattových
hodin a mimo to elektrárny v Poříčí,
v Třebovicích a na Slovensku, takže výstavbou
elektráren vzroste jejích kapacita celkem o 660.
000 kilowattových hodin. Roční výkonnost
těchto elektráren bude podle předpokladu
asi 2. 000 milionů kilowattových hodin, což
odpovídá danému stavu a investicím,
které se již podnikají.
V produkci železa dosáhne letošní výroba
asi 950. 000 tun a při splnění hospodářského
plánu, t. j. koncem r. 1948, dosáhne 1, 400. 000
tun. Letošní výroba surové oceli dosáhne
asi 1, 600. 000 tun a stoupne koncem r. 1948 na 2, 200. 000 tun.
To předpokládá zvýšení
těžby železné rudy o půl milionu
tun a zvýšení těžby manganové
rudy o 22. 000 tun proti nynějšímu stavu. Další
podmínkou je též zvýšení
dovozu železně rudy o 270. 000 tun proti nynějšímu
stavu a zvýšení dovozu manganové rudy,
zvýšení dodávky koksového uhlí
o 1/2 milionu tun, hotového koksu asi o 200. 000 tun. Budou-li
splněny tyto dodávky, a ty splněny budou,
zaručují naše hutě splnění
plánu ve výrobě surového železa
a oceli.
Výrobní úkoly, které byly stanoveny
pro kovoprůmysl, jsou odhadnuty na základě
dnešní kapacity a dnešního stavu pracovních
sil, avšak za předpokladu, že budou provedeny
vnitřní přesuny pracovních sil a že
potřeba železa pro tyto úkoly ve výši
330. 000 tun ročně bude kryta. O tom. že tyto
úkoly mohou být splněny, svědčí
na příklad výroba železničních
nákladních vagonů, která má
stoupnout koncem r. 1948 na 15. 000 kusů. Avšak již
nyní bylo dosaženo reorganisací této
výroby a jejím převedením na výrobu
pásovou takových výsledků, že
za měsíc červen bylo vyrobeno a dáno
do služeb naší dopravy 973 nových železničních
vagonů, což znamená že nynější
výroba dosahuje 1000 vozů měsíčně
Právě tak je tomu, pokud jde o výrobu lokomotiv,
traktorů, nákladních aut a jiných
strojů Pouze nedostatek pneumatik a zapalovacích
za řízení brání, aby tisíce
nových automobilů, vy robených v národních
podnicích, nezdobily naše silnice. Dosažené
úspěchy jsou zárukou, že úkoly,
stanovené hospodářským plánem
pro jednotlivé hospodářské úseky,
budou splněny.
Důležitost hospodářských odvětví.
Těžisko hospodářského plánu
leží v klíčových oborech průmyslu.
Tyto obory představují co do hodnoty výroby
třetinu celkové naší národní
produkce a jsou základem rozvoje všech ostatních
hospodářských odvětví. Výsledky
plánování v těchto základních
a klíčových odvětvích umožňují
plánování výroby ve všech ostatních
oborech. Podle předpokladů, stanovených plánem,
dosáhneme v oborech pro náš hospodářský
život rozhodujících koncem r. 1948 průměrně
o 50 % vyšší produkce nežli před
válkou.
Je správné, že se v budovatelském plánu
odpovědně vychází z předpokladu,
že celou na výrobu nelze zvýšit o stejný
počet procent jako v průmyslu základním.
Naopak je jasné, že v určitých oborech
průmyslu, pro existenci národa méně
důležitých a pro národní hospodářství
nevýhodných, budeme výrobu účelně
omezovat. Hospodářský plán nejen že
odstraňuje tímto řešením poválečné
potíže, nýbrž klade i trvalé základy
k příštímu dlouhodobému plánování.
Stavební obnova a investice. Obnova a výstavba bytů.
o které mluví hospodářský plán,
má odstranit chronickou bytovou nouzi. Předpokládané
stavební investice vycházejí z toho, že
by si stavební výroba v roce 1947 vyžádala
nákladu asi 13 miliard, v roce 1948 asi 17 miliard. Předpokládá
se, že by bylo postaveno pro potřebu průmyslu
asi 20. 000 dělnických bytů, kalkulovaných
po 180. 000 Kčs, což si vyžádá
vydání 3.6 miliardy Kčs. Dále: družstva
postaví asi 5. 000 tisíc nových bytů
za stejných nákladů, což si vyžádá
0.9 miliardy. Program stavební obnovy. který stanoví
za úkol obnovu poškozených domů, čímž
se získá 70. 000 nových bytů, vyžaduje
vydání na jeden byt 65. 000 Kčs a celkového
nákladu 4,5 miliardy. Dále obnova 15. 000 zničených
domků průměrně po dvou bytech poskytne
dalších 30. 000 bytů s oferovaným nákladem
po 150. 000 Kčs na jeden byt a vyžádá
si celkového nákladu 4,5 miliardy, takže na
provedení staveb a oprav domů vynaložíme
úhrnem 13,5 miliardy.
Další investice, plánované v období
dvouletky pro potřeby průmyslu a zemědělství,
předpokládají vydání 6 miliard.
Předpokládaná vydání na veřejné
investice, jako dráhy, stavby pro sociální.
zdravotní a kulturní služby. školy atd.,
si vyžádají celkového nákladu
10,5 miliardy. Tyto investice byly odhadnuty na základě
letošního mimořádného rozpočtu
a za předpokladu. že investice stejného rozsahu
budou technicky proveditelné a hospodářsky
nutné i v letech 1947 až 1948.
Vycházíme-li z vydání z r. 1937, kdy
náklady na stavbu a obnovu obytných domů,
na stavební investice v průmyslu a na veřejné
investice, bez investic provedených v zemědělství,
činily 4. 364 milionů korun, a vycházíme-li
z těchto základů pro dvouletku, docházíme
k závěru, že roční průměr
vletech 1947 a 1948 bude vyžadovat na stavbu a obnovu obytných
domů 6. 750 milionů, na stavební investice
v průmyslu bez zemědělství 2. 675
milionů, v zemědělství 325 milionů
a na veřejné investice 5. 255 milionů korun.
Celkový roční průměr si vyžádá
tudíž 15 miliard.
Z toho vysvítá, že celkový stavební
program je po odpočítání vzestupu
cen v rozsahu 300 % o 10 % až 15 % vyšší
než investice v r. 1947. Investice v průmyslu předpokládají
náklad 10 miliard. V zemědělství počítaje
v to výrobu zemědělských strojů,
jako výrobu 18. 000 traktorů, tisíců
jiných hospodářských strojů
a další investice si vyžádají celkového
nákladu 5 miliard. Další veřejné
investice byly pro léta 1947 až 1948 odhadnuty částkou
10 miliard. Mimo to je nutno počítati s jinými
investicemi v částce asi jedné miliardy.
Celkem nám vychází na ostatní investice
úhrnný náklad 26 miliard. Tento úhrn
investic stavebních, průmyslových a ostatních
činí tedy pro období let 1947 až 1948
56 miliard, tedy průměrně ročně
28 miliard. vycházíme-li z toho, že naše
celková výroba. bude asi stejná jako před
válkou a průmyslová výroba ještě
asi o 10 % vyšší, a dále že ceny
budou přibližně trojnásobné,
pak bude národní důchod trojnásobkem
národního důchodu z roku 1937, čili
bude činit asi 180 miliard korun ročně.
Podíl investic v částce 28 miliard ročně
činí tedy asi 16 % národního důchodu.
Můžeme proto plným právem vyjádřit
názor, že toto procento investic bude pro naše
hospodářství únosné. Pokud
jde o kapitalistické země, odhaduje se, že
podíl investic na národním důchodu
dostupoval v době konjunktury výše 10 až
12 %. v Sovětském svazu byl podíl investic
na př. v roce 1932, t. j. v době první pětiletky,
24 %, v roce 1937 19 %. Tyto investice obsahovaly sice zčásti
také náhradní investice, takže procento
pravých investic v SSSR bylo již menší,
na druhé straně však musíme vycházet
z toho, že v Sovětském svazu byla ještě
tenkrát výroba na hlavu a směnu menší
než u nás, takže můžeme počítati
s tím, že s vyšší výrobou
na hlavu a směnu můžeme investovat i větší
procento. Mimo to máme před sebou i zkušenosti
z doby okupace, kdy nám Němci v době války
ukradli každoročně, jak bylo zjištěno,
pro výdaje na válku 40 % národního
důchodu. Tento důchod byl dáván na
válku, ke všeobecnému ničení,
a my nyní dáváme 16 % národního
důchodu na výstavbu, která má zabezpečit
šťastnou budoucnost národa a sloužit k všeobecnému
prospěchu.
V dvouletém hospodářském plánu
budou ovšem hrát důležitou roli mzdy.
V závěru. je nutno zmíniti se ještě
o linii mzdové politiky, vymezené dvouletým
programem. Spravedlivá mzda, oceňující
výkon jednotlivce, je důležitým předpokladem
pro zvýšení pracovního úsilí
a tím pro zvýšení výroby. Proto
je nutno uvítati, i že budovatelský plán
vlády proklamuje v oblasti mzdové politiky soustavu
mzdy podle zásluhy, při níž bude plně
přihlíženo k výkonu jednotlivce, k obtížnosti
a odpovědnosti práce, stejně jako k předběžné
průpravě. Dokladem, jak zavedení soustavy
mezd podle zásluhy zvyšuje pracovní výkon,
jsou výsledky plzeňské Škodovky.
Škodovy závody v Plzni vyrobily v letech 1930 - 1938
211 lokomotiv pro tuzemsko a 103 pro export. Celkem 314 lokomotiv
za osm let, t. j. za měsíc průměrně
3 lokomotivy. V červnu 1945, tedy ještě v době,
kdy Škodovka byla z velké části v rozvalinách,
obdržela první objednávku na 40 těžkých
nákladních lokomotiv typu 534. Tyto lokomotivy váží
prázdné bez tendru 70 tun. Přípravné
práce si vyžádaly 6 měsíců.
Již tato přípravná lhůta je poměrně
velmi krátká proti době mírové,
kdy si příprava vyžádala průměrně
10 měsíců. v prosinci, jak je všeobecně
známo, vyjela ze Škodových závodů
první lokomotiva, vyrobená po osvobození.
v lednu a v únoru nebyla vypuštěna žádná
lokomotiva, poněvadž nebylo injektorů. výroba
injektorů totiž u nás dříve před
válkou nebyla, objednávaly se z ciziny. Jejich potřeba
si vynutila zařízení vlastní výroby
injektorů. která se nyní provádí
v Brně. To umožnilo, že v březnu vyjelo
ze Škodovky 6 nových lokomotiv, v dubnu 8, v květnu
11, v červnu 9, do konce června celkem 35. Při
tom je ve Škodových závodech hotovo dalších
8 lokomotiv, pro které však nejsou injektory, poněvadž
naše nová výrobna injektorů jich zatím
nestačí dodat dostatečný počet.
Nynější výroba lokomotiv ve Škodových
závodech v Plzni činí 10 kusů nových
lokomotiv za měsíc. mohla by však býti
zvýšena na 14 kusů měsíčně.
Ovšem to by si vyžádalo přemístění
dalších pracovních sil do lokomotivky, zejména
do kotlárny a slévárny. Tato výroba
byla prováděna ve staré lokomotivce plzeňské
Škodovky.