Vypracování ústavy není ovšem
pouze jediný úsek, kterým se musí
a bude zabývat ústavodárné Národní
shromáždění, nýbrž daleko
největší část jeho práce
musí býti věnována normální
tvorbě zákonů. Uvědomme si, prosím,
že vznikla řada nepochopení a také závad
v této republice tím, že nebyly respektovány
zákony. A já jako právník velmi dobře
vím, že důvod, který především
k tomuto stavu vedl, byl ten, že zákony, které
u nás prozatím ještě platí, nejsou
z valné své části zákony ani
republiky prvé, tím méně republiky
nové, nýbrž jsou pozůstatkem nenáviděných
režimů a proto lidu cizí. Je proto nutno vypěstovati
v našem lidu a v zástupcích naší
demokracie vědomí, že československý
zákon je závazný pro každého
občana této republiky, ať se mu to líbí
nebo nelíbí, protože je zákonem daným
naším lidem a v jeho zájmu, protože vytváří
náš nový právní řád.
Ve vládním programu a v souhlase se stanoviskem
československé sociální demokracie
je uvažována celá souvislost Československé
republiky a její zapojení do mezinárodní
situace. Naše úzké a bratrské spojení
s SSSR není jenom výsledkem oficiální
politiky, ale prosím, zdůrazněme to a uvědomme
si to vždy znovu je především jasným
požadavkem všeho našeho lidu. (Potlesk.)
I když předválečná koncepce naší
zahraniční politiky vyhovovala mezinárodní
situaci, ve které jsme tehdy žili, přece jen
i tehdy náš lid svým srdcem i přesvědčením
tíhl k velkému spojenectví se slovanským
bratrem na východě.
Vedle toho a to, myslím, právě pro nás
Čechoslováky je zcela jasné náš
poměr k západním velmocem a demokraciím
musí být a také bude nejpřátelštější.
My nejsme naplněni hořkostí vůči
lidu Anglie, Francie a Ameriky za ony trpké chvíle,
které jsme prožili r. 1938. My jsme tehdy velmi dobře
věděli, že to není věc lidu Anglie,
Francie a Ameriky, nýbrž že jde o věc
politiků rázu Chamberlainova a pod. Jestliže
přes to naše srdce byla zachvácena zármutkem
a bolestí, pak jen proto, že jsme cítili blížiti
se ony doby, které budou znamenat nejen porobu našeho
lidu, ale které budou znamenat tisíce a miliony
obětí z řad těch, jejichž vlády
tak ochotně přikyvovaly návrhům německým.
Rozvíjejme všechny možnosti, které nás
sblíží s těmito demokraciemi západními,
a vybudujme naše přátelství k nim na
oné poctivosti, která pro československý
národ po celou dobu předválečnou v
jeho zahraniční politice je tak příznačnou,
buduje naše přátelství na síle
daného slova, na síle poctivé přátelské
spolupráce. (Potlesk.)
Jistě, že se nás stále smutně
a těžce dotýká skutečnost, že
nemůžeme navázat s novým osvobozeným
Polskem ony přátelské styky, jaké
bychom si přáli. Po dlouhou řadu měsíců
jsme byli vystaveni nenávistné propagandě,
po dlouhou řadu měsíců jsme již
vystaveni značné agresi. Podle mého přesvědčení
můžeme však odpovídat na tuto propagandu
jenom propagandou upřímného přátelství
s Polskem. Naše argumenty jsou argumenty, opírající
se o pravdu, že síla a bezpečnost Polska je
odvislá od síly Československa a naopak,
a že tedy musí být vzájemně respektovány
všechny předpoklady rozvoje síly obou těchto
států. Těšínsko není pro
nás problémem, nýbrž nutností,
která v zájmu Polska musí být respektována
Polskem.
Jestliže jsem jako Moravan chtěl k tomu říci
něco navíc, pak tedy jenom prosbu, abychom se znovu
a znovu přátelstvím a jeho zdůrazňováním
napojovali na tento veliký národ slovanský,
abychom s ním mohli pracovat na veliké budoucnosti
nejen naší, ale zároveň i jeho. (Potlesk.)
Řekl jsem již, že československá
sociální demokracie zúčastnila se
aktivně a vydatně na pracích spojených
s vypracováním nového vládního
programu, že byla zastánkyní myšlenky
Národní fronty, a to dokonce v dobách, kdy
ve vzkypěném předvolebním zápase
tak mnozí na ní zapomínali. Proto se také
plně hlásí k vládnímu programu,
proto také budeme podporovat tuto vládu při
jeho provádění a proto také důsledně,
jak to československá sociální demokracie
vždy činila, budeme spolupracovat s vládou
na budování šťastnější
budoucnosti Československé republiky. (Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní):
Přerušuji projednávání 1. odstavce
pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž je:
2. Ústní zpráva výboru ústavně-právního
(podle § 35 jedn. rádu) o vládním návrhu
ústavního zákona (tisk 8), jímž
se mění ústavní dekret presidenta
republiky ze dne 2. dubna 1945, č. 1 Sb., o nové
organisaci vlády a ministerstev v době přechodné.
Zpravodajem je pan posl. dr Řehulka. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Řehulka: Slavné ústavodárné
Národní shromáždění!
Poněvadž se při projednávání
předmětného vládního návrhu
vyskytly stran znění článku I., věty
2., potíže spíše politického než
právního rázu, byl ústavně-právní
výbor nucen rokovati o návrhu nejen ve schůzi
včerejší, nýbrž i ve schůzi
dnešní, když mezitím vláda a Národní
fronta vzniklé rozpory odstranila. Vzhledem k tomu nemohl
ústavně-právní výbor z ryze
technických důvodů vydati svou zprávu
tiskem. Proto nezbývá mně jako zpravodaji
nic jiného, než podati slavnému ústavodárnému
Národnímu shromáždění
toliko zprávu ústní s krátkým
úvodním přehledem vývoje legislativy,
tykající se vlády Československé
republiky podle ústavní listiny a ústavních
zákonů ji pozměňujících.
Předpisy ústavní listiny Československé
republiky ze dne 29. února 1920, č. 121 Sb., o vládě
byly pozměněny ústavním dekretem presidenta
republiky ze dne 2. dubna 1945, č. 1. Sb., o nové
organisaci vlády a ministerstev v době přechodné,
jenž byl schválen a ratihabován ústavním
zákonem Prozatímního Národního
shromáždění ze dne 26. března
1946, č. 57 Sb. Dobou přechodnou se míní
vzhledem k uznávané zásadě kontinuity
právního řádu doba od osvobození
státu do uzákonění nové ústavy,
již má uskutečniti naše řádně
zvolené ústavodárné Národní
shromáždění. Potřeba nové
organisace vlády a ministerstev byla vyvolána zjednodušením
politických poměrů ve státě
a dohodou politických stran Národní fronty
podle košického programu.
Podle původního znění naší
ústavní listiny náleželo presidentu
republiky právo jmenovat předsedu vlády a
členy vlády (ministry) podle § 70 a stanoviti
počet ministrů podle § 64, odst. 1, čís.
7 a určiti, který z členů vlády
má říditi jednotlivá ministerstva
§ 72. Vláda sama pak měla právo zvoliti
ze sebe jednoho náměstka předsedova, který
předsedu zastupoval, a nemohl-li jej zastupovati, měl
tak učiniti věkem nejstarší člen
vlády § 71.
Dekret čís. 1/45 Sb. změnil tato ustanovení
ústavní listiny v několikerém směru.
Předně přiznal presidentu republiky právo
nejen jmenovat předsedu vlády a cleny vlády
(ministry), ale i pět náměstků předsedy
vlády, kteří s předsedou vlády
tvoří nyní nový dílčí
vládní kolektiv předsednictvo vlády
jejž původní ústava neznala. Pravomoc
předsednictva vlády nebyla dekretem stanovena. Jde
tu o t. zv. politické ministry, representující
6 původních stran Národní fronty,
ač dekret sám jim expressis verbis titul ministrů
nepřiznává. Předsedu vlády
ovsem už některé zákony z prvé
republiky označovaly "ministerským předsedou".
Počet ministerstev měl býti podle §
65 ústavní listiny stanoven zákonem, což
bylo provedeno v prvé republice celou radou zákonů.
President republiky měl a má dosud právo
jmenovati nejen členy vlády, kteří
jsou šéfy ministerstev, ale i tak zv. ministry bez
portefeuille, jak se stalo i nyní.
Po osvobození státu dekret č. 1 z roku 1945
navázal na dřívější právní
řád a stanovil, že v čele státní
správy je šestnáct přesně pojmenovaných
ministerstev, a zavedl jako další novum instituci
tří státních tajemníků,
kterou naše ústava dříve neznala, kteří
jsou též cleny vlády, a to v ministerstvech
zahraničních věcí, národní
obrany a zahraničního obchodu, ustanoviv vzhledem
k úpravě poměru mezi Čechy a Slováky,
že je-li v uvedených ministerstvech ministrem Čech,
bude státní tajemník Slovák a naopak.
Působnost jednotlivých ministerstev měla
být upravena zákonem. Takový zákon
dosud nebyl vydán, stejně jako není vymezena
kompetence státních tajemníků, což
se patrně stane teprve v nové ústavě,
po příp. v zákonech ji doplňujících.
Nejen změna mocenských posic politických
stran po nedávných volbách a politické
dohody, jež byly uzavřeny v posledních měsících
mezi Čechy a Slováky, ale hlavně zkušenost
z praxe jednotlivých ministerstev od doby jejich vzniku
byly příčinou, že vláda považovala
za nutno předložiti ústavodárnému
Národnímu shromáždění
právě projednávaný návrh na
změnu dekretu presidenta republiky č. 1 z roku 1945
Sb., ovšem opět pouze na dobu přechodnou, než
bude usnesena nová ústava.
Ukázalo se zejména nutným obnovit okupanty
zrušené ministerstvo veřejných prací,
sloučené s bývalým ministerstvem železnic
v nynější ministerstvo dopravy. Ministerstvo
dopravy je těžko zvladatelným administrativním
tělesem, které neorganicky slučovalo nesourodé
obory, na což zejména si stěžovali naši
technikové a což brzdilo nezbytně nutný
pokrok ve všech oborech techniky.
V poslední dohodě mezi Čechy a Slováky
bylo sjednáno, že u předsednictva ministerské
rady bude zřízen právnický poradní
sbor, jehož úkolem bude koordinovati nařízení
Slovenské národní. rady s celostátními
zákony a připravovati sjednocení zákonodárství.
Při rekonstrukci nynější třetí
vlády Československé republiky došly
však strany Národní fronty k názoru,
že bude účelnější obnoviti
dřívější ministerstvo unifikací,
které má býti nazváno ministerstvem
pro sjednocení zákonů.
Konečně bylo uznáno za účelné,
aby příliš dlouhý název ministerstva
"ochrany práce a sociální péče"
byl zkrácen v dříve už vžitý
název "ministerstvo sociální péče".
V důsledku těchto navrhovaných změn
vzroste počet ministerstev z 16 na 18. Poněvadž
však k obsazení naší třetí
vlády podle zásady poměrného zastoupení
tento zvýšený počet ministerstev včetně
dvou státních tajemníků postačoval,
jevilo se obsazení místa státního
tajemníka pro ministerstvo zahraničního obchodu
přebytečným a proto vláda ve svém
návrhu na změnu dekretu navrhla, aby funkce tohoto
státního tajemníka byla na přechodnou
dobu zrušena.
Proti tomuto byť i přechodnému zrušení
místa státního tajemníka byly se strany
slovenských poslanců vzneseny námitky, ježto
byli toho názoru, že zrušení funkce by
se příčilo košické dohodě
a politickými dohodami zaručeným právům
Slováků, a proto Národní fronta i
vláda ve své včerejší schůzi
projevila souhlas s tím, aby čl. I, odst. 2 vládního
návrhu byl pozměněn tak, že místo
kteréhokoliv státního tajemníka může
zůstati neobsazeno.
Ústavně-právní výbor ve shodě
s uvedeným stanoviskem vlády navrhuje proto, aby
ústavodárné Národní shromáždění
se usneslo na změně uvedeného odstavce v
tom smyslu, že místo původního znění
návrhu: " Zrušuje se funkce státního
tajemníka v ministerstvu zahraničního obchodu"
má odst. 2 článku I zníti takto: "(2)
V § 3 téhož ústavního dekretu připojuje
se na konci tato věta: Místo státního
tajemníka může zůstati neobsazeno."
Ústavně-právní výbor uvažoval
dále, zda název obnoveného ministerstva veřejných
prací odpovídá plně jeho bývalé
a budoucí kompetenci. Pojem "veřejné
práce" vztahuje se jen na agendu povahy konstruktivně
technické, ač obnovené ministerstvo veřejných
prací stejně jako i bývalé ministerstvo
veřejných prací mělo a bude míti
kompetenci daleko širší. Vycházeje z těchto
úvah usnesl se ústavně-právní
výbor navrhnouti ústavodárnému Národnímu
shromáždění, aby ministerstvo veřejných
prací bylo pojmenováno ministerstvem techniky a
aby tedy slova "veřejných prací"
v článku I, odst. 1, č. 1 byla nahrazena
slovem "techniky".
Konečně ústavně-právní
výbor souhlasně s názorem vlády usnesl
se na tom, navrhnouti ústavodárnému Národnímu
shromáždění, aby názvu "Ústavodárné
Národní shromáždění"
bylo při vydávání všech jím
usnesených zákonů užíváno
konstantně, tak jako tomu bylo ve stálé legislativní
praxi Prozatímního Národního shromáždění,
a to z toho důvodu, aby byl pregnantně vyznačen
speciální úkol, jejž ústavodárnému
Národnímu shromáždění
uložil článek 1, odst. 1 a 2 ústavního
zákona ze dne 11. dubna 1946, č. 65 Sb.
Proto ústavně-právní výbor
navrhuje, aby už v nadpisu předmětného
vládního návrhu byla provedena změna
v tom směru, že věta, začínající
slovy "Národní shromáždění",
bude zníti "Ústavodárné Národní
shromáždění".
Se zřetelem na to, že ve věci pozměněného
znění vládního návrhu bylo
dosazeno politické dohody, usnesl se ústavně-právní
výbor na tom, že v tomto konkrétním
případě nejde o zákon ústavní,
jenž by se týkal ústavněprávního
postavení Slovenska, k jehož platnosti bylo by zapotřebí
souhlasu nadpoloviční většiny poslanců
zvolených na Slovensku, čímž ovšem
se nijak neprejudikuje právům Slováků,
zaručeným jim v článku 9 ústavního
zákona ze dne 11. dubna 1946, čís. 65 Sb.,
a sdělil to předsednictvu ústavodárného
Národního shromáždění.
Ústavně-právní výbor navrhuje
proto ústavodárnému Národnímu
shromáždění, aby se usneslo o předmětném
vládním návrhu ve znění, pozměněném
ústavně-právním výborem, které
zní takto: "Ústavní zákon ze
dne 1946, jímž se mění ústavní
dekret presidenta republiky ze dne 2. dubna 1945, čís.
1 Sb., o nové organisaci vlády a ministerstev v
době přechodné. Ústavodárné
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto ústavním
zákoně:
(1) V § 2 ústavního dekretu číslo
1/1945 Sbírky ve výpočtu ministerstev provádějí
se tyto změny:
1. za ministerstvo dopravy zařazuje se ministerstvo techniky
(Potlesk.),
2. ministerstvo ochrany práce a sociální
péče označuje se jako ministerstvo sociální
péče,
3. na konci výpočtu připojuje se ministerstvo
pro sjednocení zákonů.
(2) V § 3 téhož ústavního
dekretu připojuje se na konci tato věta: "Místo
státního tajemníka může zůstati
neobsazeno."
Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provedou jej
všichni členové vlády. (Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá. Přistoupíme proto k hlasování.
Osnova má 2 články, nadpis zákona
a úvodní formuli.
Nebude-li námitek, budeme hlasovati o celé osnově
najednou podle ústní zprávy výborové.
(Námitky nebyly.)
Námitek není.
Poněvadž ústavní zákon vyžaduje
ke svému schválení podle § 33 ústavní
listiny a § 56, odst. 3 jedn. řádu třípětinové
většiny všech poslanců, dám sečísti
hlasy.
Žádám pp. zapisovatele, aby spolu s členy
sněmovní kanceláře provedli sčítání
hlasů, a to: p. posl. dr Špánik v 1.
a 2. úseku, p. posl. dr Bartuška v 3. a 4.
úseku, p. posl. Bolen v 5. a 6. úseku, p.
posl. Sova v 7. úseku a na presidiální
tribuně.
Pan posl. Sova s panem tajemníkem NS zjistí
výsledek hlasování.
Budeme hlasovati.
Kdo souhlasí s celou osnovou ústavního zákona,
to je s jejími 2 články, dále s nadpisem
zákona a s úvodní formulí podle ústní
zprávy výborové, nechť pozvedne ruku
a ponechá ji zdviženu, dokud nebude provedeno sčítání.
(Děje se.)
Pro osnovu vyslovilo se 214 hlasů, proti se nevyslovil
nikdo.
Tím ústavodárné Národní
shromáždění přijalo tuto osnovu
ústavního zákona ve znění ústní
zprávy výborové kvalifikovanou většinou
třípětinovou z nynějšího
poctu všech poslanců.