Náš organisační zákon o jednotném
odborovém hnutí budí zaslouženou pozornost
zejména v cizině. Můžeme jen vycházet
z pevné víry, že jde o zařízení,
která státu, vládě a všem občanům
prospějí v jejich úsilí o blahobyt
a spokojenost. Jednotná, dobrovolná odborová
organisace však nesmí býti má-li míti
důvěru všech nástrojem mocenského
úsilí některé z politických
stran. Zákonem o závodních radách
a závodních zastupitelstvech zaměstnanců
dali jsme zaměstnancům nový rozšířený
druh zastoupení a vlivu v podnicích a v úřadech.
Nesmíme v tom však viděti jen právo,
nýbrž také spoluodpovědnost za naši
výrobu, za blahobyt a bídu našeho lidu.
Vítáme výzvu vládního prohlášení,
že je nutno urychleně ukončit očistu
našeho národního a veřejného
života. Okresní a zemské národní
výbory mají bez průtahů a spravedlivě
vyřešiti všechny zbývající
trestní případy podle dekretu o provinění
proti národní cti. Je totiž v zájmu
budovatelského programu, aby se do všech odvětví
veřejného života co nejdříve
vrátil potřebný klid. Je také správné,
že vláda žádá, aby neprávem
nařčení občané byli rehabilitováni.
Předpokladem skutečné demokracie je naprosté
respektování právního rádu
všemi orgány státní moci. Proto pokládáme
za velmi potěšující jasná slova
vládního prohlášení, že
vláda je rozhodnuta zajistit, aby ve všech úsecích
veřejné správy byly zachovávány
zákony republiky a aby všichni občané
respektovali právní řád, který
jsme si sami dali. (Potlesk.) Spoléháme na
nekompromisní provádění tohoto slibu,
což bude znamenat klid v životě veřejném
i soukromém a přispěje více než
cokoli jiného ke zdaru budovatelského programu,
který si vláda vytkla.
V zahraniční politice vládního prohlášení
postrádáme jasnější vytčení
oprávněného požadavku příslušných
úprav našich hranic s Německem v náš
prospěch. Naproti tomu pokládáme za správné,
že vládní prohlášení nemá
ani zmínky o Těšínsku, neboť pro
náš národ a pro náš stát
těšínská věc není nikterak
sporná a vlastně není ani žádnou
otázkou. (Potlesk.)
K branné politice vlády zaujímáme,
jak se samo sebou rozumí, kladné a nejvýš
vřelé stanovisko, poněvadž i v první
republice jsme nejednali jinak. Jest a musí být
naší snahou, abychom svou národní a
státní budoucnost zajistili po všech stránkách
co nejlépe, především po stránce
vojensko-mocenské a mezinárodně-politické
zapojením do nejširší kolektivní
bezpečnosti po boku našeho velkého spojence,
Sovětského svazu, a ovšem také svým
vlastním úsilím branným, které
nezahrnuje jen péci o armádu, ale o veškerý
náš lid, poněvadž na něm, na všech
jeho vrstvách bez rozdílu věku a pohlaví
bude záviset, jak v osudových dobách obstojí.
Prohlašuji, že čs. strana národně
socialistická bude podporovati bezvýhradně
vše, co směruje k nejvyšší vojenské
připravenosti a pohotovosti armády. (Potlesk.)
Ke konci budiž mi dovoleno ještě uvítati
ujištění vlády, že chce překládati
osnovy zákonů sněmovně včas
a odstranit tak nepěkné zjevy dřívější,
kdy sněmovna pod tlakem časové tísně
musila mnohé osnovy projednávat chvatně,
bez možnosti podrobného studia ve výborech
a bez rozpravy. v plenu. Budeme proto slib, daný ve vládním
prohlášení, stále připomínat
a jeho plnění se dožadovat.
Čs. strana národně socialistická,
již mám čest zde zastupovati, souhlasí
s vládním prohlášením třetí
vlády Národní fronty Čechů
a Slováků a zástupci této strany v
ústavodárném Národním shromáždění
budou hlasovati pro jeho přijetí. (Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl. dr
John. Dávám mu slovo.
Posl. dr John: Paní a pánové!
Když se před víc než jedním rokem
ujímala v Košicích vláda Zdeňka
Fierlingra své moci, bylo to v době, která
byla podstatně jiná, než je dnešní.
Tehdy daleko největší část našeho
území byla obsazena ještě nepřátelskou
mocí, tehdy ještě nad naším územím
křižovala nepřátelská letadla,
tehdy také ještě mezi námi byli vybíráni
ti, kteří byli mučeni v německých
žalářích a kteří byli
stavěni ke zdi. Je pochopitelné, že podstatně
jiné musely býti první úkoly této
naší první vlády, že podstatně
jiné musilo býti také tempo, se kterým
musila přistupovat ke svým pracím. Za této
situace byla soustředěna, a to právem, všechna
činnost vládní zprvu k tomu, aby s podporou
zahraničních armád a s podporou spřátelených
vojsk vyrvala z rukou nepřátelských naše
ú zemí. Když konečně naše
území byla osvobozena, bylo samozřejmé,
že celá ta spousta úkolů, které
se valily, musela býti zmáhána daleko spíš
politickým instinktem a jasnozřivostí než
podle určitého, přesně vypracovaného
plánu.
Ale přece a to ještě v době, kdy my
jsme zde byli v moci našich nepřátel přišla
vláda s programem, který se opíral především
o Národní frontu. Jestliže hlavní část
oněch myšlenek, které byly vysloveny v košickém
vládním programu, je součástí
také programu vlády Gottwaldovy, musíme
v tom spatřovati potvrzeni, že obě vlády
Zdeňka Fierlingra splnily dokonale svůj úkol,
neboť připravily právě dnešek,
ve kterém můžeme vytvářeti v
daleko větším poklidu a jistotě osud
našeho státu do budoucna. (Potlesk.)
Myslím proto, abychom my jako sněmovna na tomto
rozhraní dvou etap našeho nového života
cítili i onu povinnost a slušnost vzdát dík
těm, kteří odcházejí a kteří
svůj úkol splnili za tak těžkých
okolností, a přivítat s přáním
plného zdaru ty, kterým v tomto období moc
vládní je svěřena. (Potlesk.)
Úkoly, před které je postavena vláda,
vzešlá z ústavodárného Národního
shromáždění, zvoleného demokratickými
volbami vším lidem naší Československé
republiky, jsou nepochybně značné a velké.
Nic na nich neubírá skutečnost, že jsou
navazováním na ony cíle, které byly
vytyčeny v minulém období, že jsou jejich
prohloubením, prohnětením a zkonkretisováním.
My vítáme především onu velikou
skutečnost, že vláda Klementa Gottwalda
představila se této sněmovně a našemu
lidu jako vláda Národní fronty. Opětně
všechny politické strany našeho státu
dovedly disciplinovaně podříditi zájem
boje o politickou moc vyššímu zájmu státu.
A dovolte mi, abych to zdůraznil a konstatoval, že
v tom právě my sociální demokraté
vidíme velké vítězství mravní,
kterého jsme jako národ nebyli schopni dosáhnout
nikdy dříve. (Potlesk.)
Jestliže rozdělíme ony úseky, načrtnuté
ve vládním programu, pak se nám zcela určitě
jeví největším dílem, které
máme splniti a vykonati, dílo ústavodárné.
Je to dáno již. jménem tohoto slavného
Národního shromáždění,
že jako nositel vůle našeho lidu a jeho mluvčí
má ono, a především ono, vytvořiti
základní zákon našeho státu,
zákon, kterým budou určeny osudy naše,
a to jak soukromé, tak i veřejné, možná
na desítiletí. Proto, už po stránce
pracovního plánu měli bychom my, to znamená
tato sněmovna, trvati na tom, aby i příprava
základního státního zákona
byla provedena především parlamentem, přirozeně
v úzké součinnosti s vládou a s celou
Národní frontou.
Tím se dotýkám jedné bolesti a nemoci,
kterou náš parlamentarism v této republice
trpí. Je nepochybné, a byl to možná
tak - trochu onen přízrak delegačního
volení předchozího Prozatímního
Národního shromáždění,
že jsme nedovedli vyzvednouti význam a činnost
parlamentu v demokratické republice na onu výši,
kterou má míti. A bylo by proto podstatnou naší
chybou a omylem, kdybychom nereklamovali pro ústavodárné
Národní shromáždění i
ony základní práce, které znamenají
přípravu naší ústavy. Je jasné,
že souhlasíme plně s tím, aby také
náš vědecký svět byl zapojen
a zúčastnil se práce přímo
na tomto velkém a nepochybně také budovatelském
díle. Bylo by to nejlépe možné ustavením
komise anebo zvláštního sboru, sestaveného
především ze členů parlamentu,
dále ze členů vlády a konečně
ze zástupců Národní fronty, který
by otázky nové ústavy podrobil diskusi a
studiu a který by potom předložil vládě
ke konečnému schválení a předložení
plenu parlamentu návrh naší nové magnae
chartae. Prosím, aby této věci byla věnována
zvláštní pozornost, neboť věřte,
že republika bude demokratickou jenom tehdy, jestli parlament
demokraticky bude provádět všechna ona práva,
která mu přísluší. (Potlesk.)
V rámci ústavy musíme se především
zabývati otázkou státoprávního
poměru Čechů a Slováků v jednotném
státě. I po oněch událostech, které
provázely slovenské volby, mám zato, že
není v Československé republice podstatného
rozdílu v názoru, a to jak na našem východě,
tak i zde, že šťastná budoucnost a rozkvět
národa Čechů i národa Slováků
jsou jedině možné v jednom státě,
v jedné, nedílné Československé
republice. (Potlesk.) To, paní a pánové,
považuji za hlavní a základní problém,
který vlastně problémem není, nýbrž
jest poznanou už dnes pravdou. To, jak vnitrostátně
se upraví soužití těchto dvou tak blízkých
národů, je podle mého mínění
významu druhotného, a musíme dát příležitost,
aby život si sám vytvářel ony formy,
které mu nejlépe hoví, poněvadž
jakýkoliv dekret, jakýkoliv zákon bude považován
za znásilnění. S tohoto hlediska si obě
předchozí vlády počínaly nanejvýš
správně, když ponechávaly volnost růstu
a úpravy těchto poměrů mezi Čechy
a Slováky, jak toho nejlepším dokladem je právě
skutečnost, která již po volbách, před
krátkou dobou vyzněla v závěr v protokolech
vlády a potom Národní fronty, v závěr,
kterým bylo naše soužití upraveno novým,
lepším a dokonalejším způsobem.
Nebylo by vhodné, abychom vytvořili z ústavy
svěrací kazajku, která by nedala možnost,
aby si život vyhmatával ony formy, které mu
nejlépe hoví.
Jestliže otázka Čechů a Slováků
má být z nejzákladnějších
problémů naší nové ústavy,
pak nepochybně bude to také otázka formulování
oněch zásad, které znamenají a představují
naši lidovou demokracii. Zdá se dnes, a nám
sociálním demokratům se to zdá především,
že každou chvilku někdo je ochoten učiti
nás a celý národ, co to je demokracie a jak
si ji máme vykládat. Jednou se vidi demokracie v
tom, když necháme volnost liberalistickému
řádění, podruhé je viděna
demokracie v tom, když připustíme, aby byl
vymýšlen a vkládán do ní systém,
který s demokracií nemá nic společného.
Uvědomme si, prosím - poslední události
to naprosto jasně ukazují - že nelze demokracii
vykládat podle vůle a přání
jen jedné složky národa a že zejména
lid není složkou jedné strany, ale že
je to něco, co patří celému národu
a tedy i nám všem. (Potlesk.) Demokracie, a
my demokraté o tom nikdy nepochybujeme, přináší
řadu výhod, ale na druhé straně se
musíme také umet spokojit s těmi snad nepříjemnými
důsledky demokratickými, které nás
někdy nutí podříditi se zájmům
většiny. Dovolte mi, abych se přesto dotkl
jednoho problému, který před krátkou
dobou zvířil tak značně naší
veřejnost, problému vytváření
národních výborů dole, ať už
v místech nebo okresech. Považujeme-li za demokratický
systém to, že strana, která získala
26 % v kraji, má nárok na vedoucí posice,
na to, aby měla předsednictví v okresu nebo
místě, naproti tomu co další dvě
strany - počítejme to podle poměrů
u nás - získaly po 25 % a čtvrtá 24
%, tu myslím, že to správný demokratický
výklad není. Vycházíme z formy Národní
fronty a důsledně za ni stojíme. My sociální
demokraté jsme socialisty i demokraty. (Výborně!)
A při této příležitosti zdůrazňujeme,
že nám musí být dána a také
je dána právě demokratickou formou této
republiky ona možnost, abychom zejména, nemůžeme-li
souhlasiti s osobou, tak jako tomu bylo v konkrétních
případech, mohli volit - a také jsme volili
- ona sdružení, která nám nejlépe
vyhovují. (Potlesk.)
Vítáme dále, že ve vládním
programu je zdůrazněna skutečnost, že
všechny občanské a osobní svobody musejí
býti zachovány v největší míře.
Mluvívá se u nás velmi často o totalitě
a o tom, že bychom se měli jít učit
demokracii také někam jinam. Dovolte mi, abych konstatoval,
že pravděpodobně tito učitelé
demokracie by se velmi divně dívali na poměry,
které by se vyvinuly u nás, kdybychom, jako na př.
v Americe, po volbách změnili celou strukturu státního
aparátu a vytvořili totalitu proti straně
menšinové. Myslím, že z těchto
úvah jasně vyplývá, že musíme
si vytvořiti zvláštní, specificky československý
typ demokracie, oné demokracie, která byla vytvářena
po desítiletí a, dovolte mi, podle mého přesvědčeni,
již po staletí v tomto národě a státě,
v národě, který je demokratickým svojí
vlastní podstatou. (Potlesk.) Považuji za nejzákladnější
prvek každé demokracie, a tedy i této nové
demokracie naší, prvek veřejné kontroly.
víme, že nemůžeme dnes svěřit
všechna demokratická práva, a možná
žádná demokratická práva, těm,
kteří demokraty nejsou a kteří naopak
bojují proti demokracii. Ale kromě toho musí
být pro nás jasné, že demokracie, a
demokracie československá především,
se může rozvíjet ve prospěch národa
a státu jen tehdy, jestliže bude kontrolována
všemi poctivými demokraty, a domnívám
se, že není pochyb, že všechny zúčastněné
strany v tomto státě a v tomto parlamentu jsou upřímné
demokratickými a proto ve všech oborech demokratické
státní správy musí jim býti
přiznáno právo, aby mohly zjistit, jakým
způsobem moc svěřená té neb
oné osobě je vykonávána. Ať se
to, prosím, týká vlády, ať se
to týká oněch mnohokrát bolavých
otázek naší národní bezpečnosti,
ať se to týká dokonce i armády, musíme
volit formu kontroly, která nejlépe vyhovuje našemu
státu a naší demokracii. Přímým
důsledkem kontroly a podle mého mínění
důležitou složkou demokracie je kritika.
Po zkušenostech našeho prvého parlamentu a podle
toho, jak věci vypadají v našem tisku a v naší
veřejnosti, mám za to, že tento národ
neoplývá jednou vlastností, to znamená
vlastnosti umět kritisovat a umět také kritiku
přijímat. Neznáme přece jenom kritiku,
která je prostředkem politického boje a politické
nenávisti, nýbrž kritiku positivní,
kritiku tvůrčí a konstruktivní. A
myslím, že parlament by zůstal i dále
jenom troskou parlamentu, kterou byl, právě proto,
že jsme nedovedli tohoto prostředku konstruktivní
práce použít a že jsme ho nedovedli také
kladné pro budování státu a našeho
života využít. Je nepochybné, že
v rámci naší ústavy musí být
zakotveny všechny ony základní zákony,
kterými je přetavován náš hospodářský,
politický a sociální život, zejména
všechny ony dekrety o znárodnění dolů,
hutí, těžkého průmyslu, energetického
a ostatního velkého průmyslu, dekrety, které
znamenají také zestátnění financí
a bankovnictví.
Jako sociální demokrat chtěl bych zde zdůraznit,
že to, co jsme prozatím v tomto úseku udělali,
není zdaleka socialisaci, není zdaleka socialismem.
Došli jsme zatím k přechodné formě
státního kapitalismu, k formě, která
nese v sobě velmi značná nebezpečí,
kdyby bylo zneužito demokratické moci kýmkoliv
a jakkoliv a kdyby v tomto případě zneužití
demokracie byly zneužity také nesmírné
mocenské prostředky, které tímto způsobem
byly dány a věčné budou v rukou státu.
Proto je nám jasné, že ústava nesmi
a nemůže být ústavou, zaručující
nám jenom demokratické svobody, ale že musí
jit dál, že musí jít dokonce ještě
přes ony sociálně reformní snahy,
které se v našem státě projevují,
že musí naprosto jasně otevírat cesty
k strukturálně novému státu, že
musí být tedy ústavou také socialistickou.
(Potlesk.)
Odbyrokratisování veřejné správy,
její decentralisace, její zlidovění,
je jistě důležitým problémem,
který také musí být ústavou
a zákony k ní připojenými naprosto
nově a základně řešen. V podstatě
se osvědčila myšlenka národních
výborů, a pokud se tak nestalo, došlo k těmto
závadám především proto, že
nebyly jasně vymezeny meze mezi mocí a vlivem, jimiž
má působit přímý zástupce
lidu na jedné straně, a mezi oním vlivem,
kterým musí působit odborně vzdělaný
úředník.
Dovolte mně, abych při této příležitosti
především zdůraznil jednu skutečnost.
Nemůžeme si představit žádný
stát, tím méně moderní stát,
který jde na cestě k lepší organisaci,
kterou nesporně znamená socialismus, bez dobrého
kádru úřednictva. vždyť nakonec
i úředník není ničím
jiným než zástupcem lidu, a zájem státu
i lidu vyžaduje, aby jeho kvalita byla nejlepší,
aby jeho mravní předpoklady byly pokud možno
nejvyšší. A vážení pánové
a paní, to, co prozatím v tomto směru bylo
uděláno, naprosto nestačí, to naopak
tuto důležitou složku našeho státního
života podstatně zbavilo autority. v neposlední
řadě působí zde neblahým vlivem
skutečnost, že jsme nedovedli vyřídit
finanční a hospodářské zajištění
našeho úřednictva. Poměry, v jakých
dnes náš státní zaměstnanec žije,
jsou opravdu křivdou a pravým nepochopením
základních zásad výstavby našeho
státu. Není zdaleka přehnané, tvrdím-li,
že v mnoha případech platíme přímo
hladové mzdy a že náš státní
zaměstnanec jenom díky své vysoké
morálce dovedl se přesto přenést a
plní své povinnosti, jak za dané situace
jenom bylo možné. Je proto jistě zájmem
naší samosprávy a jejího růstu
směrem ke zlidovění, abychom vytvořili
kádr úřednictva, který bude dobře
placen, abychom se tedy konečně zbavili pověry,
že špatně placený úředník
znamená lacinou státní správu. (Potlesk.)
I v této debatě, týkající se
vládního programu, dotkli jsme se rozdělení
moci mezi jednotlivé instituce naší samosprávy.
vývoj věcí prozatím zbavoval místní
národní výbory spousty úkolů
a přenášel je na výbory okresní
a někdy také zemské. To podle mého
přesvědčení není cesta, která
vede k zlidovění samosprávy, to naopak znamená
novou centralisaci, nový odstup od širokých
vrstev našeho lidu. Je potřeba si i v tomto směru
jasně stanovit plán a rozdělit ony funkce,
které mohou být vykonávány nižšími
složkami národních výborů, rovnoměrně
mezi obce a okresy.
Musíme se také naprosto nutně zabývat
otázkou, setrváme-li ještě nadále
u zřízení zemského nebo vrátíme-li
se ke zřízení krajskému, jak to už
svého času i v prvé republice došlo
výrazu v ústavním zákoně. Mluvím
jistě za řadu krajů, když zdůrazním,
že v nich převládá naprosto jednoznačné
přesvědčení, že rozkvět
těchto hospodářských a mnohdy i kulturně
samostatných celků bude a může být
dán jenom tehdy, když bude zavedeno krajské
zřízení správní. (Potlesk.)
Řekl jsem již, že zakotvení základních
myšlenek, týkajících se znárodnění
průmyslu a bank, je velkým úkolem, kterým
se bude muset zabývat naše ústavodárné
Národní shromáždění i
vláda při vytváření ústavy.
Ale chtěl bych právě na tuto skutečnost
navázat zjištění, že musíme
přijít s podepřením autority národních
ředitelů v našem znárodněném
průmyslu. Podíváte-li se dnes do našeho
průmyslu, vidíte, že v mnohém jeho sektoru
není dostatek oné statečnosti, která
by rozdělila funkce, vytvořené v národním
průmyslu, spravedlivě a rovnoměrně
mezi ředitelství a závodní rady. Bude
věcí odborů, aby velmi pečlivě
sledovaly a slaďovaly tuto činnost obou těchto
významných složek našeho národního
průmyslu a aby zejména podepřely v zájmu
zvýšení pracovní morálky autoritu
národních ředitelů, pakliže chceme
s produktivitou našeho průmyslu a především
znárodněného jít podstatně
kupředu.