Vládní program v zemědělství
může býti spolehlivě splněn jen
tehdy, když bude odstraněna disparita mezi zemědělstvím
a průmyslem, kteréžto disparitě nerozumíme
jen v otázce cen, nýbrž i s hlediska sociálního.
Neboť jedno podmiňuje druhé. Jestliže
před válkou za 1 q pšenice obdržel rolník
3 páry bot, dostane dnes sotva jeden pár. Za takovýchto
podmínek bychom nedosáhli zlepšení a
zvýšení zemědělské výroby.
Souhlasíme s konfiskací půdy skutečných
zrádců a kolaborantů ve vnitrozemí.
Dělení půdy ve vnitrozemí, které
souvisí s tímto zabavením, nesmí se
však státi pohrůžkou nebo dokonce možností
k šikanování nevinných, jimž by
se pak bez náhrad brala půda jako skutečným
vinníkům. Takovéto jednání
je v rozporu se zárukou ústavních svobod.
Očekáváme, že vláda bude volati
k plné odpovědnosti ty, kdo se odvažovali sahati
na demokratické svobody čestných občanů
našeho státu.
Stavební obnova a stavebnictví vůbec vyžaduje
dlouhodobého plánování. Provádění
staveb je výsledkem obsáhlého procesu, spočívajícího
ve zjištění technických a hospodářských
podkladů, vypracování generálních
a podrobných projektů a zvláště
rozpočtů a úvah o rentabilitě. Máme-li
účelně budovat nové objekty obytné
a veřejné, potřebujeme především
řádnou a úplnou statistiku bytů a
místností kancelářských a jejich
dosavadního využití. Musíme si ovšem
býti vědomi vážného nedostatku
stavebních dělníků.
Po technické stránce by nebylo možno stavební
obnovu zvládnout jenom státním aparátem
a bude účelné využít tu spolupráce
civilních inženýrů, architektů
a stavitelů s praktickými zkušenostmi.
Budoucí stavební činnost nutno podporovat
vybudováním moderní stavební legislativy.
Dosavadní stavební řády, přes
60 let staré, je nutno nahraditi novým jednotným
řádem stavebním, který by umožňoval
pružné přizpůsobování
stavební činnosti neustálému technickému
pokroku. Organisaci stavebnictví je nutno nově upravit
vybudováním národního svazu stavebnictví.
Ve veřejné správě technické
vítáme vytvoření ministerstva veřejných
prací, jehož potřebu naše strana propagovala
již od prvních dob porevolučních.
V očekávaném rozvoji osobní dopravy
poukazujeme na nezbytnou potřebu, aby hlavní město
Praha bylo opatřeno v nejkratší době
podzemní drahou. Venkov je třeba vybavit zdokonalenou
sítí autobusových a zvláště
trolleybusových spojů, které nevyžadují
velkých investic stavebních a umožní
levný provoz zužitkováním doma vyrobené
elektrické energie. Ministerstvo dopravy by mělo
věnovati větší pozornost elektrisaci
našich drah, jejíž vybudování by
umožnilo velké, až 60 % úspory uhlí
a vedlo by k zhospodárnění a zrychlení
provozu.
Přejeme si, aby se Slovensku dostalo co nejdříve
hospodářské úrovně českých
zemí, neboť věříme, že pak
dojde k odstranění sociálních rozdílů
vůči zemím českým. Proto budeme
podporovat industrialisaci Slovenska co nejúčinněji.
Připomínáme ovšem, že se to může
státi jen v rámci finančních možností
našeho státu podle celkového finančního
plánu a tak, aby nebyly výrobní obory, zakotvené
ve vhodných podmínkách v zemích českých,
neorganicky vytrhávány ze svého prostředí.
Osidlovací politika neřeší jen úkoly,
jez se dotýkají omezeného pásu podél
hranic. Dotýká se také hluboce politické
i hospodářské struktury celého státu.
Především je nutno zdůrazniti, že
velké historické dílo osidlovací je
mezinárodně zaručeno postupimskou dohodou,
podle níž se garanty naší osidlovací
politiky staly vítězné velmoci. Přáli
bychom si, aby při osidlování platil jen
zájem národního celku, aby se pěstovala
politika celého národa, a nikoli stranická,
jak jsme to viděli při volbách a jak to namnoze
vidíme dosud. (Potlesk.) To především
znamená, že naše správa lidová
musí jednati vždy objektivně, aby chránila
právní stav, a ne aby jej sama rušila. Tímto
zájmem se ovšem musí říditi i
všechna normativní opatření, jež
souvisí s politikou osidlovací.
Je známo, že majetek německý je podle
dekretu presidenta republiky č. 108 konfiskován
zákonně. Výnos jeho je určen pro stát
a má být odveden k vázaným účelům,
to je k obnově naší měny. Proto budeme
podporovati všechny snahy, které budou zacházeti
s těmito hodnotami, jež dnes patří státu,
s péčí nejlepšího hospodáře.
K tomu nás vede nejen smysl pro právo a dějinnou
spravedlnost, nýbrž i zdravý smysl hospodářský.
Místa, která rozhodují o naší
měně, předpokládají, že
konfiskovaný majetek vynese 80 miliard Kčs. K tomu
se připočítává výnos
dávky z majetku a z přírůstku v částce
30 miliard Kčs. Jestliže se podaří tyto
částky sehnat pro obnovu naší měny,
jsme zachránění před největší
katastrofou, jež by nás mohla stihnout v podobě
inflace a tak znehodnotit dílo naší národní
revoluce. Zájem národního celku musí
stát nad jakýmikoli formami sobectví, ať
již individuálního ci kolektivního.
Velké koncerny průmyslové se odvolávají
na dekret č. 109 a projevují snahu, aby konfiskované
střední průmyslové podniky byly připojeny
k znárodněným průmyslovým koncernům.
Odůvodňují to tak, že zde jde o dvě
skupiny, jez vznikly stejným právním aktem:
obě byly konfiskovány. Je tu však podstatný
rozdíl mezi konfiskací majetku Němců,
zrádců a kolaborantů a mezi nacionalisací
velkých průmyslových podniků. Jestliže
se dnes hodlají afilovati střední konfiskované
průmysly k velkým koncernům postátněným,
obcházejí se administrativní cestou předpisy
zákonů nacionalisačních. Domnívám
se, že osidlovací úřad a Fond národní
obnovy nemohou schváliti tuto připravovanou praxi,
a to s hlediska široké hospodářské
politiky národní.
Vysvětlím to stručně takto: V exportu,
který je základnou naší životní
míry, má střední průmysl mnohem
snadnější možnosti než velké
nacionalisované podniky, které svou výrobní
posici opírají většinou o mezinárodní
smlouvy. V době deflační krise se střední
průmysl osvědčil a udržel vlastními
silami, zatím co velké koncerny byly často
zachraňovány z podpor státních. Ačkoli
nemáme dosud trvalý režim v těchto konfiskovaných
podnicích, už dnes se mnohé z nich, které
jsou pod přechodnou správou, účastní
čile na vývozu.
Jakmile v nedaleké době dojde k přidělování
rodinných domků, živností a obchodů,
objeví se nesnáze, které se dnes již
předběžně projevují přidělováním
správy nad těmito konfiskáty. Jde v podstatě
o dva tábory: o dosavadní správce a o ty,
kteří svůj nárok odvozují z
dekretu č. 108 a nejnověji ze zákona č.
136. Zájmy těchto obou skupin staly se předmětem
stranické agitace a nezřízené volební
konkurence, a to zpravidla na újmu zájmů
státu. Celkové dílo osidlování
rozrušují tak trvale sporné otázky,
které se vyskytly v konfiskační praxi podle
dekretu č. 112 a dekretu č. 108. Dosud se nepodařilo
vyjasnit, co patří do oboru konfiskace a přídělu
Národního fondu zemědělského
a co do oboru Fondu národní obnovy. Národní
fond zemědělský konfiskuje a dokonce přiděluje
rodinné domky, které nejsou v žádné
souvislosti se zemědělskou půdou. Ministerstvo
zemědělství si dokonce činilo nárok
disponovat samostatně s velkým pražským
palácem. V tomto směru dostáváme skoro
denně řadu protestů a námitek z různých
měst a míst a očekáváme, že
vláda zjedná nápravu.
Vládní prohlášení se nezmiňuje
o nutnosti zlepšení pomoci pozůstalým
po obětech nacismu. Presidentským dekretem ze 17.
července 1945 o zatímním zaopatření
obětí války a nacistické persekuce
mají invalidé a pozůstalí po obětech
nacismu zajištěny pravidelné měsíční
zálohy na zaopatřovací požitky. Tyto
zálohy jsou nedostatečné. Činí
se tu rozdíl podle důvodu smrti živitelů
rodin. Zaopatřovací požitky nutno sjednotit,
poněvadž nejhůře jsou postiženy
ženy barikádníků, kde je v rodinách
nejvíce dětí a jejich pense je méně
než poloviční proti zaopatřování
vdov po politických vězních. Invalidé
z revoluce, nemocní a invalidní lidé z věznic,
koncentračních táborů a fronty dostávají
invalidní rentu v rozsahu pouze mezi 250 až 1. 000
Kčs měsíčně. Toto nedefinitivní
řešení musí býti nahrazeno zákonem,
který sjednotí zaopatřovací požitky
vdov a sirotků po aktivních účastnících
národního odboje, zvýší zaopatřovací
požitky rodičům, kteří byli na
mrtvého odkázáni, zvýší
renty invalidům a umožní jim zařazení
do pracovního procesu. (Předsednictví
převzal místopředseda Langr.)
Nedostatek pracovních sil musí býti přemáhán
nejen rozmnožením jejich počtu, ale především
zvýšením výkonnosti a zlepšením
organisace. Dosahuje-li na př. uhelná výroba
dosud. sotva výše předválečné,
ale zaměstnává-li podle výkazu státního
úřadu statistického náš báňský
průmysl nyní 118. 000 osob proti 83. 000 r. 1937
a při tom vyžaduje ještě výpomoci
uhelných brigád, dokazuje to, že práce
na dolech není účelně organisována,
a je nutno žádati v tom směru zlepšení.
V organisaci výrobního a distribučního
aparátu je nám velkým zadostiučiněním,
že vládní program přijímá
zásadu odborného vedení podniku bez zřetele
k stranické legitimaci a zdůrazňuje zásadu
osobní odpovědnosti.
Vítáme odhodlání vlády přikročiti
neprodleně k reorganisaci zájmových svazů
podnikání a provésti při tom jejich
zhospodárnění a zjednodušení.
Při tom klademe na první místo požadavek
demokratisace těchto svazů. Proto přichází
naše strana s požadavkem, aby ještě dříve,
než bude provedena úplná reorganisace svazů,
byly provedeny do nich volby. Členstvo svazů volá
po tom, aby bylo representováno zástupci demokraticky
volenými z jeho středu, a nehodlá od tohoto
požadavku ustoupiti. (Potlesk.)
Tak jako je nutno zabránit přílišnému
rozmělňování a na druhé straně
zase rozrůstání mamutích družstevních
podniků, musí býti zachována také
již košickým programem zaručovaná
rovnováha mezi kolektivní a soukromou formou podnikání.
Předpisy o omezení při zřizování
podniků musí platiti stejnou měrou pro podniky
znárodněné, družstevní i soukromé.
(Potlesk.) Neběží však jen o právní
předpisy, nýbrž také a někdy
zvláště o administrativní praxi při
jejich provádění.
Snahu vlády po zjednodušení a zlevnění
distribuce budeme plně podporovati. Připomínáme
vsak zároveň, že ve zdravě vybudované
distribuci vidíme důležitý prvek sociální,
který je dnes často přehlížen.
Ve své dnešní funkci musí být
účelná a hospodárná distribuce
především orgánem a zástupcem
spotřebitelů proti výrobě. Proto nesmí
být výroba mocensky ani potlačována,
ani pohlcována. To platí zejména o poměru
distribuce ke znárodněnému průmyslu,
který projevuje mocensky sice pochopitelnou, avšak
hospodářsky neodůvodněnou snahu ovládnouti
sám distribuci a tak jednostranně ovlivniti spotřebu.
Bude jen v zájmu spotřebitelů, jestliže
prostřednictvím hospodárné a účelné
distribuce ať už to budou družstva, či soukromé
obchody budou podporovány a vyvolávány snahy
po nových metodách výrobních, větší
výkonnosti a po lepších a levnějších
výrobcích. V tomto směru se měla vláda
ve svém prohlášení jasněji vyjádřit.
Vládní prohlášení mohlo také
více pamatovat na ujištění o ochraně
a podpoře soukromého podnikání.
Důvěra široké veřejnosti v naše
měnová opatření musí vésti
k tomu, aby co nejméně peněz zůstalo
mimo peněžní ústavy. Thesaurace znamená
nejen zvýšení oběživa, nýbrž
i zpomalení jeho oběhu a zmenšení úvěrových
prostředků. Proto je přímo vlasteneckou
povinností každého z nás spořit
a ukládat přebytky své práce u peněžních
ústavů. K vyřešení zbývajících,
a to větší části t. zv. nekrytých
vkladů bude třeba nezbytně použíti
konfiskovaného majetku nepřátelského,
a proto postrádáme ve vládním prohlášení
zmínku o měnovém fondu, který bude
třeba zřídit.
Ve finanční politice budeme stále dbát
o ozdravení našeho veřejného hospodářství,
jehož pasivita by ohrožovala všechnu hospodářskou
budoucnost, spornost, přesné rozpočtové
hospodaření umožňující
několikaleté plánování finanční,
zjednodušení administrativy finančních
úřadů a peněžních ústavů,
zjednodušení systému daňového
jsou úkoly, které považujeme za velmi naléhavé
a budeme na nich rádi spolupracovat.
Rozvoj zahraničního obchodu a jeho organisace je
pochopitelně jedním z nejdůležitějších
problémů naší hospodářské
politiky. Ve vládním prohlášení
však postrádáme ocenění významu
samostatného obchodu dovozního a vývozního.
Shledáváme se tam sice s obvyklým ujištěním
o vyloučení všeho neoprávněného
meziobchodu, s čímž lze zajisté plně
souhlasiti, avšak postrádáme tam ocenění
významu, který má zkušený vývozce
se svými znalostmi zahraničního trhu, zvyků,
předpisů a instituci.
Parlamentní kontrolu veřejného i znárodněného
hospodářství považujeme za jeden z největších
kladů vládního programu a přičiníme
se, aby byla vybudována účelně a účinně.
Lze si jen přáti, aby parlamentní úsporná
a kontrolní komise byla co nejdříve v činnosti.
(Hlasy: Správně!)
Otázky sociální a zdravotní, jejichž
řešení je uloženo ústavodárnému
Národnímu shromáždění,
jsou úkolem nadmíru důležitým,
ježto od jejich řešení závisí
spokojenost a štěstí národa. Nejobtížnějším
úkolem bude ovšem řádné vyřešení
otázek mzdových a platových, jakož i
cen. Snaha vlády zmenšit všemi prostředky
znehodnocování měny zvyšováním
mezd a platů jest ovšem správná. Třeba
však míti na paměti, že odměna
za každou práci musí být úměrná
cenám, jinak bychom nedosáhli žádoucího
zvýšení celkové životní
úrovně. Zejména u veřejných
zaměstnanců bude třeba spravedlivých
úprav, protože byli záměrně Němci
za války nejvíce poškozeni, aniž se jim
dostalo jakékoli náhrady.
Péče o dítě musí býti
prohloubena, a to nejen ve směru zdravotním, nýbrž
i ve směru sociálním. Zavedení rodinných
přídavků je při dnešních
drahotních poměrech naprosto nedostačující.
Pokud veřejný zájem vyžaduje zařazení
zeny do výrobního procesu, musí býti
náležitě dbáno jejího tělesného
uzpůsobení, zvláště v době,
kdy se zena má stát matkou. Zdůrazňujeme
samozřejmý, ale dosud nedostatečně
dodržovaný požadavek spravedlivého hodnocení
výdělečné práce žen podle
zásady: za stejnou práci stejný plat. S povděkem
bereme na vědomí, že vláda přijala
do svého prohlášení také ujištění,
že se bude snažit, aby se dostalo řádného
sociálního i hospodářského
ocenění práci zeny v domácnosti. Ačkoliv
je nám potřebí každé pracovní
síly, nesmějí sociální poměry
ani zákonná opatření donucovat matku
k takovému výdělečnému zaměstnání,
které by ji zbavovalo možnosti řádně
plnit povinnosti
Mimořádnou pozornost je třeba věnovat
ochraně mladistvých pracovníků.
Je správné, uvažuje-li se o zavedení
všeobecného národního pojištění.
Zejména je nutno, aby se v nejkratší době
dostalo alespoň nemocenského pojištění
také živnostníkům, obchodníkům,
zemědělcům a všem osobám samostatně
pracujícím.