Musíme si být vědomi, že úkol,
který tu vytyčuje nová vláda, není
malý. Po poslední válce, kdy naše země
byly ušetřeny přímých válečných
škod, kdy jsme neměli odsun několika milionů
Němců a Maďarů, dosáhli jsme
předválečné výše výroby
až r. 1927, t. j. za celých 9 let. A nyní chceme
dosáhnout téhož za 3 léta po osvobození.
Tohoto tak pronikavého zkrácení lhůt.
můžeme dosáhnout jen a jen proto, že jsme
provedli znárodnění velikého průmyslu
a peněžnictví, že nový lidově
demokratický režim podnítil velké pracovní
nadšení a že současně umožnil,
abychom začali řídit naše hospodářství
plánovitě.
Jen si na chvilku představme, v jakém stavu by bylo
naše hospodářství, kdyby byli u moci
dřívější velkokapitalističtí
magnáti. Ti by nebyli schopni uvést do provozu válkou
poškozené závody, ti by je prostě zavřeli,
stejně jako by zastavili všechny nerentabilní
závody, vyhodili dělnictvo na dlažbu a měli
bychom ještě větší nezaměstnanost,
než jakou jsme měli v prvních letech po prvé
světové válce. Vždyť tehdy kapitalisté
nebyli schopni ani přebudovat válečnou výrobu
na výrobu mírovou ve Škodových závodech;
povolali si na pomoc francouzský kapitál, kterému
zašantročili tento veliký národní
majetek. Naproti tomu dnes týž podnik, přes
to, že je těžce poškozen válkou,
uvádíme do chodu vlastními silami. Stejně
tak dáváme do provozu desítky jiných
poškozených závodů, kde osazenstvo dobrovolnou
prací odklízelo trosky u vědomí, že
tím pomáhá sobě a svému státu.
Jsme přesvědčeni, že dvouletý
budovatelský program Gottwaldovy vlády naplní
novým nadšením všechny vrstvy našeho
pracujícího lidu, že cifry obsažené
v tomto plánu budou mobilisovat náš lid k ještě
většímu vypětí pracovní
výkonnosti. Tyto cifry musejí být v brzké
době rozpočítány na jednotlivé
závody, aby tak osazenstvo závodů až
do posledního dělníka přesně
vědělo, o kolik má jejich závod zvýšiti
výrobu za ta dvě léta, kolik z toho připadá
na každý měsíc těchto dvou let,
a aby v ušlechtilém národním soutěžení
usilovalo o překročení stanovené výše
a směrných čísel.
Stejně tak tomu musí být i pokud jde o zemědělství,
kde třeba rovněž rozpočítat cifry
plánů pro jednotlivé okresy a vesnice, aby
i zde soutěží našich zemědělců
byl překročen stanovený plán.
Splnění vytčených budovatelských
úkolů nebude lehké. Připomeňme
si jen, že musíme opatřit nejméně
půl milionu nových pracovních sil, že
to musíme provést v brzké době, že
při tom budeme muset překonávat velké
obtíže, provádět takové nesnadné
věci, jako je přeřazení pracovních
sil z neproduktivních úseků do výroby,
což se bude týkat jak státních a jiných
veřejných zaměstnanců, tak i zaměstnanců
soukromých. Taková opatření budeme
moci úspěšně provést jen za jednoho
předpokladu, totiž, že všechny strany Národní
fronty se budou solidárně podílet na plnění
tohoto díla, že tak budou činit svorně,
že nebude při tom žádných případů
vyhýbání se odpovědnosti, stranického
využívání nespokojenosti přechodně
postižených jednotlivců. (Potlesk.)
Budeme muset vyhlásit jak to praví vládní
program velkou národní mobilisaci práce,
provést velikou propagační a uvědomovací
kampaň, aby se nám toto dílo podařilo.
Stejně tomu bude i na jiných úsecích
plnění úkolů, jako je na příklad
přeměna dnešní soustavy mezd na soustavu
podle výkonu a zásluhy, dokončení
měnové reformy a provedení jiných
velkých nezbytných opatření. Národní
fronta. stojí tu před velkou státnickou zkouškou,
při níž se jí naskýtá
příležitost, aby prokázala své
praktické uplatnění a osvědčení
v nových formách.
Přednáším tu námět, aby
Národní fronta zřídila zvláštní
sekretariát, jehož účelem by bylo starati
se o to, aby všechny politické strany, všechny
všenárodní organisace mobilisovaly veškeré
své síly na provedení dvouletého plánu
a opatření s ním spojená. Jestliže
stará, nechvalně známá předmnichovská
koaliční pětka mohla zřídit
svůj sekretariát, který se zabýval
hlavně rozdílením mocenských posic
a míst podle politického klíče, pak
můžeme my zřídit orgán Národní
fronty, který se bude zabývat ušlechtilejšími
a pro národ tisíckrát potřebnějšími
záležitostmi. (Potlesk.)
Strany Národní fronty, jejich organisace a příslušníci
musí se sblížit v praktické budovatelské
práci. Vrhneme-li se všichni obětavě
do práce, budeme-li v ní soutěžit a.
předstihovat se, tu se zmenší mezi námi
třenice a rozpory. Žádné slavnostní
deklarace o tom, že budeme obsazovat vedoucí místa
v znárodněném hospodářství
jen podle odborné kvalifikace a nikoli podle stranické
příslušnosti, nám nepomohou, nebudeme-li
se sblizovat v budovatelské práci v praxi. (Potlesk.)
Společně musíme vyzývat náš
lid k uskrovnění a obětavosti, k šetrnosti
a práci. Šetřit a pracovat, pracovat a šetřit
to musí být naším společným
heslem. Toto heslo bylo kdysi také raženo v prvních
letech předmnichovské republiky jako cesta k překonání
poválečných obtíží. Tehdy
měl náš lid šetřit a pracovat,
ale ovoce sklízeli velkokapitalisté. Dnes má
náš lid záruku, bude-li šetřit
a pracovat, že bude sklízet plody on sám, že
se bude zvyšovat jeho blahobyt, blahobyt celého národa
a státu. (Potlesk.) Ano, příští
dvě léta budou ještě tvrdšími
a těžšími léty. Ale dvouletý
plán nám ukazuje, že naše námaha
a uskrovňování nebude nadarmo, že budeme
jedni z prvních v Evropě, kteří překonají
poválečné obtíže, zahojí
rány zasazené nám okupací a válkou
a dosáhnou předválečné životní
úrovně. To je cesta, která vede k skutečnému
rozkvětu naší krásné země.
Chtěl bych se nyní zmínit o naší
nové ústavě. Je velikým kladem, že
jsme se v Národní frontě shodli již
na hlavních principech nové ústavy, což
značně ulehčí a urychlí ústavodárnou
práci naší sněmovny. Zůstává
mezi námi ještě nerozřešena otázka
formy decentralisace naší veřejné správy.
My komunisté budeme prosazovat, aby naše nová
ústava uzákonila tuto decentralisaci ve formě
župního či krajského zřízení.
Jsme přesvědčeni, že máme-li
odbyrokratisovat naší veřejnou správu
a přiblížit ji lidu, tu prvním hlavním
krokem k tomu je zrušení zemí jako administrativních
celků. Tyto historické administrativní útvary
měly význam, když šlo o hájení
národních a státoprávních zájmů
českého národa proti centralismu Vídně,
ale zřízením republiky vyčerpaly svoje
poslání a staly se dnes zbytečnou přítěží.
Jestliže veliké země, jako. je Anglie, Francie,
mají již dávno svá hrabství,
své departementy, tu my jako malá země si
teprve nemůžeme dovolit, abychom vedle centrálních
ministerstev měli veliké zemské útvary
s ohromným byrokratickým aparátem. (Potlesk.)
Připomínám, že na příklad
česky zemský národní výbor
má 3342 zaměstnanců, tedy více než
třikrát tolik co ministerstvo vnitra, které
má kolem 1000 zaměstnanců. Musíme
umožnit, aby každý náš občan
stejně jako orgány místní správy
nemuseli se všemi svými záležitostmi do
Prahy či do Brna, aby je mohli vyřizovat ve svém
blízkém zupním či krajském
sídle. A župám či krajům se musí
dostat větší pravomoci, nežli mají
dnes zemské výbory, aby tak skutečně
mohly s konečnou platností rozhodovat o všech
záležitostech, s výjimkou těch řídkých
případů, kdy jde o záležitosti,
které se dotýkají zájmů vyšších
celků. Doufáme, že za pomoci našeho veřejného
mínění se nám podaří
přesvědčit představitele všech
druhých stran Národní fronty o účelnosti
župního či krajského zřízení.
(Potlesk.)
Vítáme dále, že vládní
program zdůrazňuje nutnost urychlené očisty
našeho veřejného života od všech
zrádců a aktivních pomahačů
nepřítele. Chci v této souvislosti poukázat
na to, že jsme snad jediným evropským státem,
který prošel okupací a který dosud neodsoudil
jediného ministra zrádcovských vlád,
dosazených nepřítelem. (Potlesk.)
Nemůžeme být spokojeni s tím, jak je
veden právě probíhající proces
s prvními protektorátními ministry před
Národním soudem v Praze. Vleklé jednání,
při němž vystupuje zbytečně velké
množství svědků obhajoby, zkresluje
a mnohdy přímo karikuje smysl procesu. Není
podstatné, zda některý že zrádců,
zvláště po porážce Němců
u Stalingradu, se zastal několika jednotlivců, ale
podstatné je, že tito lidé byli Hitlerovými
ministry, že sloužili moci, s kterou jsme byli ve válečném
stavu, že schvalovali a tím umožňovali,
aby tisíce českých lidí bylo vražděno,
a že způsobili našemu národu nedozírné
morální i materiální škody. Chci
zde jako předseda Sdružení českých
partyzánů co nejostřeji odmítnouti
urážku obsaženou v řeči jednoho
obhájce, který pravil, že souzení podlí
zrádci prý svou činností přispívali
k osvobození našeho národa stejně jako
pracovníci našeho domácího a zahraničního
odboje. Toto srovnání je těžkou urážkou
všech skutečných bojovníků za
svobodu národa. I agent gestapa, aby si získal důvěry
a mohl konat služby pro nepřítele, obvykle
pomohl jednotlivci či zdánlivě poskytl informace
odbojové organisaci. Ale přesto přese všechno
zůstává agentem gestapa, a stejně
je tomu i s ministry protektorátních vlád,
kteří přes různé drobné
služby, jimiž se chlubí, byli agenty nepřítele
a musí byt jako takoví souzení a odsouzeni.
(Potlesk.)
Pokud jde o naší zahraniční politiku,
vyslovuji zde souhlas s její linií, jak je formulována
v předneseném vládním programu. Chtěl
bych při této příležitosti zdůraznit,
že musíme velmi bedlivě sledovat politický
vývoj poměrů v Německu. Výsledek
voleb v některých západních oblastech
Německa, mezi nimi i v Bavorsku, je pro nás varovným
signálem. Z těchto výsledků vidíme,
jak v těchto západních oblastech velmi málo
pokročil proces odnacisování Německa
a německého lidu. Přímo v našem
sousedství smýšlí německé
obyvatelstvo ve své většině reakčně.
To nás nutí k tomu, abychom ještě více
prohlubovali spojenectví s velkým a mohutným
sousedem a spojencem, se Sovětským svazem (Potlesk.),
abychom dále budovali naší bezpečnostní
soustavu proti všem možným budoucím pokusům
znovu opakování německé agresivity
a abychom podporovali snahy všech, jimž jde o upevnění
trvalého míru.
Končím svůj projev prohlášením,
že klub komunistických poslanců Československa
bude hlasovat pro schválení budovatelského
programu naší nové vlády v cele s Klementem
Gottwaldem. (Potlesk.)
Předseda: Slovo má teď p. posl. dr Krajina.
Posl. dr Krajina: Slavné ústavodárné
Národní shromáždění!
Dovolte mi, prosím, abych jménem klubu poslanců
čs. strany národně socialistické vyjádřil
stanovisko k programu třetí vlády Národní
fronty Čechů a Slováků, který
v tomto shromáždění přednesl
pan předseda vlády Klement Gottwald. Vítáme,
že návrh ústavy, kterou má našemu
státu dáti toto ústavodárné
Národní shromáždění, má
navazovati na demokratické zásady ústavy
dosavadní. Věříme totiž, že
jen skutečným a důsledným uplatněním
demokratických zásad ve všech úsecích
státního života zajistíme zdárný
rozvoj republiky i osobní blaho všech jejích
občanů. Souhlasíme také s tím,
že ústava zaručí skutečně
demokratický ráz naší veřejné
správy na podkladě národních výborů.
Pro tuto naší novou samosprávu musíme
vydati nový řád volební v obcích,
okresech i zemích. Dosavadní obecní zřízení
musí býti nahrazeno novým. Zákon o
organisaci politické správy bude reformován
tak, aby odpovídal změněným poměrům.
Jen tak zajistíme právní jistotu v organisaci
naší veřejné správy. Dnes uskutečněné
změny vyžadují nutně provedení
příslušného článku dosavadní
ústavy o vybudování správního
soudnictví, k jehož uskutečnění
dosud ani po dlouhé řadě let nedošlo,
ač se jeho potřeba obecně uznává.
Nemá-li lidová správa utrpěti na své
odborné kvalitě, je nutno při budoucím
ústavním zakotvení soustavy národních
výborů zaručiti harmonický soulad
mezi složkou lidovou, t. j. volenou, a odborným aparátem
úřednickým. Souhlasíme ovšem
plně, že se policejně byrokratický systém
státní správy nesmí objeviti v celém
našem veřejném životě ani v žádném
jeho úseku a také ne v žádné
formě, i kdyby měla název jakýkoliv.
To se ovšem týká nejen národních
výborů, nýbrž i všech ostatních
složek veřejné správy, a ovšem
i všech ministerstev. To také znamená, že
je nám cizí každé omezování
svobod zásahy moci policejní, typickými pro
způsoby nedemokratické, avšak naprosto nepřijatelnými
pro politický život nás. (Potlesk.)
Souhlasíme s ústavním zakotvením velikého
díla dekretu o znárodnění bank a pojišťoven,
bání a hutí, přírodního
bohatství, zdrojů energie a velkého a klíčového
průmyslu.
Vyslovujeme pak upřímnou radost nad tím,
že vláda jasně prohlásila, že považuje
znárodňovací akci ve výrobě
za ukončenou, čímž se již dostává
soukromému podnikání drobnému a střednímu
dostatečné záruky k potřebnému
klidu a jistotě pro další žádoucí
rozvoj. (Potlesk.)
Podle nové ústavy nebude již žádná
z neslovanských menšin požívat menšinových
práv. O věcech veřejných a státních
budou rozhodovat pouze Češi a Slováci, při
současném respektování občanských
práv příslušníků jiných
slovanských národů. Vítáme
s velkým uspokojením zásadu, ve vládním
programu vyslovenou, o nutnosti skutečného upevnění
státní jednoty Československé republiky.
Konečně vítáme jasné prohlášení
vlády o tom, že nová ústava zaručí
plnou rovnoprávnost žen, jakož i všechny
osobní a politické svobody, jež obsahuje ústava
dosavadní, a také ovšem nezávislost
soudcovskou, nutnou pro skutečnou demokracii. (Potlesk.)
Tímto prohlášením je vysloven závazek
vlády dbáti, aby se každé omezení
osobní svobody smělo státi jen orgány
zákonem k tomu povolanými, za podmínek zákonem
přesně stanovených a za konečné
kontroly nezávislého soudu. (Potlesk.) To
znamená také, že bude pohnán k plné
odpovědnosti každý orgán veřejné
správy, který by těchto ústavou zaručených
svobod nedbal, nebo dokonce se snažil je úmyslně
obcházet. V této souvislosti vítáme
také proto jasné ujištění vlády,
že bude dbát, aby nikdo z veřejných
zaměstnanců nebyl existenčně poškozován
pro své politické přesvědčení,
pokud je v souladu s demokratickými řády.
(Potlesk.)
V uplynulém roce byly položeny základní
kameny přestavby našeho hospodářského
a sociálního života. Na těchto základních
kamenech musí býti nyní úspěšně
dále budováno. Naším cílem při
tomto budování musí být zajištění
vnější a vnitřní bezpečnosti
republiky a hmotného a kulturního rozvoje jejího
lidu.
Poněvadž plánovitá činnost také
ve státní hospodářské a sociální
politice je úspěšnější než
činnost bez plánu, vítáme úsilí
vlády budovati v republice dále na podkladě
plánu. Základní myšlenky dvouletého
plánu jsou právem proto jádrem vládního
prohlášení a zaujímají největší
část jeho rozsahu.
Hlavním cílem dvouletého plánu je
zvýšit výrobu investičních i
spotřebních statků nad úroveň
předválečnou a dosíci tím úměrného
zvýšení životní úrovně
našeho lidu. Je to cíl velmi vysoký a bude
potřeba nejvyššího úsilí
všech složek národa, abychom ho dosáhli.
Zde je třeba opět a opět důtklivě
zdůrazňovati, že zvláště
naše znárodnění se musí podařit.
Je to otázka našeho bytí či nebytí.
Podnikli jsme znárodnění v tak velkém
rozsahu a spořádanou právní cestou
jako první stát na světě. Mnoho nedůvěřivců
i vyslovených zpátečníků nás
bedlivě pozoruje a čeká, až z našich
neúspěchů budou moci těžiti pro
své sobecké a zpátečnické cíle.
Dosud se vedly o plánovitém hospodářském
uspořádání ve státě
více méně theoretické diskuse. Máme
již celou řadu institucí, které se přípravou
pro plánování zabývají, avšak
nelze bohužel vždy říci, že to, co
podnikáme, je opravdu plánovité. Bude proto
žádoucí, aby v rámci dvouletého
vládního programu byly všechny tyto nedostatky
v plánovitosti našeho hospodářství
odstraněny.
Podle vládního prohlášení má
průmyslová výroba překročit
na konci roku 1948 úhrnnou předválečnou
úroveň o 10 %, a to i přes odsun Němců
a Maďarů. Abychom tohoto cíle dosáhli,
je třeba, aby se všechny politické strany,
všechna místa úřední i neúřední
sjednotily v nejhorlivějším budovatelském
úsilí. V dobách hlubokého míru
vzrůstá průmyslová výroba v
průmyslových státech ročně
o 4 %. Protože toto procento bylo vždy vyšší
než přírůstek obyvatelstva, jenž
činil průměrně jedno procento, byla
tím vyjádřena míra stoupajícího
blahobytu. Zvýšíme-li proto svoji výrobu
v r. 1948 proti r. 1938 o 10 %, znamená to, že nedosáhneme,
i při počítání odsunu Němců
a Maďarů, ještě ani jedné třetiny
toho, kde by naše hospodářství mělo
byt, kdyby nebylo války. Tím je jen naznačeno,
jak utrpělo naše hospodářství
válkou.
Snaha vlády po zvýšení zemědělské
výroby, aby ke konci r. 1948 dosáhla předválečné
úrovně, musí dojíti všeobecného
souhlasu. Všichni bez rozdílu si přejeme, abychom
svou výživu kryli především z výnosu
našeho zemědělství a aby náš
spotřebitel při tom dostal více než
dosud.
Vláda je si dobře vědoma, že plnění
úkolu, který si v zemědělství
vytkla, vyžaduje řadu předpokladů. Úbytek
pracovních sil chce krýti především
mechanisací a elektrifikací, při čemž
uznává, že se tím nedostatek pracovních
sil ještě neodstraní a že je třeba
hledati způsoby nové. Počátek žní
je provázen v celé řadě oblastí
zvýšeným odsunem Němců. Z české
vesnice se nyní denně starostlivě volá
po pracovních silách S odsunem Němců
ovsem plně souhlasíme. Nesmíme však
zapomenouti na prázdno, jež tu po nich zůstane
a které by se mohlo proměnit v neosetá pole
a vyprázdněné stáje. To by mohlo znamenat
ohrožení vládního programu. Jsme si
také plně vědomi toho, že ani sebe lépe
organisovanou pomocí vrstev městských nemůže
se nahraditi potřeba stálých pracovních
sil na venkově a že ji nemůžeme zcela
krýti ani mechanisaci, ani elektrifikaci, neboť potřebných
strojů není dostatek. Z úředních
zpráv totiž víme, že poukazy na některé
stroje byly vydány již až do konce roku 1947.
Mechanisace a elektrifikace je tedy věcí budoucnosti,
zatím co potřeba pracovních sil je zvláště
v době žní věcí přítomnosti.