V nejtěsnější souvislosti s tím,
co jsem právě řekl, je také otázka
nedostatku pracovních sil, které se věnuje
v exposé pana ministerského předsedy po zásluze
zvlášť významná pozornost. Nedostatek
pracovních sil je relativní pojem. Záleží
na tom, vzhledem k čemu tento nedostatek posuzujeme. Kdybychom
trvali stále na myšlence, že budeme přiměřovati
počet daných pracovních sil, jak je budeme
míti po odsunu Němců a Maďarů,
k dřívějšímu, předválečnému
rozsahu našeho národního hospodářství,
k předválečnému rozsahu našeho
vnitřního i zahraničního trhu a k
předválečnému počtu všech
výrobních zařízení, stáli
bychom opravdu před katastrofálním nedostatkem
pracovních sil, který by nebylo lze zhojiti žádnou
i sebe promyšlenější soustavou protiopatření.
Uvědomíme-li si však to, co jsem řekl
dříve, že totiž s odsunem Němců
a Maďarů nám odcházejí nejen
pracovní síly, nýbrž že se též
úží náš vnitřní trh
a že se početně zmenšuje naše obyvatelstvo
se všemi toho důsledky pro hospodářství
jak soukromá, tak veřejná, nevyhlíží
již problém nedostatku pracovních sil zdaleka
tak beznadějně, uvážíme-li, jak
veliký máme reservoir pracovních sil ve zbytnělé
státní administrativě i v mnohých
odvětvích výrobních a služby
poskytujících.
Jiný, speciální, avšak přechodný
je problém zvýšené potřeby pracovních
sil pro neodkladné práce restaurační.
Hlavním úkolem hospodářského
plánování je po mém soudu právě
zaříditi výrobu tak, aby byla přiměřená
zmenšenému spotřebnímu vnitřnímu
trhu, avšak schopná rozvoje a růstu, a aby
si vyžádala právě tolik pracovních
sil, kolik máme k disposici, a aby při tom co nejvíce
z nepřátelského majetku zůstalo v
provozu. (Hluk. - Předseda zvoní.) Je to
nejen nejsložitější, avšak také
nejtěžší úkol hospodářského
plánování a zároveň úkol
nejnepopulárnější, protože se bude
dotýkati lidí.
Zcela jiného druhu je myšlenka, že cestou k překonání
nedostatku pracovních sil je stupňování
produktivity práce, pokud se týče zvýšení
roční pracovní doby zvýšením
počtu pracovních dní. Stupňováním
produktivity práce v tomto smyslu, které je nejvýše
žádoucí, roste národní produkt,
avšak současně se uvolňují pracovní
síly pouze potud, pokud zároveň zvýšení
produktivity uvnitř té které výrobní
jednotky podniku umožňuje oddisponovati z ní
jistý počet pracovních sil jinam. Tak tomu
není všude. I v těch případech
však, ve kterých je to možné, by nemohlo
dojíti k oddisponování pracovních
sil, jestliže by zvýšená produktivita
následkem pilnější práce, lepší
organisace práce, racionalisace a pod. byla závislá
na daném počtu pracovních sil, takže
by oddisponováním části těchto
pracovních sil úhrnný produkt závodu
opět poklesl i při jinak zvýšené
výkonnosti zbylých pracovníků.
Valná část naší výroby
se odehrává ve znárodněných
podnicích, a exposé pana ministerského předsedy
slibuje, že budou co nejdříve dobudovány
a postaveny na zdravou finanční a obchodní
základnu, jakož i prohlašuje, že vedoucí
orgány budou odpovědny za jejich hospodárný
provoz. To vše je správné a nejvýše
nutné: znárodněné podniky, patřící,
jak se praví, národu, musí státi pod
veřejnou kontrolou národa, bude potřebí
uveřejňovati jejich bilance a zejména také
konkrétně upraviti odpovědnost vedoucích
za obchodní úspěch těchto podniků.
(Potlesk.) Že úprava této materie bude
nesnadná, je nasnadě, pokud bychom ji chtěli
řešiti jako otázku viny a trestu, protože
v hospodářském a obchodním životě
nejsou až na výjimky tyto pojmy trestního práva
dobře aplikovatelné. V každém případě
předpokládá odpovědnost i neobmezenou
možnost jednati, a proto se správně vytyčuje
v prohlášení pana ministerského předsedy,
že rozhodování o otázkách provozu
bude příslušeti pouze těmto odpovědným
orgánům. (Potlesk.) Bylo by velmi doporučitelné,
kdyby příslušné ministerstvo dalo urychleně
studovati celou otázku odpovědnosti vedoucích
orgánů ve znárodněném průmyslu
a předložilo záhy konkrétní návrh
v této věci.
Se zvlášť velikým pochopením přijme
pak naše veřejnost ujištění pana
ministerského předsedy, že při obsazování
vedoucích míst ve znárodněném
průmyslu nesmí rozhodovati stranická příslušnost,
nýbrž odborná znalost a státní
spolehlivost. (Potlesk.) Je mi zadostiučiněním,
že se tento samozřejmý požadavek, o kterém
jsem mluvil před třemi čtvrtinami roku v
Prozatímním Národním shromáždění,
stal důležitým bodem vládního
programu. I zde bylo by nejvýš potřebné
upraviti právně přijímací řízení
a dáti je pod veřejnou odbornou kontrolu. Bude to
v zájmu věci i ochranou vládě a příslušným
úředním činitelům před
neodůvodněným podezíráním
ze stranickosti. Nepochybuji o tom, že vláda tomuto
pilnému požadavku mého poslaneckého
klubu urychleně vyhoví.
Zvlášť veliká pozornost celé naší
veřejnosti byla soustředěna zcela nepochybně
na ony partie prohlášení pana ministerského
předsedy, které se týkají měny,
státního rozpočtu a finančních
otázek vůbec. To je v peněžním
hospodářství a po zkušenostech z dvojí
války během jedné generace samozřejmé.
Občané chtějí vědět,
jaký bude osud peněžních úspor,
vzniklých z jejich peněžního důchodu,
a tudíž konečný efekt jejich práce
a hospodaření. Jsou si vědomi toho, že
špatně spravovaná měna, dopouštějící
převýdej oběziva, musí vésti
k jednomu ze dvou nevyhnutelných důsledků:
buďto k inflaci je-li volné hospodářství
nebo ke vzniku "přebytečné kupní
síly" je-li hospodářství v cenách
řízeno která musí býti odčerpávána
nebo odčerpána nakonec se stejným úhrnným
efektem pro peněžní důchodce, jako nastane-li
inflace. Po této stránce je pro veřejnost
cenným ujištěním, že vláda
bude činiti opatření k tomu, aby byla udržena
stabilita měny a aby bylo. zabráněno inflaci.
(Potlesk.)
Dalekosáhlý význam tohoto ujištění
vlády si uvědomíme tehdy, uvědomíme-li
si zároveň, co znamená "stabilita měny",
která se tímto ujištěním vlády
stává jedním z bodů dvouletého
hospodářského plánu. Měna je
tehdy stabilní, jestliže se nemění kupní
síla měnové jednotky z příčin
na straně organisace měny. Nemáme nikdo zájem
na tom, aby se kupní síla měnové jednotky
neměnila vůbec, vždyť máme zájem
na tom, aby ceny jednotlivých statků klesaly, aby
se za měnovou jednotku následkem toho dostalo více
koupit a tak rostl náš blahobyt, a opačným
změnám cen jednotlivých statků, zdražování,
nemůžeme dobře zabránit. Máme
však zájem na tom, aby se kupní síla
měnové jednotky neměnila z příčin
na straně organisace měny, jako je tomu, když
cedulová banka umožňuje převýdej
oběživa. Umožní-li převýdej
oběživa, dojde ke snížení kupní
síly měnové jednotky vždy, třeba
různou cestou podle toho, jak se věc zařizuje.
Jsou-li ceny schopny samovolného. pohybu, t. j. nejsou-li
vázány diktátem, zvednou se a nastane znehodnocení
úspor v penězích i znehodnocení pevných
důchodů, které se musí teprve přizpůsobovati.
Nejsou-li ceny schopny samovolného pohybu, jsou-li vázány
a je-li vázána i spotřeba, zůstávají
peníze neupotřebeny není co koupit při
uměle nízkých cenách a řízené
spotřebě pokud se neprotlačují na
černý inflační trh. Stát pak
buď hned nebo s odstupem času musí tou neb
onou metodou odčerpávati nadbytečné
peníze vždy se ztrátou jejich kupní
síly. Prohlášení, že vláda
chce zabránit inflaci a udržovat stabilitu měny,
obsahuje však v sobě záruku, že nebude
financování, které by vedlo k řečeným
důsledkům.
V souladu s tímto odhodláním vlády,
starati se o stabilitu měny, je 1 její prohlášení,
že rozpočtová politika musí směřovati
ke snížení schodků ve všeobecné
státní i veřejné správě,
která musí podle programu vlády pracovati
hospodárněji a levněji. Je velkou ctí
exposé pana předsedy vlády, že si vytyčuje
tento nesmírně těžký a velmi
nepopulární úkol, jehož splnění
si vyžádá mnoha nelibých zásahů.
Jen bych k tomu přidal, že zároveň je
naším pilným úkolem také předimenzovati
celý administrativní aparát a nakonec přizpůsobit
celý budget našim novým, budoucím poměrům,
vyznačujícím se sníženým
počtem obyvatelstva. Nebude to lehká práce,
stejně jako nebude lehké dosáhnouti plně
požadavku stability měny; čím více
se však během příštích dvou
let k oběma metám přiblížíme,
tím více si zajistíme i úspěch
celého dvouletého plánu, před nímž
stojíme. (Hluk. Předseda zvoní.)
Finanční prostředky potřebné
k uskutečnění dvouletého plánu
se mají získat jednak z vlastních prostředků
podniků, jednak úvěrem u peněžních
ústavů, jednak z prostředků veřejných.
Není pochyby o tom, že u všech těchto
zdrojů jsou a budou finanční prostředky
jenom v obmezené míře a že tedy bude
také potřebí počítati s pomocí
cizí a starati se o předpoklady pro nás přijatelného
úvěru v cizině. Středem naší
problematiky stále zůstává, jak jsem
již zdůraznil ve své řeči rozpočtové
před Prozatímním Národním shromážděním,
péče o nás vnitřní peněžní
trh. Dané, rozsahu našeho národního
produktu a výší cenové hladiny jistě
nadměrné množství již vydaného.
oběživa je dostatečným rámcem
pro veřejné úvěrové operace,
podaří-li se arci vyvolati mobilisaci a ekonomickou
distribuci všech volných peněžních
prostředků.
S tímto úkolem souvisí plán na reorganisaci
našeho znárodněného peněžnictví
a řízení peněžního trhu
vůbec, při čemž zde mám za to,
že si přece jenom tlak reality vyžádá
jistých změn v některých bodech zamýšleného
vybudování soustavy našeho peněžnictví.
Není možné a ani není úkolem
vyčerpati všechny body exposé pana předsedy
vlády a doprovoditi je poznámkami. Bude ostatně
právě úkolem naší odborné
veřejnosti a vědy, aby se pilně účastnila
objektivně a kriticky další nutné spolupráce
na plánu naší budovatelské práce,
vylepšovala jej, doplňovala a opravovala všude
tam, kde se toho každému objeví potřeba.
Mám vůbec obecně za to, že v tomto směru
je nás veřejný život do značné
míry kulhavý u srovnání s dřívějšími
dobami, že totiž je málo vážné
veřejné diskuse v tisku jak denním, tak odborném
o aktuálních veřejných problémech,
ačkoliv je toho třeba jako soli. V tomto směru
je však také nutno konstatovat, že ve srovnání
s první republikou jsme dosud tak chudí na odborný
tisk dosud nevychází u nás na příklad
ani jeden obsažnější vědecký
národohospodářský časopis že
se musíme vážně nad tímto nedostatkem
zamyslit. Je také nutně třeba obecné
změny psychologie, je třeba vzájemnou, někdy
do nezdravých rozměrů vyrostlou stranickou
nedůvěru nahraditi vírou jednoho ve druhého,
že, i když jsme různých názorů,
přece všichni poctivě sledujeme společný
a týž cíl prospěchu naší
vlasti. (Potlesk.) V tom je konečně také
jediná zástava opravdové jednotnosti národa,
protože naprosté jednotnosti názorové
dosáhnouti nelze nikdy. (Potlesk.)
Předseda: Prosím paní a pány
poslance, aby se za referátů pokud možno zdrželi
konferování mezi sebou, a když už se tomu
nemohou vyhnout, aby to dělali způsobem co možno
nejšetrnějším. (Potlesk.)
Dále má slovo p. posl. Slánský.
Posl. Slánský (uvítán potleskem):
Dámy a pánové!
Nová vláda v čele s Klementem Gottwaldem
je první naší vládou po osvobození,
která vzešla ze všeobecných, tajných,
rovných a přímých voleb. Tyto volby,
konané 26. května t. r., vejdou do dějin
naší republiky jako nejvýznamnější
volby, jaké kdy byly u nás provedeny.
V těchto volbách se rozhodovalo o tom, jakou dějinnou
cestou bude utvářen další osud našeho
státu. Před naším lidem stály
na vybranou dvě cesty: cesta dalšího. budování
naší republiky na zásadách lidově
demokratických v duchu upevnění a rozvíjení
vymožeností naší národní
a lidové revoluce, a druhá cesta, cesta odklonu
od těchto revolučních vymožeností
a návratu k starému předmnichovskému
režimu velkokapitalistických klik.
Byly u nás reakční síly, které
hlásaly, že 26. květen přinese změnu
a zvrat v dosavadním politickém kursu. Těmito
hlasy reakce se dali před volbami zmást i někteří
političtí činitelé v domnění,
že velmi početné masy dřívějších
stoupenců zakázaných stran ovlivní
výsledek voleb ve prospěch reakce. Lidé,
kteří takto počítali, vsadili na špatnou
kartu. Vycházeli z nesprávného předpokladu,
že náš lid se ničemu nenaučil z
krutých zkušeností, které zaplatil potoky
krve.
Volby 26. května zjednaly jasno o smýšlení
našeho lidu, který se tak jednoznačně
vyslovil pro udržení dosavadního lidového
a demokratického kursu v budování nového
státu. To došlo mimo jiné výrazu i v
tom, že z voleb vyšla jako nejsilnější
strana komunistická strana Československa, pro niž
se vyslovilo 40 % českého lidu. Není u nás
obdoby takového velikého. volebního vítězství
politické strany. Někteří lidé
se snaží zlehčit tento výsledek voleb
různým vysvětlováním příčin
úspěchu komunistické strany. Ale pravda je
ta, že komunistická strana sklízí tu
ovoce své poctivé politiky a práce. Národ
viděl komunisty v nejtěžších chvílích
své poroby jako obětavé bojovníky,
viděl je při výstavbě republiky jako
přední budovatele nového státu. My
komunisté zůstáváme však i ve
chvíli volebního úspěchu skromní
a střízliví a dáme si dobrý
pozor, aby se nám nezatočila hlava z úspěchu.
Víme, že právě síla naší
strany ukládá nám velkou odpovědnost,
že před námi stojí těžké
úkoly, které můžeme a musíme
řešit jen za svorné spolupráce všech
složek národní fronty. (Potlesk.)
Znovu prohlašujeme, že my komunisté učiníme
vše, abychom udrželi a ještě více
upevnili naší národní jednotu, naší
Národní frontu, která je jak sůl potřebná
v dnešním období, v období překonávání
velkých poválečných obtíží.
Byli a jsou u nás lidé, kteří nám
komunistům podkládají, jako bychom sledovali
nějaké skryté cíle a usilovali o nějaký
diktátorský, totalitní, násilnický
režim. To jsou ovšem jen pomluvy a výmysly, vypůjčené
z nechvalně známé Goebbelsovy velkovýrobny
protikomunistických lží. Komunisté jsou
a zůstanou neochvějnými bojovníky
proti všem formám reakce a pozůstatkům
fašismu, ale zároveň a právě
proto jsou nejdůslednějšími zastánci
a ochránci všech demokratických svobod lidu.
A o tom jsme podali důkaz nikoliv slovy, ale skutky. Už
v prosinci roku 1943 při našem politickém jednání
s panem presidentem dr Benešem v Moskvě jsme
prohlásili, že chceme budovati naší novou
republiku pokojně a bez občanské války,
že chceme svorně spolupracovati s druhými politickými
stranami na principu fair play a za stejných podmínek,
za stejných chancí pro všechny. A tak se dělo
při budování našeho nového národního
a státního života. Vzpomeňme jen, jak
brzy po osvobození, kdy mnozí lidé tehdy
také strašili, že komunisté využijí
přítomnosti Rudé armády k násilnému
zavedení komunistického režimu, jsme projevili
velikou ústupnost a v zájmu svorné spolupráce
v Národní frontě jsme přistoupili
na princip parity v národních výborech, ačkoliv
jsme znali sílu naší strany.
Kdo může dále popřít, že
naše volby 26. května byly nejsvobodnějšími
volbami, jaké se kdy za existence Československé
republiky konaly? Nebylo jedné konfiskace novin, jedné
zakázané schůze, jednoho případu
volebního teroru, jednoho význačnějšího
incidentu a nebylo snad ani jednoho případu předvolebních
srážek a rozbíjení schůzí,
tak obvyklých při každých volbách
v předmnichovské republice. Tak klidný a
svobodný průběh měly volby v nové
republice, spravované vládou, v níž
mají význačnou účast komunisté
a v níž. příslušník asi
strany spravuje také ministerstvo vnitra.
My komunisté půjdeme i nadále cestou svorné
spolupráce s ostatními stranami Národní
fronty. Při tom však prohlašujeme, že co
nejostřeji odmítáme jakékoliv pokusy
korigovat vůli lidu, projevenou volebními výsledky,
tvořením různých protikomunistických
seskupení, jak se to stalo. v některých význačných
českých městech při obnově
národních výborů. (Potlesk komunistických
poslanců.) Byla-li respektována vůle
lidu v měřítku celostátním
a podle našich demokratických tradic byl sestavením
vlády presidentem republiky pověřen představitel
největší vládní strany, pak nechť
si z tohoto dodržování demokratických
zásad hlavou státu vezmou příklad
i všichni ostatní. (Potlesk komunistických
poslanců.) A to bude nejlepší záruka
toho, aby nedocházelo k žádným demonstracím
a stávkám, jichž si ani my komunisté
nepřejeme. Právem se před celým světem
chlubíme, že jsme se dovedli vyhnout jakýmkoli
vnitřním krisím a otřesům.
To bylo umožněno jen tím, že jsme dosud
svorně v Národní frontě spolupracovali,
ničeho nečinili, co by vůli našeho lidu
odporovalo, naopak jsme tuto vůli li u plnili, a to jak
prováděním pronikavých reforem, tak
i dodržováním principu, že lid je zdrojem
veškeré moci a že jeho demokraticky projevená
vůle musí být vždy respektována.
Chceme věřit, že zjevy, k jakým došlo
v některých městech, zůstanou jen
ojedinělými a místními episodami a
že při nastávajícím plnění
nových úkolů se nám podaří
ještě více zpevnit soudržnost Národní
fronty. A že tomu tak bude, toho dokladem a příslibem
jsou prvé úspěšné kroky naší
Národní fronty a naší nové vlády.
Je to především jednomyslná a manifestační
volba dr Edvarda Beneše presidentem republiky. (Potlesk.)
Je to dále dohoda, uzavřená mezi českými
a slovenskými politickými stranami Národní
fronty, která při plném respektování
práv svébytného slovenského národa
ještě více upevňuje státní
jednotu naší republiky. (Potlesk.) Je to konečně
velký budovatelský program, který nám
byl v předešlé schůzi ústavodárného
Národního shromáždění
předložen.
Vítáme všichni, že se nová vláda
v poměrně krátké době dohodla
na tak význačném a obsáhlém
vládním programu, jakým je budovatelský
program vlády Klementa Gottwalda. Tento vládní
program je zcela novým typem vládního programu.
Nelze jej srovnat s vládními programy žádné
z předmnichovských vlád. To byly programy
všeobecné, které obsahovaly k ničemu
nezavazující formulace a sliby a které brzy
po přednesení upadaly v zapomenutí. Košický
vládní program byl prvním programem, který
se stal historickým dokumentem. Byl to. program hlubokých
revolučních změn, které položily
základy k novému lidovému a demokratickému
režimu osvobozeného státu. Druhým historickým
dokumentem se stane program nynější vlády,
který se vyznačuje tím, že kromě
zásad nové ústavy obsahuje dvouletý
plán obnovy a výstavby republiky. Po prvé
čteme ve vládním programu přesné
číslice, kolik má být vyrobeno milionů
tun uhlí, železa, ocele, kolik kilowattů elektrického
proudu, kolik lokomotiv, železničních vozů,
traktorů, aut a o kolik procent se má zvýšit
chov jednotlivých druhů dobytka, kolik bytů
má být opraveno a kolik nových postaveno
a jaká jiná opatření provedena, abychom
za dvě léta nejen dosáhli, ale i překročili
předválečnou výší výroby
a zároveň i předválečnou výši
životní úrovně našeho lidu.