a ze skupiny II. | § 18. "Státní tiskárny a Úřední list", |
§ 19. "Československá tisková kancelář", | |
§ 28. "Zpravodajská agentúra Slovenska". |
Ministerstvo informací zahrnuje ve svém rozpočtu
kapitoly 10. nejen potřeby nově zřizovaného
úřadu, ale i potřeby pro službu informační
vnitřní a zahraniční, potřeby
na kulturní styky s cizinou, na službu zpravodajskou
a publikační, rozhlasovou; filmového podnikání
a potřeby na četné akce a podniky státně
politického významu.
Vzhledem k vzneseným námitkám bylo vzato
zatím na vědomí, že výsledky
hospodaření v oblasti filmu nemohou se projeviti
ve státním rozpočtu, ježto organisace
filmového podnikání, prováděná
na základě dekretu presidenta republiky č:
50/45 Sb., jest ve stavu zrodu a dosud není stanovena definitivní
právní povaha tohoto podniku. Podle dosavadních
disposic má býti tento podnik konstituován
jako společnost. Dále bylo vzato zatím na
vědomí sdělení ministra, že jeho
úřad dozírá a kontroluje hospodaření
zmocněnců filmového podnikání.
Rozhlas zachovává formu společnosti jako
ji měl až dosud, ovšem se základním
kapitálem výhradně státním.
Rozpočtový výbor po referátě
zpravodaje Čivrného uznal přiměřenost
navržených preliminovaných částek
a schválil jednomyslně rozpočet kapitoly
10 a příslušných podniků.
V rozpočte tejto kapitoly je pamätané okrem
osobných a vecných potrieb povereníctva samého,
tiež na potreby propagačné a publikačné,
a to tak na poli domácom oko aj zahraničnom. Pokiaľ
ide o potreby na propagačnú a publikačnú
činnosť domácu, treba spomenúť
najmä náklad na vydávanie časopisov,
kultúrno-politických revue, kníh, brožúr
a publikácií, z ktorých plynú tiež
preliminované príjmy. Z propagačnej a publikačnej
činnosti zahraničnej treba vyzdvihnúť
potreby na starostlivosť o Slovákov v zahraničí.
Vzhľadom na úlohy, ktoré sú Povereníctvu
informácií kladené, boly po referáte
zpravodajcu Čivrného uznané navrhované
sumy za primerané a po prevedení podrobnej debaty
kap. 10 a zo skupiny II. § 28. Zpravodajská agentúra
Slovenska, schválené.
a ze skupiny II. | § 8. Státní lesy a statky, |
§ 9. Státní pokusné statky výzkumných ústavů zemědělských, | |
§ 20. Štátne lesné majetky, | |
§ 21. Štátne poľnohospodárske majetky, | |
§ 22. Štátne majetky poľnohospodárskych škôl a výskumných ústavou poľnohospodárskych. |
Na rozpočet ministerstva zemědělství
mají největší vliv tři hlavní
problémy našeho zemědělství,
jejichž řešení nesnese odkladu. Jde tu
o včasné a spolehlivé osídlení
našeho pohraničí a jiné půdy
zkonfiskované Němcům a zrádcům
národa, o provedení mechanisace venkova, nahražující
alespoň částečně hrozivý
úbytek pracovních sil na venkově, především
však o zabezpečení výživy obyvatelstva
zvýšenou výrobou živočišnou
i rostlinnou. Tento úkol sleduje i zemědělské
výzkumnictví, na které jest v rozpočtu
pamatováno.
V rozpočtu počítá se též
s příspěvkem státu Jednotnému
svazu českých zemědělců, který
má zajistit přímou účast a
spolupráci výkonných zemědělců
na výstavbě našeho zemědělství
a na řešení odborných věcí
zemědělských a s příspěvky
na zvýšení zemědělského
pokroku a odborné, kulturní a sociální
úrovně našich zemědělců.
Neobyčejný veřejný zájem na
dobrém hospodaření s našimi lesy jest
vyjádřen v rozpočtu přiměřenými
částkami pro lesní politiku.
Rozpočet podniku Státní lesy a statky jest
určován úkoly a problémy, které
vznikly německou okupací, válečným
děním, vzrůstem podniku a přebudováním
jeho organisace a provozu jak po stránce obchodní
tak i ideové, podle zásad lidové demokracie
za účelem zintensivnění provozu. Nemenším
úkolem je i ozdravění lesní půdy,
která pěstováním čistých
jehličnatých porostů v několika generacích
po sobě silně degradovala.
Návrh rozpočtu § 9. "Státní
pokusné statky výzkumných ústavů
zemědělských" počítá
s nejnutnější potřebou na tuto důležitou
složku zemědělského výzkumnictví.
Podnik tento, který má převážně
prováděti i praktické pokusy v oboru zemědělského
výzkumnictví, končí ziskem.
Rozpočtový výbor, jsa si vědom, že
k vyřešení a zabezpečení všech
úkolů našeho zemědělství
jest třeba finančních prostředků,
obsažených v návrhu jak řádného
tak i mimořádného rozpočtu ministerstva
zemědělství a obou k němu přičleněných
podniků a že částky nejsou přemrštěné,
je po debatě a referátě zpravodaje Dr Faltaňa,
beze změny schválil.
a zo skupiny II. | § 10. Štátne lesné majetky, |
§ 21. Štátne poľnohospodárske majetky, | |
§ 22. Štátne majetky poľnohospodárskych škôl a výzkumných ústavou poľnohospodárskych. |
Rozpočet tejto kapitoly obsahuje jednak potreby na ústrednú
správu povereníctva, správu veterinárnu,
lesnú politiku a políciu a jednak potreby na príspevky
a podpory odborným organizáciam a poradným
sborom, potreby na priamu starostlivosť o roľníkov,
v ktorých sú zahrnuté aj potreby na poľnohospodárske
školstvo a konečne potreby na zveľaďovanie
rastlinnej a živočíšnej výroby.
Okrem uvedených pamätané je v rozpočte
tejto kapitoly tiež na potreby pre uskutočňovanie
a udržovanie niektorých vodných stavieb a na
potreby pozemkovej reformy.
Vzhľadom na úlohy, ktoré sú Povereníctvu
pôdohospodárstva a pozemkovej reformy uložené,
boly po referáte zpravodajcu Ing. Blahu navrhované
sumy uznané za primerané a kap. 11. Povereníctvo
pôdohospodárstva a pozemkovej reformy a zo skupiny
II. § 20. Štátne lesné majetky, §
21. Štátne poľnohospodárske majetky a
§ 22. Štátne majetky poľnohospodárskych
škôl a výskumných ústavou poľnohospodárskych
boly po prevedenej podrobnej debate schválené bez
zmeny.
V rozpočtu ministerstva výživy je pamatováno
na úhradu nejnutnějších výdajů
spojených s výživou obyvatelstva, řízením
výkupu, oběhu, zpracováním a spotřeby
výrobků původu rostlinného a živočišného,
nápojů včetně minerálních
vod, koření a náhražek těchto
předmětů, pokud slouží lidské
výživě, dále hospodaření
krmivy všeho druhu a původu, se záležitostmi
týkajícími se průmyslu potravin, poživatin
a nápojů s péčí o jakost a
nezávadnost potravin, poživatin a nápojů,
s péčí o opatření obyvatelstva
solí, lihem a umělými sladidly a s dozorem
na zachování předpisů vydaných
v oboru působnosti ministerstva výživy podle
dekretu č. 118/1945 Sb.
Rozpočtový výbor po referátě
zpravodaje Smejkala, se zřetelem k velikým úkolům
ministerstva výživy v r. 1946 uznal preliminování
navržených částek za přiměřené
a kap. 12 po provedené rozpravě jednomyslně
schválil.
V rozpočte tejto kapitoly sú zahrnuté vedľa
potrieb ústrednej správy tohto povereníctva
tiež potreby na splnenie oných úloh, ktoré
sú dané mimoriadnymi vyživovacími a
zásobovacími pomermi povojnovými včítane
potrieb na hospodársku a kontrolnú službu a
cenovú a mzdovú politiku.
Vzhľadom na tieto úlohy bolo po referáte zpravodajcu
Smejkala navrhované preliminovanie čiastok uznané
za primerané a kap. 12 Povereníctva výživy
a zásobovania bola po prevedenej podrobnej debate schválená
podľa návrhu.
a ze skupiny II. | § 15. "Státní plynárenské podniky", |
§ 24. "Riaditeľstvo pre cestovný ruch". |
V návrhu rozpočtu ministerstva průmyslu jest
pamatováno jednak na výdaje ryze administrativního
rázu, jako na jeho ústřední správu,
na potřebu báňských úřadů,
státního geologického ústavu, na cejchovní
a puncovní úřady a úřad patentní,
jednak na potřeby vyplývající z velmi
četných a důležitých úkolů,
které jsou na ministerstvo průmyslu kladeny a které
musí plniti. Jsou to zejména výdaje spojené
s výstavnictvím a s propagační akcí
v zájmu průmyslu a výrobních živností,
které ministerstvo buď podporuje nebo samo provádí.
Dále jsou to výdaje na zvelebování
průmyslu, na technické, vývojové výzkumnictví,
kterému musí ministerstvo průmyslu v nynější
poválečné době věnovati obzvláštní
pozornost, na zvelebování výrobních
živností, na podporu nerostného průzkumu
půdy a konečně výdaje na podporu soustavné
elektrisace venkova.
Především potřeba na tyto druhé
výdaje, t. j. výdaje neadministrativního
charakteru, byla zařazena do návrhu rozpočtu
velmi skromnými částkami, jak bylo v debatě
rozpočtového výboru konstatováno.
Bylo především zdůrazněno, že
největší péče musí býti
věnována zvelebování řemesel,
výzkumnictví a zkušebnictví. Otázka
podporování soustavné elektrisace venkova
bude řešena zákonem, jehož osnova jest
v meziministerském projednávání.
Do oboru působnosti ministerstva průmyslu patří
také podnik "Státní plynárenské
podniky", jehož úkolem jest řešiti
otázky zásobování plynem ve všech
oblastech republiky. Podniky ujaly se v roce 1944 výstavby
dálkového plynovodu z Podivína do Brna, dnes
již zhruba dohotoveného, a to zvláště
k účelnému využiti přírodního
bohatství zemních plynů v oblasti Podivína
u Břeclavi. Tento stavební program byl v roce 1945
rozšířen o nově projektovanou výstavbu
dálkového plynovodu v úseku Most - Praha
k využití svítiplynu vyráběného
z hnědého uhlí při výrobě
synthetického benzinu v Stalinových závodech
u Mostu.
Zpravodaj poslanec Sajal podrobně probral výdajové
i příjmové položky jak návrhu
rozpočtu kap. 13 "Ministerstvo průmyslu",
tak i návrhu rozpočtu § 15 "Státní
plynárenské podniky" a po provedené
podrobné debatě, ač bylo konstatováno,
že výdaje zařazené do rozpočtů
ministerstva průmyslu jsou nedostatečné a
že v rozpočtu na rok 1947 bude nutno potřebu
na některé výdaje zvýšiti, schválil
rozpočtový výbor oba návrhy jednomyslně
a beze změny.
V rozpočte tejto kapitoly je pamätané nielen
na potreby ústrednej správy povereníctva
samého, ale aj na potreby zveľaďovania priemyslu
a vývozu. V tejto kapitole sú zahrnuté aj
potreby Štátneho ústavu pre zveľaďovanie
živností v Turč. Sv. Martine, oko aj potreby
úradu na ochranu živnostenského vlastníctva.
Vzhľadom na úkoly, ktoré sú tu dané,
boly po referáte zpravodajcu Sajala navrhované sumy
uznané za primerané a kap. 13. Povereníctvo
priemyslu a obchodu a zo skupiny II. § 24. Riaditeľstvo
pre cestovný ruch boly na podrobnej debate schválené
bez zmeny.
Rozpočet ministerstva vnitřního obchodu zahrnuje
v sobě jednak režii ministerstva zařazenou
jako ústřední výdaje, jednak podpůrné
prostředky na zvelebování obchodu a živností,
na cizinecký, turistický a cestovní ruch,
a konečně potřebu na kontrolu řízeného
oběhu zboží.
Režijní výdaje resortu jsou poněkud
zvýšeny zařazením nájemného
z hotelu pro ubytování členů Národního
shromáždění na podkladě smlouvy
s provozovatelem hotelu Astoria - Wilson, kterou bylo členům
Národního shromáždění
dáno disposiční právo s ubytovacími
místnostmi. Proti výdajové položce na
nájemném z hotelu zařazeny jsou v přiměřené
výši i příjmy na základě
úpravy cen nejvyšším cenovým úřadem.
V ústředních výdajích jest
preliminován i členský příspěvek
státu Mezinárodní unii pro ochranu známek
v Bernu. Tomuto členskému příspěvku
odpovídá však příjem z podílu
na přebytky z hospodaření zmíněné
Mezinárodní unie. Rozpočet po podrobném
referátě zpravodaje Fuska schválen beze změny.
V rozpočtu ministerstva zahraničního obchodu,
které jest ministerstvem celostátním, jest
pamatováno především na výdaje
nutné k řádnému chodu jeho ústřední
správy. Poměrně značná potřeba
výdajů v ústřední správě
vyplývá z toho; že jde o ministerstvo nové,
které teprve se postupně buduje. Kromě toho
obsahuje rozpočet výdaje spojené s plněním
úkolů zahraniční služby (zřizování
obchodních přidělenců v cizině
a udržování Čs. zásobovací
a dopravní společnosti v Londýně),
zvelebování vývozu (zvelebování
zahraničního obchodu, příspěvky
vývozním institucím a zvelebování
cizineckého ruchu) a konečně úkolů
obchodního zpravodajství a propagace.
Při jednání o rozpočtu rozvedl podrobně
úkoly ministerstva zpravodaj pro kapitolu 15 Ing. Dr Kameníček
a vyzvedl jeho velkou důležitost. V debatě,
která se o rozpočtu této kapitoly rozvinula,
bylo konstatováno, že vzhledem k úkolům,
které má ministerstvo zahraničního
obchodu plniti, jsou preliminované výdaje zcela
minimální. Naproti tomu lze pravděpodobně
počítati s většími příjmy
než jsou v návrhu rozpočtu na rok 1946 odhadovány.
Po provedené debatě byl návrh rozpočtu
kapitoly 15 "Ministerstvo zahraničního obchodu"
rozpočtovým výborem jednomyslně schválen.
V této kapitole je preliminován úvěr
na Nejvyšší úřad cenový,
jehož úkolem je činnost cenotvorná a
zkoumání rozsáhlého a soustavného
dozoru na ceny. Nejvyšší úřad cenový
je složkou státní správy, s níž
v době řízeného a plánovaného
hospodářství nutno počítati.
Návrh rozpočtu tohoto ústředního
úřadu, sestavený velmi pečlivě
a pod zorným úhlem krajní úspornosti,
byl rozpočtovým výborem po podrobném
referátu zpravodaje Smejkala v navrhované výši
beze změny schválen.
a ze skupiny II. | § 5. Československé státní dráhy a |
§ 6. Československé aerolinie. |
Rozpočet kap. 17. Ministerstvo dopravy obsahuje úvěry
potřebné pro činnost býv. ministerstva
železnic a býv. ministerstva veřejných
prací z dob prvé republiky. V rozpočtu na
rok 1946 objevuje se bývalé rozdělení
ve správě ústřední (ministerstva)
tím, že preliminují se speciálně
úvěry pro železniční správu
a pro veřejnou správu technickou. Další
úvěry zařazené do kap. 7. jsou úvěry
určené výlučně pro činnost
veřejné správy technické. Jsou to
úvěry pro státní službu stavební
a strojní v zemích českých, pro technické
zkušebnictví a výzkumnictví se státními
ústavy meteorologickým, hydrologickým a hydrotechnickým
a pro hospodárné využití paliv, pro
civilní letectví, pro udržování
a výstavbu státních silnic a mostů
a dálnice, pro udržování splavnosti
vodních toků, stavbu přehrad a vodohospodářské
meliorace. Dále je v rozpočtu pamatováno
na správu a udržování všech státních
budov, na stavby budov a koupi realit pro potřeby civilní
státní správy a na krajinné plánování
a výstavbu obcí a na obnovu nemovitostí postižených
válkou.
Ježto jde o rozsáhlé úkoly spojené
se znovuvybudováním dopravního sektou hospodářského
po válce, byla větší část
potřeby zařazena do mimořádného
rozpočtu.
Do oboru působnosti ministerstva dopravy patří
největší náš státní
podnik Československé státní dráhy.
Do rozpočtu tohoto podniku zařazeny jsou veškeré
výdaje spojené s jeho provozem, a to jak železničním,
tak i lanových drah a silniční motorové
dopravy i příslušných výrobních
odvětví. Železniční provoz je
velmi nepříznivě ovlivňován
válečnými škodami, způsobenými
jak na železničním spodku a svršku, tak
i obozu, takže končí značnou provozní
ztrátou. Aby pokud možno v době co nejkratší
byly alespoň nejbolestnější rány
zahojeny a tím odstraněn i schodek podniku, počítá
se kromě normální obnovy, hrazené
z vlastních prostředků podniku, též
se značnými částkami i v mimořádném
rozpočtu při hlavě II., a to ve všech
3 titulech této hlavy na činnost investiční
a obnovovací.
Do oboru působnosti ministerstva dopravy patří
dále i nově se tvořící podnik
Československé aerolinie (v době prvé
republiky byly Československé státní
aerolinie součástí administrativního
rozpočtu ministerstva veřejných prací),
jehož nejpřednějším úkolem
jest, aby právě v nynější době
tak příznivé pro rozvoj mezinárodního
letectví, získal pevné posice v řadě
leteckých podniků cizozemských, provozujících
mezinárodní dopravu i na území Československé
republiky na podkladě vzájemné reciprocity.
K dosažení tohoto cíle pamatuje se v provozním
rozpočtu podniku na splnění poměrně
značně rozsáhlého programu tratí
mezinárodních a i tratí místních
a v mimořádném rozpočtu na opatření
potřebných letadel. Schodek provozního rozpočtu
spočívá v tom, že tarify v dané
době nelze upraviti tak, aby kryly veškeré
náklady. V dohledné budoucnosti se ukáže,
zda schodek bude lze odstraniti již v několika příštích
letech, či zda bude nutno při této dopravě
počítati se schodkem trvalým.
Se zřetelem k úkolům, jichž splnění
má býti docíleno pomocí úvěrů
preliminovaných v kap. 7, jakož i preliminovaných
nákladů obou zmíněných podniků,
uznal rozpočtový výbor po referátu
zpravodaje Lindauera (kat. 17, § 5 Československé
dráhy v zemích českých a § 6
Československé aerolinie) a Dr. Kempného
(Československé státní dráhy
na Slovensku) preliminování navržených
částek za přiměřené
a kap. 17 a ze skupiny II. § 5 a § 6 po provedené
rozpravě jednomyslně schválil.
Rozpočet tejto kapitoly zahrnuje jednak potreby na ústrednú
správu dopravnú (výsostnú agendu a
správu podniku Československé štátne
dráhy na území Slovenska) a jednak na strednú
správu technickú (stavebnú) včítane
platu povereníka a potrieb na jeho sekretariát,
ďalej sú tu vyčíslené potreby
pre udržovanie štátnych a príjazdných
ciest a mostov, vodných stavieb a štátnych
budov civilných. Okrem toho sú v tejto kapitole
preliminované aj potreby na technické služobníctvo
a výskumníctvo, potreby na elektrizáciu štátu,
potreby na plabevníctvo, baníctvo, cechovú
a puncovnú službu, ako aj potreby na hydrologickú
a meteorologickú službu a konečne potreby na
letectvo.
Potreby na stavby a rekonštrukcie ciest a mostov, vodohospodárskych
stavieb a stavieb budov a kúpu realít pre civilnú
štátnu správu sú zahrnuté v mimoriadnom
rozpočte.
Vzhľadom na dôležitosť a naliehavosť
úloh, ktorých splnenie sa od tohto rezortu očakáva,
bolo po referáte zpravodajcu Dr. Kempného navrhované
preliminovaznie súm uznané za primerané a
kap. 17. Povereníctvo dopravy a verejných prác
bola po prevedenej podrobnej debate schválená bez
zmeny.
a ze skupiny II. | § 4 Československá pošta a |
§ 7. Poštovní spořitelna. |
Rozpočet kap. 18 Ministerstvo pošt pamatuje pouze
na potřeby tohoto ústředního úřadu.
Náklady této kapitoly hradí podnik Československá
pošta.
Ministerstvo pošt jest ústředním orgánem
podniku Československá pošta a Poštovní
spořitelna. Podnik Československá pošta
jest postaven před velmi vážné úkoly
jak v dopravě poštovních zásilek, ve
službě telegrafní a rozhlasové, tak
i, a to zejména v oboru služeb telefonních,
aby v žebříčku uživatelů
telefonní sítě postoupila naše poštovní
správa na místo, odpovídající
hospodářskému významu republiky.
Poštovní spořitelna kromě svých
normálních služeb pro průmysl, obchod,
peněžnictví a vůbec celý hospodářský
život splňuje zdárně úkoly, dané
jí její účastí při přihlašovací
akci vkladů a jiných peněžních
pohledávek u peněžních ústavů
a úschově cenných papírů do
vázaných deposit, jakožto přípravy
pro provádění měnové reformy.
Oba zmíněné podniky preliminují čistý
zisk, jenž bude odveden státní pokladně.
Po referátu zpravodaje Vičánka a po provedené
debatě bylo uznáno, že jak výdaje kap.
18, tak i náklady a těžby podniků Československá
pošta a Poštovní spořitelna jsou rozpočteny
reálně a v důsledku toho rozpočtovým
výborem byly právě zmíněná
kapitola i podniky jednomyslně schváleny beze změny.
V rozpočte tejto kapitoly sú zaradené potreby
jednak na výsostnú agendu a jednak na správu
štátneho podniku Československá pošta
na území Slovenska.
Navrhované preliminovanie súm bolo po referáte
zpravodajcu Vičánka uznané za primerané
a kap. 18 Povereníctvo pôšt po prevedení
podrobnej debaty bola schválená bez zmeny.
V rozpočtu této kapitoly - o níž podrobný
referát přednesl zpravodaj Dvorín - kromě
běžných úvěrů, týkajících
se administrativních a režijních nákladu
resortu, jsou zařazeny všechny výdaje, související
se sociální činností státní
správy v nejširším rozsahu.
Jsou to zejména výdaje vzniklé regulováním
pracovního trhu a správným využitím
pracovních sil národa podle celostátní
potřeby, prováděním potřebných
mzdových úprav, zdokonalením zdravotní
inspekce práce, prohloubením péče
o mládež, matky a těhotné ženy,
zapatřením válečných a vojenských
poškozenců a obětí druhé světové
války, jakož i obětí politické
a rasové persekuce.
Zvláštními úvěry je pamatováno
na repatriaci a reemigraci našich krajanů z ciziny
a na částečné dotování
rekreačních akcí.
Po debatě bylo konstatováno, že navržené
úvěry jsou přiměřené
a rozpočet kapitoly 19. ministerstva ochrany práce
a sociální péče schválen.
Rozpočet tejto kapitoly obsahuje potreby na ústrední
správu ako aj potreby na Krajinský úrad ochrany
práce a okresné úrady ochrany práce.
Sú v ňom zahrnuté tiež potreby na včleňovanie
do práce, potreby na sociálne a starobné
podpory, potreby na starostlivosť o mládež, potreby
na bytovú starostlivosť a napokon potreby na starostlivosť
o vojenských poškodencov.
Vzhľadom na dôležitosť úloh, ktoré
toto povereníctvo má plniť, bolo po referáte
zpravodajcu Dvorína navrhované preliminovanie súm
uznané za primerané a kap. 19. Povereníctvo
sociálnej starostlivosti bola po prevedenej podrobnej debate
schválená bez zmeny.
a ze skupiny II. | § 16. Státní veterinární ústav v Ivanovicích na Hané, |
§ 17. Státní Lázně, | |
§ 23. Štátne kúpele, | |
§ 25. Visutá lanovka na Lomnický štít. |
Rozpočet ministerstva zdravotnictví byl po podrobném
referátě zpravodaje Ing. Dr Bendy projednáván
ve schůzi rozpočtového výboru dne
21. a 22. března 1946.
Výklad k němu podal též ministr zdravotnictví,
který poukázal na nejdůležitější
úkoly státní zdravotní a veterinární
správy v poválečné době. Zdůraznil,
že nejvyššího úsilí vyžadují
zejména péče o matku a dítě,
preventivní zdravotní péče o mládež,
populační problém, boj proti nakažlivým
a soc. chorobám, především tuberkulose,
zdravotní výživa, lidu, rekonstrukce nemocniční
sítě, školení zdravotnického
personálu a vybudování a organisace zdravotní
služby v pohraničí.
Na poli veterinární služby připomenul
nutnost boje proti nákazám užitkových
zvířat a provádění hygieny
masa a potravin živočišného původu.
K předneseným dotazům a připomínkám
ministr zevrubně odpověděl.
V dopoledních hodinách dne 22. března 1946
byl rozpočet ministerstva zdravotnictví schválen.
a zo skupiny II. | § 23. Štátne kúpele, |
§ 25. Visutá lanovka na Lomnický štít. |
V rozpočte tejto kapitoly sú vyčíslené
potreby jednak na ústrednú správu povereníctva
samého a jednak potreby na vonkajšiu službu zdravotnú.
V tejto kapitole je pamätané tiež na potreby
štátneho zdravotne sociálneho ústavu
a na potreby všetkých štátnych liečebných
ústavou (nemocníc, polikliník a iných
zdravotníckych zariadení), z ktorých rezultujú
z prevažnej časti aj preliminované príjmy.
Okrem uvedených potrieb sú do tejto kapitoly zaradené
tiež potreby na liečebné výdavky.
Po referáte zpravodajcu Ing. Dr Bendu bola navrhovaná
výška súm uznaná za primeranú
a kap. 20. Povereníctvo zdravotníctva a zo skupiny
II. § 23. Štátne kúpele a § 25. Visutá
lanovka na Lomnický štít boly po prevedení
podrobnej debaty schválené podľa návrhu.
V rozpočtu této kapitoly je zahrnut náklad
na zaopatřovací platy vojenských gážistů
a i pozůstalých pro celou republiku, tedy včetně
Slovenska, a pro země české náklad
na odpočivné a zaopatřovací platy
státních civilních zaměstnanců
a učitelů národních škol a jich
pozůstalých.
Po referátu zpravodaje Weilanda a provedené debatě
v rámci sociální skupiny byly výdaje
této kapitoly uznány za přiměřené
k očekávané potřebě a kapitola
schválena podle návrhu.
a ze skupiny II. | § 1. Tabáková režie, |
§ 3. Státní loterie, | |
§ 2. Štátna mincovňa v Kremnici. |
Výdaje rozpočtu ministerstva financí jsou
rozčleněny na výdaje ústřední
(pro celou republiku), týkající se především
ministerstva financí samého, dále pak těch
podřízených úřadů a
orgánů, jichž význam a činnost
je celostátní, jako jest ústřední
státní pokladna a ředitelství státního
dluhu a na výdaje zemí českých. Výdaje
zemí českých jsou pak členěny
podle oborů činnosti státní finanční
správy na výdaje finančních úřadů
administrativních, technických finančních
kontrol, finančních prokuratur, berních úřadů,
finančních pokladen, katastrálních
měřických úřadů, celních
úřadů, důchodkových kontrolních
úřadů, finanční stráže
a chemicko-technického ústavu jako úřadů
výkonných.
V příjmové části jsou obsaženy
administrativní příjmy, veřejné
dávky členěné na přímé
daně, daň z obratu, cla; nepřímé
daně, poplatky a monopoly členěné
na líh, sůl, sladidla a výbušné
látky zemí českých.
Československá tabáková režie
provádí z titulu státního monopolu
tabákového nákup, výrobu a prodej
tabáku a tabákových výrobků
na celém území republiky.
Po referátu zpravodaje Dr. Nováka a po debatě
provedené o celém oddílu finanční
správy a po vysvětleních a odpovědích
ministra financí Dr. Šrobára, byly kapitola
ministerstva financí a podniky Tabáková režie
a Státní loterie schváleny podle návrhu.
V rozpočte tejto kapitoly sú zahrnuté potreby
na finančnú správu na Slovensku. Vedľa
ústredia sú to Reprodukčný ústav,
Fotogrametrický ústav, Triangulačná
kancelária, Chemicko-technická skúšobňa,
ďalej daňové správy a úrady,
úrady pozemkového katastru, soľné úrady,
dôchodková kontrola a finančná stráž,
ktorých potreby majú sa uhradiť z rozpočtu
tejto kapitoly. Na strane príjmov sú potom v tejto
kapitole preliminované všetky očakávané
príjmy zo štátnych daní, dávok
a poplatkov včítane ciel a monopolov.
Po referáte zpravodajcu Ing. Michaliča rozvinula
sa podrobná debata, v ktorej boly prerokované a
uvážené všetky predpoklady pre docielenie
preliminovaných príjmov a preskúmaná
potreba navrhovaných výdavkov. Po podrobnej debate
boly kap. 22. Povereníctvo financií a zo skupiny
II. § 2. Štátna mincovňa schválené
podľa návrhu.
Výdaje navrženého rozpočtu a
rok 1946 tvoří hlavně výdaje věcné
a z nich největší část příspěvek
státní správy na úhradu státního
dluhu a úděly fondům a svazkům územní
samosprávy. Výdaje osobní se pak týkají
z větší části vyššího
nákladu, který vzejde finanční správě
z mimořádných úkolů hlavně
ovšem z důvodu majetkových dávek.
Z příjmů připadá největší
část na saldo státních podniků,
pak na správu movitého státního majetku,
za prodané tiskopisy ve spojení s úpravou
měny a na školní přirážku
podle § 6 vl. nař. č. 71/1941 Sb.
Po referátu zpravodaje Dr. Maiwalda a provedené
debatě byla kapitola schválena podle návrhu.
V rozpočte tejto kapitoly sú obsažené
potreby na úroky a výdavky zo šekovej služby,
bežných účtov štátnych podnikov
a z prechodného úveru, potreby na nákup cenných
papierov, potreby vyplývajúce z prevzatých
záruk, potreby na štátny dozor a konečne
potreby na prídely fondom a sväzkom územnej
samosprávy zo štátnych daní. V príjmoch
sú potom preliminované saldo štátnych
podnikov, príjmy zo správy hnuteľného
a nehnuteľného štátneho majetku, príjmy
z administratívnych pokút a iné príjmy
administratívne.
Po referáte zpravodajcu Dr. Maiwalda boly preliminované
sumy uznané za primerané a kap. 23. Všeobecná
pokladničná správa schválená
bez zmeny.
Po obnovení státní samostatnosti je státní
statistická služba postavena před četné
nové úkoly, vyvolané plánovitým
řízením hospodářství
a tudíž naléhavou potřebou řádné
orientace ve všech hospodářských otázkách.
K těmto naléhavým pracím patří
zejména statistika zahraničního obchodu,
zpracování daní spotřebních,
dávky z majetku a poplatků, velké sčítání
lidu a zemědělských závodů
a obnovení řádné statistiky mezd a
výdělků, jichž vyžaduje naléhavě
zestátnění klíčového
průmyslu.
Se zřetelem na tyto úkoly je rozpočet Státního
úřadu statistického sestaven, jak výslovně
zjistil zpravodaj Dr. Rohaľ-Iľkiv, velmi hospodárně
a šetrně, takže budí až obavy, že
Státní úřad statistický nebude
moci při požadovaných prostředcích
provésti s plným zdarem všechny úkoly,
které jsou naň kladeny. Státní úřad
statistický je po stránce osobní stále
ještě nedostatečně vybaven. Přesto
vydává hodnotné vědecké publikace
jako "Statistický zpravodaj" a "Statistický
obzor". - Státní úřad statistický
zaměstnává nyní celkem 1.038 zaměstnanců,
avšak skutečná potřeba by činila
vzhledem k jeho úkolům nejméně 1.250
sil. Trpí také nedostatkem vhodných úředních
místností a potřeboval by umístiti
ještě nejméně 200 osob.
Z věcných nákladů jsou preliminovány
větší položky pouze na udržování
speciálních statistických strojů,
na tisk dotazníků pro jednotlivá statistická
šetření a na tisk publikací, obsahujících
výsledky těchto šetření. Tyto
výdaje jsou odůvodněny vlastním posláním
Státního úřadu statistického
a na jejich zvýšení mělo značný
vliv nynější zdvižení cenové
hladiny.
V zájmu účelného a hospodárného
provádění statistické služby
na celém území republiky by bylo, aby dosavadní
Štátný štatistický úrad
v Bratislave splynul se Státním úřadem
statistickým v Praze.
Zpravodaj Dr. Rohaľ-Iľkiv vyslovil přání,
aby vláda i parlament věnovaly Státnímu
úřadu statistickému zvýšenou
pozornost, ježto nový hospodářský,
sociální i kulturní život v naší
republice bude na něj klásti stále nové
požadavky.
Po provedené debatě byl rozpočet Státního
úřadu statistického, kap. 24, rozpočtovým
výborem beze změny schválen.
Výdaje preliminované v návrhu rozpočtu
na rok 1946 jsou z převážné části
výdaje osobní, z nichž největší
část připadá na platy zaměstnanců
podle datových zákonů a nařízení.
Věcné výdaje jsou po většině
výdaje režijní, spojené s udržením
normálního chodu úřadování,
z nichž největší část tvoří
náklady na cestovné a stravné úředníků,
vysílaných na dohlídky.
V oboru státní kontroly nedošlo ještě
k sjednocení, takže jsou odděleně preliminovány
náklady na Nejvyšší účetní
kontrolní úřad a náklady na Najvyšší
kontrolný dvor, ačkoliv tyto úřady
jsou formálně spojeny v jedné kapitole.
Za účelem odstranění této duplicity
byla usnesena resoluce rozpočtového výboru.
Po referátu zpravodaje Dr Brežného, provedené
debatě a po doslovu pana předsedy Nejvyššího
účetního kontrolního úřadu
Dr Friedmanna byla kapitola schválena podle návrhu.
Po projednání vládního návrhu
finančního zákona republiky československé,
kterým se stanoví státní rozpočet
na rok 1946 s přílohami státního rozpočtu
na rok 1946 v rozpočtovém výboru Prozatímního
Národního shromáždění
a po doslovu generálního zpravodaje, byl státní
rozpočet, včetně finančního
zákona, schválen s těmito změnami:
Článek II. doplněn a zní takto:
Státní podniky (rozpočtová skupina
II.), pro které platí zákon ze dne 18: prosince
1922, č. 404 Sb., o úpravě hospodaření
ve státních závodech, ústavech a zařízeních,
jež převahou nemají plniti úkoly správní,
hradí ze svých těžeb náklady
provozovací. Československé státní
dráhy a československá pošta mimo to
uhradí též potřeby na své ústřední
správy v příslušných ústředních
úřadech (ministerstva a pověřenstva),
pokud nejsou uhrazeny jejich vlastními příjmy.
V odstavci 2 vyškrtnuto slovo "účetní".
Odstavec 3 přestylisován a zní:
(3) Prostředků povolených pro věcné
výdaje nesmí býti použito k hrazení
výdajů osobních.
Odstavec 4 byl zrušen. V důsledku toho odstavec 5
byl přečíslován na odstavec 4.
Zároveň usnesl se rozpočtový výbor
doporučiti Prozatímnímu Národnímu
shromáždění přijetí 12
resolucí, otištěných při této
zprávě.