1 | 6. | 10 | 40 | 11 | 05 | 25 | |||
2 | 12. | 14 | 50 | 19 | 4 | 10 | |||
3 | 13. | 9 | 13 | 10 | 4 | 10 | |||
4 | 13. | 14 | 30 | 18 | 40 | 4 | 10 | ||
5 | 14. | 9 | 10 | 13 | 30 | 4 | 20 | ||
6 | 14. | 14 | 40 | 19 | 35 | 4 | 55 | ||
7 | 15. | 9 | 20 | 13 | 4 | 4 | 25 | ||
8 | 19. | 9 | 15 | 13 | 20 | 4 | 05 | ||
9 | 19. | 14 | 35 | 20 | 10 | 5 | 35 | ||
10 | 20. | 9 | 10 | 13 | 10 | 4 | |||
11 | 20. | 14 | 38 | 22 | 05 | 7 | 27 | ||
12 | 21. | 9 | 07 | 13 | 22 | 4 | 15 | ||
13 | 21. | 14 | 40 | 22 | 25 | 7 | 45 | ||
14 | 22. | 9 | 08 | 13 | 30 | 4 | 22 | ||
Bylo tudíž 14 schůzí, které trvaly | 64 | 04 |
1 | President republiky a kancelář presidenta republiky | ||||
2 | Národní shromáždění | 1 | |||
2a | Slovenská Národná rada | ||||
3 | Předsednictvo vlády | 19 | 1 | ||
3a | Predsedníctvo Sboru povereníkov | ||||
4 | Ministerstvo zahraničních věcí | 1 | |||
5 | Ministerstvo národní obrany | 13 | |||
6 | Ministerstvo vnitra | ||||
Povereníctvo vnútra | 10 | ||||
7 | Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem | 2 | |||
Povereníctvo pravosúdia s najvyšším súdom | |||||
8 | Nejvyšší správní soud | ||||
Najvyšší správny súd | |||||
9 | Ministerstvo školství a osvěty | ||||
Povereníctvo školstva a osvety | 7 | ||||
10 | Ministerstvo informací | ||||
Povereníctvo informácií | |||||
11 | Ministerstvo zemědělství | ||||
Povereníctvo pôdohospodárstva a pozemkovej reformy | 1 | ||||
12 | Ministerstvo výživy | ||||
Povereníctvo výživy a zásobovania | 1 | ||||
13 | Ministerstvo průmyslu | 10 | |||
Povereníctvo priemyslu a obchodu | |||||
14 | Ministerstvo vnitřního obchodu | ||||
15 | Ministerstvo zahraničního obchodu | ||||
16 | Nejvyšší úřad cenový | 2 | |||
17 | Ministerstvo dopravy | ||||
Povereníctvo dopravy a verejných prác | 1 | ||||
18 | Ministerstvo pošt | 6 | |||
Povereníctvo pôšt | |||||
19 | Ministerstvo ochrany práce a sociální péče | ||||
Povereníctvo sociálnej starostlivosti | |||||
20 | Ministerstvo zdravotnictví | 7 | 1 | ||
Povereníctvo zdravotníctva | 1 | ||||
21 | Odpočivné a zaopatřovací platy | ||||
22 | Ministerstvo financí | ||||
Povereníctvo financií | |||||
23 | Všeobecná pokladní správa | ||||
24 | Státní úřad statistický | 8 | |||
25 | Nejvyšší účetní kontrolní úřad a | 1 | |||
Najvyšší kontrolný dvor | 2 | ||||
Celkem | 82 | 1 | 12 |
1. Ministru dopravy se ukládá, aby úvěr
mimořádného rozpočtu v hlavě
I, tit. 2,§ 26, pol. 2 Národní shromáždění,
zvýšil přesunem z jiné položky
téhož titulu ze 7,500.000 Kčs na 8,500.000
Kčs (t. j. o 1,000.000 Kčs), ježto přípravné
práce pro novostavbu parlamentu si vyžadují
náklad 2,500.000 Kčs místo preliminované
částky 1,500.000 Kčs.
2. Rozpočtový výbor vyzývá
ministerstvo zahraničních věcí, aby:
a) v době co nejkratší prošetřilo
prostřednictvím očistných komisí
veškeré zaměstnance zahraniční
služby a sice po stránce národní a politické
bezúhonnosti. Zejména pak, aby řádně
prošetřilo chování a postup všech
vedoucích osobností velvyslanectví a konsulátů
v době od 29. září 1938 do osvobození,
b) místo representačních paušálů,
vyplácených jednotlivým úředníkům
zahraniční služby byly výdaje, spojené
s representací likvidovány na základě
skutečných, podle možnosti doklady doložených
potřeb,
c) částky, které budou ušetřeny,
byly příslušným virementem věnovány
položce uvedené v tit. 4, § 1 (služba zpravodajská).
Kromě toho budiž zkoumáno, zda na jiných
úsecích rozpočtu ministerstva zahraničních
věcí není možno ušetřiti
další značné částky, které
by rovněž virementem mohly býti převedeny
na výše uvedenou položku,
d) při přijímání úředníků
ministerstva zahraničních věcí byla
dána při stejné kvalifikaci přednost
osobám, které se osvědčily jak v boji
na území domácím, tak v zahraničí,
aby léta ztrávená v této činnosti
jim do služební doby byla započítána.
Dále vyzývá rozpočtový výbor
Prozatímního Národního shromáždění
vládu, aby vzhledem k přípravám mírových
smluv a potřebám zpravodajské služby
patřičně přihlédla a ministerstvo
zahraničních věcí bylo finančními
prostředky náležitě vybaveno.
3. Vzhľadom na pomerne nízku dotáciu Jednotného
sväzu slov. roľníkov (Roľníckej komory),
rozpočtový výbor Dočasného
Národného shromaždenia ukladá kompetentným
činiteľom, aby sa postarali o zvýšenie
položky kapitole II, lit. 1a, položka 30a (Roľnícka
komora a poľnohospodárske organizácie) presunom
v rámci tejto kapitoly, podľa najnutnejšej potreby
JSSR.
4. Vláda se vyzývá, aby učinila všechna
nutná opatření k tomu, aby se ze státních
dodávek, hrazených z rozpočtu řádného
i z rozpočtu mimořádného, přiměřená
část zadávala přímo živnostníkům.
5. Vláda a příští úsporná
komise prozatímního Národního shromáždění
se vyzývá, aby provedla revisi hospodaření
osobními automobily a jejich provozu, a to jak u úřadů
centrálních, tak i u instancí nižších
a v podnicích státních.
6. Syndikátu čs. spisovatelů, Svazu čs.
novinářů a Čs. filharmonii byly dány
do užívání zámky na Dobříši;
na Roztěži a v Doksech. Tyto instituce nemají
prostředků k vydržování těchto
zámků. Rozpočtový výbor vybízí
proto vládu, aby při provádění
státního rozpočtu na rok 1046 našla
v rámci rozpočtu ministerstva školství
a osvěty, ministerstva informací a ministerstva
dopravy úhradu ke krytí vydržovacích
nákladů zámku dobříšského
(který slouží k účelům
Syndikátu čs. spisovatelů), zámku
roztěžského (používaného
Svazem čs. novinářů) a zámku
doksanského (který slouží účelům
Čs. filharmonie).
Dále navrhuje výbor, aby příslušná
ministerstva, bude-li toho zapotřebí, provedla v
dohodě s ministerstvem financí nutné virementy.
Část úhrady vydržovacích nákladů
by podle názoru navrhovatelů mohla být opatřena
z prostředků Národního pozemkové
fondu, jak to také bylo původně usneseno.
7. Rozpočtový výbor Prozatímního
národního shromáždění
doporučuje ministerstvu financí, aby podniku Čs.
pošta ponechalo, počínajíc rokem 1947
každoročně - až na částku
300 mil. Kčs, která bude rozpočtem každoročně
stanovena jako odvod podniku Čs. pošta do státní
pokladny - přebytky jeho hospodaření k úhradě
investičních nákladů.
8. Rozpočtový výbor ukládá
vládě, aby našla v rámci rozpočtu
na rok 1946 způsob, jak honorovati nadměrné
pracovní, noční, nedělní, sváteční
a pohotovostní služby ve státních nemocnicích
a státních zdravotních ústavech, které
si vyžádají přibližně částku
5,000.000 Kčs. Dále, aby při sestavování
rozpočtu na rok 1947 bylo na tyto úkoly novými
položkami v řádném rozpočtu ministerstva
zdravotnictví pamatováno.
9. Odpočivné a zaopatřovací platy
státních zaměstnanců neodpovídají
změněným drahotním poměrům
poválečné doby a v důsledku toho životní
úroveň příjemců těchto
platů citelně poklesla. Budiž proto současně
s chystanou novou úpravou platů aktivních
státních zaměstnanců provedena i nová
definitivní úprava platů odpočivných
a zaopatřovacích.
10. V rozpočtu na rok 1946 vyskytuje se v různých
kapitolách celá řada položek, která
má sloužiti jedné a téže službě.
Rozpočtový výbor vyzývá vládu,
aby během roku 1946 zavedla rozpočtový pořádek
tak, aby v rozpočtu na rok 1947 byla každá
služba pokud možno dotována jen z jednoho ministerstva.
11. Vládě se ukládá, aby při
příštím sestavování rozpočtu
bylo dbáno toho, že dlouhodobé investice, zejména
stavební, nelze racionálně plánovat
pro období jednoho kalendářního roku.
Je tedy třeba, aby ministerstvo financí navrhlo
příští konstrukci rozpočtu tak,
aby výdaje na dlouhodobé investice mohly býti
preliminovány v rámci několikaletého
plánu a vyčerpávány podle technických
a hospodářských možností, aniž
by jejich využití bylo nepříznivě
ovlivňováno nezbytností výročních
uzávěrek státního hospodářství.
12. Mimoriadne úlohy povojnovej rekonštrukcie viedly
na to, aby rozsah štátneho rozpočtu bol veľmi
značne rozšírený, pričom predpoklady,
ktoré slúžily za podklad pre sostavenie rozpočtu
neboly tak dostatočne vyhradené, aby bolo možné
primeranosť položiek náležíte preskúmať
a preskúšať. Tieto okolnosti vyžadujú,
aby v záujme riadneho hospodárenia bola venovaná
zvýšená starostlivosť organizácii
kontrolnej služby štátneho hospodárenia.
V dôsledku toho sa vláda vyzýva, aby po dohode
s Predsedníctvom SNR urýchlene pripravila návrh
normy ústavnej povahy o najvyššej kontrole štátneho
a verejného hospodárenia v ČSR, v ktorej
budú uplatnene tieto zásady
1. má byť odpovedná Návodnému
shromaždeniu;
2. má sa vztahovať na všetky úseky, kde
to vyžaduje verejný záujem;
3. musia byť dané predpoklady, aby výsledky
skúmania kontrolnej služby mohly byť včas
a účinne uplatnené;
4. má sa vysloviť neslučiteľnosť
funkcie a zamestnania kontrolného orgánu s členstvom
v zákonodarnom sbore a s iným zamestnaním
alebo funkciou so zúčtovacou alebo majetkovou zodpovednosťou.
Až do normatívnej úpravy má sa v záujme
jednotných kontrolných metód výkon
kontrolnej činnosti usmerňovať v rámci
koordinačnej komisie, pozostávajúcej z vedúcich
funkcionárov a úradníkov oboch doterajších
najvyšších kontrolných inštitúcií
v ČSR.
Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
V příloze A finančního zákona
na rok 1946 (řádný rozpočet)
stanoví se veškeré výdaje státní
správy částkou 38.924,301.600 Kčs;
na jejich úhradu jsou rozpočteny příjmy
státní správy částkou 31.386,103.600
Kčs (rozpočtová skupina I.).
Státní podniky (rozpočtová skupina
II.), pro které platí zákon ze dne 18. prosince
1922, č. 404 Sb., o úpravě hospodaření
ve státních závodech, ústavech a zařízeních,
jež převahou nemají plniti úkoly správní,
hradí ze svých těžeb náklady
provozovací. Československé státní
dráhy a Československá pošta mimo to
uhradí též potřeby na své ústřední
správy v příslušných ústředních
úřadech (ministerstva a pověřenstva),
pokud nejsou uhrazeny jejich vlastními příjmy.
(1) Ministr financí se zmocňuje, aby v dohodě
s ministrem vnitra poskytoval zemím České
a Moravskoslezské, jakož i okresům a obcím
v těchto zemích, v roce 1946 příděly
ze státní pokladny.
(2) Tyto příděly se poskytnou ve výši
přídělů stanovených na rok
1945, při čemž se přihlédne k
tomu, že zemské správní obvody (země)
byly obnoveny podle stavu ke dni 29. září
1938.
(3) Příděly okresům a obcím,
jejichž územní obvody (část tohoto
obvodu) byly obsazeny v roce 1938 cizí mocí, stanoví
ministr financí v dohodě s ministrem vnitra na podkladě
přirážkových základen těchto
svazků podle posledních statistických dat
pro ně známých; u okresů a obcí,
jejichž územní obvody (část tohoto
obvodu) byly v době nesvobody vyklizeny pro vojenské
nebo jiné účely okupantů, stanoví
se příděly podle přirážkové
základny posledně známé. Při
určování přídělů
platí jinak obdobně zásady, podle nichž
se postupovalo při určování přídělů
ostatním okresům a obcím na rok 1945.
(4) Ministr financí se dále zmocňuje, aby
poskytoval v roce 1946 příděly ze státní
pokladny fondu pro stavbu a podporu nemocnic a jiných ústavů
léčebných a humanitních, fondu pro
poskytování podpor při živelních
pohromách, Jednotnému svazu českých
zemědělců, jakož i Ústředně
obchodních a živnostenských komor ve prospěch
jednotlivých komor. Při těchto přídělech
jest přihlédnouti jednak k výši přídělů
stanovených na rok 1945, jednak ke skutečnosti,
že území zemí České a
Moravskoslezské bylo obnoveno podle stavu ke dni 29. září
1938.
(5) Do pokladny státní plynou od 1. ledna 1946 všechny
platby na přirážky svazků územní
samosprávy a jiných osob veřejného
práva uvedených v odstavci 4.
(6) Zvláštní zákon ustanoví výši
přirážek na rok 1946, jejichž výnos
plyne do státní pokladny (odstavec 5), povinnost
zemí použíti části přídělů
jim poskytovaných ve prospěch finančně
slabých okresů a obcí, a zásady pro
krácení přídělů okresů
a obcí ve prospěch okresů a obcí finančně
slabých a o splatnosti přídělů.
(7) Obcím na Slovensku, které v roce 1946 vybírají
více než 250% obecních přirážek
k přímým daním, se přiděluje
celá splatná daň domovní v obci na
rok 1946 předepsaná. Jinak ustanovení zák.
č. 77/1927 Sb., o nové úpravě finančního
hospodářství svazků územní
samosprávy, ve znění zákonů
jej měnících a doplňujících,
zůstávají nedotčena.
Příspěvek státní správy
na podporu soustavné elektrisace obcí na Slovensku
podle § 1 zák. č. 12/1942 Sl. z., o napomáhaní
sústavnej elektrizácie, se stanoví částkou
do 25,000.000 Kčs.
(1) Vláda se zmocňuje, aby nařízením
upravila úrokování a umořování
československého vnitřního státního
dluhu, sjednaného do 31. prosince 1945, po případě
též dluhů, sjednaných držiteli
výkonné moci v době nesvobody na území
Československé republiky.
(2) Pokud nedojde k úpravě zmíněné
v odstavci 1, úrokování a umořování
se zastavuje, po případě odkládá.
Ustanovení toto se nevztahuje na úrokovou službu
československého vnitřního státního
dluhu, sjednaného orgány Československé
republiky v době od osvobození do konce roku 1945,
jakož i na službu státních stavebních
losů, vydaných podle zákona ze dne 11. března
1921, č. 100 Sb., o stavebním ruchu.
Prostředků povolených na výdaje státní
správy smí býti použito, nestanoví-li
tento zákon jinak (čl. X a XV), jen až do výše
a k účelům uvedeným v příslušných
kapitolách, titulech, paragrafech a pododděleních
připojeného státního rozpočtu,
a to jak jsou uvedeny odděleně jednak pro výdaje
ústřední, zemí českých
a Slovenska, jednak pro výdaje řádné
a mimořádné, osobní a věcné.
Při tom smějí býti opatřovány
jen nutné potřeby státní správy
v nezbytném rozsahu a co nejúčelněji
a nejhospodárněji. Výše nákladu,
stanovená vládou anebo v dohodě s ministrem
financí, na Slovensku sborem pověřenců
anebo v dohodě s pověřencem financí,
pro některá opatření, nesmí
býti bez souhlasu jejich překročena.
(1) Prostředků určených na řádné
výdaje smí býti použito, nestanoví-li
tento zákon jinak (čl. IX), pro každý
měsíc nejvýše jednou dvanáctinou
celoročně rozpočtené částky.
Výjimky, pokud jsou odůvodněny, jsou vázány
na souhlas ministra financí, na Slovensku pověřence
financí.
(2) Toto ustanovení se nevztahuje na výdaje splatné
v delších než měsíčních
lhůtách, kteréžto výdaje jest
platiti podle stanovených lhůt.
(1) Prostředků určených na mimořádné
výdaje smí býti použito až do výše
50.000 Kčs. K vyšším výdajům
v jednotlivém případě pro týž
účel v rozpočtovém roce jest třeba
souhlasu ministra financí, na Slovensku pověřence
financí.
(1) Prostředky určené na podpory a na plnění
podobných úkolů, k nimž není
stát právně zavázán (subvence),
smějí býti vypláceny zásadně
až v posledním čtvrtletí rozpočtového
roku a jen po předchozím souhlasu ministra financí.
Ve výjimečných případech může
ministr financí svoliti k dřívější
výplatě.
(2) Také k příslibu subvencí jest
třeba předchozího souhlasu ministra financí.
(3) Na Slovensku uděluje souhlas podle odstavců
1 a 2 tohoto článku pověřenec financí.
(1) Jde-li o opatření nutné potřeby
a není-li pro ni vůbec neb dostatečných
schválených prostředků, může
býti potřebná částka, pokud
tento zákon nestanoví jinak (čl. XV), uhrazena
se souhlasem ministra financí úsporami v rozpočtu
téže kapitoly, při čemž nutno zkoumati,
zda zamýšlené opatření nutné
potřeby odpovídá ustanovení druhé
věty čl. VI. Ministerstvo financí v takovém
případě zašle spisový materiál
s návrhem na souhlas nejvyššímu účetnímu
kontrolnímu úřadu, který je oprávněn
uplatniti do osmi dnů své námitky. Zůstaly-li
jeho námitky nepovšimnuty, rozhodne o nich vláda
za povinné účasti předsedy nejvyššího
účetního kontrolního úřadu.
Vláda oznámí své rozhodnutí
předsedovi nejvyššího účetního
kontrolního úřadu též písemně.
Na Slovensku jest ve všech uvedených případech
třeba souhlasu pověřence financí a
nejvyššího kontrolního dvora v Bratislavě.
(2) Výdaje uvedené v odstavci 1 vede nejvyšší
kontrolní úřad v patrnosti a vykáže
je ve státním závěrečném
účtu.
(3) Prostředků povolených pro věcné
výdaje nesmí býti použito k hrazení
výdajů osobních.
(4) Prostředky stanovené pro výdaje uvedené
v čl. IX, odst. 1 nesmějí býti zvyšovány
bez souhlasu vlády, pokud se týče Slovenska
sboru pověřenců.
Výdaje, které nelze hraditi ani způsobem
uvedeným v čl. X, vyžadují souhlasu
Národního shromáždění
republiky Československé.
(1) Opatření, která časově
přesahuji schválený rozpočet a ve
svých důsledcích zatěžují
nebo by mohla zatěžovati rozpočty příští,
vyžadují souhlasu ministra financí, na Slovensku
pověřence financí. Pokud v jednotlivém
případě toto opatření zatěžuje
částkou vyšší než 1,000.000
Kčs ročně, může pověřenec
financí dáti souhlas jen po předcházející
dohodě s ministrem financí.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na opatření,
která se dějí v běžném
hospodářství, prováděním
platných zákonů anebo podle zmocnění
v nich stanovených.
(3) K návrhům všech opatření
(osnov zákonů, nařízení Slovenské
národní rady, vládních nařízení
a jiných opatření) je třeba připojiti
výpočet nákladu a není-li jeho úhrada
zajištěna v mezích rozpočtu, je třeba
navrhnouti nový zdroj příjmů.
(1) Ministr financí se zmocňuje, aby v roce 1946
bez předchozího schválení Národního
shromáždění republiky Československé
nemovitý státní majetek
a) zcizoval až do úhrnné částky
20,000.000 Kčs, nepřevyšuje-li odhadní
cena zcizovaných nemovitostí v jednotlivém
případě 3,000.000 Kčs;
b) zatěžoval služebnostmi nebo zástavními
právy až do úhrnné hodnoty 2,000.000
Kčs, nepřevyšuje-li hodnota jednotlivé
propůjčované služebnosti nebo jednotlivá
pohledávka zajišťovaná zástavním
právem 500.000 Kčs;
c) zatěžoval stavebními právy.
(2) Zmocnění podle odstavce 1, písm. a) ke
zcizení státního nemovitého majetku
na Slovensku uděluje se pověřenci financí
až do úhrnné částky 5,000.000
Kčs, nepřevyšuje-li odhadní cena v jednotlivém
případě 1,000.000 Kčs.
(3) O těchto opatřeních nutno podati zprávu
Národnímu shromáždění
republiky Československé a pokud jde o nemovitý
majetek na Slovensku, též Slovenské národní
radě.
Ministr financí se zmocňuje, aby upravil - pokud
toho vyžaduje plynulý chod hospodářského
života v ve veřejném zájmu a pokud nedošlo
nebo nedojde k jiné úpravě - výplatu
záloh na správní závazky vzniklé
v době nesvobody na území Československé
republiky z činnosti orgánů t. zv. protektorátu,
t. zv. Slovenské republiky a okupantů. Na Slovensku
provede ministr financí tuto úpravu v dohodě
s pověřencem financí.
Při dočasném přidělování
neb trvalém převedení zaměstnanců
z jednoho resortu neb státního podniku do jiného
resortu neb státního podniku mohou býti prostředky,
preliminované na osobní výdaje u resortu
neb podniku, jimž jsou tito zaměstnanci přiděleni,
překročeny, při čemž jest postupovati
obdobně podle čl. X, odst. 1. Potřebnou částku
na tyto zaměstnance jest vázati v rozpočtech,
kde náklad na ně je preliminován. Tato ustanovení
platí též při dočasném
přidělování neb trvalém převedení
zaměstnanců ze zemí českých
na Slovensko a naopak.
Částky tvořící odvod zisku,
přidělené účtu odvodu zisku
podle § 1 vl. nař. ze dne 18. září
1942, č. 327 Sb. (nařízení o odvodu
zisku) a podle § 1 vl. nař. ze dne 6. května
1944, č. 114. Sb. (druhé nařízení
o odvodu zisku), jsou řádným státním
příjmem.
Ustanovení druhé věty § 1 zákona
ze dne 27. června 1934, č. 127 Sb., o úpravě
rozpočtu vojenské správy, neplatí
na rok 1946.
Příspěvek na úrokování
a umořování dluhopisů vydaných
anebo převzatých Pomocným fondem peněžních
ústavů na Slovensku podle § 13 zák.
č. 172/1941 Sl. z., o zriadení Pomocného
fondu peňažných ústavou, a podle §
4 zák. č. 173/1941 Sl. z., o úprave pomerov
súvisiacich s koncentráciou peňažných
ústavou a o podpore peňažníctva, ve
znění zákona č. 204/1942 Sl. z., ktorým
sa pozmeňuje zákon o úprave pomerov súvisiacich
s koncentráciou peňažných ústavou
a o podpore peňažníctva, se stanoví
na rok 1946 částkou 10,984.000 Kčs.
V příloze B finančního zákona
na rok 1946 (mimořádný rozpočet)
stanoví se výdaje částkou 25.076,418.200
Kčs; příjmy jsou rozpočteny částkou
6.406,000.000 Kčs.
(1) Na výdaje pro účely, které budou
podle dohod mezi vládou Československé republiky
a Správou Spojených národů pro okamžitou
pomoc a první obnovu (UNRRA - nadále Správou)
hrazeny z čistého výnosu prodeje, půjčování
nebo jiného zužitkování věcí
pro pomoc a obnovu dodaných Správou, bude každoročně
do státního rozpočtu vkládána
potřebná částka tak, aby dotčený
čistý výnos byl spotřebován
do 5 let. Na rok 1946 se do státního rozpočtu
vkládá částka 3.500,000.000 Kčs.
(2) Částky každoročně takto do
rozpočtu zařazené možno použíti
jen pro účely ve smyslu dohod mezi vládou
Československé republiky a Správou a pro
účely, jak jsou uvedeny v rozpočtu.
(3) Nevyčerpané roční částky
nepropadají a převedou se do příštího
roku.
(1) Prostředků povolených na potřeby
mimořádného rozpočtu smí býti
použito jen k účelům v něm uvedeným.
Práce a dodávky, jejichž náklad má
býti hrazen z těchto prostředků, mohou
býti zadány jen, jestliže potřebné
prostředky byly opatřeny a souhlas ministrem financí,
na Slovensku pověřencem financí, dán.
(2) Částky, stanovené pro tyto potřeby
mimořádným rozpočtem, mohou býti
výjimečně překročeny, je-li
překročení vyrovnáno příspěvky,
s nimiž se nepočítá ve státním
rozpočtu. Při tom jest postupovati obdobně
podle čl. X, odst. 1.
(3) Způsob použití prostředků
mimořádného rozpočtu stanoví
vláda nařízením.
(1) Ministr financí může v dohodě s
ministrem vnitra svazkům územní samosprávy,
pokud by jejich nejnutnější potřeba
řádného rozpočtu nemohla býti
kryta podle platných předpisů, na řádně
odůvodněný návrh příslušného
zemského národního výboru poskytnouti
k úhradě schodku řádného rozpočtu
zálohy až do celkové výše 1.800,000.000
Kčs.
(2) Podmínky vrácení záloh do státní
pokladny budou stanoveny zvláštním zákonem.
(1) Ministr financí se zmocňuje,
a) aby k hrazení přechodných schodků,
vyplývajících z časové neshody
mezi příjmy a výdaji, opatřoval peněžité
prostředky přechodnými úvěry
a nebudou-li tyto úvěry do konce roku splaceny,
aby jich použil na úhradu schodku;
b) aby opatřil úvěrovými operacemi
částku potřebnou k úhradě výdajů
řádného rozpočtu, které nebudou
kryty jeho příjmy, a k úhradě výdajů
mimořádného rozpočtu, které
nebudou kryty podle článku XX, odst. 1, druhé
věty nebo jinými jeho příjmy; při
tom budiž vzat zřetel na zbytky účelových
úvěrových operací z minulých
let;
c) aby provedl úvěrové operace, potřebné
k prolongaci, konversi nebo zaplacení vnitřních
i zahraničních dluhů splatných v roce
1946, čítajíc v to i výdaje spojené
s těmito úvěrovými operacemi.
(2) K provedení úvěrových operací
podle předcházejícího odstavce, písm.
b), lze vydávati také pokladniční
poukázky Poštovních spořitelen.
(3) Na přípravě a provádění
úvěrových operací ministra financí
v rámci zmocnění podle odstavce 1 spolupůsobí
pověřenec financí.
(1) Ministr financí se zmocňuje, aby přejímal
státní záruky za úvěry poskytnuté
ke splnění nevyhnutelných důležitých
veřejných úkolů. Záruky za
dlužníky na Slovensku přejímá
pověřenec financí podle jednotných
celostátních podmínek.
(2) Záruční listiny a záruční
doložky, vydané podle zmocnění v předchozím
odstavci uvedených, jsou osvobozeny od poplatků.
(3) O zárukách jest podati zprávu Národnímu
shromáždění republiky Československé.
(1) Povolených prostředků může
býti použito, pokud tento zákon nestanoví
jinak, jen do konce roku 1946 a k úhradě výdajů
splatných do konce tohoto roku.
(2) Toto ustanovení neplatí pro prostředky
povolené k úhradě stálých platů
jako služného a pensí, aneb na plnění
závazků, jako je placení úroků
ze státního dluhu. Těchto prostředků
může býti použito až do uplynutí
promlčecí lhůty.
(1) Ministr financí se zmocňuje, aby upravoval všechny
očekávané výdaje státní
správy a státních podniků v jednotlivých
měsících rozpočtového roku
podle stavu státní pokladny a aby stanovil podle
jednotných zásad krajní meze výdajů:
Úřady hospodařící výdaji
a příjmy připojeného státního
rozpočtu, jakož i státní podniky, jsou
povinny zasílati ministerstvu financí do 20. dne
každého měsíce výkaz o očekávaných
peněžních výdajích a příjmech
v měsíci příštím.
(2) Na Slovensku zasílají úřady, hospodařící
výdaji a příjmy, měsíční
výkazy očekávaných peněžních
výdajů a příjmů do 15. dne
každého měsíce pověřenstvu
financí, jež je předloží ministerstvu
financí k řízení podle odstavce 1.
Předpisy článků VI - VIII, X, XI a
XXV se nevztahují na státní podniky.
(1) Vyžadují-li jednotlivé články
tohoto zákona podrobných předpisů,
vydá je vláda nařízením.
(2) Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1946; provede jej ministr financí v dohodě
se zúčastněnými členy vlády.