(1) Ani konsumní ani produkční daň
z lihu včetně zemské přirážky,
zprošťovací dávky, dávky z lisovaného
droždí, ani kontrolní poplatek z daněprostého
lihu s výjimkou lihu motorového se nevybírají,
avšak ustanovení zákona o dani z lihu ze dne
20. června 1888, č. 95 ř. z. příp.
zák. čl. XX/1899 a zák. čl. XXVIII/1908
se všemi pozdějšími změnami a doplňky,
pokud jednají o zajištění, platbě,
vymáhání, stíhání a
o trestání trestných činů v
oboru těchto daní, zůstávají
v platnosti s výhradou změn dále uvedených
i nadále a platí obdobně o zajištění,
platbě, vymáhání, stíhání
a o trestání trestných činů
monopolní daně z lihu; při tom platí
předpisy o konsumní dani pro monopolní daň
z konsumního lihu a předpisy o produkční
dani z lihu obdobně pro monopolní daň z produkčního
lihu. Bližší předpisy o monopolní
dani podle § 100, odst. 6 vydá ministerstvo financí.
(2) Předpisy zákona o dani z lihu a jeho prováděcího
nařízení o odběru a použití
lihu od daně osvobozeného platí obdobně
pro odběr a použití lihu prodaného československým
monopolem lihovým za sníženou prodejní
cenu.
(3) § 23 zák. č. 95/1888 ř. z. a §
21 zák. čl. XXVIII/1908 se doplňují
takto:
"Podnikatel jest povinen prokázati výpisem
z firemního rejstříku neb ověřeným
výpisem z pozemkové knihy, kdo je vlastníkem
podniku, a potvrzením příslušného
místního národního výboru národní
spolehlivost svoji, případně správce
neb dílovedoucího podniku.
Finanční úřady mohou odmítnouti
osobu podnikatele případně správce
nebo dílovedoucího lihovarského podniku,
jimž bylo dokázáno vědomé nebo
zaviněné zkrácení daně nebo
dávek z lihu."
(4) § 31, odst. I zák. č. 95/1888 ř.
z. a § 30 zák. čl. XX/1899 ve znění
čl. II zák. č. 687/1920 Sb. se mění
případně doplňují takto:
"K látkám, které mohou býti v
produkčních lihovarech zpracovány, patří
též topinambury, pokud se nezpracují pařením,
nýbrž studenou, enzymatickou cestou."
(5) § 58, odst. 1 a 2 zák. č. 95/1888 ř.
z. a § 56, odst. 1 a 2 zák. čl. XXVIII/1908
se mění a budou zníti:
"Poplatný úkon lihovaření buď
ohlášen písemně nejdéle do 24
hodin před započetím výroby místně
příslušnému dozorčímu
úřadu. Jde-li o lihovar produkční,
buď současně s ohláškou předložena
stvrzenka a zaplacení monopolní daně z lihu.
Ohláška se podává na úředních
tiskopisech ve dvojím vyhotovení. Podepíše
ji podnikatel nebo správce lihovaru. Dozorem pověřený
úřad nepřijme ohlášky psané
nezřetelně, v níž bylo něco měněno,
škrtáno nebo vymazováno."
(6) Zákon ze dne 7. června 1932, č. 85 Sb.
o povinném míšení lihu s pohonnými
látkami, s vládním nařízením
ze dne 22. července 1932, č. 127 Sb., se až
do dne, který určí vyhláškou
ve Sbírce zákonů a nařízení
ministr financí společně s ministrem výživy,
neprovádějí.
(1) Státní a jiné veřejné úřady
nebo orgány jsou povinny v mezích své pravomoci
spolupracovati při provádění tohoto
zákona, jmenovitě oznámiti bezodkladně
každé přestoupení předpisů
o československém monopolu lihovém nejbližšímu
finančnímu úřadu spravujícímu
nepřímé daně (okresní finanční
ředitelství, orgány technické finanční
služby, důchodkové kontrolní úřady).
(2) Dopravní podniky jsou povinny připustiti, aby
orgány československého monopolu lihového
nebo finanční orgány spravující
nepřímé daně nahlížely
do zápisů o přepravě zboží
a pořizovaly si z nich potřebné výpisy,
a dávati jim žádané vysvětlivky.
(1) Při československém monopolu lihovém
se zřizuje poradní sbor, který se skládá
ze zástupců: ministerstva financí, pověřenectva
pro finance, ministerstva výživy, pověřenectva
pro výživu a zásobování, ministerstva
zemědělství, pověřenectva pro
polní hospodářství a pozemkovou reformu,
ministerstva vnitřního obchodu, ministerstva národní
obrany, ministerstva dopravy, pověřenectva pro dopravu
a veřejné práce, ministerstva průmyslu,
pověřenectva pro průmysl a obchod, ministerstva
zahraničního obchodu, dále
ze zástupců zemědělských lihovarů,
lihovarů průmyslových, rafinerií lihu
a drožďáren,
ze zástupců produkčních lihovarů,
ze zástupců dodavatelů lihovarských
surovin,
ze zástupců lihovarských zaměstnanců,
ze zástupců průmyslových spotřebitelů
lihu,
ze zástupců obchodu a živností líh
zpracujících,
ze zástupců posledních spotřebitelů
lihu,
ze zástupců motorového provozu a
ze zástupce rafinerií minerálních
olejů.
(2) Ministr financí společně s ministrem
výživy stanoví počet zástupců
v jednotlivých oborech v odst. 1 uvedených a může
podle potřeby rozšířiti počet
zastoupených oborů.
(3) Zástupce ministerstev a jejich náhradníky
jmenuje příslušný ministr; veškeré
další členy a jejich náhradníky
jmenuje ministr financí společně s ministrem
výživy po slyšení příslušných
ministerstev. Jmenování členů a jejich
zástupců se děje na dobu neurčitou;
člena nebo zástupce lze kdykoliv odvolati a nahraditi
jiným.
(4) Poradní sbor bude svoláván podle potřeby
předsedou, kterého jmenuje ministr financí
společně s ministrem výživy; funkce
v něm jest čestná a členové
případně jejich náhradníci
mají jen nárok na přiměřené
odškodné.
(5) Poradnímu sboru přísluší
podávati československému monopolu lihovému
dobrá zdání ve všech důležitějších
otázkách týkajících se lihového
hospodaření, případně podávati
v těchto věcech iniciativní návrhy.
Předseda má právo přizvati do schůzí
poradního sboru potřebné znalce.
(6) Členové poradního sboru i jejich náhradníci
složí do rukou předsedy slib, že budou
zastávati svou funkci vždy tak, a by byl hájen
co nejlépe zájem národního celku a
že zachovají úřední tajemství
o věcech, jež budou předsedou označeny
za důvěrné. Poradní sbor může
své schůze i usnesení konati buď v plenu
nebo utvořiti odborné podvýbory stálé
nebo pro jednotlivé otázky.
(7) Schůzí poradního sboru zúčastní
se československý monopol lihový potřebným
počtem zástupců. Bližší
podrobnosti o organisaci, o působnosti a o jednacím
řádu poradního sboru budou vydány
ministerstvem financí společně s ministerstvem
výživy.
(8) Kancelář poradního sboru bude obstarávati
československý monopol lihový.
(1) Peněžité pokuty stanovené v čl.
VII, §§ 1 a 2 zák. č. 86/1932 Sb. a pokuty
stanovené vůbec na jednoduché důchodkové
přestupky tohoto monopolu se zvyšují na dvojnásobek.
(2) Nelze-li monopolní daň, podle níž
jest pokutu vyměřiti, ani zjistiti ani odhadnouti,
stanoví se pokuta až do 1,000.000.- Kčs podle
okolností případu.
(3) Je-li pokuta nedobytná, nastoupí místo
ní náhradní trest vězení (uzamčení)
od jednoho dne do jednoho roku. Náhradní trest vězení
(uzamčení) se stanoví jeden den za 100.-
Kčs až 300.- Kčs podle míry provinění
a podle výdělečných majetkových
a jinakých osobních poměrů vinníkových.
(4) Úřady a soudy rozhodující o trestných
činech důchodkových hodnotí provedené
důkazy podle volného uvážení.
(5) Trestné činy uvedené v § 100, odst.
5, stíhají a trestají se podle předpisů,
které platí pro stíhání a trestání
trestných činů důchodkových
spáchaných proti ustanovení o monopolní
dani z produkčního lihu.
(6) Při odsouzení podnikatele případně
správce nebo dílovedoucího lihovaru pro monopolní
zkrácení může býti vyslovena
též ztráta nároku na výrobní
oprávnění.
(7) Veškeré látky i výrobky, jichž
bylo nebo mělo býti použito při jednání,
zakládajícím skutkovou podstatu těžkého
důchodkového přestupku, propadají
bez náhrady ve prospěch státu.
Ustanovení článku XI, § 51 o věcné
příslušnosti finančních úřadů,
§ 52 o opravných prostředcích a §
53 o součinnosti úřadů a veřejných
orgánů platí obdobně také pro
daň z cukru, z droždí, z kyseliny octové,
z minerálních olejů, z piva, pro dávku
ze šumivého vína, daň z umělých
jedlých tuků, z uhlí, ze zapalovadel a z
elektrických zdrojů záření.
Pokud jde o příslušnost v trestních
věcech důchodkových, může učiniti
ministr financí vyhláškou ve Sbírce
zákonů a nařízení opatření
odchylná od dosavadní úpravy.
(1) Nebyly-li splatné daňové částky
včas a v plné výši zaplaceny, jsou vykonatelny
a budou vymáhány i s příslušenstvím
řízením donucovacím.
(2) Přirážka pro zmeškání
(poplatek z prodlení) podle ustanovení o přirážce
pro zmeškání platných pro přímé
daně vybírá se obdobně podle §
7, odst. 2 také u těch nepřímých
daní, u nichž není o tom v tomto zákoně
výslovného ustanovení.
(1) Platnosti pozbývají všechny předpisy,
které se příčí ustanovením
tohoto zákona.
(2) Předpisy o dani z masa (zákon ze dne 14. dubna
1920, č. 262 Sb., ve znění zákonů
ze dne 2. července 1936, č. 199 Sb. a ze dne 8.
července 1942, č. 141 Slov. zák. s jejich
prováděcími nařízeními)
na Slovensku prozatím zůstávají v
platnosti se změnami sazeb, jak jsou uvedeny v příloze
tvořící podstatnou část tohoto
zákona.
Ministr financí se zmocňuje, aby učinil správní
opatření k zamezení nesrovnalostí
a tvrdostí, které by mohly vzniknouti prováděním
tohoto zákona.
Věci, které se týkají nepřímých
daní a státních finančních
monopolů a které nebyly do dne, kdy tento zákon
nabývá účinnosti, právoplatně
vyřízeny, budou projednány podle právních
předpisů, platných před tímto
dnem, úřady a orgány věcně
a místně k tomu příslušnými
podle tohoto zákona.
Ministr financí se zmocňuje, aby upravil a ve státním
jazyce vyhlásil ve Sbírce zákonů a
nařízení závazné znění
zákonných ustanovení o nepřímých
daních, státních finančních
monopolech a o trestním právu důchodkovém,
jak vyplývá z pozdějších jejich
změn a doplňků a z tohoto zákona.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1946 a platí na celém území
Československé republiky s těmito výjimkami:
1. ustanovení o dani z masa nabudou účinnosti
na Slovensku dnem, který stanoví ministr financí
vyhláškou ve Sbírce zákonů a
nařízení;
2. ustanovení o dani z uhlí nabudou účinnosti
na celém území státu dnem 1. července
1946. Dosavadní předpisy platné pro tuto
daň se do toho dne neprovádějí a daň
se nevybírá.
Tento zákon provede ministr financí spolu se zúčastněnými
ministry.
(1) Daň z masa činí 1.50 Kčs za 1
kg.
(2) Zapravuje-li se daň ze živých zvířat,
sráží se u koní polovina, u hovězího
a skopového dobytka jedna třetina, u telat a hříbat
(do 85 kg živé váhy) jedna pětina a
u vepřového dobytka jedna desetina.
(3) Zapravuje-li se daň ze zabitých telat a hříbat
do 70 kg mrtvé váhy a ze zabitého skopového
dobytka, vesměs v kůži, sráží
se jedna desetina.
(4) Z masa připraveného a z masných výrobků
činí daň o polovinu více, t. j. 2.25
Kčs za 1 kg.
Daň z masa činí:
1. | u dobytka hovězího (býci, voli, krávy, mladý dobytek) z kusu do 180 kg živé váhy | 187.50 Kčs, |
z kusu do 400 kg živé váhy | 375.- Kčs, | |
z kusu přes 400 kg živé váhy | 750.- Kčs; | |
2. | u koní z kusu do 400 kg živé váhy | 187.50 Kčs, |
z kusu přes 400 kg živé váhy | 375.- Kčs; | |
3. | u telat a hříbat: | |
u kusu do 85 kg živé váhy neb do 70 kg mrtvé váhy | 90.- Kčs; | |
4. | u dobytka skopového a to: | |
a) ovcí, beranů a skopců z kusu | 45.- Kčs, | |
b) jehňat do 10 kg živé váhy neb 8 kg mrtvé váhy | 15.- Kčs; | |
5. | u dobytka vepřového: | |
a) do 10 kg živé váhy neb 8 kg mrtvé váhy | 15.- Kčs, | |
b) do 20 kg živé váhy neb 18 kg mrtvé váhy | 22.50 Kčs, | |
c) do 80 kg živé váhy neb 70 kg mrtvé váhy | 90.- Kčs, | |
d) do 150 kg živé váhy neb 130 kg mrtvé váhy | 180.- Kčs, | |
e) přes 150 kg živé váhy neb 130 kg mrtvé váhy | 270.- Kčs. |
Poražení drobného hospodářského
zvířectva pro vlastní spotřebu nepodléhají
této dani; daň se platí paušálem
30% katastrálního výtěžku obhospodařované
polnohospodářské půdy.
Přiloženou osnovou sleduje finanční
správa trojí cíl:
1. obnovu československého práva v oboru
nepřímých daní včetně
státních finančních monopolů
a to na celém území republiky,
2. podstatné zjednodušení jak celého
systému nepřímých daní, tak
i hlavních technických ustanovení jednotlivých
daní a
3. zvýšení státních příjmů,
které jest nezbytným předpokladem vyrovnaného
státního rozpočtu a tím i měnové
stability.
Spotřební daně (včetně státních
finančních monopolů) náležejí
ve všech státech světa k nejdůležitějším
zdrojům státních příjmů
a to i v dobách zcela normálních, kdy dobrá
zaměstnanost výroby, spolu s čilou směnou
statků, zaručují vysokou hladinu národního
důchodu a dávají tím i dobrý
základ pro výnos daní vázaných
na důchod a výnos, totiž daní přímých.
Tak na příklad roku 1933 - 1934 byla účast
nepřímých daní na státních
příjmech v některých státech
světa:
V době válečné klesá
ovšem význam nepřímých daní
pro státní pokladnu jednak absolutně pro
nedostatek zboží, jednak relativně v poměru
k přímým daním, poněvadž
výnosy těchto pro inflaci se zvyšují.
Mimo to zpravidla nepostačují sazby nepřímých
daní sledovati stoupající křivku cen
zboží, čímž je relativní
snižování výnosu nepřímých
daní ještě více urychlováno.
Tak činily u nás státní příjmy:
V době poválečné ustává
obvykle inflační příliv peněz,
podmíněný placením válečných
dodávek, čímž se snižuje číselně
peněžní národní důchod
a tím i výnos přímých daní.
Naopak zvýšení výroby na mírovou
úroveň zvyšuje reálný důchod
poskytnutím většího množství
spotřebních statků, které podléhají
daním nepřímým, čímž
se zvyšuje jejich výnos.
Také pro nejbližší dobu možno čekati
zvýšený význam nepřímých
daní pro státní příjmy jednak
proto, že zamýšlená stabilisace měny
není pojmově slučitelnou s inflačním
rozmnožováním oběživa prováděným
okupanty v době nesvobody, dále pak proto, že
nelze ihned očekávati plných příjmů
daní výnosových, když téměř
veškerý průmysl musí teprve provésti
přeměnu na mírovou výrobu, při
čemž bude nutno v některých odvětvích
počítati ještě s nedostatkem paliva,
surovin i pracovních sil, dále pak, ježto valné
oblasti státu, jmenovitě země Moravskoslezská
a Slovensko, byly přímo postiženy válkou
a konečně proto, že poválečná
doba přinesla pronikavou změnu i v sociální
struktuře našeho národa.
Vyrovnaný státní rozpočet jest nezbytným
předpokladem každého spořádaného
státu, neboť bez něho není myslitelným
ani hospodářský pořádek ani
měnová stabilita, které jedině umožňují
výrobní i prodejní kalkulaci a normální
chod směny statků, hospodářské
plánování a tím i národní
blahobyt. Obrovské úkoly uvalené v době
poválečné na státní pokladnu,
vyžadovati budou proto těžké oběti
ode všech vrstev obyvatelstva a vzhledem k očekávanému
poklesu výnosu daní přímých
bude nutno přinésti tyto oběti převážně
formou zatížení daněmi nepřímými.
Přiložená osnova jest jen pouhým provisoriem
majícím za účel překlenouti
údobí, jehož finanční správa
nezbytně potřebuje k úplné reorganisaci
oboru nepřímých daní od základu
a ve všech směrech, tedy jak legislativní úpravy
celé materie, tak i správních i výkonných
úřadů tuto materii spravujících
i správní methody, jíž bude pro administrování
těchto daní použito. Tuto definitivní
úpravu přiložená osnova již připravuje
a proto provádí v přítomném
návrhu značné zlepšení celé
upravované daňové oblasti ve všech směrech.
Celý navrhovaný daňový systém
jest především vybudován s hlediska
přísné úspornosti a to jak sledováním
zásady "méně daní, ale výnosných",
tak i rigorosním přezkoušením a zjednodušením
celé struktury i všech kontrolních opatření
veškerých daní, jak starých, tak i nově
zaváděných, jak co do účelnosti
tak i co do nutnosti a konečně i za tím cílem,
aby naprosto mohla zaniknouti t. zv. druhá daňová
armáda, totiž armáda soukromých sil,
pomocí nichž musel podnikatel zdolávati svoje
daňové úkoly a aby také počet
potřebných finančních sil mohl býti
proti stavu z roku 1938 restringován.
Zásada "málo daní, ale výnosných"
přispívá beze sporu vydatně k žádoucí
úspornosti daňového systému, neboť
nadpočet daní zvyšuje i počet daňově
kontrolovaných stran, což činí nutným
zaměstnávání většího
počtu kontrolních sil a úřadů,
takže daňová režie státu vzrůstá.
Vytčené zásadě vyhovuje osnova tím,
že neobnovuje veškeré bývalé československé
nepřímé daně platné v roce
1938, nýbrž vypouští z celkového
počtu 18 daní - čtyři nepřímé
daně. Při vylučování daní
rozhodovaly ovšem nejen důvody úspornosti,
nýbrž i hlediska sociální a hospodářská.
Tak zrušena daň z limonád, sodových
a minerálních vod nejenom z důvodů
úsporných, nýbrž i z důvodů
sociálních, daň z vodní síly
též z důvodů národohospodářských,
daň z přípravků ke kypření
těsta též pro relativně vysoké
zatěžování poplatníka lepením
berních známek a potravní daň na čáře
zrušena jak pro zaostalost celého systému,
tak i pro vysokou režii. Mimo to prozatím, t. j. až
do vyjasnění hospodářských
poměrů, nebude vybírána daň
z motorových vozidel a daň z jízdného
za hromadnou dopravu osob motorovými vozidly.
Daň z lihu přeměňuje se na státní
finanční monopol a nově se zavádí
daň z cigaretového papíru jakožto aspoň
částečné zdanění tabáků
doma vypěstovaných a unikajících proto
z monopolního hospodaření státu. Z
daní s nižším výnosem podržuje
osnova jen takové, jichž buď potřebuje
jako ochrany proti přesunu spotřeby (daň
z kyseliny octové, cukru škrobového a umělých
sladidel), nebo ježto výroba dotyčných
daňových předmětů jest prováděna
toliko v několika málo podnicích (šumivé
víno, výbušniny), takže vybírání
daně je jednoduché a není spojeno téměř
se žádnou režií.
Navrhovaný systém nepřímých
daní sestává z daní:
daň z cukru,
daň z droždí,
daň z kyseliny octové,
daň z minerálních olejů,
daň z piva,
daň ze šumivého vína,
daň z umělých jedlých tuků,
daň z uhlí,
daň ze zapalovadel,
daň z elektrických zdrojů záření,
daň z masa,
daň z vína, moštu a ovocných šťáv,
daň z cigaretového papíru;
z monopolů:
monopol tabákový,
monopol solný,
monopol výbušnin,
monopol umělých sladidel,
monopol lihový,
tedy úhrnem z třinácti daní a pěti
monopolů oproti dřívějšímu
stavu, který sestával z osmnácti daní
a čtyř monopolů.
Také druhou zásadu úspornosti, totiž
zjednodušení všech nepřímých
daní v jejich celkové struktuře i v pomocných
prostředcích provádí osnova rigorosně
a to jmenovitě u těch daní; které
byly dosud spojeny s tou nejvyšší režií,
totiž u daně z vína a z masa. Tyto daně
staví osnova na zcela novou základnu, snižujíc
tím zcela pronikavě počet kontrolovaných
daňových stran, takže dociluje značného
snížení daňové režie snížením
počtu potřebných dozorčích
orgánů a snížením práce
jak jejich, tak i poplatníků. Také u ostatních
daní provádí se pronikavé zjednodušení
po stránce daňově technické, ruší
se předpisy o továrním ohrazení, o
berních známkách, odstraňují
se úřední intervence při zdaněném
a částečně i nezdaněném
vyklizování daňových předmětů,
zavádí se všeobecně odsun daňových
plateb o více než jeden měsíc za současného
zrušení daňových úvěrů,
zatěžujících dosud značně
jak poplatníky tak i finanční úřady
skládáním jistot, jejich evidencí
i uvolňováním, vystavováním
daňových směnek a manipulací s nimi,
placením provisí ručícím peněžním
ústavům atd.; zavádí se jednotné
placení nepřímých daní na účet
úřadů I. stolice, čímž
bude nejúčelněji čeleno daňovým
nedoplatkům a budou podstatně zjednodušeny
a normalisovány daňové záznamy stran.
U daňových záznamů vedených
úřady bude zjednodušení a normalisování
nařízeno cestou interní.
Na zásadu přísné úspornosti
nezapomnělo ministerstvo financí ani ve své
interní organisaci centrální správy
nepřímých daní, kde byly zrušeny
hlavně ministerské censurní účtárny
pro nepřímé daně, zaměstnávající
dříve značný počet účetních
sil a kontrolní i správní služba se
současně usilovně přebudovávají
podle zásad moderní pružné správní
methody inspekční, osvědčivší
se plně již ve finanční službě
čelných světových států.
Leč ani sociální stránku nepřímých
daní neponechala osnova bez povšimnutí, neboť
celý navrhovaný daňový systém
jest vybudován převážně na zdanění
potřeby zbytné, t. j. na zdanění tabáku,
cigaretového papíru, lihu, piva a vína. Výnos
těchto daní odhaduje osnova na 6.789,527.500 Kčs,
t. j. 69.873% úhrnného výnosu daní
nepřímých a finančních monopolů
(9.716,947.500.-Kčs). Přezkoušení daňového
zatížení poplatníků navrhovanými
daněmi bylo ministerstvem financí provedeno velmi
pečlivě a přehledné výsledky
tohoto zkoumání jsou uloženy v dílu
V. této důvodové zprávy. Rovněž
při zrušování daní z limonád,
sodových a minerálních vod, bylo hledisko
sociální rozhodujícím.
S hlediska národohospodářského provedeno
zhodnocení navrženého systému v dílu
IV. této důvodové zprávy.
Navrhovaným zjednodušením dosavadního
daňového systému připravuje se vytvoření
jednotného zákona, upravujícího celé
nepřímé zdanění podle zásad
moderních správních method. Touto konečnou
normou budou pak získány předpoklady též
pro konečnou organisaci finančních úřadů,
neboť napřed musí býti úkoly
všech finančních úřadů
přesně známy a normami vytýčeny
a pak teprve bude možno připraviti jejich definitivní
strukturu.
Přes to, že rozpočtové práce
nejsou ještě zdaleka ukončeny, odhaduje finanční
správa podle dnešního stavu rozpočtové
nároky resortů pro příští
rok 1946 částkou 30 - 40 miliard Kčs. Tyto
výdaje měly by býti, pokud možno, kryty
řádnými státními příjmy,
tedy z výnosů daní přímých,
nepřímých, poplatků, daně z
obratu, cel a ze zisků státních podniků
nemonopolních.
U daní přímých nutno pro budoucnost
počítati se silným poklesem výnosu
a to z důvodů, které již byly předeslány.
Stejně tomu bude u poplatků, poněvadž
reorganisace našeho národního hospodářství
není dosud skončena.
U daně z obratu lze očekávati při
navržené 3% sazbě, při alespoň
70%ní výrobnosti a při zachování
počtu dosavadních obratů a cen, mírné
zvýšení.
U cel nedovoluje hospodářská situace stanovení
všech celních sazeb v předválečné
výši, nýbrž u předmětů
výživy, u polotovarů a tam, kde domácí
výroba zdaleka nestačí ke krytí potřeby,
lze jen podle pokroků konsolidace hospodářských
poměrů postupně obnovovati cla, takže
výnos cel se nebude v roce 1946 zdaleka rovnati výnosu
předválečnému.
Státní podniky s výjimkou státních
finančních monopolů neposkytnou v roce 1946
pravděpodobně vůbec žádného
zisku.
Z toho všeho je patrno, že řádná
úhrada státního rozpočtu, jak již
dříve byla zdůrazněno, musí
býti hledána v prvé řadě v
oboru nepřímého zdanění.
Po celou dobu nesvobody bylo naše národní hospodářství
jen předmětem soustavného vykořisťování
se strany okupantů, kteří, aby docilovali
nejnižších cen dodávaných statků
a nejnižších mezd, stanovili prodejní
ceny hluboko pod výrobní náklady, takže
veškerá naše výroba žila ze své
podstaty. Nezbytná potřeba postaviti výrobu
na trvale zdravý základ vynucuje si nyní
zvýšení prodejních cen alespoň
na tu výši, aby byly kryty výrobní náklady.
Toto zvýšení bylo již provedeno tak, že
se ceny zvýšily oproti roku 1938 asi na 300%.
Vzhledem k tomu bylo by odůvodněné, aby též
specifické daňové sazby byly zvýšeny
stejnou měrou jako ceny, t. j. trojnásobně,
avšak se zřetelem k tomu, že finanční
situace obnoveného státu jest po válce daleko
těžší než byla situace našeho
státu 1938, bude nutno, aby daňové sazby
byly po případě zvýšeny i nad
tuto mez.
Osnova navrhuje proto tyto daňové sazby:
Cukr | 184.- | 552.- | 500.- |
Droždí | 5.- | 15.- | 15.- |
Kyselina octová | 6.- | 18.- | 18.- |
Maso syrové | 0.20 | 0.60 | 1.50 |
Maso připravované | 0.30 | 0.90 | 2.25 |
Benzin | 96.- | 288.- | 300.- |
Petrolej | 30.- | 90.- | 100.- |
Plyn. olej | 40.- | 120.- | 100.- |
Mazací olej | 40.- | 120.- | 130.- |
Benzol | 40.- | 120.- | 100.- |
Pivo | 51.- | 153.- | 196.- |
Víno hroznové | 0.80 | 2.40 | 5.- |
Víno ovocné | 0.40 | 1.20 | 2.50 |
Víno šumivé | 30.- | 90.- | 90.- |
Umělé jedlé tuky: | |||
jedlé mastné oleje | 3.- | 9.- | 9.- |
umělé máslo | 2.20 | 6.60 | 6.- |
umělé sádlo | 1.20 | 3.60 | 6.- |
Uhlí | 10% | 30% | 10% |
z ceny | z ceny | z ceny | |
Zápalky | 0.12 | 0.36 | 0.20 |
Zapalovače | 5.- | 15.- | 15.- |
až 30.- | až 90.- | až 90.- | |
žárovky | 0.20 | 0.60 | 0.60 |
až 10.- | až 30.- | až 30.- |