Jak z přehledu patrno, nedosahuje navrhovaná daňová
sazba ani trojnásobku u daně z cukru, umělého
másla a zápalek a dosahuje právě jen
uvedené meze u daně z droždí, kyseliny
octové, šumivého vína, jedlých
mastných olejů, zapalovačů a zdrojů
záření; u minerálních olejů
a to u benzinu, petroleje a mazacích olejů jest
daňové zatížení jenom nepatrně
zaokrouhlena směrem vzhůru nad zmíněný
limit, u benzolu a plynových olejů, jež jsou
převážně tuzemského původu,
jest pak zatížení poněkud nižší.
Zdanění vyšší než 300% jest
navrženo toliko u masa, piva, umělého sádla
a vína a to z těchto důvodů:
Maso bylo v roce 1938 zatíženo jen daní neobyčejně
nízkou, která sazbou 20 hal. z 1 kg činila
jen 1.60% prodejní ceny u masa hovězího,
1.52% u masa vepřového a 1.82% u sádla, ač
na př. daň z cukru činila 30.67%, daň
z droždí 44.44%, z prodejní ceny; předpokládáme-li,
že se cena masa v průměru ustálí
na 50 Kčs za 1 kg, dosáhne tak navržená
sazba kvoty jen 3% z prodejní ceny, takže ani potom
nebude lze mluviti o přílišném daňovém
zatížení.
U daně z piva nenavrhuje osnova oproti stavu dnešnímu
vůbec žádného zvýšení,
podržujíc daňovou sazbu placenou konsumenty
po dobu nesvobody okupantům. Přihlížíme-li
k tomu, že spolu se svobodou dostalo se všem pracujícím
podstatného zvýšení příjmů
a že již při nižších bývalých
příjmech nesli totéž daňové
zatížení plynoucí nepříteli,
aniž se zříkali konsumu piva, jest jistě
plně oprávněno očekávati .finanční
správy, že nezměněné zatížení
konsumu piva nenarazí na obtíže u konsumentů
nyní, kdy budou přinášeti tuto obět'
svému vlastnímu státu a kdy i kvalita piva
bude podstatně zlepšena.
Umělé sádlo bylo v roce 1938 zdaněno
velmi nízko. Daňová sazba byla nyní
zavedena jen pro úplnost, neboť umělé
sádlo se nyní nevyrábí. Konsum
nebude tedy touto sazbou prakticky zatížen.
U daně z vína, zvýšena jest daňová
sazba na více než třikrát vzhledem k
tomu, že i prodejní cena vína stoupla nad tento
trojnásobek a to daleko více, nežli navrhované
daňové zatížení.
Při navrhovaných sazbách bude pravděpodobný
výnos nepřímých daní včetně
státních finančních monopolů
tento:
Viz tabulku.
Cukr | 6.-- | 1.84 | 30.67 | 7.60 | 2.10 | 27.63 | 15.40 | 5.-- | 32.47 |
Droždí | 11.25 | 5.-- | 44.44 | 15.-- | 42.-- | 15.-- | 35.71 | ||
Kyselina octová | 35.-- | 6.-- | 17.14 | 35.-- | 6.145 | 17.02 | 78,-- | 18.-- | 23.07 |
Maso hovězí | 12.50 | 0.20 | 1.60 | 17.80 | 47.-- | 1.50 | 3.19 | ||
Maso vepřové | 13.10 | 0.20 | 1.52 | 23.30 | 55.-- | 1.50 | 2.73 | ||
Sádlo | 16.-- | 0.30 | 1.87 | 21.90 | 56.-- | 2.25 | 4.01 | ||
Víno hroznové | 12.-- | 0.80 | 6.67 | 34.- | 39.-- | 5.-- | 12.82 | ||
Víno ovocné | 10.-- | 0.40 | 4.-- | 19.- | 21.50 | 2.50 | 11.62 | ||
Benzin 1 kg | 4.50 | 0.96 | 21.33 | 6.- | 0.60 | 10.- | 16.45 | 3.-- | 18.24 |
Petrolej | 2.50 | 0.30 | 16.-- - | 5.15 | 0.60 | 11.65 | 12.77 | 1.-- | 7.83 |
Plyn. olej | 1.80 | 0.40 | 22.22 | 3.59 | 0.39 | 10.86 | 11.57 | 1.-- | 10.42 |
Mazací olej | 4.30 | 0.40 | 9.03 | 4.70 | 15.40 | 1.30 | 8.44 | ||
Dutinky | 4.90 | 1.50 | 30.61 | ||||||
Papírky cigaretové | 2.75 | 1.50 | 54.54 | ||||||
Pivo výčepní | 2.70 | 0.51 | 18.89 | 4.80 | 1.96 | 40.83 | 6.60 | 1.96 | 32.66 |
Uhlí hnědé | 22.20 | 1.-- | 4.50 | 28.- | 60.80 | 1.50 | 2.47 | ||
Uhlí černé | 29.50 | 2.-- | 6.71 | 35.- | 75.70 | 3.-- | 3.96 | ||
Zápalky | 0.30 | 0.12 | 40.00 | 0.40 | 0.12 | 30.- | 1.-- | 0.20 | 20.-- |
Šumivé víno | 47.50 | 30.-- | 63.15 | 75.- | 30.-- | 40.- | 225.-- | 90.-- | 40.-- |
Daň z cukru | cukr řepkový | 500.-- | 3,000.000 q | 1.600,000.000,- | ||||
cukr škrobový a sladový | 84.-- | 30.000 q | 2,520.000.- | |||||
Daň z droždí | 15.-- | 14,000.000 kg | 210,000.000.- | |||||
Daň z kyseliny octové | 18.-- | 500.000 kg | 9,000.000.- | |||||
Daň z minerálních olejů | benzin | 300.-- | 1,000.000 q | 300,000.000.- | ||||
petrolej | 100.-- | 400.000 q | ||||||
plyn. olej | 110.000 q | 55,000.000.- | ||||||
mazací oleje | 130.-- | 130.000 q | 26,900.000.- | |||||
benzol | 100.-- | 150.000 q | 15,000.000.- | |||||
Daň z piva | 196.-- | 8,000.000 hl | 1.568,000.000.- | |||||
Daň ze šumivého vína | 90.-- | 100.000 litrů | 9,000.000.- | |||||
Umělé jedlé tuky | 9.-- | 30.000 q | 27,000.000.- | |||||
6.-- | 220.000 q | 132,000.000.- | ||||||
Daň z uhlí *) | 10% z ceny na dole | 10,000.000 tun | 200,000.000.- | |||||
Daň ze zapalovadel | 0.20 | 440,000.000 krab. | 88,000.000.- | |||||
Daň ze světelných zdrojů záření | 0.60 | 18,000.000 kusů | 54,000.000.- | |||||
30.-- | ||||||||
Daň z masa | 1.50 | 166,000.000 kg | 234,000.000.- | |||||
2.25 | ||||||||
Daň z vína | hroznového | 6.-- | 400.000 hl | 200,000.000.- | ||||
ovocného | 2.50 | 60.000 hl | 12,500.000.- | |||||
4.-- | ||||||||
Daň z cigaretového papíru | 100,000.000.- | |||||||
Celkem spotřební daně | 4.742,920.000.- | |||||||
Monopoly: | ||||||||
Tabákový | 3.500,000.000.- | |||||||
Solný | 50,000.000.- | |||||||
Výbušin | 10,000.000.- | |||||||
Umělých sladidel | 5 000.000.- | |||||||
Lihový | 1.409,027.500.- | |||||||
Celkem monopoly Kčs | 4.974,027.500.- | |||||||
Celkový výnos Kčs | 9.716,947.500.- |
*) Od 1. července 1946.
Vzhledem k tomu, že preliminované nároky
resortů dosahují 30 - 40 miliard Kčs, jest
jisto, že zůstane i přes zvýšení
spotřebních daní tu značná
částka, pro kterou bude musiti hledati finanční
správa ještě dodatečné krytí.
Spotřební daň vkládá se do
výrobního nákladu, tvoří jeho
pevnou, nepružnou složku, která musí býti
konsumentem v ceně zaplacena, takže se jí zvyšuje
prodejní cena tovaru postiženého daní.
Za normálních poměrů, kdy jest alespoň
do jisté míry udržována rovnováha
mezi nominelní hodnotou peněžního oběživa
na straně jedné a hodnotou obíhajících
statků na straně druhé, odpovídá
každé ceně určitá spotřeba
a tudíž i odbyt, jemuž se výroba musí
přizpůsobiti. Za těchto normálních
poměrů brzdí tedy nutně každé
zvýšení ceny odbyt a proto i výrobu.
Při nedostatku zboží a přebytku peněz
ustupuje sice tato skutečnost do pozadí, ale nyní,
když finanční správa usiluje na straně
jedné o zavedení normálních poměrů
měnových odčerpáváním
přebytečného oběživa a na straně
druhé se snaží všemi prostředky
o zvýšení výroby a rozmnožením
zásob spotřebních statků dodat ponechanému
peněžnímu kapitálu potřebnou
reálnou náplň, jest nutné, otázkou
věcné únosnosti spotřebních
daní se zabývati.
Pohyb cenové hladiny není však ještě
u některých spotřebních statků
ukončen a proto finanční správa nemůže
vyčísliti navrhované daňové
zatížení přesným poměrem
k těmto definitivním cenám. Berou se proto
pro výpočet věcného zatížení
v níže uvedeném přehledu za základ
jen ceny fiktivní, vypočítané tak,
že se k nynějším prodejním cenám
připočítává jenom navržené
zvýšení daňového zatížení.
Při tom však jest naprosto jisté, že skutečné
prodejní ceny budou vzhledem k dosavadním ztrátovým
cenám a vzhledem k tomu, že i většina
mezd a platů má tendenci ještě stoupající,
podstatně vyšší a že proto navržené
daňové zatížení bude relativně
vzhledem k cenám podstatně nižší
než v následujícím přehledu se
uvádí.
Zatížení spotřebních předmětů
činí v roce 1938, 1944 a podle osnovy:
Viz tabulku.
Hledíc k všeobecnému zvýšení
cen hlavních spotřebních statků na
300% oproti cenám z roku 1938 a k navrhovanému zvýšení
daňových sazeb v mezích téhož
násobku, lze všeobecně říci,
že se nové daňové zatížení
ve svém poměru k cenám oproti roku 1938 vůbec
nemění.
Úhrnné zatížení 5 členné
rodiny dělnické v Praze, sestávající
podle šetření SÚS z muže, ženy
a 3 dítek, provedeného methodou representativní
(synové 13 a 9 let, dcera 11 let) činilo u jednotlivých
spotřebních daní v roce 1938:
Z cukru | 175.09 | 1,003 |
Z droždí | 14.19 | 0.082 |
Z kyseliny octové | 1.95 | 0.011 |
Z masa | 45.20 | 0.260 |
Z vína | 10.22 | 0.059 |
Z piva | 74.62 | 0.453 |
Z uhlí | 29.64 | 0.169 |
Ze zápalek | 12.48 | 0.072 |
Ze zdrojů záření | 7.68 | 0.044 |
Z lihu | 123.45 | 0.711 |
Z minerálních vod | 0.5 5 | 0.003 |
Ze sodových vod | 0.74 | 0.004 |
Z prášků do pečiva | 2.25 | 0:013 |
Z umělých jedlých tuků | 5.93 | 0,034 |
Tabák | 350.76 | 2.020 |
Sůl | 17.16 | 0.099 |
Umělá sladidla | 4.84 | 0.005 |
Potravní daň na čáře | 6.51 | 0.037 |
Úhrnné zatížení 5 členné
rodiny nepřímými daněmi včetně
finančních monopolů činilo tedy v
roce 1938 Kč 879.26 a v procentech důchodu 5.0799%.
Zatížení téže rodiny v pátém
přídělovém období od
1. 9. 1945 do 14. 10. 1945 podle sazeb nyní platných,
t. j. říšských sazeb jakož i zatížení
podle sazeb v přiložené osnově navrhovaných
jest patrno z přehledu obsaženého na další
straně této důvodové zprávy:
Viz tabulku strana.
Zvýšené zatížení rodinného
důchodu z 5.08% na 6.25% patrné z přehledu
jest ve značné části jen zdánlivé,
neboť v přehledu jest již počítáno
se zvýšenými daňovými sazbami,
avšak s nynějšími, tedy ještě
nestabilisovanými, důchody. Poněvadž
však se zvyšováním cen spotřebních
statků byly zvýšeny též mzdy a
platy, jmenovitě u vrstev sociálně slabších,
bude u zvýšených důchodů zatížení
spotřebními daněmi relativně, t, j.
k důchodu nižší, nežli se v přehledu
uvádí. Osnova nabude asi účinnosti
nejdříve k 1. lednu 1946, kdy možno již
čekati s určitostí ukončení
tvorby cen a mezd, takže celkové zvýšení
daňového zatížení bude nižší
oproti skutečnému stavu, nežli jest v tabulce
uvedeno.
Pro srovnání jest uvedeno v dalším zatížení
téže rodiny navrhovanými spotřebními
daněmi a jinými konkurenčními dávkami
v téže době:
Spotřební daně na spotřebu zbytnou | ||
Spotřební daně na spotřebu nezbytnou | ||
Nemocenské pojištění | ||
Invalidní a starobní pojištění | ||
Daň ze mzdy |
Víno | ||||||||
Pivo | ||||||||
Lihoviny 1) | ||||||||
Cigaretový papír | ||||||||
Tabák | ||||||||
Cukr | ||||||||
umělý med | ||||||||
marmeláda | ||||||||
cukroví | ||||||||
Maso | ||||||||
sádlo škvař. | ||||||||
Droždí | ||||||||
pečivo 2) | ||||||||
Uhlí | ||||||||
Sůl | ||||||||
Ocet 4%ní 3) | ||||||||
Zápalky | ||||||||
Zdroje elektric. záření | ||||||||
Umělá sladidla | ||||||||
Celkem | ||||||||
Poznámky k tabulce:
1) Při ceně lihu 125 Kčs za 1
hl se počítá jako daň 102.50 Kčs.
Pro 40%ní rum činí zatížení
102.60 Kčs X 40 = 41.00 Kčs za jeden litr.
2) Na jeden kus pečiva o váze 50 g se
spotřebuje 1 gram droždí. Předpokládáno,
že se vybere všechno pečivo.
3) Spotřeba na hlavu asi 0.1 litru, 5 členná
rodina 0.5 litru. 1% kyseliny v litru je zatíženo
0.18 Kčs, 4% = 0.72 Kčs a 0.5 litru 0.36 Kčs.
Tabulka zahrnuje pouze jedno zásobovací období
z toho důvodu, že dávky potravinové
se často mění od období k období,
takže je nemožno odhadovati příděly
na celý rok. Potraviny této rodině jsou přidělovány
na 2 lístky pro dospělé nad 20 let, 2 přídavkové
lístky P 3 a 3 lístky pro mladistvé od 6
- 20 let. Celkový příjem odpovídající
dani ze mzdy 16.- Kčs týdně (Cenové
zprávy SÚS č. 7) a daňovou skupinu
IV., při slevě na 3 osoby činí 582
Kčs týdně, t. j. 30.264 Kčs ročně,
a zásobovací období (: 13) = 2.328 Kčs.
Daňový předmět se přesněji
vymezuje. Tovární ohražení cukrovarů
a připevňování úředních
uzavíracích známek jako průkaz o zdanění
se pro nepraktičnost zrušuje. Za účelem
přesnější kontroly zavádí
se povinnost vedení záznamu a výrobě
cukru. Řízení při vyskladňování
surového cukru za účelem jeho odeslání
do rafinerie se zjednodušuje a zároveň se ruší
též předepsané úřední
intervence při zdaněném vyskladňování
cukru. Daňové platby se odsunují bez zvláštního
povolení o více než jeden měsíc.
Zrušují se ustanovení o daňových
úvěrech a zavádí se placení
daně službou poštovní spořitelny
na účet finančního úřadu
I. stolice.
Předpisy o dani z droždí se mění
tím, že se sazba daně zvyšuje na trojnásobek
a že se zavádí - jako u všech ostatních
nepřímých daní - placení daně
u okresního finančního ředitelství
(dosud u berního úřadu).
Daňové sazby byly zvýšeny na trojnásabek,
což je podmíněno všeobecnou valorisací
cen. Odloučením Podkarpatské Ukrajiny odpadly
tři továrny na chemickou kyselinu octovou, které
představovaly 89% výroby celé bývalé
Československé republiky. Proto bylo též
třeba změniti dosavadní, zákonem
stanovený poměr kyseliny kvasné ke konsumní
kyselině chemické. Vyřazení továren
Podkarpatské Ukrajiny by odpovídal poměr
89 : 11, místo toho byl však stanoven poměr
85 : 15, tedy výhodnější pro průmysl
chemický. Zároveň byla upravena výtěžnost
kvasné kyseliny ze 101 hl ° lihu na 76% místo
dřívějších 70%, což odpovídá
nynějšímu stavu.
Při stanovení nových daňových
sazeb zavedlo se rozlišování minerálních
olejů též podle viskosity. Nová úprava
placení daně a zrušení úvěrů
je ve shodě s úpravou placení daně
u cukru a ostatních spotřebních daní.
Pokud jde o benzin, používaný v zemědělství
a k pohonu leteckých motorů, ponechává
se stav dosud platný v zemi České a Moravskoslezské,
t. j. neobnovují se daňové výhrady,
poskytované až do roku 1940 pro tyto způsoby
použití benzinu. Malá spotřeba takto
zvýhodněného benzinu zvyšovala neúměrně
režii daňové kontroly a tím snižovala
daňový výnos. Mimo to cena benzinu v obou
těchto případech jest součástí
výrobních nákladů a jest cenovými
předpisy zakalkulována do cen výrobků,
resp. do dopravních cen.
Ponechávají se daňové sazby, včetně
přirážky, platné v zemi České
a Moravskoslezské, a pouze odstupňování
sazeb podle výstavu piva se mění v jednotnou
sazbu, vypočtenou váženým průměrem.
Zavádí se placení daně obdobně
jako je tomu u daně z cukru. Zrušuje se snížení
daně z titulu kontingentace vzhledem k nové úpravě
hospodaření pivem. Státní podpora
malých pivovarů se dále prodlužuje.
Pro zjednodušení kontroly odstraňuje se dělení
dávkových sazeb podle ceny šumivého
vína a stanoví se kromě toho jednotná
sazba za jeden litr; dávkové sazby se zvyšují
a zavádí se státní přirážka.
Placení dávky se upravuje obdobně jako u
daně z cukru; čímž odpadá placení
berními známkami. Tím se mění
dávka z daně páskové na daň
výrobní. Vzhledem k tomu se nově upravují
též ustanovení o propadnutí, daňových
stvrzenkách a trestní ustanovení.
Sazby daně z umělých jedlých tuků
zvyšují se na trojnásobek a zavádí
se placení daně u okresního finančního
ředitelství jako u ostatních nepřímých
daní.
Daňová sazba zůstává stejná
jako v r. 1938. Ve skutečnosti jest však o něco
nižší, neboť tehdy se počítala
hodnotová sazba podle cen docílených na dolech,
tedy účtovaných odběratelům,
kdežto nyní se počítá z úředně
stanovených cen na dole. V důsledku toho se zrušují
i ustanovení o zprostředkovatelích. Z kontrolních
důvodů se nařizuje uschovávání
stvrzenek. Daň se prozatím až do 30. června
1946 nevybírá, aby byla umožněna hospodářská
obnova.
Daňová sazba u zapalovačů se zvyšuje
na trojnásobek, daňová sazba u zápalek
se zvyšuje nepatrně, aby byla zachována cena
1 Kčs za krabičku. Placení daní se
připíná u zápalek na stávající
prodejní organisace výrobců (po jedné
v Praze a v Ružomberoku), které odvádějí
daň přímo státní pokladně,
čímž se podstatně snižuje daňová
režie.
Daňové sazby se zvyšují na trojnásobek.
Na příště se bude daň platiti
u okresního finančního ředitelství
jako u jiných nepřímých daní.
Daňový výnos dosavadní daně
z masa, platné do r. 1940, byl velmi snižován
daňovou režií, neboť poplatným
úkonem se stávalo každé poražení
dobytčete a daňovým subjektem každý
řezník, prodávající maso po
živnostensku, nebo chovatel, porážející
dobytče pro svou vlastní spotřebu. Z toho
vzniklo veliké množství daňových
aktů a obtížná, na venkově prakticky
neproveditelná, daňová kontrola. Proto bylo
celé daňové řízení připjato
na normy řízeného hospodářství.
Prodej a koupě dobytčete se při živnostenských
porážkách provádí výlučně
přes přídělové úřadovny,
u jichž plateben jest skládána kupní
cena; u nich bude placena též daň z masa. U
t. zv. domácích porážek vepřů
a ovcí zaplatí chovatel daň nalepením
daňové známky současně se známkou
pro Svaz pro dobytek, maso a tuky, placenou za povolení
k porážce, udělené místním
národním výborem. U zemědělců,
kteří platí daň z obratu, byl ponechán
dosavadní daňově technicky výhodný
způsob placení daně formou paušálu
z obhospodařovaných rolí a luk současně
s daní z obratu.
Poněvadž řízenému hospodářství
nepodléhají kozy, muly a osli a ježto výnos
z porážek těchto zvířat byl by
nízký, byla daň z masa těchto zvířat
zrušena.
Výše daně se stanoví v tuzemsku zásadně
podle živé váhy dobytčete úředně
zjištěné před jeho porážkou,
výjimkou (u porážek nutných a úředně
nařízených) podle váhy masa, způsobilého
k lidskému požívání, nebo (u
porážek domácích) z kusu podle druhu
dobytka, u masa dováženého z ciziny podle váhy
dovezeného masa. U nuceného výseku se zavádí
sazba poloviční. Daňovým osvobozením
se hodlá v budoucnu podporovati vývoz.
Poněvadž řízené hospodářství
platí pouze v zemi České a Moravskoslezské,
byla na Slovensku ponechána dosavadní daň
z masa a pouze její sazby byly valorisovány a zrušeno
tam zdanění koz, mulů a oslů.
Zdaňování vína, které dříve
spadalo pod všeobecnou daň nápojovou, nevyhovovalo
pro svůj zastaralý systém, který spočíval
ve vybírání daně z vína v maloobchodě,
t. j. při odbytu vína pod 40 litrů. Tím
vznikl velký počet zdaňovaných poplatníků,
což zvyšovalo neúměrně počet
daňových aktů a ztěžovalo a zdražovalo
daňovou agendu: Proto byla dosavadní konstrukce
daně přetvořena na daň výrobní,
čímž se počet poplatných stran
pronikavě zmenší a docílí podstatné
úspory v nákladech na vybírání
daně. Tím bylo vyhověno také přání
slovenských zájemců, neboť pěstování
vína se provádí z valné části
na Slovensku.
Rozlišování daňových sazeb u
nápojů z ovoce a bobulí podle objemových
procent alkoholu bylo uvedeno v soulad s celními předpisy.
Výrobci se umožňuje zaplacení daně
ve splátkách.
Nově se zavádí v Československé
republice neznámá daň z cigaretových
papírků a dutinek. Jest to doplňková
daň k tabákovému monopolu, neboť jí
se alespoň částečně zdaňuje
spotřeba tabáku doma vypěstovaného,
která se za války tak rozbujela. Jest to typická
daň výrobní, vybíraná v několika
továrnách přímo u výrobce,
čímž její režie jest nepatrná.
Její výnos se odhaduje částkou 100,000.000
Kčs ročně. Celkové roční
zatížení u jednoho kuřáka lze
odhadnouti částkou 26 Kčs. Daňově
se osvobozuje cigaretový papír, použitý
státní tabákovou režií k výrobě
cigaret, poněvadž v tomto případě
by se daň započítávala do výrobních
nákladů monopolních výrobků.
Nezdaňuje se rovněž papír, jehož
používají kuřáci lulek k balení
tabáku a to pro jeho nepatrnou spotřebu.
S vybíráním daně z motorových
vozidel a daně z jízdného za hromadnou dopravu
osob motorovými vozidly se vyčkává
do doby poválečného uspořádání
silniční motorové dopravy. Stejně
tak i zákon o povinném míšení
lihu s pohonnými látkami se ponechává
zatím in suspenso.
Z dosavadních monopolů se obnovují monopol
tabákový, solný, monopol výbušnin
a umělých sladidel.
Úprava monopolu tabákového, který
přirozeně i za nových poměrů
zůstane hlavním sloupem nepřímého
zdanění, nevyžaduje podstatných právních
změn, a nutné změny organisační,
výrobní a administrativní budou provedeny,
aniž by vyžadovaly legislativního zákroku.
Monopol solný podržuje osnova přes to, že
ztrátou Podkarpatské Ukrajiny jsme téměř
zcela pozbyli solných zdrojů, a to z toho důvodu,
že hospodaření solí jest nyní
organisováno v zemi České a Moravskoslezské
jako monopol hospodářský v rukou "Solných
mlýnů a. s." v Olomouci a na Slovensku jako
státní finanční monopol. V důsledku
toho jeví se daňové podchycení formou
monopolu jako nejjednodušší, neboť nebude
vyžadovati na Slovensku vůbec žádného
opatření, v zemi České a Moravskoslezské
pak pouhé dohody mezi ministerstvem financí a "Solnými
mlýny a. s." o provádění monopolu
a odvádění monopolní dávky.
Monopol výbušnin přebírá návrh
oproti roku 1938 beze změn, neboť zaručuje
finanční správě dosti značný
zisk téměř bez režie. Toto řešení
však pokládá finanční správa
za pouhé provisorium a o dalším trvání
tohoto monopolu bude rozhodnuto dodatečně po propočtení
národohospodářských důsledků
tohoto monopolu.
Monopol umělých sladidel podržuje osnova v
prvé řadě jako ochranu výroby cukru
řepového a pak jako nejjednodušší
formu zdanění.
Nově se zavádí monopol lihový. Ve
skutečnosti však existoval tento monopol v.Československé
republice již od roku 1918 a měnily se jen orgány,
jimž stát svěřoval hospodaření
lihem. Od r. 1923 hospodařila s lihem pod státním
dozorem organisace výrobců "Společnost
pro zpeněžení lihu", v posledních
letech na základě čl. VI, § 6 zákona
č. 86/1932 Sb. z. a n. Za německé okupace
byl zaveden v zemi České a Moravskoslezské
říšský monopol lihový (na t.
zv. protektorátním území teprve od
1. října 1940), jehož předpisy a nařízení
byla po osvobození prozatím ponechána v platnosti
na základě dekretu presidenta republiky ze dne 3.
srpna 1944 o obnovení právního pořádku.
Na Slovensku nepřestaly v oboru lihovém platiti
předválečné základní
zákony československé a hospodaří
tam dosud organisace výrobců "Slovenská
lihová společnost" v Bratislavě.
Již při poslední československé
úpravě cit. zákonem č. 86/1932 Sb.
z. a n. bylo vážně počítáno
s možností, že se hospodaření s
lihem opět ujme stát. Článek VI, §
6 stanoví o tom mezi jiným: "S lihem, který
jest pod závěrou, může hospodařiti
buď státní finanční správa
na účet státu, nebo může pověřiti
tímto hospodařením obchodní společnost,
jež bude hospodařiti svým jménem na
svůj účet. V prvém případě
bude upravena organisace a způsob lihového hospodaření
státního podle zák. čís. 404/1922
Sb. z. a n., nebo zvláštním zákonem.
Pro případ druhý budou platiti ustanovení,
uvedená v následujících odstavcích
a ve smlouvě, kterou uzavře vždy na dobu nejvýše
4 let ministr financí s dotyčnou společností
a jež podléhá schválení vlády."
Finanční správa navazuje nyní na toto
ustanovení a navrhuje, aby byl zřízen československý
monopol lihový jakožto pokračování
stavu, v historických zemích zásadně
již nyní platného, a na Slovensku poměrně
snadno vybudovatelného. Jde především
o monopol prodejní. Líh jest sice vydatným
pramenem státních příjmů (více
než jedna miliarda ročně), avšak v důsledku
svých speciálních poměrů odbytových
mohl by se státi též příčinou
stamilionových ztrát pro státní pokladnu.
Důvody, pro které již před válkou
byla státu vyhražena možnost hospodařiti
na vlastní účet, nyní převládají
a přibyly k nim nové úkoly takového
rozsahu, že za daných okolností by jiný
způsob úpravy nebyl účelný,
ba ani dobře možný. Hlavní lihovarské
suroviny (brambory, řepa, melasa) jsou v zájmu celostátního
vyživovacího plánu přísně
obhospodařovány. Ve výrobním plánu
lihovarském bude nutno mezi dosavadní důležité
skupiny lihovarských podniků - lihovary zemědělské
a průmyslové - účelně včleniti
nové odvětví, které u nás za
války vzniklo a zmohutnělo, totiž sulfitové
lihovary při výrobě celulosy. Ve spotřebě
lihu panuje pak téměř ve všech oborech
nejistota, pramenící jednak z poválečného
neklidu, jednak z nejasnosti příštího
mírového hospodářského vývoje.
Tak v oboru pitné spotřeby bude nutno pracně
zdolávati nad pomyšlení rozšířenou
pokoutní výrobu, která při vysoké
prodejní ceně lihu nepřestane býti
lákavou i za dostatečného zásobování.
V octářském úseku bude třeba
vedle daňové stránky dále upravovati
soutěživost obou hlavních druhů octa,
totiž kvasného octa lihového a octa z chemické
kyseliny. Při průmyslové spotřebě
lihu půjde jednak o podporu nových odvětví
výrobních, jednak o konkurenci nových surovin
(na př. rozpustidel). Také vývoz lihu, který
zvláště nyní po válce může
býti alespoň dočasně velmi významným
oborem kompensačním, vymyká se soukromohospodářskému
uspořádání a neskýtá
dosud žádoucího přehledu. Konečně
není dosud zdaleka jistoty o spotřebě, která
byla v lihovém odbytu co do množství největší,
totiž o pohonných látkách.
Jest zajisté zřejmo, že soukromohospodářské
podniky a organisace by nebyly s to, aby zvládly, uspořádaly
a uspokojivě řídily i jen jednotlivý
z těchto spletitých a skloubených úseků,
natož aby je mohly v celku navzájem zdárně
usmířiti a vyvážiti se zřetelem
na potřeby národní, jež se v lihovém
hospodářství více než kdy jindy
projevují. Před válkou činila prodejní
cena zdaněného lihu asi desetinásobek, dnes
již téměř dvacetinásobek výrobní
ceny hlavních druhů lihu; při vhodné
cenové politice a účelném uspořádání
výroby při odbytu může lihový
monopol vynésti státní pokladně již
příštím rokem i při omezené
výrobě více než jednu miliardu Kčs,
za normálního odbytu pak značně více.
Po stránce organisační přidružuje
se návrh, jak již uvedeno, zákona čís.
86/1932 Sb. z. a n. (úprava hospodaření s
lihem), dále zákona č. 4041922 Sb. z. a n.
a vládního nařízení č.
206/1924 Sb. z. a n. (hospodaření ve státních
závodech) a konečně v některých
ustanoveních také světových monopolních
úprav, přizpůsobených našim poměrům.
Dále pak respektuje i dekrety presidenta republiky č.
101 a 118 Sb. z roku 1945.
Československého zákona o dani z lihu má
býti používáno jako vžitého,
na Slovensku ostatně bez přerušení platného
předpisu prováděcího a kontrolního
do té doby, než podle zdejších potřeb
a podle zkušeností nabytých v cizích
státech, bude vydána soustava prováděcích
předpisů monopolních, na níž
ministerstvo financí již pracuje.
K jednotlivým částem návrhu zbývá
ještě dodati, že § 97 (ustanovení
organisační) se opírá především
o citované předpisy o hospodaření
ve státních závodech. Práva a povinnosti
československého monopolu lihového (§
98) jsou pojaty jako ve všech zákonech o monopolech
lihových vzhledem k vylíčeným úkolům
co nejšíře, aby byla zachována žádoucí
pružnost; potřebné podrobnosti budou doplněny
prováděcími předpisy. Nové
suroviny lihovarské jsou vyhraženy státu i
po stránce výrobní, ale monopol nemusí
výrobu provozovat. Výroba lihu (§ 99) jest
řešena zatímně; pro nejbližší
dobu jest velmi omezena nedostatkem surovin, ale v budoucnosti
bude zapotřebí opatrného vyvážení
zájmů jednotlivých lihovarských skupin
mezi sebou i s možnostmi odbytovými. V § 100
se stanoví monopolní daň jako ekvivalent
příjmů a jeho konkurenční cenové
vyrovnání z oněch poměrně nepatrných
množství lihu, která se do monopolního
hospodaření nehodí nebo která mu uniknou.
O prozatímní platnosti předpisů zákona
o dani z lihu (§ 101) byla již shora řeč;
navržené doplňky mají především
zabrániti zkracování státních
příjmů nezákonným způsobem,
dnes neobyčejně rozšířeným
a trvale lákavým. Součinnost jiných
veřejných orgánů (§ 102) při
provádění zákona jest obvyklým
opatřením zajišťovacím, obsaženým
obdobně v československém zákoně
o dani z lihu i ve všech cizích lihových zákonech.
Poradní sbor (§ 103) byl podobným způsobem
předepsán již v čl. VI, §. 8 shora
cit. zákona čís. 86/1932 Sb. z. a n.; nynější
návrh zavádí větší pružnost
v obsazení i v činnosti. Trestní ustanovení
(§ 104) vyžadují vzhledem k důležitosti
a k povážlivému rozšíření
tajné výroby přísnosti co největší.