Doporučuji proto, abyste přijali i tento zákon
tak, jak byl upraven soc.-politickým výborem po
dohodě se zástupci úřadů. Je
to další krok soc.-politického výboru
k odstranění některých nedostatků,
které jsme převzali z dob předmnichovské
republiky, a je naší povinností, abychom i
zde přispěli k nápravě a učinili
všechno pro to, aby byla v krátké době
odstraněna ještě celá řada dalších
nedostatků. (Potlesk.)
Podpredseda Gottier: Zpravodajcom za výbor rozpočtový
je pán posl. Weiland. Udeľujem mu slovo.
Zpravodaj posl. Welland: Paní a pánové!
Rozpočtový výbor projednal ve schůzi
dne 15. května 1946 návrh zákona tak, jak
byl původně předložen, i jeho přepracované
znění, navržené výborem soc.-politickým.
Toto přepracované znění se nedotýká
podstaty původního návrhu, jen ji rozšiřuje
novým § 4 i na zaměstnance svazků územní
samosprávy a přesněji formuluje jednotlivé
paragrafy. Rozpočtový výbor schválil
proto beze změny návrh zákona, jak byl navržen
výborem soc.-politickým, a doporučuje Prozatímnímu
Národnímu shromáždění
jeho přijetí. (Souhlas.)
Podpredseda Gottier: K slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 5 paragrafov, nadpis a úvodnú formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 5 paragrafmi, nadpisom a úvodnou formulou podľa
zprávy výborovej, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Dočasné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona podľa zprávy výborovej
v čítaní prvom.
Z usnesenia predsedníctva podľa § 54, odst. 1
rokov. poriadku vykonáme ihneď druhé čítanie.
Ad 15. Druhé čítanie osnovy zákona
o vymerovaní výslužného štátnych
zamestnancov (tlač 442).
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. Václavů: Není jich.
Zpravodaj posl. Welland: Nejsou.
Podpredseda Gottier: Kto v druhom čítaní
súhlasí s osnovou zákona tak, ako ju Dočasné
Národné shromaždenie prijalo v čítaní
prvom, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Dočasné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona tiež v čítaní druhom.
Tým je vybavený 15. odstavec poriadku.
Pristúpime k prejednávaniu šestnásteho
odstavca poriadku, ktorým je
16. Zpráva výborov soc. politického, ústavno-právneho
a rozpočtového (podľa § 35 rokov. poriadku)
o návrhu poslancov Zápotockého, Erbana, Vandrovce,
Vojanca, Dvorína, Weissa a druhov na vydanie zákona
(tlač 249) o jednotnej odborovej organizácii.
Zpravodajom za výbor soc.-politický je pán
posl. Cipro. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Cipro: Paní a pánové!
Jednotné odborové hnutí má proti dřívějšímu
období posici i úlohu zcela odlišnou. Mocenská
síla na straně jedné a vědomí
odpovědnosti na straně druhé jsou příčinou,
že všechny orgány hnutí musí soustavně
sledovat a s kritického hlediska rozbírat všechny
skutečnosti určující vývoj
na poli hospodářském, sociálním
i kulturním a podle toho uzpůsobovat a řídit
se souhlasem členstva nové cesty odborového
hnutí.
Má-li však jednotná odborová organisace
za změněných poměrů plnit všechny
úkoly, které od ní pracující
lid, ale také - jak bylo s nejvyšších
úředních míst nesčetněkrát
zdůrazněno - stát očekává,
musí jí to být samozřejmě umožněno.
Proto na základě zajištění jednotných
odborových organisací podáváme návrhy
a dobrozdání při vydávání
předpisů nositelů výkonné moci,
jakož i při výkonu veřejné správy
sociální, hospodářské, zdravotní
a kulturní. Mnohým potížím a
nesrovnalostem bude zabráněno, když si tyto
orgány vyžádají dobrozdání
jednotné odborové organisace, a stejně tak
když bude dána možnost vysílati zástupce
do všech kolegiálních orgánů
s veřejnoprávní působností
na místa vyhrazená pracujícím, pokud
nebudou obsazena volbou podle předpisů o tom vydaných.
Právo na styk a spolupráci s podobnými hnutími
a organisacemi v jiných státech a se zařízeními
mezinárodními prokazuje již nyní, že
navázané a dosud jen po několik měsíců
udržované mezinárodní styky přinesly
již mnoho dobrého a užitečného
pro stát jak po stránce hospodářské,
tak i politické a kulturní. Uznání,
kterého se po této stránce dostalo jednotnému
odborovému hnutí od hlavy státu i od ministra
zahraničních věcí, je toho dokladem.
Bez těsné spolupráce a podpory se strany
úřadů, nositelů pojištění,
veřejných korporací, jakož i závodních
orgánů, zastupujících zaměstnance,
nemohla by jednotná odborová organisace plnit úkoly
od ní očekávané, a proto zákon
ukládá těmto orgánům povinnost
spolupráce.
Ustanovením o převzetí jmění
odborových organisací nenárodních,
jakož i Národní odborové ústředny
zaměstnanecké potvrzuje se pouze dnešní
stav v historických zemích ve smyslu výnosu
ministerstva vnitra ze dne 19. 5. 1945.
Odlišná jsou dosud majetkově-právní
ustanovení na Slovensku, kde Ústredie odborových
sväzov Slovenska nepřevzalo majetek odborových
sdružení, ježto podle § 5 nař. č.
51/ 1945 Sb. n. S. N. R. přešel tento majetek na stát.
Poněvadž však jde o majetek získaný
z příspěvků, které platili
po dlouhá desetiletí dělníci a zaměstnanci
jako členové dřívějších
odborových organisací, a poněvadž na
všeodborovém sjezdu, konaném ve dnech 19.-22.
dubna t. r. došlo k manifestačnímu sloučení
slovenských i českých odborů v jednotné
odborové hnutí, platí ustanovení §
7, odst. 1 a 2 též na Slovensku.
U příležitosti všeodborového sjezdu
prohlásil a zdůraznil opětovně pan
ministerský předseda, jakož i ostatní
páni ministři, že výstavba republiky
a překonávání nejrůznějších
potíží, vyvolaných válkou a německou
okupací, byly by nemyslitelné a neproveditelné
bez spoluúčasti jednotné odborové
organisace.
Takto tlumočené stanovisko úředních
míst jen potvrzuje, že odborové hnutí
plní řadu veřejnoprávních úkolů,
a proto se v § 9 navrhovaného zákona plným
právem žádá, aby jednotné odborové
organisaci bylo v písemném styku s veřejnoprávními
a jinými vyjmenovanými úřady přiznáno
osvobození od poplatků kolkových za úřední
výkony ve věcech správních, s výjimkou
řízení soudního, a od poplatkového
ekvivalentu.
Navrhovaným zákonem má být Revolučnímu
odborovému hnutí jako jednotné odborové
organisaci pracujícího lidu v republice Československé
dána právní subjektivita. Nejde o vytvoření
zvláštní veřejnoprávní
korporace, která by byla nadána vrchnostenskou pravomocí,
nýbrž o sdružení svého druhu, jehož
právní existence by se neopírala pouze o
spolkový zákon, nýbrž právě
o navrhovanou speciální normu. To vyplývá
již z té okolnosti, že členství
v jednotné odborové organisaci je dobrovolné,
kdežto u veřejnoprávní korporace vzniká
členství, jsou-li splněny určité
podmínky, přímo ze zákona, aniž
je třeba nějakého projevu účastníkova.
Ústavou zaručené občanské právo
spolčovací a shromažďovací není
tímto zákonem dotčeno, poněvadž
nepřiznává této jednotné odborové
organisaci nějaký organisační monopol,
i když na základě tohoto zákona může
existovati jen tato jednotná odborová organisace
a jen jí samé přísluší
právo zakládati a rozpouštěti své
odborové složky, orgány a pobočné
spolky. Pokud by měly vzniknouti ještě jiné
odborové organisace, může se tak státi
za dodržení správních předpisů
na základě spolkového zákona, avšak
pouze této jednotné odborové organisaci by
příslušela práva tímto zákonem
zaručená.
Jednotné odborové hnutí je nestranické,
nezasahuje nijak do práv politických stran, které
jsou výhradními nositelkami politické vůle
všeho občanstva. Okruh členstva jednotné
odborové organisace a její činnost omezuje
se pouze na osoby pracující v zaměstnaneckém
poměru bez ohledu, zda jde o dělníky, duševní
pracovníky, zaměstnance soukromé či
veřejné.
Výbor sociálně-politický projednal
ve schůzi dne 8. května 1946 návrh zákona
o jednotné odborové organisaci a usnesl se doporučiti
Prozatímnímu Národnímu shromáždění,
aby návrh přijalo ve znění, navrženém
sociálně-politickým výborem. (Potlesk.)
Podpredseda Gottier: Zpravodajcom za výbor rozpočtový
je pán posl. dr Maiwald. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Maiwald: Slavná sněmovno!
Rozpočtový výbor projednal návrh zákona
o jednotné organisaci odborové a usnesl se doporučiti
Prozatímnímu Národnímu shromáždění,
aby osnovu přijalo ve znění, vypracovaném
soc.-politickým výborem. (Souhlas.)
Podpredseda Gottier: Zpravodajcom za výbor ústavne-právny
je pán posl. dr Peška. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Peška: Slavné Národní
shromáždění!
Teprve na samém konci své působnosti bude
tato sněmovna projednávati jednu z nejvýznamnějších
snov, které jí byly předloženy. Je to
osnova zákona o jednotné odborové organisaci.
Odborové organisace jsou z jevů nejvíce příznačných
pro období postupné industrialisace celého
světa. Tato industrlalisace vyvolala v život obrovské
nakupení širokých mas pracujícího
lidu, žijících v přibližné
stejných podmínkách a zaměstnaných
touže nebo úzce příbuznou prací,
a tak dala jim podnět, aby se na základě
tohoto svého zaměstnání semkli v pevnou
organisaci, bojující především
o lepší podmínky práce a života
vůbec. Ještě v osmnáctém století
vidíme na tomto místě pouze spolky a společky
několika desítek tovaryšů, založené
především na základě dobročinném
nebo náboženském a bez jakékoliv účasti
na veřejném životě. Ale jen o půl
druhého století později vidíme zde
statisícové, ba milionové organisace širokých
vrstev veškerého pracujícího lidu, aspirující
na nejširší uplatnění ve vládě
a státní správě.
Není zde na místě přehlížeti
teorie, které byly rozvinuty o různých typech
těchto organisací, organisací závodních
nebo organisací podle jednotlivých zaměstnání.
Je však důležité připomenouti jejich
vztah k jiným veřejným institucím.
U nás tento vztah nabyl zcela zvláštního
zabarvení tím, že již dříve,
zejména pak za prvé republiky, odborové organisace
byly, ať formálně, ať jen fakticky, složkami
různých politických stran. Ba i politické
strany, jejichž celé založení nebylo blízké
dělnictvu, snažily se organisovati dělnické
odborové organisace ve svém rámci.
Tím ovšem odborové organisace byly nesmírně
oslabeny. Teprve nové zřízení Československé
republiky a revoluční převraty v této
době nastavší přinesly zde nápravu.
Byla vybudována jediná a jednotná organisace
všeho pracujícího lidu, pracovníků
jak manuálních, tak duševních, objímající
dnes okolo dvou milionů členů. Jej nedávný
sjezd svědčí o její velké vnitřní
mohutnosti a síle.
Tímto zákonem se zákonodárný
sbor vyrovnává s touto novou vedoucí skutečností.
Dosud odborové organisace byly právně postaveny
na půdu spolkového zákona. Ten však
ve všem neodpovídá jejich potřebám.
Tím spíše pak tuto novou mohutnou organisaci
pracujících jest třeba postaviti na nový
právní základ. Ovšem ocitáme
se zde na půdě právnicky dosud málo
zpracované. Jsme si vědomi, že osnova zákona,
která je nám předložena, není
zcela dokonalá. Leccos by bylo možné formulovati
jinak, ať po stránce formální, ať
po stránce obsahové. Přece však se chceme
odvážiti tohoto experimentu, zejména pak si
přejeme, aby ještě toto revoluční
Národní shromáždění vyrovnalo
svůj dluh na poli zákonodárném vůči
Ústředí odborových organisaci. Jistěže
mnohé bude možno postupem doby a na základě
nabytých zkušeností lépe vyjádřiti
a opraviti. To bude však úkolem budoucích zákonodárných
sborů, ne úkolem naším. My chceme pouze
položiti základ této právní úpravy.
V podstatě jednotná odborová organisace zůstává
spolkem podle předpisů spolkového práva,
které platí pro ni, pokud zákonem není
stanoveno nic jiného, tedy subsidiárně. Jest
v právnické terminologii právnickou osobou
podle práva soukromého. Přece však jí
náležejí některé působnosti,
které jinak mohou náležeti jen tomu, co nazýváme
veřejnoprávní korporací. Bude míti
tedy povahu smíšenou, přechodnou, což
není v našem právním řádě
zjevem ojedinělým. Také korporace, lépe
řečeno sdružení, která ji předcházejí
a která zde byla až do vydání tohoto
zákona, nabývají tímto zákonem
právní osobnosti.
Jako zvlášť pozoruhodný rys na celé
této úpravě je třeba vyzdvihnouti,
že jednotná odborová organisace - Revoluční
odborové hnutí - není organisací monopolní.
Úmyslné byla ponechána možnost, aby
vedle ní vznikaly i organisace jiné. Ovšem
tyto jiné organisace by nepožívaly předností
tímto zákonem daných a byly by prostými
spolky, založenými podle ustanovení zákona
o spolcích. Přece však je dána možnost
jejich vzniku a tím i možnost soutěže
organisace oné s těmito. Má tím býti
v budoucnosti zabráněno zbahnění organisace,
která by měla tak výlučné postavení,
že by nebyla nucena stále o své postavení
zápasiti a tím i stále své síly
obnovovati. Odborně bude třeba postupovati i v jiných
podobných otázkách.
Odborové organisace od samého počátku
svého vývoje byly páteří socialismu
a kolébkou socialistických ideí. Chceme-li
dnes budovati socialistickou Československou republiku,
pak právní úprava odborových organisací
jest z nejdůležitějších článků
tohoto budování.
Ústavně-právní výbor vám
proto doporučuje tuto osnovu ke schválení.
(Souhlas.)
Podpredseda Gottier: Pán posl. dr Zibrín
sa hlási k faktickej poznámke.
Posl. dr Zibrín: Slávna snemovňa!
Vo výbore zástupcovia demokratickej strany neprotivili
sa predmetnej osnove. Dnes ale musím konštatovať,
že osnova táto prišla sem po 11. apríle
1946, keď prezident republiky a vláda so Slovenskou
národnou radou sa dohodly, že len taká osnova
bude predložená parlamentu, ktorej sa pred tým
dostane schválenia príslušným povereníctvom
zo Slovenska a predsedníctvom Slovenskej národnej
rady.
Klub poslancov demokratickej strany konštatuje, že v
danom prípade sa to nestalo, a teda osnova táto
nemôže byť prejednaná, nie preto, že
by sme sa stavali proti nej, ale trváme na tom, aby dohoda
medzi Slovákmi a Čechmi, medzi Slovenskou národnou
radou a prezidentom republiky bola dodržaná, a preto
žiadame osnovu túto stiahnuť.
Okrem toho žiadam zistiť prezenciu. Nie je nás
sto, nie sme oprávnení sa usnášať.
(Potlesk poslancov demokratickej strany.)