Podpredseda Gottier: Dávam slovo pánu posl.
dr Peškovi na vysvetlenie k prejavu pána posl.
dr Zibrína.
Zpravodaj posl. dr Peška: Paní a pánové!
Dovolte, abych k prohlášení pana kol. dr Zibrína
formuloval stanovisko, které vcelku bylo akceptováno
ve včerejší schůzi ústavně-právního
výboru po mém vysvětlení této
otázky. Osnova, kterou zde projednáváme,
nevznikla jako vládní návrh. Je to návrh
iniciativní. Dohoda, která byla uzavřena
mezi vládou československou a Slovenskou národní
radou dne 11. dubna 1946 v Praze, nevztahuje se na iniciativní
návrhy, nýbrž dotýká se pouze
návrhů vládních. (Potlesk.)
Pouze návrhy vládní jsou podrobeny takovému
řízení, v němž má být
získána dohoda se slovenskými činiteli,
nikoliv však návrhy iniciativní, které
ani touto dohodou vázány být nemohou, neboť
Národní shromáždění nebylo
účastno na této dohodě. Na této
dohodě je podepsán ministerský předseda
a předseda Slovenské národní rady,
nikoliv však předseda Národního shromáždění.
Tolik považuji za svou povinnost konstatovat k poznámce
pana kol. Zibrína. Upozorňuji, že tato
dohoda porušena nebyla, že tato dohoda je plné
platná, a jest jí také ve všech případech
užíváno v tom rozsahu, v jakém byla
uzavřena. (Potlesk.)
Podpredseda Gottier: K slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá. Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 2 hlavy, 11 paragrafov, nadpisy hláv,
nadpisy paragrafov, nadpis zákona a úvodnú
formulu.
Pretože nie je pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietok nebolo.)
Námietky nie sú.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 2 hlavami, 11 paragrafmi, nadpisom hláv, nadpismi
paragrafov, nadpisom zákona a úvodnou formulou podľa
zprávy výborovej, nech pozdvihne ruku! (Deje
sa.)
To je väčšina. (Potlesk.) Tým Dočasné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona podľa zprávy výborovej
v čítaní prvom.
Z usnesenia predsedníctva podľa § 54, odst. 1
rokov. poriadku vykonáme ihneď druhé čítanie.
Ad 16. Druhé čítanie osnovy zákona
o jednotnej odborovej organizácii (tlač 447).
Sú nejaké návrhy opráv lebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. dr Peška: Nejsou.
Podpredseda Gottier: Kto v druhom čítaní
súhlasí s osnovou zákona tak, ako ju Dočasné
Národné shromaždenie prijalo v čítaní
prvom, nech pozdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Dočasné
Národné shromaždenie prijalo túto
odnovu zákona tiež v čítaní druhom.
Tým je vyriadený 16. odstavec poriadku. Teraz pristúpime
k prejednávaniu sedemnásteho odstavca poriadku,
ktorým je
17. Zpráva výboru ústavno-právneho
(podľa § 35 jedn. poriadku) o vládnom návrhu
zákona (tlač 179) o úprave niektorých
otázok týkajúcich sa notárstva.
Zpravodajcom je pán posl. dr Burian. Dávam
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Burian: Paní a pánové!
Osnova, která je nám předložena, je
celkem stručná. Uvedl bych její podstatné
body. Jde o to, aby byl uveden pořádek do organisace
notářství, kterého je třeba
z toho důvodu, že okupace způsobila tady určité
organisační a také právní závady.
V § 1 se stanoví obvod notářské
komory v Praze pro celý obvod zemského soudu v Praze
a obvod notářské komory v Brně pro
celý obvod zemského soudu v Brně, to znamená,
že se tím nyní ruší sídla
notářských komor v Liberci, Mostě,
Litoměřicích a Chebu. § 2 jest jen provedením
zásady o obnově právního pořádku
také pokud jde o otázky notářství.
Ostatní ustanovení osnovy jsou pojata proto, aby
při této příležitosti byly vyřešeny
některé věci, které byly pro notářství
důležité.
Ústavně-právní výbor tuto osnovu
projednal, neshledal důvodu k nějakým změnám,
pouze provedl některé opravy textové, tak
jak již jsou uvedeny ve znění zákona
ke zprávě připojeném, a doporučuje
Prozatímnímu Národnímu shromáždění,
aby tuto osnovu přijalo.
Současně doporučuje, aby byla přijata
také resoluce, kterou ústavně-právní
výbor žádá, aby vláda v době
co nejkratší podala návrh zákona, kterým
by otázky notářství byly upraveny
pro celé území státní. (Souhlas.)
Podpredseda Gottier: K slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 11 paragrafov, nadpis a úvodnú
formulu.
Pretože nie je pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietok nebolo.)
Námietky nie sú.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 11 paragrafmi, nadpisom a úvodnou formulou
podľa zprávy výborovej, nech pozdvihne ruku.
(Deje sa.)
To je väčšina. Dočasné Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej v čítaní
prvom.
Z usnesenia predsedníctva podľa § 54, odst. 1
rokov. poriadku vykonáme ihneď druhé čítanie.
Ad 17. Druhé čítanie osnovy zákona
o úprave niektorých otázok týkajúcich
sa notárstva (tlač 449).
Sú nejaké návrhy opráv lebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. Burian: Nejsou.
Podpredseda Gottier: Kto v druhom čítaní
súhlasí s osnovou zákona tak, ako ju Dočasné
Národné shromaždenie prijalo v čítaní
prvom, nech pozdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Dočasné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona tiež v čítaní druhom.
Zostáva ešte hlasovať o rezolúcii otlačenej
vo zpráve výborovej.
Kto súhlasí s rezolúciou otlačenou
vo zpráve výborovej, nech pozdvihne ruku. (Deje
sa.)
To je väčšina. Rezolúcia sa prijíma.
Tým je vyriadený 17. odstavec poriadku.
Teraz pristúpime k prejednávaniu osemnásteho
odstavca poriadku, ktorým je
18. Zpráva výboru zemedelského (podľa
§ 35 jedn. poriadku) o vládnom návrhu zákona
(tlač 420) o úprave poľnohospodárskych
árendových pomerov.
Zpravodajcom je pán posl. Smejkal. Dávam
mu slovo.
Zpravodaj posl. Smejkal: Vážené paní
a pánové!
Předložený vládní návrh
zákona má za úkol upraviti částečně
pachtovní poměry pozemků tak, aby se přizpůsobily
novým poměrům v našem zemědělství.
Je to úprava zatímní, neřeší
poměry pachtýřů definitivně,
zasahuje pouze do výše pachtovného. Osnova
stanoví pachtovné u drobných pachtů,
pachtovné u hospodářských celků
a umožňuje upuštění od pachtovních
smluv bez smluvené výpovědi tam, kde jde
o národní správce zemědělských
podniků v pohraničí nebo o přídělce
konfiskované zemědělské půdy.
Osnova snižuje pachty, jejichž snížení
si již vynutily změny v držbě půdy.
Osnova je však také ochranou propachtovatelů,
kteří jsou na výnosu pachtovného existenčně
závislí, pokud nevlastní více než
20 ha.
Podle statistických dat, která máme k disposici
- jsou to ovšem data před r. 1938 - ze všech
zemědělských závodů je v celku
pronajato 8,1 % a je to v celku 124.346 závodů.
Ze všech zemědělských závodů,
jež hospodaří na vlastní půdě
a mají také půdu pronajatou, patří
do této kategorie 37,6 % všech závodů,
to jest 576.789 závodů. Celkem se v zemích
českých i na Slovensku pronajímaly pozemky
u 45,7 % závodů, to jest u 701 tisíc 135
zemědělských závodů.
Dotkne se tedy projednávání této osnovy
velké většiny zemědělských
závodů našich zemí. Osnova vychází
ze zásady, že pachty nemohou být vyšší
nežli úrok, který je dosažitelný
v peněžních ústavech z hodnoty kapitálu.
Zamezuje se spekulačnímu ukládání
peněz do půdy.
Hlad po půdě vedl k nepřirozenému
zvedání cen pachtů, které právními
smlouvami trvají ještě další řadu
let, poněvadž pachtovní smlouvy se uzavírají
na 6-12 let, a teprve za řadu let pozbudou platnosti, ačkoliv
byly uzavírány za docela jiných hospodářských
poměrů.
Z neplnění těchto pachtovních smluv
by vznikly řady právních sporů. V
zájmu uklidnění a urovnání
je však nutno zasáhnout tu do existujících
pachtovních smluv. Na vydání zákona
čeká s napětím široká
zemědělská veřejnost, zejména
náš malý a střední rolník,
který sám na půdě osobně pracuje.
Tomuto rolníkovi na půdě osobně pracujícímu
musí být zaručen největší
pracovní úspěch.
Osnova dále řeší situaci pachtýřů,
kteří odcházejí na svá hospodářství,
která musili během války opustit nedobrovolně
nebo na nová hospodářství v pohraničí
nebo na hospodářství utvořená
na konfiskovaných pozemcích ve vnitrozemí.
Překážkou je jim pachtovní závazek,
vyplývající z jejich pachtovních smluv
uzavřených z naprosté existenční
nutnosti, v t. zv. stavu nouze nebo za poměrů zcela
odlišných od poměrů dnešních.
Osnova tento problém řeší a vylučuje
předem možnost právních sporů,
které by vznikaly. Zemědělský výbor
je si vědom, že otázka pachtů musí
být v době co nejkratší řešena
jiným způsobem, dívá se na toto řešení
jako na dílčí úpravu. Definitivní
řešení celého problému s hlediska
nové situace v zemědělské výrobě
a nových jejich zásad musí být předloženo
příštímu Ústavodárnému
Národnímu shromáždění.
Zemědělský výbor doporučuje
sněmovně, aby přijala předloženou
vládní osnovu zákona beze změny, a
aby přijala také resoluci, kterou přijal
zemědělský výbor a která zní:
Zemědělský výbor se usnesl, aby ministerstvo
zemědělství za účasti vlády,
nejvyššího úřadu cenového,
zástupce povereníka pre pôdohospodárstvo
a pozemkovú reformu, Jednotného svazu českých
a slovenských zemědělců vypracovalo
směrnice, aby tak mohlo býti provádění
zákona, zejména i pokud jde o ustanovení
§ 2 a 4, usměrněno a usnadněno.
Doporučuji slavnému Prozatímnímu Národnímu
shromáždění, aby osnovu přijalo
beze změny. (Potlesk.)
Podpredseda Gottier: K slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá. Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 3 časti, 10 paragrafov, nadpisy častí,
nadpis zákona a úvodnú formulu.
Pretože nie je pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz dľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s osnovou zákona, t. j.
s jej 3 čiastkami, 10 paragrafmi, nadpismi častí,
nadpisom zákona a úvodnou formulou, nech zdvihne
ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Dočasné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona podľa zprávy výborovej
v čítaní prvom.
Z usnesenia predsedníctva podľa § 54, odst. 1
rokov. poriadku pristúpime ihneď k druhému
čítaniu.
Ad 18. Druhé čítanie osnovy zákona
o úprave poľnohospodárskych árendových
pomerov (tlač 450).
Sú nejaké návrhy opráv lebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. Smejkal: Nejsou.
Podpredseda Gottier: Kto v druhom čítaní
súhlasí s osnovou zákona tak, ako ju Dočasné
Národné shromaždenie prijalo v čítaní
prvom, nech pozdvihne ruku. (Deje sa).
To je väčšina. Tým Dočasné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu tiež v čítaní druhom.
Kto súhlasí s rezolúciou výboru zemedelského,
doporučenou pánom zpravodajcom, nech pozdvihne ruku.
(Deje sa.)
To je väčšina. Rezolúcia je prijatá.
Tým je vyriadený 18. odstavec poriadku.
Prerušujem schôdzu na 20 min.
Místopředseda Petr zahájil přerušenou
schůzi v 15 hod. 15 min.
Zápisy o 48. až 51. schůzi Prozatímního
Národního shromáždění
byly ve sněmovní kanceláři po 48 hodin
vyloženy k nahlédnutí, a poněvadž
nebyly proti nim podány písemné námitky,
jsou schváleny podle § 73 jedn. řádu.
posl. Firta vládě republiky Československé
ve věci jmenování vedoucího úředníka
u Ústřední správy bank (D 28),