Čtvrtek 16. května 1946

Podpredseda Gottier: Dávam slovo pánu posl. dr Peškovi na vysvetlenie k prejavu pána posl. dr Zibrína.

Zpravodaj posl. dr Peška: Paní a pánové!

Dovolte, abych k prohlášení pana kol. dr Zibrína formuloval stanovisko, které vcelku bylo akceptováno ve včerejší schůzi ústavně-právního výboru po mém vysvětlení této otázky. Osnova, kterou zde projednáváme, nevznikla jako vládní návrh. Je to návrh iniciativní. Dohoda, která byla uzavřena mezi vládou československou a Slovenskou národní radou dne 11. dubna 1946 v Praze, nevztahuje se na iniciativní návrhy, nýbrž dotýká se pouze návrhů vládních. (Potlesk.)

Pouze návrhy vládní jsou podrobeny takovému řízení, v němž má být získána dohoda se slovenskými činiteli, nikoliv však návrhy iniciativní, které ani touto dohodou vázány být nemohou, neboť Národní shromáždění nebylo účastno na této dohodě. Na této dohodě je podepsán ministerský předseda a předseda Slovenské národní rady, nikoliv však předseda Národního shromáždění.

Tolik považuji za svou povinnost konstatovat k poznámce pana kol. Zibrína. Upozorňuji, že tato dohoda porušena nebyla, že tato dohoda je plné platná, a jest jí také ve všech případech užíváno v tom rozsahu, v jakém byla uzavřena. (Potlesk.)

Podpredseda Gottier: K slovu nie je nikto prihlásený, rozprava odpadá. Pristúpime k hlasovaniu.

Osnova má 2 hlavy, 11 paragrafov, nadpisy hláv, nadpisy paragrafov, nadpis zákona a úvodnú formulu.

Pretože nie je pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej. (Námietok nebolo.)

Námietky nie sú.

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona, to je s jej 2 hlavami, 11 paragrafmi, nadpisom hláv, nadpismi paragrafov, nadpisom zákona a úvodnou formulou podľa zprávy výborovej, nech pozdvihne ruku! (Deje sa.)

To je väčšina. (Potlesk.) Tým Dočasné Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej v čítaní prvom.

Z usnesenia predsedníctva podľa § 54, odst. 1 rokov. poriadku vykonáme ihneď druhé čítanie.

Ad 16. Druhé čítanie osnovy zákona o jednotnej odborovej organizácii (tlač 447).

Sú nejaké návrhy opráv lebo zmien textových?

Zpravodaj posl. dr Peška: Nejsou.

Podpredseda Gottier: Kto v druhom čítaní súhlasí s osnovou zákona tak, ako ju Dočasné Národné shromaždenie prijalo v čítaní prvom, nech pozdvihne ruku! (Deje sa.)

To je väčšina. Tým Dočasné Národné shromaždenie prijalo túto odnovu zákona tiež v čítaní druhom.

Tým je vyriadený 16. odstavec poriadku. Teraz pristúpime k prejednávaniu sedemnásteho odstavca poriadku, ktorým je

17. Zpráva výboru ústavno-právneho (podľa § 35 jedn. poriadku) o vládnom návrhu zákona (tlač 179) o úprave niektorých otázok týkajúcich sa notárstva.

Zpravodajcom je pán posl. dr Burian. Dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Burian: Paní a pánové!

Osnova, která je nám předložena, je celkem stručná. Uvedl bych její podstatné body. Jde o to, aby byl uveden pořádek do organisace notářství, kterého je třeba z toho důvodu, že okupace způsobila tady určité organisační a také právní závady.

V § 1 se stanoví obvod notářské komory v Praze pro celý obvod zemského soudu v Praze a obvod notářské komory v Brně pro celý obvod zemského soudu v Brně, to znamená, že se tím nyní ruší sídla notářských komor v Liberci, Mostě, Litoměřicích a Chebu. § 2 jest jen provedením zásady o obnově právního pořádku také pokud jde o otázky notářství. Ostatní ustanovení osnovy jsou pojata proto, aby při této příležitosti byly vyřešeny některé věci, které byly pro notářství důležité.

Ústavně-právní výbor tuto osnovu projednal, neshledal důvodu k nějakým změnám, pouze provedl některé opravy textové, tak jak již jsou uvedeny ve znění zákona ke zprávě připojeném, a doporučuje Prozatímnímu Národnímu shromáždění, aby tuto osnovu přijalo.

Současně doporučuje, aby byla přijata také resoluce, kterou ústavně-právní výbor žádá, aby vláda v době co nejkratší podala návrh zákona, kterým by otázky notářství byly upraveny pro celé území státní. (Souhlas.)

Podpredseda Gottier: K slovu nie je nikto prihlásený, rozprava odpadá.

Pristúpime k hlasovaniu.

Osnova má 11 paragrafov, nadpis a úvodnú formulu.

Pretože nie je pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej. (Námietok nebolo.)

Námietky nie sú.

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona, to je s jej 11 paragrafmi, nadpisom a úvodnou formulou podľa zprávy výborovej, nech pozdvihne ruku. (Deje sa.)

To je väčšina. Dočasné Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej v čítaní prvom.

Z usnesenia predsedníctva podľa § 54, odst. 1 rokov. poriadku vykonáme ihneď druhé čítanie.

Ad 17. Druhé čítanie osnovy zákona o úprave niektorých otázok týkajúcich sa notárstva (tlač 449).

Sú nejaké návrhy opráv lebo zmien textových?

Zpravodaj posl. Burian: Nejsou.

Podpredseda Gottier: Kto v druhom čítaní súhlasí s osnovou zákona tak, ako ju Dočasné Národné shromaždenie prijalo v čítaní prvom, nech pozdvihne ruku. (Deje sa.)

To je väčšina. Tým Dočasné Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona tiež v čítaní druhom.

Zostáva ešte hlasovať o rezolúcii otlačenej vo zpráve výborovej.

Kto súhlasí s rezolúciou otlačenou vo zpráve výborovej, nech pozdvihne ruku. (Deje sa.)

To je väčšina. Rezolúcia sa prijíma.

Tým je vyriadený 17. odstavec poriadku.

Teraz pristúpime k prejednávaniu osemnásteho odstavca poriadku, ktorým je

18. Zpráva výboru zemedelského (podľa § 35 jedn. poriadku) o vládnom návrhu zákona (tlač 420) o úprave poľnohospodárskych árendových pomerov.

Zpravodajcom je pán posl. Smejkal. Dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. Smejkal: Vážené paní a pánové!

Předložený vládní návrh zákona má za úkol upraviti částečně pachtovní poměry pozemků tak, aby se přizpůsobily novým poměrům v našem zemědělství. Je to úprava zatímní, neřeší poměry pachtýřů definitivně, zasahuje pouze do výše pachtovného. Osnova stanoví pachtovné u drobných pachtů, pachtovné u hospodářských celků a umožňuje upuštění od pachtovních smluv bez smluvené výpovědi tam, kde jde o národní správce zemědělských podniků v pohraničí nebo o přídělce konfiskované zemědělské půdy. Osnova snižuje pachty, jejichž snížení si již vynutily změny v držbě půdy. Osnova je však také ochranou propachtovatelů, kteří jsou na výnosu pachtovného existenčně závislí, pokud nevlastní více než 20 ha.

Podle statistických dat, která máme k disposici - jsou to ovšem data před r. 1938 - ze všech zemědělských závodů je v celku pronajato 8,1 % a je to v celku 124.346 závodů. Ze všech zemědělských závodů, jež hospodaří na vlastní půdě a mají také půdu pronajatou, patří do této kategorie 37,6 % všech závodů, to jest 576.789 závodů. Celkem se v zemích českých i na Slovensku pronajímaly pozemky u 45,7 % závodů, to jest u 701 tisíc 135 zemědělských závodů.

Dotkne se tedy projednávání této osnovy velké většiny zemědělských závodů našich zemí. Osnova vychází ze zásady, že pachty nemohou být vyšší nežli úrok, který je dosažitelný v peněžních ústavech z hodnoty kapitálu. Zamezuje se spekulačnímu ukládání peněz do půdy.

Hlad po půdě vedl k nepřirozenému zvedání cen pachtů, které právními smlouvami trvají ještě další řadu let, poněvadž pachtovní smlouvy se uzavírají na 6-12 let, a teprve za řadu let pozbudou platnosti, ačkoliv byly uzavírány za docela jiných hospodářských poměrů.

Z neplnění těchto pachtovních smluv by vznikly řady právních sporů. V zájmu uklidnění a urovnání je však nutno zasáhnout tu do existujících pachtovních smluv. Na vydání zákona čeká s napětím široká zemědělská veřejnost, zejména náš malý a střední rolník, který sám na půdě osobně pracuje. Tomuto rolníkovi na půdě osobně pracujícímu musí být zaručen největší pracovní úspěch.

Osnova dále řeší situaci pachtýřů, kteří odcházejí na svá hospodářství, která musili během války opustit nedobrovolně nebo na nová hospodářství v pohraničí nebo na hospodářství utvořená na konfiskovaných pozemcích ve vnitrozemí. Překážkou je jim pachtovní závazek, vyplývající z jejich pachtovních smluv uzavřených z naprosté existenční nutnosti, v t. zv. stavu nouze nebo za poměrů zcela odlišných od poměrů dnešních.

Osnova tento problém řeší a vylučuje předem možnost právních sporů, které by vznikaly. Zemědělský výbor je si vědom, že otázka pachtů musí být v době co nejkratší řešena jiným způsobem, dívá se na toto řešení jako na dílčí úpravu. Definitivní řešení celého problému s hlediska nové situace v zemědělské výrobě a nových jejich zásad musí být předloženo příštímu Ústavodárnému Národnímu shromáždění. Zemědělský výbor doporučuje sněmovně, aby přijala předloženou vládní osnovu zákona beze změny, a aby přijala také resoluci, kterou přijal zemědělský výbor a která zní:

Zemědělský výbor se usnesl, aby ministerstvo zemědělství za účasti vlády, nejvyššího úřadu cenového, zástupce povereníka pre pôdohospodárstvo a pozemkovú reformu, Jednotného svazu českých a slovenských zemědělců vypracovalo směrnice, aby tak mohlo býti provádění zákona, zejména i pokud jde o ustanovení § 2 a 4, usměrněno a usnadněno.

Doporučuji slavnému Prozatímnímu Národnímu shromáždění, aby osnovu přijalo beze změny. (Potlesk.)

Podpredseda Gottier: K slovu nie je nikto prihlásený, rozprava odpadá. Pristúpime k hlasovaniu.

Osnova má 3 časti, 10 paragrafov, nadpisy častí, nadpis zákona a úvodnú formulu.

Pretože nie je pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz dľa zprávy výborovej. (Námietky neboly.)

Námietok niet.

Kto teda súhlasí s osnovou zákona, t. j. s jej 3 čiastkami, 10 paragrafmi, nadpismi častí, nadpisom zákona a úvodnou formulou, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)

To je väčšina. Tým Dočasné Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej v čítaní prvom.

Z usnesenia predsedníctva podľa § 54, odst. 1 rokov. poriadku pristúpime ihneď k druhému čítaniu.

Ad 18. Druhé čítanie osnovy zákona o úprave poľnohospodárskych árendových pomerov (tlač 450).

Sú nejaké návrhy opráv lebo zmien textových?

Zpravodaj posl. Smejkal: Nejsou.

Podpredseda Gottier: Kto v druhom čítaní súhlasí s osnovou zákona tak, ako ju Dočasné Národné shromaždenie prijalo v čítaní prvom, nech pozdvihne ruku. (Deje sa).

To je väčšina. Tým Dočasné Národné shromaždenie prijalo túto osnovu tiež v čítaní druhom.

Kto súhlasí s rezolúciou výboru zemedelského, doporučenou pánom zpravodajcom, nech pozdvihne ruku. (Deje sa.)

To je väčšina. Rezolúcia je prijatá. Tým je vyriadený 18. odstavec poriadku.

Prerušujem schôdzu na 20 min.

(Schôdza prerušená v 13 hod. 44 min. - opäť zahájená v 15 hod. 15 min.)

Místopředseda Petr zahájil přerušenou schůzi v 15 hod. 15 min.

*

Sdělení předsednictva.

Schválené zápisy.

Zápisy o 48. až 51. schůzi Prozatímního Národního shromáždění byly ve sněmovní kanceláři po 48 hodin vyloženy k nahlédnutí, a poněvadž nebyly proti nim podány písemné námitky, jsou schváleny podle § 73 jedn. řádu.

Došly dotazy:

posl. Firta vládě republiky Československé ve věci jmenování vedoucího úředníka u Ústřední správy bank (D 28),

posl. Hory min. vnitra ve věci povyšování u SNB (D 29),


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP