Kdo tedy souhlasí s celým schvalovacím usnesením
podle zprávy výborové, nechť zvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
toto schvalovací usnesení podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Předsednictvo se usneslo podle § 54, odst. 1 jedn.
řádu, aby o tomto schvalovacím usnesení
bylo čtení druhé provedeno v téže
schůzi.
Vykonáme proto ihned druhé čtení.
Ad 12. Druhé čtení schvalovacího
usnesení, kterým se schvaluje dohoda o Evropské
uhelné organisaci (tisk 446).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Červenka: Nejsou.
Zpravodaj posl. dr Neuman: Není jich.
Zpravodaj posl. Cígler: Nikoli.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Kdo ve druhém čtení souhlasí se
schvalovacím usnesením tak, jak je Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
ve čtení prvém, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
toto schvalovací usnesení také ve čtení
druhém.
Tím je vyřízen 12. odstavec pořadu.
Nyní přistoupíme k projednávání
třináctého odstavce pořadu, jímž
je
13. Zpráva výboru průmyslu (podle §
35 jedn. řádu) o vládním návrhu
zákona (tisk 437) o jednotné organisaci podnikového
početnictví.
Zpravodajem je pan posl. dr Kellner. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Kellner: Slavná sněmovno!
Znárodněné podniky začaly již
pracovat o vybudování své organisace, která
má zaručit jejich úspěšné
vedení a prosperitu. Jednou z velmi důležitých
organisačních otázek je úprava evidence
podnikové činnosti, kterou obstarává
právě podnikové početnictví.
Záleží zejména na tom, aby vedení
podniku mělo dokonalý a včas zjištěný
přehled o tom, jak se v podniku hospodaří.
Proto je zapotřebí záznamy upravit tak, aby
včas upozorňovaly na možnosti ztrát
a přispěly k vyhledávání způsobu
jejich odstranění. Aby mohly znárodněné
podniky doplnit vybudování své organisace
i po stránce početnické, je nutno, aby měly
co nejdříve k disposici potřebné předpisy,
neboť jim musí být poskytnut dostatek času
na provádění úprav, a to jak po stránce
osobní-zapracování personálu - tak
po stránce věcné - opatřování
strojů, potřebných formulářů,
tiskopisů atd. Podnikové účetnictví,
opírající se až dosud pouze o strohá
a neúplná ustanovení obchodního zákona,
se vedlo, možno říci, pasivně a strašně
opožděné a jeho nevýhodou bylo, že
se ho nedalo v této úpravě využít
pro úspěšné vedení podniku.
Účetní evidence se v podnicích kromě
toho prováděla až dosud nejednotně,
podle nestejných zásad a většinou jenom
proto, aby se vyhovělo povšechným ustanovením
obchodního zákona. Za doby okupace se tato situace
zhoršila ještě tím, že zde byly zavedeny
povinné nebo dobrovolně různé úpravy
organisace účetnictví, které dosavadní
zkomplikovanou situaci ještě zhoršily. Nedostatky
způsobené tímto neutěšeným
stavem, vyplývajícím z nedokonalosti početnické
organisace, jsou velmi často potvrzovány ztrátami,
případně zhoršeným hospodářstvím
v podnicích. Není pochyby, že při správném
zorganisování účetních záznamů
je možno jich použít i k řízení
podniků, zejména k včasnému objevení
ztrát i k pohotové kontrole jak jejich činnosti,
tak jejich výsledků.
Správná organisace podnikového účetnictví
má dvojí význam. Jednak pro podniky samé,
jednak pro řízení a plánování
hospodářství. Při účelné
organisaci je totiž možno, na rozdíl od dnešního
stavu, aby se záznamy prováděly rychleji,
daleko úsporněji, aby se jich dalo, jak již
uvedeno, využíti i k úspěšnému
řízení podniku. S hlediska celkového
hospodářství je pak přímo nezbytné,
aby pro jeho řízení byla k disposici data
o činnosti jednotlivých podniků získávaná
podle stejných zásad, neboť jen tak je lze
srovnávati.
Je proto jen vítati snahu vlády, případně
Hospodářské rady, která od znárodnění
průmyslu usilovně pracuje o tom, aby naznačený
neutěšený stav podnikového účetnictví
byl co nejdříve odstraněn vydáním
jednotných směrnic o organisaci podnikového
početnictví. Účelem předložené
osnovy je umožnit a podporovat právě takovou
jednotnou organisaci početnictví v našich podnicích.
Protože se při tom musí přihlížet
k zvláštním potřebám jednotlivých
hospodářských odvětví i k jiným
zřetelům, byla by přímá úprava
této materie zákonem příliš obsáhlá,
jednak nepružná. Proto dává osnova vládě
zmocnění, aby zásady jednotlivého
podnikového početnictví stanovila nařízením.
Avšak ani forma vládního nařízení
se nejeví dosti pružnou pro úpravu, která
by vyhovovala všem nejrůznějším
odvětvím a potřebám hospodářského
života. Ve vládním nařízení
budou proto moci býti obsaženy jen společné
znaky, všeobecné zásady pro celý hospodářský
život, kdežto podrobnosti, jimiž tyto zásady
budou přizpůsobovány potřebám
jednotlivých odvětví, budou vydávány
na pokyn Hospodářské rady generálním
sekretariátem ve formě směrnic. Aby však
při tom mohly býti kromě toho respektovány
všechny potřeby praxe, mají býti směrnice
vydávány podle návrhů příslušných
vrcholných hospodářských organisací,
při čemž funkce generálního sekretariátu
bude spočívat v koordinaci těchto ustanovení
v rámci zásad, vytčených v nařízení.
Kde by si potřeba vyžádala podrobnějších
návodů, zejména pro plánování,
budou na návrh příslušných organisací
vydány generálním sekretariátem ve
formě vysvětlivek.
To, že se tímto zákonem nezamýšlí
zaváděti jednotný uniformovaný účetnický
systém ve všech druzích podniků bez
přihlédnutí k jejich hospodářské
struktuře, k jejich dosavadní organisaci, nýbrž
že jde zde jen o vytčení všeobecně
platných jednotných zásad, jasně vyplývá
z § 1, odst. 1. v duchu jejich bude míti každý
podnik možnost, aby podle své vlastní struktury,
organisace a zvláštních potřeb připravil
své účetní záznamy. Výhodou
bude dále i skutečnost, že takto nově
organisované početnictví bude uznáváno
i daňovými úřady. Dále lze
očekávati velký přínos od této
nové organisace i po stránce zhospodárnění
podniku, neboť ona jistě přispěje k
zmenšení počtu neproduktivních sil v
podniku a tím k zlepšení prosperity.
Celková organisace jednotného podnikového
početnictví může býti uskutečněna
jen etapově po náležité věcné
a osobní přípravě. Tomu odpovídá
ustanovení § 3. Hospodářským
úsekem, v němž je nejnaléhavěji
nutno zavést organisaci podnikového početnictví,
jsou právě národní podniky, v nichž
se předpokládá, že jednotné početnictví
bude zavedeno od 1. ledna 1947. Ustanovení § 4 má
pak zabezpečit, aby zavedená jednotná organisace
podnikového početnictví byla i náležitě
zachována, aby nebyla porušována úpravami,
které by se jí příčily.
Vzhledem k tomu, že vydání vládního
nařízení, předvídaného
v § 1, odst. 1, jakož i závazných směrnic
podle § 2 si vyžádá další
přípravné doby, zejména pro provádění
přípravných prací v podnicích,
a vzhledem k tomu, že znárodněný průmysl
čeká, aby mohl v rámci své organisace
uskutečnit i organisaci podnikového účetnictví,
je naléhavě třeba, aby tato osnova byla uzákoněna.
Dovoluji si proto, jménem průmyslového výboru
doporučiti, slavné sněmovně, aby vládní
návrh zákona, o jednotné organisaci podnikového
početnictví, jak jej průmyslový výbor
přijal ve své schůzi ze dne 15. května,
rovněž beze změny přijala. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 8 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 8 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí,
podle zprávy výborové, nechť zvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 13. Druhé čtení osnovy zákona
o jednotné organisaci podnikového početnictví
(tisk 445).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Kellner: Nejsou.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Kdo ve druhém čtení souhlasí s
osnovou zákona tak, jak ji Prozatímní Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 13. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
čtrnáctého odstavce pořadu, jímž
je
14. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového (podle § 35 jedn. řádu)
o návrhu poslanců Jury, Pavláska, Hodinové-Spurné
a Součka na vydání zákona (tisk 255),
jímž se mění některá ustanovení
zákona ze dne 19. prosince 1934, č. 279 Sb., o započítání
vojenské služby v některých služebních
poměrech.
Zpravodajem za výbor soc.-politický je pan posl.
Václavů. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Václavů: Paní a pánové!
Soc.-politický výbor projednal návrh poslanců
Jury, Pavláska, Hodinové-Spurné a Součka
na vydání zákona, jímž se mění
některá ustanovení zákona z 19. prosince
1934, č. 279 Sb., o započítání
vojenské služby v některých služebních
poměrech.
Tímto zákonem uniformuje nynější
Prozatímní Národní shromáždění
až dosud trojdílné hodnocení vojenské
služby a je zde po prvé jednotně započítávána
celkové vojenská služba a tím odstraněny
veškeré nedostatky, které až dosud v jmenovaném
zákoně byly.
Za soc.-politický výbor, který tento zákon
projednal a přijal jako zákon Národní
fronty, doporučuji, aby byl přijat plenem našeho
parlamentu tak, jak jej navrhuje soc.-politický výbor.
(Souhlas.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Zpravodajem za výbor rozpočtový je pan
posl. Štětka, jemuž dávám
slovo.
Zpravodaj posl. Štětka: Paní a pánové!
Rozpočtový výbor projednal ve své
schůzi 14. května návrh zákona, jímž
se mění některá ustanovení
zákona z 19. prosince 1934, čís. 279 Sb.,
o započítám vojenské služby v
některých služebních poměrech
(tisk 255), a usnesl se doporučiti Prozatímnímu
Národnímu shromáždění,
aby přijalo návrh ve znění navrženém
v soc.-politickém výboru. (Souhlas.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá. Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 3 články, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to je
s jejími 3 články, nadpisem a úvodní
formulí, podle zprávy výborové, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 14. Druhé čtení osnovy zákona,
jímž se mění některá ustanovení
zákona ze dne 19. prosince 1934, č. 279 Sb., o započítání
vojenské služby v některých služebních
poměrech (tisk 440).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Václavů: Nejsou.
Zpravodaj posl. Štětka: Není jich.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji Prozatímní Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 14. odstavec pořadu.
Nyní přistoupíme k projednávám
patnáctého odstavce pořadu, jímž
je
15. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o návrhu poslanců Jury,
Štětky, Hodinové-Spurné a Součka
(podle § 35 jedn. řádu) na vydání
zákona (tisk 273) o výměře výslužného
státních zaměstnanců.
Zpravodajem za výbor soc.-politický je pan posl.
Václavů. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Václavů: Paní a pánové!
Soc.-politický výbor, projednav návrh poslanců
Jury, Štětky, Hodinové-Spurné
a Součka na vydání zákona o
výměře výslužného státních
zaměstnanců, jednomyslně se usnesl na tom,
aby byl vydán jako návrh Národní fronty.
Tímto zákonem odčiňujeme některé
křivdy, které až dosud byly při započítávání
výměry výslužného státních
zaměstnanců. Přinášíme
tím zvláště přínos pro
poštovní zřízence a zaměstnance,
u nichž byla lhůta pro vypočítávání
pensijních požitků nejvyšší,
a během doby došlo zde k několika změnám.
(Předsednictví převzal místopředseda
Gottier.) Proto se soc. politický výbor po dohodě
se zástupci ministerstev vnitra a financí usnesl
na některých změnách, které
pak byly jednomyslně přijaty.