Předseda: Kdo ve druhém čtení
souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 4. odstavec pořadu.
Dále přistoupíme k projednávání
pátého odstavce pořadu, jímž
je
5. Zpráva výboru ústavně-právního
(podle § 35 jedn. řádu) o vládním
návrhu zákona (tisk 291) o procesních opatřeních
v soudních řízeních pro některé
nároky z doby nesvobody.
Zpravodajem je pan posl. dr Bunža. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Bunža: Slavná sněmovno!
Osvobození území Československé
republiky a obnovení její svrchovanosti projevilo
své účinky v různých úsecích
soukromého a veřejného života a také
ovšem v soudnictví. Byla vydána již řada
zákonů, reagujících na tyto změny
a napravujících nespravedlnosti a škody, které
okupantský režim s sebou přinesl. Připomínám
jen zákon o změně a zrušení soudních
rozhodnutí ve věcech občansko-právních,
vydaných v době nesvobody, nebo dnes projednávaný
zákon o neplatnosti některých majetkově-právních
jednání z doby nesvobody a o nárocích
vzcházejících z této neplatnosti a
z jiných zásahů do majetku a další
jiné zákony podobného druhu. K němu
patří také návrh zákona o procesních
opatřeních v soudních řízeních
pro některé nároky z doby nesvobody, který
dnes uvádím.
Tento zákon reaguje na změny, jež nastaly v
oboru soudních řízení, která
byla nebo budou zahájena o nároky nebo závazky
z doby nesvobody a v nichž je stranou některý
z veřejnoprávních subjektů, dotčených
změnami, nastalými obnovením republiky Československé.
Vychází z předpokladu, že ve všech
případech, kdy procesní stranou ve sporech
pro nároky nebo závazky z doby nesvobody je nebo
bude republika Československá anebo dřívější
fiktivní subjekty, to jest republika Česko-Slovenská,
t. zv. Protektorát Čechy a Morava, t. zv. Slovenský
štát, Německá říše
a Maďarský stát, případně
podniky jimi zřízené nebo spravované,
bude zpravidla spornou otázka právního nástupnictví.
V zahájeném soudním řízení
nemůže soud tuto otázku sám řešiti,
poněvadž tu zpravidla půjde o řešení
komplexu otázek vnitrostátních i mezistátních.
Proto navrhovaná osnova zákona zavádí
procesní opatření v tom směru, že
takováto soudní řízení se přerušují
až do vyřízení prejudicielní
otázky, zda Československá republika vstupuje
v zažalované nároky nebo závazky z doby
nesvobody.
Zákon pamatuje na tři případy takovýchto
procesních opatření:
1. Soudní řízení, v nichž je
stranou republika Československá anebo ústav
nebo podnik jí zřízený nebo spravovaný.
- Zde nastává přerušení sporu
na námitku, že právní sukcese je pochybná.
2. Soudní řízení, ve kterých
je stranou jiná veřejnoprávní korporace
nebo ústav nebo podnik jí zřízený
nebo spravovaný nebo nadace, základniny a fondy.
- I v tomto případě nastane přerušení
sporu na námitku nedostatku právní sukcese
a za dalšího předpokladu, že soud podle
stavu věci bude míti za to, že otázka
převzetí závazku nebo přechodu nároku
je pro změny nastalé v době okupace pochybná.
Konečně 3. případ: Soudní
řízení, v kterých je stranou t. zv.
republika Česko-Slovenská, t. zv. Slovenský
štát, t. zv. Protektorát Čechy a Morava,
Německá říše, Maďarský
stát a ústavy nebo podniky jimi zřízené
nebo spravované. - V tomto případě,
poněvadž jde již jen o subjekty fiktivní,
nastává přerušení řízení
ex lege v kterémkoli stadiu řízení.
Ve všech těchto případech nastane pokračování
v řízení, až příslušnými
ústředními úřady bude rozhodnuta
otázka nástupnictví a bude učiněn
návrh na pokračování - v případech,
kdy nastává přerušení ex lege,
až finanční prokuratura učiní
návrh na pokračování v řízení.
(Předsednictví převzal místopředseda
Petr.)
Ústavně-právní výbor však
uvažoval o případech, kdy byla občanům
způsobena škoda evidentní, na př. na
drahách, poštách a pod., a kdy oddalováním
rozhodnutí a náhrady byli by občané
dále poškozováni. Poněvadž takové
výjimečné případy nelze dobře
v zákoně vypočítávati, projevil
ústavně-právní výbor přání,
vtělené do připojené resoluce, aby
ministerstvo financí a ústřední úřady
daly pokyny podřízeným orgánům,
aby ve sporech, zejména pokud jde o náhrady škody
na železnicích a pod., v nichž by mohlo dojíti
k přerušení (odložení) řízení,
námitku podle § 1 uplatnily jen v krajních
případech, kdy právní sukcese je naprosto
pochybná. Také v případech přerušení
(odložení) řízení ex lege (§
8) aby otázka právní sukcese byla urychleně
vyřešena a návrh na pokračování
v řízení ihned podán.
Poněvadž navrhovaným zákonem zaváděná
procesní opatření jsou ku prospěchu
subjektů veřejnoprávních i soukromoprávních,
přijal jej ústavně-právní výbor
beze změny a proto doporučuji také slavné
sněmovně zákon i připojenou resoluci
k přijetí. (Souhlas.)
Místopředseda Petr: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 4 části, 10 paragrafů, nadpisy
částí, nadpis zákona a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 4 částmi, 10 paragrafy, nadpisy
částí, nadpisem zákona a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 5. Druhé čtení osnovy zákona
o procesních opatřeních v soudních
řízeních pro některé nároky
z doby nesvobody (tisk 422).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Bunža: Nikoliv.
Místopředseda Petr: Není tomu tak.
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji Prozatímní Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Zbývá ještě hlasovati o resoluci otištěné
ve zprávě výborové.
Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Resoluce se přijímá.
Tím je vyřízen 5. odstavec pořadu.
Nyní přistoupíme k projednávání
osmého odstavce pořadu, jímž je
8. Zpráva výborů soc.-politického,
ústavně-právního a rozpočtového
(podle § 35 jedn. řádu) o vládním
návrhu zákona (tisk 404), jímž se zatímně
upravují platové a některé služební
poměry vojenských a četnických gážistů.
Zpravodajem za výbor branný je p. posl. Holub.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Holub: Pane předsedo, dámy
a pánové!
Před krátkou dobou projednalo a schválilo
Prozatímní Národní shromáždění
vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon ze dne 31.
května 1932, čís. 83 Sb., o úpravě
náležitostí vojenských osob z počtu
mužstva v činné službě a některých
jiných osob jim co do náležitostí na
roveň postavených, jakož i o zaopatření
déle sloužících. Při tomto projednávání
bylo zdůrazněno, že je nutno, aby byl rovněž
nově upraven služební plat vojenských
gážistů. Novou úpravu služebního
platu vojenských gážistů řeší
předložený vládní návrh
zákona, jímž se zatímně upravují
platové a některé služební poměry
vojenských a četnických gážistů.
Bylo třeba zákonné normy, aby mohly býti
také upraveny základny pro odpočivné
platy vojenských gážistů a pro zaopatřovací
platy pozůstalých po vojenských gážistech.
Nutnost a naléhavost, aby byl nově upraven služební
plat vojenských gážistů, je odůvodněna
zejména tím, že nynější
služební plat vojenských gážistů
je složen z osmi různých položek, z nichž
služné a činovné má právní
podklad v plat. zákoně č. 103/26 Sb. Ostatní
součásti tohoto služebního platu jsou
ve formě přídavků, nezapočitatelných
do pense, vypláceny podle norem t. zv. Slovenského
státu a označují se souhrnně jako
košická platová úprava. Nejzávažnější
důsledek právě vylíčeného
stavu, kromě značných administrativních
potíží při likvidaci služebního
platu vojenských gážistů, je zejména
skutečnost, že pensijní základny pro
vojenské gážisty tvoří nízké,
nezvýšené částky služného,
stanoveného platovým zákonem č. 103/26
Sb.
Předložený vládní návrh
zákona upravuje služební plat jednotně
pro vojenské a četnické gážisty
na celém území Československé
republiky.
Částky služného a činovného
pro vojenské gážisty, jak jsou stanoveny v
původních sazbách platového zákona
čís. 103/1926 Sb., jsou v návrhu zvýšeny
v témž poměru, jako byly zvýšeny
částky služného a činovného
u civilních státních zaměstnanců
platovou novelou čís. 15 z roku 1944.
Vojenský (četnický) přídavek,
uvedený v článku III předloženého
vládního návrhu zákona, slouží
nejenom k vyrovnání příjmové
ztráty, která se ve vojenských (četnických)
platech projevuje po zrušení zásady, podle
níž vojenští gážisté
byli osvobozeni od placení daně důchodové,
ale zhodnocuje též zvláštní povahu
vojenské (četnické) služby. Odpočivné
a zaopatřovací platy navržené pro vojenské
gážisty jsou v témže poměru k odpočivným
(zaopatřovacím) platům civilních státních
zaměstnanců, jaký byl mezi těmito
odpočivnými (zaopatřovacími) platy
podle zákona platového čís. 103/1926
Sb. před platovou novelou čís. 15/ 1944 Sb.
Předložený vládní návrh
zákona upravuje také otázky týkající
se odčinění křivd podle dekretu presidenta
republiky ze dne 17. srpna 1945, čís. 53 a stanoví,
že o těchto otázkách pro obor vojenské
správy rozhoduje ministerstvo národní obrany
a příslušné vojenské útvary
s hospodářskou správou, jde-li o osoby vyjmenované
v § 1, čl. VI zmíněného vládního
návrhu zákona.
Nová úprava služebního platu vojenských
a četnických gážistů je úpravou
prozatímní. Účinnost této úpravy
skončí, jakmile bude nově upraven platový
zákon veřejných zaměstnanců,
na jehož nové úpravě se již pracuje.
Prozatímní Národní shromáždění
schválilo již několik významných
a důležitých osnov, týkajících
se buď přímo nebo nepřímo vojáků
a armády vůbec. Touto osnovou, která se přímo
dotýká tak velkého okruhu lidí, se
prozatím uzavírá kruh nejnaléhavějších
vojenských požadavků, které musily býti
splněny, aby mohly býti vytvořeny dobré
předpoklady pro budovaní a vybudování
zdravé, spokojené, vnitřně jednotné
a demokratické čs. armády.
Chceme-li mít dobrou armádu, armádu všestranně
na výši, jak to její význam a postavení
v novém státu vyžaduje, musí býti
ti, kdož ji tvoří a vedou, dobře materiálně
zajištěni. Všichni jsme považovali platy
vojenských gážistů za nedostatečné
a jsme rádi, že ještě toto Prozatímní
Národní shromáždění může
osnovu projednati a schváliti.
Zejména po stránce politické je třeba
zvážit a ocenit význam důstojnického
sboru a všeobecně vojenských gážistů,
a po zásluze a přiměřeně k
našim možnostem a k celkovému sociálnímu
standardu ostatních vrstev najít cestu a spravedlivou
základnu pro novou jejich platovou úpravu.
Podle konstrukce a ducha návrhu vypracovaného vládou
nutno říci, že zde byla sledována snaha
a uplatněna zásada - aplikovaná již
při úpravě platů a mezd soukromých
zaměstnanců - zvýšit platy v největší
míře u nižších kategorií
zaměstnaneckých, zmenšit celkové platové
rozpětí s tendencí nikoliv nivelisovat, ale
všeobecně platy zvýšit. Zásada
správná, která se plně kryje s dosavadní
pokrokovou a sociálně spravedlivou celkovou linií
politiky dnešní vlády.
Nechceme, aby důstojníci měli pocit, že
jejich práce je nedoceněna, jako nesmí demokracie
vytvářet privilegovaný stav. Je třeba
skloubit a zladit tyto zájmy, i když s ohledem na
zvláštní povahu služby, úkoly a
poslání vojenských gážistů
z povolání je každému z nás jasné,
že určité nadlepšení se zřetelem
k jiným zaměstnaneckým kategoriím
je naprosto odůvodněné. Osnova tento zájem
a základní hledisko plně respektuje.
Branný výbor projednal dne 8. května t. r.
tento vládní návrh zákona a provedl
některé změny a doplňky:
1. Navrhuje zrušení zvláštních
sazeb služného pro služební třídy
ve stupních a) až e) a stanoví nově
náslužní přídavky pro tuto služební
třídu s odůvodněním, že
v III. služební třídě je mnoho
důstojníků se středoškolským
vzděláním a že do kategorie těchto
služeb jsou převáděni i důstojníci
zbraní s vojenskou akademií, kteří
se stali neschopnými ke službě ve zbrani v
důsledku invalidity, zranění atd.
2. Branný výbor proti původní osnově
přiznává vojenský přídavek
též vojenským a četnickým gážistům
mimo služební třídy ve výši
3000 Kčs.
3. Přiznává vojenský přídavek
i vojenským gážistům v záloze
s odůvodněním, že záložní
důstojníky-gážisty, pokud vykonávají
vojenskou službu v záloze, nutno i pokud jde o vojenský
přídavek postaviti na roveň gážistům
aktivním.
Jako zpravodaj branného výboru předkládám
slavné sněmovně osnovu zákona se změnami,
jak se na nich usnesl branný výbor, a doporučuji
tuto osnovu ke schválení. Současně
prosím, aby byla také schválena připojená
resoluce, která se týká ošacovacího
příspěvku vojenským gážistům.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr: Zpravodajem za výbor
soc. politický je pan posl. Tichota. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Tichota: Paní a pánové!
Výbor soc.-politický projednal osnovu tohoto zákona
a připojil se k prohlášením a usnesením
výboru branného i rozpočtového a doporučuje,
aby vládní návrh byl přijat ve stejném
znění. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Zpravodajem za výbor
ústavně-právní je pan posl. Štěpán.
Zpravodaj posl. Štěpán: Vzdávám
se slova.
Místopředseda Petr: Pan zpravodaj se vzdává
slova.
Zpravodajem výboru rozpočtového je za pana
posl. Vičánka pan posl. Kostelka. Dávám
mu slovo.