Čtvrtek 16. května 1946

Ad 3. Druhé čtení osnovy zákona o Národních kulturních komisích pro správu státního kulturního majetku (tisk 425).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Kratochvíl: Nejsou.

Předseda: Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji Prozatímní Národní shromáždění přijalo ve čtení prvém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím Prozatímní Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Zbývá hlasovat o resoluci kulturního výboru, kterou přečetl pan zpravodaj.

Kdo souhlasí s touto resolucí, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluce je přijata.

Tím je vyřízen 3. odstavec pořadu.

Nebude-li námitek, přikročíme k projednávání odst. 6 a 7 pořadu. (Námitky nebyly.)

Přistoupíme tedy k projednávání šestého odstavce pořadu, jímž je

6. Zpráva výborů branného a ústavně-právního (podle § 35 jedn. řádu) o vládním návrhu zákona (tisk 347) o doplnění a změně dekretu presidenta republiky ze dne 4. října 1945, č. 105 Sb., o očistných komisích pro přezkoumání činnosti veřejných zaměstnanců.

Zpravodajem za výbor branný je pan posl. dr Loubal. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Loubal: Vážená sněmovno!

Projednávaný zákon je novelisací dekretu presidenta republiky čís. 105, kterým se upravují formální a materiální předpisy pro očistné řízení u státních zaměstnanců. Novela zmíněného dekretu spočívá hlavně v tom, že se tento dekret bude vztahovat svými předpisy také na vojenské pensisty. Tito doposud do očistné komise nebyli pojati, protože pro vojenské aktivní gážisty přijala sněmovna před časem speciální zákon, který stanoví přísnější podmínky než pro ostatní státní zaměstnance vzhledem k tomu, že jde právě o vojenské aktivní gážisty. Bylo by tedy zapotřebí nového zákona. Proto se podává tento vládní návrh, kterým se doplňuje dekret presidenta republiky čís. 105 z r. 1945.

Další podstatnou částí navrhovaného zákona je to, že se jeho působnost prodlužuje do 31. prosince 1946. Toto prohlášení je nutné proto, že komise předepsané dekretem č. 105 mohly složiti přísahu a sejíti se teprve v měsíci březnu, takže nemohly všechny případy do těchto komisí náležející projednati. Navrhovaná změna je zcela správná a proto ji doporučuji.

Branný výbor se při projednávání této předlohy usnesl doplniti zmíněnou vládní osnovu dvěma odstavci. Tyto doplňky jsou čistě procesně-formální a doporučuji je rovněž ke schválení.

Branný výbor projednal celou osnovu a jako zpravodaj doporučuji Prozatímnímu Národnímu shromáždění, aby osnovu přijalo ve znění navrženém branným výborem. (Souhlas.)

Předseda: Zpravodajem za výbor ústavněprávní je p. posl. dr Šíp. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Šíp: Slavná sněmovno!

Pan zpravodaj branného výboru uvedl již v podstatě důvody, z nichž vyplynula tato osnova, a uvedl také, proč z podnětu vrchní očistné komise pražské branný výbor ještě přidal dva dodatky rázu technického. Ústavně- právní výbor ve své schůzi 8. května projednal jak vládní návrh osnovy, tak i zprávu branného výboru ze dne předchozího, a usnesl se doporučiti Prozatímnímu Národnímu shromáždění, aby přijalo tuto osnovu ve znění navrženém branným výborem. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Přistoupíme k hlasování.

Osnova má 2 články, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 2 články, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím Prozatímní Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém.

Z usnesení předsednictva podle § 54, odst. 1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé čtení.

Ad 6. Druhé čtení osnovy zákona o doplnění a změně dekretu presidenta republiky ze dne 4. října 1945, čís. 105 Sb., o očistných komisích pro přezkoumání činnosti veřejných zaměstnanců (tisk 421).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Loubal: Nejsou.

Zpravodaj posl. dr Šíp: Není jich.

Předseda: Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji Prozatímní Národní shromáždění přijalo ve čtení prvém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím prozatímní Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Tím je vyřízen 6. odstavec pořadu.

Nyní přistoupíme k projednání sedmého odstavce pořadu, jímž je

7. Zpráva výboru kulturního (podle § 35 jedn. řádu) o vládním návrhu zákona (tisk 403) o studiu statisticko-pojistném.

Zpravodajem je pan posl. dr Hlavatý. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Hlavatý: Dámy a pánové!

Předložený návrh zákona vlastně kodifikuje reformní snahy dvou učilišť studia statisticko-pojistného. Měli jsme totiž dvojí učiliště, na technice, kde byl dvouletý běh statisticko-pojistný, a na přírodovědecké fakultě Karlovy university. Nyní se tímto návrhem rozšiřuje studium statisticko-pojistné na technice na 4 léta a kodifikuje se vlastně stav na Karlově universitě, kde studium fakticky trvalo také 4 roky. Protože však základem obou druhů studia byly nauky, které byly zastoupeny na obou učilištích, jeví se účelné, aby bylo hospodárně využito zařízení obou fakult, t. j. jak zařízení vědeckých, tak i sil učitelských, takže po tomto reformním návrhu - když bude odhlasován - budou učitelské síly z techniky i university působit současně na obou učilištích.

Toto přirozené spojení obou učilišť, a využití obou možností v jednom spojení bude mít za následek, že absolventi studia se budou moci věnovat čtyřem nejdůležitějším směrům, kterých je právě v praxi a v životě veřejném zapotřebí; běží tu o aplikaci matematiky na vědy přírodní, t. j. na biologii a sociologii, druhý směr je statistika v provozu výrobních podniků, konečně tu běží o veřejné a soukromé pojišťovnictví a o statistiku ve veřejné správě.

Vzhledem k tomu, jaké úkoly očekávají příští sněmovnu a příští vládu v budovatelské éře republiky, je nutno jenom vítat tento reformní zákon, protože nám poskytne nejen více absolventů, kterých je zapotřebí, ale také kvalitně po obou stránkách, t. j. jak po stránce vědecké, tak i po stránce praktické vychovaných.

Náklad spojený s provedením tohoto zákona je minimální, a to 600.000 Kčs, ale kdyby se zákon neprovedl, neuspořila by se tato částka, protože stolice, které mají býti zřízeny podle tohoto zákona, by musely být zřízeny, i kdyby tento zákon neexistoval, neboť to vyžaduje rozšířená základna vědecká.

V zákoně je přesně vytčeno také právní postavení absolventů obou učilišť. Absolventi techniky budou mít táž práva jako absolventi jiných technických škol, při studiu čtyřletém budou mít právo užívat titulu inženýr a po předepsaných zkouškách a pracích mohou také dosáhnout doktorátu technických věd, na přírodovědecké fakultě mohou absolventi dosáhnout po předepsaných zkouškách a pracích doktorátu přírodních věd.

Připomínám ještě, že ministr vydal v rámci přechodných ustanovení také nařízení, kterým se umožňuje přestup posluchačů nynějších učilišť na učiliště nově zřízená. Kulturní výbor doporučuje sněmovně, aby schválila tento zákon beze změny. (Souhlas.)

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Přistoupíme k hlasování. Osnova má 4 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 4 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím Prozatímní Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém.

Z usnesení předsednictva podle § 54, odst. 1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé čtení.

Ad 7. Druhé čtení osnovy zákona o studiu statisticko-pojistném (tisk 426).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Hlavatý: Nejsou.

Předseda: Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji Prozatímní Národní shromáždění přijalo ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím Prozatímní Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona ve čtení druhém.

Tím je vyřízen 7. odstavec pořadu.

Nyní se vrátíme k projednávání čtvrtého odstavce pořadu, jímž je

4. Zpráva výboru rozpočtového (podle § 35 jedn. řádu) o vládním návrhu zákona (tisk 333) o zmocnění ke sjednávání zahraničních úvěrů.

Zpravodajem je pan posl. Firt. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Firt: Slavná sněmovno!

Rozpočtový výbor projednal vládní návrh zákona tisk 333 o zmocnění k sjednávání zahraničních úvěrů. Jde o zmocnění vlády, aby sjednávala zahraniční úvěry v cizině na nákup potravin, zboží a surovin, a to do celkové výše 500 mil. amerických dolarů nebo do výše částky tomu odpovídající. Vláda se tímto zákonem dále zmocňuje, aby úvěrovými operacemi v cizině opatřila prostředky na úhradu nezbytných administrativních platů v cizině. Konečně se zmocňuje ministr financí, aby použil korunové hodnoty výtěžku úvěrových operací podle § 1, odst. 1 na úhradu schodků státního hospodaření, pokud nebudou uhrazeny podle příslušných úvěrových zmocnění finančních zákonů, nebo na mimořádný úmor státního dluhu.

Rozpočtový výbor provedl ve vládním návrhu pouze jednu změnu, a to v § 3, kde nahradil datum účinnosti tohoto zákona; podle původního znění měl zákon nabýti účinnosti 1. dubna 1946, a rozpočtový výbor je nahradil slovem: "vyhlášením", takže zákon nabývá účinnosti teprve dnem vyhlášení. Ke změně došlo proto, poněvadž se původně předpokládalo, že v době od 1. dubna do vyhlášení zákona ježto původní zmocnění vlády končilo 31. březnem - by mohlo dojíti ke sjednání některých zahraničních úvěrů. Ve skutečnosti k sjednání takových úvěrů nedošlo, takže pro zmocnění od 1. dubna 1946 není předpokladu. Teprve v posledních dnech byla skončena jednání o podmínkách úvěru, který poskytnou Spojené státy na nákup přebytků americké armády. Úvěrová dohoda bude podepsána v nejbližších dnech. Z toho důvodu postačí stanovit účinnost zákona ode dne jeho vyhlášení, neboť tím bude sjednaný úvěr ústavně kryt.

Slavná sněmovno! Jménem rozpočtového výboru doporučuji přijetí osnovy zákona ve znění, jak je upravil rozpočtový výbor v § 3. (Souhlas.)

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Přistoupíme k hlasování.

Osnova má 3 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 3 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím Prozatímní Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém.

Z usnesení předsednictva podle § 54, odst. 1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé čtení.

Ad 4. Druhé čtení osnovy zákona o zmocnění ke sjednávání zahraničních úvěrů (tisk 441).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Firt: Nejsou.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP