Dneškem toto téměř stoleté úsilí
učitelstva dochází splnění.
Nejen národ druhé svobodné republiky,
nýbrž i vedoucí činitelé pochopili
Havlíčkovo, že jen vzdělaný národ
má zajištěnu svobodu a s ní spojenou
dobrou vládu. Ale, paní a pánové,
k tomu je potřebí, aby především
měli široký rozhled a vědecké
školení ti, kteří tento národ
vychovávají. (Předsednictví
převzala místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
Učitelstvo země Moravskoslezské, jehož
jménem jsem v lednu t. r. v kulturním
výboru poslanecké sněmovny při rozpravě
o exposé ministra školství vznesla požadavek,
aby bylo uskutečněno zřízení
pedagogických fakult, mělo své námitky
proti některým bodům tohoto zákona,
zejména pokud se týkalo vzdělání
učitelstva na těchto fakultách, žádajíc,
aby se mohlo v oborech vědních vzdělávat
na fakultách filosofické a přírodovědecké.
Protože tyto požadavky, které jsem tlumočila
v kulturním výboru poslanecké sněmovny,
nebyly uznány, věříme pevně,
že v chystaném statutu pro pedagogické fakulty
bude tento požadavek náležitě zhodnocen
a že pedagogické fakulty budou naprosto rovnocenny
ostatním fakultám vysokých škol.
(Potlesk.)
Čs. strana národně socialistická,
jejímž jménem mluvím, hlasuje pro tento
návrh zákona ráda a ochotně, protože
jsme se vždy stavělo kladně k těmto
oprávněným požadavkům učitelským;
jsme rádi, že tento boj českého učitelstva,
trvající desítky let, byl skončen
úspěšně. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dále je ke slovu přihlášen pan posl.
Adam. Uděluji mu slovo.
Posl. Adam: Paní a pánové! Slavná
sněmovno!
Uzákoněním osnovy zákona o pedagogických
fakultách bude splněn dávný požadavek
našeho učitelstva a pedagogických odborníků,
aby se našemu učitelstvu dostalo vysokoškolského
vzdělání.
Jako příslušník mladé generace
vidím v tom důkaz, že se mládeži
v našem státě věnuje pozornost. Vysokoškolské
vzdělání čekatelů učitelství
musí s sebou nutně přinésti také
zvýšení všeobecné úrovně
vyučování na našich školách.
Ve starověku právem považovali křesťané
úřad učitelský za velmi významný
a důležitý. Učitel totiž
vychovává mládež - budoucnost národa
- a podle toho, jaká je mládež, jak je fysicky
i duchovně zdravá, vyspělá, pokroková
a demokratická, takový je i celý národ,
taková je také jeho společenská soustava,
takový je duch jeho kultury, taková je jeho civilisační
úroveň.
Myslím, že můžeme býti hrdi na
práci, kterou český učitel pro národ
do dneška vykonal. V dobách germanisace byl
průkopníkem češství, v době
sociální zaostalosti bojovníkem za sociální
pokrok, v době diktatury hlasatelem demokracie, v době
národní poroby zastáncem uvědomělého
národovectví. Naše mládež
v době poroby nezklamala také proto, že byla
našimi učiteli dobře vychována.
Dnes se chystá nová úprava vyučování.
Každý vyučovací systém by
však musil ztroskotat, kdyby nebyl opřen o vysokou
úroveň vzdělanosti našeho učitelstva.
Tou vzdělaností nerozumí se pouze její
náplň věcná a pedagogická,
ale také náplň mravní. Chceme,
aby nám škola vychovávala mládež
nejen poučenou, ale také charakterní.
Ideje mravní jsou neoddělitelnou součástí
celého lidského života. Chceme-li dosíci
souladu ve svém národním společenství
a harmonické spolupráce v mezinárodním
životě, musíme odstranit především
všechny mravní závady našeho veřejného
i soukromého života.
Potřebujeme ovšem nejen učitelstvo vzdělané,
ale také přiměřeně sociálně
zabezpečené. Dosavadní platová
soustava učitelského povolání nemůže
obstáti před hodnocením s hlediska spravedlnosti.
Také tady je třeba rychlé nápravy
a předložení nového zákona o
učitelských platech Národnímu shromáždění.
V této souvislosti bych se rád zmínil o věci,
která ztrpčuje život mnoha příslušníkům
českého učitelstva. V době
nesvobody bylo mnoho učitelů zatčeno, internováno,
uvězněno, suspendováno a pensionováno.
Ti z nich, kteří přežili všechno
pronásledování za poroby, s radostí
se vrátili do práce a nabídli své
služby republice. Máme dnes málo učitelů
vlivem persekuce za okupace a potřebujeme každého
jednotlivce, abychom zdolali veliké úkoly na poli
pokrokové výchovy naší mládeže.
Bohužel je stále ještě mnoho případů,
kde reaktivace, zrušení právně neplatných
rozhodnutí okupantských úřadů
a zákonná úprava platů nejsou provedeny.
Říkávalo se a říká
se, že dělník je hoden mzdy své.
Myslím, že také učitel je hoden
své mzdy. Učitelstvo a naše inteligence
vůbec nemá stále ještě dostatečně
silnou odborovou organisaci, která by uměla dosti
průrazně prosadit své požadavky.
Snad by tu mohly naší inteligenci pomoci dělnické
odbory, které mají zájem nejen o to, aby
byly uspokojeny spravedlivé nároky dělníků,
ale aby vůbec u nás vládla ve mzdových
věcech naprostá spravedlivost. Proto se s
tohoto místa obracím na pana ministra školství
se žádostí, aby se ve svém resortu zasadil
o rychlé zjednání nápravy ve všech
případech, kde toho smysl pro spravedlivost vyžaduje.
Z předložené osnovy zákona bohužel
nevyplývá žádný závěr
o budoucím vzdělání učitelů
odborných pokračovacích škol, které
jsou u nás stále ještě popelkou.
My si všichni neustále říkáme,
že chceme vybudovat blahobyt národa. Ten blahobyt
ovšem nevybudujeme schůzemi, manifestacemi a resolucemi,
nýbrž tím, že každý z nás
bude pracovat lépe a vyrobí více než
dosud. Z doby Rakouska zůstal u nás předsudek
proti práci rukou. Je na nás, abychom tyto
předsudky dnes bourali a odstraňovali. Především
je třeba od základu změnit celou naši
učňovskou výchovu. Učeň
v sociálně pokrokovém státě
nesmí být něčím podřadným,
naopak jemu musí a také bude patřit aspoň
tolik péče a pozornosti, kolik se věnuje
ostatní mládeži. V tomto směru
postrádáme stále ještě nový
učňovský zákon, který by konečně
postavil učňovskou výchovu na úroveň
XX. století. Učňovskými
vychovateli by měli být dobří odborníci
a dobří pedagogové. Učeň
nechť je napříště po dobu svého
učení definitivně vysvobozen z úlohy
poslíčka a služky.
Ale také výchově zemědělské
mládeže je třeba věnovat stejnou pozornost.
Také pro tuto mládež by mělo být
vybudováno rozsáhlé pokračovací
školství, odpovídající svým
duchem novým methodám hospodaření.
Náš životní standart bude stoupat
jenom tehdy, budeme-li vyrábět lépe a více
než ostatní státy a bude-li náš
vývoz větší než dovoz. Potom
budeme moci také dokonale a v nutné míře
provésti sociální zabezpečení
studentstva.
Již jednou jsem se zde zmiňoval o tom, že je
nutné zvýšiti stipendium pro ty, kdo jsou na
ně výhradně odkázáni. Všeobecně
budiž konstatováno, že dnešní studentstvo
je pokrokové, není reakční a extrémní,
je soudné a uvažuje, nedá se sváděti
lacinou demagogií anebo dokonce nátlakem. Po
6letém údobí neustálého strachu
a nejistoty bylo studentstvo ještě do nedávna
dosti nerozhodné a váhavé, ale již parlamentní
volby a potom hlavně demokratické volby do studentských
spolků a jiných orgánů na podzim ukáží
celé naší veřejnosti, že český
student je člověk vzdělaný, nebojácný,
demokraticky smýšlející, sociálně
pokrokový a národně uvědomělý.
Souhlasím s některými projevy ve veřejnosti,
kde bylo jasně řečeno, že zásada
parity se nedá trvale držet. Připomínám
však, že jako parita, tak ani monopolní postavení
jedné politické strany není trvale myslitelné.
Vidíme to především zde v parlamentě,
jak je parita nezdravá, jak ubíjí pravý
parlamentarismus a opravdovou demokracii. Jako dojde k
změření sil politických stran v květnu,
tak nutně musí dojíti a nezbytně také
dojde k tříbení duchů a k změření
sil jednotlivých směrů ve studentstvu na
podzim tohoto roku. Je třeba, aby příští
volby do spolků byly volby demokratické na základě
přímého, tajného a poměrného
hlasovacího práva. Na studentech bude pak
záležet, aby své mínění
projevili ne kritisováním všude jinde, než
tam, kde je toho třeba, ale hlasováním a
účastí na volbách. Zatím
však jsme byli svědky, že spolek s několika
sty členů na př. spolek posluchačů
zemědělského inženýrství
měl obeslánu valnou hromadu devadesáti lidmi,
kteří pak ze sebe zvolili třicetičlenný
výbor.
V této souvislosti dovolte, abych slavné sněmovně
tlumočil některé názory příslušníků
mladé generace. Jsme přesvědčeni,
že nová doba nám dává nejen veliká
a čestná práva, ale že nám ukládá
také veliké povinnosti a mravní odpovědnost
za tento stát a náš národ k příštím
generacím. Jsme připraveni splnit tyto velké
úkoly do posledního písmene. Víme,
že je třeba v zájmu našeho úspěšného
národního rozvoje, aby mladá generace byla
generací pokrokových lidí, generací
nového člověka. (Potlesk.)
Být pokrokový, to znamená být nespokojen
s včerejškem, být málo spokojen s dneškem
a všemi silami budovat lepší a šťastnější
zítřek. Budeme se dívat kolem sebe,
hledat to nové, dobré a úspěšné
a budeme nelítostně odstraňovat všechny
staré nešvary a zlořády. Mladé
generaci se nelíbí nejen prázdné lavice
parlamentní, ale daleko více způsob jednání
některých členů tohoto svrchovaného
sboru zástupců československého lidu.
Zdá se nám, že totiž právě
ti, kdo venku bouří proti nemravům první
republiky, zavádějí sem ty nepěkné
zjevy, které znevažovaly parlament již před
válkou. Byl jsem jako příslušník
mladé generace opravdu překvapen, že někteří
členové parlamentu tak těžko snášejí
pravdu a názory svých protivníků,
že se za každou cenu snaží svým křikem
a hlukem umlčet. Pravda se však umlčet
nedá. Neumlčelo ji 300 let habsburské
poroby ani šest let krutého a nelítostného
Hitlerova režimu. (Potlesk.)
Všechny politické strany prohlašují, že
bojují o právo a spravedlnost. Nedomnívám
se, že by to některá strana popřela.
Objektivnímu pozorovateli se však nutně
a nevyhnutelně vnucuje názor, že to není
vždy pravda. Chyby se dělají a budou
dělat, neboť jsme všichni chybující
lidé. Na tom není nic nečestného,
zvláště umíme-li to přiznat.
Ale jestliže o chybách vím, v nich pokračuji
a vědomě je nechci napravit, pak je to jednání
nízké, nečestné a špatné.
(Potlesk.)
Daleko vhodnější by bylo tvrzení odpůrců
vyvrátit faktem nežli lacinou a prázdnou demagogií.
Vzpomínáme si, jak se v tomto sboru diskutovalo
o určitých závažných faktech
kolem jednoho resortu a o tom, že všechen materiál
byl příslušnému činiteli dán
k vysvětlení. Uběhly dny a týdny
a veřejnost marně čeká, že bude
dáno nějaké vysvětlení, a proto
se domnívá, že se patrně ona fakta zakládala
na pravdě a že onen křik byl umlčováním
pravdy. Tolik o těch několika názorech
mladé generace, jak mně je tlumočili různí
lidé učňové, dělníci,
zemědělci a studenti.
Věřím, že generace mladých lidí,
pokolení nového člověka, člověka
mravně uvědomělého, svou pokrokovostí,
svým kritickým a konstruktivním postojem
odstraní staré zlozvyky a nastolí lepší
a šťastnější zítřek.
Jménem svého klubu prohlašuji, že
budeme hlasovat pro přijetí osnovy zákona
o pedagogických fakultách. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je p. posl.
dr Uhlíř. Uděluji mu slovo.
Posl. dr Uhlíř: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Československá škola a učitel prožívá
dnes historický mezník svých dějin.
Návrh zákona o pedagogických fakultách,
který byl dnes 9. dubna předložen sněmovně,
znamená totiž nejenom splnění požadavku
vysokoškolského vzdělání učitelstva,
po němž celé generace pokrokového učitelstva
volaly, ale tvoří základní kámen
nového tvůrčího pedagogického
a školského rozmachu pro dalekou budoucnost.
Dnes si snad ještě ani neuvědomujeme rozsah
dobrodiní, které prostřednictvím vysokoškolského
vzdělání učitelstva zaručujeme
celým příštím československým
generacím, ono mocné rozvinutí intelektuálních
i mravních sil, které tvoří fundament
národního pokroku a jímž náš
národ se vždy udržoval a i do budoucna bude udržovat
při životě.
Budiž mi dovoleno, abych při této slavné
příležitosti vzpomněl muže, který
vždy zdůrazňoval potřebu vysokoškolského
vzdělání našeho učitelstva, našeho
presidenta Osvoboditele Tomáše Masaryka. Vzpomínám
jeho projevu, proneseného 14. května 1922
na prvém říšském sjezdu československých
vysokoškolských učitelů, jehož
byl protektorem. Tehdy pravil president Masaryk
o vysokoškolském vzdělání učitelstva
toto: "Požadují se lidové university,
žádá se opět a opět popularisace
věd, extense universitní a pod. Také
požadavek vysokoškolského vzdělání
národního učitelstva sem spadá.
Jistě je to důkaz všeobecného duchovního
hladu. Co posud v tomto směru učiněno,
zdá se mně jen pokusem a přechodem k definitivnějším
institucím". Dne 24. září
1920 promluvil v Příbrami k zástupcům
učitelstva takto: "Přál bych si, aby
vymizel rozdíl mezi školstvím obecným,
středním a vysokým. A toho se dosáhne,
až veškeré učitelstvo se bude vzdělávat
na universitách. Pak se bude moci každý
učitel věnovat dle své náklonnosti
kterékoliv z těchto školních kategorií".
Dnes, kdy otázka vysokoškolského vzdělání
učitelstva je před uskutečněním,
vzpomínáme s vděčností velikého
porozumění presidenta Masaryka pro zvýšení
úrovně pedagogického stavu, i moudrosti,
s kterou se díval do budoucího duchovního
vývoje našeho národa.
Vzdáváme také své díky presidentu
Benešovi a tím také československé
vládě za dekret z 27. října
1945, který vlastně tvoří základ
k celému dnešnímu jednání o zřízení
pedagogických fakult.
Československý parlament přijetím
návrhu zákona o těchto fakultách zařazuje
naši školu de facto na ono místo, kde doposud
byla jen podle jména, t. j. na přední
místo dědice a ochránce velikého výchovného
odkazu Jana Amose Komenského. Je to jeden z velikých
kulturně politických činů mladé
republiky, který bude vždy zapsán na stránkách
jejích vysokých aktiv. A proto neváhám
dnes vzdát díky všem, kdo se o to přičinili,
zejména pak všemu československému učitelstvu,
které se o uskutečnění těchto
fakult přičinilo celým svým dosavadním
příkladným postupem. Děkuji
zejména panu ministru školství a osvěty
dr Nejedlému (Potlesk.) a celému jeho
resortu, děkuji celé československé
vládě za to, že návrh zákona
o pedagogických fakultách byl dnes parlamentu předložen.
Měl jsem, paní a pánové, příležitost
zúčastniti se téměř všech
konferencí a porad, které předcházely
této zákonné osnově. A právě
proto považuji za spravedlivé oceniti také
vynikající podíl, který na přípravě
tohoto zákona a na všech jednáních o
něm měl univ. prof. dr Otakar Chlup.
Chtěl bych dnes slavné sněmovně poukázat
jen několika stručnými větami na to,
jak naše učitelstvo se zasloužilo o realisaci
vysokoškolského vzdělání.
Když jeho volání po uskutečnění
tohoto vzdělání vyznívalo po celá
léta naprázdno, byly zřízeny z učitelské
iniciativy pedagogické akademie, které do určité
míry suplovaly vysokoškolské vzdělání
učitelstva. Účast na těchto akademiích
byla a je dobrovolná.
Učitelé nesli vždy náklad spojený
s tímto dobrovolným sebevzděláním
a neměli při tom žádné úlevy
od svých služebních učitelských
povinností. Pedagogické akademie navštěvovali
po vyučování, hlavně v sobotu a v
neděli, a dojížděli do svých
akademií z celých Čech, Moravy a Slezska.
Veškeré osobní a věcné náklady
s pedagogickými akademiemi spojené hradilo učitelstvo
ze svého. Podle přesných propočtů
činil průměrný náklad jednoho
učitele na toto dvouroční vzdělání
na pedagogických akademiích před válkou
8.000 korun.
Při tom nebudiž zapomenuto, že učitelstvo
tuto oběť přinášelo, třebas
vědělo, že to neznamená pro ně
žádné existenční nadlepšení,
že tím materiálně nic nezíská,
že ani platově, ani postupově absolvování
pedagogických akademií neznamená pro ně
žádnou výhodu.
Od loňského roku si učitelé platí
ze svého na pedagogických akademiích vysokoškolské
profesory a celý ostatní náklad, platí
si sami velmi nákladné dojíždění
do nich, takže průměrně stojí
týdně jednoho učitele toto sebevzdělání
kolem 250 Kčs. To, paní a pánové,
znamená, že zejména u mladých učitelů
to činí téměř polovinu jejich
měsíčního platu.
Mnozí z nich, a to zejména učitelé
ze vzdálených okresů, nemohli na příklad
již letos ke konci března přijeti do Prahy
na přednášky a omlouvali se, že již
neměli peněz na cestu.
Slavná sněmovno, považuji za důležité
říci dnes zde tyto věci, aby se vědělo,
že těch pět tisíc posluchačů
pedagogických akademií, tento předvoj spontánní
vůle šedesáti tisíc učitelů
národních škol po vysokoškolském
vzdělání, je svědectvím jejich
vůle dát československé škole
a československému dítěti vše,
co nejlepšího ze sebe dát mohou.
Je třeba, aby političtí zástupci československého
lidu ocenili, co vykonalo naše učitelstvo dobrovolně,
z vlastních prostředků a bez ambicí
pro zvýšení úrovně československé
školy.