To je väčšina. Tým Dočasné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona podľa zprávy výborovej
v čítaní prvom.
Z usnesení predsedníctva podľa § 54, odst.
1 jedn. poriadku vykonáme ihned druhé čítanie.
Ad. 2. Druhé čítanie osnovy zákona
o novej úprave stálych soznamov voličských
(tlač 178).
Sú nejaké návrhy opráv lebo zmien
textových?
Zpravodajca posl. dr Peška: Nikoliv.
Miestopredseda Gottier: Kto teda v druhom čítaní
súhlasí s osnovou zákona tak, ako ju Dočasné
Národné shromaždenie prijalo v čítaní
prvom, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Dočasné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona tiež v čítaní druhom.
Zostáva ešte hlasovať o rezolúcii výboru
ústavne-právneho, otlačenej v zpráve
výborovej.
Kto s touto rezolúciou súhlasí, nech zdvihne
ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Rezolúcia je prijatá.
Tým je vybavený 2. odstavec poriadku.
Pristúpime k prejednávaniu tretieho odstavca poriadku,
ktorým je
3. Zpráva výboru rozpočtového o
vládnom návrhu zákona (tlač 101) o
dani z obratu (tlač 157).
Zpravodajom je pán posl. inž. dr Ješ.
Budeme pokračovať v rozprave.
Prihlásení sú títo rečníci
na strane "pre": pp. posl. Křepela, Zmrhal
a Skaunic.
Udeľujem slovo p. posl. Křepelovi.
Posl. Křepela: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
K osnově zákona o dani z obratu, která je
dnes předložena sněmovně ke schválení,
chtěl bych především zdůraznit,
že to není pouze její nepopulárnost,
ale hlavně její primitivní přímočarost,
zatěžující jednotnou sazbou každou
dodávku nebo výkon, tedy každý projev
hospodářské aktivity, bez valného
zřetele na jeho význam a začlenění
ve výrobním a distribučním procesu.
To znamená, že do výsledných cen spotřebitelských
se přenáší tato daň tolikrát,
kolikrát produkt nebo jeho součásti projdou
hospodářským procesem směny. Prakticky
se to projeví dalším zvýšením
cen produktů u spotřebitele, neboť v dosavadním
cenovém rozpětí u každé výrobní
neb distribuční složky figurují položky
na daň daleko nižší nebo vůbec
žádné tam, kde dosud byla daň paušalována.
U velkoobchodu byla to dosud daň 1/2
procenta, u maloobchodu nejvýše 2 procenta. Rozdíl
21/2 procenta na dani obratové u
výroby, u velkoobchodu, nelze krýt z dosavadního
cenového rozpětí - a rovněž tak
ani jedno procento u maloobchodu, takže se opět zvýší
cena zboží a bude tím vyšší,
čím je distribuční proces složitější.
U některého druhu zboží se stane, že
od výroby ke spotřebiteli je daň vybírána
nejméně třikrát, to jest při
třech procentech celkem 9 %, a jde-li o druh zboží,
který byl dříve paušalován, zaplatí
spotřebitel proti dnešní ceně zboží
cenu vyšší o těchto 9 %. Na tyto okolnosti
se musíme připravit a počítat s tím,
že valná část zboží cenově
stoupne, sice ne mnoho, ale přece dost citelně v
dnešní době, kdy vidíme, že již
tak jako tak platí spotřebitel vysoké ceny,
které zdaleka neodpovídají jeho příjmům.
Všem těmto okolnostem bylo možno předejít
paušalováním této daně u prvovýroby.
Pro finanční správu bylo by to značné
ulehčení, když by vybírala tuto daň
u několika tisíc podniků, zatím co
podle dnešního stavu ji vybírá u více
než 100.000 podnikatelů. Finanční správa
sice předpokládá, že procesem přenášení
obratové daně na každého účastníka
hospodářské služby bude míti
větší výnos, ale i zde se může
dobře řešit otázka u prvovýroby,
bude-li správně provedena analysa tvoření
cen v rámci naší daňové politiky.
Smiřujeme-li se dnes s touto daní jako s nutným
zlem, vzhledem na finanční potřebu státu
musíme rozhodně požadovati, aby paušalisace
obratové daně byla ihned připravována
a provedena nejpozději do jednoho roku, kdy administrativně
bude již možno přikročiti k realisaci.
Podle předloženého zákona stává
se výběrčím této daně
každá složka distribuční s výjimkou
složek uvedených v § 4, odst. 2 e) a § 10,
odst. 2, kde určitým složkám družstevním
se za jistých podmínek umožňují
úlevy. Těmito možnými výhodami
pro družstevní podnikání uniká
státu na neodvedené dani podle § 4, odst. 2
e) při účtování mezi družstevními
svazy a družstvy cca 180 mil. Kčs a v § 10, odst.
2 při 2 % dani u filiálek cca 50 mil. Kčs,
t. j. celkem na 230 mil. Kčs, vezmeme-li za základ
daňového výměru obrat družstev
r. 1941 a přihlížíme-li k výši
dnešních cen. Musíme si však uvědomiti,
že rozmach družstevního podnikání
v době po osvobození je velmi značný,
neboť mimo zřízení velkého množství
družstevních prodejen v pohraničí i
ve vnitrozemí je družstevnictví značně
posíleno združstevněním cukrovarů,
pivovarů, mlékáren, sušáren,
sýráren, mlýnů, sladoven, semenářských
společností, jakož i jiných výrobních
i obchodních podniků. Proto možno již
dnes odhadnout obrat družstev v r. 1946 proti r. 1941 nejméně
na dvojnásobek, ne-li na trojnásobek, při
čemž by daň činila nejméně
1/2 miliardy Kčs.
Nedělám zde propočty daňového
výnosu u družstev proto, že bych se k nim stavěl
nepřátelsky. Naopak, můj poměr k družstevnictví
je naprosto kladný, neboť v našem družstevnictví
vidím velmi důležitou složku našeho
národního hospodářství, jehož
hlavním úkolem je prospívati spotřebiteli
a pomáhati státu. Nelze však přehlédnouti
fakt, že družstva vyrostla v silné kapitalistické
podniky s několika koncernovými centrálami
a podnikají na zcela téže kapitalistické
basi jako kterékoli podniky soukromokapitalistické.
Dnes, kdy byly znárodněny klíčové
podniky důležitých hospodářských
odvětví v duchu košického programu,
byl učiněn důležitý krok na cestě
k socialisaci a omezen tak nezdravý vliv velkokapitalismu.
Proto je pamatovati na to, aby nezdravé metody překonaného
hospodářského velkokapitalistického
podnikání neprosakovaly strukturou našeho družstevnictví,
neboť jeho hlavní povinností bylo a je prováděti
kooperaci slabých a pro slabé.
Je s podivem, že jedním z hlavních argumentů
pro ponechání družstevních výhod
u daně z obratu je okolnost, že tyto výhody
trvaly již za první republiky. Na jiných místech
jsme plni kritičnosti k politickému systému
prvé republiky a každý dobře ví,
že právě družstevní výhody
jsou výsledkem různých politických
kompensací různých koalicí prvé
republiky. Je dnes naší svatou povinností,
abychom odstraňovali vše, co je nespravedlivé,
a měřili všem vrstvám v národě
stejně. Stejná práva a stejné povinnosti
pro všechny a spolupracovati vždy jako rovný
s rovným v duchu košického programu.
Musím konstatovat, že povinností družstev
jako podniků převážně socialistických
právě za dnešní politické situace
- kdy socialistické strany jsou vedoucími v uspořádání
nového řadu z naší sociální
revoluce - je dávati především co nejvíce
spotřebiteli a státu. Mohou tak činiti tím
spíše, že jsou silnými hospodářskými
celky a mají více možností než
střední a drobní soukromí podnikatelé.
Ten, kdo by si dnes skutečně zasloužil úlevy
a podpory, je střední a malý soukromý
obchodník, živnostník a řemeslník.
A je to právě on, který neříká,
že nebude platit daně, neboť ví, že
stát je tak jako my všichni v nesnázích
a nouzi, a proto daně zaplatí a dá ze sebe
co může nejvíce, ale požaduje při
tom, aby všem bylo měřeno stejně. Poskytovati
daňové úlevy v dnešní době,
kdy stát vykazuje značný schodek, ať
již komukoliv, je neopodstatněné a naprosto
neúnosné. Ten, kdo má rád svůj
stát a jeho zdravé hospodaření, ten
státu má dávat a ne od něho ještě
chtíti v době, kdy toho tak vážně
potřebuje. Dnes musí býti každý
skutečným vlastencem, ať je to družstevník,
státní podnik anebo soukromý podnikatel.
Nestojíme si dosud tak dobře a pevně, abychom
mohli jeden nebo druhý požívati zvláštních
výhod, zejména pak ne na úkor státní
pokladny. Proto nemohu dobře souhlasiti, aby kdokoliv,
kdo daň z obratu již do ceny zakalkulovanou, zákazníkem
zaplacenou, si ponechal, když měla být odevzdána
státu.
Rozpočtový výbor pouze jednohlasovou většinou
schválil předlohu daně z obratu v tom rozsahu,
jak byla dnes sněmovně ke schválení
předložena. Je na uváženou, zda za této
jednohlasové většiny je i pro naše družstevníky
únosné trvati na zvýhodnění
podle již citovaných § §. 4 a 10. Připojuji
se k apelu kol. Fuska, aby si naši družstevníci
uvědomili, že záleží na nich a
pouze na nich, zda tyto dva paragrafy budou plenem sněmovny
přijaty ve znění schváleném
již rozpočtovým výborem. Věřím
pevně, že naše družstva nebudou na vládě
žádati, aby nastala účinnost tohoto
daňového zvýhodnění.
Apeluji pak na vládu, aby svého zmocnění
vůbec nepoužila, zejména v době, kdy
tak těžce bojujeme o zabezpečení své
měny.
Nutno, abych se také zmínil o nervositě mezi
soukromými podnikateli, vyvolané družstevním
podnikáním. Doba po osvobození doznává
zvýšenou kolektivisaci ve všech oborech našeho
podnikání, při čemž družstva
doznávají větších výhod
proti soukromým podnikatelům, zejména v přidělování
zboží. Velmi často některé druhy
poživatin dostala pouze družstva, a soukromý
sektor nedostal vůbec nic. V posledních dnech to
bylo na př. při prodeji čerstvých
vajec, která dostala v některých krajích
pouze družstva, kdežto civilní sektor dostal
pouze sušené žloutky. Je samozřejmé,
že hospodyňka chce čerstvá vajíčka
pro své děti. Pak musí jíti do družstva
- tím je zákazník v době plánovaného
a řízeného hospodářství
plánovitě přetahován od obchodníka
do družstva. Vzhledem k tomu, že si obchodník
nemůže zboží, jež pro zákazníky
potřebuje, opatřiti volnou soutěží
a je odkázán na jeho příděl,
není to již konkurence, nýbrž je to protekce.
A takovýchto případů při přidělováni
zboží je značné množství
a vyvolává to u soukromého podnikatele zášť,
kterou lze snadno likvidovati tím, že každému
se přidělí poměrné množství
veškerého obhospodařovaného zboží,
jak soukromým obchodníkům, tak družstvům.
A dnes, když se podnikatelé dověděli,
že družstva mohou mít opět daňové
úlevy, se propast mezi oběma sektory distribuce
bude prohlubovati. Toho nemůžeme v národě
potřebovati.
Kol. Lindauer včera oznámil, že družstva
zřizují síť prodejen pouze v pohraničí.
Snad není informován, že zvýšenou
měrou jsou zřizovány nové prodejny
družstev i ve vnitrozemí a ve většině
případů není při jejich zřízení
použito předepsané cesty podle zákonných
ustanovení. Jsou propagována i hesla "tisíc
družstevních prodejen" a pod. To se děje
v době, kdy byl vypracován návrh zákona
o omezeních v živnostenském a jiném
výdělečném podnikání,
kterým má býti provedena restrikce v překrvení
našich podniků, ať průmyslových,
řemeslných nebo obchodních. Proto nutno se
zamysliti nad tím, zda jest účelné
ve vnitrozemí zřizovati prodejny družstev,
když za krátký čas bude nutno v mnohých
oblastech je likvidovat, neboť jest samozřejmé,
že tato restrikce postihne stejnou měrou soukromé
podniky jako družstevní.
Je nutno i se strany družstev odstraňovati vše,
co tvoří tyto umělé přehrady,
o nichž mluvil kol. Lindauer. Nesmíme býti
jednosměrní. Naši obchodníci vidí
v družstevní konkurenci zdravé zápolení,
které prospívá především
spotřebitelům a národnímu hospodářství,
neboť pak naše podnikání a obchod neustrne.
Žádají však, aby každému bylo
měřeno stejně, aby každý měl
stejná práva a povinnosti, ať již je státním,
družstevním nebo soukromým podnikem.
Bylo zde již včera hodně řečeno
o tom, jak tíživá je situace středního
stavu podnikatelů. Hrají zde hlavní roli
3 faktory: nedostatek zboží, nedostatek finančních
prostředků a vysoké režijní náklady.
Z války našim podnikatelům mnoho zboží
ve skladech nezůstalo a to, co zbylo,je povětšině
špatné kvality. Naše výroba i dovoz doposud
nedostačují, aby bylo možno dáti spotřebiteli
to, co by především potřeboval, to jest
poživatiny, šatstvo, prádlo a obuv. Proto také
obrat v podnicích je malý za poměrně
vysoké režie. Jedině zvýšeným
obratem ve zboží možno účinně
pomoci, neboť jiná opatření mohou býti
pouze rázu přechodného. To znamená,
že nutno věnovati především velkou
pozornost výrobě. Dále je to naprostý
nedostatek finančních prostředků,
a to nejen na investice, ale přímo na nákup
zboží pro sklad a distribuci. Proto otázka
vyřízení daně z majetku, daně
z přírustku hodnoty a dávky vyrovnávací
je tak naléhavá, neboť nutno přikročiti
k uvolňování vázaných vkladů.
Podnikatel mnohdy velmi těžko může použít
úvěru, který je po stránce úrokování
málo únosný a při tom ještě
manipulačně těžko dosažitelný.
Naskytá se zde otázka, zda by stát neměl
ve formě úvěru ponechati v podnicích
rozdíl ceny, vyplývající z přepočítání
ceny starého skladového zboží na ceny
nové. Tento rozdíl jest odváděn státní
pokladně. Podnikatel odvedením rozdílu v
cenovém rozpětí snižuje svůj
základní kapitál, neboť za prodané
zboží za dnešních nových cen nakoupí
pro svůj sklad takřka pouze polovinu dřívějšího
množství. Tento úvěr poskytnutý
státem by podnikatelům umožnil další
nákup zboží, doplňování
skladu, a nemusili by požadovati drahý úvěr
prostřednictvím bank, jelikož stát by
úrok z tohoto úvěru nepočítal.
Takto uvěřené částky by stát
inkasoval po jistých kvotách v delších
termínech.
Vysoké režijní náklady jsou další
příčinou nesnází našich
podnikatelů. Mzdy, služné, daně, světlo,
otop, poštovné, dopravné a j. jsou v kalkulaci
při malém obratu zboží takovou zátěží,
že podnikatel nejen že nebude moci vydělávat,
ale mnohdy bude muset i doplácet, a jest otázka,
jak dlouho to který unese. Je nutno pomýšleti
velmi vážně na to, aby veškeré
služby přicházející do režie
byly podrobeny podrobnému rozboru a postupně snižovány.
Zvyšováním oběhu zboží a
snižováním režie je možno dosáhnout
aktivity podniku a zároveň nejnižších
cen pro spotřebitele. To znamená, že všechny
složky našeho hospodářství musí
pracovati produktivně. V poslední době jsme
svědky útoků na obchod a živnosti při
příležitosti všeobecného zvýšení
cen. Stalo se také, že jistý významný
funkcionář přirovnal soukromé podnikatele
k vlkodlakům. K tomu mohu říci toto: Je velmi
pohodlné bráti si jeden sektor po druhém
z posledních zbytků nezkolektivisovaného
hospodářství do střediska politických
útoků a nestarat se valně o to, jsou-li tyto
útoky věcně podloženy či nikoliv.
To, co čteme v tisku výrazně a jednosměrně
politicky zabarveném o vadách distribučního
systému, dá se velmi snadno vyvrátit. Ale
je to pánové zřejmém vědomí,
že odborné vyvracení neodborných útoků
není tak líbivé a nečte se tak kratochvílně
jako útoky samé - a ostatně ten, kdo se brání,
má zpravidla určité potíže s
uveřejňováním své obrany. Jsou-li
zde závady - a připouštím, že jsou
- je nutno je ihned odstraniti a nikoliv bez jakéhokoliv
ověření hned útočiti. V naší
distribuci jsou mezi-články, které mohou
býti odstraněny. Myslím, že by bylo
možné výrobky a zboží předávati
přímo velkoobchodu z výroby, a ne přes
rozdělovny, vybudované trhovými svazy. Když
je možné u textilu odbírati velkoobchodníkům
i maloobchodníkům zboží v továrnách,
proč by to nebylo možné i v jiných odvětvích?
Pak tam, kde není třeba již vázati zboží
na poukazy a možno je uvolniti, není zapotřebí
trhových svazů. Nutno postupně s konsolidací
našeho hospodářství odbourávati
tyto instituce, zřízené u nás okupanty
za války. To všechno chtějí nejen družstevníci,
ale zejména obchodníci a živnostníci
samí. Systém, který je skutečně
předimensován a zbyrokratisován, musí
býti buď reorganisován nebo vůbec postupně
likvidován.
Bylo poukazováno na zisky obchodníků. Nutno
poznamenati, že výkonný velkoobchod, maloobchod
a živnosti (Výkřiky.) nemají
dnes v mezích cenového rozpětí o nic
větší zisk než měly v době
před válkou, naopak daleko menší, a
jest dosti artiklů, na které obchodníci i
doplácejí. Ztroskotaly poukazy na nadměrné
zisky nebo distribuční rozpětí při
cenách dutinek, ukázalo se také, že
při tvorbě cen masa a masných výrobků
nehraje distribuční rozpětí prakticky
žádnou úlohu ve srovnání se službou,
kterou tu distribuce musí konat. Nejvyšší
úřad cenový provedl před očima
zástupců tisku rozbor cen některých
životních potřeb a ukázalo se, že
jejich distribuční rozpětí jsou přímo
směšná ve srovnání s cenami výrobními.
(Hlas: Včera se tu ukázalo, že máslo
je o 180 % předraženo!)
Vezměme jako příklad máslo. Kolega
Fusek včera řekl, že 1 kg másla
je v maloobchodu za 94 Kčs. Při tom také
řekl, že z mlékáren máslo přichází
na velkoobchod, to jest na Tukospol za 82.80 Kčs. Tukospol
má cenové rozpětí 1.50, velkoobchod
3.80, maloobchod 5.90. Tedy rozpětí celé
distribuce 11.20 Kčs, zatím co výrobní
cena mlékárny činí 82.80. To znamená,
že distribuce jest zúčastněna na tomto
druhu zboží pouze 13 %. Jest vidět, že
distribuce je zde levná, a můžeme docela klidně
přiznat, že jak družstevní prodejna, tak
maloobchodník - soukromník a každý podnikatel,
kteří máslo prodávají, na něm
prodělává, jelikož při jeho 6
% ní režií, 2 % daně z obratu a asi
2 % manka by potřeboval celkem 9.44 Kčs, aby s cenou
vyšel. To znamená, že doplácí 3.66
na každý kg. (Hlas: A z čeho to doplácí?)
Z čeho to doplácí? Z druhých výrobků,
na kterých má lepší cenové rozpětí.
Můžeme vzíti za příklad maloobchodníka
s 300 zákazníky, který při svém
obratu asi 60.000 Kčs měsíčně
vydělá 4000 Kčs pro sebe, a při tom
vypomáhá v obchodě i jeho manželka,
čili dva lidé jsou živí za 4000 Kčs.
Myslím, že to je nejen zasloužená odměna,
ale nedostatečná odměna. (Výkřiky.)
Další výtka distribuci je přehuštěnost
našich distribučních podniků. Všechny
zúčastněné úřední
i autonomní instituce, které rozhodují nebo
pracují na těchto otázkách, si opatřují
podrobná statistická data, která ovšem
zdaleka neodpovídají číslům,
kterých se používá agitačně
a často demagogicky proti distribuci. Hospodářská
rada provádí pečlivé šetření
o poměrech distribuce a o její nápravě
tam, kde se toho ukáže skutečná hospodářská
potřeba. Nač tedy tyto předčasné
křiky, které jen zneklidňují celý
náš hospodářský život, když
lze příčiny nesnází odstraňovati
a je na všech stranách k tomu dobrá vůle?