Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní):
Dávám slovo druhému zpravodaji, za výbor
rozpočtový, p. posl. Štětkovi.
Zpravodaj posl. Štětka: Paní a pánové!
Vládní návrh zákona o úpravě
a rozšíření tříd ve veřejnoprávním
sociálním pojištění vyplynul
z měnové úpravy, ze zvýšení
hospodářských čísel a ze zvýšení
platů a mezd. Tento návrh upravuje společné
otázky jednotlivých sociálně-pojišťovacích
odvětví tak, aby nebylo neodůvodněných
rozdílů třídních a stavovských.
Po stránce materielně-právní zvyšují
se dávky ve všech odvětvích nemocenského
pojištění, takže ve všech odvětvích
se přidává a dosahuje se tím jednotné
vyšší úrovně hlavních dávek
nemocenského pojištění. To je závažná
věc, kde se sbližují jednotlivá odvětví
sociálně pojišťovacího zákonodárství.
Je to tím závažnější, že
se tu dělá první, a to významný
krok na cestě směřující k vybudování
jednotného národního pojištění.
Za neméně závažné opatření
považujeme vybudování jednotné zdravotní
a lékařské služby nemocenského
pojištění na stejných základech;
je to věc více administrativního než
legislativního rázu, kterou je možno ovšem
provésti již za dosavadního platného
zákonodárství.
Je třeba také potvrditi skutečnost, že
se zákon upravuje podle stejných zásad pojištění
v zemích českých i na Slovensku, tedy v celé
republice jednotně.
Zkušenosti prokázaly potřebu nejužší
spolupráce a vzájemné podpory všech
nositelů sociálního pojištění.
Velké úkoly, které naše sociální
pojištění v nejbližší době
očekávají, mohou býti s úspěchem
splněny pouze v jednotné organisaci, která
je nutným předpokladem národního pojištění.
Ve vládním návrhu samém jde podstatně
o tyto změny:
1. Úprava jednotných tříd nemocenského
i důchodového pojištění. Stanoví
se tu jednotně 16 tříd pro všechna odvětví
sociálního pojištění nemocenského
s hranicí do 60.000 Kčs. Jednotným způsobem
se upraví sazby nemocenského nemocenské příspěvky
dělnické vyrovnávají se s úřednickými.
2. V dělnickém a úřednickém
pojištění zavádějí se
sazby pohřebného, které odpovídají
sazbám nemocenského pojištění
úřednického. Touto úpravou zvyšuje
se pohřebné pro dělníky a horníky.
3. Znovu se tu zavádí odbytné a výbavné
v pojištění hornickém a dělnickém
a zvyšují se jejich sazby podle tříd.
4. Spravedlivé zavedení stejné sazby pojistného
nemocenského pojištění pro úředníky
i dělníky bylo nutné a vyplynulo ze skutečnoti,
že zvýšením onemocnění v
důsledku války, persekuce, podvýživy
atd. stouply velmi značně výdaje nemocenského
pojištění. Konečně je toto zvýšení
nutné a je odůvodněno těž podstatným
zvýšením nemocenského v pojištění
hornickém i dělnickém na úroveň
pojištění úřednického.
Neméně důležitou okolností je
těž zrušení ohláškových
výměrů v pensijním pojištění,
neboť v důsledku platových úprav od
1. prosince bylo by nutno v pensijním pojištění
vydati přes 30.000 výměrů a v důsledku
zákona o rodinných příspěvcích
pak daleko přes 100.000 dalších výměrů
o změně třídy pojistného, což
by bylo pro všeobecný pensijní ústav
administrativně prostě neúnosné, nemožné.
Těmito všemi úpravami byl učiněn
prní krok na cestě k organisačnímu
sloučení všech odvětví našeho
sociálního pojištění a tím
se dává základ k vybudování
vrcholné sociální organisace našeho
budoucího národního pojištění.
Národní pojištění v souhlase
se všeobecně uznávaným nárokem
všech pracujících vrstev národa, tedy
nejen dělníků a úředníků,
ale i osob samostatně činných, t. j. pracujících
zemědělců, živnostníků,
řemeslníků atd., znamená zabezpečení
sociální ochrany národního zdraví
a ochrany práce celého národa, poněvadž
zahrne přímo i nepřímo 97% všeho
československého lidu.
Po stránce formální navrhuji za rozpočtový
výbor, který projednal zprávu soc.-politického
výboru, aby slavná sněmovna přijala
vládní návrh tak, jak byl upraven v soc.-politickém
výboru a jak byl schválen také rozpočtovým
výborem, a aby jej schválila v tomto plném
znění. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Zpravodaji o odstavci 6 jsou: za výbor soc.-politický
pan posl. Cipro, za výbor rozpočtový
pan posl. Sajal.
Uděluji slovo zpravodaji za výbor soc.-politický,
panu posl. Ciprovi.
Zpravodaj posl. Cipro: Vážené shromáždění!
Otázka nákladů pro početnější
rodiny byla již po celá desítiletí předmětem
úvah sociologů. Také odborové organisace
zaměstnanecké snesly dostatek dokladů o tom,
v jakých někdy těžkých poměrech
žijí rodiny obdařené větším
počtem dětí, vyskytující se
právě v oborech s poměrně nižšími
výdělky.
I když mzdová politika v nových poměrech
se snaží napravovat křivdy za okupace i bývalé
republiky tím, že kategorie s nižší
mzdou staví na místa přednější
a podle významu a důležitosti oboru i na místa
první, přece jen nelze odstraniti všechna příkoří
najednou.
V soukromém hospodářství nebyly -
až na nepatrné výjimky - zavedeny mzdy nebo
platy podle počtu dětí. Řešiti
vyšší náklady pro početnější
rodiny tak zv. mzdou sociální čili vyšší
mzdou nelze považovati za účelné z důvodů
psychologických i výrobních.
Při té příležitosti třeba
zdůraznit, že je nutno vycházet z názoru,
že spravedlivá odměna za práci musí
se řídit dvěma hlavními hledisky:
1. výkonnostním, které určuje výši
zásluh pracovníka na vykonané práci
co do jejího množství a hodnoty; 2. sociálním,
které vyjadřuje pracovníkovy nároky
vyplývající z jeho sociálního
postavení.
Obě tato hlediska třeba respektovat, nikdy se však
nesmí slučovat. Této zásady bude dbáno
i při uskutečnění definitivní
formy organisace mzdové politiky a jejího řízení,
neboť budoucí celostátní úprava
mezd a platů, ke které dojde ovšem o málo
později a v souvislosti přestavby mzdové
a platové struktury v soukromém hospodářství
i ve veřejných službách, musí
podchytit spravedlivě všechny okolnosti doprovázející
pracovní výkon.
A že je nutno při změněných hospodářských
poměrech a zestátnění průmyslu
změnit také mzdovou a platovou soustavu, že
je třeba z kořene vyvrátit platovou úpravu
pro veřejné zaměstnance z r. 1926 a postavit
ji na zcela jiný základ, vytvořit novou jednotnou
soustavu s novým, pokrokovým duchem - o tom jistě
nikdo nebude pochybovat. Chceme, aby tato nová soustava
dodržovala socialistickou zásadu: Každý
podle svých schopností, každému podle
jeho práce. (Potlesk.)
Tak jako došlo ke splnění dávného
přání a tužeb odborových organisací
zaměstnaneckých při zrovnoprávnění
žen v tom směru, že pro ženy jest již
dnes ve smyslu vládního programu uplatněna
zásada stejné mzdy za stejnou práci, tak
také pevně věříme, že
dojde k definitivní přestavbě mzdové
a platové soustavy podle výkonů, jak zdůrazňuje
vládní program.
Hledisko sociální se velmi dobře uplatní
opatřeními, sledovanými vládním
návrhem zákona o rodinných přídavcích
pro početnější rodiny. Tento návrh
se sice přimyká k řadě opatření,
učiněných v důsledku zvýšené
cenové hladiny, možno však soudit, že i
pro budocnost zůstane zařízením trvalým
a sociálním a může proto do určité
míry ulehčit zavedení mezd a platů
podle výkonu.
Chci však upozornit na jednu závažnou okolnost.
Administrativní organisaci, jakož i výplatu
rodinných přídavků budou obstarávat
nositelé nemocenského pojištění.
Na Slovensku, kde byl systém rodinných přídavků
- ovšem ve zcela jiné formě - zaveden již
dříve, vyplácejí tyto přídavky
ústřední nositelé sociálního
pojištění.
Uvažovalo se o tom, neměly-li by být do organisace
rodinných přídavků zapojeny úřady
ochrany práce na straně jedné a zaměstnavatelé
na straně druhé, a to tak, že by úřady
práce rozhodovaly o návrzích na základě
seznamů, vyhotovených a předložených
zaměstnavateli, kdežto výpočet a výplatu
by prováděli zaměstnavatelé na účet
a proti refundaci úřadů ochrany práce.
Nositelům nemocenského pojištění
by zůstalo předpisování a vybírání
příslušného příspěvku,
který by se odváděl fondu rodinných
přídavků. Soudí se, že tento
způsob výplaty rodinných přídavků
by byl účelnější, rychlejší
a levnější. Úřadů ochrany
práce by se však prozatím nemohlo použití,
ježto dosud nejsou, zvláště na Slovensku,
tak vybaveny a reorganisovány, aby bez potíží
zvládly celou agendu. Přes to nemusí být
pochyb o tom, že nositelé nemocenského pojištění
ve spolupráci se zaměstnavateli a závodními
radami splní úkol na ně vložený
tak, aby výplata rodinných přídavků
probíhala bez potíží, bez zdržování
a zbytečného administrování.
Zavedení přídavků pro početnější
rodiny znamená nesporně podstatný přínos
na zvýšená vydání v důsledku
zvýšení cenové hladiny.
Sociálně-politický výbor pojednal
o vládním návrhu zákona o rodinných
přídavcích některých osob,
pojištěných pro případ nemoci,
a usnesl se doporučiti Prozatímnímu Národnímu
shromáždění, aby osnovu přijalo
ve znění, jak se na něm usnesl soc.-politický
výbor. (Souhlas.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Dávám slovo zpravodaji za
výbor rozpočtový, panu posl. Sajalovi.
Zpravodaj posl. Sajal: Paní a pánové!
Rozpočtový výbor jednal o vládním
návrhu zákona o rodinných přídavcích
některých osob, pojištěných pro
případ nemoci, a usnesl se doporučiti jej
Prozatímnímu Národnímu shromáždění
ve znění, jak se na něm usnesl výbor
sociálně-politický, doplněném
v §u 18.
Zvýšení mezd a platů bylo provedeno
k 1. prosinci proto, aby byly zaměstnancům nahrazeny
náklady, které vzniknou zvýšením
cen veškerého zboží. U vyšších
tříd platových však nedosáhne
zlepšení takové výše, aby bylo
dosaženo nové hranice cenové. Jde tu hlavně
o živitele rodin, na které právě pamatuje
předložená osnova. Je proto nezbytné,
aby na tyto rodiny s dětmi bylo pamatováno jinak,
a to přídavkem na každé dítě
do 18, po př. do 24 let, pokud jsou nezaopatřeny
v učení nebo na školách, nebo jsou práce
neschopné.
Zaměstnanec musí být povinně pojištěn
25 dnů v měsíci. Je-li pojištěn
v měsíci po dobu kratší, poskytuje se
mu částka pouze 6 Kčs denně na každé
dítě. Toto ustanovení neplatí pro
prvé tři měsíce po uzákonění.
Příplatek se vyplácí měsíčně
pozadu.
Nárok na přídavek se uplatňuje u nositele
nemocenského pojištění, tedy u nemocenské
pojišťovny.
Náklady spojené s přídavky nese zaměstnavatel
za týchž podmínek, které platí
pro vybírání nemocenského pojištění.
Příspěvek se stanoví 4 procenty výdělku.
Pro tento účel bude u ministerstva ochrany práce
a soc. péče zřízen Fond rodinných
přídavků, který bude nositelem práv
a závazků.
Zákon bude platit i na Slovensku. Protože však
tam byl již zákonem z r. 1941 zřízen
podobný fond, ruší se tímto zákonem
a jeho jmění přejde na nový, touto
osnovou utvořený Fond rodinných přídavků.
Pokud by výnos ze 4% příspěvku, který
budou zaměstnavatelé odvádět, na krytí
nákladů nestačil, doplatí rozdíl
stát.
Z důvodové zprávy je zřejmo, že
náklad na přídavky je skutečně
značný. Odhaduje se částkou 3.178
mil. Kčs, při čemž stát doplatí
1.178 mil. Kčs. Pro zajímavost uvádím,
že stát doplatí za Čechy a Moravu 486
mil. Kčs, t. j. cca 40%, za Slovensko 692 mil. Kčs,
tedy cca 60%.
Osnovu lze považovat s hlediska sociální spravedlnosti
za veliký pokrok. Část výdělku
zaměstnanců bude zadržena a reservována
pro účely populační. Budou tedy zaměstnanci
svobodní a bezdětní přispívat
na výživu dětí ostatních zaměstnanců,
a to bez ohledu na počet dětí a sociální
postavení rodičů. Přes to dostanou
zaměstnavatelé systémem přirážky
k vypláceným platům a mzdám jasný
a stejný podklad mzdový a kalkulační.
V této souvislosti je však nutno poukázati
na trvalou neúnosnost jakéhokoliv státního
příplatku. Podle osnovy bude stát připlácet
k předpokládanému výnosu 2.000 mil.
Kčs ještě částku 1.178 mil. Kčs;
příspěvek státu bude tedy představovat
více než jednu třetinu. Tento příspěvek
není natrvalo ani únosný, ani žádoucí.
Rodinný přídavek musí být do
budoucna součástkou mzdy či platu a musí
se projevit v režii a kalkulaci závodu celý.
Jen tímto způsobem je možno zjistit správnou
výši a únosnost příplatku vzhledem
k výrobním cenám. Pro přechodnou dobu
však nelze nalézti jiné východisko,
a toto řešení se považuje za nejvýhodnější.
Jménem rozpočtového výboru doporučuji
slavné sněmovně schválení osnovy
beze změny. (Souhlas.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Nyní přistoupíme ke
společné rozpravě.
Jako první řečník je přihlášen
p. posl. Hora, jemuž uděluji slovo.
Posl. Hora: Paní předsedkyně, slavné
Národní shromáždění, paní
a pánové! Lituji, že hned v úvodu musím
krátce, ale tím důrazněji odmítnout
obvinění pana poslance československé
sociální demokracie Sedláka, který
tvrdí, že jsem pronesl svůj projev o bezpečnosti
důvodů agitačních a že jsem neuznal
záslužnou činnost Sboru národní
bezpečnosti. Ponechávám jeho odpovědnosti,
nesledoval-li můj projev s takovou pozorností, aby
po pravdě věděl, co jsem v něm řekl,
a odkazuji ho na těsnopiseckou zprávu z 9. schůze
Prozatímního Národního shromáždění
str. 12. Chci však říci, že ve slovníku
socialistů musíme míti vždy dvě
krásná slova: dorozumění a snášenlivost.
Paní a pánové! Nový duch a nová
lidštější hlediska a směry v sociální
politice - těmito slovy můžeme dnes radostně
ve zkratce charakterisovati sociální politiku vlády
Národní fronty v souladu s Prozatímním
Národním shromážděním.
Svědčí o tom několik návrhů
zákonů, které slavná sněmovna
právě projednává. Už ta skutečnost,
že nezbytné zvýšení cenové
hladiny je po prvé v dějinách Československé
republiky provázeno současně i zvýšením
nejen mezd a platů, nýbrž i důchodů
a jiných dávek veřejnoprávního
sociálního pojištění, dokazuje
naprosto přesvědčivě, že si i
sociální politika Prozatímního Národního
shromáždění a vlády Národní
fronty určila jasný a krásný úkol:
sloužit, pomáhat a prospívat pracujícímu
lidu, jímž jest stejně dělník
jako rolník, živnostník a inteligent, čili
sloužit národu.
Dobrému pozorovateli neujde nad jiné významná
událost, kterou nutno zvlášť výrazně
a s důrazem zaznamenat: sociálně-politické
osnovy zákonů nejsou již, nebudou a nesmějí
býti nikdy zatlačovanými a utlačovanými
prosebníky, kteří se tak těžce
probojovávali ke zdrojům lidského práva
a spravedlnosti. Ano, sociálně-politické
osnovy zákonů už nejsou druhotné. Těžiště
jejich se přesunulo na místa čelná.
Je to neklamný znak demokracie socialisující.
Náš národ a jeho některé vrstvy
zažily dost a dost protisociální politiky.
V této nově budované republice máme
povinnost všichni a všemi silami usilovat o dobrou sociální
politiku. To vyžaduje, aby nově budovaný společenský
řád také po stránce sociální
a hospodářské byl budován spoluprací
všech a takovými zásahy a prostředky,
které by ve svém důsledku uspokojovaly zájmy
všech vrstev obyvatelstva způsobem trvale celku prospěšným.
Moderní stát, jakým chce býti i republika
československá, nemůže se spokojiti
jen pouhou sociální péčí o
své občany, napravovat nebo odstraňovat zlo
již vzniklé, nýbrž musí zabraňovat
a čelit dobrými sociálně-politickými
zákony oněm zlům, která by mohla vzniknouti
i při budování nového společenského
zařízení.
Vítáme proto onu část exposé
pana ministra ochrany práce a sociální péče
dr Šoltésze, které pronesl dne 4. prosince
ve schůzi sociálně-politického výboru
sněmovny a jež dává výraz novým
směrům a širším úkolům
těmito slovy: "Nepůjde dnes již jen o
sociální péči, to jest o starost o
osoby sociálně slabé, o osoby, které
v minulosti nebyly s to v boji o život uhájiti lidskou
existenci... Dnes nejde a nepůjde již jen o jejich
sociální ochranu. Dnes jde o více: jde o
ochranu práce, o ochranu oné tvořivé
síly, která je nejdůležitější
složkou v národní tvorbě statků
a hodnot. Ne již jen ochrana pracujících jedinců,
nýbrž péče o celou lidskou pracující
sílu národa." Toto ocenění práce,
na níž závisí blahobyt celého
národa, je právě vyjádřeno
souborem zákonných osnov, které jsem shora
naznačil.