Středa 12. prosince 1945

Ačkoliv jde o miliardové výdaje, které těmito zákony budou schváleny, ačkoliv jsme si plně vědomi finančního dosahu i značného zatížení státní pokladny, přece jen víme, že tím národ plní svou samozřejmou povinnost k lidem, kteří svůj život zasvěcují práci pro celek nebo pracovali a bez vlastní viny pracovní schopnost ztratili.

I tu - a právě tu při projednávání těchto osnov, jichž schválení má v zápětí značné, miliardové výdaje, vybavuje se výrazný rozdíl v nazírání na sociální politiku dříve a dnes. Projednávání sociálně-politické osnovy zákona v dřívějších dobách první republiky s nákladem jen stomilionovým mohlo způsobiti i vládní krisi. Dnes je tomu jinak. Soubor těchto sociálně-politických osnov vlády Národní fronty dokazuje, jak se dnešní vláda opravdově stará o sociální péči svých občanů. Je to neskrývaný projev skutečného sociálního cítění a důkaz, že socialistické hledisko v názoru na potřeby člověka-občana vítězí.

I když jmenované osnovy zákonů byly vypracovány v souvislosti se zvýšením cenové hladiny, přesto se v nich některé dřívější dávky obnovují a v jiné formě upravují ve prospěch pojištěnců a tím přímo symbolicky naznačují, že nejen organisační, ale i dávková a zejména dávková část sociálně-pojišťovacích zákonů musí býti v nejbližší budoucnosti zlepšována. Především jde v nemocenském pojištění dělnickém o naléhavý požadavek, aby nemocenské bylo placeno již od prvního dne, dále o placení celého ošetřovného v nemocnici za rodinného příslušníka a o jiné a jiné nezbytné požadavky pojištěnců.

Mezi pracující patří i zemědělci, živnostníci a samostatná povolání a proto povinné nemocenské, invalidní a starobní pojištění i pro tyto osoby je nutno uskutečnit v době nejkratší. Nesmí při tom býti zapomenuto ani na studenty, pokud nemají nárok z titulu rodinného pojištění.

V souvislosti s tím prohlašuji jménem klubu poslanců československé strany národně socialistické, že v duchu vládního programu budeme usilovat o vybudování tak zv. národního pojištění, které by jak po stránce organisační, tak i po stránce dávkové znamenalo skutečný prospěch pro pojištěnce a jejich rodinné příslušníky a neznamenalo by jejich poškození na nárocích již získaných. Při tom máme na mysli i zvláštní odůvodněné požadavky některých druhů pojištění, zejména hornického.

Protože jde o národní pojištění, o dílo mimořádného významu, jež se nakonec dotýká skoro každého občana, milionů pojištěnců a jejich rodin, musí býti, jak varovně připomněl pan ministr dr Šoltész ve svém exposé, budováno obezřetně právě proto, že jde o dílo tak významné a takové sociální a hospodářské důležitosti. Daný soubor zákonů má částečně zpětnou účinnost od 1. prosince 1945. Už tím neúměrně, skoro až hrozivě zatěžuje administrativu soc. pojišťovacích ústavů. Kromě toho zákon o rodinných přídavcích osobám, pojištěným pro případ nemoci, znamená trvalé zatížení administrativy nemocenských pojišťoven. Sám pan ministr dr Šoltész připomněl, že jím řízené ministerstvo po osvobození republiky bylo v oboru veřejnoprávního sociálního pojištění postaveno před velkou řadu složitých úkolů, jež bylo nutno s urychlením vyřídit. To vše se odráželo v administrativě nemocenských pojišťoven. Uvážíme-li, že v době měnové úpravy musily sociálně-pojišťovací ústavy zapůjčiti pro měnové práce peněžním ústavům sta svých zaměstnanců, pak s upřímným obdivem si tito drobní zaměstnanci zaslouží i náš dík. Nezapomínejme, že administrativa těchto ústavů byla zatěžována novými a novými úkoly, a přesto její chod v porovnání s jinými veřejnoprávnými ústavy nezakolísal. Úkoly své za největšího vypětí zaměstnanci zdolali a dalším přidělováním úkolů se projevuje důvěra v dobrou pracovní výkonnost zaměstnanců. Uvážíme-li dále, že splnili i svůj úkol v organisaci úřadoven sociálního pojištění v pohraničí, můžeme směle mluvit o oboru zaměstnanců, kteří zasluhují plného uznání. Překotnými nebo jinými zásahy se zpětnou účinností mohla by se přepnout i dost již zatížená administrativa těchto ústavů a proto slavné Národní shromáždění musí dbát pro příště, aby zákony byly vypracovány a schvalovány ve znění, které bude znamenat především jednoduchost v administrativním provádění, nikoli další i neúčelné zatěžování ústavů, podniků a pracovních sil v době, kdy je o ně vzrůstající nouze. Musíme dále bdíti nad tím, aby se sociálně-pojišťovací ústavy nebyrokratisovaly a pracovali v nich lidé s hlubokým, opravdovým sociálním cítěním.

V závěru bych chtěl připomenout, že zejména v oboru sociálního pojištění, jeho organisace i dávek můžeme jíti směle vlastní cestou, i když budeme stále čerpat ze zkušeností, získaných při provádění pojištění v jiných státech. Kdo z nás měl možnost studovati sociální pojištění téměř ve všech evropských státech, kde bylo zavedeno, došel k názoru, na nějž můžeme býti hrdi: byli jsme a zůstáváme státem, v němž sociální pojištění přes mnohé nedostatky je jedním z nejlepších na světě. A protože jen v dávkách sociálního pojištění vinou kapitalistické reakce nebylo možno dospěti k vyšší spravedlivé úrovni, což dnes odpadlo, můžeme odstraněním roztříštěnosti organisace pojištění, zejména také unifikací sociálně-pojišťovacího práva v zemích českých a na Slovensku vybudovat sociální pojištění takové, které bude příkladem a vzorem mnohým národům a státům v Evropě i ve světě.

Klub poslanců čs. strany nár. socialistické vidí v předložených osnovách zákonů skutečný projev nového ducha a směru sociální politiky a tuto dobrou sociální politiku bude plně podporovat a pro ni všemi silami pro blaho pracujícího národa pracovat. (Potlesk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Kubát, kterému uděluji slovo.

Posl. Kubát: Paní a pánové! Československá soc. demokracie souhlasí s navrženými sociálně-politickými osnovami. Považujeme však zejména návrh zákona o úpravě a rozšíření tříd ve veřejno-právním sociálním pojištění za pouze nutné prozatímní opatření, směřující k přizpůsobení pojistných tříd a tím i nemocenských peněžitých dávek, jakož i důchodů dělnického sociálního pojištění vyšším číslům, která byla zavedena od 1. prosince 1945 ve všech oborech našeho hospodářství.

Vítáme v něm však i určitý jednotící prvek jak v pojištění nemocenském, tak zejména v důchodovém pojištění, jenž se projevuje značným přiblížením zvyšovacích částek pojištění dělnického s pojištěním soukromých zaměstnanců. Jde zde prostě o nové pojetí naší sociální a sociálně-pojišťovací politiky, politiky nikoli již příštipkářské, nýbrž politiky, která má na mysli skutečně jednotné zájmy pracujícího lidu a která také chce pracujícímu lidu sloužit.

Nebylo-li možno v krátké lhůtě, v níž byl zákon vládou projednán a předložen sněmovně, podrobiti důkladné revisi pojistně-matematické propočty důchodového pojištění dosavadního - vidíme to na př. na příkrých rozdílech pojistného u důchodového pojištění dělnického i soukromozaměstnaneckého v zemích českých proti pojistnému na Slovensku - je předností předlohy, že rychle upravuje podpojištění, v němž by se převážná část pracujících při zvýšení mezd ocitla.

Zdůrazňujeme však znovu, že v návrhu vidíme pouze opatření prozatímní, které musí být v krátkém čase nahrazeno definitivní úpravou sociálního pojištění všech pracujících v jednotném pojištění národním. Považuji přebudování dnešního roztříštěného sociálního pojištění v jednotné pojištění národní za nejnaléhavější úkol sociální politiky našeho státu. Volají po něm oprávněně široké vrstvy pracujícího lidu v továrnách i v kancelářích, v zemědělství, živnostech i ve svobodných povoláních. Národní pojištění musí upraviti léčebné i peněžité dávky krátkodobé, jakož i důchody takovým způsobem, aby byla všem pracujícím zajištěna životní úroveň dosažená důchody pracovními. Dnešní nevyhovující roztříštěná organisace sociálního pojištění, která způsobuje četné potíže administrativní a proto pojištění také zdražuje a která vyplývá z překonaných předsudků stavovských, proti nimž musíme bojovat, musí být přebudována v organisačně sjednocené národní pojištění. Organisace pojištění bude tím podstatně zjednodušena a zhospodárněna ve prospěch pojištěnců. Svěřením správy národního pojištění pojištěncům bude nejlépe zaručeno, že se tento mocný činitel sociálně-politický i hospodářský nikdy již nezpronevěří svému pravému poslání, službě pracujícímu lidu.

Národní pojištění musí nahrazovati ztrátu či poklesnutí výdělku jak v případech krátkodobých, t. j. v nemoci, v mateřství, při úrazu bez trvalých následků, tak i v případech dlouhodobých při trvalých následcích úrazů, invaliditě, stáří a úmrtí živitele rodiny. Úřady pro ochranu práce, jež provádějí krytí risika nezaměstnanosti, musí úzce spolupracovati s národním pojištěním. Je nutno, aby se národní pojištění stalo širokou základnou péče o zdraví národa. Předpokladem k tomu je odstranění určité nedůvěry, která panuje na některých místech k nemocenskému pojištění. Postavením léčebné péče na jednotnou a spolehlivou organisační a hospodářskou základnu podle nejmodernějších požadavků lékařské vědy bude tento psychologicky tak důležitý nedostatek odstraněn.

Dalším důležitým úkolem národního pojištění musí být náležité rozšíření léčebné péče preventivní jak u pojištěnců, tak i u rodinných příslušníků. Zejména péči o zdraví naší mládeže je nutno podstatně rozšířit a zdokonalit. Znamenala-li léta okupace a války značnou újmu na zdraví celého národa, platí to především o naší mládeži, generaci, která má zajistiti rozkvět naší osvobozené vlasti. Naší povinností je, abychom právě u ní náležitou preventivní zdravotní péčí odstranili co nejrychleji těžké následky nacistické poroby. Můžeme toho dosáhnouti jedině v dobře vybudovaném národním pojištění.

Zapojení našich zemědělců, živnostníků i příslušníků svobodných povolání do národního pojištění splní dávné požadavky těchto pracujících vrstev národa, kterých nemohli dosáhnouti, dokud jejich zájmy byly zastupovány reakčními a fašistickými stranami prvé republiky. Sblížíme je tím také ideově s širokými vrstvami námezdně pracujících, prolomíme hráze stavovských a politických předsudků, jež byly mezi tyto oba druhy pracujících reakcí uměle stavěny, aby tak bylo zabráněno sjednocení všeho pracujícího lidu měst i venkova a jeho společnému boji proti vykořisťovatelům.

Jsme si vědomi toho, že toto veliké dílo sociálního pokroku nelze uskutečniti najednou. Jsme proto pro etapové vybudování národního pojištění tak, aby byla vytvořena především jeho organisace. Tím se také přispěje k úspěchům plánování v našem státě. Další etapou je sjednocení krátkodobého pojištění, t. j. pojištění nemocenského, které umožní zlepšení jeho dávek, zejména v léčebné péči. Konečně je nutno vydati jednotné předpisy o pojištění dlouhodobém, t. j. důchodovém, v takové formě, která by odpovídala dnes již všeobecně uznávané zásadě, že pojištění musí stoprocentně zajistiti pracujícím životní úroveň dosaženou z práce. Tím přispějeme k návratu pracovní morálky a k potření tak nebezpečného a pohodlného myšlení, jež zachvátilo český národ a které směřuje k tomu, že se z nás stává národ zřízenců a že se vzdalujeme toho, abychom byli národem spějícím k vyšší životní úrovni svou vyspělou produktivitou.

S řešením některých nejnaléhavějších úkolů sociálního pojištění nelze však vyčkávati až do konečného vybudování národního pojištění. Jde zejména o opatření, jež by napravila škody, které pracujícím vznikly za okupace, počítajíc v to zhoršení sociálního pojištění, jež přinesl nacistický režim. Proto považujeme za naléhavé vydání zákona o odčinění křivd v oboru sociálního pojištění, zejména započítání doby do důchodového pojištění, kterou příslušníci našich národů v důsledku omezení osobní svobody strávili v žalářích a koncentračních táborech pro národní, politický či rasový útisk. Stejným způsobem musí býti zhodnocena činnost na frontě odboje, ať již doma v podzemí či v partyzánských oddílech nebo ve vojenském či politickém odboji zahraničním. Dále je nutno řádným způsobem zhodnotiti dobu vojenské presenční a mimořádné činné služby.

V úrazovém pojištění je zapotřebí odškodňovat také úrazy, u nichž ztráta výdělečné schopnosti činí více než 10%. Stejně tak oprávněným požadavkem v oboru pensijního pojištění soukromých zaměstnanců je okamžité zrušení dolní věkové hranice pro vstup do pojištění.

Označil-li jsem projednávaný návrh zákona za opatření, směřující k přizpůsobení sociálního pojištění vyšším hospodářským číslům, je nutno konstatovati, že důchody sociálního pojištění i po navrhovaném zvýšení i s přídavky, jež navrhuje vláda v další zákonné osnově, jsou naprosto nedostatečné a neodpovídají drahotním poměrům. Za úkol nejnaléhavější považuji proto brzkou definitivní úpravu všech druhů důchodů sociálního pojištění, která by také našim invalidům práce, kteří se již nemohou podíleti na výstavbě našeho státu, zaručila nutné existenční minimum.

Čs. sociální demokracie stála po celá desetiletí v čele pracujících v boji o sociální pokrok, v úsilí o zabezpečení jejich zdraví a hmotné zajištění v případě ztráty výdělku. V tomto úsilí chceme pokračovati tím spíše dnes, kdy obrozená revoluční demokracie dává lidu možnost účastnit se plně nejen na politické, nýbrž i na hospodářské a sociální výstavbě osvobozené vlasti. Poslanci čs. sociální demokracie budou hlasovati pro přijetí předlohy v navrženém znění. (Potlesk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná (zvoní:) Dalším řečníkem je p. posl. Sova, jemuž uděluji slovo:

Posl. Sova: Paní předsedkyně, slavná sněmovno! Je pro mne ctí, že mohu dnes promluvit o vládním návrhu zákona o rodinných přídavcích některých osob pojištěných pro případ nemoci. Náš osvobozený stát i národ stojí před velikým úkolem vybudovati silnou, jednotnou a sociálně spravedlivou republiku. Je jisto, že hospodářský rozvoj a šťastný život národa spočívá především v rukou pracujícího člověka. Jestliže dnes svalnaté ruce horníka v uhelných dolech a v továrnách za těžkých podmínek úpornou prací budují novou stavbu našeho hospodářského života, konají to jen s nadějí, že republika ocení jejich poctivé snahy spravedlivou mzdou a odměnou jejich rodinám. K dosažení tohoto cíle slouží především správná sociální politika.

Sociální politikou nerozumíme totiž jen péči o chudé, churavé, krátce o vyděděnce společnosti. Sociální politikou rozumíme organisovanou péči o všechny členy národního společenství, o odstranění všech nesrovnalostí, o sociální zabezpečení zaměstnanců, o jistotu existenční, péči o spravedlivou rodinnou mzdu, péči o zdravý populační vývoj, snahu o sociální vyrovnání čtvrtého stavu, t. j. dělnictva a zaměstnanectva, s ostatními vrstvami národa a vcelku starosti o zásadní zákonné vyřešení všech sociálních úkolů. Čs. strana lidová jakožto strana sociálně reformní budovala na pevných základech křesťanského světového názoru. Uskutečnění rodinné mzdy bylo jedním z jejích hlavních sociálních požadavků. Již před 50 lety, stejně jako před 25 lety při sněmování v Olomouci a tak i dnes zůstáváme tomuto programu věrni. A proto dnes s povděkem vítáme řadu sociálních osnov předložených v posledních dnech panem ministrem sociální péče.

Jde o 5 zákonů, zlepšujících hlavně sociální postavení důchodců veřejného pojištění. Mne obzvláště zajímá poslední z předložených osnov, totiž osnova zákona o rodinných přídavcích některých pojištěných pro případ nemoci. Uvedený vládní návrh zákona mne zajímá nejen proto, že plně odpovídá duchu i obsahu sociálního programu čs. strany lidové, nýbrž že je dokladem dokonalé názorové jednoty všech stran ve věcech sociální politiky.

Jako strana sociálně reformní jak s hlediska spravedlivé mzdy, tak s hlediska sociálního vyrovnání všech stavů, s hlediska rodinné a populační politiky se plně stavíme za předložený vládní návrh.

Slavná sněmovna mi dovolí, abych z uvedených hledisek, i když velmi stručně, pohovořil o předložené osnově zákona.

Vládní návrh zákona o rodinných přídavcích je rozhodně kladným přínosem do našeho sociálního zákonodárství, a i když nevyhovuje plně našim požadavkům rodinné mzdy, je jistě jedním z prvních kroků k dosažení tohoto důležitého cíle. To znamená uskutečňování zdravé rodinné politiky, které musí býti podřízena také politika finanční a daňová. Ve zdravé rodině vidíme největší sílu národa a záruku jeho budoucí existence. Rodina je důležitou buňkou společnosti. Zajištění rodiny, sociální zabezpečení početných rodin je nejlepší prací pro upevnění sociálního řádu našeho státu. Chceme-li býti národem silným a rostoucím, ne národem vymírajícím, je především naší povinností jako odpovědných činitelů národa vytvořiti příznivé hospodářské a právní podmínky existence rodiny, zejména rodin s četnými dětmi. Také s hlediska správné populační politiky plně souhlasíme s předloženou osnovou.

Podle zpráv statistiků není naše životní bilance nejutěšenější. Velké úkoly osídlení našeho pohraničí vyžádají si zvýšené péče o náš přirozený růst. Nízké mzdy živitele rodiny byly mnohdy příčinou toho, že také žena-matka byla nucena pracovati v továrně i v kanceláři. Vyrovnání rodinné mzdy ve značné míře přispěje k tomu, že žena potom z větší části vrátí se tam, kde je její pravé pole činnosti, do rodiny a k výchově dítek. (Potlesk.) To jest její vlastní povolání.

Překonali jsme druhou světovou válku jako zázrakem ve své podstatě nepodlomeni. V posledních letech naší poroby dokonce počet narozených stoupl tak, že dnes je naše situace, bude-li zachována, dosti příznivá. Podle názoru odborníků nešlo zde jen o přechodný zjev válečné konjunktury, ale národ projevil zde životní sílu a vzdor proti hrozbě vyhlazení, co je pro nás příznačné a potěšující. Uměli jsme ve válce pro vlast umírat, musíme pro vlast v míru žít. Zásady podporování početných rodin uplatňuje nejen ohrožená Francie, ale i populačně mladé naše bratrské sovětské Rusko. Zdravý kořen našeho národa zůstal neporušen, je tedy potřebí, abychom po vzoru našich spojenců vytvořili takové sociální prostředí, které bude zárukou nejen sociální spravedlnosti, nýbrž i našeho sociálního růstu a rozmachu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP