(Ustanovení pro vlastníky nebo jiné uživatele pozemků v okolí dráhy a pro osoby, které tam chtějí něco podnikati.)
Mohou býti povoleny úlevy z ustanovení § 102 o zakázaném pásmu a § 103 o požárním pásmu.
§ 150.
K dílu desátému hlavy první.
(Věci ztracené nebo zapomenuté.)
(1) Železniční správní úřad může povoliti podniku dráhy vedlejší, aby věci ztracené nebo zapomenuté, které mu budou odevzdány ve smyslu § 112, dodal vždy do 8 dnů místnímu úřadu příslušnému k přijímání nálezů. Vzpomenuté povolení bude vyhlášeno zároveň s označením místního úřadu ve věstníku, v němž železniční správní úřad uveřejňuje opatření a vyhlášky ve věcech přepravních.
(2) Dodáním věci místnímu úřadu bude podnik zbaven povinností schovatele, které vyplývají z ustanovení § 114.
§ 151.
K dílu dvanáctému hlavy první.
(O úkonech státní výsosti zvláště.)
Železniční správní úřad může v dohodě s ministerstvem financí, a jde-li o svazky územní samosprávy, také v dohodě s ministerstvem vnitra osvoboditi podnik dráhy vedlejší od příspěvku podle § 141, odst. 1.
II. Daňové, poplatkové a jiné úlevy a výhody.
§ 152.
Osvobození od kolků a poplatků.
(1) Dokud nebude zahájen provoz dráhy vedlejší, jsou osvobozeny od kolků a poplatků všechny smlouvy, listiny a podání, které byly ujednány, sepsány neb učiněny k účelu vybudování dráhy vedlejší (s příslušenstvím, s pomocnými i vedlejšími závody) a jejího provozu a mají předmětem:
a) slib, že budou postoupeny pozemky, že bude povoleno jich oddělení prosté břemen, že bude propůjčeno právo na přenechání pramenů a jiných soukromých vod, na zřízení služebností a jiných věcných práv na nemovitých věcech, jakož i na odstoupení, omezení nebo zrušení těchto práv a takových práv, jejichž výkon je vázán k určitému místu, že bude propůjčeno právo, aby byla strpěna opatření, která omezují výkon práva vlastnického nebo jiného práva na určitém pozemku nebo horním díle, že bude dodán stavební nebo provozní materiál, že budou poskytnuty hotovosti s převzetím akcií nebo bez převzetí nebo jiné příspěvky jakéhokoli druhu;
b) stanovení podmínek pro užívání veřejných pozemních komunikací (prostranství);
c) převzetí garančních závazků;
d) úmluvy o opatření kapitálu;
e) podání, plány a jiné písemnosti, které podají zájemníci, zejména také uchazeči o koncesi, jestliže jimi má býti vybudování dráhy vedlejší technický nebo finančně připraveno.
(2) Za udělení koncese a za sepsání koncesní listiny se neplatí kolky a poplatky.
(3) Byl-li provoz dráhy vedlejší zahájen, jsou osvobozeny od kolků a poplatků, a to až do uplynutí 3 let ode dne, kdy byl zahájen provoz:
a) veškeré smlouvy, listiny a podání, které ujednal, sepsal neb učinil podnik dráhy vedlejší k účelu vybudování dráhy vedlejší a jejího provozu;
b) potvrzení podnikatelů stavby a dodavatelů, že byly přijaty platy za práce spojené s vybudováním dráhy vedlejší.
(4) Podnik dráhy vedlejší jest osvobozen na 25 let od kolkových poplatků z kuponů cenných papírů, které podnik vydal, anebo nejsou-li cenné papíry vydány, z kvitancí na vyplacené úroky (dividendy). Tato doba se počítá, nastala-li splatnost prvního kuponu nebo první úrokové (dividendové) splátky v prvním roce po udělení koncese, ode dne splatnosti, jinak ode dne, kdy uplynul rok od udělení koncese.
(5) Dále jsou osvobozeny od kolků a poplatků, a to bez časového omezení, smlouvy, listiny a podání, které podnik dráhy vedlejší ujednal, sepsal neb učinil k těmto účelům:
a) k opatření kapitálu pro první vybudování dráhy vedlejší podle ustanovení koncesní listiny, což platí zejména pro ujednání, zúrokování a splácení zápůjček a pro vydání akcií, obligací a pod.;
b) k výkupu pozemků nebo k oddělení pozemků prostému břemen pro první vybudování dráhy podle ustanovení koncesní listiny a k nabytí za tím účelem některého z práv uvedených v odstavci 1, písm. a);
c) k splynutí (fusi) drah vedlejších, a to potud, pokud k tomu potřebné smlouvy, listiny a podání byly ujednány, sepsány neb učiněny do 3 let od zápisu splynutí do firemního rejstříku.
(6) Konečně jsou osvobozeny od kolků a poplatků, a to do 7 let ode dne, kdy byl zahájen provoz na dráze vedlejší, smlouvy, listiny a podání, které podnik dráhy vedlejší ujednal, sepsal neb učinil k těmto účelům:
a) k ujednání, zúrokování a splácení zápůjček, jež jsou určeny k umořování dluhů, jejichž ujednání bylo podle ustanovení odstavce 1, písm. d) a odstavce 3, písm. a) osvobozeno od kolků a poplatků;
b) k převodu podniku dráhy vedlejší na akciovou společnost nebo společnost s ručením omezeným, děje-li se tento převod podle ustanovení koncesní listiny, nebo je-li v souvislosti s přenesením koncese (§ 22).
(7) Doby osvobození, které jsou stanoveny v předcházejících odstavcích, počítají se, je-li provoz dráhy vedlejší zahajován po sobě na částech dráhy, pro každou část dráhy zvláště.
§ 153.
Osvobození od daně výdělkové.
Podnik dráhy vedlejší jest osvobozen od daně výdělkové (zákon ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb.z. a n., o přímých daních) na 25 let.
(2) Doba podle předcházejícího odstavce se počítá ode dne, kdy byl zahájen provoz. Je-li provoz zahajován po sobě na částech dráhy, počítá se tato doba pro celou dráhu ode dne, kdy byl zahájen provoz na první části dráhy.
(3) Bude-li dráha vedlejší prohlášena za drobnou (§ 5, odst. 4), může osvobození, které bylo uděleno pro dráhu vedlejší, býti ponecháno v platnosti rozhodnutím železničního správního úřadu v dohodě s ministerstvem financí.
§ 154.
Osvobození od kolků a poplatků u přestaveb, rozšiřovacích staveb, dodatečných zařízení a výstroje.
(1) Co se týká osvobození od kolků a poplatků podle § 152, budou přestavby a rozšiřovací stavby, jakož i nová opatření výstroje a zařízení posuzovány stejně jako zakládací vydání dráhy vedlejší, jestliže železniční správní úřad v dohodě s ministerstvem financí je uzná za veřejně prospěšné.
(2) Doba osvobození podle § 152, odst. 1 zanikne dnem, kdy bylo uděleno povolení k užívání pro příslušnou stavbu nebo zařízení. Tímto dnem se počíná lhůta pro osvobození podle § 152, odst. 3 a 6.
§ 155.
Ustanovení společná.
(1) Veškerá osvobození od kolků a poplatků uvedená v §§ 152 a 154 platí při oboustranně závazných právních jednáních a při listinách o nich sepsaných nejen pro podnik dráhy vedlejší, nýbrž také pro druhou stranu, která je s ním ujedná.
(2) Tato osvobození platí, jsou-li splněny předpoklady podle §§ 152 a 154, s časovým omezením uvedeným tamže, také pro knihovní zápis práv, která byla zřízena osvobozeným právním jednáním, zejména tedy také pro zápis práva knihovního na knihovních jednotkách nebo jiných nemovitostech, určených k tomu smlouvou, pro kolky a poplatky z jiných úředních jednání a úředních sepsání, která byla vykonána na základě osvobozeného právního jednání, konečně pro listiny, které podnik dráhy vedlejší vydá, prováděje takové právní jednání, pro postupy přednosti a propouštěcí prohlášení, které vydala třetí osoba, pro kvitance o výkupném za pozemky, jakož i pro jejich knihovní provedení.
(3) Tato osvobození neplatí pro podání a jednání v civilním sporu.
§ 156.
Výhody hospodářské.
(1) Vláda může podniku dráhy vedlejší na žádost přiznati podle volného uvážení tyto další výhody:
a) Státní správa může převzíti provoz dráhy vedlejší za náhradu skutečných provozovacích vydání. Dráze vedlejší, jejíž provoz vedou dráhy státní za náhradu skutečných provozovacích vydání, může státní správa železniční v dohodě s ministerstvem financí poshověti úhradu provozních schodků a poskytnouti zálohou peníze potřebné k úhradě roční potřeby na zúročení a umoření dosud nesplacených přednostních (prioritních) obligací, hypotečních nebo jiných zápůjček, jichž bylo užito se svolením státní správy k účelům investičním nebo na zúročení a umoření dosud neslosovaných přednostních akcií dráhy, jakož i na úhradu jejích společenských vydání. Poshověné a zálohou vyplacené částky i s úroky jsou pohledávkou státní správy. Překročí-li čistý výnos dráhy vedlejší roční potřebu zajištěnou zálohami, poskytovanými podle předcházejících ustanovení, bude užito přebytku čistého výnosu ke splacení této pohledávky státní správy až do úplného vyrovnání, při čemž úroky mají přednost před kapitálem. Při výkupu dráhy státem nebo při uplynutí koncesní doby bude k úhradě těchto pohledávek užito jmění železničního podniku; do tohoto jmění se počítá i náhrada za výkup. Při tom však zůstanou nedotčeny nároky z nesplacených dosud prioritních obligací, hypotečních a jiných zápůjček, užitých se schválením státní správy k účelům investičním, a nároky z dosud neumořených prioritních akcií, a to do té míry, jak byly zajištěny vzpomenutými zálohami.
b) Stavební a provozní materiál i věci inventární mohou býti dráze vedlejší přenechány státní železniční správou za podmínek všeobecně stanovených železničním správním úřadem.
c) Stavební a provozní materiál, věci inventární a vozidla mohou býti dopravovány na drahách státních, pokud jsou určeny k vybudování a provozu dráhy vedlejší, z které je možný přímý přechod vozidel na dráhu státní nebo na dráhu státem provozovanou, za snížené tarifní sazby platné pro vlastní režijní zásilky drah státních, za něž se počítá dovozné, jestliže se dá prokázat, že z toho vzniklé úspory na dovozném připadnou podniku dráhy vedlejší.
(2) Železniční správní úřad může přidržeti podniky drah vedlejších, které požívají některé výhody podle předcházejícího odstavce nebo některé podobné výhody, aby povolily stejné úlevy i pro připojující se dráhy vedlejší.
§ 157.
Zvláštní ustanovení pro dopravní zařízení drahám podobná.
Koncesuje-li se jako dráha vedlejší dopravní zařízení drahám podobné (§§ 1, 190), může býti vysloveno v koncesní listině, že výhody podle §§ 152 až 156 nepříslušejí, anebo že příslušejí v omezené míře.
§ 158.
Zachování dřívějších osvobození a výhod.
Ustanovení §§ 152 až 155 se nedotýkají osvobození a výhod, které byly dosud uděleny na základě dřívějších zákonů o drahách vedlejších.
Hlava třetí.
Dráhy drobné.
§ 159.
Všeobecně.
Pro dráhy drobné platí předpisy pro dráhy vedlejší s odchylkami podle následujících paragrafů.
I. Odchylky od předpisů tohoto zákona pro dráhy vedlejší.
Zásadní ustanovení.
§ 160.
(1) Pro dráhy drobné buďte stanoveny, hledíc k různosti povahy dráhy drobné a podle toho, jak to dovolují okolnosti, odchylky z předpisů platných pro dráhy vedlejší, jakož i povoleny úlevy z nich, a to zejména po stránce podmínek a zásad týkajících se koncesování, vybudování, udržování a provozu dráhy, jakož i po stránce zjednodušení příslušných řízení. Takové odchylky a úlevy mohou býti stanoveny nebo povoleny vládním nařízením, po případě koncesní listinou nebo rozhodnutím železničního správního úřadu podle zásad stanovených vládním nařízením.
(2) Bez újmy tohoto zásadního ustanovení platí úchylky a úlevy podle §§ 161 až 168.
§ 161.
Výkon státní výsosti se omezí v zásadě na úkony, které souvisí:
1. s koncesováním dráhy a její výstavbou, počítajíc v to i přestavby, rozšiřovací stavby, dodatečná zařízení a výstroj;
2. se zajištěním bezpečnosti provozu, jakož i s plněním povinnosti udržovati provoz (§ 19) a s plněním přepravní povinnosti (§ 84);
3. s ochranou majetku v okolí dráhy před škodlivými účinky vybudování, udržování a provozu dráhy;
4. s výkonem tarifní výsosti.
§ 162.
K dílu prvnímu, druhému a čtvrtému hlavy první a k § 147.
(Povolení k přípravným pracím, koncese, vybudování a udržování dráhy.)
(1) Koncesi pro dráhu drobnou uděluje železniční správní úřad v dohodě s ministerstvem národní obrany a s ministerstvem financí.
(2) Může býti vysloveno v koncesní listině nebo kdykoli později v dohodě s ministerstvem financí, že se stát vzdává práva nápadu (§§ 14 a 15) nebo práva výkupu (§ 16), aneb obojího tohoto práva.
(3) Podnik dráhy drobné je povinen dovoliti, aby se trať jiné dráhy drobné křižovala (v úrovni) s jeho tratí, uzná-li to železniční správní úřad za přípustné s hlediska bezpečnosti. Ustanovení § 39, odst. 2 a 3 platí obdobně.
(4) Žádost o udělení koncese může býti spojena se žádostí o vydání stavebního povolení. Příslušná řízení. buďte v takovém případě, dovolují-li to. okolnosti, spojena a koncese i stavební povolení buďte vydány v jednom rozhodnutí.
K dílu šestému hlavy první.
(Provoz.)
§ 163.
(1) Ustanovení § 81, odst. 1 a 2 platí i pro podnik dráhy drobné.
(2) Předpisy o schvalování jízdních řádů, o uvádění jízdních řádů v obecnou známost a o přípravě jízdních řádů pro největší výkonnost dráhy platí pro dráhy drobné (jejich části) potud, pokud se způsobem dopravy podobají drahám vedlejším. Jinak je podnik dráhy drobné povinen uváděti v obecnou známost toliko dobu prvního a posledního vlaku, o čemž může železniční správní úřad vydati směrnice.
§ 164.
Podnik dráhy drobné je oprávněn sestaviti se schválením železničního správního úřadu podle svých provozních poměrů zvláštní přepravní předpisy, které se mohou odchylovati od předpisů pro dráhy hlavní a vedlejší.
§ 165.
Ustanovení § 93 platí i pro dráhy drobné.
§ 166.
K dílu desátému hlavy první a k § 150.
(Věci ztracené nebo zapomenuté.)
Věci ztracené nebo zapomenuté, které mu budou odevzdány ve smyslu § 112, dodá podnik dráhy drobné vždy do 8 dnů místnímu úřadu příslušnému k přijímání nálezů.
§ 167.
K dílu jedenáctému hlavy první.
(Povinnosti k státní správě poštovní a telegrafní, ustanovení v zájmu obrany státu a ustanovení o přepravě četnictva.)
(1) Povinnosti k státní správě poštovní podle § 116, ustanovení v zájmu obrany státu podle §§ 117 až 121, jakož í ustanovení o přepravě četnictva podle § 122 postihují podnik dráhy drobné potud, pokud určité úkony možno uskutečniti se zřením k tomu, jak dráha je vybudována.
(2) Podnik dráhy drobné je povinen přepravovati zdarma vojenské osoby ve službě ordonanční (poddůstojníky a vojíny), dále orgány uniformované stráže bezpečnosti, četnictva, nebo finanční stráže, jsou-li ve službě, avšak nejvíce 2 osoby jedním vozidlem.
§ 168.
K §§ 152 až 158.
(Daňové, poplatkové a jiné úlevy a výhody.)
(1) Podnik dráhy drobné jest osvobozen od daně výdělkové (zákon č. 76/1927 Sb. z. a n.), od kolkových poplatků z kuponů nebo z kvitancí na vyplacené úroky (dividendy) na 15 let.
(2) Vláda může drahám drobným, jejichž vybudování je zvláště nákladné, povoliti osvobození podle předcházejícího odstavce na dobu do 25 leť.
(3) Ustanovení § 156, odst. 1, písm. a) neplatí pro dráhy drobné.
II. Odchylky pro svazky územní samosprávy.
§ 169.
(1) Uchází-li se o koncesi svazek územní samosprávy, může ubýti koncese k vybudováni a provozu drah drobných udělena pro obvod jedné nebo více obcí (oblastní koncese).
(2) Koncesní listina může tu vysloviti omezení práva podle § 17, odst. 1, č. 1.
§ 170.
(1) Pro dráhy drobné, jejichž koncesionářem je svazek územní samosprávy, neplatí právo nápadu a právo výkupu státu.
(2) Vyšší svazek územní samosprávy je oprávněn kdykoli před uplynutím koncesní doby vykoupiti dráhu drobnou, jejímž koncesionářem je nižší svazek územní samosprávy. Podmínky tohoto výkupu stanoví koncesní listina. Běží-li o dráhu koncesovanou před účinností tohoto zákona, vykoupí se dráha poskytnutím renty, která se rovná průměrnému výnosu dráhy za posledních sedm let, avšak po vyloučení výnosu dvou let nejnepříznivějších, nejméně však čtyřem procentům zakládacího kapitálu. Uvedená renta může býti kdykoli pro zbytek koncesní doby kapitalisována na pět procent.
(3) Pro dráhy drobné, jejichž koncesionářem je svazek územní samosprávy, neplatí ustanovení §§ 20 a 21.
§ 171.
(1) Provozuje-li dráhu drobnou svazek územní samosprávy, nepodléhá stanovení sazeb jízdného, přepravného a vedlejších poplatků schválení železničního správního úřadu. Vedle toho tu neplatí ustanovení § 87.
(2) Ustanovení § 93, odst. 1, věty druhé neplatí, jde-li o obec. Oprávnění železničního správního úřadu, udíleti ve věci, o kterou jde, pokyny politickým úřadům ve smyslu čl. 1 zákona o organisaci politické správy, není tím dotčeno.
(3) Ustanovení § 93, odst. 3 neplatí, jde-li o svazek územní samosprávy. Tento svazek je však povinen předkládati železničnímu správnímu úřadu roční bilanci železničního podniku.
§ 172.
(1) Ustanovení § 134 neplatí, jde-li o obec.
(2) železniční správní úřad je oprávněn účastniti se svým zástupcem schůzí obecních zastupitelstev, rad a komisí, má-li se v těchto schůzích jednati o věcech drah, jejichž koncesionářem nebo provozovatelem je obec. K takovým schůzím musí býti železniční správní úřad pozván s uvedením předmětu, o který jde, jinak jsou usnesení v nich přijatá, pokud se týkají označených věcí drah, právně neúčinná.
§ 173.
Osvobození podle ustanovení § 168, odst. 1 platí, jde-li o svazek územní samosprávy, na 25 let.
ČÁST DRUHÁ.
Dráhy pro omezenou přepravu veřejnou a dráhy pro přepravu neveřejnou.
1. Dráhy pro omezenou přepravu veřejnou.
§ 174.
Koncese pro omezenou přepravu veřejnou.
(1) K vybudování a provozu dráhy pro omezenou přepravu veřejnou je potřebí koncese, kterou vydává železniční správní úřad v dohodě s ministerstvem národní obrany. Koncese bude uveřejněna ve Sbírce zákonů a nařízení jako vyhláška, ministra, jemuž přísluší dozor na dráhy.
(2) Koncese pro omezenou přepravu veřejnou se vydává na omezenou dobu, nejvíce na 30 let (koncesní doba). Tato doba může býti prodloužena, jestliže příslušná žádost bude podána nejpozději půl roku před jejím uplynutím.
(3) Neuvede-li se v koncesi nic jiného; sluší užíti přiměřeně ustanovení §§ 17, 18, 22 až 24, 26 až 28.
§ 175.
Stavební povolení.
Stavební povolení pro dráhu pro omezenou přepravu veřejnou vydává železniční správní úřad v dohodě s ministerstvem národní obrany.
II. Dráhy pro přepravu neveřejnou.
§ 176.
Dráhy pro přepravu neveřejnou, z nichž je možný přímý přechod vozidel na dráhu pro přepravu veřejnou nebo na dráhu pro omezenou přepravu veřejnou.
Chce-li kdo vybudovati dráhu pro přepravu neveřejnou, z které je možný přímý přechod vozidel na dráhu pro přepravu veřejnou nebo na dráhu pro omezenou přepravu veřejnou (t. j. připojuje se na takovou dráhu a je stejného rozchodu jako ona), potřebuje k tomu stavebního povolení, které vydává železniční správní úřad, a to, je-li dotčen zájem obrany státu, v dohodě s ministerstvem národní obrany, jde-li o dráhy báňské [§ 131, pístu. d) ob. zák. hor.], v dohodě s ministerstvem veřejných prací.
§ 177.
Jiné dráhy pro přepravu neveřejnou.
(1) Chce-li kdo vybudovati jinou dráhu pro přepravu neveřejnou, potřebuje k tomu, ač nejde-li o dráhu přenosnou (§ 186), stavebního povolení, které vydává zemský úřad v dohodě s ministerstvem národní obrany. Stavebního povolení podle tohoto ustanovení není potřebí, je-li dráha pro přepravu neveřejnou celá v obvodu provozovny hospodářského podniku, nebo vychází-li z tohoto obvodu na krátkou vzdálenost, aby bylo umožněno spojení závodů (jejich částí), ačli by tím nebyly dotčeny veřejné pozemní komunikace nebo vady a vodní díla.
(2) Dotýká-li se dráha pro přepravu neveřejnou (odstavec 1) pozemku, který slouží provozu dráhy pro přepravu veřejnou, dráhy pro omezenou přepravu veřejnou nebo dráhy pro přepravu neveřejnou označené v § 176, je příslušný k vydání stavebního povolení pro část dráhy, o kterou jde, železniční správní úřad.
§ 178.
Obstarávání přepravních potřeb jiných osob na dráze pro přepravu neveřejnou.
(1) Podnik dráhy pro přepravu neveřejnou může, pokud tím není dotčeno právo vyplývající z koncese pro dráhu pro přepravu veřejnou nebe pro omezenou přepravu veřejnou, obstarávati přepravní potřeby jiných osob podle zvláštních smluv, dá-li k tomu souhlas úřad vykonávající státní výsost (§ 179).
(2) Žádá-li toho veřejný zájem, může řečený úřad uložiti, se stejným šetřením práva vyplývajícího z koncese, podniku dráhy pro přepravu neveřejnou, aby obstarával přepravu pro jiné určité osoby za přiměřenou náhradu, avšak za předpokladu, že to není na zájmu přepravních potřeb podniku a že tím nevznikají nové povinnosti po stránce vybudování a udržování dráhy.
III. Společná ustanovení.
§ 179.
O výkonu státní výsosti.
Státní výsost nad drahami, na které se vztahují předpisy této části, vykonávají, nevyplývá-li ze zákona něco jiného: u drah pro omezenou přepravu veřejnou a drah pro přepravu neveřejnou označených v § 176 -železniční správní úřad, u jiných drah pro přepravu neveřejnou (§ 177) - v první stolici zemský úřad, v druhé stolici železniční správní úřad.
§ 180.
Všeobecně o pravomoci úřadu vykonávajícího státní výsost.
(1) Stanově podmínky, za nichž dráha má býti vybudována, udržována a provozována, omezí se úřad na tyto zřetele:
a) aby dráha vyhovovala po stránce bezpečnosti osob a majetku;
b) aby majetek v okolí dráhy byl chráněn před škodlivými účinky vybudování, udržování a provozu dráhy;
c) aby byla zajištěna způsobilost osob, jichž dráha užívá při provozu;
d) aby byla uskutečňována jednotnost ve vybudování, udržování a provozu dráhy.
(2) Jde-li o dráhu pro omezenou přepravu veřejnou, může úřad uložiti nadto některou povinnost, po případě všecky povinnosti, které vyplývají z předpisů platných pro dráhy drobné nebo pro dráhy vedlejší (místní).
§ 181.
Povolení k přípravným pracím.
(1) Projeví-li se toho potřeba, může úřad, jenž je příslušný k udělení koncese podle § 174 nebo stavebního povolení podle §§ 176 a 177, uděliti na žádost povolení k přípravným pracím.
(2) Ustanovení § 6, odst. 2 až 5, a §§ 7 a 8 platí potom obdobně.
§ 182.
Přetětí veřejné pozemní komunikace.
(1) Vlastník (správce) veřejné pozemní komunikace je povinen dovoliti, aby dráha, na kterou se vztahují předpisy této části, přeťala veřejnou pozemní komunikaci, jestliže tím nebude nepřiměřeně rušen provoz na této komunikaci.
(2) Ustanovení § 47, odst. 1, druhé věty, a odst. 2 až 4 platí obdobně.
§ 183.
Užití předpisů části první.
(1) Z předpisů části první (dráhy pro přepravu veřejnou) sluší, ovšem se změnami, které vyplývají z předpisů této části, zvláště z ustanovení §§ 179 a 180, užíti přiměřeně:
a) u drah pro omezenou přepravu veřejnou a u drah pro přepravu neveřejnou (§§ 176 a 177) - ustanovení §§ 31 až 43. 45. 48, § 49, odst. 2, §§ 50 až 58, 69 a 70, § 75, odst. 1, § 78, odst. 1, §§ 80, 91, 92; § 98, odst. 1, §§ 101, 103 až 106, 108, 109, 126 až 132, § 141, odst. 2, a § 142 s přihlédnutím k odchylkám a úlevám stanoveným nebo povoleným pro dráhy vedlejší (místní) a drobné;
b) u drah pro omezenou přepravu veřejnou a u drah pro přepravu neveřejnou označených v § 176 - ustanovení § 44 a § 75, odst. 2;
c) u drah pro omezenou přepravu veřejnou - ustanovení §§ 11, 12, 59 až 68, 84 až 89, 107, 110 až 115, 117, § 118, odst. 1 až 4 a odst. 7 až 13., §§ 119 až 122, 136 až 140 a § 162, - odst. 4 s přihlédnutím k odchylkám a úlevám stanoveným nebo povoleným pro dráhy vedlejší (místní) a drobné;
d) u drah pro přepravu neveřejnou (§§ 176 a 177) - ustanovení § 117, §118, odst. 1 a 2 a odst. 7 až 13 a §§ 119 až 121.
(2) Jde-li o užití § 127, odst. 1, omezuje se výše pokuty na 5 000 Kč, a jde-li o opětované vynucení, na 10.000 Kč.
IV. Proměna dráhy pro neveřejnou přepravu na dráhu pro omezenou přepravu veřejnou.
§ 184.
(1) K proměně dráhy pro přepravu neveřejnou na dráhu pro omezenou přepravu veřejnou je potřebí povolení, které vydává železniční správní úřad v dohodě s ministerstvem národní obrany. V tomto povolení bude vysloveno, za jakých podmínek může býti proměna uskutečněna. Ustanovení § 174, odst. 1, věty druhé, a odst. 2 a 3 platí obdobně.
(2) Stavební povolení pro stavby, přístavby, přestavby a pod., které by bylo nutné uskutečniti vzhledem k povolení danému podle odstavce 1, vydá železniční správní úřad podle předpisů platných pro dráhy pro omezenou přepravu veřejnou.
V. Ustanovení pro dráhy státní.
§ 185.
Ustanovení části první (dráhy pro přepravu veřejnou), která platí pro dráhy státní, sluší užíti, vyjímajíc předpis § 25, odst. 1, přiměřeně na dráhy státní podléhající předpisům této části, a to v rozsahu vyplývajícím z jiných ustanovení této části.
VI. Dráhy přenosné.
§ 186.
(1) Ustanovení této části se nevztahují na dráhy přenosné pro přepravu neveřejnou.
(2) A zřízení přenosné dráhy není potřebí povolení úřadu, avšak bez újmy předpisů hlavy III živnostenského řádu (živnostenského zákona).
(3) Má-li však při provozu býti užíváno vozidla s motorickým pohonem, které se pohybuje na kolejích, třeba o tom učiniti oznámení s udáním pravděpodobné doby užívání, a to do 8 dnů před zahájením provozu, okresnímu úřadu a ten může naříditi potřebná bezpečnostní opatření. Nelze-li pro neodkladnou potřebu označenou lhůtu zachovati (na př. při odstraňování škod způsobených živelními pohromami), má býti oznámení učiněno aspoň před zahájením provozu.
(4) Měla-li by se přenosná dráha dotknouti veřejné pozemní komunikace nebo vod a vodních děl, třeba si před jejím zřízením vyžádati povolení okresního úřadu, po případě úřadu příslušného. podle jiných zákonných ustanovení.
ČÁST TŘETÍ.
Zvláštní ustanovení o výkonu veřejné železniční správy a o věcech s tím souvisících.
1. Přikazování pravomoci železničního správního úřadu a zemského úřadu.
§ 187.
(1) Žádají-li toho zřetele účelnosti a úspornosti, může býti pravomoc železničního správního úřadu, jakož i pravomoc zemského úřadu, pokud vykonává státní výsost ve věcech drah, přikázána služebnám výkonné služby drah státních, politickým úřadům,
jednotlivým zaměstnancům služeben výkonné služby drah státních i nestátních (komisaři pro výkon veřejné železniční správy).
(2) Běží-li o přikázání s obecnou platností, bude uskutečněno vládním nařízením, běží-li o přikázání pro jednotlivé případy, bude uskutečněna rozhodnutím železničního správního úřadu nebo zemského úřadu, vždy v oboru jejich pravomoci. Příslušné rozhodnutí železničního správního úřadu nebo zemského úřadu musí býti, dopouští-li to povaha věci, včas oznámeno tomu, jehož se úkon veřejné železniční správy, o který jde, týká, jinak postačí průkaz tímto rozhodnutím.
(3) V rozhodnutí, které vydá činitel, jemuž byla přikázána pravomoc podle předcházejících ustanovení, musí býti výslovně uvedeno, že se rozhodnutí vydává jménem železničního správního úřadu nebo zemského úřadu při výkonu přikázané pravomoci.
(4) Činitel, jemuž byla přikázána pravomoc podle ustanovení odstavce 1 a 2, podléhá po této stránce dozoru úřadu, z jehož pravomoci nastalo přikázání. Komisaře pro výkon veřejné železniční správy vezme tento úřad do přísahy, ač nevykonal-li už služební přísahu podle ustanovení § 138, odst. 2. Dopustí-li se komisař nepřístojnosti, může mu úřad, z jehož pravomoci nastalo přikázání, bez újmy stíhání podle jiných předpisů, uložiti pořádkovou pokutu do 500 Kč; ustanovení § 128, odst. 4 a § 127, odst. 3 platí tu obdobně.
(5) Přikazujíc pravomoc podle odstavce 1 a 2, učiní vláda, po případě železniční správní úřad nebo zemský úřad, je-li tu nebezpečí kulise ze současného zastávání zájmů železničního podniku a výkonu přikázané pravomoci, přiměřené opatření.