16

(2) Povolení to jest vyhlásiti v obcích, je-
jichž územím silnice nebo cesta má vésti, a to
s poučením, že ti, kdož se cítí dotčeni ve svých
zájmech, mohou podati u úřadu, který vydal
povolení, námitky proti tomuto povolení do
15 dnů po dni vyhlášení. Byly - li námitky včas
podány, provede tento úřad místní jednání
a rozhodne znova.

(3) Jde - li o stavbu v obvodech dvou nebo
více silničních úřadů, rozhodne úřad bezpro-
středně jim nadřízený o tom, který z nich
v dohodě s ostatními vydá povolení, po pří-
padě, který z nich podle odstavce 2 provede
za účasti ostatních místní jednání a v dohodě
s nimi znova rozhodne; nedojde - li mezi sil-
ničními úřady k dohodě, rozhodne úřad bez-
prostředně jim nadřízený.

§ 21.

Započetí a dokončení stavby.

(1) Započetí a dokončení stavby silnice
nebo česly oznámí stavebník silničnímu úřadu
(§ 70), který po oznámeném dokončení stavby
zjistí vhodným způsobem, po případě i šetře-
ním na místě za účasti úředního znalce a sta-
vebníka, zda stavba byla provedena podle po-
volení, a vydá o tom schvalovací výměr; ne-
ní-li silnice nebo cesta již ve veřejném uží-
vání, určí úřad zároveň dobu, do které jest ji
odevzdati veřejnému užívání. Den skutečného
odevzdání silnice nebo cesty veřejnému uží-
vání vyhlásí příslušná silniční správa obvyk-
lým způsobem v obcích a v úředním listě,
v němž uveřejňují své vyhlášky okresní úřa-
dy, jichž územím silnice nebo cesta vede.

(2) Jde - li o přívozy a mosty, jest před
schválením zejména provésti zatěžkací
zkoušku.

§ 22.

Přestavby a úpravy silnic
a cest.

(1) Ustanovení §§ 16 až 21 platí obdobně
též pro přestavby silnic a cest a pro takové
jejich úpravy, kterými se podstatně mění výš-
kové a spádové poměry a šířka koruny silnice
nebo cesty, šířka a spád příkopů, svahy vý-
kopové a násypové, rozměry a únosnost mostů
a jiných součástí silnic a cest, anebo které se
mohou dotýkati zájmů sousedů.

(2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje
na zvláštní zařízení v zájmu obrany státu
(§ 23).


M

§ 23.

Zvláštní zařízení v zájmu
obrany státu.

O zvláštních zařízeních na silnicích a ces-
tách v zájmu obrany státu platí ustanovení
§ 90, odst. 7 zákona ze dne 13. května 1936,
č. 131 Sb. z. a n., o obraně státu, a vládního
nařízení ze dne 9. července 1936, č. 203 Sb. z.
a n., o zvláštních zařízeních na silnicích a ces-
tách. Tato zvláštní zařízení může též silniční
úřad provésti na vrub správy silnice nebo
cesty.

§ 24.

Předpisy o stavbě, přestavbě
a úpravě silnic.

(1) Vládním nařízením budou vydány před-
pisy o stavbě, přestavbě a úpravě silnic, které
budou obsahovati zejména stanovení typů sil-
nic a určení těchto typů pro jednotlivé třídy
silnic (§ 7) se zřením k jejich důležitosti
a k očekávané dopravě na nich, zásady pro
technické provedení silnic, zvláště též pro
úpravu vozovek v průjezdných tratích, podél
Skol, léčebných ústavů, ozdravoven a zotaven
ven, dále všeobecná ustanovení o bezpečnost-
ních zařízeních, náležejících k silnicím,
a předpisy o mostech, počítajíc v to i předpisy
o zkoušení a označení jejich nosnosti. Tech--
nické směrnice pro zřizování silničních vozo-
vek mohou býti vydány vyhláškou ministra
veřejných prací.

(2) Vládním nařízením bude také stano-
veno, ve kterých případech nebo ve které ko-
nečné lhůtě budou správy silnic povinny zří-
diti bezpečnostní zařízení podle předchozího
odstavce na silnicích již zřízených, i když ne-
půjde o jejich přestavbu nebo úpravu.

Hlava IV.

Udržování silnic a cest.
§ 25.

Kdo udržuje silnice a cesty
a jakým způsobem.

(1) Silnice a cesty a zvláštní zařízení podle
§ 23 je povinen udržovati ten, jemuž náleží
podle předpisů tohoto zákona jejich správa,
pokud tento zákon jinak nestanoví.


17

(2) Silnice a cesty buďtež udržovány ve
stavu schůdném a sjízdném. K udržování ne-
náleží však osvětlování.

(3) Správy silnic a cest mají se snažiti
v mezích účelnosti, časové proveditelnosti
a hospodářské možnosti o odstraňování náledí
ze silnic a cest kromě průjezdných tratí (§ 27,
odst. 1), pokud se týče o posypávání jich za
náledí.

§ 26.

Odstraňování závad ve stavu
silnic a cest; naturální plnění.

(1) činí-li závady ve stavu silnic a nutných
spojovacích cest jízdu a chůzi na silnicích
nebo cestách nebezpečnou, je správa silnice
nebo cesty povinna se vším možným urychle-
ním je odstraniti a, pokud se tak nemohlo
státi, místa nebezpečná opatřiti výstražnými
tabulkami a za doby noční výstražnými čer-
venými světly. Ustanovení § 25, odst. 3, zů-
stává nedotčeno.

(2) Je-li třeba při živelních nebo jiných
pohromách k ochraně silnice nebo cesty
a k udržení dopravy a zajištěni její bezpeč-
nosti, jakož i k odstranění škod, způsobených
těmito pohromami, učiniti ihned opatření, na
která správa silnice nebo cesty svými obvyk-
lými prostředky a pomůckami nestačí, může
správa silnice nebo cesty požadovati jak
v místě samém, tak v sousedních obcích
služby ruční, potahové, motorovými vozidly,
loděmi a jinými dopravními prostředky, je
však povinna dáti za ně přiměřenou náhradu.
K témuž účelu může správa silnice nebo cesty
požadovati, aby jí byly za přiměřenou ná-
hradu odevzdány do vlastnictví nebo užívání
hmoty a nářadí potřebné k provedení neod-
kladných prací, a může rovněž za přiměřenou
náhradu použíti přechodně jakýmkoli způso-
bem nezastavěných pozemků, pokud je jich
nezbytně třeba.

(3) K službám ručním jsou povinni všichni
obyvatelé obce ve stáří od 18 do 60 let, pokud
neprokáží, že jsou k požadované službě ne-
způsobilí; požadované služby mohou býti ko-
nány i schopnými zástupci. K službám do-
pravním obyčejnými povozy, motorovými vo-
zidly, loděmi atd. i s potřebným vlastním per-
sonálem k obsluze dopravních prostředků jsou
povinni všichni držitelé těchto dopravních
prostředků. Odevzdati hmoty a nářadí a trpěti
použití nezastavěných pozemků jsou povinni
jejich vlastníci nebo uživatelé.

s


18

(4) V případech zvlášť naléhavých, ze-
jména též je-li při živelních nebo jiných po-
hromách třeba učiniti co nejrychleji proza-
tímní opatření k ochraně silnic a cest, je sta-
rosta obce, v jejímž obvodu je dotčený úsek
silnice nebo cesty, povinen učiniti na náklad
obce nezbytně nutná prozatímní opatření
k ochraně silnice nebo cesty a k zajištění bez-
pečnosti dopravy, jakmile se doví o závadě
nebo o nebezpečí hrozícím silnici nebo cestě,
a oznámiti to ihned nejbližšímu orgánu pří-
slušné správy silnice nebo cesty. Ustanovení
odstavců 2 a 3 jest užíti obdobně.

(5) Správa silnice nebo cesty je povinna
nahraditi obci na její žádost náklad na opat-
ření podle odstavce 4; nedojde-li k dohodě,
rozhodne o povinnosti k náhradě a o výši ná-
hrady silniční úřad.

(8) Nevyhoví-li osoby, označené v odstavci
3, Výzvě správy silnice nebo cesty, pokud se
týče výzvě starosty obce, rozhodne o jejich
povinnosti, způsobu a rozsahu plnění okresní
úřad, a to s konečnou platností.

(7) Okresní úřad rozhodne též, nedojde-li
k dohodě, o výši náhrady za plněni povinností
uvedených v odstavcích 2 a 3 a o zvláštní ná-
hradě za to, byly-li při tom dopravní pro-
středky bez zavinění jejich držitelů nebo za-
městnanců těchto držitelů anebo nářadí nebo
hmoty bez zavinění jejich vlastníků nebo uži-
vatelů zničeny, podstatně poškozeny nebo
v neobyčejné míře opotřebeny.

(8) Vládním nařízením bude stanoveno,
které osoby budou osvobozeny od plnění po-
vinností uvedených v odstavcích 2 a 3, a bu-
dou vydány k ustanovením předchozích od-
stavců podrobnější předpisy, zejména o vý-
běru a povolávání osob povinných k plněním
podle odstavců 2 a 3.

§ 27.

Udržování průjezdných tratí
obcemi.

(1) Průjezdnými tratěmi se rozumějí části
silnic, podle nichž usedlosti spolu souvisejí
bez značnějších mezer aspoň po jedné jejich
straně.

(2) Obce jsou povinny udržovati na svůj
náklad průjezdné trati v tomto rozsahu:
čistiti je, odvážeti bláto a prach s nich se-
škrábané a hlínu vybranou z příkopů, pro-
hazovati a odvážeti sníh, postarati se o místo


19

skládky udržovacích hmot a o rozvoz těchto
hmot po průjezdné trati, jakož i snažiti se
v mezích účelnosti, časové proveditelnosti
a hospodářské možnosti o odstraňování ná-
ledí, pokud se týče o posypávání za náledí.

(3) Povinností obcí je též, aby na svůj ná-
klad udržovaly na průjezdných tratích ty sil-
niční stavby, které byly zřízeny převážně
v zájmu místního obyvatelstva, jako dlažbu
mimo pruh vozovky o šířce, jakou má vozovka
v přilehlé venkovské trati, chodníky, kanali-
saci a pod., pokud nejde o stavby zřízené vý-
hradně v zájmu jednotlivců.

(4) K žádosti silniční správy je silniční
úřad povinen předem určiti průjezdnou trať,
na niž se vztahují povinnosti obce podle od-
stavců 2 a 3.

(5) Udržování průjezdných tratí, pokud
nenáleží obcím podle odstavců 2 a 3, je po-
vinností silniční správy, žádá - li o to silniční
správa, jsou obce povinny převzíti za přimě-
řenou náhradu (§ 36, odst. 5) i ostatní udržo-
vání průjezdných tratí, pokud budou s to,
aby je obstaraly stejně dokonale a hospodárně
jako silniční správa.

(6) O rozsahu úkonů uvedených v odstav-
cích 2 a 3 a o lhůtě k jejich provedení do-
hodne se obec se silniční správou; nedojde - li
k dohodě, rozhodne silniční úřad. Nesplní - li
obec úkony do lhůty dohodnuté nebo stano-
vené silničním úřadem, může je provésti sil-
niční správa sama na náklad obce.

§ 28.

Udržování silnic obcemi mimo
průjezdné trati.

(1) Prohazovati sníh na silnicích mimo
průjezdné trati (§ 27, odst. 1) jsou na žádost
silniční správy povinny obce, jejichž územím
silnice prochází, jakož i obce, které mají pří-
mý zájem na udržení dopravního spojení, a to
za náhradu, kterou stanoví silniční úřad. Pro
stanovení náhrady nemohou býti podkladem
vyšší částky, než kolik činí průměrné ceny
a mzdy, odpovídající platnému mzdovému ta-
rifu nebo mzdě obvyklé v místě zaměstnání.
Silniční úřad ustanoví také na žádost silniční
správy předem, které obce budou povinny
v jednotlivých úsecích silnice sníh prohazo-
vati.

(2) Skládky pro sníh, bláto a prach se sil-
nic mimo průjezdné trati (§ 27, odst. 1), já-


20

kož i pro hlínu z příkopů těchto silnic a po-
třebné příjezdy k těmto skládkám jsou k žá-
dosti silniční správy povinny opatřiti na svůj
náklad obce, jejichž územím silnice prochází.
Skládky ty nebuďtež pokud možno vzdáleny
od silnice více než 1 km.

§ 29.

Podrobnější předpisy.

Podrobnější předpisy o udržování silnic
a cest budou vydány vládním nařízením.

Hlava V.
Správa silnic a cest.

§ 30.

Kdo vykonává správu silnic
a cest.

(1) Správa státních silnic náleží do působ-
nosti ministerstva veřejných prací. Výkonnou
(technickou a správní) službu správy státních
silnic obstarávají zemské a okresní úřady
a orgány jim podřízené. Rozdělení výkonné
služby mezi zemské a okresní 'úřady upraví
vládní nařízení. Instrukci pro výkonnou služ-
bu a o dozoru na ni vydá v mezích platných
předpisů ministerstvo veřejných prací.

(2) Správu zemských a okresních silnic
vykonávají podle tohoto zákona a předpisů
podle něho vydaných orgány, které jsou po-
volány k výkonu působnosti zemských, po pří-
padě okresních zastupitelstev podle zákona
o organisaci politické správy.

(3) Správu obecních silnic a cest vykoná-
vají podle tohoto zákona a předpisů podle
něho vydaných orgány, povolané k tomu podle
obecního zřízení.

(4) Silnice a cesty zájemnické spravuje
ten, kdo je zřídil, zachovávaje při tom pod-
mínky stanovené povolením ke stavbě (§ 19).

§ 31.

Kdo vykonává odbornou tech-
nickou službu na zemských
a okresních silnicích.

(1) Odbornou technickou službu na zem-
ských a okresních silnicích vykonávají na ná-
klad státní správy zemské a okresní úřady;


21

za odbornou technickou službu se nepovažuje
nižší výkonná služba (cestmistři, mostní
mistři, cestáři a pod. ).

(2) Rozdělení výkonu odborné technické
služby (odstavec 1) mezi zemské a okresní
úřady bude stanoveno vládním nařízením po
slyšení zemských zastupitelstev.

(3) Zaměstnanci zemí a okresů, kteří v den
nabytí účinnosti tohoto zákona vykonávají
při správě silnic zemských a okresních odbor-
nou službu technickou, kterou podle ustano-
vení odstavce 1 budou nadále vykonávati
zemské a okresní úřady, přecházejí dnem na-
bytí účinnosti tohoto zákona do státní služby
se všemi platovými a služebními právy a ná-
roky, pokud tato práva a nároky nepřesahují
míru stanovenou v § 212, odst. 1 až 3 plato-
vého zákona ze dne 24. června 1926, č. 103
Sb. z. a n.

§ 32.

Zadávání dodávek a prací.

Při zadávání dodávek a prací, potřebných
pro zemské a okresní silnice a pro obecní sil-
nice a cesty, jest se říditi obdobně předpisy
platnými pro zadávání státních dodávek
a prací.

§ 33.

Evidence silnic a cest.

Správám silnic státních, zemských a okres-
ních a silnic a cest obecních může býti vlád-
ním nařízením uložena povinnost vésti evi-
denci silnic (cest). Při tom bude zejména sta-
noveno, jak. a v jakém rozsahu má býti tato
evidence vedena s hlediska právních poměrů
a technických dat silnic (cest) a v jakých
časových obdobích má býti uskutečněna; zá-
roveň bude upraven její vztah k pozemko-
vému katastru.

Hlava VI.

Úhrada nákladů na stavbu, přestavbu, úpravu,
udržování a správu silnic a cest.

§ 34.

Kdo hradí náklad.

(1) Náklad na stavbu, přestavbu, úpravu,
udržování a správu státních silnic hradí stát
z prostředků povolených k tomu účelu každo-


22

ročně finančním zákonem, pokud tento sil-
niční zákon jinak nestanoví anebo pokud
tento náklad nepřísluší hraditi jiným osobám
podle zvláštních právních závazků.

(2) Náklad na stavbu, přestavbu, úpravu,
udržování a správu zemských silnic hradí
země, okresních silnic okres a obecních silnic
a cest obec, pokud tento zákon jinak nesta-
noví anebo pokud tento náklad nepřísluší hra-
diti jiným osobám podle zvláštních právních
závazků.

(3) Náklad na stavbu, přestavbu, úpravu,
udržování a správu zájemnických silnic a cest
hradí zájemníci, kteří se k tomu podle před-
pisů tohoto zákona zavázali, po případě kteří
k tomu byli již před účinností tohoto zákona
povinni.

§ 35.

Příspěvky ke stavebnímu
nákladu.

(1) Jde - li o stavbu nebo přestavbu státní
silnice, lze přidržeti k příspěvkům ke staveb-
nímu nákladu též země, okresy, obce i sou-
kromé zájemníky, budou - li z takové stavby
nebo přestavby míti zvláštní prospěch, a to
podle míry tohoto prospěchu se zřetelem k je-
jich finančním poměrům.

(2) Příspěvky mohou býti buď peněžní
nebo mohou záležeti v jiných plněních (po-
stoupení pozemků, dodaní materiálu, obsta-
rání dovozu a pod. ).

(3) Nedojde - li mezi těmi, od nichž se po-
žadují příspěvky, a stavebníkem k dohodě
o tom, kdo a jakou měrou bude přispívati,
rozhoduje o sporných bodech silniční úřad
(§ 70). Směrnice o tom, k jakým okolnostem
jest přihlížeti při posuzování zvláštního pro-
spěchu a finančních poměrů podle odstavce 1,
vydá ministerstvo veřejných prací v dohodě
se zúčastněnými ministerstvy.

(4) O příspěvcích okresů, obcí nebo sou-
kromých zájemníků k nákladům na stavbu
nebo přestavbu silnice zemské a o příspěvcích
obcí nebo soukromých zájemníků na stavbu
nebo přestavbu silnice okresní platí příslušná
ustanovení zákona o organisaci politické
správy.

(5) K nákladům na stavbu nebo přestavbu
silnice nebo cesty obecní jsou povinny při-
spěti jiné obce, budou - li z takové stavby nebo
přestavby míti prospěch, a to podle míry to-
hoto prospěchu. Ustanovení odstavce 3 jest


28

užíti obdobně. O příspěvcích jiných zájem*
niku platí ustanovení zákonů o finančním
hospodářství svazků územní samosprávy.

§ 36.

Zvláštní povinnosti obcí u prů-
jezdných tratí.

(1) U průjezdných tratí (§ 27, odst. 1) sil-
nic státních, zemských a okresních nesou obce
samy zvýšené náklady stavební na úpravy,
jež vyplývají ze zvláštních potřeb místního
obyvatelstva a jichž by zpravidla nebylo,
kdyby silnice neprocházela zastavěným úze-
mím obce, na př. náklady na vydláždění sil-
nice mimo vozovku, na zřízení rigolů, chod-
níků a kanalisace.

(2) Obce dále přispívají na ony stavby,
přestavby a úpravy na průjezdných tratích
silnic, na jejichž uskutečnění má obec značný
zájem, na př. na přestavbu mostů -nevyhovu-
jících místní dopravě a na zvláštní úpravy
vozovky.

(3) Obce jsou též povinny nésti na prů-
jezdných tratích silnic náklady prací ulože-
ných jim podle § 27, odst. 2 a 3.

(4) Nedojde-li mezi stavebníkem silnice, po
případě silniční správou a obcemi k dohodě

o povinnosti obcí podle odstavců 1 až 3, roz-
hodne silniční úřad.

(5) Připadlo-li obci udržování průjezdné
trati neb její části podle § 27, odst. 5, budiž
při stanovení náhrady za toto udržování
dbáno těchto zásad:

a) Náhrada se vyšetří z průměru skuteč-
ných nákladů silniční správy na udržování
průjezdné trati v posledních pěti letech, má-li
býti tato trať udržována i nadále dosavadním
způsobem. Nelze-li tento pětiletý průměr zji-
stiti, vyšetří se náhrada podle průměru sku-
tečných nákladů na udržování stejně dlouhého
& stejně upraveného přilehlého úseku silnice,
jejž udržuje silniční správa, v posledních pěti
letech a, bude-li třeba, se zřetelem k různé
míře opotřebování vozovky.

b) Není-li možno těmito způsoby vyšetřiti
náhradu nebo změní-li se druh úpravy a tím

i příští udržování převzaté průjezdné trati,
určí se náhrada zatím podle pravděpodobných
nákladů na udržování této trati.

c) Ve všech případech přihlíží se toliko
k nákladům na ony udržovací úkony, ke kte-


24

rým je silniční správa povinna podle § 27,
odst, 5.

d) Náhrada za udržování průjezdných tratí
se stanoví zpravidla na delší období. Změní-li
se podstatně předpoklady, za kterých byla ná-
hrada stanovena, může býti určena znovu
i před uplynutím tohoto období.

(6) Nedojde-li k dohodě o náhradě podle
odstavce 5 nebo vznikne-li spor z ujednání

o této náhradě, rozhoduje silniční úřad.

§ 37.
Náklady na příjezdné silnice.

(1) Náklady na stavbu, přestavbu, jakož

i na úpravu prvotním zřízením těžké vozovky
příjezdných silnic hradí - pokud tato povin-
nost nenáleží podniku dráhy, vodních cest, le-
tiště nebo jiné osobě podle povolovací listiny
podniku nebo na základě jiného právního dů-
vodu - podle míry prospěchu ze silnice

a) zúčastněné okresy,

b) zúčastněné obce,

c) podnik dráhy, vodních cest nebo letiště,

d) provozovatelé jiných podniků a dále
osoby, které mají zvláštní prospěch z pří-
jezdné silnice.

(2) O úhradě jiných nákladů na příjezdné
silnice platí všeobecné předpisy o úhradě ta-
kových nákladů té třídy silnic, do níž byla
příjezdná silnice zařaděna.

(3) Bylo-li rozhodnuto o nutnosti, směru,
délce a třídě příjezdné silnice (§15) anebo
o její přestavbě nebo úpravě prvotním zříze-
ním těžké vozovky, provede silniční úřad
(§ 70) konkurenční řízení o rozvržení sta-
vebního nákladu, a nedojde-li při tomto ří-
zení, které jest provésti za účasti zájemníků,
k dohodě mezi konkurenčními činiteli, usta-
noví percentuální klíč pro rozvrh nákladu na
tyto činitele. Při tom přihlíží k ustanovením
odstavců 1 a 2 a k okolnosti, jak okres nebo
obec, jimž připadne správa a udržování této
silnice, budou v budoucnosti zatíženy udržo-
vacími náklady této silnice.

(4) Podrobnější předpisy o úpravě konku-
renčního řízení mohou býti vydány vládním
nařízením.

§ 38.

Náklady na zvláštní zařízení
v zájmu obrany státu.

Ke stavebním a udržovacím nákladům ná-
ležejí též náklady na zvláštní zařízení podle
§ 23.


26

§ 39.

Mimořádný příspěvek (konser-
vační paušál).

(1) Je-li silnice trvale neb jen dočasně ne-
obyčejnou měrou opotřebována nákladní neb
osobní dopravou podniku dopravního anebo
jinou dopravou nákladů, může silniční úřad
(§ 70) k žádosti správy silnice uložiti povin-
nost mimořádně přispívati na udržování, pře-
stavbu nebo nákladnou úpravu silnice, byly-li
provedeny z důvodu takového neobyčejného
opotřebování. Povinnost ta postihuje toho,
kdo je přímo nebo nepřímo příčinou soustře-
dění dopravy, jež způsobila opotřebování sil-
nice neobyčejnou měrou, nepostihuje však
podnik dráhy, vodních cest nebo letiště, jestli-
že by mu přispívací povinnost mohla býti
ukládána jen z toho důvodu, že soustředění
dopravy na silnici, o níž jde, bylo vyvoláno
existencí železniční stanice, nákladiště nebo
zastávky, veřejného přístavu a přístaviště
anebo veřejného letiště, aniž podnik sám sil-
nici užíval k takové dopravě, jež způsobila
její opotřebování neobyčejnou měrou.

(2) Mimořádný příspěvek na udržování ne-
smí býti stanoven větší částkou, než činí zvý-
šení nákladu na udržování silnice, způsobené'
jejím neobyčejným opotřebováním. Pod zvý-
šením nákladu rozumí se rozdíl mezi nákla-
dem, jehož je třeba, aby silnice byla při jejím
neobyčejném opotřebování udržována ve sta-
vu, v jakém byla před tímto opotřebováním,
a nákladem, jehož by bylo třeba na její udržo-
vání v tomto stavu, kdyby zde neobyčejného
opotřebování nebylo.

(3) Kdo přispěl na přestavbu nebo náklad-
nou úpravu silnice, není povinen přispívati na
další její udržování, pokud se nezmění okol-
nosti, k nimž bylo přihlíženo při vyměření
jeho příspěvku na přestavbu nebo nákladnou
úpravu.

(4) Od mimořádných příspěvků na udržo-
vání obecních silnic je v tom neb onom roce
osvobozen ten, na něhož v obci, v jejímž
území silnice leží, připadá z celkové úhrady
rozpočtového schodku přirážkami více než
80%.

(B) Při vyměřování příspěvku'jest přihlí-
žeti k finančním poměrům toho, koho posti-
huje příspěvková povinnost podle odstavce 1,
a pokud jde o podnik dopravní též k tomu,
aby uložením příspěvku nebyl ohrožen ve-
řejný zájem dopravní.


26

(6) Nedojde - li mezi správou silnice a tím,
koho má postihnouti příspěvková povinnost
podle odstavce 1, k dohodě o povinnosti k pří-
spěvku a o jeho výši, rozhodne o tom silniční
úřad (§ 70). Pokud jde o příspěvek na pře-
stavbu nebo nákladnou úpravu, rozhodne úřad
podle volného uvážení, řídě se ustanoveními
odstavců 4 a 5.

(7) Kdokoli z přispívatelů může u silnič-
ního úřadu žádati, aby příspěvek byl nově
upraven, osvědčí - li, že se skutečné poměry, na
podkladě nichž byl příspěvek vyměřen, pod-
statně změnily.

(8) Kdo hodlá užívati silnice způsobem
uvedeným v odstavci 1 jen dočasně, je po-
vinen oznámiti to správě silnice dříve, než
započne s dopravou po silnici. Na žádost
správy silnice může mu silniční úřad uložiti,
aby u tohoto úřadu složil pro splnění své pří-
padné povinnosti předem přiměřenou jistotu.
Nesloží - li tuto jistotu, může mu silniční úřad
takové užívání silnice zakázati. Podniky státu
a svazků územní samosprávy jistotu ne-
skládají.

(9) Podrobnější předpisy pro řízení o zji-
štění povinnosti k příspěvkům a o stanovení
jejich výše mohou býti vydány vládním na-
řízením.

§ 40.

Finanční podpora.

(1) Stavby, přestavby a úpravy veřejných
silnic mohou býti kromě případu uvedeného
v § 11, odst. 3, poslední věta finančně pod-
porovány vyššími svazky územní samosprávy
v těchto případech:

a) prospívá - li stavba, přestavba nebo úpra-
va svým významem také územní oblasti a po-
třebám jiné korporace, než která stavbu pro-
vádí, nebo

b) jde - li o stavby, přestavby nebo úpravy
poměrně velké anebo zvláště nákladné, které
stavebník provádí sice v mezích své působ-
nosti, avšak nad meze své finanční schopnosti.

(2) Kromě příspěvků na zlepšení nestát-
ních silnic podle zákona ze dne 14. července
1927, č. 116 Sb. z. a n., o silničním fondu,
ve znění zákona ze dne 6. května 1931, č. 76
Sb. z. a n., mohou býti státem poskytovány
příspěvky na stavby a přestavby veřejných
silnic nestátních z prostředků povolených
k tomu účelu každoročně finančním zákonem,
a to jen tam, kde nestačí finanční prostředky


27

stavebníka, včetně příspěvků podle odstavce 1
na tyto práce, a kde provedení prací těch má
mimořádný význam pro zlepšení veřejné do-
pravy, zvláště dálkové. O povolení příspěvků
těch rozhoduje ministerstvo veřejných prací
v dohodě s ministerstvem financí.

Hlava VIL
Vyvlastnění.

§ 41.

Předmět a rozsah vyvlastnění.

(1) Pokud je toho nutně třeba a nedojde-li
k dohodě, mohou býti pro stavbu, přestavbu,
úpravu a udržování silnic a cest, jakož i k za-
jištění bezpečnosti dopravy na nich vyvlast-
něny nemovitosti a trvale nebo dočasně vy-
vlastněním zřízena, omezena nebo zrušena
práva k nim. K tomu účelu mohou býti takto
získány též pozemky potřebné k dobývání
kamene, štěrku, písku a jiných zemin a ke
skládce zemin nebo stavebních hmot, jestliže
získání jich jiným způsobem vyžadovalo by
nepřiměřeně vysokých nákladů.

(2) Má-li býti neveřejná silnice nebo ne-
veřejná cesta věnována k veřejnému užívání
podle § 3, odst. 2 a nesouhlasí-li vlastník sil-
ničního nebo cestního pozemku s tímto věno-
váním, může býti vyvlastněním omezeno nebo
odňato jeho vlastnické právo k tomuto po-
zemku. Byla-li stavba silnice nebo cesty po-
volena podle § 19, odpadá zjišťování potřeby
podle odstavce 1.

§ 42.

Náhrada za vyvlastnění.

(1) Za vyvlastnění přísluší přiměřená ná-
hrada.

(2) Při určeni náhrady nelze přihlížeti
k poměrům, o nichž je patrno, že byly způ-
sobeny v úmyslu, aby mohla býti požadována
vyšší náhrada. Rovněž nelze přihlížeti k ceně
zvláštní obliby ani k hodnotě, které snad na-
bude nemovitost, jíž se vyvlastnění týká, až
bude provedena zamýšlená stavba silnice nebo
cesty. Naproti tomu budiž přihlíženo ke změně
v hodnotě části nemovitosti, která zůstane ne-
vyvlastněna.

(3) Náhrada se poskytuje zpravidla v ho-
tovosti; částečně nebo úplně lze přiznati ná-
hradu v nemovitostech (věcných právech)


28

buď se souhlasem osoby, které přísluší ná-
hrada, neb i bez jejího souhlasu, jsoucí ne-
movitosti (věcná práva) v náhradu dávané
pro tuto osobu vhodné.

(4) Náhradou je povinen ten, kdo podal
návrh na vyvlastnění.

§ 43.

Vyvlastňovací řízení.

(1) O vyvlastnění rozhoduje silniční úřad
(§ 70). Vládním nařízením bude stanoveno,
které přílohy jest připojiti k návrhu na vy-
vlastnění.

(2) Silniční úřad nařídí místní jednání za
účasti znalců a pozve k němu navrhovatele,
osobu, proti níž návrh na vyvlastnění smě-
řuje, a podle potřeby též jiné zájemníky. Zá-
roveň dá v obci oznámiti vyhláškou nejméně
15 dní předem, kdy a kde se bude konati
místní jednání. V pozvání a ve vyhlášce budiž
upozorněno, že námitky proti vyvlastnění mo-
hou býti podány nejpozději při místním jed-
nání, nebyly-li podány již dříve u silničního
úřadu, jakož i že k námitkám, které nebyly
včas podány, nebude přihlíženo.

(3) Současně s nařízením místního, jednání
zařídí silniční úřad, aby zahájení vyvlastňo-
vacího řízení bylo poznamenáno ve veřejných
knihách; tato poznámka má účinek, že vy-
vlastnění může býti provedeno proti každému,
kdo později nabyl vyvlastňovaného předmětu.

(4) Ode dne, kdy bylo osobě, proti níž ná-
vrh na vyvlastnění směřuje, doručeno pozvání
k místnímu jednání, je osoba ta povinna
zdržeti se každé změny na předmětu vyvlast-
nění, která přesahuje pokračování v řádném
hospodaření, ač-li nejde o nutná a neodkladná
opatření k jeho udržení.

(5) Místní jednání vykoná silniční úřad
nebo podřízený úřad jím k tomu delegovaný.
Při místním jednání se zjistí, jsou-li splněny
předpoklady vyvlastnění. Je-li yyvlastnéní
třeba pro stavbu, přestavbu nebo úpravu sil-
nice nebo cesty, která byla povolena podle
§ 19 nebo § 22, zjistí se toliko, zda a v jakém
rozsahu je vyvlastňovaných předmětů k tomu
třeba.

(6) Ve vyvlastňovacím výměru, kterým sil-
niční úřad rozhodne o vyvlastnění, určí úřad
zároveň lhůtu, do které musí býti použito vy-
vlastňovaného předmětu k účelu vyvlastnění.
Zároveň stanoví podle výsledku provedeného


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP